Kuka haluaa enää ryhtyä yrittäjäksi Suomessa?

KatjaUuskartanonjulkaisu

Katja Uusikartano
8. joulukuuta kello 21:43 ·
Tarjosin tänään jatkoa määräaikaisen työntekijäni sopimukseen.
Hän kieltäytyi, koska saa kuulemma ansiosidonnaista työttömyyskorvausta lähes saman verran kuin olisi saanut yrityksessäni 30 tunnin työviikosta. Nyt minulle tuli mitta täyteen, sillä olen kuullut tämän aiemminkin työnantajana. Työstä kieltäydytään, koska edut menetetään, ja onhan se mukavampi välillä vähän lepäilläkin, eikö?

Tämä tietää itselleni 10-12 tuntisia työpäiviä, mutta enhän minä saisi valittaa. Olenhan toteuttamassa intohimoani ja kutsumustani ja "teen itselleni" eli mitä enemmän puurran, sitä enemmän minun ja perheeni pitäisi vaurastua. Ai niin, mutta jonkunhan pitää tuo hänenkin ansiosidonnainen maksaa, en siis vaurastukaan.

En halua enää olla mukana järjestelmässä, jossa työn teettäminen eikä
tekeminen ole kannattavaa.
Järjestelmässä, jossa menneen maailman jäänteet pitävät kiinni omista eduistaan, mutta eivät keksi ratkaisua kuka laskut maksaa.

Otetaan esimerkiksi Postin lakko, kuka siitä kärsi eniten?
Todennäköisesti juuri me pienyrittäjät, joiden liikevaihto romahti lakon aikana.

Monet olisivat todennäköisesti vaihtaneet toiselle logistiikkayritykselle
asiakkuuden, mutta yllätys-yllätys, monopolien Suomessa meillä ei ole todellisia vaihtoehtoja!
...
Olen alkanut miettiä, kuka haluaa enää ryhtyä yrittäjäksi Suomessa?

Vuosien saatossa on tullut selväksi, että olemme lähes kaiken perusturvan
ulkopuolella.
Suurin epäkohta on työttömyysturva, jota meilläei ole käytännössä lainkaan.

Maksamani kovat verot kelpaavat kyllä muiden työttömyysturvan kustantamiseen.
Yrittäjä ei voi jäädä työttömäksi eikä mielellään sairastaakaan.
Yrittäjäurani huippuhetkiä ovat olleet tilausten toimittaminen oksennustaudissa, influenssassa ja pari päivää synnytyksen
jälkeen.
Kukaan ei meiltä kysele, miten sinä yrittäjä jaksat?
Liikunta- ja kultturiseteleitä jaellaan työntekijöille, mutta meille yrittäjille pitäisi riittää että saa kunnon yöunet joskus.
Ja parin viikon kesälomakin olisi mukava, mutta silloinhan ei tietenkään saa palkkaa kun ei kerran tee töitäkään.

Olen alkanut harkita yritystoiminnan siirtämistä Viroon tai johonkin muuhun
järkevämmin toimivaan maahan, koska kaikesta huolimatta yrittäjyys on minulle paras vaihtoehto toteuttaa itseäni ja elättää perheeni.
Sitten kun meitä näin ajattelevia yrittäjiä ja yrityksiä on tarpeeksi paljon, ei AKT:n ja muiden menneen maailman liittojen tarvitse enää ajaa omia etujaan lakkoillen, koska eipä ole enää etuja joista pitää kiinni, kun ei ole enää työpaikkojakaan. Hahaa.

Kiitos kun jaksoit lukea tänne asti - aivan, tämä oli väsyneen pienyrittäjän
totaalinen avautuminen.

21

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • imceri

      Wau, kyllä sitä brassaillaan copy/paste taidolla:))

      Jos syy onkin se että Katja on vittumainen työnantaja ??

      "...työttömyysturva, jota meilläei ole käytännössä lainkaan."
      Katja ei ole kuullut Yrittäjien Työttömyyskassasta. Niitä on kaksi.

      • VARMASTI-

        olettamuksesi menee väärään suuntaan, kun et tunne henkilöä.


      • Yrittäjän-talous

        Työttömyyskassaan liittyminen merkitsee lisävelkaa yrittäjälle.


      • ihanvarmasti
        VARMASTI- kirjoitti:

        olettamuksesi menee väärään suuntaan, kun et tunne henkilöä.

        Kun ei tunne,ainoa mahdollisuus on olettaa eli arvata.


      • PieniLempäälä
        VARMASTI- kirjoitti:

        olettamuksesi menee väärään suuntaan, kun et tunne henkilöä.

        Olettamus ei mene väärään suuntaan.

        Jos yrittäjä tarjosi määräaikaisena olleelle työntekijälle jatkopestiä, niin työntekijä teki työnsä moitteettomasti. Kuitenkin tämä työnantaja oli valmis julkisesti leimaamaan työntekijän "hankalaksi työntekijäksi" tai "yhteistyökyvyttömäksi työntekijäksi", koska kyseinen työntekijä valitsi loisimisen työttömyyskorvauksilla sen sijaan, että olisi vastaanottanut hänen tarjoamansa osa-aikaisen työn (palkalla, jota ei suostu kertomaan).


    • Boikottiin

      Yrittäjä siis tarjoaa määräaikaisena olleelle henkilölle osa-aikaista työtä, jossa palkka on pienempi kuin tämän henkilön ansiosidonnainen. Yrittäjä on täysin kykenemätön ymmärtämään, että hänellä on oikeus tarjota osa-aikaista työtä, mutta ei oikeutta vaatia tiettyä henkilöä vastaanottamaan hänen tarjoamaansa osa-aikaista työtä.
      Yrittäjä saa ajatella omaa napaansa, mutta sama suotakoon myös työntekijälle.

      Yrittäjän mukaan ihmiset ovat kateellisia hänen tuloistaan kun joku yritti esittää, että yrittäjällä olisi myös varaa maksaa kunnon palkkaa. Yrittäjä ei ole kateellinen työttömyyskorvauksista vaan hän vain odottaa, että työttömillä on oltava niin surkeat oltavat, että kun hän heilauttaa viiden euron seteliä työttömän nenän edessä, niin työttömät ovat valmiita urakkatahtiseen työhön pienellä tuntipalkalla.

    • työstäpalkka

      Vähättelemättä mitenkään yrittäjän vaikeuksia, mutta kun työntekijänkin pitäisi tulla toimeen työstä saadulla palkalla. Kyllähän ne jotkut yrittäjät teettäisivät työtä vaikka eurolla tunti, jos joku vaan tekisi. Aina syytetään tuota ansiosidonnaista, on työttömäksi joutuneenkin elettävä. Itse olin puoli vuotta lomautettuna ja 1200 sain käteen. Sinä aikana kului ne vähäisetkin remonttisäästöt kun raha ei yksinkertaisesti riittänyt elämiseen. Ei hirveästi kiinnostaisi samalla rahalla töihin lähteä, ja vielä lähes toinen työ omaishoitajana kotona, ilman palkkaa.

    • Yrittäjä-ottaa-velkaa

      siis hän ottaa riskin
      alkaakseen yrityksen.

      Hänen on myös maksettava vuokransa sekä kodistaan että työpaikastaan.

    • ei.yhtä.vastausta

      Yrittäjiä on niin erillaisia niin miten vetää johtopäätöksiä yleistäen ei mitenkään. Minä olin yrittäjä työllistin vain itseni koska en voinut palkata työntekiää, ymmärrrän jos joutuu palkkaamaan työvoimaa ei riitä että maksaa työntekijästä johtuvat kulut.

      • Et-millään

        Niinpä, se palkkaaminen on suurin riski, jos velkarahalla yrittää työtä järjestää toisellekin.
        Jos saa jonkun hullun räyhääjän, kiroilijan ja vihaajan, joka työnhakutilaisuudessa esittää normaalia,
        niin miten saat enää peruutettua väärän ratkaisusi?


    • Yrittäjyysonvapaaehto

      Tätä ikuista valittamista yrittäjän kamalasta arjesta - ettäs kehtaat!

      Mitä sinä tiedän postilaisten työehdoista tai potkuista tai muista huononnuksista? Et sinä tiedä yrittäjän sitä, että teetpä työntekijänä kuinka paljon ja ahkerasti töitä, ei se tilipussi siitä paksune, vain yrittäjän tilipussi paksunee.

      Minä taas olen totaalisen kyllästynyt ahneisiin työnantajiin ja valittajayrittäjiin, joilla ei saisi olla muuta kuin suoraa rahavirtaa työntekijöiden kustannuksella. Ne vanhat jäänteet, niin kuin sinä kutsuit työntekijän oikeuksia, takaavat edes jonkun sortin oikeudenmukaisuuden siinä vaiheessa kun tulosta tasataan - tosin esim. Postilla hyvä tulos on aina merkinnyt vain johtajille lisää rahaa, työntekijöiltä on viety lahjapostimerkitkin säästösyistä.

    • Millä-maksaa-työpaikan-

      vuokran? Ja oman vuokransa?

      "Yrittäjiä on niin erillaisia niin miten vetää johtopäätöksiä yleistäen ei mitenkään. Minä olin yrittäjä työllistin vain itseni koska en voinut palkata työntekiää, ymmärrrän jos joutuu palkkaamaan työvoimaa ei riitä että maksaa työntekijästä johtuvat kulut."
      ___

      Niinpä, se palkkaaminen on suurin riski, jos velkarahalla yrittää työtä järjestää toisellekin.

      Jos saa jonkun hullun räyhääjän, kiroilijan ja vihaajan, joka työnhakutilaisuudessa esittää normaalia, niin miten saat enää peruutettua väärän ratkaisusi?


      Yrittäjä ottaa velkaa, siis hän ottaa riskin, alkaakseen yrityksen.

      Hänen on myös maksettava vuokransa sekä kodistaan että työpaikastaan.

    • hytinäx1

      Voishan tämäkin yrittäjä lukaista yrittäjä.fi sivustoa ja katsella mitä avustuksia voisi yrittäjänä saada kun palkkaa pitkä-aikais työttömän. Ei jää palkkaamiskustannukset kovinkaan suuriksi jos hankkii kaikki avustukset.

      • Höhhööö-

        No miksi et itse rupea sitten yrittäjäksi? Hyvä se on kadehtia vain pelkästään.


    • oman.onnesi.seppä

      Entisenä yrittäjänä voin kehottaa kateellisia kokeilemaan yrittämistä, tekemätöntä työtä on sitten siitä keksimää mitä yrittäis joku tuote voi olla vaikka putkimies mikä lie.
      Rahaa pitää olla, takuutena asuntosi ja muita takaajia siitä sitten yrittään, muista onnistua jos et onnistu saataat olla keppikerjäläinen ja maksa velkoja loppuelämäsi näinkin voi käydä. Saattat onnistua hyvällä innovaatiolla tuote mikä lie, hyvässä lykyssä olet miljonääri.

      • Muistanemme

        1990-luvun laman aikaiset ja jälkeiset konkurssit ja itsemurhat.

        Manu Koivisto oli silloin nostanut velkojen korot 10 % tai jopa 15 %.

        Moni heistä maksaa velkojansa ja korkojaan vieläkin.

        Siksi kai itsemurhia tehtiinkin niin paljon.


        Yrittäjänä olo, työn tarjoaminen toisillekin, on suuri riski.
        Siksii työttömyys onkin nykyisin niin suurta.


      • ei-ikinä-enää
        Muistanemme kirjoitti:

        1990-luvun laman aikaiset ja jälkeiset konkurssit ja itsemurhat.

        Manu Koivisto oli silloin nostanut velkojen korot 10 % tai jopa 15 %.

        Moni heistä maksaa velkojansa ja korkojaan vieläkin.

        Siksi kai itsemurhia tehtiinkin niin paljon.


        Yrittäjänä olo, työn tarjoaminen toisillekin, on suuri riski.
        Siksii työttömyys onkin nykyisin niin suurta.

        saati sitten he joilla oli ulkomaanvelkaa, 20% nousi lainat yhdessä hetkessä


    • yjluiyui

      Vähättelemättä yrittäjän vaikeuksia, niin eiköhän yrittäjän pitäisi pidättäytyä työntekijän palkkaamisesta siihen saakka kunnes yrityksellä on siihen varaa.

      Ja kuten joku jo totesi, niin yrittäjät saavat niin paljon erilaisia työllistämistukia, että suurin osan yrittäjän maksamasta palkasta tulee veronmaksajien kukkarosta.

    • PieniLempäälä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2760
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      210
      1771
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1482
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1231
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      953
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      75
      851
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe