Te kuolette synteihinne, ellette ?

UskoToivonen

Nämä sanat Jeesus puhui pyhäkössä, uhriarkun ääressä.

23. Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.
24. Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
25. Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille. ( Joh. 8. )

Ja niin kuulijat esittivät Hänelle kysymyksen: "Kuka sinä olet?"

Ja Jeesus antaa avaimen kysymyksen ratkaisuun:

"Juuri se, mitä minä puhunkin teille.

Vastaus löytyy siis Jeesuksen puheesta.
Kuka Jeesus sanoo olevansa?

Tähän ketjuun vain Raamatun pohjalta asiallisia vastauksia.
Ja vain tämän Johanneksen 8. luvun tekstin pohjalta.

Löydätkö vastauksen?

60

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo lukuhan huipentuu siihen, että juutalaiset olivat aikeissa kivittää Jeesuksen. He siis selvästikin ymmärsivät Jeesuksen syyllistyneen Jumalan pilkkaan, josta oli määrätty rangaistukseksi kivitys.

• UskoToivonen

Niinhän, siellä todistetaan.

Ajatteletko kivien poimimisen liittyvän johonkin tiettyyn Jeesuksen sanomaan, vaiko ikäänkuin todistuksensa, sanomansa summana?

• UskoToivonen kirjoitti:

Niinhän, siellä todistetaan.

Ajatteletko kivien poimimisen liittyvän johonkin tiettyyn Jeesuksen sanomaan, vaiko ikäänkuin todistuksensa, sanomansa summana?

Jeesus käyttää ilmaisua "Minä Olen".

>>>>>>>>>>>>>>>
        Totisesti, totisesti sanon teille:
        ennen Aaprahamin syntymistä MINÄ OLEN. (Joh 8:58 AS)
        <<<<<<<<<<<<<<<

Hän siis ilmoitti olevansa Jahve. Juutalaiset ymmärsivät tämän. Ja niin he olivat aikeissa kivittää Hänet Jumalanpilkkapykälän perusteella:

>>>>>>>>>>>>>>>
        Ja joka Herran nimeä pilkkaa, rangaistakoon kuolemalla; koko kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi. (3 Moos 24:16)
        <<<<<<<<<<<<<<<

• UskoToivonen

"Kalamos" kirjoitti:

>> Hän siis ilmoitti olevansa Jahve. Juutalaiset ymmärsivät tämän. Ja niin he olivat aikeissa kivittää Hänet Jumalanpilkkapykälän perusteella: >>

Eli Jeesus vastaa tässä kysymykseen " Kuka sinä olet"
        Eikä jätä epäselväksi mitään, vaan " "Juuri se, mitä minä puhunkin teille ",
        kirkastuu tässä.

• kalamos kirjoitti:

Jeesus käyttää ilmaisua "Minä Olen".

>>>>>>>>>>>>>>>
        Totisesti, totisesti sanon teille:
        ennen Aaprahamin syntymistä MINÄ OLEN. (Joh 8:58 AS)
        <<<<<<<<<<<<<<<

Hän siis ilmoitti olevansa Jahve. Juutalaiset ymmärsivät tämän. Ja niin he olivat aikeissa kivittää Hänet Jumalanpilkkapykälän perusteella:

>>>>>>>>>>>>>>>
        Ja joka Herran nimeä pilkkaa, rangaistakoon kuolemalla; koko kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi. (3 Moos 24:16)
        <<<<<<<<<<<<<<<

Juutalaiset eivät uskaltaneet käyttää Jumalan nimeä missään tilanteessa koska heille Jumalan nimi olin niin pyhä. Nyt Jeesus käytti sitä sanoessaan "Minä Olen". Tämä oli juutalaisille liikaa. Jeesus esiintyi Opettajana ja kansa kunnioitti Häntä. Nyt tämä Opettaja sanoo olevansa "Minä Olen", Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala. Siksi kansa tahtoi kivittää Jeesuksen koska he eivät uskoneet että Jeesus on se, joka Hän sanoo olevansa. Tälläkin palstalla monet eivät usko.

• KaikkiOnJumala

En yhtään ihmettele kansan raivoa. Jeesus oli räävitön julistautuessaan jumalaksi! Sama, jos täällä joku kadunmies ilmoittaisi kirkossa olevansa jumala. No, tietyllä tavalla totta, koska kaikki on jumalaa. Jopa pikkukivet ja vessanpönttö ja Timo Soini ja kuusenkerkkäsiirappi, hiivasieni, räystäspääsky ja merimursu.

• KaikkiOnJumala kirjoitti:

En yhtään ihmettele kansan raivoa. Jeesus oli räävitön julistautuessaan jumalaksi! Sama, jos täällä joku kadunmies ilmoittaisi kirkossa olevansa jumala. No, tietyllä tavalla totta, koska kaikki on jumalaa. Jopa pikkukivet ja vessanpönttö ja Timo Soini ja kuusenkerkkäsiirappi, hiivasieni, räystäspääsky ja merimursu.

>>>En yhtään ihmettele kansan raivoa. Jeesus oli räävitön julistautuessaan jumalaksi! Sama, jos täällä joku kadunmies ilmoittaisi kirkossa olevansa jumala. <<<

Olet oikeassa. Hän olisi ollut erittäin räävitön ja Jumalan pilkkaaja jos Hän ei olisi ollut Jumala. Juutalaiset olisivat myös kivittäneet Hänet jumalanpilkasta. Mutta he eivät kyenneet tekemään sitä koska Jeesus puhui totta.

Täällä joku kadunmies ei voi sanoa Jeesuksen tavoin itseään Jumalaksi pilkkaamatta Jumalaa, koska kukaan muu kuin Jeesus Kristus, Jumalan Poika, ei voi sanoa olevansa Jumala ihmisen lihassa ihmisenä.

"Kalamos" kirjoitti:

>> Hän siis ilmoitti olevansa Jahve. Juutalaiset ymmärsivät tämän. Ja niin he olivat aikeissa kivittää Hänet Jumalanpilkkapykälän perusteella: >>

Eli Jeesus vastaa tässä kysymykseen " Kuka sinä olet"
        Eikä jätä epäselväksi mitään, vaan " "Juuri se, mitä minä puhunkin teille ",
        kirkastuu tässä.

Jeesus on sanonut tuossa kohden heprean sanan ehjeeh = Minä Olen. Jumala oli sanonut Moosekselle: ehjeeh aser ehjeeh. Jumala käski sitten Mooseksen ilmoittaa Israelille nimen Jahveeeh = Hän On.
        Jeesus siis ilmaisi nyt kuulijoille olevansa se Jumala, jonka kanssa Mooses puhui.
        >>>>>>>>>>
        ennen Aaprahamin syntymistä MINÄ OLEN
        ennen Aaprahamin syntymistä Ehjeeh
        ennen Aaprahamin syntymistä Jahveeh
        <<<<<<<<<<
        Ja viesti oli niin selvä, että juutalaiset välittömästi olivat aikeissa kivittää Hänet Herran (Jahven) nimen pilkkaamisesta.

• UskoToivonen

"kalamos" kirjoitti:

>> Ja viesti oli niin selvä, että juutalaiset välittömästi olivat aikeissa kivittää Hänet Herran (Jahven) nimen pilkkaamisesta. >>

Aivan, tuo "Hän on" käy esille tästä luvusta hyvin selkeästi.

Ihmisille Jeesus ilmoitti " te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

Tämän Hän ilmoittaa hyvin painokkaasti, toistaen "te kuolette synteihinnee", ilman uskoa, että "Hän on" on elämä.

• >>>>>>>>>>>>>>>
        Sen tähden sanon teille, että kuolette synteihinne, sillä ellette usko, että MINÄ OLEN, kuolette synteihinne." Niin sanoivat Hänelle: "Kuka olet?" (Joh 8:24-25 AS)
        Eli he kuulivat Hänen juuri käyttäneen ilmaisua ehjeeh, joka johtaa Jumalan nimeen Jahveeh, ja niin he kysyvät heti perään: Kuka olet?
        Hän on Jahve, Jumala, joka alussa oli Jumalan tykönä, ja tuli sitten lihaksi. Vain Hän, josta kaikki on, jonka kautta kaikki on luotu ja johon kaikki on luotu, voi maksaa ihmiskunnan syntivelan. Jos nyt nämä Jeesuksen kuulijat eivät usko, että Hän on tuo Jahve, Jumala, niin silloin he kuolevat synteihinsä.

• ymmärtäväinen

Minua käy sääliksi Jeesusta. Väärin ymmärretty ongelmanuori joka ei saanut hoitoa, vaan tapettiin. Tänä päivänä hän olisi mielisaraalassa ja saisi hyvää hoitoa ja voisi elää suhteellisen mukavaa elämää.
      Mielisairaaloissa on tälläkin hetkellä ihmisiä jotka luulevat olevansa jumalia tai jumalien sukulaisia. Jeesus syntyi väärrään aikaan ja siksi kävi niin kuin kävi.

• UskoToivonen

Viitannet tähän kohtaan tekstiä.

48. Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"

Tämähän on pilkkaamista pahimmasta päästä, minkä Jeesus torjuukin ja todistaa valheeksi.

• ymmärtäväinen
        UskoToivonen kirjoitti:

Viitannet tähän kohtaan tekstiä.

48. Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"

Tämähän on pilkkaamista pahimmasta päästä, minkä Jeesus torjuukin ja todistaa valheeksi.

En viittaa Raamattuun, vaan todellisuuteen.

• UskoToivonen

Kannattaa lukea tuo keskustelun pohjana oleva Johanneksen evankeliumin luku, niin huomaat tekemäsi diagnoosin vääräksi.

• ymmärtäväinen
        UskoToivonen kirjoitti:

Kannattaa lukea tuo keskustelun pohjana oleva Johanneksen evankeliumin luku, niin huomaat tekemäsi diagnoosin vääräksi.

Todistaako Muumi-kirjat muumipeikkojen olemassaolon?

• UskoToivonen

Tämä keskustelu on Johanneksen evankeliumin sisällöstä varten avattu.
        Siis keskustelua Raamatun pohjalta.

Jos tahdot keskusteilla muumeista, niin sitä varten lienee oma, kirjallisuus tms.
        aihepiiri.

• ymmärtäväinen kirjoitti:

Todistaako Muumi-kirjat muumipeikkojen olemassaolon?

Eivät todista koska muumikirjat ovat kirjoittaneet tavallinen ihminen omasta päästään. Kirjoittaja ei väitäkään tekstejään totuudeksi. Kirjoittaja tunnustaa ne saduksi.

Raamatun ovat kirjoittaneet myös ihmiset mutta Jumalan Hengen sanelussa.
        Kirjoittaja, Pyhä Henki, väittää Raamatun Kirjojen sanoja Jumalan Sanaksi ja Totuudeksi.

• RaamatutRoskiin

Raamattu on paskaa. Muinaisen aavikkokansan päästään keksimä kirja, joka kehitettiin vallan saamiseksi ja identiteetin lujittamiseksi. On parasta heittää kotoa kaikki raamatut roskiin tai tulipesään. Viattomat ovat seonneet päästä lukiessaan moista opusta. Kalevalakin muuten todistaa Väinämöisestä!

• ymmärtäväinen
        Jaikal91 kirjoitti:

Eivät todista koska muumikirjat ovat kirjoittaneet tavallinen ihminen omasta päästään. Kirjoittaja ei väitäkään tekstejään totuudeksi. Kirjoittaja tunnustaa ne saduksi.

Raamatun ovat kirjoittaneet myös ihmiset mutta Jumalan Hengen sanelussa.
        Kirjoittaja, Pyhä Henki, väittää Raamatun Kirjojen sanoja Jumalan Sanaksi ja Totuudeksi.

Eli jos Tove Jansson olisi väittänyt että ne ovat totta ja että muumien henki saneli, niin siinä tapauksessa ne olisivat totta?

• KohtaaJumala
        ymmärtäväinen kirjoitti:

Eli jos Tove Jansson olisi väittänyt että ne ovat totta ja että muumien henki saneli, niin siinä tapauksessa ne olisivat totta?

Jos Tove Jansson olisi Jumala, maailmankaikkeuden luoja ja väittäisi hänen sanaansa Totuudeksi, se olisi totta. Mutta nyt Tove ei ole Jumala eikä Luoja eikä väitä muumijuttujaan Totuudeksi, niin ne eivät ole totta eikä niitä tarvitse uskoa eikä saa pitää Totuutena. Olet vapaa mumipeikoista ja uskosta muumiin.

Raamattu on sitten kokonaan eri juttu. Se on Luojamme Jumalan Kirja ja Sana.
        Siksi se on Totuus. Koska Raamatun Sana on totta ja Jeesus on totta, sinä voit kokea Sanan omakohtaisesti ja sinä voit kohdata Jeesuksen Kristuksen. Jeesus nousi kuolleista ja Hän elää tänä päivänä. Hän elää aina ja ikuisesti. Siksi sinä voit kohdata Elävän Jeesuksen Kristuksen. Kristinusko ei olekaan teoreettinen uskonto uskontojen joukossa. Kristinuskon Jumala voidaan kokea ja Hänen kanssaan voidaan elää. Silloin se on käytännön elämää, ei olettamauksia.

• ymmärtäväinen
        KohtaaJumala kirjoitti:

Jos Tove Jansson olisi Jumala, maailmankaikkeuden luoja ja väittäisi hänen sanaansa Totuudeksi, se olisi totta. Mutta nyt Tove ei ole Jumala eikä Luoja eikä väitä muumijuttujaan Totuudeksi, niin ne eivät ole totta eikä niitä tarvitse uskoa eikä saa pitää Totuutena. Olet vapaa mumipeikoista ja uskosta muumiin.

Raamattu on sitten kokonaan eri juttu. Se on Luojamme Jumalan Kirja ja Sana.
        Siksi se on Totuus. Koska Raamatun Sana on totta ja Jeesus on totta, sinä voit kokea Sanan omakohtaisesti ja sinä voit kohdata Jeesuksen Kristuksen. Jeesus nousi kuolleista ja Hän elää tänä päivänä. Hän elää aina ja ikuisesti. Siksi sinä voit kohdata Elävän Jeesuksen Kristuksen. Kristinusko ei olekaan teoreettinen uskonto uskontojen joukossa. Kristinuskon Jumala voidaan kokea ja Hänen kanssaan voidaan elää. Silloin se on käytännön elämää, ei olettamauksia.

"Se on Luojamme Jumalan Kirja ja Sana."

Harmi vaan että siitä ei löydy ensimmäistäkään todistetta.
        Raamattu on samaa roskakirjallisuutta kuin kaikki muutin "pyhät" kirjat.

• onhantoivoaaina

On sitten vaan toivottava, että tiedemiehet ovat väärässä, emmekä olekaan tulevaisuuden ihmisten tietokonepelin pelihahmoja, joiden pelin pelisäännöt ovat tuossa kirjassa.

• Kirkkaudeksi.Kansoille

..ellette usko minua (siksi joka) MINÄ OLEN..(JHVH)..

JUMALAN nimi ilmaistu tässä, tänäkin päivänä vain ne, joilla Hengen Korva, huomaavat tämän!

Profeetta Jesaja on saanut Hengen Korvaansa meidän aikalaisillemme asti riittäneen salaisuuden avattua:
      "Totisesti, Sinä olet salattu JUMALA, sinä Israelin JUMALA, sinä Pelastaja!"(Jes45:15kR33) Moshia kääntyy Seppo Seppälän vt.ssa vapahtaja/pelastaja..joka viittaakin selvemmin JeshuaPelastajaan.

Vieläpä Jesaja 9:5, tässä JEESUKSEN JUMALUUS viimeistään Kirkastuu, näille itsepäisille vastaväittäjille, kuten nm lappix.
      Ilman Jeesuksen Jumaluutta ei yksikään voi Pelastua!

• UskoToivonen

"Kirkkaudeksi.Kansoille " kirjoittaa:

>> Ilman Jeesuksen Jumaluutta ei yksikään voi Pelastua! >>

Niin, tuo Jeesuksen ilmoitus on selkeä ilmoitus, että uskon kautta ihmisen on mahdollista pelastua.

24. Sen tähden sanon teille, että kuolette synteihinne, sillä ellette usko, että MINÄ OLEN, kuolette synteihinne."
        25. Niin sanoivat Hänelle: "Kuka olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä puhunkin teille ( AS )

Tämä Aapeli Sarisalon käännös taitaa olla tarkempi käännös Kirkkoraamattuun verraten, ja koko luvun kerronta vain vahvistaa asiaa.

Kuulijatkin tuossa sanovat Jumalaa Isäkseen, minkä Jeesus kuitenkin torjuu ja ilmoittaa heille karvaan totuuden, teidän isänne on valheen isä.

• Simelius

Tarkoittaako aloituksen aihe sitä että jos ihminen ei usko että Jeesus on Jumala, alkaa elää synnissä. Eiköhän asia ole niin että syntiä voivat alkaa tehdä molemminpäin uskovat elleivät valvo.

• UskoToivonen

"Simelius" kirjoitti:

>> Tarkoittaako aloituksen aihe sitä että jos ihminen ei usko että Jeesus on Jumala, alkaa elää synnissä. Eiköhän asia ole niin että syntiä voivat alkaa tehdä molemminpäin uskovat elleivät valvo. >>

Jeesus kehoittaa valvomaan ja rukoilemaan, mutta nyt olisi tarkoitus pysytellä Johanneksen evankeliumin 8. luvun ilmoituksessa.

Jospa lukisit sen, ja ilmoittasit sitten mitä ajatuksia se herättää liittyen Jeesuksen sanoihin :

" te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

Minkä vastauksen löydät kuulijoiden kysymykseen "Kuka sinä olet?"

• UskoToivonen

"Simeliuksen" kommenttiin vielä:

Lukemalla tuon Johannes 8. luvun tekstin läpi, selviää myös vastaus kommenttiisi.

24. Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

34. Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
        35. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
        36. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

Oletko muuten etsinyt vastausta aloituksen kysymykseen?

• ajattelinvaintutkimista

Eikö teille koskaan tule fariseusten oloa? Löydättekö totuuden kirjasta?

• Usko.Toivonen

No, ainakin itse löysin Totuuden Raamatun lukemisen avulla.

6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. ( Joh. 14. )

Pelastuksen evankeliumi Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta saa ihmisen kääntymään itsensä Totuuden puoleen.

13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
        Room. 10.

• mummikainuusta

Israelilaisethan odottivat Daavidin tapaista kuningasta, joka vaputtaisi heidät Rooman vallan alta. On mielenkiintoista, että he eivät VT:n profetioiden perusteella ymmärtäneet sitä, millainen Vapahtaja olisi ja mistä Hän vapahtaisi ihmiset? Paavali taitaakin sanoa, että heillä on peite silmillä, mutta joskus tämä peite otettaisiin pois.
      Nyt Jeesus selvästi ilmaisee olevansa Jumala ja se oli liikaa.
      Jae 43. Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuulla minun sanaani.
      Voisiko tämän vetää tähän päivään. Ihmiset eivät ymmärrä Evankeliumia, koska he eivåt siedä (voi, kykene) kuuntelemaan sitä?
      Jakeessa 23 Jeesus sanoo olevansa ylhäältä. Tässä Hän ilmaisee, että Hän on sekä ylhäältä että ollut jo ennen ihmistä.Tämä ajatus tulee luvussa myös esille.
      Mutta eivät juutalaiset sitä ymmärtäneet ja en ihmettele sitä. Niin olis varmaan käynyt meillekin. Ja näinhän moni ajattelee myös tänään. Jos ei voi uskoa, että Jeesus on Jumala, voidaan ajatella, että silloin kuolee omiin synteihinsä, jää ilman anteeksi antamusta.

• kovaa.tekstiä

" Jos ei voi uskoa, että Jeesus on Jumala, voidaan ajatella, että silloin kuolee omiin synteihinsä, jää ilman anteeksi antamusta."

Eikö anteeksiantamus ole aina ihmisen ulkopuolella? Itselleen voi tietenkin antaa anteeksi ja tulisikin antaa. Mistä moinen anteeksiantamattomuus kumpuaa?

• UskoToivonen

" mummikainuusta " kirjoitti:

>>Voisiko tämän vetää tähän päivään. Ihmiset eivät ymmärrä Evankeliumia, koska he eivåt siedä (voi, kykene) kuuntelemaan sitä? >>

Varmasti voi vetää tähän päivään, ja halki aikojen Jeesuksen kuoleman voitosta lähtien.

28. Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.
        29. Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista."
        30. Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen.

Tästä näemme, että monet kuitenkin uskoivat, niin on tänäänkin, monet uskovat,
        mutta monet eivät usko, vaikka ovat kuulleet pelastuksen evankeliumin.

• UudestisyntymisenIHME
        kovaa.tekstiä kirjoitti:

" Jos ei voi uskoa, että Jeesus on Jumala, voidaan ajatella, että silloin kuolee omiin synteihinsä, jää ilman anteeksi antamusta."

Eikö anteeksiantamus ole aina ihmisen ulkopuolella? Itselleen voi tietenkin antaa anteeksi ja tulisikin antaa. Mistä moinen anteeksiantamattomuus kumpuaa?

Lohtu ja rohkaisu sinulle, KUKAAN EI voi uskoa, että JEESUS ON JUMALA, itsestään. Usko Jeesuksen Jumaluuteen tulee LAHJANA JEESUKSELTA, JOKA ON JUMALA.
        Hän siis alkaa kutsua Henkensä kautta yksittäistä ihmistä..lopputulos ollee parhaimmillaan se, että Kutsun ymärtäessään ihminen nöyrtyy JEESUKSEN NIMEN eteen, pyytää Häntä puhdistamaan syntikuormastaan ja luovuttaa KOKO elämänsä ohjat -Jeesukselle!
        Tällöin useampi ihminen saa kokea uudestisyntymän..JEESUKSEN täyttäessä ihmisen sisimmän täyteydellään, Rauhallaan ja -USKOLLA (joka onkin yliluonnollisesti lahjaksi saatua).

Kukaan ei täten voi kerskata omasta uskomisestaan, ilman Jeesusta sisimmässään ei kenelläkään ole ymmärrystä, että JEESUS ON JUMALA! kaikki ovat kuitenkin kutsuttuja, Jumalan ajalla ja tavalla!

• vaikeetaon2

Näitä asioita on setvitty yli 2000 vuotta eikä loppua tai yhteisymmärrystä näy

• UskoToivonen

Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella Jeesuksen vastausta kysyjille, kun he kysyvät:

"Kuka sinä olet"

Ja Jeesuksen vastaus on:

"Juuri se, mitä minä puhunkin teille."

Vastaus on siis tämän, Johannes 8. luvun tekstissä, Jeesuksen puheessa.

Löydätkö vastauksen?

• Voisiko.olla

Jeesus ei ole ainoa, joka sanoi sanat "ego eimi" Uudessa testamentissa.

Johanneksen evankeliumi:
      9:8 Silloin naapurit ja ne, jotka ennen olivat nähneet hänet kerjääjänä, sanoivat: "Eikö tämä ole se, joka istui ja kerjäsi?"
      9:9 Toiset sanoivat: "Hän se on", toiset sanoivat: "Ei ole, vaan hän on hänen näköisensä." Hän itse sanoi: "Minä se olen." (EGO EIMI)

Tämä sokeana syntynyt mies, jonka herra Jeesus paransi, ei ollut eikä ole Jumala vaikka sanoi EGO EIMI, eikä kukaan syyttänyt häntä Jumalan pilkasta, kun hän sanoi nämä sanat.

Apostolien teot:
      26:29 Mutta Paavali sanoi: "Toivoisin Jumalalta, että, olipa vähällä tai paljolla, et ainoastaan sinä, vaan myös kaikki te, jotka minua tänään kuulette, tulisitte semmoisiksi, kuin minä olen (EGO EIMI), näitä kahleita lukuun ottamatta."

Paavali sanoi EGO EIMI, mutta kukaan ei syyttänyt häntä Jumalan pilkasta sen vuoksi eikä hän välittänyt olevansa Jumala.

On täysin hatusta temmattua väittää Jeesusta Jumalaksi tuollaisilla perusteluilla.

Jeesus itse asiassa varoitti kolmiyhteiseen jumalaan uskovista eksyttäjistä, jotka perustelevat kantaansa sanoilla EGO EIMI. Hän sanoi näin:

Markuksen evankeliumi:
      13:6 Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen' (EGO EIMI), ja he eksyttävät monta.

Kolmiyhteiseen jumalaan uskovat tulevat Jeesuksen nimessä ja sanovat juuri noin, ja he eksyttävät monta. He tunnustavat "toista Jeesusta" ja seuraavat "toista henkeä" kuin sitä Jeesusta ja sitä henkeä, josta Raamatun kirjoitukset kertovat ja jonka me tunnemme Jumalan pyhän hengen opettamalla tavalla Jumalan pojaksi, joka on ihminen kristus Jeesus.

• UskoToivonen

Tässä avauksen aihe ei ole sitä mistä kirjoitat "voisiko.olla".

Tässä avauksessa on tarkoitus keskustella Johanneksen evankeliumin 8. luvun pohjalta. Pysytään aiheessa.

Kun, Jeesukselta kysytään " Kuka sinä olet"

Ja Hän vastaa: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille."

Vastaus on siis tuossa keskustelussa kuulijoiden kanssa.

Tehtävänä on siis löytää vastaus Jeesuksen puheesta tuossa hetkessä.

Ja jos luet ketjun vastauksia, niin huomaat, että monet ymmärtäväiset ovat löytäneet vastauksen.

Löydätkö sinä vastausta Johanneksen 8. luvun tekstistä?

• Voisiko.olla

Jeesuksen jumaluutta on perusteltu hänen sanoillaan "minä olen" (EGO EIMI) jakeissa Joh 8:24, 28, 58. Jeesus ei kuitenkaan väittänyt olevansa Jumala tai se enkeli, joka sanoi Moosekselle "ehjee asher ehjee" (minä olen se, joka minä olen, 2Moos 3:14).

Tämä väite on erittäin huonosti perusteltu. Sen enkelin sanat eivät edes ole samat sanat, jotka Jeesus sanoi juutalaisille. Jeesus sanoi "minä olen" (ego eimi), mutta se enkeli sanoi "minä olen se, joka minä olen" (EGO EIMI HO OON) ja kun hän sanoi: "Sano Israelin pojille 'minä olen' lähetti minut teidän luoksenne", niin siinä on kreikaksi sanat "HO OON", ei "EGO EIMI".

Jeesus ei siis vertaa itseään tähän enkeliin eikä sano olevansa Jumala, joka on luonut kaiken, mitä on olemassa. Kaikki tällainen on katolista harhaoppia, josta Jumalan lasten tulee sanoutua irti näinä viimeisinä aikoina, kun Jumala kutsuu kansaansa ulos katolisesta eli yleisestä uskosta, suuresta Babylonista ja kaikkien porttojen äidistä ennen kuin tuhoaa sen pedon kautta (Ilm 17:16-18:26).

Jeesus sanoi sen, että hän ei ole aviorikoksesta syntynyt vaan Jumala on hänen isänsä ja Jumala on hänet lähettänyt, joten hän ei ole maailmasta, niin kuin eivät opetuslapsetkaan maailmasta ole (Joh 17:14). Jeesus ja opetuslapset ovat "Jumalasta" samalla tavalla eli Jumala on lähettänyt heidät samoin kuin lähetti Johannes kastajan ennen Jeesusta (Joh 1:6). Huomaa, että Johannes on lähtenyt "Jumalan tyköä" samalla tavalla kuin Jeesus, sillä tässä on käytetty samaa prepositio-rakennetta kuin Jeesuksen Jumalan tykönä olemisesta ja sieltä lähtemisestä (Joh 17:5; 16:27-28).

Neitseellisessä syntymässä ja Jumalan tahdon tekemisessä eli Jumalan lähettämänä olemisessa on syy, miksi Jeesus sanoi olevansa "ylhäältä" ja tähän hän viittasi sanoillaan "minä olen" (EGO EIMI):

"Ja hän sanoi heille: 'Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen (EGO EIMI), niin te kuolette synteihinne.'" (Joh 8:23-24)

Jeesus tarkoitti näillä sanoilla sitä, että jos juutalaiset eivät usko hänen olevan "ylhäältä isästä lähtenyt", niin he kuolevat synneissään, sillä he kieltävät silloin sen messiaan (kristuksen), jonka Jumala on luvannut heille kirjoituksissa ja profetian sanassa. Jeesus siis vahvisti vain sen, että hän on pyhän hengen siittämä ja neitsyt Mariasta syntynyt ja Jumalan tähän maailmaan lähettämä kristus, ei mitään muuta. "Ellette usko, että minä olen… ylhäältä…" Ymmärrätkö nyt?

• UskoToivonen

Toistan taas nimimerkille " voisiko.olla".

Tässä viestiketjussa keskustellaan Johanneksen evankeliumin 8. luvun ilmoituksesta.

Jätä siis omat höysteesi, siis oppisi mukanaan tuomat juonteet, pois ja keskity
        tämän luvun sisältöön.

Omasta opistasi voit tehdä aloituksia ja täyttää ne opillasi, mutta tämä aloitus ei ole sitä varten.

Jos haluat kommentoida, niin pitäydy asiassa, vastaus löytyy Jeesuksen sanoista Johannes 8. luvussa, ja älä lisää mitään omasta päästäsi ( se tarkoittaa tms. ).

58. Jeesus sanoi heille: “Totisesti, totisesti
        sanon teille: ennen Aaprahamin syntymistä
        MINÄ OLEN.”
        59. Silloin poimivat kiviä heittääkseen
        Häntä. (AS)

• Voisiko.olla

"Niin he sanoivat hänelle: 'Kuka sinä olet?' Jeesus sanoi heille: 'Juuri se, mitä minä puhunkin teille. Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla.' Mutta he eivät ymmärtäneet, että hän puhui heille isästä.

Niin Jeesus sanoi heille: 'Kun olette korottaneet ihmisen pojan, niin silloin te ymmärrätte, että minä olen (EGO EIMI), ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun isäni on minulle opettanut. Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista.'" (Joh 8:25-29)

Jeesus sanoi olevansa juuri se, mitä hän puhui heille, eli Jumalan lähettämä kristus. Juutalaiset eivät ymmärtäneet, että Jeesus puhui heille isästä Jumalasta, joka on hänet maailmaan lähettänyt. Sitten Jeesus sanoi, että kun juutalaiset (valitut heidän joukostaan) ovat korottaneet ihmisen pojan (tässä on viittaus Jeesuksen kuolleista herätetyksi tulemisen jälkeiseen korotukseen, ei ristille naulitsemiseen), niin silloin he (ne valitut) ymmärtävät, että Jeesus on kristus, Jumalan poika (vrt. Joh 20:31 evankeliumin synnyttämä usko tunnustaa Jeesuksen kristukseksi, Jumalan pojaksi, mutta ei sano häntä Jumalaksi, joka on luonut kaiken, mitä on olemassa).

Johanneksen evankeliumissa ei lue jakeessa 28 samoja sanoja kuin mitä enkeli kreikankielen käännöksen mukaan sanoi Moosekselle (EGO EIMI HO OON, "minä olen se, joka minä olen") vaan siinä lukee ainoastaan EGO EIMI, "minä olen". Jeesus tunnustaa siis vain sen, että hän on se, joka hän sanoo olevansa, eli asiayhteydestä päätellen hän tunnustaa olevansa Jumalan poika ja kristus, ei mitään muuta. Jeesus on "ylhäältä", koska on Jumalasta ja Jumala on hänen isänsä, vaikka hän on ihminen (Luuk 1:35), eikä Jeesus ole "maailmasta", niin kuin eivät hänen opetuslapsensakaan maailmasta olleet (Joh 17:14), vaikka olivat ihmisiä.

Jeesus sanoi juutalaisille sen, mitä oli kuullut ja "nähnyt" isänsä tykönä: mitä oli oppinut isältään. Tässä on sama prepositio-rakenne kuin siinä kohdassa, jossa Jeesus sanoo jokaisen opetuslapsen kuulevan "isän tykönä" ja oppivan häneltä (Joh 6:45). Kaikki Jumalan lapset kuulevat siis "isältä" ja "näkevät" eli ymmärtävät hänen opetuksensa. Tässäkään ei ole viittausta Jeesuksen edeltä olemiseen niin kuin monet luulevat ja varmaksi väittävät vastoin parempaa tietoa – vastoin taivaasta tullutta Jumalan sanan ilmoitusta, jonka Jumalan lapset ovat nähneet isän tykönä ja kuulleet hänen luonaan saadessaan opetusta pyhän hengen kautta, voitelulta (1Joh 2:20-27).

Tässä ei ole siis mitään viittausta Jeesuksen edeltä olemiseen, niin kuin monet luulevat, vaikka ovat sanoutuneet irti kolmiyhteisen jumalan opista. Jos Jeesus olisi sanonut olevansa se sama olento, joka puhui Moosekselle, niin hän olisi sanonut olevansa enkeli, sillä Mooses sai lain enkelien kautta (Apt 3:30, 38, 53; Gal 3:19-20; Hebr 2:2). Mooses ei saanut lakia uuden liiton välimieheltä Jeesukselta vaan enkeleiltä. Laki on tullut Mooseksen kautta, joka on vanhan liiton välimies, mutta armo ja totuus ovat tulleet Jeesuksen kautta, joka on uuden liiton välimies (Joh 1:17). Jos laki olisi tullut Jeesuksen kautta, niin Johannes ei olisi tehnyt tällaista vastakkain asettelua.

Monet palvelevat siis huomaamattaan ja ymmärtämättään enkeleitä, kun luulevat Jeesuksen ilmestyneen Vanhan testamentin aikana patriarkoille ja profeetoille. Paavali varoitti meitä tästä asiasta ja pahimmillaan enkelien palvonta voi johtaa jopa pelastuksen menettämiseen (Kol 2:18). Tällä ei kuitenkaan viitata asiayhteydessä "toisen Jeesuksen" tai "toisen hengen" vastaanottamiseen (2Kor 11:4) vaan siihen, että jotkut juutalaiset olivat vaatineet kolossalaisilta Mooseksen laissa olevien juutalaisten juhlien ja niihin liittyvien vuotuisten sapatinpäivien sekä ruumiin puhtauteen tähtäävien pesu- ja ruokasäädösten noudattamista (Kol 2:16-23). Ei ole silti ihan sama, millaisen todistuksen me Jeesuksesta kristuksesta annamme ja sen vuoksi on syytä olla tunnustamasta todeksi mitään sellaista, mitä emme kunnolla ymmärrä ja voi varmasti totuudeksi sanoa.

• UskoToivonen

Näin Johanneksen evankeliumin 8. luvun mukaan:

28. Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.
        29. Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista."

"Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen."

Usko on siis tuon puheen aikana, monet uskoivat Häneen.

Pysytään kirjoitetussa Sanassa.

Näin Johanneksen evankeliumin 8. luvun mukaan:

"Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen."

Usko on siis tuon puheen aikana, monet uskoivat Häneen.

Pysytään kirjoitetussa Sanassa.

"Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan". Ristiinnaulitseminen sai Roomalaisen sotilaankin tunnustamaan: "Totisesti tämä oli Jumalan Poika". Ja sitten juutalainen papistokin sai tietää, että Hän on ylösnoussut. Hän on voittanut kuoleman vallan.
        Mutta silti he eivät halunneet asettaa uskoaan ja luottamustaan Häneen ja tuohon täytettyyn työhön. Ja niin he kuolivat synteihinsä.

• UskoToivonen

"kalamos" kirjoitti :

>> Sen tähden sanon teille, että kuolette synteihinne, sillä ellette usko, että MINÄ OLEN, kuolette synteihinne." Niin sanoivat Hänelle: "Kuka olet?" (Joh 8:24-25 AS)

Eli he kuulivat Hänen juuri käyttäneen ilmaisua ehjeeh, joka johtaa Jumalan nimeen Jahveeh, ja niin he kysyvät heti perään: Kuka olet?

Hän on Jahve, Jumala, joka alussa oli Jumalan tykönä, ja tuli sitten lihaksi. Vain Hän, josta kaikki on, jonka kautta kaikki on luotu ja johon kaikki on luotu, voi maksaa ihmiskunnan syntivelan. Jos nyt nämä Jeesuksen kuulijat eivät usko, että Hän on tuo Jahve, Jumala, niin silloin he kuolevat synteihinsä.>>

Tässä tulee esille se, että ilman Häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

Ei synny yhtään uutta luomusta, ilman Häntä.

23. Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.

Hän antaa elämän.

31. Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
      32. ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

• Luvun alussa Jeesus armahtaa aviorikoksesta kiinniotetun. Ja sitten dialogi menee siihen, että Jeesusta syytetään aviorikoksesta syntyneeksi. Hänestä halutaan tehdä läpikotaisin syntinen ja riivattu.
        Mutta tosiasiassa Jeesus on tuossakin joukossa ainoa synnitön.
        Jos Hän ei olisi, niin silloin Hän ei olisi ollut kelvollinen UhriKaritsa.
        Ja jälleen tulemme siihen asetelmaan, että jos kuulijat eivät usko Häneen, synnittömään ja viattomaan ja puhtaaseen Jumalan Karitsaan, niin ei ole ketään muuta sovittajaa tarjolla. Silloin he kuolevat synteihinsä - siis kun eivät usko Häneen, joka on synnitön.

• Usko.Toivonen

"kalamos" kirjoitti:

>> Luvun alussa Jeesus armahtaa aviorikoksesta kiinniotetun. Ja sitten dialogi menee siihen, että Jeesusta syytetään aviorikoksesta syntyneeksi. Hänestä halutaan tehdä läpikotaisin syntinen ja riivattu. >>

Niin, tuo sama tilanne toistuu evankeliumeissa jatkuvasti, Häneen halutaan uskoa Joosefin poikana.

Esim. Joh. 6.

41. Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, koska hän sanoi: "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta";
        42. ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme? Kuinka hän sitten sanoo: 'Minä olen tullut alas taivaasta'?"

• UskoToivonen

Jeesukselta kysyttiin: "Kuka sinä olet"
      Hän vastasi: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille."

15. Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.
      16. Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan minä ja hän, joka on minut lähettänyt.

Oikea tuomio, vrt Ps. 119.

137. Sinä olet vanhurskas, Herra, ja sinun tuomiosi ovat oikeat.

• Usko.Toivonen

Tässä aloituksen teksti aapeli saarisalon Uuden Testamentin käännöksen mukaisesti.

23. Sanoi heille: “Te olette alhaalta, Minä
        olen ylhäältä. Te olette tästä mailmasta,
        Minä en ole tästä mailmasta.
        24. Sen tähden sanon teille, että kuolette
        synteihinne, sillä ellette usko, että MINÄ
        OLEN, kuolette synteihinne.”
        25. Niin sanoivat Hänelle: “Kuka olet?”
        Jeesus sanoi heille: “Juuri se, mitä
        puhunkin teille.

Mitä Jeesus siis puhui heille tässä, kun he kysyivät "Kuka olet?".

• selkokielinen
    • odotanvastaustanne

23. Sanoi heille: “Te olette alhaalta, Minä
      olen ylhäältä. Te olette tästä mailmasta,
      Minä en ole tästä mailmasta.
      25. Niin sanoivat Hänelle: “Kuka olet?”
      Jeesus sanoi heille: “Juuri se, mitä
      puhunkin teille.

Sanokaa minulle, että mikä tässä tekstissä todistaa, että Jeesus ei kerro tulleensa toiselta planeetalta?

• merkitseetekemistä

Mitä on kuolla synteihin? Miksi ei kuolla syntisenä tai syntisinä? Miten kuollaan synteihin?

• Herättelevä

Sitähän se juuri on, se synteihin (syihin) kuoleminen.

Syyttömästi elävät ei kuole synteihin.

• Usko.Toivonen

Jeesus sanoo tuossa kohdassa :

Jokainen ihminen on tehnyt syntiä, mutta uskomalla Jeesukseen saavat armon, armahduksen.

23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

Armoistuimen edessä Jeesukseen turvautunut saa armon, tuomio
        joka hänelle olisi kuulunut raukeaa.
        Tuomari julistaa : Armahdetaan, Jeesuksen tähden.

• Herätyys

Niin, siinähän Jeesus osoitti / tarkoitti, että "hedelmistään puun tunnistaa", joita hedelmiä, ne sanatkin / puheet on. On joko hyväksi tai pahaksi puolesta.

Jeesuksen nimessä.... valkeudeksi / herätykseksi muistuttaen ja valistaen.

vähäinen, Totuudessa pysyvä ja mukaisesti elävä ja toimiva, Hänen kirkkaudeksi ja kunniaksi apostolisia seurakuntiaan / sitä pelastukseksi Krist. vaihtoehtoa rakentavaan Krist. yhteyteen ja yhteistyöhön kutsuttu, siihen näyllä armoitettu palvelijansa ja seuraajansa.

Niitä muita etsivä / peräänkuulutteleva.

"Löytäneekö"...

• mistähänlöytyisi

Siellä edellä kirjotietaan:

"Jokainen ihminen on tehnyt syntiä, mutta uskomalla Jeesukseen saavat armon, armahduksen."

Laitatko Raamatusta sen kohdan, jossa Jeesus sanoo näin.

• Usko.Toivonen

Siinähän se on samassa viestissä, josta lainauksesi kopsasit.

Room. 3:23-26.

Ja myös:

17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. ( Joh. 3. )

• saisikotäsmennystä

Kuolla synteihin, kuolla huumeisiin, kuolla arsenikkiin, kuolla veteen (hukkua), kuolla sydänkohtaukseen... Miten kuoleminen synteihin - edellä olevien esimerkkien mukaan - ei tapahdu, jos uskoo Jeesukseen, kuten sanot?

• Usko.Toivonen

Jeesus on elämän, siis iankaikkisen elämän antaja.

27. Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        28. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. ( Joh. 10. )

25. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        26. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" ( Joh. 11. )

Suurin synti on olla vastaanottamatta Jumalan lahjaa.

4. mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        5. on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -
        6. ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
        7. osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
        8. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
        Ef. 2.

" Elämä on Jumalan lahja ", kuolleessa tilassa ( syntiselle ) olevalle ihmiselle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      18
      4001
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      126
      1464
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      93
      1298
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      313
      1241
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      61
      1184
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1130
    7. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      45
      1104
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      961
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      895
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      838
    Aihe