Leibnizin antenni

kvsi

http://filosofia.fi/node/2413/

”Oletetaanpa, että olisi kone, jonka rakenne mahdollistaisi ajattelun, tuntemisen ja havaintokyvyn. Kuvitellaan, että se suurennettaisiin niin, että suhteet pysyisivät entisellään, ja sinne voisi käydä sisälle niin kuin myllyyn. Tällä tavoin sisällä ollessaan vierailija ei löytäisi muuta kuin osia, jotka työntävät toisiaan - ei mitään millä selittää havaintoa" (Leibniz 2011, 335). "

Entäpä jos myllystä löytyisi antenni?

Selittäisikö se paremmin havaintoa? Mielestäni selittäisi.

Jos kone pystyisi lähettämään ja vastaanottamaan, niin silloin kaikkien
havaitsemisessa tarvittavien komponenttien ei tarvitsisi sijaita itse koneessa.
Mieli voisi olla itsenäinen koneesta riippumaton entiteetti, jonka kanssa kone vain vuorovaikuttaa.

71

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tieteenharrastaja

      Tyypillistä filosofipohdintaa. Antennin lisäksi tuollainen mylly tarvitsisi muistin. Sitten taas ei antenni olisikaan välttämätön.

      • kvsi

        Biologiaa käsittelevistä kirjoista poimittua.


      • kvsi

        "Antennin lisäksi tuollainen mylly tarvitsisi muistin. Sitten taas ei antenni olisikaan välttämätön."

        Tarkoitatko, että muisti voisi korvata antennin?


      • tieteenharrastaja
        kvsi kirjoitti:

        "Antennin lisäksi tuollainen mylly tarvitsisi muistin. Sitten taas ei antenni olisikaan välttämätön."

        Tarkoitatko, että muisti voisi korvata antennin?

        Ellet väitä, ettei ihmisellä ole noita mainitsemiasi kykyjä, niin lienee pakko myöntää niiden olevan mahdollisia myös pelkän muistin varassa. Vai oletko löytänyt päästäsi antennin?

        Vaikka löytyisikin, niin pelkän antennin varassa ilman muistia voisi olla huonoa.


      • kvsi
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ellet väitä, ettei ihmisellä ole noita mainitsemiasi kykyjä, niin lienee pakko myöntää niiden olevan mahdollisia myös pelkän muistin varassa. Vai oletko löytänyt päästäsi antennin?

        Vaikka löytyisikin, niin pelkän antennin varassa ilman muistia voisi olla huonoa.

        Väitän, että sinunkaan muistisi ei ole yksinkertainen ja jakamaton. Antenneilla puolestaan on se etu, että niitä voi olla lukematon määrä ja silti ne kaikki voivat vuorovaikuttaa saman yksinkertaisen jakamattoman entiteetin kanssa.
        Lisäksi antenni ja muisti eivät ole toisiaan poissulkevia.


      • tieteenharrastaja
        kvsi kirjoitti:

        Väitän, että sinunkaan muistisi ei ole yksinkertainen ja jakamaton. Antenneilla puolestaan on se etu, että niitä voi olla lukematon määrä ja silti ne kaikki voivat vuorovaikuttaa saman yksinkertaisen jakamattoman entiteetin kanssa.
        Lisäksi antenni ja muisti eivät ole toisiaan poissulkevia.

        Eivät olekaan. Sanoin vain, että antenni ilman muistia olisi epäkäytännöllinen. Muisti on myös selvästi havaittu ihmis- ja eläinaivojen toiminto.

        Pohdiskelus antennien määrästä ja sensellaisesta on tyypillistä "voi olla" kuvitteluasi.


      • missä-antenni
        kvsi kirjoitti:

        Väitän, että sinunkaan muistisi ei ole yksinkertainen ja jakamaton. Antenneilla puolestaan on se etu, että niitä voi olla lukematon määrä ja silti ne kaikki voivat vuorovaikuttaa saman yksinkertaisen jakamattoman entiteetin kanssa.
        Lisäksi antenni ja muisti eivät ole toisiaan poissulkevia.

        Vaan kun sellaisesta antennista ei ole minkäänlaista havaintoa. Ei ole mitään tunnettua mekanismia, jolla keskushermosto voisi kommunikoida ulkoisen yliluonnollisen entiteetin kanssa. Sen sijaan on vankasti osoitettu, että aivoja manipuloimalla saadaan ihmisen kokemukset sekoitetuksi. Aivovauriotapauksissa on ennustettavissa, mihin motoorisiin tai kognitiivisiin kykyihin tapaturma vaikuttaa. Kyllä kaikki viittaa siihen, että tietoisuus on aivojen luomaa. Mtään todellista näyttöä mistään muusta ei ole olemassa. Pelkkää pseudotieteellistä höpötystä antenneista.
        Leibniz eli 1600 - 1700 luvuilla, jolloin kognitiotieteitä ei edes ollut ja filosofiakin vielä lapsen kengissä. Jos joku vetoaa tieteessä neljäsataa vuotta vanhaan tietoon, on hän useimmiten pihalla aiheesta. Toki on joitain fysiikan oivalluksia, jotka ovat sieltäkin asti kestäneet hyvin aikaa.


      • kvsi
        missä-antenni kirjoitti:

        Vaan kun sellaisesta antennista ei ole minkäänlaista havaintoa. Ei ole mitään tunnettua mekanismia, jolla keskushermosto voisi kommunikoida ulkoisen yliluonnollisen entiteetin kanssa. Sen sijaan on vankasti osoitettu, että aivoja manipuloimalla saadaan ihmisen kokemukset sekoitetuksi. Aivovauriotapauksissa on ennustettavissa, mihin motoorisiin tai kognitiivisiin kykyihin tapaturma vaikuttaa. Kyllä kaikki viittaa siihen, että tietoisuus on aivojen luomaa. Mtään todellista näyttöä mistään muusta ei ole olemassa. Pelkkää pseudotieteellistä höpötystä antenneista.
        Leibniz eli 1600 - 1700 luvuilla, jolloin kognitiotieteitä ei edes ollut ja filosofiakin vielä lapsen kengissä. Jos joku vetoaa tieteessä neljäsataa vuotta vanhaan tietoon, on hän useimmiten pihalla aiheesta. Toki on joitain fysiikan oivalluksia, jotka ovat sieltäkin asti kestäneet hyvin aikaa.

        Mietipä vähän mitä kaikkea antennin häiritseminen tai sen vioittumien voi aiheuttaa, jos tietoisuus on riippuvainen antennista tai antenneista.


      • kvsi
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Eivät olekaan. Sanoin vain, että antenni ilman muistia olisi epäkäytännöllinen. Muisti on myös selvästi havaittu ihmis- ja eläinaivojen toiminto.

        Pohdiskelus antennien määrästä ja sensellaisesta on tyypillistä "voi olla" kuvitteluasi.

        Ihan tiedepiireistä kotoisin tuo kuvitelma.


      • tieteenharrastaja
        missä-antenni kirjoitti:

        Vaan kun sellaisesta antennista ei ole minkäänlaista havaintoa. Ei ole mitään tunnettua mekanismia, jolla keskushermosto voisi kommunikoida ulkoisen yliluonnollisen entiteetin kanssa. Sen sijaan on vankasti osoitettu, että aivoja manipuloimalla saadaan ihmisen kokemukset sekoitetuksi. Aivovauriotapauksissa on ennustettavissa, mihin motoorisiin tai kognitiivisiin kykyihin tapaturma vaikuttaa. Kyllä kaikki viittaa siihen, että tietoisuus on aivojen luomaa. Mtään todellista näyttöä mistään muusta ei ole olemassa. Pelkkää pseudotieteellistä höpötystä antenneista.
        Leibniz eli 1600 - 1700 luvuilla, jolloin kognitiotieteitä ei edes ollut ja filosofiakin vielä lapsen kengissä. Jos joku vetoaa tieteessä neljäsataa vuotta vanhaan tietoon, on hän useimmiten pihalla aiheesta. Toki on joitain fysiikan oivalluksia, jotka ovat sieltäkin asti kestäneet hyvin aikaa.

        Yliluonnollisen entiteetin kyseessä ollen on "luonnollista", ettei mekanismia tunneta:

        "Ei ole mitään tunnettua mekanismia, jolla keskushermosto voisi kommunikoida ulkoisen yliluonnollisen entiteetin kanssa."

        Tämä ei silti todista, ettei voisi kommunikoida - siis siinä tapauksessa, että on tuo entiteetti.


      • konkurssiharava
        kvsi kirjoitti:

        "Antennin lisäksi tuollainen mylly tarvitsisi muistin. Sitten taas ei antenni olisikaan välttämätön."

        Tarkoitatko, että muisti voisi korvata antennin?

        Voisiko antenni korjata tuon, tuon, voi hitto, mikä se nyt olikaan? Ai muistin, jes.


    • kvsi

      Kysymyksessä siis Leibnizin kuuluisa myllyvertaus.

    • "Entäpä jos myllystä löytyisi antenni?"

      Saahan sitä hörhöillä, kuten sinä teet kvasi.

      "Selittäisikö se paremmin havaintoa? Mielestäni selittäisi."

      Mitä ihmeen havaintoa?

      "Biologiaa käsittelevistä kirjoista poimittua."

      Se että jokin teos käsittelee biologiaa, ei tarkoita sitä, että teoksen ideioilla tai väitteillä olisi mitään merkitystä todellisuuden suhteen. Näinhän on asianlaita esim. älykkään suunnittelun kannattajien huuhaa-kirjoilla

    • "Mieli voisi olla itsenäinen koneesta riippumaton entiteetti, jonka kanssa kone vain vuorovaikuttaa."

      Onko tässä tarkoitus jatkaa tuota muualla riehunutta keskustelua ruumiin ja mielen (lue sielu) dualismista?

      Niin kuin muiden toimesta jo todettiin, kyseinen teema tuntuu olevan kuumaa perunaa tunnustaville kristityille. Antennia tai ei, kyse on kategoriavirheestä jolla pyritään oikeuttamaan oppi ikuisesta elämästä.

      Hauskaa kyseisessä dualismissa on tietenkin se, että se tuntuu pätevän kaikkien muiden paitsi eläinten, vanhusten, vauvojen ja aivovammaisten kohdalla. Ja jos palstan kretuilta kysytään, niin dualismia ei luultavasti myöskään havaita "alemmilla ihmisroduilla".

      Lopuksi puhutaan ns. aaveesta koneessa. Eli mielen tapahtumat tulisi sijoittaa suhteiden kategoriaan substanssin sijaan, mihin Leibniz ymmärtääkseni ei kyennyt.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Aave_koneessa

      • kvsi

        Leibnizin ei ehkä ottanut huomioon mahdollisuutta antennin löytymiseen koneesta. Ei mikään ihme kun ottaa huomioon sen milloin hän eli.


      • "Leibnizin ei ehkä ottanut huomioon mahdollisuutta antennin löytymiseen koneesta."

        No, luultavasti asia ei juolahtanut hänen mieleensä (heh). Joka tapauksessa Leibnizin ajatteluun kuuluu oppi kartesiolaisesta dualismista. Ehkä hän tosiaan eli aikana, joka ei mahdollistanut vastaavaa scifi-fantasiointia mitä nykyään kristityissä piireissä näköjään harrastetaan.


      • tieteenharrastaja

        Tuo herätti pari kysymystä:

        "..jolla pyritään oikeuttamaan oppi ikuisesta elämästä."

        Tuo on tosiaan kristinopin yksi kappale, mutta sehän on aika lailla eri asia kuin vaikkapa laskuoppi tai lujuusoppi. Millaista "oikeutusta" ja missä instanssissa katsot sen tarvitsevan? Siis perustuslain uskonvapauspykälän lisäksi.


      • "Millaista "oikeutusta" ja missä instanssissa katsot sen tarvitsevan?"

        Tarkoitin lähinnä käsitteellistä oikeutusta, eli sitä että ilman sielun ja ruumiin dualismia kristittyjen olisi aika hankala myydä ideaa taivaasta, helvetistä ja ikuisesta elämästä. Fyysinen ruumishan, niin kuin tiedetään, ei ole ikuinen.


      • tieteenharrastaja
        silverjew kirjoitti:

        "Millaista "oikeutusta" ja missä instanssissa katsot sen tarvitsevan?"

        Tarkoitin lähinnä käsitteellistä oikeutusta, eli sitä että ilman sielun ja ruumiin dualismia kristittyjen olisi aika hankala myydä ideaa taivaasta, helvetistä ja ikuisesta elämästä. Fyysinen ruumishan, niin kuin tiedetään, ei ole ikuinen.

        Sivuutetaan nyt se, miksi uskomus tarvitsisi "käsitteellisen oikeutuksen". Uskoahan voi - ja perustuslain mukaan saakin - vaikka se olisi miten järjetöntä:

        "..ilman sielun ja ruumiin dualismia kristittyjen olisi aika hankala myydä ideaa taivaasta, helvetistä ja ikuisesta elämästä. Fyysinen ruumishan, niin kuin tiedetään, ei ole ikuinen."

        Enpä ole kuullutkaan, että kristityn puheeseen ikuisesta elämästä kuulija vastaisi "Haa, dualismia!" Enkä luule, että monikaan siihen uskoja pohtii ollenkaan, miten asia käytännössä toteutettaisiin.

        Oma mallini ikuisesta elämästä ilman dualismia syntyi jonkun palstalla kysyttyä, eikö aivoihin intgroitu sielu voi kehon kuollessa jo olla aika kehnossa kunnossa. Kehotin kysyjää ajattelemaan tietokannan hyvin versioitua ja tiheästi
        otettua varmuskopiota. Operatiivinen kanta koostuu siis normaaleista aivotiloista ilman erillistä sieluelintä.


      • utti
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Sivuutetaan nyt se, miksi uskomus tarvitsisi "käsitteellisen oikeutuksen". Uskoahan voi - ja perustuslain mukaan saakin - vaikka se olisi miten järjetöntä:

        "..ilman sielun ja ruumiin dualismia kristittyjen olisi aika hankala myydä ideaa taivaasta, helvetistä ja ikuisesta elämästä. Fyysinen ruumishan, niin kuin tiedetään, ei ole ikuinen."

        Enpä ole kuullutkaan, että kristityn puheeseen ikuisesta elämästä kuulija vastaisi "Haa, dualismia!" Enkä luule, että monikaan siihen uskoja pohtii ollenkaan, miten asia käytännössä toteutettaisiin.

        Oma mallini ikuisesta elämästä ilman dualismia syntyi jonkun palstalla kysyttyä, eikö aivoihin intgroitu sielu voi kehon kuollessa jo olla aika kehnossa kunnossa. Kehotin kysyjää ajattelemaan tietokannan hyvin versioitua ja tiheästi
        otettua varmuskopiota. Operatiivinen kanta koostuu siis normaaleista aivotiloista ilman erillistä sieluelintä.

        "Oma mallini ikuisesta elämästä ilman dualismia syntyi jonkun palstalla kysyttyä, eikö aivoihin intgroitu sielu voi kehon kuollessa jo olla aika kehnossa kunnossa. Kehotin kysyjää ajattelemaan tietokannan hyvin versioitua ja tiheästi otettua varmuskopiota. Operatiivinen kanta koostuu siis normaaleista aivotiloista ilman erillistä sieluelintä."

        Täällähän onkin näemmä jonkunmoista vastausta toisaalla käsittelyssämme olevaan ongelmaan. Tietokannan versiointi ja varmuuskopiointi ei ratkaise niitä ongelmia.

        Ensinnäkin oletettavasti et voi poimia yhtä kokonaista varmuuskopiota tietyltä hetkeltä, koska joko joudut ottamaan liian myöhäisen version, jossa kunto on jo kehno, tai liian aikaisen, jolloin menetät oleellisia myöhempiä lisäyksiä.

        Sieltä täältä datan poiminta eri varmuuskopioista kaatuu tietokannassakin yhteen yksinkertaiseen syyhyn: viite-eheys. Käytännössä jotakuinkin kaikki data, aivojen neuroverkkomaisesta puhumattakaan, on aina monimutkaisin tavoin linkittynyt toisiinsa. Ei sellaisesta niin vain poimita osasia eri ajanhetkiltä ilman että kaikki niiden ajanhetkien monimutkaiset kytkökset hajoaisivat.


      • "Sivuutetaan nyt se, miksi uskomus tarvitsisi "käsitteellisen oikeutuksen".

        Miksi se pitäisi sivuuttaa? Ilman tuota perustelematonta ajatustemppua kristitty propaganda joutuu aika heikoille.

        "Enpä ole kuullutkaan, että kristityn puheeseen ikuisesta elämästä kuulija vastaisi "Haa, dualismia!"

        No, puhun toki vain omasta puolestani, mutta nähdäkseni kyseinen seikka on keskeisiä kömmähdyksiä ikuisen elämän opissa. Ehkä useamman kuulijan kannattaisi pitää tuo mielessä.

        "Enkä luule, että monikaan siihen uskoja pohtii ollenkaan, miten asia käytännössä toteutettaisiin."

        Tässä olet varmaan ihan oikeassa. Turha pohdinta on huonoa seuraa uskonnollisille dogmeille. Jätän teidän kristittyjen keskinäiseksi huvitteluksi pohtia kaikenmaailman "antenneja" ja "varmuuskopioita". Kuten todettu, nykyteknologia avaa mielenkiintoisia maailmoja kristitylle scifi-fantasialle.


      • utti
        silverjew kirjoitti:

        "Sivuutetaan nyt se, miksi uskomus tarvitsisi "käsitteellisen oikeutuksen".

        Miksi se pitäisi sivuuttaa? Ilman tuota perustelematonta ajatustemppua kristitty propaganda joutuu aika heikoille.

        "Enpä ole kuullutkaan, että kristityn puheeseen ikuisesta elämästä kuulija vastaisi "Haa, dualismia!"

        No, puhun toki vain omasta puolestani, mutta nähdäkseni kyseinen seikka on keskeisiä kömmähdyksiä ikuisen elämän opissa. Ehkä useamman kuulijan kannattaisi pitää tuo mielessä.

        "Enkä luule, että monikaan siihen uskoja pohtii ollenkaan, miten asia käytännössä toteutettaisiin."

        Tässä olet varmaan ihan oikeassa. Turha pohdinta on huonoa seuraa uskonnollisille dogmeille. Jätän teidän kristittyjen keskinäiseksi huvitteluksi pohtia kaikenmaailman "antenneja" ja "varmuuskopioita". Kuten todettu, nykyteknologia avaa mielenkiintoisia maailmoja kristitylle scifi-fantasialle.

        "No, puhun toki vain omasta puolestani, mutta nähdäkseni kyseinen seikka on keskeisiä kömmähdyksiä ikuisen elämän opissa."

        "Jätän teidän kristittyjen keskinäiseksi huvitteluksi pohtia kaikenmaailman "antenneja" ja "varmuuskopioita"."

        Täällä on sitten lisää tuoretta keskustelua ikuisesta elämästä ja "varmuuskopioinneista" heille joita asia kiinnostaa:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14051344/patricia-chuchland-elamasta-ja-tietoisuudesta#comment-82644430

        Linkitin tuon omaan kommenttiini asiaan liittyvistä ongelmista (tosin ainakaan oma selaimeni ei yleensä avaa sivua oikealle kohdalle pidemmissä keskusteluissa).


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        "Oma mallini ikuisesta elämästä ilman dualismia syntyi jonkun palstalla kysyttyä, eikö aivoihin intgroitu sielu voi kehon kuollessa jo olla aika kehnossa kunnossa. Kehotin kysyjää ajattelemaan tietokannan hyvin versioitua ja tiheästi otettua varmuskopiota. Operatiivinen kanta koostuu siis normaaleista aivotiloista ilman erillistä sieluelintä."

        Täällähän onkin näemmä jonkunmoista vastausta toisaalla käsittelyssämme olevaan ongelmaan. Tietokannan versiointi ja varmuuskopiointi ei ratkaise niitä ongelmia.

        Ensinnäkin oletettavasti et voi poimia yhtä kokonaista varmuuskopiota tietyltä hetkeltä, koska joko joudut ottamaan liian myöhäisen version, jossa kunto on jo kehno, tai liian aikaisen, jolloin menetät oleellisia myöhempiä lisäyksiä.

        Sieltä täältä datan poiminta eri varmuuskopioista kaatuu tietokannassakin yhteen yksinkertaiseen syyhyn: viite-eheys. Käytännössä jotakuinkin kaikki data, aivojen neuroverkkomaisesta puhumattakaan, on aina monimutkaisin tavoin linkittynyt toisiinsa. Ei sellaisesta niin vain poimita osasia eri ajanhetkiltä ilman että kaikki niiden ajanhetkien monimutkaiset kytkökset hajoaisivat.

        Uskomukseni on että Jumala järjestää ihmistietoisuuden haltuunsa eheänä, kaikki relevantit versiot sisältävänä ja originaalia aivoissa häiritsemättä. Hänen ei tarvitse tuossa puuhassa sitoutua sinun näkemykseesi ihmisten nykyisen tietotekniikan mahdollisuuksista ja rajoituksista.

        Kuvittele vaikka kvanttitietokonetta (sen tulevaisuuteenhan uskot) huomattavasti suurennettuna, jos se vähän helpottaisi.


      • tieteenharrastaja
        silverjew kirjoitti:

        "Sivuutetaan nyt se, miksi uskomus tarvitsisi "käsitteellisen oikeutuksen".

        Miksi se pitäisi sivuuttaa? Ilman tuota perustelematonta ajatustemppua kristitty propaganda joutuu aika heikoille.

        "Enpä ole kuullutkaan, että kristityn puheeseen ikuisesta elämästä kuulija vastaisi "Haa, dualismia!"

        No, puhun toki vain omasta puolestani, mutta nähdäkseni kyseinen seikka on keskeisiä kömmähdyksiä ikuisen elämän opissa. Ehkä useamman kuulijan kannattaisi pitää tuo mielessä.

        "Enkä luule, että monikaan siihen uskoja pohtii ollenkaan, miten asia käytännössä toteutettaisiin."

        Tässä olet varmaan ihan oikeassa. Turha pohdinta on huonoa seuraa uskonnollisille dogmeille. Jätän teidän kristittyjen keskinäiseksi huvitteluksi pohtia kaikenmaailman "antenneja" ja "varmuuskopioita". Kuten todettu, nykyteknologia avaa mielenkiintoisia maailmoja kristitylle scifi-fantasialle.

        Aika kumma käsitys:

        "Miksi se pitäisi sivuuttaa? Ilman tuota perustelematonta ajatustemppua kristitty propaganda joutuu aika heikoille."

        Kristinusko on opettanut iankaikkisen elämän teemaa kaksituhatta vuotta tuota "ajatustemppua" tarvitsematta. Nytkin se taitaa olla olemassa vain tällä palstalla. Jos saan päähäni peruuttaa koko idean, niin pelastuuko lristinusko?


      • utti
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Uskomukseni on että Jumala järjestää ihmistietoisuuden haltuunsa eheänä, kaikki relevantit versiot sisältävänä ja originaalia aivoissa häiritsemättä. Hänen ei tarvitse tuossa puuhassa sitoutua sinun näkemykseesi ihmisten nykyisen tietotekniikan mahdollisuuksista ja rajoituksista.

        Kuvittele vaikka kvanttitietokonetta (sen tulevaisuuteenhan uskot) huomattavasti suurennettuna, jos se vähän helpottaisi.

        "Uskomukseni on että Jumala järjestää ihmistietoisuuden haltuunsa eheänä, kaikki relevantit versiot sisältävänä ja originaalia aivoissa häiritsemättä. Hänen ei tarvitse tuossa puuhassa sitoutua sinun näkemykseesi ihmisten nykyisen tietotekniikan mahdollisuuksista ja rajoituksista."

        Edelleen tuolla vertailullasi saat tulokseksi vain tietoisuuden koko historian mutta kun siitä pitäisi vielä kasata joku toimiva kokonaisuuskin. Eli siirsit vain varsinaisen ongelman kopioinnin jälkeen tapahtuvaksi.

        "Kuvittele vaikka kvanttitietokonetta (sen tulevaisuuteenhan uskot) huomattavasti suurennettuna, jos se vähän helpottaisi."

        Ei se kyllä auta yhtään.


      • ugoug
        utti kirjoitti:

        "Uskomukseni on että Jumala järjestää ihmistietoisuuden haltuunsa eheänä, kaikki relevantit versiot sisältävänä ja originaalia aivoissa häiritsemättä. Hänen ei tarvitse tuossa puuhassa sitoutua sinun näkemykseesi ihmisten nykyisen tietotekniikan mahdollisuuksista ja rajoituksista."

        Edelleen tuolla vertailullasi saat tulokseksi vain tietoisuuden koko historian mutta kun siitä pitäisi vielä kasata joku toimiva kokonaisuuskin. Eli siirsit vain varsinaisen ongelman kopioinnin jälkeen tapahtuvaksi.

        "Kuvittele vaikka kvanttitietokonetta (sen tulevaisuuteenhan uskot) huomattavasti suurennettuna, jos se vähän helpottaisi."

        Ei se kyllä auta yhtään.

        No toisaalta jos uskoo jumalan luoneen kaikkeuden niin eikö semmoinen entiteetti vois vaan simsalabim värkätä toimivan kokonaisuuden tietoisuudesta. Eikai semmoinen ois sidottu meidän tietotekniseen osaamiseen jos se pystyy luomaan ja hallittemaan luonnonlakeja :D En ite usko mihinkään jumaliin mutta vähän hassulta kuulostaa myös tuo jumalan osaamisen rajoittaminen meidän osaamiseen.


      • Eikö-ole-tietoa
        kvsi kirjoitti:

        Leibnizin ei ehkä ottanut huomioon mahdollisuutta antennin löytymiseen koneesta. Ei mikään ihme kun ottaa huomioon sen milloin hän eli.

        Varmasti otti. Et taida tuntea aiheen historiaa. René Descartes dualismin luoja esitti jo ennen Leibniziä, että käpylisäke olisi linkki sielun ja materian välillä. Ei ole.
        Wiki: "René Descartes kuvasi käpyrauhasta ”sielun istuimeksi” uskoen, että juuri se toimisi ainoana yhdyssiteenä ihmisen ruumiin ja sielun välillä."


      • utti
        ugoug kirjoitti:

        No toisaalta jos uskoo jumalan luoneen kaikkeuden niin eikö semmoinen entiteetti vois vaan simsalabim värkätä toimivan kokonaisuuden tietoisuudesta. Eikai semmoinen ois sidottu meidän tietotekniseen osaamiseen jos se pystyy luomaan ja hallittemaan luonnonlakeja :D En ite usko mihinkään jumaliin mutta vähän hassulta kuulostaa myös tuo jumalan osaamisen rajoittaminen meidän osaamiseen.

        "En ite usko mihinkään jumaliin mutta vähän hassulta kuulostaa myös tuo jumalan osaamisen rajoittaminen meidän osaamiseen."

        Ei tässä ole siitä kyse vaan siitä miten dualismin ongelmien kiertämiseksi luodut vertailutkin hajoavat, ja toisaalta miten asiaan liittyy todellisuudessa monenmoista ongelmaa, joita on perattu tarkemmin ylempänä mainitussa toisessa ketjussa.


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        "Uskomukseni on että Jumala järjestää ihmistietoisuuden haltuunsa eheänä, kaikki relevantit versiot sisältävänä ja originaalia aivoissa häiritsemättä. Hänen ei tarvitse tuossa puuhassa sitoutua sinun näkemykseesi ihmisten nykyisen tietotekniikan mahdollisuuksista ja rajoituksista."

        Edelleen tuolla vertailullasi saat tulokseksi vain tietoisuuden koko historian mutta kun siitä pitäisi vielä kasata joku toimiva kokonaisuuskin. Eli siirsit vain varsinaisen ongelman kopioinnin jälkeen tapahtuvaksi.

        "Kuvittele vaikka kvanttitietokonetta (sen tulevaisuuteenhan uskot) huomattavasti suurennettuna, jos se vähän helpottaisi."

        Ei se kyllä auta yhtään.

        Sitä hoitamassa on silloin minua paljon pätevämpi toimija:

        "Eli siirsit vain varsinaisen ongelman kopioinnin jälkeen tapahtuvaksi."


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        "En ite usko mihinkään jumaliin mutta vähän hassulta kuulostaa myös tuo jumalan osaamisen rajoittaminen meidän osaamiseen."

        Ei tässä ole siitä kyse vaan siitä miten dualismin ongelmien kiertämiseksi luodut vertailutkin hajoavat, ja toisaalta miten asiaan liittyy todellisuudessa monenmoista ongelmaa, joita on perattu tarkemmin ylempänä mainitussa toisessa ketjussa.

        ugougille tiedoksi:

        "..asiaan liittyy todellisuudessa monenmoista ongelmaa, joita on perattu tarkemmin ylempänä mainitussa toisessa ketjussa."

        Siis monenmoista utin minun avukseni ihan pyytämättä keksimää ongelmaa jotka eivät heilautakaan (uskomuksen) kaikkivaltiasta.


      • Eikö-ole-tietoa kirjoitti:

        Varmasti otti. Et taida tuntea aiheen historiaa. René Descartes dualismin luoja esitti jo ennen Leibniziä, että käpylisäke olisi linkki sielun ja materian välillä. Ei ole.
        Wiki: "René Descartes kuvasi käpyrauhasta ”sielun istuimeksi” uskoen, että juuri se toimisi ainoana yhdyssiteenä ihmisen ruumiin ja sielun välillä."

        Keskustelu menee nyt monimutkaiseksi, etten sanoisi, mutta eiköhän tuossa antennispekulaatiossa ollut kyse sielun ja yliluonnollisen entiteetin välisestä kommunikoinnista -- ei siis ruumiin ja sielun välisestä mitä Descartes kuuluisasti tapaili.

        Kyseistä antenniahan, jos ja kun sellainen löydetään, voisi käyttää tuon th:n hahmotteleman varmuuskopion siirtämiseen taivaalliselle kvantti-keskuskoneelle vaikka tietenkään omnipotentti toimija ei sellaista välttämättä tarvinne.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Aika kumma käsitys:

        "Miksi se pitäisi sivuuttaa? Ilman tuota perustelematonta ajatustemppua kristitty propaganda joutuu aika heikoille."

        Kristinusko on opettanut iankaikkisen elämän teemaa kaksituhatta vuotta tuota "ajatustemppua" tarvitsematta. Nytkin se taitaa olla olemassa vain tällä palstalla. Jos saan päähäni peruuttaa koko idean, niin pelastuuko lristinusko?

        "Kristinusko on opettanut iankaikkisen elämän teemaa kaksituhatta vuotta tuota "ajatustemppua" tarvitsematta. Nytkin se taitaa olla olemassa vain tällä palstalla."

        Siis hetkinen, puhumme siis dualismista eli ruumin ja sielun kaksinaisesta opista? Muistaakseni raamatussa puhutaan sielusta; Augustinus ja Tuomas Akvinolainen ainakin pyörittelivät asiaa jo ennen Descartesia.

        "Jos saan päähäni peruuttaa koko idean, niin pelastuuko lristinusko?"

        Jaa-a. Kannattaisiko kilauttaa vaikka paaville (tai kenelle te protestantit nyt kilauttelette) ensin?


      • kvsi

        Mietipä vähän mitä kaikkea antennin häiritseminen tai sen vioittumien saattaa aiheuttaa, jos tietoisuus on riippuvainen antennista tai antenneista.


      • kvasi
        Eikö-ole-tietoa kirjoitti:

        Varmasti otti. Et taida tuntea aiheen historiaa. René Descartes dualismin luoja esitti jo ennen Leibniziä, että käpylisäke olisi linkki sielun ja materian välillä. Ei ole.
        Wiki: "René Descartes kuvasi käpyrauhasta ”sielun istuimeksi” uskoen, että juuri se toimisi ainoana yhdyssiteenä ihmisen ruumiin ja sielun välillä."

        Laitapa esimerkki Leibnizin esittämästä antennista.


      • tieteenharrastaja
        silverjew kirjoitti:

        "Kristinusko on opettanut iankaikkisen elämän teemaa kaksituhatta vuotta tuota "ajatustemppua" tarvitsematta. Nytkin se taitaa olla olemassa vain tällä palstalla."

        Siis hetkinen, puhumme siis dualismista eli ruumin ja sielun kaksinaisesta opista? Muistaakseni raamatussa puhutaan sielusta; Augustinus ja Tuomas Akvinolainen ainakin pyörittelivät asiaa jo ennen Descartesia.

        "Jos saan päähäni peruuttaa koko idean, niin pelastuuko lristinusko?"

        Jaa-a. Kannattaisiko kilauttaa vaikka paaville (tai kenelle te protestantit nyt kilauttelette) ensin?

        Edeltävässä viestissäsi tiivistit minun tarkoittamani ihan hienosti. Tässä kysyt:

        "Siis hetkinen, puhumme siis dualismista eli ruumin ja sielun kaksinaisesta opista? Muistaakseni raamatussa puhutaan sielusta;"

        Keskustelu on vähän sekoillut dualismin (ihmisessä sieluelin erillään ajatuelimestä) ja ehdottamani dualismin hylkäävän, mutta jumalauskon säilyttävän mallin välillä. Joillakin on näköjään tarve määritellä myös pelkkä yliluonnollinen aivoviestintä dualismiksi ennemmin kuin hyväksyä korkealle tietoisuudelle sielun rooli.


      • "Keskustelu on vähän sekoillut dualismin (ihmisessä sieluelin erillään ajatuelimestä) ja ehdottamani dualismin hylkäävän, mutta jumalauskon säilyttävän mallin välillä."

        Jos edellä syyllistyinkin vanhanaikaiseen eli tahalliseen väärinymmärtämiseen, niin se johtuu kahdesta seikasta.

        Ensinnäkin, olen sinulle vastatessani johdonmukaisesti puhunut yleisestä kristinuskon dualistisesta opista. Toisekseen, näen että tuo ehdottamasi malli eroaa yleisestä sielun ja ruumin periaatteesta lähinnä retorisesti. Voisin jopa heittää että kasaat yleisen ajatustempun päälle uutta ajatustemppua.

        Jos todella mietit mitä materialismi tässä yhteydessä tarkoittaa, voit itsekin tulla siihen johtopäätökseen että kaikki kikkailu jolla "tietoisuus" yritetään erottaa fyysisestä ruumiista johtaa välttämättä dualismiin.

        "Joillakin on näköjään tarve määritellä myös pelkkä yliluonnollinen aivoviestintä dualismiksi ennemmin kuin hyväksyä korkealle tietoisuudelle sielun rooli."

        Olen ymmärtänyt että sinulla on jonkinlainen teknillinen akateeminen tausta. Veikkaisin että sen myötä olet kehitellyt teknologiseen diskurssiin perustuvan idean kristinuskon sielun ikuisesta elämästä? Joka tapauksessa on perusteltua kutsua malliasi kristilliseksi scifi-fantasiaksi -- àla antennispekulaatio.

        Utti on sekä tässä ketjussa että tuolla toisaalla tuonut hyvin esiin lähestymiseesi liittyviä yksityiskohtaisia ongelmia. En usko eri osapuolten motivaationa olevan uskosi horjuttaminen jne. vaan hyvähuumorinen ja vilpitön uskon eri ilmenemismuodoista keskustelu mitä täällä palstalla käydään ihan liian vähän.


      • utti
        silverjew kirjoitti:

        "Keskustelu on vähän sekoillut dualismin (ihmisessä sieluelin erillään ajatuelimestä) ja ehdottamani dualismin hylkäävän, mutta jumalauskon säilyttävän mallin välillä."

        Jos edellä syyllistyinkin vanhanaikaiseen eli tahalliseen väärinymmärtämiseen, niin se johtuu kahdesta seikasta.

        Ensinnäkin, olen sinulle vastatessani johdonmukaisesti puhunut yleisestä kristinuskon dualistisesta opista. Toisekseen, näen että tuo ehdottamasi malli eroaa yleisestä sielun ja ruumin periaatteesta lähinnä retorisesti. Voisin jopa heittää että kasaat yleisen ajatustempun päälle uutta ajatustemppua.

        Jos todella mietit mitä materialismi tässä yhteydessä tarkoittaa, voit itsekin tulla siihen johtopäätökseen että kaikki kikkailu jolla "tietoisuus" yritetään erottaa fyysisestä ruumiista johtaa välttämättä dualismiin.

        "Joillakin on näköjään tarve määritellä myös pelkkä yliluonnollinen aivoviestintä dualismiksi ennemmin kuin hyväksyä korkealle tietoisuudelle sielun rooli."

        Olen ymmärtänyt että sinulla on jonkinlainen teknillinen akateeminen tausta. Veikkaisin että sen myötä olet kehitellyt teknologiseen diskurssiin perustuvan idean kristinuskon sielun ikuisesta elämästä? Joka tapauksessa on perusteltua kutsua malliasi kristilliseksi scifi-fantasiaksi -- àla antennispekulaatio.

        Utti on sekä tässä ketjussa että tuolla toisaalla tuonut hyvin esiin lähestymiseesi liittyviä yksityiskohtaisia ongelmia. En usko eri osapuolten motivaationa olevan uskosi horjuttaminen jne. vaan hyvähuumorinen ja vilpitön uskon eri ilmenemismuodoista keskustelu mitä täällä palstalla käydään ihan liian vähän.

        "Jos todella mietit mitä materialismi tässä yhteydessä tarkoittaa, voit itsekin tulla siihen johtopäätökseen että kaikki kikkailu jolla "tietoisuus" yritetään erottaa fyysisestä ruumiista johtaa välttämättä dualismiin."

        Juurikin noin.

        Jos "tietoisuus" jo käytännössä saa jotain yliluonnollisia viestejä "materialistisessakin" maailmassa ja se muunnetaan jonkun "materialistisen maailman rajan" jälkeen käytännössä sieluksi, vaikkei sitä sellaiseksi haluttaisi sanoakaan, niin käytännössähän tuo on pohjimmiltaan samaa dualistista ajattelua vaikka tempulla maailma rajan yhdellä puolella yritetäänkin määritellä materialistiseksi.


      • tieteenharrastaja
        silverjew kirjoitti:

        "Keskustelu on vähän sekoillut dualismin (ihmisessä sieluelin erillään ajatuelimestä) ja ehdottamani dualismin hylkäävän, mutta jumalauskon säilyttävän mallin välillä."

        Jos edellä syyllistyinkin vanhanaikaiseen eli tahalliseen väärinymmärtämiseen, niin se johtuu kahdesta seikasta.

        Ensinnäkin, olen sinulle vastatessani johdonmukaisesti puhunut yleisestä kristinuskon dualistisesta opista. Toisekseen, näen että tuo ehdottamasi malli eroaa yleisestä sielun ja ruumin periaatteesta lähinnä retorisesti. Voisin jopa heittää että kasaat yleisen ajatustempun päälle uutta ajatustemppua.

        Jos todella mietit mitä materialismi tässä yhteydessä tarkoittaa, voit itsekin tulla siihen johtopäätökseen että kaikki kikkailu jolla "tietoisuus" yritetään erottaa fyysisestä ruumiista johtaa välttämättä dualismiin.

        "Joillakin on näköjään tarve määritellä myös pelkkä yliluonnollinen aivoviestintä dualismiksi ennemmin kuin hyväksyä korkealle tietoisuudelle sielun rooli."

        Olen ymmärtänyt että sinulla on jonkinlainen teknillinen akateeminen tausta. Veikkaisin että sen myötä olet kehitellyt teknologiseen diskurssiin perustuvan idean kristinuskon sielun ikuisesta elämästä? Joka tapauksessa on perusteltua kutsua malliasi kristilliseksi scifi-fantasiaksi -- àla antennispekulaatio.

        Utti on sekä tässä ketjussa että tuolla toisaalla tuonut hyvin esiin lähestymiseesi liittyviä yksityiskohtaisia ongelmia. En usko eri osapuolten motivaationa olevan uskosi horjuttaminen jne. vaan hyvähuumorinen ja vilpitön uskon eri ilmenemismuodoista keskustelu mitä täällä palstalla käydään ihan liian vähän.

        Saatpa heittää, jos myönnät minun silti pelastaneen ihmisen dualismilta. Paitsi tietenkin utin määritelmissä:

        "Voisin jopa heittää että kasaat yleisen ajatustempun päälle uutta ajatustemppua."

        Mallissani siis tietoisuus on tosiaan pelkästään ihmisaivoissa ja pysyy. Yliluonnollinen sille puhuminen ja sen kopiointi eivät tätä faktaa muuta.

        Tässä menet ihan läheltä ohi:

        "Olen ymmärtänyt että sinulla on jonkinlainen teknillinen akateeminen tausta. Veikkaisin että sen myötä olet kehitellyt teknologiseen diskurssiin perustuvan idean kristinuskon sielun ikuisesta elämästä?"

        Olen eläköitynyt tekniikan tohtori, joka on tehnyt työuran IT-alalla. Pohdiskeluni tuonpuoleisista eivät ole tarkoitettu tieteellisiksi väitteiksi, vaan pikemminkin esimerkeiksi, millä tavoin voisin kuvitella eräiden uskooni kuuluvien asiain tapahtuvan. Tästä syystä pystyn muuttamaan ja parantamaan niitä vielä helpommin kuin tieteellisiä hypoteeseja. Niiden kanssa argumentointi kuvittelemalla niihin lisää on siksi mielestäni asiatonta.

        Johtotähtenä tuossa kuvittelussa on ymmärtää Raamatussa mielestäni olevaa (sen kirjanneiden ihmisten suuresti väärinkäsittämää) Jumalan ilmoitusta pysyen mahdollisimman tarkoin luonnontieteen tulosten puitteissa. Tietenkään tämä ei ole mahdollista käyttämättä jotakin tieteen jumalattomista aukoista.


      • utti
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Edeltävässä viestissäsi tiivistit minun tarkoittamani ihan hienosti. Tässä kysyt:

        "Siis hetkinen, puhumme siis dualismista eli ruumin ja sielun kaksinaisesta opista? Muistaakseni raamatussa puhutaan sielusta;"

        Keskustelu on vähän sekoillut dualismin (ihmisessä sieluelin erillään ajatuelimestä) ja ehdottamani dualismin hylkäävän, mutta jumalauskon säilyttävän mallin välillä. Joillakin on näköjään tarve määritellä myös pelkkä yliluonnollinen aivoviestintä dualismiksi ennemmin kuin hyväksyä korkealle tietoisuudelle sielun rooli.

        "Joillakin on näköjään tarve määritellä myös pelkkä yliluonnollinen aivoviestintä dualismiksi ennemmin kuin hyväksyä korkealle tietoisuudelle sielun rooli."

        Dualismille on tietysti erilaisia määritelmiä, mutta tämän keskustelun kannalta olennaista on nähdäkseni jaottelu materian/aivotoiminnan ja sielun/hengen/tms. välillä. Koska jälkimmäinen ei ole materiaa, sen olemassaoloakaan ei voida tutkia mitenkään, joka tekee siitä uskontojen kannalta tietysti siinä mielessä näppärän oletuksen. Varsinaiseksi ongelmaksi muodostuu kuitenkin materian ja sielun välinen kytkentä.

        Nähdäkseni olet pyrkinyt poistamaan tuon "sielun" materialistisesta maailmasta poistaaksesi sillä tavoin dualismin toisen puolen. Mutta se mikä jää edelleen jäljelle on tuo mainittu varsinainen ongelma eli se kytkentä. Ja dualismin kaksi puolta on edelleen olemassa, mutta ne on jaettu kahteen erilaiseen "maailmaan" (olettaen ettet oleta täysin materialistista "taivasta").

        Eli ehkä jollain määritelmillä tuo ei ole enää dualismia, mutta käytännössä siinä on ihan sama jaottelu, ja sen mukanaan tuomat ongelmat.


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        "Joillakin on näköjään tarve määritellä myös pelkkä yliluonnollinen aivoviestintä dualismiksi ennemmin kuin hyväksyä korkealle tietoisuudelle sielun rooli."

        Dualismille on tietysti erilaisia määritelmiä, mutta tämän keskustelun kannalta olennaista on nähdäkseni jaottelu materian/aivotoiminnan ja sielun/hengen/tms. välillä. Koska jälkimmäinen ei ole materiaa, sen olemassaoloakaan ei voida tutkia mitenkään, joka tekee siitä uskontojen kannalta tietysti siinä mielessä näppärän oletuksen. Varsinaiseksi ongelmaksi muodostuu kuitenkin materian ja sielun välinen kytkentä.

        Nähdäkseni olet pyrkinyt poistamaan tuon "sielun" materialistisesta maailmasta poistaaksesi sillä tavoin dualismin toisen puolen. Mutta se mikä jää edelleen jäljelle on tuo mainittu varsinainen ongelma eli se kytkentä. Ja dualismin kaksi puolta on edelleen olemassa, mutta ne on jaettu kahteen erilaiseen "maailmaan" (olettaen ettet oleta täysin materialistista "taivasta").

        Eli ehkä jollain määritelmillä tuo ei ole enää dualismia, mutta käytännössä siinä on ihan sama jaottelu, ja sen mukanaan tuomat ongelmat.

        Ei nyt sentään aivan samat:

        "Eli ehkä jollain määritelmillä tuo ei ole enää dualismia, mutta käytännössä siinä on ihan sama jaottelu, ja sen mukanaan tuomat ongelmat."

        Sieluelimen etsintä ihmisruumiista on jo osoittautunut toivottomaksi, ja aivojen sisältäkään siitä ei ole löytynyt merkkiäkään. Nyt jaottelu siirtyisi paikkaan, jossa usko joutuu vähiten taistelemaan tieteen kanssa. Tuonhan voi nähdä hyvänä tai pahana, mutta minusta ongelmat ovat silti toiset kuin edellisessä asetetelmassa.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Saatpa heittää, jos myönnät minun silti pelastaneen ihmisen dualismilta. Paitsi tietenkin utin määritelmissä:

        "Voisin jopa heittää että kasaat yleisen ajatustempun päälle uutta ajatustemppua."

        Mallissani siis tietoisuus on tosiaan pelkästään ihmisaivoissa ja pysyy. Yliluonnollinen sille puhuminen ja sen kopiointi eivät tätä faktaa muuta.

        Tässä menet ihan läheltä ohi:

        "Olen ymmärtänyt että sinulla on jonkinlainen teknillinen akateeminen tausta. Veikkaisin että sen myötä olet kehitellyt teknologiseen diskurssiin perustuvan idean kristinuskon sielun ikuisesta elämästä?"

        Olen eläköitynyt tekniikan tohtori, joka on tehnyt työuran IT-alalla. Pohdiskeluni tuonpuoleisista eivät ole tarkoitettu tieteellisiksi väitteiksi, vaan pikemminkin esimerkeiksi, millä tavoin voisin kuvitella eräiden uskooni kuuluvien asiain tapahtuvan. Tästä syystä pystyn muuttamaan ja parantamaan niitä vielä helpommin kuin tieteellisiä hypoteeseja. Niiden kanssa argumentointi kuvittelemalla niihin lisää on siksi mielestäni asiatonta.

        Johtotähtenä tuossa kuvittelussa on ymmärtää Raamatussa mielestäni olevaa (sen kirjanneiden ihmisten suuresti väärinkäsittämää) Jumalan ilmoitusta pysyen mahdollisimman tarkoin luonnontieteen tulosten puitteissa. Tietenkään tämä ei ole mahdollista käyttämättä jotakin tieteen jumalattomista aukoista.

        "Mallissani siis tietoisuus on tosiaan pelkästään ihmisaivoissa ja pysyy. Yliluonnollinen sille puhuminen ja sen kopiointi eivät tätä faktaa muuta."

        No, niin, paitsi että muuttaa. Tietoisuus ei voi olla "pelkästään jossain ja pysyä siellä" jos se on kopioitavissa ja se kopioidaan. Tämä menee nyt jankkaamiseksi, mutta sanon vielä kerran: materialismilla tässä yhteydessä viitataan mielen tai tietoisuuden riippuvuuteen fyysisestä ruumista.

        Silloin se määritelmällisesti ei ole kopioitavissa "antennien" tai sen sellaisten avulla "keskuskoneelle" tai sen sellaiselle ilman fyysistä ruumista.

        Tietenkin omnipotentille toimijalle kaikki on mahdollista, mutta silloin -- tässä yhteydessä -- puhutaan dualismista (mielen ja ruumin kaksinaisuudesta).

        En koe että tekisit uskoasi esitellessäsi tieteellisiä hypoteeseja, joten esimerkkejäsi ei sellaisina tule myöskään käsitellä. Emme pidä täällä tieteellistä seminaaria. Keskustelun puitteissa lienee kuitenkin sallittua huomauttaa että maailmankuvasi on ristiriitainen ja epälooginen.

        Selvästi käytät teknologiaan liittyvää termistöä muokataksesi kristinuskosta jollain tasolla uskottavampaa versiota, eli kikkailua kikkailun päälle.

        Tätä asiaa et kuitenkaan suostu myöntämään. Sen sijaan kiertelet ja kaartelet niin kuin turmeltuneinkin kreationisti sulloessaan eläimiä arkkiin. Sen seuraaminen on aika kiehtovaa.


      • tieteenharrastaja
        silverjew kirjoitti:

        "Mallissani siis tietoisuus on tosiaan pelkästään ihmisaivoissa ja pysyy. Yliluonnollinen sille puhuminen ja sen kopiointi eivät tätä faktaa muuta."

        No, niin, paitsi että muuttaa. Tietoisuus ei voi olla "pelkästään jossain ja pysyä siellä" jos se on kopioitavissa ja se kopioidaan. Tämä menee nyt jankkaamiseksi, mutta sanon vielä kerran: materialismilla tässä yhteydessä viitataan mielen tai tietoisuuden riippuvuuteen fyysisestä ruumista.

        Silloin se määritelmällisesti ei ole kopioitavissa "antennien" tai sen sellaisten avulla "keskuskoneelle" tai sen sellaiselle ilman fyysistä ruumista.

        Tietenkin omnipotentille toimijalle kaikki on mahdollista, mutta silloin -- tässä yhteydessä -- puhutaan dualismista (mielen ja ruumin kaksinaisuudesta).

        En koe että tekisit uskoasi esitellessäsi tieteellisiä hypoteeseja, joten esimerkkejäsi ei sellaisina tule myöskään käsitellä. Emme pidä täällä tieteellistä seminaaria. Keskustelun puitteissa lienee kuitenkin sallittua huomauttaa että maailmankuvasi on ristiriitainen ja epälooginen.

        Selvästi käytät teknologiaan liittyvää termistöä muokataksesi kristinuskosta jollain tasolla uskottavampaa versiota, eli kikkailua kikkailun päälle.

        Tätä asiaa et kuitenkaan suostu myöntämään. Sen sijaan kiertelet ja kaartelet niin kuin turmeltuneinkin kreationisti sulloessaan eläimiä arkkiin. Sen seuraaminen on aika kiehtovaa.

        Pöytäkirjaa varten totean erimielisyyteni dualismin määritelmästäsi ja sen perusteista. Maan päällä elävän ihmisen mieli ja tietoisuus ovat uskoni mukaan riippuvaiset pelkästään hänen fyysisestä ruumiistaan. Tietoisuuteen vaikuttavat toki merkittävästi toiset ihmistietoisuudet vuorovaikutusten kautta. Tuohon olen lisännyt yhden uuden toimijan ja kanavan. Voi määritellä dualismin uudelleen ne kattavaksi, jos haluat, koska nykyinen määritelmä ei niitä ota huomioon.

        Mielipiteesi uskostani ja sen perusteista ovat tietenkin ihan oma asiasi.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Pöytäkirjaa varten totean erimielisyyteni dualismin määritelmästäsi ja sen perusteista. Maan päällä elävän ihmisen mieli ja tietoisuus ovat uskoni mukaan riippuvaiset pelkästään hänen fyysisestä ruumiistaan. Tietoisuuteen vaikuttavat toki merkittävästi toiset ihmistietoisuudet vuorovaikutusten kautta. Tuohon olen lisännyt yhden uuden toimijan ja kanavan. Voi määritellä dualismin uudelleen ne kattavaksi, jos haluat, koska nykyinen määritelmä ei niitä ota huomioon.

        Mielipiteesi uskostani ja sen perusteista ovat tietenkin ihan oma asiasi.

        En ollutkaan tätä ketjua aiemmin lukenut, koska sen aloittajasta päättelin sen sisältävän vain omatekoisen mystiikan julistusta.

        No, nyt luettuani sen, minunkaan nähdäkseni et pääse dualismista eroon sillä että sielun siirtymisen sijaan siirretään vain sielun kopio.


      • utti
        juutas kirjoitti:

        En ollutkaan tätä ketjua aiemmin lukenut, koska sen aloittajasta päättelin sen sisältävän vain omatekoisen mystiikan julistusta.

        No, nyt luettuani sen, minunkaan nähdäkseni et pääse dualismista eroon sillä että sielun siirtymisen sijaan siirretään vain sielun kopio.

        Asiaahan voidaan lähestyä myös aivojen tietosisällön kautta, johon tieteenharrastajan mallissa siirretään ihmisen kehitysvaiheessa yliluonnollisesti jonkunmoista jumalallista tietoa/ilmoitusta ja jotain vastaavaa sieltä varmaan kopioidaan sitten "takaisinpäinkin".

        Tuohon tietosisältöön siis muodostuu jälleen omanlaisensa dualismi. Vastaavasti se jonkunmoinen kommunikointiin käytetty "antenni" on mielestäni omanlaisensa dualistinen elin.


      • utti kirjoitti:

        Asiaahan voidaan lähestyä myös aivojen tietosisällön kautta, johon tieteenharrastajan mallissa siirretään ihmisen kehitysvaiheessa yliluonnollisesti jonkunmoista jumalallista tietoa/ilmoitusta ja jotain vastaavaa sieltä varmaan kopioidaan sitten "takaisinpäinkin".

        Tuohon tietosisältöön siis muodostuu jälleen omanlaisensa dualismi. Vastaavasti se jonkunmoinen kommunikointiin käytetty "antenni" on mielestäni omanlaisensa dualistinen elin.

        Tuota juuri tarkoitinkin. Ja se on minunkin mielestäni lähinnä vain käsitteillä kikkailua. Tuo aineeton tietosisältö muodostaa yhtä lailla dualismin. Ei sen kannalta ainakaan minun mielestäni ole eroa siinä siirtyykö materiaalisesta ruumiista aineeton sielu itsessään vai aineeton tietosisältö. Ero on vain semanttinen. Onko sitten tuon toiminnon suorittamiseen joku erityiselin, vai tapahtuuko se muuten vain GDI-menetelmällä, ei ole oleellista.


      • utti
        juutas kirjoitti:

        Tuota juuri tarkoitinkin. Ja se on minunkin mielestäni lähinnä vain käsitteillä kikkailua. Tuo aineeton tietosisältö muodostaa yhtä lailla dualismin. Ei sen kannalta ainakaan minun mielestäni ole eroa siinä siirtyykö materiaalisesta ruumiista aineeton sielu itsessään vai aineeton tietosisältö. Ero on vain semanttinen. Onko sitten tuon toiminnon suorittamiseen joku erityiselin, vai tapahtuuko se muuten vain GDI-menetelmällä, ei ole oleellista.

        "Ei sen kannalta ainakaan minun mielestäni ole eroa siinä siirtyykö materiaalisesta ruumiista aineeton sielu itsessään vai aineeton tietosisältö."

        Lisäksi tuossa aiemmin tulikin jo esiin miten eri ajanhetkistä koostettu "versioitu" tietosisältö vaatisi jonkunmoista tuntematonta taikuutta jotta siitä edes voitaisiin koota jokin varsinainen sielu/"minä". Selvästikin sen "operatiivisen" ajan mukaan muuttuvan aivojen sisällön ja vastaavasti muuttuvan minäkuvan lisäksi siinä rinnalla tai seassa kulkee jonkunmoinen sielua vastaava erityinen rakenteensa sille "minälle" jonka halutaan elävän ikuisesti.

        Määritelmiähän tässä nyt selvästi yritetään kiertää eikä itse dualismin ydintä.


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        "Ei sen kannalta ainakaan minun mielestäni ole eroa siinä siirtyykö materiaalisesta ruumiista aineeton sielu itsessään vai aineeton tietosisältö."

        Lisäksi tuossa aiemmin tulikin jo esiin miten eri ajanhetkistä koostettu "versioitu" tietosisältö vaatisi jonkunmoista tuntematonta taikuutta jotta siitä edes voitaisiin koota jokin varsinainen sielu/"minä". Selvästikin sen "operatiivisen" ajan mukaan muuttuvan aivojen sisällön ja vastaavasti muuttuvan minäkuvan lisäksi siinä rinnalla tai seassa kulkee jonkunmoinen sielua vastaava erityinen rakenteensa sille "minälle" jonka halutaan elävän ikuisesti.

        Määritelmiähän tässä nyt selvästi yritetään kiertää eikä itse dualismin ydintä.

        Ok. Nimetään tämän asia selvyydn vuoksi ydindualismiksi erotuksena Descartesin dualismista.

        Totean tässä uskovani ydindualismiin, ja voidaan lakata kinaamasta siitä.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ok. Nimetään tämän asia selvyydn vuoksi ydindualismiksi erotuksena Descartesin dualismista.

        Totean tässä uskovani ydindualismiin, ja voidaan lakata kinaamasta siitä.

        En oikein ymmärrä mikä tämän semanttisen veivauksen tarkoitus lopulta oikein on. Tarkoilla nimityksillä ei mielestäni ole isompaa merkitystä, koska kysymys näyttää kuitenkin lopulta olevan uskonnollisen uskon kohteista, eikä mistään tieteellisesti määritellyistä kohteista tai käsitteistä.

        Nähdäkseni kehittämäsi henkilökohtaisen uskonoppisi mukaan tietoisuutesi siirtyy jossakin muodossa kuolemasi jälkeen jatkamaan olemistaan jonkinlaisen korkeamman tahon yhteydessä. Mielestäni on yhdentekevää käytetäänkö tästä ikuisesti elävästä aineettomasta osuudesta silloin nimitystä sielu, taivasruumis, aivotila, tietosisältö tai jotain muuta. Kysehän on omasta opistasi ja saat tietysti nimetä siihen kuuluvat käsitteet halusi mukaan käyttäen perinteisiä uskonnollisia nimityksiä, filosofiasta, neuropsykologiasta tai tietotekniikasta lainattuja tai jotain muuta.

        Se mitä oudoksun on se., että ihan kuin näillä tieteellisemmillä käsitteillä hakisit jonkinlaista todistusvoimaa opillesi, joko itsellesi tai muille.


      • tieteenharrastaja
        juutas kirjoitti:

        En oikein ymmärrä mikä tämän semanttisen veivauksen tarkoitus lopulta oikein on. Tarkoilla nimityksillä ei mielestäni ole isompaa merkitystä, koska kysymys näyttää kuitenkin lopulta olevan uskonnollisen uskon kohteista, eikä mistään tieteellisesti määritellyistä kohteista tai käsitteistä.

        Nähdäkseni kehittämäsi henkilökohtaisen uskonoppisi mukaan tietoisuutesi siirtyy jossakin muodossa kuolemasi jälkeen jatkamaan olemistaan jonkinlaisen korkeamman tahon yhteydessä. Mielestäni on yhdentekevää käytetäänkö tästä ikuisesti elävästä aineettomasta osuudesta silloin nimitystä sielu, taivasruumis, aivotila, tietosisältö tai jotain muuta. Kysehän on omasta opistasi ja saat tietysti nimetä siihen kuuluvat käsitteet halusi mukaan käyttäen perinteisiä uskonnollisia nimityksiä, filosofiasta, neuropsykologiasta tai tietotekniikasta lainattuja tai jotain muuta.

        Se mitä oudoksun on se., että ihan kuin näillä tieteellisemmillä käsitteillä hakisit jonkinlaista todistusvoimaa opillesi, joko itsellesi tai muille.

        Ajatuksesi on tyhjä luuloitus, Tuo "ihan kuin" oli siinä kovasti tarpeen:

        "Se mitä oudoksun on se., että ihan kuin näillä tieteellisemmillä käsitteillä hakisit jonkinlaista todistusvoimaa opillesi, joko itsellesi tai muille."

        "Tieteellisemmillä' käsitteillä" pyrin minimoimaan uskoni ja tieteen tulosten ristiriitoja, koska jälkimmäisilläkin on minulle myös uskonnollinen merkitys.

        En tiedä, auttaako, vaikka kirjoitan tekstieni joka riville "uskoni mukaan" ja joka kappaleeseen "ei tieteellinen todiste". Sinun ja muutaman muun into nähdä nuo asiat "ihan kuin" ylittäisi varmasti vaikka Alppien vuorijonon.


      • Tässä kirjoitat itsestäsi:
        "En tiedä, auttaako, vaikka kirjoitan tekstieni joka riville "uskoni mukaan" ja joka kappaleeseen "ei tieteellinen todiste"."

        Tuolla alempana toteat kvasista:
        "Jos kvasi olisi kirjoittanut uskovansa noin, en olisi nokkaani kopauttanut."

        Et ilmeisesti näe asiassa mitään ristiriitaista?


      • tieteenharrastaja
        silverjew kirjoitti:

        Tässä kirjoitat itsestäsi:
        "En tiedä, auttaako, vaikka kirjoitan tekstieni joka riville "uskoni mukaan" ja joka kappaleeseen "ei tieteellinen todiste"."

        Tuolla alempana toteat kvasista:
        "Jos kvasi olisi kirjoittanut uskovansa noin, en olisi nokkaani kopauttanut."

        Et ilmeisesti näe asiassa mitään ristiriitaista?

        Näytäpä minulle:

        "Et ilmeisesti näe asiassa mitään ristiriitaista?"

        Kvasi kirjoitti "Olemme siis.." Noin ei mielestäni esitetä henkilökohtaista uskoa, vaan tieteellisiä väitteitä (tosin epätieteellisellä kielellä).

        Olen koettanut huolehtia, että "uskoni mukaan" on aina vähintään kerran paikalla, kun uskostani kirjoitan. Se ei näytä riittävän sinulle, utille ja juutakselle, vaan jatkatte jankkaamista, miten koetan muka naamioida uskoni tieteeksi.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ajatuksesi on tyhjä luuloitus, Tuo "ihan kuin" oli siinä kovasti tarpeen:

        "Se mitä oudoksun on se., että ihan kuin näillä tieteellisemmillä käsitteillä hakisit jonkinlaista todistusvoimaa opillesi, joko itsellesi tai muille."

        "Tieteellisemmillä' käsitteillä" pyrin minimoimaan uskoni ja tieteen tulosten ristiriitoja, koska jälkimmäisilläkin on minulle myös uskonnollinen merkitys.

        En tiedä, auttaako, vaikka kirjoitan tekstieni joka riville "uskoni mukaan" ja joka kappaleeseen "ei tieteellinen todiste". Sinun ja muutaman muun into nähdä nuo asiat "ihan kuin" ylittäisi varmasti vaikka Alppien vuorijonon.

        Tätä lausetta ihmettelin aluksi:

        ""Tieteellisemmillä' käsitteillä" pyrin minimoimaan uskoni ja tieteen tulosten ristiriitoja, koska jälkimmäisilläkin on minulle myös uskonnollinen merkitys."

        En tajunnut, miten tieteen tuloksillakin olisi myös uskonnollinen merkitys. Mutta tosiaankin, tieteen tuloksetkinhan ovat ymmärtääkseni sinulle myös Jumalan ilmoitusta, ja siten periaatteessa samalla tasolla Raamatun tekstin kanssa. Pyrkimyksenäsi on siis ilmeisesti koota näistä yhdessä omaa "kaiken teoriaasi", jolloin sisäsiä ristiriitojakaan ei siinä tietenkään saa olla.

        Ehkä ymmärrän pyrkimyksiäsi nyt paremmin, ellen sitten jo alkuun ymmärätänyt väärin...


      • tieteenharrastaja
        juutas kirjoitti:

        Tätä lausetta ihmettelin aluksi:

        ""Tieteellisemmillä' käsitteillä" pyrin minimoimaan uskoni ja tieteen tulosten ristiriitoja, koska jälkimmäisilläkin on minulle myös uskonnollinen merkitys."

        En tajunnut, miten tieteen tuloksillakin olisi myös uskonnollinen merkitys. Mutta tosiaankin, tieteen tuloksetkinhan ovat ymmärtääkseni sinulle myös Jumalan ilmoitusta, ja siten periaatteessa samalla tasolla Raamatun tekstin kanssa. Pyrkimyksenäsi on siis ilmeisesti koota näistä yhdessä omaa "kaiken teoriaasi", jolloin sisäsiä ristiriitojakaan ei siinä tietenkään saa olla.

        Ehkä ymmärrän pyrkimyksiäsi nyt paremmin, ellen sitten jo alkuun ymmärätänyt väärin...

        Ainakin tuossa kirjoittamasi olit ymmärtänyt ihan oikein.

        Jatkaakseni vähän uskonoppiani, luonnonhavainnot ovat minulle tulkintaa välittömästä (suoraan lähteestä tulleesta) ilmoituksesta, joka nykytekniikalla on lisäksi kohtuullisen hyvin suojattu ihmisten väärennysyrityksiä vastaan. Selvässä ristiriidassa se yleensä voittaa ihmisen kirjaanpaneman välillisen ilmoituksen, joka alunperin on tullut kirjaajalle tuntemuksina, näkyinä ja unina "antennin" kautta.

        Kaikki kolme ilmoituksen lajia ovat tietenkin alttiina rajallisten ihmisten tekemille tulkintavirheille; välillinen jopa kahdenlaisille.


      • utti
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ainakin tuossa kirjoittamasi olit ymmärtänyt ihan oikein.

        Jatkaakseni vähän uskonoppiani, luonnonhavainnot ovat minulle tulkintaa välittömästä (suoraan lähteestä tulleesta) ilmoituksesta, joka nykytekniikalla on lisäksi kohtuullisen hyvin suojattu ihmisten väärennysyrityksiä vastaan. Selvässä ristiriidassa se yleensä voittaa ihmisen kirjaanpaneman välillisen ilmoituksen, joka alunperin on tullut kirjaajalle tuntemuksina, näkyinä ja unina "antennin" kautta.

        Kaikki kolme ilmoituksen lajia ovat tietenkin alttiina rajallisten ihmisten tekemille tulkintavirheille; välillinen jopa kahdenlaisille.

        "Jatkaakseni vähän uskonoppiani, luonnonhavainnot ovat minulle tulkintaa välittömästä (suoraan lähteestä tulleesta) ilmoituksesta, joka nykytekniikalla on lisäksi kohtuullisen hyvin suojattu ihmisten väärennysyrityksiä vastaan. Selvässä ristiriidassa se yleensä voittaa ihmisen kirjaanpaneman välillisen ilmoituksen, joka alunperin on tullut kirjaajalle tuntemuksina, näkyinä ja unina "antennin" kautta."

        Miksi siis uskoa lainkaan tuollaisia välillisiä ilmoituksia tai muuta kynäiltyä jolle ei ole todisteita? Esim. Raamatun käsitykset littanasta maasta ja maakeskeisestä mallista ovat tunnetusti virheellisiä, ja luomismyytti ja tulvamyytti vain myyttejä. Lähde ei selvästikään ole luotettava.

        Miksi uskoa esim. aiemmin puheena ollut neitseellinen syntymä todeksi? Tiede kertoo ettei sellaista tapahdu ihmisille. On myös helppo keksiä syitä tarpeelle sepittää sellainen tarina. Tekstissä väite esiintyy sukuluetteloiden vieressä, jotka virheellisesti kuvittelevat maan 6000v vanhaksi. Samoin tiedetään että vastaavia väitteitä on harrastettu muissa senaikaisissa uskonnoissa ja maallisemmissakin teksteissä. Lisäksi tuo osa tarinaa käsittelee vain muutamia ihmisiä, eli ei minusta vaikuta miltään kosmisia tietoisuuksia syleilevältä merkittävältä asialta. Kaikki seikat näyttävät olevan tuota tarinaa vastaan. Miksi se siis pitäisi uskoa?

        Kristinuskon piirissähän on ihan tavallista että järjenkäyttöä ja tieteen havaintoja vähätellään ja uskonoppien katsotaan menevän niiden edelle, mutta sinä näytät kuitenkin tekevän toisinpäin. Jos se on sinusta oikeampi lähestymistapa, niin eikö silloin olisi syytä olettaa, että se jokin jumalaksi kutsuttu suuri tietoisuus nimenomaan arvostaisi aitoa yritystä luotettavan suoraan lähteestä tulevan tiedon hankintaan, eikä sitä että asiaa sotketaan muinaisten ihmisten perusteettomilla epäluotettaviin kirjoituksiin kynäilemillä tarinoinneilla? Mikään suora lähteestä tullut havainto ei kuitenkaan niiden tarinoiden todenperäisyyttä tue.

        Miksei siis kaikin puolin tieteellinen ajattelu olisi se aidoin uskonnollisuuden muoto älykkäille tietoisuuksille?


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        "Jatkaakseni vähän uskonoppiani, luonnonhavainnot ovat minulle tulkintaa välittömästä (suoraan lähteestä tulleesta) ilmoituksesta, joka nykytekniikalla on lisäksi kohtuullisen hyvin suojattu ihmisten väärennysyrityksiä vastaan. Selvässä ristiriidassa se yleensä voittaa ihmisen kirjaanpaneman välillisen ilmoituksen, joka alunperin on tullut kirjaajalle tuntemuksina, näkyinä ja unina "antennin" kautta."

        Miksi siis uskoa lainkaan tuollaisia välillisiä ilmoituksia tai muuta kynäiltyä jolle ei ole todisteita? Esim. Raamatun käsitykset littanasta maasta ja maakeskeisestä mallista ovat tunnetusti virheellisiä, ja luomismyytti ja tulvamyytti vain myyttejä. Lähde ei selvästikään ole luotettava.

        Miksi uskoa esim. aiemmin puheena ollut neitseellinen syntymä todeksi? Tiede kertoo ettei sellaista tapahdu ihmisille. On myös helppo keksiä syitä tarpeelle sepittää sellainen tarina. Tekstissä väite esiintyy sukuluetteloiden vieressä, jotka virheellisesti kuvittelevat maan 6000v vanhaksi. Samoin tiedetään että vastaavia väitteitä on harrastettu muissa senaikaisissa uskonnoissa ja maallisemmissakin teksteissä. Lisäksi tuo osa tarinaa käsittelee vain muutamia ihmisiä, eli ei minusta vaikuta miltään kosmisia tietoisuuksia syleilevältä merkittävältä asialta. Kaikki seikat näyttävät olevan tuota tarinaa vastaan. Miksi se siis pitäisi uskoa?

        Kristinuskon piirissähän on ihan tavallista että järjenkäyttöä ja tieteen havaintoja vähätellään ja uskonoppien katsotaan menevän niiden edelle, mutta sinä näytät kuitenkin tekevän toisinpäin. Jos se on sinusta oikeampi lähestymistapa, niin eikö silloin olisi syytä olettaa, että se jokin jumalaksi kutsuttu suuri tietoisuus nimenomaan arvostaisi aitoa yritystä luotettavan suoraan lähteestä tulevan tiedon hankintaan, eikä sitä että asiaa sotketaan muinaisten ihmisten perusteettomilla epäluotettaviin kirjoituksiin kynäilemillä tarinoinneilla? Mikään suora lähteestä tullut havainto ei kuitenkaan niiden tarinoiden todenperäisyyttä tue.

        Miksei siis kaikin puolin tieteellinen ajattelu olisi se aidoin uskonnollisuuden muoto älykkäille tietoisuuksille?

        Tuon kysymyksen vastaus on mielestäni henkilökohtainn:

        "Miksi siis uskoa lainkaan tuollaisia välillisiä ilmoituksia tai muuta kynäiltyä jolle ei ole todisteita?"

        Sinä selvästikin vastaat; "Ei pidäkään." Misä taas sanon "Tuntuu siltä, että pitäisi." Todisteita en esitä, koska olen jo monesti sinullekin todennut, ettei niitä ole. Salattu mikä salattu. Tunne vain ilmaantuu päähän ja sanoo noin.

        Ihmiselämässä on kysymyksiä, joihin ei ole "todisteellisia" vastauksia. On jopa tieteessäkin (Davies), vaikka nekin voi selittää kuvitelmiksi. "Kaikin puolin tieteellinen ajattelu" olisi ehkä "se aidoin uskonnollisuuden muoto", jos se vastaisi todisteiden kera noihin kysymyksiin tai osoittaisi, ettei vastauksia tosiaan ole.

        Ei tullut mielestäni oikein hyvää vastausta, pahoittelen. Asiaa se ei kuitenkaan muuta - et saanut ylipuhutuksi.


      • utti
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Tuon kysymyksen vastaus on mielestäni henkilökohtainn:

        "Miksi siis uskoa lainkaan tuollaisia välillisiä ilmoituksia tai muuta kynäiltyä jolle ei ole todisteita?"

        Sinä selvästikin vastaat; "Ei pidäkään." Misä taas sanon "Tuntuu siltä, että pitäisi." Todisteita en esitä, koska olen jo monesti sinullekin todennut, ettei niitä ole. Salattu mikä salattu. Tunne vain ilmaantuu päähän ja sanoo noin.

        Ihmiselämässä on kysymyksiä, joihin ei ole "todisteellisia" vastauksia. On jopa tieteessäkin (Davies), vaikka nekin voi selittää kuvitelmiksi. "Kaikin puolin tieteellinen ajattelu" olisi ehkä "se aidoin uskonnollisuuden muoto", jos se vastaisi todisteiden kera noihin kysymyksiin tai osoittaisi, ettei vastauksia tosiaan ole.

        Ei tullut mielestäni oikein hyvää vastausta, pahoittelen. Asiaa se ei kuitenkaan muuta - et saanut ylipuhutuksi.

        "Kaikin puolin tieteellinen ajattelu" olisi ehkä "se aidoin uskonnollisuuden muoto", jos se vastaisi todisteiden kera noihin kysymyksiin tai osoittaisi, ettei vastauksia tosiaan ole.

        Tieteellinen ajatteluhan ei suinkaan tarkoita sitä että kaikkiin kysymyksiin olisi vastaus, vaan myös sitä että vastauksia ei oleteta silloin kun niitä ei selvästi ole.

        Olet selvästikin fiksaantunut kristinuskoon totuuden lähteenä paljon vahvemmin kuin monissa yhteyksissä vaikutat indikoivan. Tuo esimerkki neitseellisestä syntymästä vastoin kaikkea on mielestäni hyvä esimerkki siitä.

        Mutta jos lähtökohta olisi aidosti jokin suuri tietoisuus, joka olisi tavoitellut muiden maailmankaikkeuttaan tutkivien tietoisuuksien syntyä, niin ajatus siitä että yhden kansanryhmän yhdellä ajanhetkellä synnyttämät tekstit ansaitsisivat kaikesta epäloogisuudestaan huolimatta tuollaisen painoarvon ei sopisi kuvaan. Eikä mielestäni ylipäänsäkään malli jossa sitä tarkoituksella luotua älykkyyttä aliarvostettaisiin aika ajoin heittämällä aivot narikkaan ja vain uskomalla mielivaltaisilta vaikuttaviin uskomuksiin vailla perusteita.

        Minua ei nyt niinkään ihmetytä se mihin todellisuudessa uskot vaan se miten aiemmin sanomasi näyttäisi lopulta olevan ID-kretuilua vastaava harhautus tai sumuverho todellisille uskomuksille. Tarkoitan esim. uskonnollisten termien korvaamista tieteellisemmiltä kuulostavilta, vaikka todellisuudessa usko näyttää kohdistuvan niihin alkuperäisiin käsitteisiin (esim. tietoisuus vs. sielu tai jumala). Viittasin samaan aiemmin kun mainitsin sanomasi vaikuttavan jonkunmoiselta piilokristillisyydeltä (vaikka toki avoimesti kutsutkin itseäsi kristityksi).

        Loppujen lopuksi keskustelumme näyttäisivät olleen enimmäkseen tuon sumuverhon purkua ja sen alta löytyy kuitenkin varsin perinteinen valikoivaan raamatunlukuun perustuva kristillisyys ja omanlaisensa apologetiikka, jolla sen valitut kohdat pyritään yhteensovittamaan tieteeseen. Keskinäisten keskustelujemme alkuvaiheessa en kyennyt edes hahmottamaan miten luterilaisuus sopisi sanomaasi mitenkään mutta nyt vaikuttaa että se on sitä itseään aika puhtaastikin.


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        "Kaikin puolin tieteellinen ajattelu" olisi ehkä "se aidoin uskonnollisuuden muoto", jos se vastaisi todisteiden kera noihin kysymyksiin tai osoittaisi, ettei vastauksia tosiaan ole.

        Tieteellinen ajatteluhan ei suinkaan tarkoita sitä että kaikkiin kysymyksiin olisi vastaus, vaan myös sitä että vastauksia ei oleteta silloin kun niitä ei selvästi ole.

        Olet selvästikin fiksaantunut kristinuskoon totuuden lähteenä paljon vahvemmin kuin monissa yhteyksissä vaikutat indikoivan. Tuo esimerkki neitseellisestä syntymästä vastoin kaikkea on mielestäni hyvä esimerkki siitä.

        Mutta jos lähtökohta olisi aidosti jokin suuri tietoisuus, joka olisi tavoitellut muiden maailmankaikkeuttaan tutkivien tietoisuuksien syntyä, niin ajatus siitä että yhden kansanryhmän yhdellä ajanhetkellä synnyttämät tekstit ansaitsisivat kaikesta epäloogisuudestaan huolimatta tuollaisen painoarvon ei sopisi kuvaan. Eikä mielestäni ylipäänsäkään malli jossa sitä tarkoituksella luotua älykkyyttä aliarvostettaisiin aika ajoin heittämällä aivot narikkaan ja vain uskomalla mielivaltaisilta vaikuttaviin uskomuksiin vailla perusteita.

        Minua ei nyt niinkään ihmetytä se mihin todellisuudessa uskot vaan se miten aiemmin sanomasi näyttäisi lopulta olevan ID-kretuilua vastaava harhautus tai sumuverho todellisille uskomuksille. Tarkoitan esim. uskonnollisten termien korvaamista tieteellisemmiltä kuulostavilta, vaikka todellisuudessa usko näyttää kohdistuvan niihin alkuperäisiin käsitteisiin (esim. tietoisuus vs. sielu tai jumala). Viittasin samaan aiemmin kun mainitsin sanomasi vaikuttavan jonkunmoiselta piilokristillisyydeltä (vaikka toki avoimesti kutsutkin itseäsi kristityksi).

        Loppujen lopuksi keskustelumme näyttäisivät olleen enimmäkseen tuon sumuverhon purkua ja sen alta löytyy kuitenkin varsin perinteinen valikoivaan raamatunlukuun perustuva kristillisyys ja omanlaisensa apologetiikka, jolla sen valitut kohdat pyritään yhteensovittamaan tieteeseen. Keskinäisten keskustelujemme alkuvaiheessa en kyennyt edes hahmottamaan miten luterilaisuus sopisi sanomaasi mitenkään mutta nyt vaikuttaa että se on sitä itseään aika puhtaastikin.

        Ok- Lopetetaan tai kierrämme ikuista kehää.


    • Monessa vehkeessä onkin antenni, vaikka ei tarkoituksella laitettu. Mm. hampaan paikkojen on Suomessakin väitetty toimineen radiovastaanottimina.

      • Niin. Noin periaatteessa mikä tahansa sähköäjohtava kappale, joka kykenee muuntamaan sähkömagneettisen säteilyn sähkömotoriseksi voimaksi eli käytännöksi virraksi voi toimia antennina.

        Pelkkä antenni ei siis ole mitään, jotta antennilla olisi merkitystä tarvittaisiin vielä radiovastaanottimen muut osat.

        Tietenkin kvasin hörhöilyissä "antennilla" ei ilmeisesti otetakaan vastaan sähkömagneettisia aaltoja vaan jonkin korkeamman värähtelytason jumalallisen valon energiaa tms. hörhöä.


    • Thisisrape

      Mylly voisi kuvata suvakin selittämätöntä aivotoimintaa. Voimat pyörittävät toisiaan eikä kukaan tiedä mistä selittämätön jopa itsetuhoisuus saa voimansa. Erään teorian mukaan suvakin sukuelin on eräänlainen antenni jonka värähtely saa aikaan järjetöntä ja kaaoksellista toimintaa. Toisaalta tälläinen toiminta on jo murrosiässä ihmisellä tavallista ja muisti ei ole kehittynyt riittävästi ilman vastoinkäymisiä kokemuksia. Esim. Jos ei ole ennen lyönyt päätään ei osaa ennakoida sen vaarallisuutta.

      • olet.persupelle

        Taidat olla isänmaan "sankari", persupelle ja kreationisti. Valmiina nahkakuulapäänä partioimaan katuja ja puolustamaan naisia islamilaisilta kreationistisiskoiltasi.


      • Thisisrape
        olet.persupelle kirjoitti:

        Taidat olla isänmaan "sankari", persupelle ja kreationisti. Valmiina nahkakuulapäänä partioimaan katuja ja puolustamaan naisia islamilaisilta kreationistisiskoiltasi.

        Uudet isänmaan sankarit näyttävän hoitavan partionnin ja porukalla halailevat naisia. Tosin kiistät sen. Sellaista ei tapahdu tapahdu, tapahdu,tapahdu..


    • kvsi

      Leibnizin monadologian luvussa 17 ennen myllyvertausta lukee:

      "On vielä pakko tunnustaa, että havainto ja siitä riippuvaiset asiat eivät ole selitettävissä mekaanisilla syillä, siis muodoilla ja liikkeillä."

      ...

      Ja sitten myllyvertauksen jälkeen:

      "Niinpä sitä pitää etsiä yksinketaisesta substanssista, ei yhdistelmistä tai koneista."

    • SirMik

      Koko käsite "yliluonnollinen" on vähän älytön. Itseasiassa se tarkoittaa kuvitteellista. Jokin joko on olemassa, tai sitten ei. Nk. "yliluonnollinen" (myös jumalat) on olemassa vain meemikohinana apinan aivoissa.

      • kvsi

        Siten kuvitteluun kykenevä aine olisi yliluonnollista.


    • kvsi

      Mikrotubulukset antenneina:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikrotubulus

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25714379

      "In recent years Eckenhoff and colleagues have found anesthetic action in microtubules, cytoskeletal polymers of the protein tubulin inside brain neurons. 'Quantum mobility' in microtubules has been proposed to mediate consciousness. Through molecular modeling we have previously shown: (1) olive oil-like non-polar, hydrophobic quantum mobility pathways ('quantum channels') of tryptophan rings in tubulin, (2) binding of anesthetic gas molecules in these channels, and (3) capabilities for π-electron resonant energy transfer, or exciton hopping, among tryptophan aromatic rings in quantum channels, similar to photosynthesis protein quantum coherence. Here, we show anesthetic molecules can impair π-resonance energy transfer and exciton hopping in tubulin quantum channels, and thus account for selective action of anesthetics on consciousness and memory."

      Olemme siis antenn(e)illa varustettu (kvantti)laskukone.

      • utti

        Puhutaanko noissa antenneista?

        Jos ei, niin älä esitä asiaa kuin puhuttaisiin.


      • tieteenharrastaja

        Päätelmälläsi ei ole vähintäkään tieteellistä perustetta:

        "Olemme siis antenn(e)illa varustettu (kvantti)laskukone."

        Curchlandin kirjassa Penrose, Hameroff ja seuraajansa saavat selkeän kiiston.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Päätelmälläsi ei ole vähintäkään tieteellistä perustetta:

        "Olemme siis antenn(e)illa varustettu (kvantti)laskukone."

        Curchlandin kirjassa Penrose, Hameroff ja seuraajansa saavat selkeän kiiston.

        "Päätelmälläsi ei ole vähintäkään tieteellistä perustetta"

        Noh, ei täällä ihan kaikilla muillakaan ole tarjota päätelmilleen "vähimpiäkään tieteellisiä perusteita" :)


      • tieteenharrastaja
        silverjew kirjoitti:

        "Päätelmälläsi ei ole vähintäkään tieteellistä perustetta"

        Noh, ei täällä ihan kaikilla muillakaan ole tarjota päätelmilleen "vähimpiäkään tieteellisiä perusteita" :)

        Päätelmille kyllä, uskonopin kohdille ei:

        "Noh, ei täällä ihan kaikilla muillakaan ole tarjota päätelmilleen "vähimpiäkään tieteellisiä perusteita" :)"

        Väitän itse osanneeni pitää nuo erossa. Jos kvasi olisi kirjoittanut uskovansa noin, en olisi nokkaani kopauttanut. Järjestys mökkiin!


    • kvsi

      David Bohmin antenni:

      http://www.fdavidpeat.com/bibliography/essays/fzmean.htm

      "Bohm's approach to his own theory became more subtle over the years and he soon began to speak of not only of the form of the quantum potential and also of the "information" it contains. The action of the quantum potential is not to push or pull the electron along its path. Rather, Bohm likened it to a radar signal that guides a ship approaching a harbor. The information within the radar signal acts, via a computer or automated steering device, to change the direction of the ship. Information itself does not push the ship, rather it "in-forms" the gross energy of the engines."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      403
      3362
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      315
      1561
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      110
      1357
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1353
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1328
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1276
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1189
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1095
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      26
      990
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      34
      883
    Aihe