Itsekkyys liikenteessä kunniaan.

nysväys.loppuu

On aika lopettaa kaikenlainen kohteliaisuus liikenteessä. Kohteliaisuus liikenteessä tarkoittaa nysväämistä ja tumpelointia. Säännöt kunniaan, kun kaikki ajavat säätöjen mukaan, kaikki sujuu. Ei ole epäselvää kuka menee ensin. Poislukien tasa-arvoinen risteys jossa joka suunnalta tulijoita. Nopein lähtee ensin. Sitten väistämissääntöjen mukaan.
Motarilla ei hidastella rampilta tulijan takia. Tulija väistää. Kun "huomaavainen" hidastelee ollakseen kohtelias ja tulija hidastaa väistääkseen lain velvoittamana, pelkkää nysväystä koko touhu.
Sääntöjen mukaan, ei ole epäselvyyksiä, ja liikenne sujuu

20

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wedfcwwwww

      Onks se noin helppoa?
      Minusta kun tuntuu siltä että moni pyrkii siihen että ikään kuin kaiken voisi ajaessa tehdä päinvastoin kuin on laissa, säännöissä, hyvissä tavoissa. Usein juuri tuossa järjestyksessä, ensin perseillään kun on omaksuttu se tapa ajaa väärin, sitten joustetaan ja kaikki saa odtotaa ja jarrutella ja hidastella on vaikeeta..

      Yleensä kaksi tai useampi osapuoli toimii väärin kun rampista tulijaa pitää väistää.

      -Liittymästä tuleva ei katso sopivaa kohtaa liittymiseen, ajaa liian hiljaa tai liian kovaa.
      -Motarilla ajava ajaa liian lähellä edellä olevaa jolloin estää liittymästä tulevan liittymisen liikenteeseen, ei se vielä mitään mutta kun jos ne kaikki muutkin tekee samoin niin tilaa on aika huonosti. Tätä korjataan sitten sillä että siirrytään ohituskaistalle.
      -Motarilla ajava ajaa liian suurella nopeudella, lisäksi tietysti oikein piinataan sitä liittymästä tulevaa että sen rinnalle asti pitää kytätä että tuleeko sieltä, kyllä se varmaan tulee kun sä et perseilis siinä.

      -Motarilla ajava vaihtelee nopeuttaan.

      Jätetään pois tilanteet joissa joustaminen tulee kyseeseen hyvien tapojen mukaisesti.

    • sääntöjenMukaanAina

      Kerrankin asiallinen ja järkevä aloitus, hienoa!

    • lobotomia.vajakeille

      Kyllä normaali kohteliaisuus kuuluu niin liikenteeseen kuin muuhunkin elämään. Eri asia on vajakkien ylenpalttinen kohteliaisuus. Hyvänä esimerkkinä siitä on se, kun yksi vajakki ajaa päin punaisia ja toinen vajakki, jolle valo on vaihtunut jo vihreäksi, kohteliaasti odottaa että vajakki saa rauhassa ajaa punaisia päin.

      • nysväys.loppuu

        Vajakeista en osaa sanoa mitään. Olen pyrkinyt pysymään erossa. Liikenteeseen kuuluu toki kohteliaisuudet. Vastataan tervehdyksen, hymyillään jos sinulle hymyillään (nauruun ei tarvitse vastata), avataan auton ovi naismatkustajalle jne. Typerää kohteliaisuutta on odottaa että punaisia päin ajavan annetaan mennä ensin. Tässäkin koko jono joutuu odottamaan ensimmäisenä olevan koheliaisuuden takia. Kun vihreä palaa, silloin mennään.


      • menikö.näin

        Ei mitään odottelua punaisia päin ajavaa kohtaan, eikun kylmästi kylkeen vaan ja mieluusti lujaa.
        Niinhän se meni, että jos joku toimii sääntöjen vastaisesti niin itsellä on oikeus,vai oliko peräti velvollisuus, toimia samoin vaikka sitten kolari aiheuttaen?


      • lobotomia.vähä-älyisille
        menikö.näin kirjoitti:

        Ei mitään odottelua punaisia päin ajavaa kohtaan, eikun kylmästi kylkeen vaan ja mieluusti lujaa.
        Niinhän se meni, että jos joku toimii sääntöjen vastaisesti niin itsellä on oikeus,vai oliko peräti velvollisuus, toimia samoin vaikka sitten kolari aiheuttaen?

        Eihän vihreitä päin menijä mitään sääntöjä riko.


      • menikö.näin
        lobotomia.vähä-älyisille kirjoitti:

        Eihän vihreitä päin menijä mitään sääntöjä riko.

        "Eihän vihreitä päin menijä mitään sääntöjä riko."
        Onko muuta väitetty?
        Jos osaat lukea niin viestissä mihin vastasit luki "Ei mitään odottelua punaisia päin ajavaa kohtaan, eikun kylmästi kylkeen vaan ja mieluusti lujaa."


      • lobotomiaa.vajakeille
        menikö.näin kirjoitti:

        "Eihän vihreitä päin menijä mitään sääntöjä riko."
        Onko muuta väitetty?
        Jos osaat lukea niin viestissä mihin vastasit luki "Ei mitään odottelua punaisia päin ajavaa kohtaan, eikun kylmästi kylkeen vaan ja mieluusti lujaa."

        Jos itse osaat lukea, niin luehan jälkimmäinen osa omasta kirjoituksestasi.


      • menikö.näin
        lobotomiaa.vajakeille kirjoitti:

        Jos itse osaat lukea, niin luehan jälkimmäinen osa omasta kirjoituksestasi.

        Luettu on kun on kirjoitettu. Sulla tuo mahdollisen satiirin ymmärtäminen on lievästi sanoen rajoittunutta.


    • pakumies671

      Joo, kohteliaisuus ei kuulu liikenteeseen niin, että esim. Suoraan ajaessa hidastetaan tai pysäytetään että polkupyöräilijä pääsee menemään suojatietä, vaikka onkin itse väistövelvollinen. Tällainen kuski aiheuttaa aiheettoman häiriön liikenteessä, mutta vielä sitäkin pahempi asia, opettaa pyöräilevät lapsetkin luulemaan, että auton kuuluu väistää. Sitten kun joku lapsi uskoo opitun, tuleekin se autoilija joka ajaa uskoen, että kaikki ajaa sääntöjen mukaan, niinkuin pitäisi voidakin ajatella. Tietysti jos vihaa lapsia, niin voihan niille tarkoituksella opettaakin väärää ajojärjestystä.

    • pakumies671

      Selvennys. Siis silloin kun pyöräilijä on väistövelvollinen...

    • tyhmiäkuskejaLiikaa

      Osa menee typerän "kohteliaisuuden piikkiin ja osa liikennesääntöjen osaamattomuuden nimiin. Varsinkin pyöräilijän väistämissääntöä ei tunneta ja siksi toiset dorkat väistää kaikki pyöräilijät, vaikka polkija seisoisi pyörän vieressä viiden metrin päässä reunassa, eikä osita mitään kiinnostusta ylittää tietä.

      • retgrg44444ggg

        Pahinta tuossa on se että osa pyöräilijöistä OPPII sitten että heillä on oikeus ajaa suojatielle kaikissa tilanteissa pyörällään. Tiedä, älä koskaan oleta mitään kun olet se osapuoli joka häviää kolari tilanteessa. Toiseksi se että kun olet kakkoseksi jäädä missä tahansa tilanteessa niin kannattaako mennä.. Tätä vihreiden liikennevalojen surullista sokeutta näkee niin paljon, kyllä se joskus napsahtaa.

        Kannattaa aina valistaa jos voi, omaisiaan tietysti ainakin, ystäviään.
        Yhtälailla se arpa osuu sinnekkin kuin kehen tahansa muuhun, ei ole sitten kivaa kun ikävä asia tapahtui eikä siinä enää auta se että kuka oli oikeassa tai väärässä.

        Osaavan liikenteessä liikkujan osaamiseen kuuluu sekin että osaa välttää muiden virheet, ihan kaikkea ei voi varoa mutta ne arkisemmat mokat kuten kävellä auton eteen joka ei kerkiä pysähtyä, kun riittäisi se että katso että autoa ei tule :)

        Onko järkeen käypää ajattelua..

        Kyllä tuossa viikko sitten olisin jäänyt espoonlahdenväylällä kuorma-auton yli ajamaksi autollani jos olisin vaan mennyt aamusella risteykseen kun kuorma-auto pyyhälsi päin punaisia. Odotin että kerkiää mennä.. mitä mä siinä voitan että revitän sen kuorma-auton eteen, joudun sairaalaan ja hankkimaan toisen auton, aika paljon harmia. Ne on vain liikennevalot, kyllä minäkin olen ajanut vahingossa päin punaisia ja myös tahallaan, en valehtele että näin ei olisi käynyt, ehkä pitäisi olla vieläkin tarkempi, en nyt siis tarkoita että tuo mulla on jotenkin arkista ja joka päiväistä, joka kuukautista, vuosittaista.. joskus voi vähän mokata..


    • 453rgfff

      Itse kunnioitan sitä itsekyyttä kun motarilla ajava pitää sen nopeutensa eikä tee mitään ihme temppuiluja. Silloin on helppoa liittyä motarin liikenteeseen, yleensä ei ole mitään ongelmia, kunhan ei roikuta liian lähellä edellä olevaa. Yleensä tähtään ns kohdalle sattuvan auton taakse enkä koskaan eteen, siihen on helppo sovittaa nopeutensa, annas olla kun se mulkku alkaa hidastamaan niin mun pitäisi sitä nopeuden vaihtelua kyetä seuraamaan sitten koko ajan että tuleeko hän vai ei..

    • Lainaan tässä nyt jonkun toisen ajatusta, jonka olen keskustelupalstoilta lukenut: liikennettä ei pitäisi lainkaan nähdä "ajattelevien ihmisten" yhteispelinä vaan koneena, jonka jokaiselle osaselle on liikennesäännöissä määritelty toiminta. Homma toimii, kun jokainen osa toimii täsmälleen niiden määritysten mukaan eikä mieti itse, että "nyt olisikin fiksumpaa tehdä noin". Juuri se miettiminen sotkee asiat, koska eri toimijat miettivät eri tavalla. Ei kukaan haluaisi ajaa autolla, jonka moottorin sylintereistä yksi onkin sitä mieltä, että toimitaan ihan eri tahtiin kuin muiden sylintereiden yhteinen rytmi on.

    • vilkuttaja

      Suurin hidaste liikenteessä aiheutuu siitä ettei tollot osaa käyttää vilkkua se on, hei kohta mä käännyn eikä, hei nyt mä käännyn.

      • nysväys.loppuu

        Aivan! Kun toteutetaan sääntöjä, ongelma on ratkaistu. Vilkkua on käytettävä siirrettäessä autoa sivusuunnassa.


    • jaskanpauhantaa

      Pohjanmaalla, siis Etelä/pohjanmaalla ei pidä kuvitella että autoilija pysähtyisi kun jalankulkija on astunut suojatielle. Täällä jalankulkija kulkee täysin omalla vastuulla. Ja varsinkaan ei pidä kuvitella että jos suojatien eteen on pysähtynyt auto niin sen takaa tuleva automaattisesti pysähtyisi vaan täällä pysähtynyt auto ohitetaan kiihdyttäen. Vaasassa ja Seinäjoellä vihreän valon vaihtuessa keltaiseksi tarkoittaa että kiihdytetään "vanhoille vihreille" päästään vielä viimetingassa risteyksen yli. Savossa on liikenne niin villiä että ei viitsi edes avautua siitä tässä yhteydessä, savolaisilla on ihan omat sääntönsä. Siellä kärkikolmiollakin on ihan omat sääntönsä.
      Yllätyn kun menin viimeviikolla Länsisatamaan ja töppäsin liikenteessä kunnallisteknisten töitten takia reitti oli muuttunut ja kohteliaasti muut autoilijat myötäilivät ja pääsin omalle kaistalle eikä kukaan rääkättänyt naama punaisena, näemmä mitä enemmän liikennettä sitä sujuvampaa ja kanssa autoilijat huomioivampaa se on

    • VaiEtTiedäVajakeista

      nysväys.loppuu:
      "Typerää kohteliaisuutta on odottaa että punaisia päin ajavan annetaan mennä ensin."

      Hä? Sun mielestä on fiksumpaa ajaa sitten alle vai? Jos toi on vaihtoehto, niin mieluummin jatkan sitten sitä ns. nysväämistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      138
      10080
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2924
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      188
      2727
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1546
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe