Pelastuvatko muut kuin esikoiset?

55780

Madagaskarissa vuonna 1842. Viisi kristittyä mustaihoista marttyyria, Ratsisambahinan, Raberahamban, Raharon, Ratsimilei ja Imamondshi.

"Mutta eivät edes tällaiset raakalaisteot voineet ehkäistä kristinuskon voittokulkua. Se saatiin kyllä aikaan, että kristillisyydestä puhuttiin vähän, mutta sitä enemmän sitä ajateltiin. Tällöin jouduttiin vertailemaan kristittyjen ja pakanain kuolemaa. Sitä synkkää epätoivon ja sielunahdistuksen taustaa vasten, minkä tarjosi piintyneitten pakanain kuolema, säteili sitä kirkkaampana kristittyjen kuolonvalmius ja elävä iankaikkisen elämän toivo. Näin toteutui täälläkin alkukirkon ajoilta peräisin oleva lauselma: Sanguis martyrum semen cristianorum, marttyyrien veri on kirkon kylvö."

Lähetysmarttyyrihistoria - Jalmari Kauppala 1930, s. 180

38

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 55780

      "Tähän aikaan lohdutti kristittyjä erään uskovaisen sotilaan kuolema. Hän oli lämminhenkinen ja sydämellinen kristitty, jonka silmiin tulivat kyyneleet, kun mainittiin Jeesuksen nimeä. Kun häneltä kysyttiin, mistä se johtui, niin hän vastasi: "Mitä voisin muuta, kun ajattelen rakastetun Vapahtajani nimeä, Hänen, joka minun tähteni ristillä kärsi ja kuoli?" Kun hänen eronhetkensä lähestyi, kysyttiin häneltä, pelkäsikö hän kuolemaa. "Miksi pelkäisin kuolla, kun Jeesus on minun ystäväni. Hän on rakastanut minua iankaikkisella rakkaudella, ja minä rakastan Häntä, koska hän on rakastanut minua ensin. Olen varma, ettei Hän ole jättävä minua, sillä olen täynnä riemua saadessani jättää tämän syntisen maailman ja olla iäti Vapahtajan luona." Lähetyssaarnaaja Johns kirjoitti hänen kuolemansa johdosta: "Luotamme siihen, että hänen kuolemansa on kehoittava meitä tekemään Herran työtä niin kauan kuin on päivä." Mutta kun kristinuskon viholliset näkivät, että kristityt kävivät vain rohkeammiksi ja että heidän lukunsa lisääntyi niin hyvin kaupungissa kuin maaseudulla, päättivät kuningatar ja hänen neuvonantajansa ryhtyä vielä jyrkempiin ja päättäväisimpiin toimenpiteisiin ja tehdä kaikkensa kristinuskon hävittämiseksi valtakunnassa."

      Lähetysmarttyyrihistoria - Jalmari Kauppala 1930, s. 158-159

    • 55780

      Etelä Afrikasta Angolaan muuttaneen buurin (alkujaan hollantilaisia) Henrik de Klerkin viimeiset hetket kuolinvuoteella. Aikoinaan kun luin kertomusta tästä miehestä, tämä kohta oli hyvin liikuttava. Liikuttumatta en kykene tälläkään kertaa tätä kirjoittamaan.

      "Isäntä makasi vuoteellaan peräkammarissa. Hyvin heikkona hän tuskin sai käännetyksi päänsä tulijaa kohti. Vapisevin ottein hän tarttui tämän ojennettuun käteen.
      - Pastori, te tulitte.
      - Tietenkin tulin ystävääni tervehtimään, vastasi lähetyssaarnaaja.
      - Meneer, minä kuolen.
      - Jos niin on Herran tahto, jatkoi Cassiperian mies kyynelsilmin.
      - Maallinen matkani on päättynyt, mutta onhan Jumala antanut minulle pitkän iän. Tiedän Lunastajani elävän. Ei minun tarvitse yksin täältä lähteä, mutta missä ovat kongolainen ystäväni ja hänen Reginansa, missä Serboi ja hänen vaimonsa? (Kongolaisenkin elämänkumppanin nimi oli Regina). Lähetin hänelle sanan, että tulisivat sanomaan minulle jäähyväiset. Tulisitteko yhdessä?

      Saatuaan kuulla, että lähetyssaarnaaja oli tullut neljän muun kutsutun kanssa, käski kuoleva isäntä vanhemman poikansa heti tuomaan heidät vuoteensa ääreen. Niinpä neljä afrikkalaista astuivat vanhan afrikaanerin kynnyksen yli ja kävelivät valkoisten keskeltä läpi olohuoneen peräkamariin. Kaikkialla oli aivan hiljaista. Kukaan ei tohtinut edes kuiskaillen puhua, sillä jokainen tajusi hetken juhlallisuuden. Ludwig Benade seisoi isä Storbeckin sekä Paul Tescin ja hänen vaimonsa Carolinen kanssa aivan perähuoneen kynnyksen lähellä nyyhkyttäen ääneen. Kaikki huoneessa olijat näkivät avoimesta ovesta peräkamariin. Siellä lähetyssaarnaaja yhä piteli heikon sairaan kättä omassaan tämän ojentaessa toisen kätensä vanhan Serboin käteen. Henrikin vaimo tuli kohentamaan miehensä päänalusia, sillä iäisyysmatkalle lähtijä tahtoi vielä sanoa jotakin ympärillään oleville. Molemmat Reginat peittivät käsillään kasvonsa itkien hiljaa, ja kongolaisen suuret, kauniit silmät loistivat ihmeellistä rauhaa ja iloa. Henrik pyysi, että läsnäolijat veisaisivat hänen rakkainta psalmiaan. [...]

      Psalmin päätyttyä hän alkoi hiljaisella, mutta selvällä äänellä puhua.

      - Rakkaat omaiseni ja ystävät. Ihmisen täytyy kerran kuolla. Nyt on minun vuoroni. En pelkää kuolemaa, sillä minä tunnen hänet, joka on kerran kuoleman voittanut. Hän on minun Lunastajani ja taivaallinen ystäväni. Me ihmiset olemme paljon rikkoneet pyhää Jumalaa vastaan. Me buurit olemme paljon turhaan riidelleet keskenämme, mutta Herra on antava meille kaiken anteeksi. Olemme myös paljon rikkoneet näitä mustia veljiämme ja sisariamme vastaan, joskin heidän sukunsa on tuottanut isillemme murhetta ja kuolemaa. Minä tiedän ja te kaikki tiedätte, että on olemassa ainoastaan yksi taivas ja todellinen isänmaa, jonne meidät otetaan Kristuksen tähden. Sinne tulemme kaikki, niin valkoiset kuin värillisetkin. Siellä olemme verellä pestyjä, olemme Herran ystäviä...

      Sairas alkoi hengästyä, mutta hän jatkoi vetäen samalla ukko Serboin kättä lähemmäksi itseään.

      - Teillä, mustat ystäväni, on sama isänmaa kuin meillä valkoisilla, sillä on vain yksi Jumala ja Vapahtaja sekä vain yksi ihmissuku, joka on verellä lunastettu. Te, mustat ystäväni ja matkatoverini, antakaa meille valkoihoisille anteeksi, että olemme usein teitä niin kovasti kohdelleet. Minä pyydän sukumme ja isiemmekin puolesta, antakaa meille Kristuksen tähden anteeksi.

      Serboi-vanhus siirteli jalkojaan, sillä hän oli jo kauan sairastellut hänkin. Kyynelet, jotka niin harvoin löysivät tien afrikkalaisen silmiin, vuotivat nyt virtanaan pitkin tummia poskipäitä. Mielenliikutus ja puhuminen heikensivät huomattavasti sairaan voimia. Hän oli vetänyt kätensä rinnalleen ja yritti tavoitella jotakin. Huulet liikkuivat, mutta kukaan ei enää kuullut sanoja. Äkkiä hän kuitenkin huusi vaimonsa nimeä ja pyysi hätäisesti kohottamaan päänalustaan. Yhdessä lähetyssaarnaajan kanssa rouva de Klerk yritti tukea tuskaisen miehen hartioita, että hänen olisi helpompi hengittää. Sitten kaikki huoneessa olevat kuulivat vielä muutaman sanan.

      - Isäni puhui Transvaalissa kaukaisista Vihreistä Kukkuloista, joille meidän oli matkattava saadaksemme onnen ja vapauden. Ne ovat kulkeneet edellämme, emme ole niitä saavuttaneet, mutta nyt minä näen ihanat kukkulat... minä menen...

      Kuolevan ääni sammui hiljaiseksi kuiskaukseksi. Hän kohotti käsiään, muttai painui heti sen jälkeen vuoteeseensa. Hän katsoi edelleen ihmetellen huoneen nurkkaan puoliavoimin silmin. Storbeck alkoi jälleen psalmin veisuun, johon kaikki yhtyivät. Ennen lähtöään lähetyssaarnaaja painoi hiljaa painoi hiljaa vainajan silmäluomet kiinni. Merkillinen kirkas riemastuksen ilme oli jäänyt vainajan kasvoille."

      Vihreät kukkulat - Tuure Vapaavuori, s. 208-211.

    • Kysymysvaikea

      Kysymys leijuu edelleen ilmassa, voiko väärällä opilla päästä perille? Esim. Jos uskoo, että ehtoollisessa on Jeesus läsnä ainoastaan symbolisesti.

      • Tyhmiäkö_kyselet

        Hengellisen hallituksen mukaan kukaan joka ei "lapsen mielellä ja uskolla" taivu heidän neuvoihinsa ei pelastu. Tämä keskustelu on siis Gällivaarassa mietitty loppuun eikä siitä enään tarvitse neuvotella.

        Muut ovat eriseuraa ja harhaoppisia joiden kanssa ei tule pitää yhteyttä.


      • teuta01
        Tyhmiäkö_kyselet kirjoitti:

        Hengellisen hallituksen mukaan kukaan joka ei "lapsen mielellä ja uskolla" taivu heidän neuvoihinsa ei pelastu. Tämä keskustelu on siis Gällivaarassa mietitty loppuun eikä siitä enään tarvitse neuvotella.

        Muut ovat eriseuraa ja harhaoppisia joiden kanssa ei tule pitää yhteyttä.

        Oletko miettinyt että ,tuommoista hengellista Hallitusta ei ole olemassakaan
        Missään ei ole niinsuurta newuvojaa kuin Gällissä on ,oletteko miettineet että
        te ette saata pelastua ,noihin omiin neuvoihin ja pelastukseen . Vaikka tämä kes-
        kustelu olisi käyty Jällivaarassa ja vaikka luulette ette se olisi mietity loppuun asti eikä siitä enää tarvitsisi neuvotella, ottaka huomioon HERRA JUMALA ON POIKANSA kanssa tehnyt erilaisia päätöksiä , Johon ei liity harhaoppiset tai eriseraiset mitenkään. . Katsokaa HERRAN nimessä mistä te puhutte..

        Missään ei sanota , etteikö TIUKKIS ja LV:t ole yhtä kaukana kun te väitätte
        meitä Eriseuraiseksi Tai Harha oppisiksi. ,,Ei siitä ole kysymys kuka ensin ehtii
        toisia haukkumaan ,vaan kysymys on siitä että "tyhmiäkö -kyselet " pitää olla
        muutakin totuutta , eli sisko ja Veli on meille Rakas yhtä lailla ja joskus vielä.
        Rakkaanpi . varsinkin kun asia saa herättää.


      • teuta01

        "kysymys vaikea "
        :
        Ei minusta ,mutta minä uskonkin siihen että JEESUS ON JUMALAN POIKA
        Ja sinä sanot ,voiko väärällä opilla päästä perille . ?
        .
        Mikä on sinun mielestä väärä oppi , ja kun olet sen saanut selville ,sinä
        olet salaisisuuden tuntija ,etkä voi meitä vääräksioppisiksi enää nimittää
        mikset: Sikset kun olet oppinut sitä ennen oikeamielisyyden , mikä se on
        Lue Joosuan kirjaa jostain 9-10 -11-12 paikkeilta. Luvuista 10. kerrotan siitä
        Pidennetystä päivästä joka oli päiväsydän kaksinkertainen siis taistelu aika
        se pidennettiin 6 hetkeä. n.1405 eKr.


      • Kuressaare
        Tyhmiäkö_kyselet kirjoitti:

        Hengellisen hallituksen mukaan kukaan joka ei "lapsen mielellä ja uskolla" taivu heidän neuvoihinsa ei pelastu. Tämä keskustelu on siis Gällivaarassa mietitty loppuun eikä siitä enään tarvitse neuvotella.

        Muut ovat eriseuraa ja harhaoppisia joiden kanssa ei tule pitää yhteyttä.

        Se on sitten menoa kaikkien universumin partasuisten ja/tai esikois- tai ei-esikoislestadiolaisissa kuoroissa laulavien kohdalla. No, eipä silti. Voiko joku edes vakavissaan odottaa että barbaari olisi lempeä, uhkauksien jakelemisen sijasta? Mitäpä silti barbaari voi kuin uhkailla, kun Jumala päättää kenet hän ottaa 2000-luvun partasuisista Aabrahamin helmaan entisten partasuisten ja ei-partasuisten lisäksi, odottamaan viimeistä tuomiota ja sen jälkeistä Taivaan iloa. Kun ihmisestä lähtee henki, Jumala ei jää odottamaan huutokaupan lopputulosta, missä huutokaupassa yhtenä huutajana on, tai ei ole, lapinmies, Suomen esikoislestadiolainen lähetyssaarnaaja, paikkakunnan saarnaaja, edelläveisaaja, paikallisosaston rahastonhoitaja, helluntalainen, perussuomalainen, intialainen diakoni, espanjalainen sosialidemokraatti.


    • teuta01

      teu

      • teuta01

        Minne se hävisi.


      • teuta01
        teuta01 kirjoitti:

        Minne se hävisi.

        Tein pitkan vastauksen ,ja sitä ei ole missään ..
        .
        Se kertoi Keisari:Trajanuksen ,ja. Piispa Ignatiuksen oikeus kekustelusta ja muustakin koska se mestaus taphtui , oli 20.12-108 jKr .


      • Teutoneitaonkoheitä

        Luojalla näppinsä pelissä, ei tarvitse kelata niin pitkään alaspäin kun jää Teun muutaman sivun pituiset saarnat välistä.


      • teuta01
        teuta01 kirjoitti:

        Minne se hävisi.

        Kun Keisari Trajanus mennessän sotaan sprtalaisia vastaan viipyi Antiokian
        Kaupunkissa Syyriass a, kutsutti hän Ignatiuksen eteensä joka oli sen paikkakunnan
        kristittyjen piispa , ja piti puhetta hänen kansaanseuraavalla tavalla :
        .
        Keisari: Kuinka sinä paha henki rohkenet olla kovakorvainen minun käskyäni vastaan ,ja sen lisäksi vielä viettelet muitakin tekemään samalla tavalla ja saattamaanitseään onnettomuuten ?
        .
        Ignatius :Minä kannan Jumalaa sydämessäni . Minä en ole paha henki ,niin kuin teminua kutsutte . Minä pidän ja tunnustan Kristuksen minun kuninkaakseni ,ja
        Hänen voimansa ja apunsa kautta pakenevat pahat henget kaikista hänenpalvelijoistaan:
        .
        Keisari :Mikä on Theophoros eli sellainen ,joka kantaa Jumalaa ?
        .
        Ignatius: Se on se, jolla on Kristus sydämessään .
        .
        Keisari : Etkö sinä luule meillä olevan jumalamm esydämellämme yhtä hyvin kuin sinulla , sillä heihinturvaamme mennessämme vihollisia vastan ?
        .
        Ignatius : Te erehdytty surkeastoi , kun kutsutte pakanallisia epäjumaljiksi , sillä on ainoastaan yksi Jumala, joka on tehnyt taivaam ja maan ,meren ja kaikki , mitä niissä on , ja sae joka on Jeesus Kristus , Joka on Jumalan poika ,jonka valtakunnan jäsen,minä sydämestänihalajan olla .
        .
        Keisari: Puhutko sinä siitä ,joka Ristiinnalittiin pontius pilatuksen aikan ?
        .
        Ignatius ;Puhun,sillä minä puhun siitä. Joka Ristiinnaulittiin minun syntieni tähden. .
        Keisari : Onko sinulla siis se ristiinnaulittu sydämessäsi ?
        .-
        Ignatius : On ,sillä on kirjoitettu ,minä tahdon teissä asua ja teissä vaeltaa.
        .
        .
        Kun tämä puhe oli sillä tabvalla loppunut ,sanoi ja langetti Keisari hänelle tuomion joka oli . että Ignatius piti sitoa Rautakahleihin ja pitää vankihuoneessa sekä lähettää Roomaan ,Metsän petojen eteen heitettäväksi . Kun piispa kuli tuomionsa Puhkesi hän Julkiseen ja Juhlalliseen kiitokseen ja ylistykseen JUMALAA kohtaan ,
        .
        Hän kiitti siitä että Jumala osoitti hänelle saman armon kuin Pavalille ,siinä että hänet pantiin Rautakaleihin ja lähetettiin Roomaan kärsimään evankeliumin tähden , juuri niin Paavalilleoli tehty -. Hän tuli myös iloa ja Pyhää halua täyteen ,
        saadakseen nähdä sen päivän ,jona hän sai kilvoitella hyvän kilvoituksen ja päättää juoksunsa.
        .
        Kun se pv. oli tiedossa 20 .12-108. oli valmistetu näytöstä varten ,siellä oli Keisari ,ja virkaa tekeviä ,sekä valtavasti uteliaita ihmisiä , seoli suuri pyöreä teatteri johon mahtui n.100.000 katsojaa ,"Jalopeuraa# oli n'lkiinnytetty ja kun ne laitettiin Ignatiuksen jahtiin Kohta oli ruokapöytä Leijonilla ja ne söi miehen
        nopeasti jäi vain isoja luita , jotka veljet myöhemmin keräsivät liina vatteeseen ja
        lähetivät Antiokiaan.


    • 55780

      Karoliinit Venäjällä sen jälkeen kun Ruotsi hävisi Pultavan taistelun ja karoliiniarmeija joutui sotavankeuteen. Seuraava kertomus Tobolskin koulusta noin vuonna 1716.

      "Kaikkein järkyttävimpiin kertomuksiin pietistisestä armonmurroksesta kuuluu erään Tobolskin koulun oppilaan ankara kuolinkamppailu. Tyttö oli ollut välinpitämätön uskonasioista eikä ymmärtänyt saamansa opetuksen tarkoitusta, kunnes hän kuolinvuoteellaan tuli voimakkaaseen herätykseen. Itkien ja huutaen hän kävi taisteluaan: sekä ruumiilliset tuskat että kuoleman pelko saattoivat sairaan pois suunniltaan. Toiset tytöt seurasivat hänen taisteluaan järkyttyneinä. Sairas valitti, että saatana oli häntä pettänyt ja tukkinut hänen korvansa silloin, kun vielä oli armonaika. Vasta monien rukousten ja lohduttavien puheiden jälkeen hän alkoi rauhoittua ja sulki vihdoin silmänsä viimeiseen uneen kiittäen Jumalaa käsittämättömästä armosta. Rukoilevat ystävät ympäröivät hänen vuoteensa ja virittivät kiitosvirren Jumalalle."

      Heränneitä karoliineja - Erkki Kansanaho, s. 200-201.

    • 55780

      Kertomus Kiinasta joskus 1950-luvun puolivälissä.

      "Eräs nuori lääkäri, joka kuului kristilliseen piiriimme, oli joutunut jättämään virkansa todistettuaan Kristuksesta. Se oli nimenomaan kiellettyä, ja hän oli tietoinen vaarasta. [. . .]

      Eräs syöpäpotilas oli kuolemaisillaan. Tämän lääkärin mieltä potilas painoi raskaasti ja hän olisi halunnut puhua hänelle Kristuksesta, mutta esteenä oli ankara määräys: mikäli joku uskoo Jumalaan, hän ei missään nimessä saa mainita siitä kenellekään. Lääkäri opiskeli viimeistä vuotta ja tiesi mitä merkitsi, jos hänen havaittaisiin rikkoneen määräystä. Hän antoi kaiken mahdollisen ruumiillisen avun potilaalle, mutta vaikeni hengellisistä neuvoista. Hänen oma uskonsa oli niin vahva, että monta kertaa sanat Vapahtajasta melkein karkasivat hänen huuliltaan hänen tutkiessaan miesparkaa ja yrittäessään huojentaa tämän oloa.
      Hän käveli edestakaisin käytävässä. Sisäinen ääni ei hellittänyt: "Mene ja kerro ... mene ja julista hänelle evankeliumia, ennen kuin hän kuolee. Tämä potilas on sinun vastuullasi. Tulevaisuutesi kuuluu Jumalalle."
      "En voi. En voi. Se on kiellettyä." Kiireisen sairaalan äänet ja touhu ympäröivät häntä, mutta hän ei päässyt pakoon. "Mene ja kerro ... mene ja kerro."

      Hän odotti suotuisaa hetkeä. Kun potilas oli jäänyt yksin, lääkäri kysyi: "Oletteko koskaan kuullut Jeesuksen nimeä?" Potilas näytti täysin hölmistyneeltä, ja lääkäri kertoi, kuinka Jeesus Kristus tuli maailmaan vapahtamaan ihmisiä, kaikkia ihmisiä kaikkialla. Potilas, joka oli merimies, sanoi, ettei se voinut koskea häntä koska hänen elämänsä oli ollut niin kelvotonta. Jos tohtori tietäisi ... hänen omatuntonsa ei ollut vuosiin antanut hänelle rauhaa. Lääkäri selitti, että Kristus on kuollut syntisten puolesta, ja hahmotteli muutamin sanoin ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen peruspiirteet. "Ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman", hän vakuutti.

      "Tarvitsen Jeesusta, tarvitsen anteeksiantamusta, mutta olen niin mitätön ihminen, että kukaan ei koskaan ole vaivautunut kertomaan minulle hänestä", merimies sanoi elämänsä viimeisinä hetkinä.

      "Voitte nyt pyytää häntä Vapahtajaksenne", lääkäri vastasi. Hän piti potilasta kädestä, ja he rukoilivat yhdessä.

      Juuri sillä hetkellä hoitaja kurkisti sisään katsoakseen, miten potilaan tila edistyi. Hän hämmästyi nähdessään lääkärin huoneessa. [. . .]

      "Nyt en enää pelkää kuolemaa", kuolevat mies sanoi lääkärille. "Nyt saan nähdä Jumalan." Hän eli vielä muutaman minuutin solmittuaan uuden suhteen Jumalaan Kristuksen kautta ja veti sitten viimeisen henkäyksensä. Lääkäri kääntyi kiitosrukous sydämessään kohti ovea. Ulkopuolella odotti hoitaja. Lääkäri tiesi heti, mistä oli kysymys."

      Kiinan kirkko kestää - Mary Wang, s. 81-83.

    • 55780

      Rasalama, Madagaskarin enimmäinen marttyyri, sunnuntai elokuun 14 päivä 1837.

      "Ensimmäinen kristitty, joka verellään sinetöi rakkautensa Ristiinnaulittuun ja joka näin seppelöitiin marttyyrikruunulla, oli nuori, 25 - 30 vuoden ikäinen Rasalama, jonka kärsimystarinan alkuun olemme jo aikaisemmin ohimennen tutustuneet. [. . .]

      Häntä ei lainkaan pelottanut se, että kuningattaren lähetti asetti hänen talonsa edustalle Tsitialaingian (valheenvihaajan). Se oli hopeinen keihäs, johon oli kaiverrettu kuningattaren ja vastaavan virkamiehen nimi, ja sillä oli muka sellainen salaperäinen voima, että se saattoi päivän valoon kaiken petoksen. Hän oli päinvastoin iloinen, että hänet katsottiin arvolliseksi kärsimään häväistystä Jeesuksen nimen tähden. Hän sanoi toivovansa elämää taivaassa.

      Nämä hänen lausuntonsa kerrottiin kaupungin komendantille, joka loukkaantui syvästi sellaisesta uhmasta. Hän lähetti vankilan viranomaisille käskyn kohdella Rasalamaa mahdollisimman ankarasti ja kovakouraisesti. Ja niin hänet asetettiin raskaisiin jalka-, vyö-, ja kaularautoihin, jotka olivat yhdistetyt toisiinsa kangilla siten, että ruumis jäi mitä tuskallisimpaan asentoon ikäänkuin ahdettuna ahtaaseen kirstuun. Samalla häntä ruoskittiin tuon tuostakin. Tämä ei kuitenkaan masentanut marttyyrin mieltä. Hänen huuliltaan kaikuivat iloiset ja voitonvarmat ylistysvirret teurastetun Karitsan kunniaksi, ja vielä kun häntä vietiin mestattavaksi, hän lauloi lempilaulujaan rakkaalle Vapahtajalleen." [. . .]

      Kulkiessaan Ambatonakangan kappelin ohi, missä hänet oli kastettu, häneltä pääsi riemuisa huudahdus: "Täällä minä olen kuullut Vapahtajan sanat!" Häntä seurasi hälinöivä joukko. Toisia kiihotti uteliaisuus, toiset ihailivat salaisesti hänen syvää rauhallisuuttaan ja iloista uskonvarmuuttaan. [. . .]

      Kun saavuttiin mesatuspaikalle tunnetulle Ambohipotsin kukkulalle, niin hän asettui leveään, matalaan kuoppaan, missä oli aikaisemmin surmattujen rikollisten luita. Hän pyysi saada rukoilla hetkisen. Se suotiin hänelle. Hän laskeutui polvilleen ja jätti henkensö Lunastajan käsiin, minkä jälkeen pyövelit lävistivät hänet keihäillään. [. . .]

      Pyövelit taasen tulivat kummiinsa ja toistivat ihmetellen: "Valkoisten ihmisten uskonnossa on merkillinen lumousvoima, joka ottaa pois kuoleman pelon."

      Lähetysmarttyyrihistoria I osa - Jalmari Kauppala, s. 166-168.

    • OtemporaOmores

      Nämä on näitä puoli heränneitten kertomuksia, mitään todellisesta uskosta ei ole todisteita. Näillä kertomuksilla halutaan eksyttää uskomaan jotakin mitä ei kertojakaan ole päässyt itsekään käsittämään. Nämä on niitä kirjavia hevosia jotka lähtivät matkaan. Toisekseen ateistinen yhteiskunta on tappanut kaikkia jotka asettuvat heitä vastaan oli sitten mitä aatesuuntausta hyvänsä saatikka jotakin uskonnollista suuntausta. Lutherin aikana paavi apottiensa kanssa todella tapatti Lutherin uskoisia ja nämä olivat todellisia marttyyreitä. Lutherkin tämän todistaa ja on lähettänyt marttyyrien omaisille lohdutuskirjeitä. Tällä ajalla ei juuri ole marttyyrejä liiemmin ollut, kuninkaan ovat holhoojina. Kirkon taholta on kuitenkin ensimmäiset vainoojat tulleet tänäkin päivänä kirkon ovet halutaan sulkea oikeilta kirkon omilta maksaneilta jäseniltä. Toisaalta ollaan tervetulleiksi julistamassa kaikenlaiset epäjumaliset sateenkaari väki ja muslimeille toivotetaan tervetulleiksi. On vain piimeäksi mennyt kirkkomme päättäjät.

      O tempora, o mores

      • Nmhgiu

        Otempora omores

        Tämä on tätä hengellistä sotkua, - puoliherännyt. Lapsikin tajuaa, että ihminen on joko herännyt , siis valveilla , tai ei herännyt, siis nukkuu!

        Herää jo sinäkin otempora omores valvomaan, ennenkuin ilta joutuu!


      • OtemporaOmores
        Nmhgiu kirjoitti:

        Otempora omores

        Tämä on tätä hengellistä sotkua, - puoliherännyt. Lapsikin tajuaa, että ihminen on joko herännyt , siis valveilla , tai ei herännyt, siis nukkuu!

        Herää jo sinäkin otempora omores valvomaan, ennenkuin ilta joutuu!

        Mihinkä joukkoon sinä kuulut, kun lapsikin ymmärtää ja aikuiselle se on kysymättäkin selvä.


      • Nmhgiu

        Kukas se nyt sanoikaan että " lasten kaltaisten on Taivasten valtakunta" . Siihen joukkoon minä kuulun ja hyvä on olla.

        Ps. Kommentointini päättyy tähän.


    • 55780

      "Mutta nyt tulee kahdeksas autuuden kappale, joka kuuluu kokonaan kristityille ja on aina ollut paras kristittyjen tuntomerkki niin kauan kuin joku kristittisyyden kipinä löytyy maan päällä. Siitä saakka, kun Kain tappoi veljensä kristillisyyden tähden ovat Kainin lihalliset veljet ja sukulaiset vihanneet ja vainonneet Jeesuksen opetuslapsia. Tämä viha ja vaino on ensin saanut alkunsa siitä, että maailman orjat eivät ole rauhassa saaneet mennä helvettiin. Kun kristityt rupesivat vaatimaan, että juutalaisten pitää kääntymän kristinuskoon, niin rupesivat juutalaiset uskonsa puolesta sotimaan vastaan. [. . .]

      Mutta kristittyjen usko on sen vainoamisen kautta vahvistettu. He ovat sen kautta saaneet sen vakuutuksen, että kristillisyys on oikea, että se on Jumalasta. Kun perkeleen joukko on niin kovin suuttunut kristillisyydelle, niin se on tapahtunut Raamatun mukaan. Juuri siitä maailman vihasta ja vainosta on kristittyjen usko tullut vahvemmaksi, sillä nyt ovat kaikki kristityt vakuutetut siitä, ettei se ole ihmisten juttu. Sentähden sanoo Vapahtaja opetuslapsilleen: "Autuaat ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta." Tämä on kahdeksas autuus ja kuuluu kristityille."

      Laestadiuksen saarna Pyhäinpäivänä v. 1853. Saarnan numero 284.

      • eriseurahuokaa2

        Tänä päivänä on vaan vähän vaikea hakea oikean kristillisyyden tuntomerkkejä vainoista, koska kristityt eivät saa pohjoismaissa maailman taholta minkäänlaista vainoa osakseen, koska he eivät vaadi, että "suruttomien" pitäisi kääntyä. Kristityt vaativat kääntymystä vain toisiltaan ja vihaisia vainoavia sanoja lentää jokaisen suusta toisia kristityitä kohtaan. Tästä syystä kristittyjen usko on tullut hyvin heikoksi. "Suruttomat saavat aivan rauhassa mennä helvettiin," sillä hehän voivat itse tulla kysymään, jos kiinnostaa. Jos vaino on elävän uskon tuntomerkki, niin ovat kaikki kristityt, muutamia harvoja lukuunottamatta, kuolleessa uskossa. Tässä asiassa ovat yhtä syntisiä niin lappia puolustavat, kuin vastustavatkin kristityt.


    • puhuras.usko

      Ei edes ne. Ja lutterin martin marttyyreistä ei kannata juuri puhua, kun mara itte käski tappaa kapinoitsevia ttalonpoikia kuin hulluja koiria. Siinä meillä uskonpuhistaja!

      • teuta01

        "puhuras,usko"
        .
        Valehtelee !, Oli tapahtunut niin että kun Martti oli kirjoittanut Uuden kirjan
        "Kirstityn vapauden " Kirja oli tavoittanut ,talon pojat yli votta ennen kuin se
        Talonpoikaiskana alkoi ,Luther :oli Wartburgukin linnassa ,jonne hän oli hautautnut
        UT:n valmistumiseen , Hän kuitenkin kuuli kapinan ääniä ja lähti turvapaikastaan 1524.Ja selitti kirjanjansa oikean tarkoitiksen .
        .
        Huomatakseen ,että hä'n menettää Talonpojatkin , sitä ennen hän oli menettänyt
        Humanistit ,ja Aatelit , siitä huolimatta hän ei enää mennut turvapaikkaan vaan
        asuntoonsa ja kulki asioiden edellä, niin että hänellä oli tieto kaikesta ,1524v. oli
        Talonpoikais kapina , Niihin aikoihin katkes Välit Erasmus Rotterdamiaiseen ,.
        .
        Kun Han totesi ,ei tässä kirkossa ,ole Nunnia eikä munkkeja , Nais luostarista tuli
        Pari vaunullista nuohehkoja naisi ,ja yhden ML. hyväksyi vaimokseen nimeltään.
        Katariina von Bora, se tapahtui 1525. ,he perustivat pappis kdin , jossa syvä ja hurskaus ja Evankelinen vapaus ja ilo yhtyivä, . Hänen huumorintajunsa ja ava-
        rasydämisyytensä ja ymmärtämyksensä pääsivät valloillen Aterioiden akoina
        .
        Hän kirjiotti n,29 virttä saadakseen Jumalan palveluun arvokkuuta mm.Enkelitaivaan
        ja Jumala onpi Linnamme , ja 27 muuta. virret oli n.1527-28.
        sitten hä Kirjotti Katekismukset 1529 , Vähä- ja Iso katekismuksen sekä asetti Saarnan sille paikalle kuin se nytkin on Kaiken aikaa 1513 Hän oli pitänyt luentoja .
        .
        Ja oli paneutunut,Uskonpuhdistukseen siellä oli vakio miehenä Ph .Melancthon ja
        kymmenen muutakin miestä , Sillä sektorilla olikin tapahtynyt kun ML.kuoli 1546.
        UP, työstä oli tehty n,80%, ja kun PhM. jotui jakamaan ne 10 puoliksi oli 90% työtä
        tehty ,,ja kun PhM.kuoli 1560 . oli UP 100% tehty.
        .
        L:teosten Kriittinen Laitos. on ns. W#eimarin painos =1883-1933. Valkoimia ovat Berliinin Laitos. 1-8. niissä on 1500 teksti muuttamattomana,saatavanä 1929 lähtien saatavana sitten on rakennettu 120 teostakäsitävä Weimar-Ausburk.
        Tuo ausburk sana voi olla toinen ,mutta nyt en päähäni.- ..


    • Tietoalisää

      Numerosarja, olisi mukavaa saadatietää hieman henkilötietoja tapahtumista joista kirjoitit. Olet kyllä maininnut lähteet, mutta minulla ei ole mahdollisuutta päästä käsiksi kyseisiin kirjoihin. Jos siis voisit kirjoitella selkeästi henkilöiden nimiä ja asuinpaikkoja ja titteleitä, niin voisin löytää intterneetistä hieman taustatietoa heistä.

      • 55780

        Pahoin pelkään ettei näistä henkilöistä taida löytyä tietoa netistä. Kirjoihin täytyy turvautua. Eikä näissä kirjoissa niin tarkkaan henkilötietoja ole annettu, niin kuin ei alkukirkonkaan marttyyrihistorioissa.


    • teu.tori

      Kyllä. Muut kuin esikoiset pelastuvat.

      • teuta01

        "teu-tori "

        .
        On se metka ei sanasi ole oikein kuitenkaan ,ei kukaan yksipulisesti sanoa
        Vaan oike teksti olisi : muutkin pelastuu kuin Es lessuja joatakin enemmän ja jostakin vähemän eli ei saada antaa ajatusta että vain jostakin , kyllä Jumala
        on sen aikanaa määrittänyt , ja Raamatussa sanotaan ,että Usko JEESUKSEEN
        KRITUKSEEN pelastaa ,se tarkoittaa sitä ,siitähuolimatta joku uskoo oikeen
        siinä piirissä on mahdollisesti muitakin. .
        .
        Mehän tiedämme ylensä vain itsemme ,ja monesti emme sitäkään. eikäö
        kirjoitan siksi ,että kirjoitit Kyllä. Muutkuin esikoiset pelastvat sanasi
        olisi j'ttä'nyt ne Es Lestat pois jotka voi pelastua essuissa kin monet pelastuu
        mutta ei kaikki ,,sillä tarkoitsn sitä ,että on oikein uskova senhän me laskemme
        taivaaseen ilman muuta
        .
        Sitten on sellaisia ,jotka vaativat Ekskussiivisen otin ,tämä ei päästä ketään
        mutta puhuuvaan lämpimikseen ..esimerkiksi henkilö jok aon autiollasaarella
        Jos siellä Jumala/Jeesus antaa uskon , antaa HE kaiken muunkin ,ja hän pääsee taivaaseemnj,vaikkei ole koskaan kuullutkaanLLL:n olemassaolosta.


    • 55780

      Yhtenä oikeana kristityn merkkinä Laestadius pitää sitä, että henkilö voi kohdata kuoleman ilolla ja riemulla. Toinen merkki on se, että kristitty joutuu kärsimään vainoa tai mahdollisesti antamaan henkensä Kristuksen nimen tähden. Ajatukset ovat ihan raamatullisia. Apostoli Paavali sanoi, että kuolema on hänelle voitto. Kristus taas mainitsi kahdeksan autuuden tuntomerkin huipentuvan vainoon, mikä on vahvin todistus oikeasta uskosta ja tunnustuksesta Kristukseen.

      Laestadius pohtii lestadiolaisuuskristillisyyden oikeellisuutta näillä mittareilla. "Ensimmäiset kristityt ovat aina pitäneet oikeina kristittyinä niitä, jotka ovat henkensä antaneet Jeesuksen nimen tähden." Hän pohtii jaksaisivatko kristityt "noudattaa Jeesuksen verisiä askeleita ja ilolla ja riemulla ottaa kuoleman vastaan Jeesuksen nimen tähden." Eikä hänen mielestään ole "muuta parempaa kristillisyyden tuntomerkkiä kuin ainoastansa tämä, että moni on tämän herätyksen kautta tullut siihen tilaan, että hän on ilolla ja riemulla saattanut jättää tämän maailman."

      "Kristittyjen seassa on sitä ihmistä pidetty parhaana kristittynä, joka ilolla ja riemulla on mennyt kuolemaan uskonsa tähden ja joka vainon tähden ei ole luopunut uskostaan." Sitä Laestadius pitää totisena kristittynä, "joka ei luovu kalleimmasta uskostaan, vaikka kuinka piinattaisiin..." Ja "jokainen kristitty, joka antaa henkensä ja verensä Jeesuksen nimen tähden, on autuas ajassa ja iankaikkisuudessa."

      Laitan näistä Laestadiukselta siteeraamistani kohdista viittaukset seuraavaan kommenttiin alemmas.

    • 55780

      "Jos me nyt tahtoisimme antaa vastauksen tähän kysymykseen, onko tämä kristillisyys oikea tahi pitääkö meidän parempaa kristillisyyttä vielä odottaman, niin täytyy meidän ensiksi tehdä tiettäväksi, että ensimmäiset kristityt ovat aina pitäneet oikeina kristittyinä niitä, jotka ovat henkensä antaneet Jeesuksen nimen tähden; mutta semmoista koettelemusta ei ole vielä ollut tässä kristillisyydessä. Toiseksi täytyy meidän tunnustaa, että meillä on semmoinen usko, että vielä nytkin löytyy tässä kristillisyydessä muutamia harvoja sieluja, jotka saattaisivat kyllä uhrata henkensä ja verensä Jeesuksen nimen tähden. Koetelkaa nyt itseänne tällä ojennusnuoralla, että kestäisikö teidän uskonne siinä suuressa sodassa ja kilvoituksessa ja että jaksaisitteko te noudattaa Jeesuksen verisiä askeleita ja ilolla ja riemulla ottaa kuolema vastaan Jeesuksen nimen tähden. Nyt ei ole muuta parempaa kristillisyyden tuntomerkkiä kuin ainoastansa tämä, että moni on tämän herätyksen kautta tullut siihen tilaan, että hän on ilolla ja riemulla saattanut jättää tämän maailman."

      Laestadiuksen saarna Kolmantena Adventtisunnuntaina v. 1858. Saarnan numero 13.

    • 55780

      "Mutta kristittyjen seassa on sitä ihmistä aina pidetty parhaana kristittynä, joka ilolla ja riemulla on mennyt kuolemaan uskonsa tähden ja joka vainon tähden ei ole luopunut uskostaan. Ja me myös mahdamme kaikesta sydämestä sanoa, että se on totisesti kristitty, joka ei luovu kalleimmasta ukostaan, vaikka kuinka piinattaisiin, vihattaisiin, ja vainottaisiin Jeesuksen nimen tähden, johon kuuluu, ei ainoastaan Vapahtajan omat sanat: "Autuaat olette te, koska he pilkkaavat ja vainoavat teitä ja puhuvat kaikkinaista pahuutta teitä vastaan valhetellen minun tähteni. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaassa", vaan myös Ilmestyskirjan suuret todistuksen marttyyrien autuudesta todistavat, että jokainen kristitty, joka antaa henkensä ja verensä Jeesuksen nimen tähden, on autuas ajassa ja ianakaikkisuudessa."

      Laestadiuksen saarna Kuudentena Pääsiäisen jälkeisenä sunnuntaina, saarnan numero 120.

      • teuta01

        "55780"
        .
        oliko uusi ,vai vaha sarja ? LLL:n sarna tekstisä en usko että paljon
        vaikuttaisi siihen , Mutta kuitenkinse voi,vaikuttaa .
        .
        Saarna kirjassa on 120, kohdalla LLL. kertomus Piispan ja Erik Pyhän ristiretkestä
        Suomeen . Ja kuinka he kävivät Väkirynnäköllä Suomalaisten päälle ..
        .
        Ei hän lainkan ottanut historian teoksia huomioon , Varsinais suomi oli jo silloin
        Heidä Uskonsa saarrossa eli paavin kirkon vallasa , Vaan he Kulkivat Jokia myöten
        HÄMEESEEN,keskelle Pakana aluetta VANAJAN VEDEN liepeille ,jossa suorittuivat
        Massoittain kiinniottoja ,kaikki sai hahdollisiiden ottaa kasteen tai katkaista kau-
        lansa ,kerrotaan että paljon KASTETTIIN , Mutta paljon katkesi kaulojakin. .
        .
        Vuosi oli 1155. Niin kunigas Eerik Pyhä ,kuin Piispa Henrik,oli retkeen tyytyväisiä.
        jopa niin paljon , että Piispa päätti jäädä Hämeen kartoitukseen : Kuninkas purkautti
        laivansa ruuman ,ja antoi viedä laivaan ,vain ne mitä tarvittiin paluu matkalla sekä
        suurin osa raha varoista ,jätettiin piispalle . Tavarat jotka jäi kentälle kerättiin kasaksiksi , ja laitettettiin Eerikin anta PURJE peitteksi .
        .
        Jatkon olen kertonut ,monasti eri laisissa kertomuksissa. niin oikeuden mukaisesti
        kuin on ollut mahdollista ,,Syystä siitä ,että historia on alkanut ,vasta Suomessa
        vasta n.1200. Ja kaikki sitä ennen on enempi tai vähenpi kertomuksia. Ruotsin
        Kuningaan historioissa on kauempaa , jostakin 970. lähtien .
        .
        Sakasalaisissa teksteissä on virallisia n.826. jotka kerto Piispa Askariuksen vaiheilta.Eli Skadinavian Lähetys miesten Aikaan saannoista , Niistä , ja sitä ennen tapahtuvista asioista ,,,Luultavammin on paavin hyllyissä jonne ei mennäkään noin vaan Ja mikä kieli ,luultavasti LATINA , sieltä löytyy n.300 lähtien Tietoutta. Että on paljon vielä puuttuvaa, ymmärtänet..


    • lassetulinen

      Ei pelastu kun me jotka sovitamme syntimme ja nussimme tyttäriämme tiukkoihin posliinipilluihin ja pyydämme taas anteeksi

      • teuta01

        Siinä VL:n aikaansaannos.


    • teuta01

      Kyllä pelastuu ,siis muutkin kuin Es/lessyt ,,perustan tämän Raamattuun ,koska
      Raamattumme on kirjoitettu 1447 eKr.Alkasen ,sitä vanhemmat tapaukset OVAT
      PYHÄN HENGEN SANELEMAA , EIKÄ MISSÄÄN OLE SANOTTU SANAAKAAN LLL:n
      PERUITSTA "SANAAKAAN" , SE TARKOITTAA SITÄ ,ETTÄ JEESUKSEN hERÖÄÄ MISETÄ
      KUOLLEISTA = JRK :SSA 30 - LLL:n SEURAKUNTAAN 1844. = 1814 VUOTTA JA SE ON
      AIKA PITKA AIKA SEPUSTAA , YKSINÄÄN KAIKKEA SITÄ NYT LUEMME.
      .
      Jos LLL:n olisi mennyt aikaan 970 Ja muutama vuosi jälestä ,olisi hän nähnyt Viikinkien
      lopetus päätöksen , Mäleren Järven saaressa jossa pää paikka oli Ruotsissa . Alkaen
      n.750-780. Saari oli Björkö ,,Kaupunki oli Birka ,tämä muinainen kaupunki, tämä saaren
      Pohjois kärjessä oli luonnon Västinki Esihstoriallinen vuori linna jota oli helppo puolustaa ,,
      .
      Kaupunki :Birka , oli tärkeä ,myös Tulevan Suomen kaupan käynille Suomesa siihen aikaan ei ollut vielä asutusta kuin Varsinais-suomessa . Liedon seudulla , oli Mäkilinna,,
      Jossa oli tulli ,pieni satama Vieressä linna nimeltä Vanha linna. Liedon vanha linna. .
      'Sinne muodostui kauppakka keskus n.970 linna oli lajennettu niin että sinne otettiin
      n.200 siviilia turvaan ,ja että siellä oli n.200 miehen varustus, Rakensivat linnaan kappelin kun eräskin piiritys kesti 9 kk .ja toiset halusi mennä jo vihille sinä aikana .
      .
      Ja myös kastaa , ja kaatuneita siunata . Noin 1150 mennessä ,maan nousema ja veden lasku tekivät tepposen , nousi kalliopanta joen poikki vinoon ,joka esti purjehdukden
      Vanhaan linnaan . ensin saivat apua miehistä ja köysistä ,sittemmin Hevoset veti
      aluksia ,kunnes tuli totaalinen ylipääsemätön ,,n.1100 ,, Halisten koski joka laski joki laaksoon . Koroisten Muinaiskaupunkiin joka oli rakennetu ennen turkua-

      • teuta01

        Unhettui , että on niitä kertomuksia muitakin elikkä ne jotka kerroin on sitten vielä
        .
        Turun Tuomio kirkko , on saanut alkunsa 1242.
        .
        Turun linna vähän ennen ,se oli ajettu kivä kehään ja toimi vallina jo 1200/1.
        .
        Kumpaakin rakennettiin yli 400 vuotta ja on tehty korjauksia melkein kaiken aikaa
        Kirkko vihittiin 1300 , sitten sen poltti ja hävitti veli venäläinen purkamalla 5-6 hirsitaloa ympäristöstä. ja näin saivat kuiva hirttä ja kuumaa tulta , kirkko ei sotunut
        MAUNU I oli viisas mies , ja oli teettänyt tiilistä kymmenen pilaria jotka jakoi ison
        tilan KOLMEEN Laivaan ,ja tuki koko rakennuksen , korjauksia oli paljon .
        .
        Linna on ollut kukoistuksen aikaan 1588 , suurimmillaan jolloin oli Pyöreä linnan torni E, ssä. E= vaihe pohja n.65mx60m . D. = ollut n.30x60 , ja sitten C. on ollut n.
        12x60 m ,ja loput on pystyssä .koko n. 40x65. m Tämä osa on peruskorjattu viimeisen päälle , olen käynyt sillä n,15 vuotta siten .
        .
        Kaikki aikaisemmat osat n.8500 m2 .Jäljelläolevat n.2100 m2 .osittain 4-5 m paksua
        kivi seinää. Tämän osan perustus pitää tunnetusti. Linna on voi sanoa kaunis vaikka
        sen pääli kuoria ei olkaanniin paljon koskettu, Linnassa on luultavasti ollit yksi
        kuuluisa vanki Eerik XIV. ja muutampia Oikeus käsittelyyn tulleita . Koska
        Kakola valmistui jälestä päin ..


    • äänitakapenkistä

      Pieni kysymys.
      Mitä silloisten Lapinvanhimpien allekirjoittama Lannavaaran kirjeen, 1895, viimeinen lause tarkoittaa ?

      • teuta01

        "Äänitaka penkistä"
        .
        Mikä kirja, mikä sivu eräs pieni mies laittoi jopa erilaisen Vahintenkirjan 1
        joka ei toinen ole kuin väärennos. Myös II :ssa ei ole kuin saivon muitkassa
        prntättyjä. Julkaisu kokolemassa ei ole Pitääko katsoa Leeviläistä . yn ymmärrä.


      • rannanjärvi.ja.antti

        Kirjotan teuta lisää historiasta ja jätä ne lannanjärvet sikseen, samoin leeviläiset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      130
      7671
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      72
      3683
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1077
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      56
      995
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      823
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      705
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      36
      688
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      663
    Aihe