Anoppi muuttaa meille, miten raha-asiat?

Miniänä

Mieheni 79-vuotias äiti on vielä aika hyväkuntoinen, mutta asuu yksin vanhassa talossaan. Häntä pelottaa, ei nuku hyvin, ei jaksa oikein enää hoitaa taloa, siivota ym. Lisäksi pelkää kaatuvansa kun huimaa. Olemme yhdessä keskustelleet, että hän muuttaisi meille asumaan, koska tilaa on ja minäkin olen perhehoitajana kotona päivät. Miehelläni on sisaruksia, mutta käytännössä mieheni on se, joka päivittäin on ollut anoppiin yhteydessä ja auttaa arjen sujumisessa. Omaishoidon tukea emme varmaankaan saa, koska anoppi ei kuitenkaan tarvitse varsinaista hoitoapua.

Nyt kuitenkin pohdituttaa miten käytännössä järjestämme asumisen niin, ettei tulisi riitaa tai epäselvyyksiä. Emme halua hyötyä anopista taloudellisesti, mutta emme myöskään elättää häntä. Emme halua aiheuttaa eripuraa myöskään sisarusten kesken, eli asiat olisi kai parempi selkeästi sopia paperilla? Kohtuullista olisi kai, että anoppi osallistuisi asumis- ja ruokakuluihin? Pitäisikö meidän tehdä anopin kanssa jonkinlainen vuokrasopimus?

Kaikenlaiset neuvot olisivat nyt arvokkaita miten järjestää asia käytännössä reilusti niin, ettei kenelläkään jäisi mitään valitettavaa ja samalla tietysti ehkäistä jo ennalta minkäänlaiset syytökset jälkikäteen, että olemme jotenkin anoppia hyväksikäyttäneet. Anoppihan on edelleen täysjärkinen ja hänellä on oikeus päättää omista asioistaan, mutta sisarukset ovat riidoissa keskenään jo nyt emmekä haluaisi soppaa enempää sekoittaa.

19

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyväätahtoa

      Minusta olisi oikein,että saisitte ottaa anopin eläkkeen käyttöönne.kuitenkin,jos laskee niin että hän ostaisi palveluita eri sektoreilta,se tulisi paljon kalliimmaksi.Ja toiset sisarukset hyötyisivät.Minusta ratkaisunne on suurella sydämellä tehty,toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen,harva vanhus saa tälläisen tilaisuuden!Asiasta pitää ehdottomasti keskustella,ottakaa rohkeasti puheeksi,tai toivottavasti anoppi itse tekee aloitteen!Minulle vanha äitini antaa hoitotuen käyttööni,n,300e,käyn päivittäin,hoidan raha-asiat,kaupassa käynnit,saunoitukset,siivoukset,pyykkihuollon...minusta ja sisaruksista ihan ok!

      • exminiä

        Älkää ottako anoppia asumaan kotiinne! Teidän kahdenkeskinen aikanne loppuu siihen.
        Mikään rahamäärä ei riitä siihen, että huolehtii 24/7 anopista/äidistä.
        Te saatte vihat päällenne muilta sisaruksilta, jos tapahtuu jotain ikävää.
        Anoppila laitettakoon kuntoon, niin että hän voi siinä asua. Hoitajat kotiin.


    • miniä.tytär.olin

      Valitettavasti olen samoilla linjoilla exminiän kanssa. Sisarukset ovat riidoissa jo nyt; asiat vain pahenevat, jos anoppi muuttaa teille. Toimitko siis perhepäivähoitajana lapsille? Mitä mieltä kunta ja vanhemmat ovat? Lapset jättävät lelujaan ja anoppi kompastuu ja kaatuu ja lonkka menee..
      Mitä aioitte tehdä anopin talolle? Varaudu siihen, että anoppi kaipaa sinne ja höppänöidyttyään lähtee sinne kävellen tms. Eikä siis enää muista tai ymmärrä, ettei pärjää siellä.
      Jos anoppi syö teillä ja sinä käyt kaupassa, tietysti anoppi maksaa osansa. Samoin asumiskuluista osa, mutta mikä osa? Jos hän ei käytä esim. yläkertaa, ei sauno, ei syö kaikkia ruokia tms. Se on vaikea sopia, kun sisarukset eivät kuitenkaan ymmärrä!
      Ja sitten miten omat lapset, oma elämä ja kaikki muu? Ehkä olisi viisasta kokeilla ensin jokin aika?
      Parempi olisi, jos sisarukset sopisivat jonkin vuorotteluratkaisun anopin kotiin. Joku vuorotyön tekijä olisi yötä viikolla ja toimistoihminen viikonloppuna. ? Ja joskus joku ulkopuolinen hoitaja hetkeksi? Tuskin anoppi nukkuu vieraassa paikassa paremmin kuin kotonaan? Juu, vaikeata on.

    • Aina tulee sanomista teki niin tai näin, varsinkin kun on jo nyt erimielisyyttä sisaruksilla.
      Anoppi kun kerran on vielä ihan järjissään niin hänhän hoitelee raha-asiansa eli antaa ruokaan rahaa, maksaa jätemaksuja ja vesimaksuja ja sähkölaskuja ym. Miten sitten lie vuokranmaksu. Sehän on vuokranantajalle verollista tuloa. Pystyisikö asumisestaan tavallaan maksamaan maksamalla esimerkiksi sähkölaskun ja/tai vesilaskun niin ettei se kuulu verottajalle, en tiedä.
      Ehkä kannattaisi sopia niin ettei se sido kumpaakaan osapuolta liikaa, vaan voisi vaihtaa systeemiä kevyesti. Sitä kun tuppaa tulemaan kaikenlaista elämänvarrella eteen jota ei etukäteen voi edes aavistaa.

    • avoimuuden_henges

      Ei kun sukukokous pystyyn ja paperille kaikki mahdolliset asiat. Kaikki sisarukset on hyvä ottaa mukaan vaikka äiti on vielä järjissään, niin ainakin kaikki ovat kuulemassa äitinsä suusta mitä hän haluaa ja miten haluaa edetä asiassa. On hyvä ottaa huomioon mahdollinen kunnon huononeminen kun se yleensä kaikille tulee ja voi tulla dementia tms... miten sitten ja hoitotahto on hyvä tuoda julki nykyään. Siitä löytyy kaavakkeita. Miten haluaa, että hoidetaan kun/jos... jne. Olen itsekin jo ikääntynyt ja olen ajatellut , että otan lasten kanssa esille kaikki mahdolliset seikat, mitä voi tulla vanhetessa, aina kuolemaa myöten, miten hautajaiset ( esim tuhkaus) ym... ja niistä on puhuttu.Voi se lähtö tulla äkkiäkin, kuten on huomattu kun ympäriltä kuolee ihmisiä äkkiä, jotka ovat nuorempia kuin on itse. Kaikkeen on hyvä varautua. Ja jos osa sisaruksista ei halua olla kuulemassa mitä äitinsä haluaa, niin se on heidän valintansa, mutta avoimuus on paras.

    • enkannusta

      Vanhuksille on omat laitoksensa. Älkää ottako omaan kotiinne. Jokaisella meillä on vain yksi elämä. Jos olisin vanhus, menisin ikäisteni joukkoon. Ainut syy ja sekin huono, on ottaa anoppi asumaan rahan takia. Menisitkö itse vanhuksena asumaan poikasi perheeseen?

      • säälikskäy

        Vanhuksille on myös heitä jotka kunnoittavat ja haluavat huolehtia heistä kotioloissa niin pitkään kuin se on mahdollista.
        On myös sinun kaltaisia säälittäviä asennevammaisia ihmisiä joilla oma mukavuus menee kaiken muun edelle, mielestäni sun olisi korkea aika miettiä hiukan syvällisemmin asennevammaisuuttasi vanhuksia kohtaan.

        terveisin
        omaishoitaja


    • parhainratkaisu

      Talo myyntiin ja niillä rahoilla saa pitkälle loppuelämäksi huolenpitoa, esim palvelutalotyyppisestä asumismuodosta. Eikä tarvitse ottaa mitään palveluja jos kykenee itse hoitamaan perustarpeensa. Palveluja saa sitten ottaa sen mukaan miten vointi vaatii. Miehen isä eli sellaisessa palvelutalossa; yksiö,jossa oli kk johon sopi pöytä, kh oli tietenkin, itse laittoi ruuat, joskus otti siivousapua ja loppuelämä (muutama kk) kului syöpäsairaana saattohoito-osastolla, kun syöpäsairaus tuli esille. Jos välit huonot joidenkin sisarusten kanssa se, että vanhus muuttaa yhden lapsen kotiin, ei vaikuta hyvältä ratkaisulta.

      • Eipä niihin palveluasuntoihin niin vaan pääse, varsinkin kun on vielä hyväkuntoinen. Hyväkuntoinen kun ei osta edes mitään palveluita, niin ei kannata pelkän vuokran hinnalla pitää asukasta.
        Aloittajalle voisin suositella toistakin vaihtoehtoa. Ihan tavallinen pieni vuokra-asunto anopille jos ei muiden omaisten kanssa päästä yhteisymmärrykseen.
        Kannatan anopin ottamista kotiin jos vaan asiat saadaan kohdilleen. Onhan siinä monenlaista etua kaikille. Paljon joutuu myös joustamaan niin anoppi, miniä, poika ja muut sukulaiset, mutta eihän se elämä ole muutenkaan helppoa.


    • heinäntekoo

      Mummon tykö asuun asunnoton/työtön nuorempi mummo?
      (joka sitten saa pimeenä korvauksen tekemästään työstä seuranpito/avustaminen)

    • vaiennutviulu
      • sukupolvienketjussa

        Anoppi muutti kolme vuotta sitten meille ja ilmoitti topakasti mieheni muille sisaruksille, että hän päättää raha-asioistaan itse niinkauan kuin järki jappasee.

        Hyvin on asuminen mennyt ja muorissa on virtaa yllättävän paljon, vaikka liikkuminen onkin välillä kivulloista. Rahaa emme muorilta tahdo, vaan hän on perheenjäsen. Muori tuo kyllä kaupunkireissuillaan ruokatarvikkeita ja tekee kotitöitäkin voimiensa mukaan (pyytämättä). Paistaa maailman parhaimmat letut ja kutoo lämpöiset sukat :) Eikä koko maailmassa ole niin paljoa rahaa, jolla voisi arvottaa muorin kotiimme tuoman lämpöisen tunnelman.


      • Vanharouva53
        sukupolvienketjussa kirjoitti:

        Anoppi muutti kolme vuotta sitten meille ja ilmoitti topakasti mieheni muille sisaruksille, että hän päättää raha-asioistaan itse niinkauan kuin järki jappasee.

        Hyvin on asuminen mennyt ja muorissa on virtaa yllättävän paljon, vaikka liikkuminen onkin välillä kivulloista. Rahaa emme muorilta tahdo, vaan hän on perheenjäsen. Muori tuo kyllä kaupunkireissuillaan ruokatarvikkeita ja tekee kotitöitäkin voimiensa mukaan (pyytämättä). Paistaa maailman parhaimmat letut ja kutoo lämpöiset sukat :) Eikä koko maailmassa ole niin paljoa rahaa, jolla voisi arvottaa muorin kotiimme tuoman lämpöisen tunnelman.

        Kiva, ett 3v on mennyt mukavasti. Se ei kuitenkaan kerro mitään siitä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Topakkuus vähenee ja lopun tultua joko hitaasti tai nopeasti muu suku voi ajatella pahastikin.


      • sukupolvienketjussa
        Vanharouva53 kirjoitti:

        Kiva, ett 3v on mennyt mukavasti. Se ei kuitenkaan kerro mitään siitä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Topakkuus vähenee ja lopun tultua joko hitaasti tai nopeasti muu suku voi ajatella pahastikin.

        Suvunko pahojen ajatusten takia muori pitäisi tyrkätä laitokseen? Älä viitsi olla noin laskelmoiva. Lopun tulosta ei kukaan tiedä, eikä varsinkaan sitä, kenelle se tulee - ja koska.

        Elämää eletään tässä ja nyt.


      • Vanharouva53
        sukupolvienketjussa kirjoitti:

        Suvunko pahojen ajatusten takia muori pitäisi tyrkätä laitokseen? Älä viitsi olla noin laskelmoiva. Lopun tulosta ei kukaan tiedä, eikä varsinkaan sitä, kenelle se tulee - ja koska.

        Elämää eletään tässä ja nyt.

        Eipä sitä tiedä, vaikka muori olisi laitoksessa viimeiset aikansa, kuten äitinikin oli.
        Tarkoitin kyllä sitä, että topakkuuden hävittyä suku avaa suunsa ja kuoleman jälkeen saattaa riidat pahentuakin. Joissain suvuissa nautitaan muutakin kuin kansalaisluottamusta erilaisissa pippaloissa ja muutenkin.
        Aloittajan suvussa on riitaa jo nyt selvinpäin ennenkuin muori on muuttanutkaan talostaan. Mutta kiva, että löytyy vielä sitä topakkuutta Teillä!
        Itse luulen olevani täysi höppänä ja pahantahtoinenkin, jos elän 80v. Ehkä saan poistua "saappaat jalassa", jos äkkikuolema vie?


    • siinäsiskonkiitos

      Samoin ajattelen, ei omaan kotiin, sisarukset voi olla todella v:mäisiä. Itse autoin paljon ja olin tukena omalle vanhemmalle, kunnes hän menehtyi sairauteensa. Sain kuulla olvani tappaja.

    • kokemuksesta

      Anoppi on jo iäkäs, joten kannattaa muistaa, että tilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti. Talo myyntiin nyt, kun hän vielä täysvaltaisena pystyy sen itse päättämään. Rahaa tarvitaan kipeästi silloin, jos terveyden kanssa tulee pahoja ongelmia. Asiat kannattaa laittaa heti järjestykseen, se on paljon vaikeampaa myöhemmin, kun soppaa hämmentää monta kokkia.

      • miniä.tytär.olin

        Pystyy itse päättämään asunnon myynnin? Tulee mieleen, että omisti asunnon miehensä kanssa tai asunto oli yksin miehen nimissä. Siinä tapauksessa riitainen sisarusparvi omistaa taloa perikuntana eikä mummo voi yksin päättää myynnistä! Asumisensa talossa hän pystyy päättämään itse muttei myyntiä!


    • älkää-ottako

      Entäs kun anoppi ei yksin pärjääkkään ja asuu teillä.Olette automaattisesti sitten omaishoitajia ilman palkkaa ja millään ette saa enään anoppia pois. Samalla sisarukset alkaa syyttään rahojen viemisestä sun muuta.Älkää missään nimessä ottako.Asunto myyntiin ja yksityiseen hoitokotiin ja sillä hyvä ei ole kenelläkään sanomista eikä edes sisaret voi mitään jos talon myyntirahat laitetaan kokonana anopin hoitoon oli yksityinen tai julkinen puoli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe