"Eriseurainen opin vuorilla"

eksyneidentouhuja

Olen kuulemma parantumaton, eriseurainen, opin vuorille eksynyt jne.

Voisi olettaa, että henkilön mielestä, joka uskoo minun eksyneen opin vuorille hän itse on oikealla tiellä. Jos olet hyvä kristitty olet myös hyvä paimen, ja hyvä paimen lähtee etsimään sitäkin lammasta, joka on eksynyt opin vuorille. Näin Jeesus vertauksessaan hyvästä paimenesta sanoo.

Mutta mitä minulle sanotaan?

"Monet sanovat minusta: "Ei ole hänellä pelastusta Jumalassa." Ps. 3:3.

Minua syytetään harhaantuneeksi, mutta ei kerrota miten ja missä olen harhautunut. Vielä vähemmän sitä, millä Raamatun kohdilla se on näytettävissä toteen. Näinkö Pyhä Henki nuhtelee, näinkö se ohjaa eksyneen oikealle tielle? Näinkö Hyvä Paimen toimii? Olen kuitenkin kokemuksen kouluni käynyt. Olen oppinut erottamaan Pyhän Hengen äänen monenlaisissa kiusauksissa ja monien erilaisten äänien keskellä. Tiedän, että kun Pyhä Henki nuhtelee, se osoittaa minulle täsmälleen asian, teon, tilanteen sekä Jumalan sanasta kohdan ja tarvittaessa vielä lähimmäisenikin jota vastaan olen rikkonut. Pyhä Henki pysyy tiukasti kiinni Jumalan sanasta, eikä koskaan erehdy opettamaan sen vastaisesti, siksi se osoittaa tarkalleen missä olen puhunut väärin.

Ja erittäin tärkeää on huomata mikä ero on Pyhällä ja pahalla hengellä. Pyhä Henki koskaan laita tietä Kristuksen tykö kiinni, se ei milloinkaan kiellä uskomasta, tai sano, ettet sinä ole kristitty. Se ei milloinkaan yllytä sinua suhtautumaan Jumalan sanaan ylimielisesti tai hylkäämään sitä. Hyvä Henki ei milloinkaan tuki parannuksen tietä ja tee sitä mahdottomaksi, vaan osoittaa mistä parannus tulee tehdä, mitä minun tulee korjata ja keneltä pyytää anteeksi. Pankaa tämä visusti mieleen, että jos joku henki syyttää sinua ilman mitään täsmällistä syytä, tai vaikkapa ihan oikeastakin synnistä mutta kieltäen sinua uskomasta, se ei koskaan ole Pyhä Henki.

50

1082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei_sen_kummempaa

      Valtyataistelu Krtistuksen ja Jellivaaran patruunoiden välillä on menossa nyt.

      • patruuna.piipusa

        On siinä Kristus lujilla, oikein patruunat vastassa, saapa nähä, miten tuosa käy. Onkai sillä ollut aikojen saatossa vähän kummenpiakin vastustajia ku ruottalaiset.


    • eksyneidentouhuja

      Mistä sielunvihollisen äänen tunnistaa? Siitä, että se vihjailee, osoittelee sormella, haluaa kaataa sinun uskosi epämääräisillä puheilla, potkaista sinut pois lujalta perustalta Kristuskalliolta pyyhkimällä mielestäsi Jumalan sanan. Se ujuttaa omaantuntoosi omatekoisia syntejään ja oppejaan. Saatana ei pysy totuudessa eikä siksi pysty osoittamaan mihin se väitteillään viittaa tai jos se pysyy Jumalan sanassa, niin vain siinä tarkoituksessa että se pääsisi syyttämään Jumalan lapsia. Kun se ei onnistu karkealla syyttelyllä tai törkeisiin synteihin langettamisella, se pukee päällensä hurskauden viitan. Siitä tulee enkeli ja totuuden puolustaja, mutta siten, että se vääntää Jumalan sanaa omien valheellisten oppiensa tueksi.

      Valkeuden enkelin hahmosta huolimatta se on hajottaja, aivan nimensä mukaisesti, ja sen tarkoituksena on saada Kristuksen lauma hajalleen, erottaa niin monta kristittyä Kristuksesta pois kuin mahdollista. Se osoittaa kyllä synteihin melkein kuin Pyhä Henki, mutta sillä erotuksella, että se syyttää johdattaakseen uskovan epäilyksiin, jotta saattaisi hänet epätoivoon tai pois Jumalan sanasta uhmaamaan Jumalan tahtoa ja halveksimaan Kristusta. Perkele vie uskon pois. Saatana puhuu valheita eli omiaan ja siksi sen puhe on sekavaa vailla kiinnekohtaa, vailla totuutta. Se kiertää Jumalan sanan jo kaukaa, hiiviskelee pimeissä loukoissa ja luikkii omia salateitään koska se vihaa valkeutta. Salassa, piilotettuna valkeuden kaapuun se yrittää puuhastella niin paljon kuin mahdollista eikä se missään nimessä tahdo tulla valkeuteen tutkittavaksi jotta häntä ei nähtäisi sellaisena kuin hän todellisuudessa on, sielujen murhaajana.

    • eksyneidentouhuja

      Jos tämä henki ryöstää sinulta uskon ja Kristuksen, niin tiedä ettei se ole Pyhä Henki. Kristus nimittäin sanoo, että "joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos" Joh. 6:37. Pyhän Hengen tehtävä on kutsua ja koota, se houkuttelee kaikkia ihmisiä ja kirkastaa syntisille Kristusta. Se suosittelee lähtemään Hyvän Paimen luokse, myös eksyneitä. Ja Paimen seuraa jälkiä, niitä opin polkuja, joita olet kulkenyt. Hyvä Paimen näkee paljon vaivaa löytääkseen eksyneen vaikka hän olisikin harhautunut opin vuorille tai ihmisoppeihin. Pyhä Henki ei syydä kirouksia ei jätä lammasta oman onnensa nojaan eikä huuda, että olet kuollut ja toivoton tapaus. Mutta sen sijaan sielunvihollinen huutaa jo varhaisessa vaiheessa, että vaellat kuolleessa uskossa ja olet jo ajat sitten menettänyt toivosi. Sarvipää ei pysy Jumalan sanassa vaan valehtelee, pettää ja tahtoo sinun joutuvan Kristuksen luota kadotukseen.

      Ystäväni, jos katsot minun eksyneen vuorille, sinun tehtäväsi on osoittaa miten minä olen sinne harhautunut. Missä olen erehtynyt ja millä Raamatun kohdalla sen todistat.

      Kenenkään ei tarvitse korvaansa lotkauttaa epämääräisille puheille harhatumisesta. Täysin omaan arvoonsa voi jättää sellaiset puheet, joissa ei käsitellä väitettyä harhautumiseni täsmällistä kohtaa. Niin kauan kun ei pystytä osoittamaan Jumalan sanalla, missä olen erehtynyt ja mitä Raamatun kohtaa rikkonut ja millä tavalla, voin olla täysin huoletta ja uskoa hyvällä omallatunnolla.

      Itse olen sen sijaan kirjoittanut hyvinkin tarkasti ja yksityiskohtaisesti Jumalan sanan todistusten varaan rakentaen missä, miten ja millä tavalla separatistit ovat eksyneet Raamatun sanasta ihmisoppeihin. Tästä palkaksi olen saanut opin vuorille eksyneen nimen. Siitäkin huolimatta, että vastapuolella ei ole esittää ainuttakaan Raamatunkohtaa väitteittensä ja separitisminsa eikä minuun kohdistuneitten tuomioittensa tueksi, he kehtaavat esittää omaavansa Pyhä Hengen ja kieltää sen minulta, vaikka minulla on tukenani Jumalan selvä sana, mutta heillä ei.

      Tästä te kaikki, hyvät ystävät, voitte itse vetää tarvittavat johtopäätöksenne.

      • Edelleen_ajankohtaista

        Otteita Siionin Sanomamista Joonas Johansson Purnun kirjeestä, Calumet, n.o:12, 1895

        ..........

        Mutta koko kuollut kristikunta, joka kuolleessa uskossa on, jossa ihmiset nukkuvat kahden armonvälikappaleen välissä, eivätkä ole tulleet alennuksen tietä eli ristin tietä Golgathan mäelle oven Herran Jeesuksen kautta, joka verinen ovi on lammashuoneeseen, mutta reistaavat siihen astua muualta helpomman oven kautta, ettei he tarvitsis alentaa niinkuin lapset, sillä he reistaavat astua sisälle kasteen ovesta, sillä tunnustuksella, että he on kasteessa uudestisyntyneet, niinkuin ympärileikattu Juutaan kansa reistasi sillä tunnustuksella päästä, että he ovat Jumalan kansa, ja olivat kuiten hirmuiset sudet.

        Siis, minä pelkään niistä, jotka tahtovat kasteen ovesta astua sisälle lammashuoneeseen ilman tulikastetta, ja tulisit miehenä ja ei lapsena alennuksen tietä. Sillä se näkyy heidän henkivaltansa, että he siellä pääsisit varastamaan, tappamaan ja kadottamaan Jeesuksen lampaita, sillä varas ei tule muuta varten kuin varastamaan, tappamaan ja kadottamaan, muttei kokoomaan, rakentamaan ja holhoomaan lapsilaumaa, vaikka lasten on taivaan valtakunta. Sillä seurakunta on Lutheeruksen sanan mukaan niinkuin yksi sairasten huone, jossa pitää voiteita, lääkkeitä, viiniä ja öljyä löytymän sairasten ja haavoitettuin korjaamiseksi. Ja ulkona Jumalan seurakuntaa ei ole muuta kuin koirat ja velhot, huorintekiät, isänsä tappajat, äitinsä tappajat ja salavuoteiset, joita Jumala tuomitsee, sillä epäuskoisten lasten päälle tulee Jumalan viha vaikkapa he ovat ympärileikatut ja kastetut, vaan vihaavat kuitenki eläviä kristityitä ja vainoovat, sillä kristittyin vihaajat ja vainoojat ovat ne koirat Daavidin sanain mukaan, ja velho merkitsee noitaa. Ja kyllä me juuri tiedämme, koska semmoiset tulevat ulkoa sisälle verisestä ovesta lammashuoneeseen töittensä kaltaisena.

        ..........

        Ja siihen on annettu seurakunnallinen nimi, joka Amerikan maalla on Herran seurakunta, joka yksi seurakunta on niin laajalla, kuin uskovaisten lauma on maan päällä, jollekka seurakunnalle kaikissa valtioissa olette rakentaneet suuria seurahuoneita — puista, ja ne ovat niiden, jotka niitä rakentaneet ovat kaikissa valtioissa. Ja kyllä niitä Jumalan lauma tarvitseeki vapaassa Amerikan maassa, sen paljon kansan suhteen kuin siellä on, jonka minä itse olen omilla silmillä nähnyt, joihin huoneisiin saavat yksimielisesti kokoontua rukoilemaan Isää, Jeesuksen nimeen, ja saarnaamaan autuaaksi tekeväistä evankeliumia ihmisten sieluin autuudeksi, ja nautitsemaan kallista Herran ehtoollista uskonsa vahvistukseksi ja ijankaikkiseksi sielunsa lohdutukseksi, johon teillä on vapaus valita seastanne Jumalan ja Kristuksen pappeja, jotka siihen soveliaat ovat seurakuntaa palvelemaan lahjaksi, joilla Pyhän Hengen lahjat ovat, joka heille ylhäältä annettu on, ja evankeliumia saarnaamaan ja ehtoollista jakamaan Jeesuksen käskystä; ja rippikoulua pitämään nuorukaisille, jotka saattavat osottaa Jumalan sanalla ehtoollisen kalleutta nuorukaisille, joka on kallis Jumalanki edessä. Ja että pienet lapset kirjallisen opetuksen pienuudessansa saisit, josta Jumalalle kiitos olkoon! Sillä yliopistosta näkyy ja kuuluu tulevan aivan harvoja kristityitä pappeja, jotka kaitsisit Herran laumaa Hengen miekalla yksimielisesti, yksinkertaisten ja ylönkatsottuin maallikkoin kanssa.


      • HaudanTuoltaPuolta

        No niin Joonaksen eli edesmennyt vanhus Purnu joka on Raattamaan valitsema ja joka uskollinen viinamäen työn tekijä on ollut, aivan selkeästi osoittaa Ameriikan kristittyin esimerkillä tätä Suomen kirkon tilannetta ja puolustaa ajatuksen ehtoollisen vietosta rukoushuoneella. Eli näin käypi toteen se sana vaikka poroksi palaisi niin sieltä tuhkasta kultakappale löytyy! näin pyhät prophetat puhuu meille paratiisista asti tämän päivän tilanteisiin ja ongelmiin.


      • toinenkiitollinen

        Olen tosi pettynyt ,kun Eksyneidentouhuja" ja muut opinvuorilla vielä harhailleet ,eivät näyttäneet ymmärtävän ,mitä Tämä yllä oleva "Edelleen-ajankohtaista" poimittu Joonas Purnun kirjoitus sisältää. Siinä on elävän kristillisyyden äänet. Kiitos ,että sain sen lukea.


      • teuta01
        HaudanTuoltaPuolta kirjoitti:

        No niin Joonaksen eli edesmennyt vanhus Purnu joka on Raattamaan valitsema ja joka uskollinen viinamäen työn tekijä on ollut, aivan selkeästi osoittaa Ameriikan kristittyin esimerkillä tätä Suomen kirkon tilannetta ja puolustaa ajatuksen ehtoollisen vietosta rukoushuoneella. Eli näin käypi toteen se sana vaikka poroksi palaisi niin sieltä tuhkasta kultakappale löytyy! näin pyhät prophetat puhuu meille paratiisista asti tämän päivän tilanteisiin ja ongelmiin.

        Jos puhutaan J.Purnusta , oli hän jo saarnaaja kun hä'net oli lähetetty Ameriikkaan
        Luulen että en valehtele , että vaikka sanon LLL: tehneet hänet Lukijaksi, jo
        aikanaan , se on totta että Purnu oli valittu Ameriikkaan monen veljen keskeltä
        Ja tietenkin juuri JR. ja muut vanhat oli valintaa tekemässä. ,,Kunnes sitten oli
        JR: vuoro tuntea itsensä heikoksi ,ja he valitsivat 1899 Purnun ,jatkajaksi joka
        tapahtui n.2 kk ennen JR: kuolemaa ..

        Kaikkien sanojen vuoksi jotka oikeita on ,olen minäkin kiitollinen , Mutta JP:
        oli ajatellut myös jossakin vaiheesa ,että oma EHTOOLLINEN voisi olla.
        KUN Hän siitä puhui Raattamalle , tuli pyssyn suusta ;POIS SELLAISET AJATUKSET
        KRISTILLISYYDESTÄ , ja ne loppui siihen , eikä pulpahtanut pinnale ,vakka JR:kuoli
        Tosin J.P kuoli jo 1902 ,eli hän oli ,1899,1900,1901, 1902. noin 3 vuotta.


    • VuorilleEksyneet

      "Jeesus sanoo jos hän hänet löytää." Vuorille eksynyt ei osaa sieltä itse pois. Jos olet käynyt korkeilla vuorilla joka paikka näyttää lähes samanlaiselta. Sieltä on todella vaikea löytää pois omin voimin ja toistenkin on vaikea sieltä pois hakea, kun he eivät edes tiedä eksyneensä. Kyllä rietas nauraa makeasti tälläisiä jotka siellä kulkevat ja joutuvat syömään sieniä ja muita metsän myrkkymarjoja. Eräs vuorilla hourinut oli kolme kertaa pyytänyt anteeksi omia hairahduksia muttei silti ollut varma onko saanut ne anteeksi, näin vaarallista on antaa eksyttää itseään. Eksytys alkaa usein näillä sanoilla: Ei saarnattua sanaa tarvitse aina kuunnella ei se nyt niin ole, kyllä minullakin ymmärrystä on olenhan jo pitkään ollut kristillisyydessä. kyllä minä tiedän. Siis oma viisaus nousee ojennusnuoraksi.

      • Essulessu

        Eksytys voi alkaa myös näillä sanoilla: älä tutki Jumalan sanaa, älä tutki opetusta ja saarnoja. Usko vaan meitä, niin et eksy. Kaiken lisäksi tällä hetkellä eksytykseen kuulu että älä muistele mitä vanhat uskolliset ja raittiit vanhimmat ovat aikoinaan saarnanneen.
        Nyt on koittanut suurempi valo, suurempi viisaus mitä entisillä vanhimmilla oli. Seuraa meitä, niin pelastut. Jos tutkit sanaa, niin se voi olla vain eksytystä. Unohda myös ne oikeudet ja velvollisuudet joita Lutherin antoi jokaiselle kristitylle: arvioida kaikkea saarnata sanaa ja opetusta Raamatulla.
        Nyt on koittanut niin suuri uusi valkeus Lapissa, että kaiken voit unohtaa ja luottaa vain ihmisiin.


      • eksyneidentouhuja

        Nimimerkki "VuorilleEksyneet" ei puhunut Pyhän Hengen äänellä, sen arvion voin suoralta kädeltä tuomita. Pidän tuota vuodatustasi vain suunsoittona. Ei yhtään minkäänlaista osoitetta koko puheenvuorossa. Kenelle sinä puhuit? Tarkoititko minua? Minä en käsitä sinun puheestasi yhtään mitään, että millä tavalla se liittyy minuun ja siihen, mitä olen täällä kirjoittanut.

        Jos luet huolella kirjoittamani, viittaan sillä myös siihen että olen seurannut teitä opin vuorille, minne olette sakramenttiseparatismissanne eksyneet. Pyhä Henki loistaa poissaolollaan lähes kaikessa mitä kirjoitatte, koska teiltä puuttuu Jumalan sana. Kun Pyhä Henki ei ole johtamassa sanan kirkkaassa valossa te hortoilette tuomion kirves kädessä ja puhutte jatkuvasti ohi maalin. Kierrätte itse asian, mutta ryntäätte koska kenenkin henkilön kimppuun tietämättä mitä ja mistä puhutte.

        "Eksytys alkaa usein näillä sanoilla: Ei saarnattua sanaa tarvitse aina kuunnella ei se nyt niin ole, kyllä minullakin ymmärrystä on olenhan jo pitkään ollut kristillisyydessä. kyllä minä tiedän. Siis oma viisaus nousee ojennusnuoraksi."

        Höpsistä! Oma viisaus on noussut juuri niiden päähän, jotka viittaavat Jumalan ilmoitukselle Raamatulle kintaalla. Ja sitten puuhaillaan ja ahkeroidaan tuomita toisia asioissa, joista on vain oman pään ja joukkovoiman mielikuvituksen tuottama ymmärrys.

        Jos sinulla on asiaa minulle ja nuhtelemista, ota epäkohta esille kuin mies äläkä kiemurtele fariseusten tavoin. Heitä Jeesus kutsui käärmeensikiöiksi juuri sen tähden, että he eivät tahtoneet kohdata totuutta Jumalan sanassa, vaan aina tuijottivat henkilöön, halpaan Jeesuksen ihmishahmoon. Niin nytkin minä varoitan teitä sepratistit, että ette lähde sydämen paaduttamisen tielle, jossa voi äkkiä tehdä synnin jota ei anneta anteeksi. Se tapahtuu siinä, että vastustetaan Jumalan sanaa kirkastavaa Pyhää Henkeä ja kutsutaan sitä työtä pahan hengen aikaansaannokseksi. Teidän täytyy miettiä ennen kuin lähdette vastustamaan selvää Jumalan sanaa, varsinkin kun teillä itsellänne ei ole tarjota muuta kuin heiniä ja olkia.

        Edelleenkin hyvä "VuorilleEksyneet", tuollaisille ilmassa roikkuville heitoille voin viitata täysin huolettomasti kintaalla.


      • EI_omilla_voimilla

        "...Sieltä on todella vaikea löytää pois omin voimin..."

        Eikö tämä paljasta omanvanhurskautesi?


      • KrematorionKatkut
        eksyneidentouhuja kirjoitti:

        Nimimerkki "VuorilleEksyneet" ei puhunut Pyhän Hengen äänellä, sen arvion voin suoralta kädeltä tuomita. Pidän tuota vuodatustasi vain suunsoittona. Ei yhtään minkäänlaista osoitetta koko puheenvuorossa. Kenelle sinä puhuit? Tarkoititko minua? Minä en käsitä sinun puheestasi yhtään mitään, että millä tavalla se liittyy minuun ja siihen, mitä olen täällä kirjoittanut.

        Jos luet huolella kirjoittamani, viittaan sillä myös siihen että olen seurannut teitä opin vuorille, minne olette sakramenttiseparatismissanne eksyneet. Pyhä Henki loistaa poissaolollaan lähes kaikessa mitä kirjoitatte, koska teiltä puuttuu Jumalan sana. Kun Pyhä Henki ei ole johtamassa sanan kirkkaassa valossa te hortoilette tuomion kirves kädessä ja puhutte jatkuvasti ohi maalin. Kierrätte itse asian, mutta ryntäätte koska kenenkin henkilön kimppuun tietämättä mitä ja mistä puhutte.

        "Eksytys alkaa usein näillä sanoilla: Ei saarnattua sanaa tarvitse aina kuunnella ei se nyt niin ole, kyllä minullakin ymmärrystä on olenhan jo pitkään ollut kristillisyydessä. kyllä minä tiedän. Siis oma viisaus nousee ojennusnuoraksi."

        Höpsistä! Oma viisaus on noussut juuri niiden päähän, jotka viittaavat Jumalan ilmoitukselle Raamatulle kintaalla. Ja sitten puuhaillaan ja ahkeroidaan tuomita toisia asioissa, joista on vain oman pään ja joukkovoiman mielikuvituksen tuottama ymmärrys.

        Jos sinulla on asiaa minulle ja nuhtelemista, ota epäkohta esille kuin mies äläkä kiemurtele fariseusten tavoin. Heitä Jeesus kutsui käärmeensikiöiksi juuri sen tähden, että he eivät tahtoneet kohdata totuutta Jumalan sanassa, vaan aina tuijottivat henkilöön, halpaan Jeesuksen ihmishahmoon. Niin nytkin minä varoitan teitä sepratistit, että ette lähde sydämen paaduttamisen tielle, jossa voi äkkiä tehdä synnin jota ei anneta anteeksi. Se tapahtuu siinä, että vastustetaan Jumalan sanaa kirkastavaa Pyhää Henkeä ja kutsutaan sitä työtä pahan hengen aikaansaannokseksi. Teidän täytyy miettiä ennen kuin lähdette vastustamaan selvää Jumalan sanaa, varsinkin kun teillä itsellänne ei ole tarjota muuta kuin heiniä ja olkia.

        Edelleenkin hyvä "VuorilleEksyneet", tuollaisille ilmassa roikkuville heitoille voin viitata täysin huolettomasti kintaalla.

        Näyttääkin siltä että kirjoittaja on eksynyt mahtavan kirkon mahtavalle hautausmaalle jossa on kivimuuri ympärillä ja porttejakin on kaksi sisään ja ulos mutta kaiketi kuun valossa niitäkään ei näy.


      • SienetjaMyrkkymarjat

        Eksynyt vuorille pitää kyllä paikkansa niin luonnossa, kuin hengellisessä eksytyksessäkin. Sanat "jos hän hänet löytää" pitää paikkansa niin lampaan näkökulmasta, sieltä on vaikea löytää ketään pois. Heittäkää vain penninkinne kirkon porstuaan, katsokaa vain itseänne tälläisen kaiku vastaa teille.


      • Saivartelua
        EI_omilla_voimilla kirjoitti:

        "...Sieltä on todella vaikea löytää pois omin voimin..."

        Eikö tämä paljasta omanvanhurskautesi?

        Ei pidä saivarrella, siinähän oli että siis oikeassa vuoristosta eksyneen on vaikea ominvoimin selitä pois. Sieltä pois löydetään muilla avuilla kuten koneellisilla laitteilla. Hengellisestä vuorille eksynyttä ei pelasta kuin Herramme Jeesus sanansa kautta.


      • teuta01
        Saivartelua kirjoitti:

        Ei pidä saivarrella, siinähän oli että siis oikeassa vuoristosta eksyneen on vaikea ominvoimin selitä pois. Sieltä pois löydetään muilla avuilla kuten koneellisilla laitteilla. Hengellisestä vuorille eksynyttä ei pelasta kuin Herramme Jeesus sanansa kautta.

        Aivan , Hyvä Paimen lähtee hänen peräänsä , Ja jos Hän hänet löytää ,
        Ja tuo takaisin , siis silloin Hän on jo löytänyt , koska tuo takaisin. . .
        .
        "palaan sanoihin Sieltä on todella vaikea löytää pois omin voimin".
        Saivartelija oli oikessa , kyllä se paljasti osan siitä Omavanhurskaudeksoi.
        Tietenkin siinä oli muutakin. Se kerrotaan Eräässä EH saarnassa ?


    • Häräryyttäpaljon

      Niin Purnulla oli siis kaksi Kastetta. Pyhässä Raamatussa sanotaan: yksi Usko yksi Kaste...

      • remonttiatarvii

        Purnu on unhottanut, että Raamatussa on:
        Yksi usko, yksi kaste ja yksi Herra.

        Nämä kolme todistavat: vesi, veri ja Henki..

        Ei siis pidä paikkaansa tämäkään opetus, että tarvitaan seurakunnan todistus oikeasta uskosta (esikoissaarnaajien)


      • Wariantti
        remonttiatarvii kirjoitti:

        Purnu on unhottanut, että Raamatussa on:
        Yksi usko, yksi kaste ja yksi Herra.

        Nämä kolme todistavat: vesi, veri ja Henki..

        Ei siis pidä paikkaansa tämäkään opetus, että tarvitaan seurakunnan todistus oikeasta uskosta (esikoissaarnaajien)

        Kyllä teistä on viisaita tullut, kasvaneet suureksi mieheksi joilla on omat henkselit jota voi paulutella muun tietämättömyyden tehosteeksi.


    • vuorilleyrittänyt

      Jos menee liian korkealle vuorille, voi saada vuoristotaudin. Hapenpuute saa aikaan vääriä ajatuksia ja erheellisiä innovaatioita. Ihmisen on pysyttävä omassa ympäristössään ja hitaasti totuteltava uuteen ympäristöön saadakseen valaistuksen ja ymmärryksen! Jos ei ole oikeata ohjaajaa mennen ja tullen voi joutua hukkateille ja pelastaminen on aina vaikeampaa. Ken ties iäksi asti! Pitää muistaa että kauneimmat vuoret ne aina valloittamatta jää!

    • eksyneidentouhuja

      Veikka Gustavsson, joka on kiipeillyt paljon maailman korkeimmilla vuorilla ja joka on kokenut kaveri totesi, että hetket ennen huipun valloittamista ovat kaikkein kriittisimpiä, koska silloin ihminen tekee monesti ne tyhmimmät ratkaisut. Ilma on ohutta, happea vähän, uupumus huipussaan, ajatus takkuaa, liikkeet ovat hitaita ja innostus huipun saavuttamisesta voi laukaista sarjan harkitsemattomia tekoja.

      Kyllä, todella huipulla on oltava varuillaan kuka sinne lähteekin kiipeämään. Varsinkin jos kyseessä on Siinain vuori tai ihmisoppien monihuippuiset vuoret. Innostuksissaan voi tehdä sarjan harkitsemattomia päätöksiä, joista pääkin menee pyörälle.

      Siionin vuorelle taas on paettava silloin kun muualla alkaa olla horjuvaa. Siellä on kallio, joka pitää. Siellä on sana, jonka valossa ei eksy. Siellä on oppi, joka johtaa korkealle, taivaaseen asti. Sinne on vaivatonta kiivetä, vaikka se on kaikkia muita korkeampi vuori.

      • saarielma

        "Olipa hyvä avaus "eksyneidentouhuja" ja niin totta se, mitä viesteissäsi kirjoitat. Aamen. Kiitos Taivaalliselle Isälle henkien erottamisen armolahjasta, jonka Hän on sinulle antanut. Nyt olisi syytä separatistien kääntyä rukouksissaan pyytämään itselleen tuota armolahjaa, että oppisivat tuntemaan Hyvän Paimenen äänen.

        Kauhistaa kuunnella ja lukea tuota eksytyksen henkeä, joka on saanut valtavan voiman tässä ajassa. Se hajoittaa, ei kokoa. Se on ylpeyden ja vaatimusten henki. Siihen ovat langenneet ja lumoutuneet ne, joilla ei ole Jumalan sanan tuntemusta, jotka eivät rakasta Totuutta salatuimpaan saakka, vaan luottavat ihmisiin ja näkyviin, eli seurakuntaan ja sen erehtymättömyyteen.

        Kaikki näkyväinen kuitenkin kerran katoaa, mutta Jumalan sana pysyy iankaikkisesti.

        Jeesus on jo voittanut, Hän, ainoa nimi, jossa on pelastus, elää!

        Meidän tuleekin rukoilla, että Herra armossaan kirkastaisi itsensä niille, jotka kipuilevat kehen ja mihin luottaa täällä vaivan ja ahdistuksen ajassa.

        Jeesus on Tie
        Jeesus on Totuus
        Jeesus on Elämä

        Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.
        Tässä se on.


    • arkalammas

      Siionin vuori lakea ja lempeä kukkula, siellä ei jylise ukkonen eikä siellä puhu kova ja vaativa laki. Sinne vuorelle arat lampaat menevät turvaan.

      Siinailla jyrisee ukkonen, salamat leimuaa ja se on ankaran lain vuori. Sinne menevät omvanhurskaat: sellaiset jotka hakevat sieltä autuutta, he katsovat olevansa niin hyviä että se ei heitä pelota. Sinne saattavat pyrkiä jo lain raskauttamat lampaat ja tiineet, mutta koska he eivät ole hyviä lampaita omasta mielestään, niin he eivät saa sieltä mitään ravintoa. Heidän surkeutensa vain kasvaa sen jylisevien ukkosista..
      Viimein, jos heille saadaan vietyä hyvän paimenen äänellä evankeliumin viestiä, he pyörtävät sieltä paetessaan pois. Heidän on helppo nousta Siionin matalalle kukkulalle. Siellä Hyvä Paimen jakaa heille parhaita vainioheiniä eikä heille annetaa enää koskaan liikaa suoloja.
      Tämä koettelemus on opettanut heitä varomaan Siinain lakisaarnoja. Lammas ei ole enää taakankantaja.
      Kova ja katkera Mooseksen laki oli annettu kuritukseksi että he eivät enää löydä itsestään mitään hyvää ja että he ymmärtävät että ainoa turva voi olla vain Siionin vuorella missä rauhan evankeliumilla hallitaan lammaslaumaa. Uusi laki Kristuksen rakkauden laki. Se on laki joka murtaa rakkaudella armoitettujen sydämet rakastaan Hyvää Paimentaa ja toisia lampaita.

      • Kiitos_viestistä

        Selkeä evankeliumi, kiitos Jeesus. Kiitos että avaat sydämiä uskomaan ja turvaamaan yksin Kristukseen, joka on meidän puolestamnme lain täyttänyt ja rangaistuksemme kärsainyt. Johdata Jeesus tykösi kaikki tuvattomia ja uskossa horjuvia matkamiehiä. Oi Jeesus leipä elämän, sä tässä läsnä olet.


    • davidgoldstein

      Eiköhän Golanin kukkulatkin riitä, ettei rättipäät pääse ihan liikaa juhlimaan!

    • KaidanTienKulkija

      "25. Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
      26. Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
      27. Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
      28. Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää". "



      Siinä Jeesus jättää, tämän kysyjän lain alle. Että tämä ihminen tulisi huomaamaan mahdottomuutensa itse.

      Sanoit:
      "Pyhä Henki koskaan laita tietä Kristuksen tykö kiinni"

      Kyllä ihmiselle joka on kuolleesa uskossa tulee saarnata lakia. Laki saarna nimenomaan sulkee tien pelastukseen, ja sekin on pyhän hengen työtä!
      Kuolleelta tulee sulkea tie taivaaseen ja heränneelle saarnataan parannusta.
      Siinä laki ja evankeliumi kulkee käsikädessä.

      • KaidanTienKulkija

        Edelliseen viellä lisäys, että en ota siinä kantaa siihen, missä tilassa sinä olet.


      • Pellet_pelureina

        *) Täyttä harhaopisen paskaa väittää, että Mooseksen lain avulla kuolleista eläviä tehdään.

        Tässä sen juuuri näkee, millaisia sellaiset "uskovaiset" ihmiset ovat, jotka eivät sielä tunne Jeesusta. vaan koittavat omaa vanhuskauttansa vahvistaa kerskailemalla Moosen laista.

        Näitä pöljiä om esiokoislestadiolaisuudessa paljon, ja siksi paavien valtakin houkuttaa heitä kun eivät Messiasta vielä tunne. Koittavat lain avulla vanhurskautua.


      • eksyneidentouhuja

        Sinänsä ihan hyvä huomio, ja ajattelin tätäkin näkökohtaa.

        Lähtökohtani oli tietenkin siinä, miten Pyhä Henki toimii kristityn kohdalla. Siis sellaisen, joka tahtoo uskoa Kristukseen ja olla uskollinen hänelle. Ei sielunvihollinen muita kiusaakaan.

        Tietenkin epäuskoisen tai fariseuksen kohdalla tilanne on toinen. Raamatun mukaan Paavali seurakunnan kanssa tahtoi antaa yhden miehen saatanan haltuun. Mutta siinäkin oli olemassa päämäärä "lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä."

        Oikean parannussaarnan päämäärä on kasvattaa, ohjata tai pakottaa Kristuksen luo. Lain tehtävä on riisua ihmistä omavaraisuudesta, luottamuksesta epäjumaliin ja elämän muihin lohdutuksen lähteisiin, kaikista niistä jotka voisivat toimia Kristuksen asemassa pelastajana, elämän syvimpänä lohdutuksena tai omantunnon rauhoittajana. Sielunvihollinenkin kyllä saarnaa parannusta, mutta hän johtaa joko itsevarmuuteen tai epätoivoon, kaikkialle muualle paitsi Kristuksen luo.

        Hyvä että mietit asioita.

        Jumala sinun teitäsi runsaasti siunatkoon!


      • Essulessu

        Pyhä Henki ei koskaan sulje tietä Kristuksen luokse. Vaikka jumalattomille saarnataan lakia, edelleenkään ei suljeta tietä Kristuksen luokse. Johannes Kastaja, joka oli parannussaarnaaja vailla vertaa, osoitti hänkin Jumalan Karitsaa joka pois ottaa maailman synnit.
        Parannussaarna opettaa ihmiset tuntemaan syntejään, mutta varsinainen pääperkele eli epäusko tulee ilmi kun osoittamalla Kristusta tullaan tuntemaan ihmisen täydellinen kadotuksenalaisuus, ja kykenemättömyys pelastaa itseänsä. Jumala saarnauttaa lakinsakin siksi että ymmärretään etsiä Kristusta. Häntä pitää myös osoittaa epäuskosta olevalle ihmiselle.


      • eksyneidentouhuja

        Tähän voisi lisätä vielä joitakin ajatuksia. Kun Jumalan lain käskyt ovat oikeassa käytössä, ne sulkevat yksi toisensa jälkeen kaikki tiet ihmisen itse vanhurskauttamiselle siihen asti, että jäljellä on vai yksi Tie, joka on Kristus. Sen tehtävä on myös kuolettaa vanha ihminen kokonansa, ei vain yhtä syntiä, vaan ihmisen vanha luonto kaikkinensa synteineen, ymmärryksineen ja uskonnollisuuksineen.

        Miksi sitten kaikki ihmiset eivät käänny, kuten fariseukset? Siksi, koska he lopulta kuuntelevat sielunvihollisen ääntä, joka johtaa pois Kristuksen luota.


      • eksyneidentouhuja
        Essulessu kirjoitti:

        Pyhä Henki ei koskaan sulje tietä Kristuksen luokse. Vaikka jumalattomille saarnataan lakia, edelleenkään ei suljeta tietä Kristuksen luokse. Johannes Kastaja, joka oli parannussaarnaaja vailla vertaa, osoitti hänkin Jumalan Karitsaa joka pois ottaa maailman synnit.
        Parannussaarna opettaa ihmiset tuntemaan syntejään, mutta varsinainen pääperkele eli epäusko tulee ilmi kun osoittamalla Kristusta tullaan tuntemaan ihmisen täydellinen kadotuksenalaisuus, ja kykenemättömyys pelastaa itseänsä. Jumala saarnauttaa lakinsakin siksi että ymmärretään etsiä Kristusta. Häntä pitää myös osoittaa epäuskosta olevalle ihmiselle.

        Juuri näin.


      • 1005432
        eksyneidentouhuja kirjoitti:

        Tähän voisi lisätä vielä joitakin ajatuksia. Kun Jumalan lain käskyt ovat oikeassa käytössä, ne sulkevat yksi toisensa jälkeen kaikki tiet ihmisen itse vanhurskauttamiselle siihen asti, että jäljellä on vai yksi Tie, joka on Kristus. Sen tehtävä on myös kuolettaa vanha ihminen kokonansa, ei vain yhtä syntiä, vaan ihmisen vanha luonto kaikkinensa synteineen, ymmärryksineen ja uskonnollisuuksineen.

        Miksi sitten kaikki ihmiset eivät käänny, kuten fariseukset? Siksi, koska he lopulta kuuntelevat sielunvihollisen ääntä, joka johtaa pois Kristuksen luota.

        Aamen. Samaa mieltä.


      • KaidanTienKulkija

        "Sen tehtävä on myös kuolettaa vanha ihminen kokonansa"

        Tätä tarkoitin. Silloin kun laki sulkee ihmiseltä tien taivaaseen, niin
        Silloin loppuu kaikki oma työ ja ihminen tuntee sen, että jos kuolema siinä tilassa tulee niin ei hyvin käy.

        Siis ainoastaan lain kautta, ihminen tulee heränneeseen tilaan, jolloin hän on valmis ottamaan Jeesuksen lunastustyön vastaan.

        Ja vasta heränneessä tilassa, eli oman mahdottomuutensa tilassa, olevalle ihmiselle voidaan evankeliumi saarnata.

        Näin tapahtuu se Jumalan mielen mukainen murhe, josta paavalikin puhuu. Ja näin tapahtuu ihmisen uudestisyntyminen.
        Ja siihen tarvitaan tuo kristitty ihminen joka, tuolle heränneelle voi evankeliumin saarnata.

        Mutta se on Jumalan pyhä henki, joka ihmisen Jumalan vanhurskaan lain kautta herättää. Sitä ei voi itse ottaa, eikä toiselle antaa.

        Mutta on tärkeä muistaa, että me uudesti syntyneet kristitytkään emme ole ilman lakia.

        Viime joulu seuroissa saarnattiin näin:

        "Siksi me uskomme niin, että
        sellainen joka on nyt johdatettu pois laista, nimittäin pois Mooseksen ankarasta laista, missä on pitämisessä ja tekemisessä, on nyt viety toisen lain alle joka hallitsee lammashuoneessa Kristuksen valtakunnassa.
        Mooseksen laki on kirjoitettu kymmenin tuhansin, mutta Kristuksen laki on tämä käsky jonka hän itsekin sanoo. Vapahtaja sanoo opetuslapsilleen. Hän sanoo sen omille opetuslapsilleen: ”Uuden käskyn anna minä teille, että rakastakaa toinen toistanne niin kuin minä olen teitä rakastanut.”


      • KaidanTienKulkija
        KaidanTienKulkija kirjoitti:

        "Sen tehtävä on myös kuolettaa vanha ihminen kokonansa"

        Tätä tarkoitin. Silloin kun laki sulkee ihmiseltä tien taivaaseen, niin
        Silloin loppuu kaikki oma työ ja ihminen tuntee sen, että jos kuolema siinä tilassa tulee niin ei hyvin käy.

        Siis ainoastaan lain kautta, ihminen tulee heränneeseen tilaan, jolloin hän on valmis ottamaan Jeesuksen lunastustyön vastaan.

        Ja vasta heränneessä tilassa, eli oman mahdottomuutensa tilassa, olevalle ihmiselle voidaan evankeliumi saarnata.

        Näin tapahtuu se Jumalan mielen mukainen murhe, josta paavalikin puhuu. Ja näin tapahtuu ihmisen uudestisyntyminen.
        Ja siihen tarvitaan tuo kristitty ihminen joka, tuolle heränneelle voi evankeliumin saarnata.

        Mutta se on Jumalan pyhä henki, joka ihmisen Jumalan vanhurskaan lain kautta herättää. Sitä ei voi itse ottaa, eikä toiselle antaa.

        Mutta on tärkeä muistaa, että me uudesti syntyneet kristitytkään emme ole ilman lakia.

        Viime joulu seuroissa saarnattiin näin:

        "Siksi me uskomme niin, että
        sellainen joka on nyt johdatettu pois laista, nimittäin pois Mooseksen ankarasta laista, missä on pitämisessä ja tekemisessä, on nyt viety toisen lain alle joka hallitsee lammashuoneessa Kristuksen valtakunnassa.
        Mooseksen laki on kirjoitettu kymmenin tuhansin, mutta Kristuksen laki on tämä käsky jonka hän itsekin sanoo. Vapahtaja sanoo opetuslapsilleen. Hän sanoo sen omille opetuslapsilleen: ”Uuden käskyn anna minä teille, että rakastakaa toinen toistanne niin kuin minä olen teitä rakastanut.”

        Mutta jos evankeliumia saarnataan heräämättömälle ihmiselle, ilman että ihminen johdatetaan lain kautta heränneeseen tilaan, niin se on väärä lohdutus.

        Siinä ihminen ei mene lammashuoneeseen oven kautta niinkuin raamattu selvästi vaatii.

        Se on sama kuin sanoisi ihmiselle, että voit elää miten tahansa, missä synneissä tahansa miten itse haluat, sillä kyllä Jeesus sinutkin on lunastanut. Ja näin johdatetaan ihminen Helvettiin väärällä lohdutuksella!


      • totuutta

        juuri näitä on kirkot täynnä ja kaikki kansat kun sanovat uskovansa jeesukseen ovat lohdutetut väärällä lohdutuksella. kuitenkin viimeisinä päivinä kysytään löytyneekö elävää uskoa yhtään maanpäältä.eli näinkö vähän meitä on. TOSI On


      • äänitakapenkistä
        KaidanTienKulkija kirjoitti:

        Mutta jos evankeliumia saarnataan heräämättömälle ihmiselle, ilman että ihminen johdatetaan lain kautta heränneeseen tilaan, niin se on väärä lohdutus.

        Siinä ihminen ei mene lammashuoneeseen oven kautta niinkuin raamattu selvästi vaatii.

        Se on sama kuin sanoisi ihmiselle, että voit elää miten tahansa, missä synneissä tahansa miten itse haluat, sillä kyllä Jeesus sinutkin on lunastanut. Ja näin johdatetaan ihminen Helvettiin väärällä lohdutuksella!

        "Totisesti, totisesti se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeääsinne muualta, on varas ja rosvo.
        Se, joka menee portista, on lampaiden paimen."
        edelleen
        "Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen."
        Tämä on 1992 käännös, mutta älä sano sitä väärennetyksi, sillä se on alkutekstistä käännettyä suomennosta. Näin on myös esim.saksalaisessa Lutherin käännöksessä (Herde). Bibliassa on lammashuone, mutta herätysliikkeemme seurakuntaopin perustetta ei pidä asettaa käännösvirheen pohjalle.
        Tuskin 1776 kääntäjät osasivat edes kuvitella, että jotkut siitä kehittelevät kiihkeän perusteen toisten passittamiseen h.vettiin, jos ei taivuta itseään heidän mielensä mukaisiksi.


      • KaidanTienKulkija
        äänitakapenkistä kirjoitti:

        "Totisesti, totisesti se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeääsinne muualta, on varas ja rosvo.
        Se, joka menee portista, on lampaiden paimen."
        edelleen
        "Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen."
        Tämä on 1992 käännös, mutta älä sano sitä väärennetyksi, sillä se on alkutekstistä käännettyä suomennosta. Näin on myös esim.saksalaisessa Lutherin käännöksessä (Herde). Bibliassa on lammashuone, mutta herätysliikkeemme seurakuntaopin perustetta ei pidä asettaa käännösvirheen pohjalle.
        Tuskin 1776 kääntäjät osasivat edes kuvitella, että jotkut siitä kehittelevät kiihkeän perusteen toisten passittamiseen h.vettiin, jos ei taivuta itseään heidän mielensä mukaisiksi.

        Myös Apostoli puhuu jumalan mielen mukaisesta murheesta, joka valmistaa parannukseen, eikä salli väärää lohdutusta ja raamatussa on monia kohtia, jotka tukevat sitä mitä sanoin.

        Sinä vetoat yhteen kohtaan raamatussa ja siinäkin kohdassa löydät raamatusta virheen.

        Muista se kun kirjoittelet täällä ja puolustat väärää johdatusta, mitä raamattu siitä sanoo!!

        Matt 18:6
        18:6 Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.


      • äänitakapenkistä
        KaidanTienKulkija kirjoitti:

        Myös Apostoli puhuu jumalan mielen mukaisesta murheesta, joka valmistaa parannukseen, eikä salli väärää lohdutusta ja raamatussa on monia kohtia, jotka tukevat sitä mitä sanoin.

        Sinä vetoat yhteen kohtaan raamatussa ja siinäkin kohdassa löydät raamatusta virheen.

        Muista se kun kirjoittelet täällä ja puolustat väärää johdatusta, mitä raamattu siitä sanoo!!

        Matt 18:6
        18:6 Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.

        Taas puhut palturia ja syyttelet minua asioista, jotka eivät pidä paikkaansa. En ole puolustellut mitään väärää johdatusta.
        Otin esille Raamatun paikan, johon varsinkin separatistit vetoavat keskusteluissa ja saarnoissa, ja joka on virheellinen käännös alkutekstistä.
        Koska Raamatussa on monia kohtia mielen mukaisesta murheesta, niin miksi tukeutua virheelliseen käännökseen, jonka asiantuntija voi heti kumota?
        Mieti sitä ennen kuin ripustelet myllynkiviä.


      • separatisti
        äänitakapenkistä kirjoitti:

        Taas puhut palturia ja syyttelet minua asioista, jotka eivät pidä paikkaansa. En ole puolustellut mitään väärää johdatusta.
        Otin esille Raamatun paikan, johon varsinkin separatistit vetoavat keskusteluissa ja saarnoissa, ja joka on virheellinen käännös alkutekstistä.
        Koska Raamatussa on monia kohtia mielen mukaisesta murheesta, niin miksi tukeutua virheelliseen käännökseen, jonka asiantuntija voi heti kumota?
        Mieti sitä ennen kuin ripustelet myllynkiviä.

        Vetoat Lutheriin ja Lutherin kääntämään raamattuun.

        Tässä Luther puhuu sen aikasista papeista.

        Lutherin Paimenkirje Boomin veljille 1523
        '''Eihän kukaan heistä voi hyvällä omallatunnolla kerskata, että hän on mennyt sisään lammashuoneeseen oikean oven kautta! (Joh. 10: 1). Tämä on mitä kauhistavaisinta, että koko teidän seurakuntanne pitää olla sidottuna ainoastaan semmoisiin paimeniin, jotka ovat tunkeutuneet sisään jotakin muuta tietä kuin oven kautta.'''

        Pitää Hienosti paikkansa myös tämän ajan evlut papeissa..


    • Anteeksivaan1

      Eksyneidentouhuja, minulla olisi vielä paljon kirjoitettavaa ehtoollisesta, mutta ei ole aikaa panostaa niin paljoa tänne kirjoittamiseen. Voin vain kehoittaa sinuakin lukemaan vaikka ihan googlettamalla ehtoollisen historiaa ja esim concordia.fi sivulta lutherin ajatuksia esim. Ehtoollisyhteydestä reformoitujen kirkkokuntien kanssa, esim anglikaanksen kirkon. Ja Kari Kuulan kirjoitus alkukirkon ehtoollisen vietosta on ihan asiallinen hyvillä viittauksilla, vaikkakin tarvitsee hieman pitää silmälaseja päässä kun lukee. Lutherin paimenkirje böömin veljille on myös hyvä vaikka luther ei suostunut samaan ehtoollispöytään böömiläisten kanssa, kun he vihkivät pappinsa hrhaoppisessa katolisessa kirkossa. Jos oikeasti olet sielunhädässä ja avoimin korvin kuulemassa ehtoollisesta, sitten voin siitä kirjoittaa ja voin yrittää löytää aikaa, yksi sielu on kuitenkin tärkeämpi kun minun aikani. Pelkän pätemisen takia en siis jaksa tänne kirjoitella, jos kuitenkin pysyt kannassasi, annoinpa mitä perusteluja vain.

      Sitten niille jotka eksyneidentouhulle kirjoitatte tiukkaan sävyyn: Muistakaa että ryhmäpaineella voi pilata ihmisen psyykkeen, meillä kaikilla on kuitenkin pohjimmiltaan tarve tulla muiden ihmisten hyväksymäksi ja arvostamaksi, ettei lähdettäisi kiusaamislinjalle kun uskovaisia ollaan!

    • sivulta.katellut

      On se vaikeaa tuo uskovaisten elämä, eivtä tule toimeen edes keskenään.

    • Varo_viettelijää

      Evankeliumi Kristuksesta ei paina eikä puserra mistään. Eikä se haittaa vaikka joku panee turvansa tämän kristillisyyden neuvoihin. Millaisia neuvoja ne kulloinkin ovatkin. Ne nimittäin vaihtelevat sen mukaan kuka saarnatuolissa istuu. Ja erityisesti silloin kun Jellivaarassa vaihtuu henkilöt, vaihtuu neuvotkin

      Niitä saa totella jos kokee ne oikeiksi.

      Jumalan sana ja evankeliumi pysyy samana. Tästä tietää että asiat ovat hullusti kun tietyt saarnamiehet alkavat pakottsa ja uhkailla, vaatia oikein opettavilta parannusta. Mistä parannusta nyt vaaditaan?

      Taipumattomuudesta parin väkivaltaisen ja ylpeäniehen tahtoon Jellivaarassa.

      Tällainen toiminta osoittaa, että on eksytty pois evankeliumista ja iKristuksen opista. Vahinkoa on tullut ko todella paljon. 20 vuoden aikana.

      Jos ihminen ei havaise nykyistä eksytystä, tilanne on vaarallinen eksyneen kohdalla.

      Ristiriitaisten ihmisoppien sotkeminen evankeliumiin on erittäin vaarallista, siksi kirjoitellaan selkein kiertelemättömin sanoin. Älkää kukaan lähtekö seuraamaan oppeja joissa on pakko luottaa joihinkin ihmisiin. Liikkeemme nykyjohto ei tunne Kristusta. He rakentavat pakon ja uhkailujen avulla tiukkaa sääntökuntaa liikeestä, siksi heidän oppejaan ei pidä luunnella eikä seurata, ellei halua ihmisten orjana elää.

    • Jotaki_selvennystä

      sivulta.katellut 6.4.2016 10:00

      On se vaikeaa tuo uskovaisten elämä, eivtä tule toimeen edes keskenään.
      __________

      Kristukseen uskovat nauttivat toinen toistensa seurasta, kiittävät ja ylistävät yhdessä Kristusta joka on heidän syntinsä sovittanut. Tätä ihanaa yhteyden tunnetta ja kokemusta on vaikea kuvata inhimillisin yhdessä olon adjektiivein.

      Sen sijaan, kuten täältäkin voit todeta arvoisa nimimerkki, ne kristityt jotka ovat jääneet sen vanhurskauden varaan, mitä itse teoillaan ja kieltäymyksillään luulevat ansaitsevansa, tällaisten "uskovien" kanssa ei tule kukaan muu toimeen kun toinen samanlainen oman vanhurskauden rakentaja. Siksi he myös eristäytyvät muista ihmisistä keskinäiseen seurusteluun jossa hyvin paljon syytellään ja tuomitaan toisia ihmisiä, se tuo tyydytystä omanvanhurskauden rakentajalle kun muut ovat kelvottomia. Näin he pääsevät omassa itsessään ja keskenään nauttimaan paremmuudesta muihin ihmisiin nähden.

      Nyt kun ikäväksemme on niin, että tällaista vaihetta eläviä on aina joukossa, seurakunnasta riippumatta, se aiheuttaa kiistelyä lain tewoista. Eli näistä ansaintamenetelmistä jolla JUmalan suosioon pyritään ja koitetaan toista työntää pois JUmalan armosta ja rakkaudesta. Kysymys on lakihenkisten eli suoritusvanhurskaiden kateudesta niitä kohtaan jotka ovat kaiken hyvän saaneet JUmalalta lahjaksi USKON kautta ilman mitään tekoja. Toisen ilo vapaus ja onni aiheuttaa toisessa kateutta, nimenomaan näissä yrittäjäpersoonissa joille autuus ei ole kelvannut lahjaksi, syystä taikka toisesta.

    • davidgoldstein

      Selvähän tuo! Jotkut, jotka saavat vanhemmmiten seurakunnassa tai yhteisössä valtaa, muuttuvat patakonservatiivisiksi despooteiksi ja kuvittelevat olevansa Jumalasta seuraavia!
      On tämä nähty normaalissa työelämässäkin! Se tuo Jumala on antanut ihmiselle ahneuden ja narsismin lahjan jota on kaikkein vaikein kitkeä pois!

    • Zeparatisti

      Kun on valtaa on kateellisia kymmenkertaa. Kellä ei valtaa luullaan valtaa kymmenkertaa ei kadehtijoita yhtään kertaa. Tämä sopii kirkon separatisteihin.

    • davidgoldstein

      Uskovaisethan ne maailman hirveimmät ja epäinhimilisimmät olot ja sodat ovat saaneet aikaan. En tiedä, onko se piru päässyt sitten niihin ihmisiin asumaan koska ovat niin vastaanottavaisia. Tavalliseen realistiin se ei pysty jolloin elämäkin on niinkuin paratiisissa jo täällä maan päällä!

    • AhmedAhneet

      Kiitos viestistä,niinhän se menee että esim.eriseuraiseksi haukkuva syyllistyy eriseuraisuuden harjoittamiseen.

    • Aamenettälle

      Ymmärrän nämä kasteen ja ehtoolliseen seurakuntaan haluavien pääpointin.
      Sen ettei tarvitse sinne kirkkoon mennä ollenkaan ja sen että kirkko sitten erottaa heidät säännöissään ettei seurakunnan itse tarvitse erota koska sitähän seurakunta ilman muuta vastustaisi.Voidaan sitten kädet ja kasvot pestä hyvällä omallatunnolla,alkaa muodostaan omaa kirkkoa puhtain sydämin.
      Vieroitus on sitten täydellinen kun omaa lasta ei ole kertaakaan tarvinnut käyttää ev.lut.kirkossa ennen täysi-ikäisyyttä.
      Ja niin suuri puhallus toteutuu.

      • Aamenettälle

        Sumuverhona tälle on sitten toitotettu kirkon maallistumista.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      112
      6846
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      58
      2970
    3. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      68
      1650
    4. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      58
      1339
    5. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1263
    6. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      114
      1047
    7. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      1030
    8. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      952
    9. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      54
      878
    10. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      47
      864
    Aihe