Mitä usko on

aprikoinut

Miten saimme jumaluskon eli miten se alkoi, kai joku osaa selittää.

12

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CVo

      Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
      Roomalaisille 10.17

      • CVo

        Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
        Heprealaisille 11.1

        Usko tarkoittaa luottamista Jumalan Sanaan ja luottaminen Jumalan Sanaan tarkoittaa kuuliaisuutta Jumalan Sanalle.

        Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.
        Johanneksen 15.14


      • Usko_RAAMATTUUN
        CVo kirjoitti:

        Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
        Heprealaisille 11.1

        Usko tarkoittaa luottamista Jumalan Sanaan ja luottaminen Jumalan Sanaan tarkoittaa kuuliaisuutta Jumalan Sanalle.

        Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.
        Johanneksen 15.14

        Tuolla on paljon pidempi keskustelu Uskosta samalla otsikolla, aiemmin aloitettu:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/12224463/mita-usko-on-#comment-83660900

        OTTEITA SIELTÄ: #Jeshua=JHVH 4.5.2014 13:40: "Usko on luottamus Sanaan, jota seuraa kuuliaisuus Sanalle, Raamatun ja Lutherin mukaan. Hyvä on aina välillä määritellä ja selventää käsitteitä, erilaisten uskon käsitysten vuoksi, joten
        laitan tämän keskustelun siksi käyntiin täällä meidän hellarien palstalla .."

        #Isämme Abraham 4.5.2014 13:42: "Raamatun mukainen usko kohdistuu tietenkin ainoastaan Jumalan Sanaan Raamatussa, hebrealaisten Pyhissä Kirjoituksissa. Usko on tietenkin myös totena pitämistä, miten muuten ihminen voisi luottaa Raamatun lupauksiin, eikä voisi mitenkään olla Raamatulle kuuliainen, jos ei pitäisi sitä Kaikkitietävän Kaikkiriittävän Kaikkivaltiaan Luojan ikuisena Sanana.

        Kaikki usko on Aabrahamin uskoa, joka on meidänkin uskomme isä. Mutta kaikki oikea usko on myös kunkin yksilön henkilökohtaista uskoa, luottamusta ja turvautumista Luojaansa Hänen Sanansa kautta.

        Kukaan ihminen ei voi uskoa toisen puolesta, eikä kukaan ihminen voi luottaa ja turvautua toisen ihmisen uskoon. Kukin ihminen itse joko luottaa Luojansa Sanaan ja tottelee Sanaa, tai sitten ei usko ja on siinä luonnollisen ihmisen tilassa, epäuskossa, johon ihminen syntiinlankeemuksessa joutui saata'nan valheiden ja niiden kuuntelemisen ja noudattamisen kautta.

        Syntiinlankeemus teki jokaisen ihmisen heti hedelmöityksestä asti perisyntiseksi ja perin syntiseksi, eikä siitä mikään eikä kukaan muu voi ihmistä vapauttaa kuin ainoastaan Jeesus Kristus, Hänen veriuhrinsa ja ihmisen pyhitys Sanassa Pyhän Hengen kautta. Jumalan Sana, joka on Herra Jeesus Kristus itse, on ainoa puhdistuksen ja pyhityksen väline, kas tässä sitä:

        Johanneksen evankeliumi: 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

        1:9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.

        1:11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

        1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,

        1:13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

        1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

        1.Jh.1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        3:23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.

        5:13 Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.

        2.Timoteuksen kirje: 1:5 kun mieleeni muistuu se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikella ja joka, siitä olen varma, on sinullakin.

        2:22 Pakene nuoruuden himoja, harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä.

        3:10 Mutta sinä olet seurannut minun opetustani, vaellustani, aivoitustani, uskoani, pitkämielisyyttäni, rakkauttani, kärsivällisyyttäni,

        3:15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

        Juudaan kirje: 1:5 Vaikka jo kerran olette saaneet tietää kaiken, tahdon kuitenkin muistuttaa teitä siitä, että Herra, joka oli pelastanut kansan Egyptistä, toisella kertaa hukutti ne, jotka eivät uskoneet;

        1:20 Mutta te, rakkaani, rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle, rukoilkaa Pyhässä Hengessä

        Jaakobin kirje: 2:26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

        2:14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa? 2:17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.

        2:18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.

        2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.

        2:20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?

        2:22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;

        2:23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi."


    • siinäpä.se

      Kuka älysi ensin jumalan olemassa olon eihän muuten voi uskoa.

      • näinsemenee

        Jumalan olemassaolon tajuaminen taitaa tulla ihmisille sisäsyntyisesti. Sillä kaikilla ihmisryhmillä, jopa keskellä valtamerta olevilla saarilla, on todettu olevan joku käsitys Korkeimmasta voimasta.


    • Heenokki

      Ei se ensimmäineen vielä mitään, mutta kun nee seuraavat jotka uskoivat sitä...

    • Henok

      Usko on Jumalan teko meissä(lutherilaisissa) joka meidät uudestisynnyttää ja kuolettaa sitä vanhaa aatamia.
      Uudestikastajien usko on sieltä syvältä...

    • maa88

      Kumpi on hullumpi, se joka uskoo omiin harhoihinsa vai se joka uskoo jonkun toisen harhoihin?

    • näin.se.tulee

      Usko tulee siitä kun jätät koulut kesken ja kommunikoit ainoastaan samalla tavalla ajattelevien kanssa.

      • godiseverywhere

        Minun uskoni on vain vahvistunut, vaikka olen opiskellut kaksi akateemista loppututkintoa. Ja tehnyt työtä 14 eri maassa.


    • selitä.se

      Uskonnot ovat ihmisestä itsestään, ei jumala ole ilmoittanut itsestään mitenkään ei ole todisteita jos olisi niin tuskin olisi ateisteja, toisaalta ei silloin tarvitsi uskoakaan jos se olisi selviö samalla tavalla kuin aurinko on olemassa.

    • uskottu-on-ja-uskotaan

      Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Jumalan sanan kautta.

      Jotta usko voisi syntyä, täytyy julistettu hyvä sanoma pystyä ymmärtämään.

      Siinä on syy, miksi se julistetaan omalla äidinkielellä jokaiselle, joka ymmärtää puhuttua tai kirjoitettua kieltä.

      Jeesus sanoi:

      "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi." (Mar. 1:16)

      Jeesus ja hänen seuraajansa kehottavat sanan kuulijoita uskomaan se sana, joka heille julistetaan. Sanan kuulija päättää sen, ottaako vastaan kuulemansa sanan vai torjuuko sen pois luotaan eikä usko sitä. Siksi on sanottu:

      "Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut." Matt. 22:14

      Jumala kutsuu monia mielenmuutokseen ja kääntymykseen syntien anteeksisaamiseksi, mutta vain harvat ottavat sanan vastaan ja uskovat sen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      461
      3391
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      456
      3324
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      136
      2931
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2262
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2130
    6. 192
      1487
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1377
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1242
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1070
    Aihe