Omaa pyhyyttä korostava henkikasteoppi

kukatietäätästä

Helluntalaisuudessa korostetaan henkikastetta mutta onko se pelastuskysymys ja pyhyyden mittari?
Ovatko helluntalaiset pyhempiä kuin 7. päivän adventistit?

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämmennyksenvallassa

      Kaste helluntalaisuuden hengessä ei pelasta?

      • TotuudenHenki

        Raamatun mukaan Pyhän Hengen kaste on välttämätön ihmiselle Pelastukseen.

        Oikea Helluntailainen ei korosta omaa "pyhyyttään", vaan JUMALAN Pyhän Hengen tekoja, Hengen hedelmiä ja Pyhän Hengen antamia armolahjoja Seurakunnan rakennukseksi. Kielillä puhuva rakentaa vain itseään, jos sitä ei selitetä seurakunnalle.

        Parempi on profetoida kuin puhua kielillä kokouksissa, kuten apostoli Paavali kirjoittaa, mutta onhan meissä Helluntailaisissakinkin täällä vielä syntiä
        ja lihallisuutta jäljellä, emme ole synnittömiä vaan armahdettuja syntisiä, vielä.

        Markuksen evankeliumi: 1:7-8 Ja hän saarnasi sanoen: "Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi, jonka kengänpaulaa minä en ole kelvollinen maahan kumartuneena päästämään. Minä kastan teidät vedellä, mutta

        Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."

        Efesolaiskirje: 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet Totuuden Sanan pelastuksenne evankeliumin, USKOVIKSI( LUOTTAMUS SANAAN JA SANALLE KUULIAISUUS )TULTUANNE pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

        1.Korinttolaiskirje: 12:9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä; 12:13 sillä me olemme kaikki

        yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi( KRISTUKSEN SEURAKUNTA )ruumiiksi,

        olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        Roomalaiskirje: 8:9 mutta te ette ole lihan vallassa vaan( PYHÄN )Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.

        Mutta jolla ei ole Kristuksen( JUMALAN SANA )Henkeä, se ei ole Hänen omansa.

        Efesolaiskirje: 2:18 sillä Hänen( JUMALAN SANA, KRISTUS )kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.

        Apostolien teot: 5:32 ja me olemme kaiken tämän todistajat, niin myös Pyhä Henki jonka Jumala on antanut niille jotka Häntä( JUMALAN SANAA )tottelevat."

        Roomalaiskirje: 2:8 mutta niiden osaksi jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele Totuutta( JUMALAN SANA, "VT" ), vaan tottelevat vääryyttä tulee viha ja kiivastus.


      • TotuudenHenki kirjoitti:

        Raamatun mukaan Pyhän Hengen kaste on välttämätön ihmiselle Pelastukseen.

        Oikea Helluntailainen ei korosta omaa "pyhyyttään", vaan JUMALAN Pyhän Hengen tekoja, Hengen hedelmiä ja Pyhän Hengen antamia armolahjoja Seurakunnan rakennukseksi. Kielillä puhuva rakentaa vain itseään, jos sitä ei selitetä seurakunnalle.

        Parempi on profetoida kuin puhua kielillä kokouksissa, kuten apostoli Paavali kirjoittaa, mutta onhan meissä Helluntailaisissakinkin täällä vielä syntiä
        ja lihallisuutta jäljellä, emme ole synnittömiä vaan armahdettuja syntisiä, vielä.

        Markuksen evankeliumi: 1:7-8 Ja hän saarnasi sanoen: "Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi, jonka kengänpaulaa minä en ole kelvollinen maahan kumartuneena päästämään. Minä kastan teidät vedellä, mutta

        Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."

        Efesolaiskirje: 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet Totuuden Sanan pelastuksenne evankeliumin, USKOVIKSI( LUOTTAMUS SANAAN JA SANALLE KUULIAISUUS )TULTUANNE pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

        1.Korinttolaiskirje: 12:9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä; 12:13 sillä me olemme kaikki

        yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi( KRISTUKSEN SEURAKUNTA )ruumiiksi,

        olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        Roomalaiskirje: 8:9 mutta te ette ole lihan vallassa vaan( PYHÄN )Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.

        Mutta jolla ei ole Kristuksen( JUMALAN SANA )Henkeä, se ei ole Hänen omansa.

        Efesolaiskirje: 2:18 sillä Hänen( JUMALAN SANA, KRISTUS )kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.

        Apostolien teot: 5:32 ja me olemme kaiken tämän todistajat, niin myös Pyhä Henki jonka Jumala on antanut niille jotka Häntä( JUMALAN SANAA )tottelevat."

        Roomalaiskirje: 2:8 mutta niiden osaksi jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele Totuutta( JUMALAN SANA, "VT" ), vaan tottelevat vääryyttä tulee viha ja kiivastus.

        >>>emme ole synnittömiä vaan armahdettuja syntisiä, vielä.<<<

        Emme ole synnittömiä mutta emme myöskään armahdettuja syntisiä.
        Se syntispaskiainen kuoli ristillä Jeesuksen kanssa uskoon tulossaan. Kuollut ei edusta ketään. Jumala loi itsessään uuden ihmisen uuden luomuksen. Jumala tuntee uskovan uuden luomuksen mukaan ja kehottaa meitä ihmisiäkin tuntemaan itsensä ja toisen uskovan sen uuden ihmisen mukaan 2 Kor 5. luku.

        Uusi luomus on Jumalasta syntynyt Jumalan lapsi. Jumalan lapsi on aina vanhurskas ja pyhä. Hän on vanhurskas ja pyhä koska Jumala vanhurskautti hänet ja pyhitti hänet. Ja uskon Jumalan onnistuneen. Muussa tapauksessa Jeesuksen Kristuksen sovitustyö epäonnistui tai se oli tässä kohtaa vajava.
        En uskaltaisi väittää Jumalan enkä ihmisten edessä Jeesuksen epäonnistuneen sovitustyössään.


    • Kukkulalla

      Helluntailainen Artturi Kukkula saarnasi 1990-luvulla, että "henkikaste" on pelastuskysymys, mutta en tiedä, mitä nykyiset hellarit asiasta ajattelevat.

      • Tapio522eikirj

        APT.19:1-7
        Efeso oli suuri satamakaupunki . Siellä oli pieni kristittyjen ryhmä, jonka keskuudessa Apollos oli työskennellyt. Paavali saapuu Efesoon ja tapaa siellä ryhmän opetuslapsia, jotka eivät olleet kuulleet Pyhästä Hengestä mitään (2). Paavali kysyy silloin, millä kasteella heidät oli kastettu (3). Käy ilmi, että heidät-

        Apolloksen tapaan- oli kastettu Johanneksen kasteella. Paavali selittää nyt, mikä Johanneksen tehtävä oli (4). Johannes oli edelläkävijä, joka viittasi Häneen, joka oli tuleva, eli Jeesukseen.
        Johanneksen kaste oli parannuksen kaste. Se oli ihmisen teko ja tunnustustoimi.
        Mutta kristillisen kaste oli erilainen; se on Jumalan teko, joka liitti kastettavan Kristukseen (Room. 6:1-14).
        Kastettava saa siinä Pyhän Hengen. Paavalin kysymys ”millä kasteella te sitten olette kastetut” (3) osoittaa, että Pyhän Hengen lahja ja kristillinen kaste kuuluvat erottomasti yhteen (vrt. Apt. 2:38). Vika oli siis siinä, että miehiltä puuttui oikea kaste.

        Kun Paavali nyt kasteen yhteydessä laittoi kätensä Efeson opetuslasten päälle, he saivat Pyhän Hengen, puhuivat kielillä ja profetoivat, eli puhuivat Hengen antamia rohkaisun ja kehoituksen sanoja yhteiseksi rakennukseksi (1.Kor.14:3).

        Tämä on neljäs kerta, kun Apt. Teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän ”päälle”;
        - Alkuseurakunta (Apt. 2:1-13),
        -Samarialaiset (Apt. 8:5-25),
        - pakanat (Apt. 10:34-44)
        - Johanneksen opetuslapset (Apt. 19:1-7).
        Paavali saa asiat järjestykseen Efeson kristittyjen suhteen. Hän kääntyy synagoogan puoleen.


      • Tapio522eikirj
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        APT.19:1-7
        Efeso oli suuri satamakaupunki . Siellä oli pieni kristittyjen ryhmä, jonka keskuudessa Apollos oli työskennellyt. Paavali saapuu Efesoon ja tapaa siellä ryhmän opetuslapsia, jotka eivät olleet kuulleet Pyhästä Hengestä mitään (2). Paavali kysyy silloin, millä kasteella heidät oli kastettu (3). Käy ilmi, että heidät-

        Apolloksen tapaan- oli kastettu Johanneksen kasteella. Paavali selittää nyt, mikä Johanneksen tehtävä oli (4). Johannes oli edelläkävijä, joka viittasi Häneen, joka oli tuleva, eli Jeesukseen.
        Johanneksen kaste oli parannuksen kaste. Se oli ihmisen teko ja tunnustustoimi.
        Mutta kristillisen kaste oli erilainen; se on Jumalan teko, joka liitti kastettavan Kristukseen (Room. 6:1-14).
        Kastettava saa siinä Pyhän Hengen. Paavalin kysymys ”millä kasteella te sitten olette kastetut” (3) osoittaa, että Pyhän Hengen lahja ja kristillinen kaste kuuluvat erottomasti yhteen (vrt. Apt. 2:38). Vika oli siis siinä, että miehiltä puuttui oikea kaste.

        Kun Paavali nyt kasteen yhteydessä laittoi kätensä Efeson opetuslasten päälle, he saivat Pyhän Hengen, puhuivat kielillä ja profetoivat, eli puhuivat Hengen antamia rohkaisun ja kehoituksen sanoja yhteiseksi rakennukseksi (1.Kor.14:3).

        Tämä on neljäs kerta, kun Apt. Teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän ”päälle”;
        - Alkuseurakunta (Apt. 2:1-13),
        -Samarialaiset (Apt. 8:5-25),
        - pakanat (Apt. 10:34-44)
        - Johanneksen opetuslapset (Apt. 19:1-7).
        Paavali saa asiat järjestykseen Efeson kristittyjen suhteen. Hän kääntyy synagoogan puoleen.

        PYHÄ HENKI JA KASTE

        1. Alkuseurakunta (Apt. 2:1-13).

        2. Apt. 8:5-25 kertoo Samarialaisten keskuudessa syntyneestä herätyksestä Filippuksen saarnaamistyön vaikutuksesta. Samarialaiset olivat sekakansaa, joita juutalaiset halveksivat. Samarialaiset hyväksyivät vain viisi Mooseksen kirjaa pyhiksi kirjoikseen.

        Jos samarialaiset olisivat saaneet Pyhän Hengen jo kastehetkellään, ei apostoleilla olisi ollut tarvetta tulla Samariaan Jerusalemin alkuseurakunnasta, koska vanhat uskonnolliset kaunat ja rodulliset ennakkoluulot olisivat olleet esteenä. Kyseessä oli siis murrosvaihe. Näiden esteitten poistuttua alkukirkko pysyi yhtenäisenä.

        Näin toteutui myös Jeesuksen Sanat ennen helluntaita:”….kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te (apostolit) tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa …” (Apt. 1:8).

        3. Apt. 10:34-44 puhuu, kuinka Korneliuksen kodissa Pyhä Henki vuodatetaan pakanoiden päälle ja he alkavat puhumaan kielillä. Tilanne muistuttaa Jerusalemin helluntaikokemusta (Apt. 2:1-4). Kielillä puhumista pidettiin ilmeisenä todisteena, että näillä pakanoilla oli nyt Pyhä Henki. Heidätkin voitiin näin liittää kasteen kautta Kristuksen seurakuntaan (1. Kor. 12:13)

        Kun Pyhä Henki vuodatettiin Korneliuksen perhekunnan ylle, Pietari sanookin heti: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" (47).
        Alussa Hengen täytyi tehdä tavallisuudesta poikkeava järjestys, jotta pakanoita suostuttiin yleensä ollenkaan kastamaan. Tuo tilanne oli täysin ainutkertainen.

        4. Johanneksen opetuslapset (Apt19:1-7)olivat saaneet vain Johanneksen kasteen, johon ei liittynyt Pyhän Hengen saaminen(3).Elikkä heistä oli ensin tullut Johanneksen opetuslapsia (Joh. 3:23-25).

        Jeesus sanoo lähetyskäskyssään, että "tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja PYHÄN HENGEN NIMEEN ja opettamalla heitä..." (Matt. 28:19,20).
        Kristillisessä kasteessa saadaan Pyhä Henki ja tullaan Jeesuksen opetuslapsiksi, Kristus-ruumiin jäseniksi.

        "...sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,... ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä" (1.Kor. 12:13).
        --
        Samoin opetti Pietari saarnatessaan juutalaisille: “Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.” (Ap.t. 2:38)

        Kääntymyksen seuraus on kaste, kasteen vaikutusta taas ovat syntien anteeksianto ja Pyhän Hengen lahja.

        Paavalin kysyy "millä kasteella te sitten olette kastetut" (Apt.19:3), kun saa kuulla, ettei Efeson opetuslapsilla ollut Pyhää Henkeä.
        Paavali liittää näin, Pietarin tavoin, Pyhän Hengen saamisen kasteeseen.
        --


      • tehkää.parannus

        Suunnilleen väärin koko juttusi, se on vain evlutin harhaa, että kastamalla tehtäisiin opetuslapsia.

        Pyhän Hengen saa jo ennen kastetta, tai kasteen jälkeen, molemmat löytyy Raamatusta.

        Joskus myöskin kastevedestä noussut on puhunut kielillä Pyhän Hengen voimassa.


      • Henok
        tehkää.parannus kirjoitti:

        Suunnilleen väärin koko juttusi, se on vain evlutin harhaa, että kastamalla tehtäisiin opetuslapsia.

        Pyhän Hengen saa jo ennen kastetta, tai kasteen jälkeen, molemmat löytyy Raamatusta.

        Joskus myöskin kastevedestä noussut on puhunut kielillä Pyhän Hengen voimassa.

        Kyllä sieltä upoksista on noussut itse perkele kieli pitkällään eksyttämään mahdollisesti valittuja luterilaisia.
        Helluntailaisuus on köykäiseksi näytetty.


    • Helluntailaisuudessa opetetaan virheellisesti henkikasteesta (hengellä kastamisesta), kun pitäisi puhua pyhällä hengellä täyttymisestä.

      Kaste hengessä (kristukseen) on sama kuin uudestisyntyminen ja pyhän hengen uudistus, ja se on siirtymistä kuolemasta elämään ja tuomion alaisuudesta pelastettuun olotilaan. Ihminen tulee kastetuksi pyhässä hengessä kristukseen vain yhden kerran (uudestisyntyminen).

      Pyhällä hengellä täyttyminen on sitten eri asia ja se voi tapahtua uskovalle monta kertaa. Apostolit täyttyivät pyhällä hengellä toistuvasti. Apt 2:1ss; 4:31

      • EiKukkunu

        Ne, jotka eivät ole täyttyneet Pyhällä Hengellä, eivät ymmärrä henkikastetta ja Pyhällä Hengellä täyttymistä. He opettavat väärin tästä asiasta, jos opettavat, koska eivät itse ole kokeneet sitä ja sen tähden eivät ymmärrä.
        AlkuSeurakunnassa ei saanut opettaa ellei ollut täyttynyt Pyhällä Hengellä.
        No, silloin ei ollut nettiä jossa kuka tahansa voi pyrkiä opettajaksi. Mutta silloinkin oli valheopettajia ja valheapostoleja jotka pyrkivät tunkeutumaan uskovien joukkoon ja tuomaan omia oppeja. Vihollinen ei nukkunut silloinkaan niin kuin ei nytkään.


    • Raamattu puhuu monista eri kasteista. Mikään näistä kasteista ei millään tavoin korosta uskovaa. Ne kaikki merkitsevät uskovan riisumista ja tyhjentämistä kaikesta omavanhurskaudesta ja omavoimaisuudesta.

      Ainoa pelastumisen kannalta ratkaisevan tärkeä kaste on ensimmäinen, joka tapahtuu uudestisyntymisen yhteydessä. Raamattu sanoo: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu". Ja tämä ratkaisevan tärkeä kaste ei ole vesikaste eikä hengellä täyttyminen.

      http://kalamos.keskustelu.info/viewtopic.php?f=205&t=127&p=332&hilit=kaste#p332

      • eikirj

        Olen samoilla linjoilla pelastavasta kasteesta, joka on kaste pyhässä hengessä kristukseen Jeesukseen (= uudestisyntyminen Jumalan hengestä eli pyhän hengen uudistus jne.). Siinä kasteen suorittaa Jumala, kun upottaa uskovan pyhässä hengessä kristukseen Jeesukseen. Muut kasteet suorittaa ihminen eivätkä ne ketään pelasta.

        Heprelaiskirjeessä "oppi kasteista" (baptisma) tarkoittaa juutalaisten pesuja ja puhdistusrituaaleja. Ne ovat vallan eri asia kuin kaste vedessä herran Jeesuksen kristuksen nimeen ja kärsimyksen kaste, jolla Jeesus kastettiin ristinkuoleman yhteydessä. Juutalaisilla oli nimittäin tapana puhdistautua rituaalisesti jopa päivittäin ja pestä astioita ennen ruokailua, jne., koska pelkäsivät saastaisuutta (ks. Mar 7:1-5, vedellä vihmominen = baptidzoo, kastautua vedessä).


      • eikirj kirjoitti:

        Olen samoilla linjoilla pelastavasta kasteesta, joka on kaste pyhässä hengessä kristukseen Jeesukseen (= uudestisyntyminen Jumalan hengestä eli pyhän hengen uudistus jne.). Siinä kasteen suorittaa Jumala, kun upottaa uskovan pyhässä hengessä kristukseen Jeesukseen. Muut kasteet suorittaa ihminen eivätkä ne ketään pelasta.

        Heprelaiskirjeessä "oppi kasteista" (baptisma) tarkoittaa juutalaisten pesuja ja puhdistusrituaaleja. Ne ovat vallan eri asia kuin kaste vedessä herran Jeesuksen kristuksen nimeen ja kärsimyksen kaste, jolla Jeesus kastettiin ristinkuoleman yhteydessä. Juutalaisilla oli nimittäin tapana puhdistautua rituaalisesti jopa päivittäin ja pestä astioita ennen ruokailua, jne., koska pelkäsivät saastaisuutta (ks. Mar 7:1-5, vedellä vihmominen = baptidzoo, kastautua vedessä).

        Heprealaiskirjeen kirjoittaja kuitenkin sanoo noita monia kasteita Kristuksen opin alkeiksi. Ei kai käsien pesut ole Kristuksen oppia?

        Joka tapauksessa UT käyttää sanaa kaste seuraavissa kaikissa noissa linkittämässäni viestissä ilmenevissä viidessä eri yhteydessä.


      • LukasinOppia

        Hyvä kommentti. Vaikea vastustaa opetustasi vaikka tahtoisikin, jos perustaa uskonsa Jumalan Sanaan. Se taas edellyttää nöyryyttä Jumalan Sanan edessä. Nöyrtynyt ihminen ojentautuu Jumalan Sanan mukaan opissa ja käytännössä. Kävin lukasemassa ja totesin tämän. Kiitos!


      • LukasinOppia1
        LukasinOppia kirjoitti:

        Hyvä kommentti. Vaikea vastustaa opetustasi vaikka tahtoisikin, jos perustaa uskonsa Jumalan Sanaan. Se taas edellyttää nöyryyttä Jumalan Sanan edessä. Nöyrtynyt ihminen ojentautuu Jumalan Sanan mukaan opissa ja käytännössä. Kävin lukasemassa ja totesin tämän. Kiitos!

        Tämä vastaus oli siis Kalamokselle.


      • eikirj
        kalamos kirjoitti:

        Heprealaiskirjeen kirjoittaja kuitenkin sanoo noita monia kasteita Kristuksen opin alkeiksi. Ei kai käsien pesut ole Kristuksen oppia?

        Joka tapauksessa UT käyttää sanaa kaste seuraavissa kaikissa noissa linkittämässäni viestissä ilmenevissä viidessä eri yhteydessä.

        kalamos

        Ihan hyvin olet asioita ymmärtänyt, mutta Ut:n kreikassa on kaksi eri sanaa "kasteelle": toinen on baptismos joka tarkoittaa rituaalisia pesuja ja upotuksia juutalaisten mikve-altaassa, ja toinen on baptisma, joka tarkoittaa kristittyjen tai Johanneksen opetuslasten kastetta vedessä (muistin ulkomuistista sanat väärinpäin ja kirjoitin aiempaan viestiin baptisma kun piti kirjoittaa baptismos).

        baptismos: kaste, upotus, pesu, jne.
        https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G909&t=KJV
        esiintyy 4 kertaa aina juutalaisista pesurituaaleista kertovissa kohdissa: Mark 7:4, 8; Hebr 6:2; 9:10)

        baptisma: kaste, upotus (Johanneksen ja kristittyjen kaste vedessä)
        https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G908&t=KJV
        Efe 4:5 (yksi kaste), Room 6:4, Kol 2:12 ja 1Piet 3:21


      • eikirj
        kalamos kirjoitti:

        Heprealaiskirjeen kirjoittaja kuitenkin sanoo noita monia kasteita Kristuksen opin alkeiksi. Ei kai käsien pesut ole Kristuksen oppia?

        Joka tapauksessa UT käyttää sanaa kaste seuraavissa kaikissa noissa linkittämässäni viestissä ilmenevissä viidessä eri yhteydessä.

        Heprealaiskirje on kirjoitettu juutalaisille. Juutalaisilla oli tapana upottautua mikve-altaassa joka päivä ja monet pitivät sen kautta saatavaa rituaalista puhtautta liian suuressa arvossa, niin että se alkoi hämärtää kristuksen veren tuoman kertakaikkisen sisäisen ihmisen puhtauden. Tämän vuoksi juutalaiset pesut mainitaan heprealaiskirjeessä kristuksen opin alkeina, sillä näitä pesuja ei saanut painottaa väärällä tavalla (niitä ei saanut pitää liian tärkeinä, niin että kristuksen sovitustyö hämärtyisi pelastuksen ehtona). Heprealaiskirjeessä itse asiassa sanotaan, että nämä seremonialliset pesut ovat käyneet vanhentuneiksi eikä niitä tarvitse uudessa liitossa enää suorittaa, mutta perimätiedon mukaan esim. Pietari jatkoi mikvekylpyjä säännöllisesti Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen.

        Kirjoitin tämän kaiken ulkomuistista (toivottavasti ei tullut asiavirheitä huonon muistin vuoksi).

        Mikve tunnetaan myös nimillä mikva tai mikvah tai mikveh.


      • Raamatun.ALKEITA
        eikirj kirjoitti:

        Heprealaiskirje on kirjoitettu juutalaisille. Juutalaisilla oli tapana upottautua mikve-altaassa joka päivä ja monet pitivät sen kautta saatavaa rituaalista puhtautta liian suuressa arvossa, niin että se alkoi hämärtää kristuksen veren tuoman kertakaikkisen sisäisen ihmisen puhtauden. Tämän vuoksi juutalaiset pesut mainitaan heprealaiskirjeessä kristuksen opin alkeina, sillä näitä pesuja ei saanut painottaa väärällä tavalla (niitä ei saanut pitää liian tärkeinä, niin että kristuksen sovitustyö hämärtyisi pelastuksen ehtona). Heprealaiskirjeessä itse asiassa sanotaan, että nämä seremonialliset pesut ovat käyneet vanhentuneiksi eikä niitä tarvitse uudessa liitossa enää suorittaa, mutta perimätiedon mukaan esim. Pietari jatkoi mikvekylpyjä säännöllisesti Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen.

        Kirjoitin tämän kaiken ulkomuistista (toivottavasti ei tullut asiavirheitä huonon muistin vuoksi).

        Mikve tunnetaan myös nimillä mikva tai mikvah tai mikveh.

        "alkoi hämärtää kristuksen veren tuoman kertakaikkisen sisäisen ihmisen puhtauden." IHMINEN PYSYY PUHTAANA VAIN OLEMALLA TEKEMÄTTÄ SYNTIÄ JA TUNNUSTAMALLA VÄISTÄMÄTTÄ TEKEMÄNSÄ JA SANOMANSA SYNNIT.

        1.Johanneksen kirje: 1:8 jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja Totuus( JUMALAN PYHÄN HENGEN SANA )ei ole meissä.

        1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        1:10 Jos sanomme ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

        "Tämän vuoksi juutalaiset pesut mainitaan heprealaiskirjeessä kristuksen opin alkeina, sillä näitä pesuja ei saanut painottaa väärällä tavalla" VAI ETTÄ OVAT JUUTALAISTEN PESUTAVAT KRISTUKSEN OPIN ALKEITA? MIKSI JESHUA EI SITTEN KÄSKENYT OPETUSLASTEN PESTÄ KÄSIÄÄN ENNEN RUOKAILUA? TAIDAT OLLA SOKEA TALUTTAJA JA PYHIEN KIRJOITUSTEN KIEROONVÄÄNTÄJÄ ..

        Matteuksen evankeliumi: 15:1-3 silloin tuli fariseuksia ja kirjanoppineita Jerusalemista Jeesuksen luo, ja he sanoivat: "Miksi opetuslapsesi rikkovat vanhinten perinnäissääntöä? Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle."
        Mutta Hän( JESHUA )vastasi sanoen heille: "Miksi itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden? JESHUA TORJUI KAIKKI PERINNÄISSÄÄNNÖT.

        Hebrealaiskirje: 5:11 Tästä meillä on paljon sanottavaa, ja sitä on vaikea selittää, koska olette käyneet hitaiksi kuulemaan.

        5:12 Sillä te joiden olisi jo aika olla( SEURAKUNNAN )opettajia, olette TAAS sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan( "VT":n )Sanojen ensimmäisiä alkeita. Olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.

        5:13-14 Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden Sanassa( "VT" ), sillä hän on lapsi. Mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.


        6:1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta:

        PARANNUSTA kuolleista töistä JA USKOA( KUULIAISUUS SANALLE )Jumalaan;

        6:2 oppia kasteista JA kätten päällepanemisesta;( KUULUVAT YHTEEN )

        kuolleitten Ylösnousemisesta JA iankaikkisesta Tuomiosta.

        6:3 Ja niin me tahdomme tehdä, jos vain Jumala sallii.

        6:4 Sillä mahdotonta on niitä jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
        6:5 ja maistaneet Jumalan Hyvää Sanaa ja tulevan maailmanajan voimia,
        6:6 ja sitten ovat luopuneet - taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät.

        6:7 Sillä maa, joka särpii sisäänsä sen päälle usein tulevan sateen ja kantaa kasvun hyödyksi niille, joita varten sitä viljelläänkin, saa siunauksen Jumalalta;
        6:8 mutta se, joka tuottaa orjantappuroita ja ohdakkeita, on kelvoton ja lähellä kirousta, ja sen loppu on, että se poltetaan.

        6:9 Mutta teistä, rakkaat, uskomme sitä, mikä on parempaa ja mikä koituu teille pelastukseksi - vaikka puhummekin näin.
        6:10 Sillä Jumala ei ole väärämielinen, niin että hän unhottaisi teidän työnne( HYVÄT TEKONNE ) ja rakkautenne, jota olette osoittaneet hänen nimeänsä kohtaan, kun olette palvelleet pyhiä ja vielä palvelette.

        6:11-12 Mutta me halajamme sitä, että kukin teistä osoittaa samaa intoa, säilyttääkseen toivon varmuuden loppuun asti, ettette kävisi veltoiksi, vaan että teistä tulisi niiden seuraajia, jotka uskon ja kärsivällisyyden kautta perivät sen, mikä luvattu on.

        6:13 Sillä kun Jumala oli antanut lupauksen Aabrahamille, vannoi hän itse kauttansa, koska hänellä ei ollut ketään suurempaa, kenen kautta vannoa,
        6:14 ja sanoi: "Totisesti, siunaamalla minä sinut siunaan, ja enentämällä minä sinut enennän";
        6:15 ja näin Aabraham, kärsivällisesti odotettuaan, sai, mitä luvattu oli.

        6:16 Sillä ihmiset vannovat suurempansa kautta, ja vala on heille asian vahvistus ja tekee lopun kaikista vastaväitteistä.
        6:17 Sentähden, kun Jumala lupauksen perillisille vielä tehokkaammin tahtoi osoittaa, että hänen päätöksensä on muuttumaton, vakuutti hän sen valalla,
        6:18 että me näistä kahdesta muuttumattomasta asiasta, joissa Jumala ei ole voinut valhetella, saisimme voimallisen kehoituksen, me, jotka olemme paenneet pitämään kiinni edessämme olevasta toivosta.

        6:19 Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti,
        6:20 jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti.

        2.Pietarin kirje: 3:16 niinkuin hän( PAAVALI )tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.


      • Henok

        Kalamössöä:....Mikään näistä kasteista ei millään tavoin korosta uskovaa. Ne kaikki merkitsevät uskovan riisumista ja tyhjentämistä kaikesta omavanhurskaudesta ja omavoimaisuudesta.

        Lahkojen uudestaankaste ei millään tavalla ole raamatullinen koska se vain korostaa ihmisen luopumista oikeasta uskosta ja merkitsee helluntailaisuuteen uskovan riisumista ja tyhjentämistä kaikesta lutherilaisuudesta. Eikä helluntailaisuudessa omavanhurskaus eikä omavoimaisuus ole muuta kuin heidän käsitystä ja vaatimus uskoa lahkon opit. Kalamössääjä koettaa lieventää lahkon käsityksiä kasteesta muuttamalla se paremmin uskottavaksi naamioidoksi harhaksi.


    • Helluntaiherätys

      ALOITTAJA: Helluntalaisuudessa korostetaan henkikastetta mutta onko se pelastuskysymys ja pyhyyden mittari?

      Ovatko helluntalaiset pyhempiä kuin 7. päivän adventistit? :KIINNI.


      Keitä ovat 7. päivän adventistit, ja mitenkä he liittyvät Helluntaiherätykseen?

    • lahjavanhurskaus

      Siis Kristus pyhittää . Sana pyhittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      232
      2046
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1787
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1516
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      106
      1209
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1140
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1095
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1015
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe