Kaste ja kasteenhauta

sisinmaja

Esittäisin teille helluntailaiset lyhyen kysymyksen. Kuka teille opettaa, että ihmisen on itse mentävä hautaamaan vanha minänsä kasteen hautaan?

Room. 6:1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

Jae 1, syntiä ei kannata tehdä pelkästään armon takia, uskovat voivat tehdä syntiä vain uloimmassa majassa, jossa ovat ei uudestisyntyneet.
Jae 2, Synneille kuolleet saavat Jeesukselta voiman vastustaa syntiä.
Jae 3, Ne, jotka ovat kastetut Kristukseen, ei tarkoita vedellä tehtävää kastetta, vaan sitä kastetta, jonka Jeesus antaa eli se ylhäältä annettu kaste.
Jae 4, yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, tarkoittaa, syntielämä on jätetty taakse, koska syntikin meissä on silloin kuollut, Huom! Tuo kohta haudatut kasteen kautta kuolemaan tarkoittaa syntien kuolemaa ja sitä kautta haudatuksi tulemista kasteen hautaan ja ylhäältä annettua uudestisyntymistä, jota ihminen ei voi antaa, eikä itse ottaa.
Jae 5, vasta silloin olemme yhtäläisessä ylösnousemuksessa.
Jae 6, silloin vanha minä on ristiin naulittu ja syntiruumis kukistettu, syntiä ei silloin enää tarvitse, eikä voi palvella, koska uhria ei sisimmässä majassa raamatunkaan mukaan ole puolestamme.
Jae 7, koska vanha minä on kuollut synneille, Jeesus voi uuden luomuksen vanhurskauttaa.

44

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempaatietoa

      Tuossapa onkin miettimistä.

      • Kasteista.OPPIA

        Hebrealaiskirje 6:2 OPPIA KASTEISTA( MONIKKO ! ). Ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.

        Acts( Pyhän Hengen Teot, Apostolien kautta ) 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti Hyvää Sanomaa Jumalan Valtakunnasta ja Jeesuksen( JESHUA HaMASHIACH )Kristuksen nimestä, niin he OTTIVAT KASTEEN, sekä miehet että naiset.

        8:36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"( KUKA TEKI ALOITTEEN? PYHÄ HENKI HOVIHERRAN OMASSATUNNOSSA JUMALAN SANAN KAUTTA. )

        19:5 Sen kuultuaan HE OTTIVAT KASTEEN Herran( JHVH ) Jeesuksen( JESHUA ) nimeen( BeShem Jeshua HaMashiach ).

        2.Korinttolaiskirje 5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: ANTAKAA SOVITTAA( ANTEEKSIANTO, HaSLICHA ) itsenne Jumalan kanssa.

        (Apostolien) Teot 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "TEHKÄÄ PARANNUS( METANOIA, ASENNEMUUTOS ) JA OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN Jeesuksen( JESHUA HaMASHIACH )Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI( SOVITUS ), NIIN( HOUTOS? TÄLLÄ TAVOIN ) te saatte Pyhän Hengen lahjan( PARANNUS, SANAN TOTTELEMINEN ).
        5:31 Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan ISRAELILLE parannusta( METANOIA ) ja syntien anteeksiantamusta( SOVITUS ).
        13:38 Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet, että Hänen( JESHUAN UHRIVERI )kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus( SOVITUS )


    • TotuuttaRakkaudessa

      Raamatun alkukieli ei puhu sanaakaan 'vesi'kasteesta..Raamattu puhuu 'upotuksesta' ns. babtism. Uskova kun kokee Jumalan tahdoksi upotuskasteen, siinä kuuliaisuuden teossa uskovan uusi luomus(tapahtui uudestisyntymässä ELI uskoontulossa) osoittaa julkisesti, että jättää taakseen 'maailman ja sen himot', JEESUKSEN PYHÄ HENKI huolehtii, ettei Voima tule puuttumaan! Kasteenhauta on kuvaannollista puhetta, Raamattu on Hengellinen Kirja, sitä ei voi järjellisesti käsittää. Paitsi maailmanhenkisesti väännettyä 92rväännöstä! Se kirja on pettävä, Jumala on hyvin vihastunut sen käyttöönotosta Uskovien seurakunnissa..ekumeeninen sekoitus Jumalan Pyhästä Sanasta. Muistakaa, tietäkää mitä Jumala varoitti Hän Sanaansa lisäämisistä/poisottamisista.
      92väännöstä ollut homomyönteiset henget pyörittämässä, yksi sellaisista Raija Sollamo evlut.
      Yritettäs auttaa eksyneitä Jeesuksen lampaita, löytää ne jotka hämmennyksissä ja vilpittömin mielin! Se olisi Jumalan mielenmukaista.
      Hän tulee hyvinhyvin pian, ja vie uskolliset ja Häntä odottavat suojaan Vihalta, kuten lupasi.

      • SiunattuaPääsiäistä

        Anteeksi, puhuuhan Uusi Liitto vesikasteesta, nimenomaan babtism.muodossa: 'tässä on RIITTÄVÄSTI VETTÄ, mikä estää (estääkö mikään) kastamasta minua?'
        Kysymyksen esitti Etiopian hoviherra JEESUKSEN lähetetylle opetuslapsi Filippukselle..hoviherralle oli auennut ymmärrys JEESUKSEN messiaanisuudesta, juutalainen hoviherra oli matkalla -Jerusalemiin juutalaiselle Pääsiäisjuhlalle (exodus) kuten tapana on edelleenkin. Ymmärrettyään Jeesuksen Herruuden, Pääsiäisen Vapahdussanoman ytimen, että se on tarkoitettukin juutalaisille ensin..hoviherra riemulla käski pysäyttää vaunut, he hyppäsivät molemmat VETEEN ja -Filippos kastoi Hoviherran (PyhänHengen kehottamana) ja Hoviherra jatkoi matkaansa ILOITEN!


      • Mitenonasia
        SiunattuaPääsiäistä kirjoitti:

        Anteeksi, puhuuhan Uusi Liitto vesikasteesta, nimenomaan babtism.muodossa: 'tässä on RIITTÄVÄSTI VETTÄ, mikä estää (estääkö mikään) kastamasta minua?'
        Kysymyksen esitti Etiopian hoviherra JEESUKSEN lähetetylle opetuslapsi Filippukselle..hoviherralle oli auennut ymmärrys JEESUKSEN messiaanisuudesta, juutalainen hoviherra oli matkalla -Jerusalemiin juutalaiselle Pääsiäisjuhlalle (exodus) kuten tapana on edelleenkin. Ymmärrettyään Jeesuksen Herruuden, Pääsiäisen Vapahdussanoman ytimen, että se on tarkoitettukin juutalaisille ensin..hoviherra riemulla käski pysäyttää vaunut, he hyppäsivät molemmat VETEEN ja -Filippos kastoi Hoviherran (PyhänHengen kehottamana) ja Hoviherra jatkoi matkaansa ILOITEN!

        Hyppäskö nuo hautamaan vanhan minä? Sellaista opetusta nimittäin kuulee usein.
        Jos hyppäs, niin haluaisin nähdä raamatunopetuksen tuosta asiasta. Kiitos etukäteen.


      • HagSameachPesach

        Voi, kuinka paljon meidän PelaTettujen tulisikaan muistaa sydämen rukouksin israelilaisia, siunata Jerusalemia, Israelin pääkaupunkia, joka kuuluu tiukasti yhteen (on siis jakamaton), Raamatun Jumalan tahdosta.


      • JärjenpäätelmätMurskaksi
        Mitenonasia kirjoitti:

        Hyppäskö nuo hautamaan vanhan minä? Sellaista opetusta nimittäin kuulee usein.
        Jos hyppäs, niin haluaisin nähdä raamatunopetuksen tuosta asiasta. Kiitos etukäteen.

        Kyllä, Hoviherra tuli uskoon, Jeesuksen PyhäHenki synnytti hänet uudesti ylhäältä, Sanan kautta jossa voima.(Usko tulee kuulemisesta).
        Opetuslapsi Filippos toimi vaan nyt kasteen antajana, varmasti julisti hoviherralle synnit ja epäuskon anteeksi. Vaunuissa matkustaessaan hänhän juuri tutki Kirjoituksia, lukk profeetta Jesajan kirjaa..Yhtäkkiä ilmestyi Filippos Hengen lähettämänä ja kysyi 'ymmärrätkös myös, mitä luet?' Hoviherra sanoi, eiole ketään joka selittäisi tarkemmin...
        Uskoontulo on IHME.


      • Mitenonasia
        JärjenpäätelmätMurskaksi kirjoitti:

        Kyllä, Hoviherra tuli uskoon, Jeesuksen PyhäHenki synnytti hänet uudesti ylhäältä, Sanan kautta jossa voima.(Usko tulee kuulemisesta).
        Opetuslapsi Filippos toimi vaan nyt kasteen antajana, varmasti julisti hoviherralle synnit ja epäuskon anteeksi. Vaunuissa matkustaessaan hänhän juuri tutki Kirjoituksia, lukk profeetta Jesajan kirjaa..Yhtäkkiä ilmestyi Filippos Hengen lähettämänä ja kysyi 'ymmärrätkös myös, mitä luet?' Hoviherra sanoi, eiole ketään joka selittäisi tarkemmin...
        Uskoontulo on IHME.

        Menikö tuo hoviherra hautamaan sinne veteen sen vanhan minän? Tätä tässä kyselen ja vastausta odotan.
        Jos kerrot, että meni hautamaan sen vanhan minän kasteen hauttaa, niin pyydän raamatunopetusta asiasta.


      • Mitenonasia
        Mitenonasia kirjoitti:

        Menikö tuo hoviherra hautamaan sinne veteen sen vanhan minän? Tätä tässä kyselen ja vastausta odotan.
        Jos kerrot, että meni hautamaan sen vanhan minän kasteen hauttaa, niin pyydän raamatunopetusta asiasta.

        Anteeksi kirjoitusvirhe. Ei kasteen hautta, vaan hautaan.


      • VALKEUS.TULI

        Jumalan Pyhä Henki teki sen hänen puolestaan, katsos kun Pyhä Henki sinetöi hoviherran omakseen, JEESUKSEN astuessa hallintapaikalle hh.n sisimpään..tiedät ehkä, ettei kuolemanherraperkeleelle jäänyt edes eteistä, se pantiin pihalle!
        kiusauksiin jäi lupa, jokaisen vaelluksen kohdalla. Uskolliset päässee perille!
        Jospas löytyis joku Armoitettu Sananuudestisyntynytopettaja, kuten Filippos, sinullekin, Jumalanrakas, vastaamaan tarkemmin :)


      • woewoe

        Vesikaste se upotuskastekin on. Ja esimerkkinä on tietenkin se, kun Johannes kastoi Jeesuksen Jordanissa.

        En ymmärrä ollenkaan aloituksen kysymystä. Kukaan hellari ei hautaa itseään kasteen hautaan, eli kasta itseään. Kastaminen tapahtuu kuten kaikissa muissakin kirkkokunnissa pastorin toimesta.

        Mutta jos aloittaja tarkoittaa kysymyksellään miksi hellarit päättävät itse mennä kasteelle, niin eikö tuo Jeesuksen esimerkki riitä. Hänkin päätti itse mennä Johanneksen kastettavaksi. Kristitty tarkoittaa Jeesuksen seuraajaa, eikö vain.


      • woewoe
        Mitenonasia kirjoitti:

        Hyppäskö nuo hautamaan vanhan minä? Sellaista opetusta nimittäin kuulee usein.
        Jos hyppäs, niin haluaisin nähdä raamatunopetuksen tuosta asiasta. Kiitos etukäteen.

        Roomalaiskirje 6: 4 Niin olemme siis yhdessä Hänen (Kristuksen) kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

        Paavali puhuu tässä kasteesta vanhan minän hautaamisena ja osallistumisena Kristuksen kuolemaan. Kun vanha synnin alla oleva minä on haudattu kasteessa, niin sen jälkeen voimme elää uutta elämää Kristuksen kanssa.

        Tässähän puhutaan vertauskuvin, kuten usein Raamatussa tehdään. Mutta tästä on lähtenyt tuo ilmaisu astumisesta kasteen hautaan ja vanhan minän hautaamisesta. Raamatun sanaan perustuu tämäkin, ei ole hatusta vedetty tai kirkolliskokouksessa äänestetty.


      • Tarvitseenuhteet
        woewoe kirjoitti:

        Roomalaiskirje 6: 4 Niin olemme siis yhdessä Hänen (Kristuksen) kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

        Paavali puhuu tässä kasteesta vanhan minän hautaamisena ja osallistumisena Kristuksen kuolemaan. Kun vanha synnin alla oleva minä on haudattu kasteessa, niin sen jälkeen voimme elää uutta elämää Kristuksen kanssa.

        Tässähän puhutaan vertauskuvin, kuten usein Raamatussa tehdään. Mutta tästä on lähtenyt tuo ilmaisu astumisesta kasteen hautaan ja vanhan minän hautaamisesta. Raamatun sanaan perustuu tämäkin, ei ole hatusta vedetty tai kirkolliskokouksessa äänestetty.

        Ei puhu siten, että ihmisen pitää mennä itse hautaamaan vanha ihmisensä. Mistähän tuollainen opetus on edes lähtösin? Sehän suorastaan pilkkaa raamatunoppia. Monet ovat tehneet uskosta ihmiskeskeisen. Aina minä on etusijalla kaikessa.
        Woewoe sanoo, että ei ymmärrä sitä kysymystä, jossa kysytään, että meneekö ihminen itse hautaamaan itsensä. Onpas se kyllä kumma, että ei ymmärrä, kun täällä on opetusta ollut, että uudestisyntymisen jälkeen pitää mennä hautaamaan vanha minä.
        Se on kyllä niin väärä opetus kuin väärä voi olla. Meidät on kastettu Jeesukseen, tarkoittaa sitä, että Jeesuksen seuraaminen vie ENSIN synnin kuoleman kautta kasteen hautaan ja sieltä ylösnousemiseen. Ei tätä pidä kieroilla, eikä vääntää muuksi. Sen aika on loppunut. Ihmisen elämä on lyhyt, eikä siinä pidä etsiä kunniaa toisilta, eikä tuoda sellaisen yhteisön väärää oppia, jonka Jumalan omat ovat käyneet oikaisemassa oikeaksi.


      • Henok
        SiunattuaPääsiäistä kirjoitti:

        Anteeksi, puhuuhan Uusi Liitto vesikasteesta, nimenomaan babtism.muodossa: 'tässä on RIITTÄVÄSTI VETTÄ, mikä estää (estääkö mikään) kastamasta minua?'
        Kysymyksen esitti Etiopian hoviherra JEESUKSEN lähetetylle opetuslapsi Filippukselle..hoviherralle oli auennut ymmärrys JEESUKSEN messiaanisuudesta, juutalainen hoviherra oli matkalla -Jerusalemiin juutalaiselle Pääsiäisjuhlalle (exodus) kuten tapana on edelleenkin. Ymmärrettyään Jeesuksen Herruuden, Pääsiäisen Vapahdussanoman ytimen, että se on tarkoitettukin juutalaisille ensin..hoviherra riemulla käski pysäyttää vaunut, he hyppäsivät molemmat VETEEN ja -Filippos kastoi Hoviherran (PyhänHengen kehottamana) ja Hoviherra jatkoi matkaansa ILOITEN!

        Tollo ei ymmärrä sanojen merkitystä tosin se kuuluu helluntailaisuuteen. Jos kyse olisi upotuskasteesta olisi käytetty sanaa tarpeeksi syvää vettä.


      • Mitenonasia kirjoitti:

        Menikö tuo hoviherra hautamaan sinne veteen sen vanhan minän? Tätä tässä kyselen ja vastausta odotan.
        Jos kerrot, että meni hautamaan sen vanhan minän kasteen hauttaa, niin pyydän raamatunopetusta asiasta.

        Rm.6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? 4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.


    • Uutta_Tietä

      Kun tulin uskoon, sisimmässäni olin uusi luomus; "se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut". Vanha ihminen oli haudattu.

      Tietenkin sitten uskovaisena kilvoitellen, mutta Jeesukseen turvaten, uskon tunnustaen. "Yhtäläisessä ylösnousemuksessa".

      Uudestisyntymässä oli saanut vapauden syyllisyydestä, syntini oli anteeksi annettu. Olin saanut hyvän omantunnon.

      Uudestisyntymässä oli syntini pesty pois, se oli uudestisyntymisen peso.
      Uudestisyntymässä sain Pyhän Hengen. Pyhä Henki sai aikaan sisimmässäni kiitoksen: kiitos, kiitos Jeesus, ja tiesin olevani Jumalan lapsi lapsioikeuksin.

      Siinä oli kaikki mitä uskovainen tarvitsee perustakseen.

      Se mitä sitten matkalla tarvitaan tai tulee: rukous, kasvaminen armossa ja Kristuksen tuntemisessa ja tiedossa, uskonkoetukset, kiusuksetkin, ahdistukset, ne ovat sitten suraavassa luvussa.

      Vesikasteista ei tässä ollut mitään maininta. Ei niin.

      • kasteita2

        Raamattuhan kyllä mainitsee erikseen vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen. Ei niitä ole yhteenliitetty, vaan ne ovat eri tapahtumia.


      • paetkaaporttokirkosta

        olen kokenut lähes samanlaisen uskointulon, yli 20v sitten. Paitsi että kaiken autuuden keskellä, välittömästi ihmettelin vauvakastettani? Oivalsin, eihän se teko tuonutkaan minulle Jeesuksen läheisyyttä, ei edes rippikoulu tehnyt sitä! Kirkon oppi on sikäli harhaoppi, useimmat papitkaan eivät päde kuin kuolleita siunailemaan..jatkossa homojalesboja "pyhään"avioon siunaamaan!? Tämä kauhistus evlutpiispojen hyväksynnällä.


      • woewoe
        kasteita2 kirjoitti:

        Raamattuhan kyllä mainitsee erikseen vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen. Ei niitä ole yhteenliitetty, vaan ne ovat eri tapahtumia.

        Johannes opetti Jeesuksesta puhuessaan: Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta Hän joka tulee minun jälkeeni, kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.


      • Uutta_Tietä

        Juuri näin on kirjoitettu, Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä.
        Kun Jeesus sanoo: sinun uskosi on sinut pelastanut, niiltä jaloin saa jatkaa matkaa perustus kokonaan valmiiksi tehtynä.


    • sisinmaja

      Lainaan yllä olevaa kirjoitusta:
      Uskova kun kokee Jumalan tahdoksi upotuskasteen, siinä kuuliaisuuden teossa uskovan uusi luomus(tapahtui uudestisyntymässä ELI uskoontulossa) osoittaa julkisesti, että jättää taakseen 'maailman ja sen himot', Kasteenhauta on kuvaannollista puhetta

      Tämä olikin tärkeä viittaus seuraavaan raamatun tekstiin:
      Room. 6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
      7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
      Tuo kopioitu teksti viittaa osittain totuuteen, eli vanha ihminen ei itse voi mennä kasteenhautaan, vaan se on oikea muutos, jossa synti kuolee meistä pois. Siksi kasteenhauta on myös todellinen hengellinen lihan kuolemisen hauta, johon voi mennä vain ne, jotka todella, kuten kirjoitit, jättävät taakseen maailman ja sen himot!

      8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
      9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.

      Samoin "toinen" kuolema ei vallitse uudestisyntyneitä, jotka ovat jo kasteen kautta haudatut kuolemaan, koska synti heissä on jo kuollut. Ilmestyskirjan vahvistaman Sanan nojalla, Ilm. 20:
      6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
      Mutta kamala kohtalo on heillä, jotka ovat tässä osassa:
      12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
      14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
      Huom! jae 12, sekä pienet, että suuret. Kuinka suuri ja pelottava Jumala voi ankaruudessaan olla!

      • mustelija

        Ei kasteen kuulu olla mikään kuuliaisuusteko. Kaste on kaikille tarkoitettu ja esim. Suomessa on perinteisesti kastettu suurin osa ihmisistä. Nykyään tänne on rantautunut sellaisia oppeja joissa vesikasteella ei ole merkitystä. Olisipa Suomi pysynyt lintukotona ja kristittynä maana.
        Itse muistan miten vanhemmalla sukupolvella oli kiire kastattaa sukuun syntyneet vauvat. Yksi vauva sairastui vakavasti ja hänelle suunniteltiin jo hätäkastetta. Ei sitä tarvinut suorittaa, kun vauva toipui sairaudestaan. Kastaminen on ollut suomalaisille hyvin pyhä ja tärkeä asia.


      • JotainonTapahtunut
        mustelija kirjoitti:

        Ei kasteen kuulu olla mikään kuuliaisuusteko. Kaste on kaikille tarkoitettu ja esim. Suomessa on perinteisesti kastettu suurin osa ihmisistä. Nykyään tänne on rantautunut sellaisia oppeja joissa vesikasteella ei ole merkitystä. Olisipa Suomi pysynyt lintukotona ja kristittynä maana.
        Itse muistan miten vanhemmalla sukupolvella oli kiire kastattaa sukuun syntyneet vauvat. Yksi vauva sairastui vakavasti ja hänelle suunniteltiin jo hätäkastetta. Ei sitä tarvinut suorittaa, kun vauva toipui sairaudestaan. Kastaminen on ollut suomalaisille hyvin pyhä ja tärkeä asia.

        Oliskikohan viimein aika luterilaisten ja helluntailaisten lopettaa tuo kasteriita? Jeesuksessa ei nimittäin ole luterilaisia ja helluntailaisi, joten turhaa täällä tehdään lokeroita.
        Tosin olen sitä mieltä, että luterilainen opetus kasteesta on hyvä. Paitsi ne luterilaiset, jotka vieläkin väittävät kasteen synnyttävän uudeksi. Ei Luther niin ikinä opettanut, vaan nuo, joille lukeminen on vaikeaa ovat Lutherin opetuksen sellaiseksi muuttaneet. En silti halua kovin sanoin arvostella toisenlaisia näkemyksiä. Jotenkin näytää siltä, että Jumala on jo tehnyt työtä, sillä aikanaan nuo kasteriidat olivat niin mahdottomia, että ihmiset tuomitsivat riidan tuoksinassa toisiaan helvettiin. En tiedä muista, mutta minusta se oli tosi kamalaa harhautumista.


      • sisinmaja

        Harmillista, jos näistä asioista pitää riidellä. Minä en pyri riitoihin, enkä arvosteluihin. En ole sellaisista riidoista lukenutkaan, joten niihin aiempiin "keskusteluihin" en voi ottaa edes kantaa. Enkä ota muuhunkaan, koska Jumalan Sana on niin arvokas, etten sitä riidan aiheeksi suostu ottamaan! Riitelijät saavat riidellä riitansa, minä en niihin aio osallistua. Kiitos kannanotostasi : )


      • woewoe
        JotainonTapahtunut kirjoitti:

        Oliskikohan viimein aika luterilaisten ja helluntailaisten lopettaa tuo kasteriita? Jeesuksessa ei nimittäin ole luterilaisia ja helluntailaisi, joten turhaa täällä tehdään lokeroita.
        Tosin olen sitä mieltä, että luterilainen opetus kasteesta on hyvä. Paitsi ne luterilaiset, jotka vieläkin väittävät kasteen synnyttävän uudeksi. Ei Luther niin ikinä opettanut, vaan nuo, joille lukeminen on vaikeaa ovat Lutherin opetuksen sellaiseksi muuttaneet. En silti halua kovin sanoin arvostella toisenlaisia näkemyksiä. Jotenkin näytää siltä, että Jumala on jo tehnyt työtä, sillä aikanaan nuo kasteriidat olivat niin mahdottomia, että ihmiset tuomitsivat riidan tuoksinassa toisiaan helvettiin. En tiedä muista, mutta minusta se oli tosi kamalaa harhautumista.

        Olen aina ollut tuota mieltä. Näitä riitoja pitävät yllä ne, jotka haluavat - no - riidellä.

        Kaste ei yksinään ketään pelasta. Vain Jeesukseen uskominen ja Hänen yhteydessään vaeltaminen pelastaa. Mitä Jeesus sanoi ristillä toisella puolella riippuvalle rikolliselle, kun hän oli tunnustanut Jeesuksen jumaluuden? Tänä päivänä olet oleva kanssani paratiisissa. Hän ei sanonut, että ikävä kyllä, en voi ottaa sinua mukaani, koska sinua ei ole kastettu.


    • sisinmaja

      Jälleen lainaan tähän ylempää:
      (Raamattuhan kyllä mainitsee erikseen vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen. Ei niitä ole yhteenliitetty, vaan ne ovat eri tapahtumia.)

      Luuk. 3:
      21 Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
      22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
      Huomatkaa, tässä on ensimmäinen kaste, jonka Jeesuskin sai ja siinä Pyhä Henki laskeutui Hänen päälleensä! Siis Hänen päällensä. Samoin kun meidät kastetaan vesikasteessa, jonka ajankohta voi olla myös vauvana. Pyhä Henki tulee meidän päällemme. Tämä on erittäin tärkeä asia ymmärtää, koska muutoin ei ole mitään kasteenhautaa ja silloin raamattu olisi valhetta. Mitä tapahtuu sen jälkeen:

      16 niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
      Herra itse vain voi kastaa meidät uudeksi ylhäältä ja tämä on lihan lopullinen kuolema, koska sisimmässä majassa ei syntiä ole. Ilm. 21:
      27 Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
      Vanha testamentti todentaa Luuk. 3:14;
      Jes. 44: Sillä minä vuodatan vedet janoavaisen päälle ja virrat kuivan maan päälle. Minä vuodatan Henkeni sinun siemenesi PÄÄLLE ja siunaukseni sinun vesojesi päälle,
      Huomatkaa jälleen, vuodatan Henkeni sinun siemenesi PÄÄLLE.
      Jooel 2: 28 Näitten jälkeen minä olen vuodattava Henkeni kaiken lihan PÄÄLLE, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät.

      Apt. 1: 5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
      6 Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
      7 Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
      8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte VOIMAN, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".
      Huomatkaa! Jakeessa 7 viitataan siihen lopulliseen Israelin Ilmestyskirjan valtakuntaan, johon uudestisyntyneet astuvat synnin ja lihan kuollessa jo sisäisesti tässä ajassa, ei vain tulevassa. Koska silloin saastaiset vaatteet vaihtuvat puhtaisiin valkeisiin vaatteisiin ylhäältä tulevan uudestisyntymisen kautta, joka ei ole ihmiskäsin annettavissa. Vaan vesikasteessa, kun jae 8 osoittaa, meille annetaan VOIMA!
      Huom! Apt. 11: 15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän PÄÄLLENSÄ, niinkuin alussa meidänkin PÄÄLLEMME.
      16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi VEDELLÄ, mutta teidät kastetaan PYHÄLLÄ HENGELLÄ'.
      Huom! Jälleen jae 15, Pyhä Henki tuli heidän PÄÄLLENSÄ ja vasta sen jälkeen (lihan (syntien) kuollessa meidät synnytetään lihan kuoleman kautta ylhäältä uudeksi.)

      • aamenaamen

        Aamen. Kirjoitukseesi ei ole mitään lisättävää ja siksi tuo aamen.


      • täytettytarve

        Minuun syttyi tarve tuoda tämä juuri tähän ketjuun:
        Matteus 5
        44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
        46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
        48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."


      • woewoe

        Uskon että kristitty saa Pyhän Hengen silloin kun hän tulee uskoon, sillä ilman Pyhää Henkeä ei uskonvaellus onnistuisi eivätkä Jumalan sanan opetukset avautuisi. Eivät kaikki uskovat puhu kielillä tai profetoi ja silti heillä on Pyhä Henki. Heillä voi olla muita vähemmän dramaattisia Pyhän hengen lahjoja, joita he voivat käyttää seurakunnan rakennukseksi.

        On sinänsä mielenkiintoista, että karismaattiset piirit ovat nostaneet tietyt PH:n ilmenemismuodot arvoon arvaamattomaan. Kun taas toisista, seurakunnan kannalta paljon hyödyllisemmistäkin lahjoista, tuskin puhutaan.

        Tapahtumaa, jolloin lahjat ilmenevät henkilöllä ensimmäisen kerran, kutsutaan karismaattisissa piireissä PH:n kasteeksi tai PH:llä täyttymiseksi. Olen alkanut kyseenalaistamaan tätä opetusta, sillä olen nähnyt PH:n toimivan ihmisten elämässä ilman mitään isoa hullabaloota.


      • Lähettiläs
        woewoe kirjoitti:

        Uskon että kristitty saa Pyhän Hengen silloin kun hän tulee uskoon, sillä ilman Pyhää Henkeä ei uskonvaellus onnistuisi eivätkä Jumalan sanan opetukset avautuisi. Eivät kaikki uskovat puhu kielillä tai profetoi ja silti heillä on Pyhä Henki. Heillä voi olla muita vähemmän dramaattisia Pyhän hengen lahjoja, joita he voivat käyttää seurakunnan rakennukseksi.

        On sinänsä mielenkiintoista, että karismaattiset piirit ovat nostaneet tietyt PH:n ilmenemismuodot arvoon arvaamattomaan. Kun taas toisista, seurakunnan kannalta paljon hyödyllisemmistäkin lahjoista, tuskin puhutaan.

        Tapahtumaa, jolloin lahjat ilmenevät henkilöllä ensimmäisen kerran, kutsutaan karismaattisissa piireissä PH:n kasteeksi tai PH:llä täyttymiseksi. Olen alkanut kyseenalaistamaan tätä opetusta, sillä olen nähnyt PH:n toimivan ihmisten elämässä ilman mitään isoa hullabaloota.

        Ei armolahjan saajan ole Pyhällä Hengellä kastettu, eli täynnä Pyhää Henkeä ja sen takia nuo lahjat tulee aina arvostella Jumalan Sanalla. Armolahjat annetaan seurakunnan rakentamista varten ja niitä käyttävät hyvin vajavaiset ihmiset opissa ja uskossa.
        Ei Pyhän Hengen kastetta saa uskoon tultua, vaan sen saa sen jälkeen, kun Jumalan Sana on kirkastunut Pyhän Hengen LAHJAN todistuksella ja ihminen ottanut vastaan tuon Pelastajan. Ei kukaan synny uudeksi ennen, kuin Pyhän Hengen lahja kirkastaa Sanan siemenen. Ei ihminenkään tuosta vain putkahda äitinsä kohdusta ilman kasvua ja kehitystä.


      • Lähettiläs

        Aivan, jos Jumalan Henki ei ole vuodatettu siemenen päälle, niin ei kasvua tapahdu koskaan. Siksi jokainen saa vesikasteen yhteydessä Pyhän Hengen lahjan päälleen. Nuo, jotka saavat Jumalan Sanan opetusta, saavat samalla ottaa tuon kalliin lahjan käyttöönsä. Vain Pyhä Henki voi kirkastaa Jumalan Sanan ja viedä siihen lähteeseen, jossa peso, eli pesu tapahtuu.
        Alussa aposolienkin päälle vuodatettiin Pyhä Henki lahjana.
        Huom! Apt. 11: 15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän PÄÄLLENSÄ, niinkuin alussa meidänkin PÄÄLLEMME.


      • Lähettiläs
        Lähettiläs kirjoitti:

        Aivan, jos Jumalan Henki ei ole vuodatettu siemenen päälle, niin ei kasvua tapahdu koskaan. Siksi jokainen saa vesikasteen yhteydessä Pyhän Hengen lahjan päälleen. Nuo, jotka saavat Jumalan Sanan opetusta, saavat samalla ottaa tuon kalliin lahjan käyttöönsä. Vain Pyhä Henki voi kirkastaa Jumalan Sanan ja viedä siihen lähteeseen, jossa peso, eli pesu tapahtuu.
        Alussa aposolienkin päälle vuodatettiin Pyhä Henki lahjana.
        Huom! Apt. 11: 15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän PÄÄLLENSÄ, niinkuin alussa meidänkin PÄÄLLEMME.

        Kirjoitin tuon viestin nimimerkille sisinmaja. Kannattaa lukea hänen tuomaansa opetusta, sillä niissä on tietoa, jonka Jumala antaa omilleen tehtävää varten.
        Hän osaa kertoa siitä, miten Jeesuksenkin päälle tuli Pyhä Henki, jotta me saisimme Häneen katsomalla ymmärtää tuon. Jeesukseen katsotaan lukemalla ja kuuntelemalla EVANKELIUMIT. Jeesus oli alusta asti täynnä Pyhää Henkeä, joten Hänen ei tarvinnut sen takia ottaa kastetta, vaan Hän otti sen meidän tähtemme, jotta vanhurskaus tuli tässäkin asiassa tunnetuksi. Jeesus kulki kuuliaisena Ihmisen Pojan päivinä ja Hän teki Jumalaa tunnetuksi ja siksi Hän otti kasteen.


      • UskoToivonen

        Oppeja voidaan rakentaa ottamalla vain omaan oppiin sopivat Raamatunkohdat ja niitä painotetaan ikäänkuin koko totuutena.

        Esim. tuo Korneliuksen talon tapahtuma.

        44. Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
        45. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
        46. sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
        47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
        48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
        Apt. 10.

        14. hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
        15. Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
        16. Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
        Apt. 11.

        7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
        8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
        9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
        Apt. 15.

        Mitä tässä on ilmoitettu kokonaisuutena?

        Saivatko he Pyhän Hengen?
        Saivatko he Pyhän Hengen kasteen?
        Puhdistiko Jumala heidän sydämensä uskolla?


      • Lähettiläs
        UskoToivonen kirjoitti:

        Oppeja voidaan rakentaa ottamalla vain omaan oppiin sopivat Raamatunkohdat ja niitä painotetaan ikäänkuin koko totuutena.

        Esim. tuo Korneliuksen talon tapahtuma.

        44. Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
        45. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
        46. sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
        47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
        48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
        Apt. 10.

        14. hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
        15. Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
        16. Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
        Apt. 11.

        7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
        8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
        9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
        Apt. 15.

        Mitä tässä on ilmoitettu kokonaisuutena?

        Saivatko he Pyhän Hengen?
        Saivatko he Pyhän Hengen kasteen?
        Puhdistiko Jumala heidän sydämensä uskolla?

        Kornelius oli kuinka kauan liekkään ollut uskossa, vaikkakin vielä tuossa vaiheessa vanhan liiton uskossa. Jumala tahtoi Korneliuksen liittyvän uuteen liittoon ja Hän joutui Pietarin valmistamaan siihen, että tämä kykenee uskomaan sen, että pakanat, jotka olivat ennen hänen mielestään epäpyhiä, pyhitetään uudessa liitossa uskon kautta Jeesukseen.
        Kornelius sai kehoituksen kutsua apostolin luokseen ja tämä puhui hänelle ja perhekunnalle Sanoja, joiden kautta perhekunta sai lähteä uskontielle Pyhän Hengen tultua koko perhekunnan päälle. Pyhä Henki tuli lahjana päälle ja jokainen perhekuntalainen, joka otti Jumalan Sanan Pyhän Hengen kirkastuksella vastaan, sai syntyä uudeksi ja KASTETTIIN Pyhällä Hengellä. Pyhän Hengen lahja, joka tulee päälle ei ole vielä se kaste, jonka Johannes Kastajan jälkeen tuleva antaa. Jumala antaa aivan Itse Pyhän Hengen kasteen. Vesikasteen antavat ihmiset ja tuossa kasteessa Pyhä Henki tulee ihmisen päälle, kuten tuli Jeesuksenkin päälle kyyhkysen muodossa. Pyhä Henki ei voi asettua kasteena asumaan saastaiseen astiaan ja sen takia tulee lahjana päälle kirkastamaan Jumalan Sanan ja joka ottaa vastaan kirkastetun Jumalan Sanan joutuu kulkemaan kasteen hauttaan ,eli synnin kuolemaan. Siitä alkaa uusi elämä ja uuden lapsensa Jumala kastaa aivan Itse Pyhällä Hengellä.
        Kasteopista on tehty yhtä halpa oppi kuin armo-opista, jossa kerrotaan Jumalan armahtavan synnin tekijää aina. Noin ei Raamattu opeta, vaan armo on niin kauan, että ihminen saa voiman ja viisauden hyljätä synti, eli kulkea kasteen hautaan. Toisella puolella ei tarvita armoa, eikä syntien anteeksi antamista, eikä Uhria, sillä siellä kaikki olijat ovat jo kulkeneet uhrin kautta sisälle. Jeesuksen liha on esirippu joka aukeaa ylhäältä alas asti parannuksen tehneille ja nämä pääsevät portista sisään Jumalan Pojan perustamaan valtakuntaan, joka on rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
        Alussa Pyhä Henki tuli apostolienkin PÄÄLLE ja me emme ole kummempia kuin he, eli alussa Pyhä Henki tulee jokaisen kastetun PÄÄLLE.


      • sisinmaja

        Kuinka hienosti tämä on "kirjoitettu" Gal. 4: 1 Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra;
        2 vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
        Huom! jae 1; hän ei missään kohden eroa orjasta (siis synnin orjasta)vaikka onkin kaiken herra,
        saamme armolahjat, vaikka olemme vielä orjan asemassa ollessamme uloimmassa majassa, joka, jotka ovat Jumalan esikartanot, niitä varten, jotka eivät vielä ole kasteenhautaan haudatut. Heille on laki ja armo.
        Jae 2, hän on holhoojain, sekä huoneenhaltijain alainen, ihmistä verrataan muissakin kohdissa raamatussa huoneisiin, jotka ovat jo puhdistetut (synneistä). Ihminen on siis synnin orja ja alainen ISÄN MÄÄRÄÄMÄÄN AIKAAN ASTI. Siis siihen asti, kunnes Hän itse meidät synnyttää ylhäältä uudeksi luomukseksi lihan kuoltua. Uudestisyntymisen ajankohdan määrää Isä, ei ihminen. Sitä ei voi ihminen toiselle antaa, vain Isä voi.

        Jae 3: 3 Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutetut maailman alkeisvoimien alle.
        Olemme siihen asti orjuutetut syntien vuoksi, jolloin ne kuolevat ja siirrymme sisimpään majaan, jonne ei myöskään voi itse ilman Isän lupaa mennä, koska sinne ei synneissä elävät voi päästä. Ja silloin kun ovi sisimpään avataan, siirrymme siihen vapauteen, johon Kristus meidät vapautti.

        Paavali ojentaa näin: 9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
        Lisää vielä:
        21 Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?
        Hän ihmettelee, miksi uskoontulleet haluavat vielä kääntyä synnin orjuuteen ja pelkää tehneensä turhaa työtä heidän hyväkseen?

        Sen jälkeen hän perustelee ja avaa heidän ymmärrystään vedoten kirjoituksiin, jotka todentavat ja vahvistavat uuden liiton, ettei orja (synnin orja voi periä samaa perintöä (Jumalan valtakuntaa), kuin Kristuksessa vapaat (synneistä vapaat), koska Kristuksessa ollaan sen vapaan eli lupauksen lapsia, ei (synnin) orjan. Joka on lupaus tulevasta hyvästä, jossa nyt eletään, joka on tällä hetkellä vain tulevan hyvän varjo.
        30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
        31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.
        Huomatkaa, raamattu käskee ajaa pois orjattaren poikinensa eli synti, johon tässä viitataan, koska se ei tule perimään mitään.


      • UskoToivanen

        Siis, luitko nuo tekstikohdat ajatuksella?

        Saivatko he samantien, hetipaikalla, Pyhän Hengen, Pyhän Hengen kasteen, puhdistiko Jumala heidät synneistään?


    • sisinmaja

      Lainaten uskotoivosta: Oppeja voidaan rakentaa ottamalla vain omaan oppiin sopivat Raamatunkohdat ja niitä painotetaan ikäänkuin koko totuutena.
      Se, miten raamattu on kokonaisuus, on nähtävä kokonaisuutena. Mikä tahansa opetus alkaa alusta ja sillä on päämäärä, valmistuminen. Täytyy nähdä asia entisajan "valossa", että raamatussa on ydinkohdat, joista kokonaisuus muodostuu.
      Olitko laittanut väärän luvun numeron? Apt. 11?

      7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
      8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
      Viittaatko siihen, miten Jumala antaa mahdollisuuden pakanoillekin uskoon, koska Hänen oma omaisuuskansansa luopui Hänestä ja jakeessa 8 pakanoillekin luvataan Pyhä Henki samoin kuin meillekin?
      Viittaatko myös sydämen puhdistukseen, jota ei ihmis silmin voi nähdä, mutta ihminen itse tuntee, kun Hänen sydämensä on puhdas ja leikattu Jeesuksen antamalla sydämen ympärileikkauksella? Minulle jäi epäselväksi mihin pyrit? Pyritkö palaamaan tuohon aikakauteen, jolloin Jeesus opetti ja evankeliumit syntyivät?

      • UskoToivonen

        Ei siinä ole väärää lukua, laitan Raamatunkohdan näkyviin ko. kohdan alapuolelle.

        Se mitä Raamattu ilmoittaa on tässä "tapaus Kornelius" on viestini tarkoitus.

        Täällä painotetaan asioita ilmeisesti liian paljon ihmisen oman kokeman perusteella, ja siitä tehdään ikäänkuin Raamatun oppi.

        Silloin ei ole enää kysymys Raamatun ilmoituksesta, vaan ihmisen rakentamasta opista Raamatun ilmoitusta osaksi käyttäen.

        Kysymyksiis löytyy vastaus, kun luet nuo kohdat vielä vähän laajemminkin ja otat mukaan Apt. 2. ilmoituksen Pyhän Hengen vuodatuksesta.

        2. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
        3. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
        4. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.


    • sisinmaja

      Kiitos lisäyksestä, raamatun Sana on niin arvokas, ettei siitä voi omaa oppia rakentaa.
      Hän todella antaa lahjan tulla Jumalan lapsiksi ja antaa voiman parantaa sairaita, sekä monenlaiset armolahjat seuraavat mukana. Kyllä monissa seurakunnissa ja jopa niillä, jotka joskus ovat olleet seurakunnissa on Pyhän Hengen ylle tulemisen seurauksena armolahjat ja lisäksi Hän antaa VOIMAN tulla Jumalan lapseksi.
      Armolahjat ovat myös heillä, jotka ovat vasta saaneet Pyhän Hengen ylleen ja kun ajallaan Herra "siirtää" sisimpään majaan, joka on siis hengellinen uudestisyntyminen, seuraa siitä vapaus, jota uloimmassa majassa olevat eivät saa nauttia, mutta silti heilläkin jo armolahjat ovat. Siksi Jeesus kertookin raamatun esimerkein heistä, kun he tulevat kysymään, miksi heidät ajetaan pois Jeesuksen luota, vaikka he ovat ajaneet ulos riivaajia ja paranteneet ja tehneet kaikkea. Heille Herra silti sanoo, menkää pois Minun tyköäni te laittomuuden tekijät.

      Matt. 7: 13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
      14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
      21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

      Monelle uskovalle on varmasti järkytyskin, ettei syntien jatkuva tunnustaminen tarkoita, että hän olisi jo uudestisyntynyt. Yhtä moni on varmasti miettinyt kohdallaan, miksi usko ei ole antanut sitä varmuutta ja vapautta, minkä raamattu lupaa. Siksi varsinkin on tärkeä, ettei osa matkantekijöistä jäisi sen ahtaan portin ulkopuolelle, jossa ovat kaikki saastaiset. Tämä on varma raamatun Sana, siihen mitään lisäämättä tai siitä mitään poistamatta. Ahdas portti on niin ahdas, että se vaatii ihmistä jättämään kaiken saastan ja kuonan sen ulkopuolelle, voidakseen itse astua portista kaiken menettäneenä sisään ja vasta sitten saaden sen vapauden, minkä Jeesus meille lupaa. Tätä asiaa ei voi muuksi muuttaa, koska raamattu asian näin todentaa.

      • UskoToivonen

        >> raamatun Sana on niin arvokas, ettei siitä voi omaa oppia rakentaa. >>

        Valitettavasti se vaan näyttää olevan mahdollista, kun lukee näitä kommentteja.

        Mitä enemmän omaa sanallista selitysosaa, sen enemmän omaa oppia.
        Kaikki suorat Raamatunlainaukset ovat aitoa ilmoitusta.

        Tämä on Raamatun ilmoitus:

        'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi'. (Apt 10 ja 11 )

        44. Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
        45. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
        46. sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
        47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
        48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
        Apt. 10.

        14. hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
        15. Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
        16. Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
        Apt. 11.

        7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
        8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
        9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
        Apt. 15.

        Voisitko nyt ajatella näitä kysymyksiä.

        Saivatko he Pyhän Hengen tuossa hetkessä?
        Saivatko he Pyhän Hengen kasteen tuossa hetkessä?
        Puhdistiko Jumala heidän sydämensä uskolla?
        Olivatko he tuon tapahtuman jälkeen epäpyhiä?


    • ahdasportti

      Luuk.13:23 Ja joku kysyi häneltä:"HERRA, onko niitä vähän, jotka palastuvat?" Niin hän sanoi heille.
      24. Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.
      30. Ja katso, on viimmeisiä, jotka tulevat ensimmäiseksi, ja on ensimmäisiä, jotka tulevat viimeisiksi.

    • sisinmaja

      UskoToivonen, minä voin raamatun mukaan vastata sinun kysymyksiisi, jos niin tahdot. En vain ymmärrä, miten ihminen voisi perustella Jumalan Sanan tyhjäksi. Voimme vuoron perään tuoda raamatun jakeita, tai vaikkapa koko raamatun tähän luettavaksi, mutta se ei muuta sitä Sanaa erilaiseksi, eikä se muuta sitä tosi asiaa, että jostain syystä helluntailaiset ovat jääneet näiltä osin pimeään vankityrmään istumaan, joka estää näkemästä koko totuuden kunnolla. Te olette jääneet vankeuteen. Miksi! Kerro minulle, koska haluan oikeasti tietää tämän. Miksi te ette ratkea riemuun onnesta, miksi te ette riemuitse, kun vapaus on teille tarjolla?
      Luuk. 6:23
      Iloitkaa sinä päivänä, riemuun ratketkaa; sillä katso, teidän palkkanne on suuri taivaassa; sillä näin tekivät heidän isänsä profeetoille.
      Jes. 62:5
      Sillä niinkuin nuori mies ottaa neitsyen avioksi, niin sinun lapsesi ottavat sinut omaksensa; ja niinkuin ylkä iloitsee morsiamesta, niin sinun Jumalasi iloitsee sinusta.
      Ps. 19:6
      Se on niinkuin ylkä, joka tulee kammiostaan, se riemuitsee kuin sankari rataansa juostessaan.

      Minä kysyn sinulta UskoToivonen, rakastatko sinä minua? Rakastatko niin, että tunnet Jumalan rakkauden virtaavan kauttasi ja tunnet sen niin, että voisit riemuun ratketa, siitä Jumalan suuresta rakkauden määrästä?

      • UskoToivonen

        Ei minulla ole mitään ihmisiä vastaan, vaan ihmisoppeja vastaan.

        Riemuitsen siitä, jos Kristusta julistetaan, Hänestä todistetaan.

        En riemuitse ihmisen ylistyksestä, en opista jossa paikka kaikkein pyhimpään on ihmisen itsensä ansaitsemaa.

        En riemuitse opista, missä ihmisiä niputetaan "teihin" ja "meihin".

        Riemuitsen Jumalan lahjasta, joka on tarjolla jokaista ihmistä varten.

        Riemuitsen Jumalasta, Vapahtajasta.

        Riemuitsen jokaisesta, joka tahtoo tulla Jeesuksen luokse ja kehoittaa ihmisiä kääntymään Jeesuksen puoleen.

        Uskovat ovat toisiinsa sidoksissa Rakkauden sitein, Jumalan rakkaus on vuodatettu uskovan sydämeen Pyhän Hengen kautta, Pyhä Henki asuu Jumalan puhdistamassa sydämessä.


    • sisinmaja

      Kiitos UskoToivonen vastauksestasi. Siitä kumpuaa helluntailaisuuden periaatteet, samoin kuin kumpuaa lestadiolaisuus tai Jehovalaisuus heidän keskusteluissaan. Hekään eivät näe ihmistä, vaan he näkevät vain periaatteet, jos joku sotii heille annettua opetusta vastaan.
      Tärkeintä kuitenkin on Jeesus, sillä Hän on tie, totuus ja elämä. Usko, toivo ja rakkaus ja suurin niistä on RAKKAUS!
      Kaikkein pyhimmästä näkee ulos, mutta sinne sisään ei voi ulkoa päin katsoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2243
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1468
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1039
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      943
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe