isäni on tullut dementoituneeksi

härkönen

ei muista kuin joitain asioita ja on joissain asioissa tarkkakin muistaja mutta paljon on aivan hukassa joka päivä . rahansa pistää vaikka roskiin jos sattuu ja mielstään saa laittaa ne vaikka minne ikinä haluukaan, mustalaisille, ei anna puuttua ja sanoa mitään, ei ymmärrä tialnnettaan ja ettei muista. ei hyväksy ketään apuihin elämäänsä vieraita, minä ainut lapsi en saa kysellä rahoista, suuttuu että ei kuulu minulle. eikä tietysti kuulukaan. Ei mene tutkimuksiin ei lääkäreihin, ei hyväksy edunvalvojaa, ei kuulemma tarvetta.Apua!

73

803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tatuta

      Vähän samalaisen tilanteen tiedän, vanhus nostelee rahaa ja sitten sitä ei kohta ole enää missään, ei anna kysyä eikä puuttua, hoitaa itse asiansa, mielestään osaa vaikka lähipiiri näkee että ei onnistu mikään senlainen asia oikein enää-vanhus sanoo ett ne on hänen rahojaan han saa laittaa ne ihan sinne minne tahtoo.

      • siilimuori3

        Kai sitä saa rahansa laittaa mihin haluaa niin kauan kun laskunsa maksaa. Missä vaiheessa tykkäisit että sinun rhankäyttöösi alettaisiin puuttua? Ku kyseessä on omat rahasi.


      • Riiittal
        siilimuori3 kirjoitti:

        Kai sitä saa rahansa laittaa mihin haluaa niin kauan kun laskunsa maksaa. Missä vaiheessa tykkäisit että sinun rhankäyttöösi alettaisiin puuttua? Ku kyseessä on omat rahasi.

        No mitä mieltä olet että antaako sossu lisää rahaa kun ne vanhan omat on ensin hävitetty jonnekin jätteisiin ja sanomalehtikeräysten sekaan?

        Kysyn vaan koska sanot että "Kai sitä saa rahansa laittaa mihin haluaa niin kauan kun laskunsa maksaa. Missä vaiheessa tykkäisit että sinun rhankäyttöösi alettaisiin puuttua? Ku kyseessä on omat rahasi."


    • Millaisen älypuhelimen omistat?

      H.

      • hywa-vei

        Minulla on dementia-huawei jossa käyttöjärjestelmänä alzheimer-anroid. Pitääkö sitä päivittää? Kuinka usein? Voitko kirjoittaa päivityspäivät tähän alle:

        päi-vitus:___________________________________________________

        että en unohda!


      • Onko-älyä-vai

        Millaisen älyn omistat? Vai omistatko?


    • ö-Öö

      Jaa, huoli rahoista.

      Ikinä käynyt mielessä koittaa itse tienata rahansa? Hunkin kanssa samaa mieltä, tökeröä suunnitella vanhuksen putsaamista, tökeröintä kysellä siihen neuvoja netistä. Miettisit mieluummin ukkelin vaippojen vaihtamista.

      =DW=

      • Jaa,
        siinä on kaksi mukavaa viisasta veijaria, mutta oletus ja luulotus taitaa vähän vaivata, joskus.
        Miksei täältä saisi kysellä asioita, joista tarvitsee apua omassa elämässään. Sinultakin olen monesti saanut monta hyvää vinkkiä tämän kanavan kautta. Joku toinen voi saada omassa pulmassaan hyvänkin vastauksen. Eikös se ole vähän tökeröintiä olettaa, että jos esittää pulmansa kuten aloituksessa esitetään, että kyse olisi automaattisesti putsauksesta. Sehän voi olla todellinen huoli oman vanhempansa selviämisestä rahojensa kanssa. Onhan se kaikille etu, että hänen rahansa riittävät elämänsä loppuun asti.
        Me ollaan hyvässä lykyssä samassa tilassa tuon isäpapan kanssa joidenkin vuosien, kymmenien päästä, ollaankohan ihan yhtä itsepäisiä pöpperöpappoja ja mummoja silloin, vai ollaanko jo tehty kaikki mahdollinen, että jälkikasvullamme olisi helpompaa järjestää meidän viimeiset ajat.


      • Edunvalvontaa

        Suunnilleen samoihin aikoihin kun ihminen alkaa tarvitsemaan vaipoitusta, hän alkaa tarvita myös muitten elämän alueiden vahtimista ja hoitamista. Raha-asiat ovat kyllä aika tärkeä juttu ettei papparainen tai mummeli ole yhtäkkiä puilla paljailla. "Öööö:n" kommentista huokuu tietämättömyys aiheesta - tai sitten sama vaiva kuin aloittajan omaisellakin.


    • härkönen

      rahat aika vähissä ja roskiksissa ollut rahaa, minä ostelen ne vaipat hälle, itse asettaa ne kuitenkin.

      • siilimuori3

        Kuka hakee pankista rahat?


      • härkönen
        siilimuori3 kirjoitti:

        Kuka hakee pankista rahat?

        paappa itse ne hakee tietty, aina joku hänet sinne vie kun muutenkin liikutaan kylillä. hoitaa itse nää asiansa, kuski odottelee autossa.komento paapalla hallussaan..


      • siilimuori3
        härkönen kirjoitti:

        paappa itse ne hakee tietty, aina joku hänet sinne vie kun muutenkin liikutaan kylillä. hoitaa itse nää asiansa, kuski odottelee autossa.komento paapalla hallussaan..

        Nii eli hän vie ja te vikisette. Käyttääkö viinakaupassa kans? Tyytykää sitten kohtaloonne :)


      • härkönenn
        siilimuori3 kirjoitti:

        Nii eli hän vie ja te vikisette. Käyttääkö viinakaupassa kans? Tyytykää sitten kohtaloonne :)

        viinaan hää ei koske-ei ole ikinä ollut siitä kiinnostunut.


      • siilimuori3
        härkönenn kirjoitti:

        viinaan hää ei koske-ei ole ikinä ollut siitä kiinnostunut.

        Ottakaa yhteys oman paikkakunnan terveyskeskukseen tai vanhustenhoitoon ja selostakaa snne, siellä katsovat mitä voi tehdä vai voiko mitään viel tässä vaiheessa. Edunvalvojan hankkimiseksi tarvitsette isästänne lääkärintodistuksen ja jos hän ei lähde ekiä voida katsoa olevan vaarallinen itselleen eikä muille, vitsit voi olla aika vähissä.


      • härkönenn
        siilimuori3 kirjoitti:

        Ottakaa yhteys oman paikkakunnan terveyskeskukseen tai vanhustenhoitoon ja selostakaa snne, siellä katsovat mitä voi tehdä vai voiko mitään viel tässä vaiheessa. Edunvalvojan hankkimiseksi tarvitsette isästänne lääkärintodistuksen ja jos hän ei lähde ekiä voida katsoa olevan vaarallinen itselleen eikä muille, vitsit voi olla aika vähissä.

        Ei hän lähde kodistaan minnekään minne ei halua eikä han halua tuollaiseen lähteä. Ei ne kukaan siellä kunnassa ole pystynt auttaan. Itsemääräämisoikeus on kaikilla asiakkailla. eikä ole vaarallinen kelleen, rahaahan maalimassa on, ja jos see hältä loppusi niin eiks se kunat sos huolto auta jos rahat loppuu, kun pannahaan roskiin tai sille koppisten suojelu ry:lle paapan halutessa, kyten sanoi.


      • seurantakone
        härkönenn kirjoitti:

        Ei hän lähde kodistaan minnekään minne ei halua eikä han halua tuollaiseen lähteä. Ei ne kukaan siellä kunnassa ole pystynt auttaan. Itsemääräämisoikeus on kaikilla asiakkailla. eikä ole vaarallinen kelleen, rahaahan maalimassa on, ja jos see hältä loppusi niin eiks se kunat sos huolto auta jos rahat loppuu, kun pannahaan roskiin tai sille koppisten suojelu ry:lle paapan halutessa, kyten sanoi.

        kyllä nuo tuolla aiemmin sanoi että älä sinä paapan rahoista huolta kanna, omistasi vaan. Lienevätkö sitten oikeassa vai ei.miestä olivat ainakin.


      • härkönenn
        seurantakone kirjoitti:

        kyllä nuo tuolla aiemmin sanoi että älä sinä paapan rahoista huolta kanna, omistasi vaan. Lienevätkö sitten oikeassa vai ei.miestä olivat ainakin.

        ""kyllä nuo tuolla aiemmin sanoi että älä sinä paapan rahoista huolta kanna, omistasi vaan. Lienevätkö sitten oikeassa vai ei.miestä olivat ainakin.""
        Tekisivätkö he itse niin kuin neuvovat? Kai se niin sitten on kuitenkin oikein tehdä.


      • siilimuori3
        härkönenn kirjoitti:

        Ei hän lähde kodistaan minnekään minne ei halua eikä han halua tuollaiseen lähteä. Ei ne kukaan siellä kunnassa ole pystynt auttaan. Itsemääräämisoikeus on kaikilla asiakkailla. eikä ole vaarallinen kelleen, rahaahan maalimassa on, ja jos see hältä loppusi niin eiks se kunat sos huolto auta jos rahat loppuu, kun pannahaan roskiin tai sille koppisten suojelu ry:lle paapan halutessa, kyten sanoi.

        Joo. Sitten kun on tosi huonokuntonen viettä liäkärriin


      • härkönenn
        siilimuori3 kirjoitti:

        Joo. Sitten kun on tosi huonokuntonen viettä liäkärriin

        nojjoo, taitaa olla jo aika myöhäistä sitten


      • siilimuori3
        härkönenn kirjoitti:

        nojjoo, taitaa olla jo aika myöhäistä sitten

        Juu mut se taitaa olla se totuu kuitenkin.


      • härkönennn
        siilimuori3 kirjoitti:

        Juu mut se taitaa olla se totuu kuitenkin.

        Joo.


    • mimmimum-..mi

      Niin...en sitä kovin hyvillä mielin katsellut minäkään....kun äitini nosti rahaa ja hukkasi niitä satasia.....valtakirjalla sai pankista naapurin nuori nainen.....1000euroa yleensä kerralla....sitten aloin hoitaa hänen asioitaan ....

    • anamwwqw

      eiks tuola joku sanonu tietävästi että ihmisellä on oikeus panna omat rahansa vaikka sitte #pelastakaa onkimaot ry:lle#tahi anataa vaik Ville niinistölle.

    • olen-tuhlaaja-holtion-

      jooo,
      olen vielä omatoiminen,
      maksan laskut ja kaiken,
      rahaa jäisi komeesti säästöönki jos en pelaisi hedelmäpeleihin kaikkia,
      olen usein ajatellu että haluun itseni rahat jo omaisen hallintaan siksi etten kulutaisi aivan kakkia taivaan tuuliin,
      mutta en kehtaa pyyttä semmosta palvelusta rakkailta läheisiltäni,
      kuiten minulla on pakottava tarve jo että mun rahan käyttöä pitäisi jonku valvoa ,
      itse en hallitse enää järkevästi rahan käyttöä,
      kaipaan jämäkkää asiallista tukea,
      huoli se on teilläki,
      mun huoleni on päinvastainen haluisin olla jo valvonnassa,

    • Olisi viisainta tämä alkava muistihäiriöinen saada jollakin opilla narrattua lääkäriin ja tutkimuksiin.
      On olemassa lääkkeitä, jotka hidastaa taudin etenemistä.
      Ja sellaiseen lääkäriin, joka ymmärtää muistihäiriöisen ongelmia.
      Rahaa ei kannata roskiin pistää. Muistisairaan elo on helpompi järjestää, jos rahaa on.
      Jos vaikka saa silläkeinoin lääkäriin, kun sanoo, että ikään perustuva lääkärintarkastus.
      Ja lääkärille etukäteen tietoa "potilaasta".
      Pääkuvauksella pystytään toteamaan aivosairaudet jo hyvin varhaisessa vaiheessa.

      • härkönen

        älä unta nää, mutta kiitos.
        kaikki koettu.


      • härkönen kirjoitti:

        älä unta nää, mutta kiitos.
        kaikki koettu.

        On mullakin kokemusta, ja taatusti enemmän kun sinulla.
        Jos vielä tuntee sinut, et ole vielä kokenut puoliakaan.
        Ainut tie on saada lääkäriin, ja kyllä ne lääkkeet auttaa.


      • härkönenn
        k-kotton kirjoitti:

        On mullakin kokemusta, ja taatusti enemmän kun sinulla.
        Jos vielä tuntee sinut, et ole vielä kokenut puoliakaan.
        Ainut tie on saada lääkäriin, ja kyllä ne lääkkeet auttaa.

        Kiitos Cotton, minullakin on kokemusta jos jollakulla. Täällä jotkut nälvii, kun aloitin ketjun, tuntuu tosi pahalta. Elämä ei ole ollut helppoa, ei kaipaa enää tuollaista "tukea" kuin alussa sain.


      • härkönenn kirjoitti:

        Kiitos Cotton, minullakin on kokemusta jos jollakulla. Täällä jotkut nälvii, kun aloitin ketjun, tuntuu tosi pahalta. Elämä ei ole ollut helppoa, ei kaipaa enää tuollaista "tukea" kuin alussa sain.

        Useimmat osaa luokitella nämä nälvijät omaan luokkaansa, eikä siitä sen enempää.
        Ainoa helpotus isällesi vaan on tuo, josta ylempänä jankutin. Muuten menee entistä hurjemmaksi.


      • härkönenn
        k-kotton kirjoitti:

        Useimmat osaa luokitella nämä nälvijät omaan luokkaansa, eikä siitä sen enempää.
        Ainoa helpotus isällesi vaan on tuo, josta ylempänä jankutin. Muuten menee entistä hurjemmaksi.

        Niin osaakin, mutta vakavasta asiasta ilkeyttä niskaan, huono juttu.
        Ehdottamasi keino yritetty toteuttaa viimesen päälle, tuloksetta.
        KIITOS k-kottonille tosi paljon.
        Elämä on.


      • siilimuori3
        k-kotton kirjoitti:

        On mullakin kokemusta, ja taatusti enemmän kun sinulla.
        Jos vielä tuntee sinut, et ole vielä kokenut puoliakaan.
        Ainut tie on saada lääkäriin, ja kyllä ne lääkkeet auttaa.

        Jos muistin heikkenemisen aiheuttajana onkin sellainen tekijä, mihin ei ole olemassa hoitoa. Ja vängällä ei ketään voi vähässä kummassa viedä lääkäriin.


      • siilimuori3

        Arveletkos että pään kuvaukset ja muistitestit menevät normaalitarkastuksena läpi.


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Jos muistin heikkenemisen aiheuttajana onkin sellainen tekijä, mihin ei ole olemassa hoitoa. Ja vängällä ei ketään voi vähässä kummassa viedä lääkäriin.

        Hyvä ystävä, et kai siä nyt vedätä minua. Tarkoitan, että heittäydyt tyhmemmäksi, mitä olet.
        Muistisairauksiin parantavaa hoitoa ei ole, mutta oireita voidaan lieventää. Ja se on omaisille iso asia.
        Aloituksessa mainittiin dementoituvasta isästä.
        Voin hyvin kuvitella tulevaisuuden ilman lääkkeitä.
        Itsepäinen ukko lähtee kävelemään, eksyy. Sitten on puoli pitäjää etsimässä. Hyvällä tuurilla löydetään kylmettyneenä elossa, huonolla tuurilla on tullut matkansa päähän.
        Toinen vaihtoehto, että saa raivokohtaksen, viedään pakolla lääkäriin.
        Siellä annetaan pilleri poskeen. Sen jälkeen ukko toljottaa kun muumio suu ja silmät auki. Ei sekään omaisille niin mukava tilanne ole.
        Niitä kun ei niin paljon ole, jotka aiheuttaa dementtiaa.
        Altceimeri on pahin , Lewyn kappaledementtia ja parkinssonintauti jonkin verran.
        Toinen ryhmä on aivoverenkiertohäiriöt.
        Kaikki voidaan keskussairaalassa kuvata ja todeta.
        En minä mikään lääkäri ole, mutta elämä on opettanut...näissä asioissa...liian paljon.


      • siilimuori3
        k-kotton kirjoitti:

        Hyvä ystävä, et kai siä nyt vedätä minua. Tarkoitan, että heittäydyt tyhmemmäksi, mitä olet.
        Muistisairauksiin parantavaa hoitoa ei ole, mutta oireita voidaan lieventää. Ja se on omaisille iso asia.
        Aloituksessa mainittiin dementoituvasta isästä.
        Voin hyvin kuvitella tulevaisuuden ilman lääkkeitä.
        Itsepäinen ukko lähtee kävelemään, eksyy. Sitten on puoli pitäjää etsimässä. Hyvällä tuurilla löydetään kylmettyneenä elossa, huonolla tuurilla on tullut matkansa päähän.
        Toinen vaihtoehto, että saa raivokohtaksen, viedään pakolla lääkäriin.
        Siellä annetaan pilleri poskeen. Sen jälkeen ukko toljottaa kun muumio suu ja silmät auki. Ei sekään omaisille niin mukava tilanne ole.
        Niitä kun ei niin paljon ole, jotka aiheuttaa dementtiaa.
        Altceimeri on pahin , Lewyn kappaledementtia ja parkinssonintauti jonkin verran.
        Toinen ryhmä on aivoverenkiertohäiriöt.
        Kaikki voidaan keskussairaalassa kuvata ja todeta.
        En minä mikään lääkäri ole, mutta elämä on opettanut...näissä asioissa...liian paljon.

        Tyhmähän minä polonen raukka.

        Kuitenkin aloitaja ei kyllä selkeästi sanonut et olisi tutkittu ja todettu dementoiva sairaus. Jos sitten ymmärsin väärin, korjatkoon aloittaja. Oletin että muistinsa on heikentynyt mutta lääkäriin ei lähde. Aivoverenkiertohäiriöitä ei hoideta alzheimer-lääkkeillä eikä pään ct:tä varten tarvita keskussairaalaa vaan se hoituu kyllä ihan perusterveydenhuollossakin josa on laitteet ja henkilökunta sitä varten.

        Kova on sulla luottamus lääkityksiin. Toistan: kun ihmistä ei ole todettu kykenemättömäksi pitämään huolta asioistaan, häntä ei voida viedä pakkohoitoon ennen kuin viimeisessä hädässä. Onneksi on ihmisillä vielä oikeudet.


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Tyhmähän minä polonen raukka.

        Kuitenkin aloitaja ei kyllä selkeästi sanonut et olisi tutkittu ja todettu dementoiva sairaus. Jos sitten ymmärsin väärin, korjatkoon aloittaja. Oletin että muistinsa on heikentynyt mutta lääkäriin ei lähde. Aivoverenkiertohäiriöitä ei hoideta alzheimer-lääkkeillä eikä pään ct:tä varten tarvita keskussairaalaa vaan se hoituu kyllä ihan perusterveydenhuollossakin josa on laitteet ja henkilökunta sitä varten.

        Kova on sulla luottamus lääkityksiin. Toistan: kun ihmistä ei ole todettu kykenemättömäksi pitämään huolta asioistaan, häntä ei voida viedä pakkohoitoon ennen kuin viimeisessä hädässä. Onneksi on ihmisillä vielä oikeudet.

        Ei nyt ole kyse pakkohoidosta.
        Kun aloittajan tapauksessa raha löytyy roskakorista, niin asioiden hoitamiskyky on hyvin kyseenalaista.
        Tämä asia käännettiin , että aloittaja havittelee isänsä rahoja.
        Dementikolle on tavallista, että kommelluksista huomauttaessa hän suuttuu.
        Minua jurppii, kun täällä joku sepittää tosiasioina omassa pimeessä mielessään kehitettyjä houreita, että omaiset kieli pitkällä jahtaa perintöjä.
        Isä oli sotaveteraani, ja sellainen kun dementoituu sotatraumoineen, niin siitä on leikki kaukana.
        Oli kolmen viikon jakso sotaveteraanien kuntoutuksessa, soittivat sieltä, että on niin hankala, pitäisi viedä psykiatriselle osastolle, että saisi lääkityksen kohdalleen.
        kunta ei luvannut hoitositoutumista.
        Minä sanoin , hänellä on säästöä, viekää vaan, se kahden viikon jakso oli markka-aikaan 8000 mk.
        Kyllä oikea lääkitys auttoi.
        Huomaa, hoitolaitoksessakaan eivät pärjänneet hänen kanssaan.
        Sitten kohdalle sattui toinenkin tapaus, ja se kesti viisi vuotta.
        Ja sitäkin minä kuljetin pään viipalekuvauksissa keskussairaalassa.


      • siilimuori3
        k-kotton kirjoitti:

        Ei nyt ole kyse pakkohoidosta.
        Kun aloittajan tapauksessa raha löytyy roskakorista, niin asioiden hoitamiskyky on hyvin kyseenalaista.
        Tämä asia käännettiin , että aloittaja havittelee isänsä rahoja.
        Dementikolle on tavallista, että kommelluksista huomauttaessa hän suuttuu.
        Minua jurppii, kun täällä joku sepittää tosiasioina omassa pimeessä mielessään kehitettyjä houreita, että omaiset kieli pitkällä jahtaa perintöjä.
        Isä oli sotaveteraani, ja sellainen kun dementoituu sotatraumoineen, niin siitä on leikki kaukana.
        Oli kolmen viikon jakso sotaveteraanien kuntoutuksessa, soittivat sieltä, että on niin hankala, pitäisi viedä psykiatriselle osastolle, että saisi lääkityksen kohdalleen.
        kunta ei luvannut hoitositoutumista.
        Minä sanoin , hänellä on säästöä, viekää vaan, se kahden viikon jakso oli markka-aikaan 8000 mk.
        Kyllä oikea lääkitys auttoi.
        Huomaa, hoitolaitoksessakaan eivät pärjänneet hänen kanssaan.
        Sitten kohdalle sattui toinenkin tapaus, ja se kesti viisi vuotta.
        Ja sitäkin minä kuljetin pään viipalekuvauksissa keskussairaalassa.

        Jokainen vanhus on oma yksilönsä, jota myös pitää yksilöllisesti hoitaa. Niin kauan kun vanhusta ei voida viedä pakkokeinoin vasten tahtoaan lääkäriin, et voi mitään muuta kuin seurata ja olla rinnalla tukena. Näin se vaan menee. Parashan olisi että välit omaisiin olisivat sellaiset että vanhuskin voisi luottaa. Mutta jos on luonteeltaan sellainen että haluaa ehdottomasti itse toimia, keinot on vähissä. Siis kannattanee toimia ei väkisin vaan väsyttämällä. Tyhmäksi en menisi haukkumaan ;).


    • eppu2

      Tilanne on vaikea. Kun henkilöltä puuttuu sairaudentunto, törmätään tähän itsemääräämisoikeuden muuriin. Niin hyvä, asia, kun se periaatteessa onkin se tulee ongelmaksi silloin, kun ei ole enää itsemääräämisymmärrystä.
      Hoidon tarpeen kartoitukseen, jos henkilö ei vapaaehtoisesti lähde, vitsit on vähissä.
      Vain poliisi voi viedä pakolla ja siihen taas tarvitaan vaaran aiheuttaminen tai häiriköintitilanne, jossa virkavalta selkeästi huomaa, että oikea osoita on lääkäri.
      Olisiko tästä mitään hyötyä.
      http://www.muistiliitto.fi/fi/muistiliitto/tietoa-muistiliitosta/yhteystiedot/

      • ö-Öö

        Poliisi ei ole lääkäri.

        Lääkärit itse asiassa eivät nekään määrää oikein mistään. Net ei viranomaisia. Eikä poliisi ole lääkäri, vaikka onkin viranomainen. Ei ketään voida laittaa holhouksen alle pakolla ilman oikeuden päätöstä. Perustelujen pitää olla kovat. Ei riitä, että joku sukulainen vaan on sitä mieltä. Tarvitaan lääkärintodistus asiasta, sen perusteella voi hakea holhousta. Ja sitten, jos potilas kieltäytyy hoidosta, äärimmäisenä keinona on, että poliisi virkatehtävänään auttaa terveydenhuoltoviranomaisia.

        Tää rikkaan sukulaisen putsaaminen, väittämällä sitä hulluksi, dementoituneeksi tms rahan himossa kai yks yleisimmistä tavoista koittaa putsata joku. Onnistuuhan se kai useinkin, mutta prosedyyri ei ole niin yksiviivainen, kuin oletettaan. Ei riitä, että joku sukulainen väittää jotain. Se pitää tutkia ja todistaa, että joku on tilassa, että ei pysty huolehtimaan asioistaan. Ja siinä vaiheessa myös tutkitaan, miten ja kenen avulla asioista on huolehdittu. Asia voi kääntyä kiinnostavaksi, jos viranomaiset kiinnostuvat tyypistä, joka hakee sukulaistaan holhotikseen.

        Tällaisista keisseistä aina joskus juttua mediassakin. Ja itsekin tiedän pari tapausta, kun sukulaiset yrittäneet putsata jonkun. Yleensä kai kyseessä yks sukulainen, joka yrittää putsata tyypin ennen tyypin kuolemaa, ennen perinnönjakoa. Niitä muuten usein kutsutaan "omaishoitajiksi".

        =DW=


      • hempppavvn
        ö-Öö kirjoitti:

        Poliisi ei ole lääkäri.

        Lääkärit itse asiassa eivät nekään määrää oikein mistään. Net ei viranomaisia. Eikä poliisi ole lääkäri, vaikka onkin viranomainen. Ei ketään voida laittaa holhouksen alle pakolla ilman oikeuden päätöstä. Perustelujen pitää olla kovat. Ei riitä, että joku sukulainen vaan on sitä mieltä. Tarvitaan lääkärintodistus asiasta, sen perusteella voi hakea holhousta. Ja sitten, jos potilas kieltäytyy hoidosta, äärimmäisenä keinona on, että poliisi virkatehtävänään auttaa terveydenhuoltoviranomaisia.

        Tää rikkaan sukulaisen putsaaminen, väittämällä sitä hulluksi, dementoituneeksi tms rahan himossa kai yks yleisimmistä tavoista koittaa putsata joku. Onnistuuhan se kai useinkin, mutta prosedyyri ei ole niin yksiviivainen, kuin oletettaan. Ei riitä, että joku sukulainen väittää jotain. Se pitää tutkia ja todistaa, että joku on tilassa, että ei pysty huolehtimaan asioistaan. Ja siinä vaiheessa myös tutkitaan, miten ja kenen avulla asioista on huolehdittu. Asia voi kääntyä kiinnostavaksi, jos viranomaiset kiinnostuvat tyypistä, joka hakee sukulaistaan holhotikseen.

        Tällaisista keisseistä aina joskus juttua mediassakin. Ja itsekin tiedän pari tapausta, kun sukulaiset yrittäneet putsata jonkun. Yleensä kai kyseessä yks sukulainen, joka yrittää putsata tyypin ennen tyypin kuolemaa, ennen perinnönjakoa. Niitä muuten usein kutsutaan "omaishoitajiksi".

        =DW=

        Aika loukkaavaa, jos tuollai aletaan sanoa, kun vihaisen vanhuksen kanssa kaikkensa tekee ja moitteet saa kiitokseksi. Epäillään tollasesta ja kukaan muukaan ei huolehdi ja sit poliitikokkin puhuu et omaisten pitäs huolehtia vanhuksistaan et sellaista pakkoa ja lakia suunitellaan.ja vanahus pläjäyttää ett sää olet minun rahojen perässä.huolehdin itse rahoistani, laitan ne aivan mihin haluan, laita sääkin omat rahasi minne haluat, ei kukaan siihen mitään sinullekaan sano, sanoo vanhus.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Poliisi ei ole lääkäri.

        Lääkärit itse asiassa eivät nekään määrää oikein mistään. Net ei viranomaisia. Eikä poliisi ole lääkäri, vaikka onkin viranomainen. Ei ketään voida laittaa holhouksen alle pakolla ilman oikeuden päätöstä. Perustelujen pitää olla kovat. Ei riitä, että joku sukulainen vaan on sitä mieltä. Tarvitaan lääkärintodistus asiasta, sen perusteella voi hakea holhousta. Ja sitten, jos potilas kieltäytyy hoidosta, äärimmäisenä keinona on, että poliisi virkatehtävänään auttaa terveydenhuoltoviranomaisia.

        Tää rikkaan sukulaisen putsaaminen, väittämällä sitä hulluksi, dementoituneeksi tms rahan himossa kai yks yleisimmistä tavoista koittaa putsata joku. Onnistuuhan se kai useinkin, mutta prosedyyri ei ole niin yksiviivainen, kuin oletettaan. Ei riitä, että joku sukulainen väittää jotain. Se pitää tutkia ja todistaa, että joku on tilassa, että ei pysty huolehtimaan asioistaan. Ja siinä vaiheessa myös tutkitaan, miten ja kenen avulla asioista on huolehdittu. Asia voi kääntyä kiinnostavaksi, jos viranomaiset kiinnostuvat tyypistä, joka hakee sukulaistaan holhotikseen.

        Tällaisista keisseistä aina joskus juttua mediassakin. Ja itsekin tiedän pari tapausta, kun sukulaiset yrittäneet putsata jonkun. Yleensä kai kyseessä yks sukulainen, joka yrittää putsata tyypin ennen tyypin kuolemaa, ennen perinnönjakoa. Niitä muuten usein kutsutaan "omaishoitajiksi".

        =DW=

        Kirjoituksesi viimeisellä kappaleella ja sanoisin varsinkin tuolla viimeisellä lauseella lyttäsit kerta heitolla kaiken hyvän ja viisaan mitä ylempänä kirjoitit. Ei paljon auta vaikka onkin "sitaateissa".


      • ö-Öö
        hempppavvn kirjoitti:

        Aika loukkaavaa, jos tuollai aletaan sanoa, kun vihaisen vanhuksen kanssa kaikkensa tekee ja moitteet saa kiitokseksi. Epäillään tollasesta ja kukaan muukaan ei huolehdi ja sit poliitikokkin puhuu et omaisten pitäs huolehtia vanhuksistaan et sellaista pakkoa ja lakia suunitellaan.ja vanahus pläjäyttää ett sää olet minun rahojen perässä.huolehdin itse rahoistani, laitan ne aivan mihin haluan, laita sääkin omat rahasi minne haluat, ei kukaan siihen mitään sinullekaan sano, sanoo vanhus.

        On muitakin ammatteja

        Vanhustenhoitaja, sosiaalityöntekiä, mitä lie seurakuntatyöntekijöitä. Ällistyttävän usein mediassa uutisia vanhusten putsaajien toimista. LIsäksi kaikenmaailman kiertelevät pitsikauppiaat, vettä pummaavat, tietä kyselevät, peltikattokauppiaat jne.

        Tollanen hiljakseen demontoituva vanhus helppo kohde hämärähenkilöille.

        =DW=


      • Psykoterapeutitar

        Raha kiertoon! Mihin se "dementoituva vanhus" niitä rahoja tarvitsee?


    • siilimuori3
    • hempppavvn

      Miten Maistraatti toimii, mitä vanhus saa ostaa itse?

    • Omaiset ja naapurit yleensä huomaavat ekana. Naapuri, jos asuu kerrostalossa eikä sukulaisia ole tai sukulaiset ei välitä. Hirveän huonoon kuntoon pääsee menemään ennenkun virallinen taho puuttuu. Vähissä vaatteissa harhailu ulkona on aikaselkeä merkki että kontrolli on mennyt.
      Tässä talossa menossa yksi elämä kiikunkaakun siinä ja siinä, omaisia ei hänellä ole joten me naapurit seurataan. Onneksi on kesä ja lämmin, nyt.

    • On sulla hankala paikka. Ja tuttu juttu tavallaan, vaikka äidillä ei ollutkaan dementiaa.
      Niin kuin jo kirjoitit, isälläs on itsemäärämisoikeus. EU:n lait ja säädökset tässä asiassa on sitä luokkaa, että ihminen saa ihan vapaasti tuhota itsensä. Kunnilla ei ole rahaa ja resursseja, joten jos joku jälkeläinen on hengissä, niin ole hyvä vaan.
      Jos ei isäsi sairastu mihinkään fyysiseen, tässä käy sitten silleen että hän hukkaa rahojaan ja alkaa tulla ulosottokirjeitä. Riippuen miten hän asuu, voi tulla häätö-uhkaus. Että ymmärrän sun huolesi.
      Käy kunnan sossun puheille ja juttele tästä. Maalaa heille se kuva kun rahat on loppu, ja kysy eikö heitä mitenkään kiinnosta ennalta ehkäisy? Ja ota yhteyttä terkkarin / sairaalan potilasasiamieheen. Hän tietää miten edetä.
      Tsemppiä!

      • härkönennn

        Ei isä hyväksy yht.ottoja minnekään. Luonaan ei tarvi kenenkään kuulemma käydä, minun kuitenkin, hän osaa ja pärjää ielestään ihan normaalisti itsekin. Ja omista asioista ei kylille huikita, on sitä mieltä aina ollut. Ei viranomaisilla ole mitään uutta annettavaa, pahenee vaan- tiedän sen!!
        Mutta saahan vanha laittaa omat rahansa minne haluaa.Laittaa joku viinaankin ja huumeisiin, ja kunta avustaa toim.tulotukena, yms yms.
        Kiitos.


      • härkönennn
        härkönennn kirjoitti:

        Ei isä hyväksy yht.ottoja minnekään. Luonaan ei tarvi kenenkään kuulemma käydä, minun kuitenkin, hän osaa ja pärjää ielestään ihan normaalisti itsekin. Ja omista asioista ei kylille huikita, on sitä mieltä aina ollut. Ei viranomaisilla ole mitään uutta annettavaa, pahenee vaan- tiedän sen!!
        Mutta saahan vanha laittaa omat rahansa minne haluaa.Laittaa joku viinaankin ja huumeisiin, ja kunta avustaa toim.tulotukena, yms yms.
        Kiitos.

        lisään vielä ett tuossa naapurissa on isä työtön ja pieni lapsi, jospa isäni antaisi rahansa tälle en panisi ollenkaan pahakseni, ennemmin niin kuin hävitykseen tai enhän minä kaikkee tiedä minne ne häviää. eikä se tietysti minulle kuulukaan.


      • Lisään vielä... se on surullista nähdä vierestä toisen ikään kuin poistuvan. Ja sitä vastaan tahtoo vaan taistella, kaikin tavoin pitää kiinni siitä Ihmisestä joka kerran oli, ja taata sellaiset elinympäristöt jotka hänelle kerran oli.
        Se ei ole mahdollista. Elo oikuttelevan vanhuksen kanssa on kuin uusi teiniys. Ei voi vaan ohjata ja jyrätä, sanella. Pitää antaa toiselle tilaa edelleen tehdä omia tyhmiäkin päätöksiä, ja sitten olla tukena ja turvana kun menee päin honkia, auttaa siivoamisessa. Sä vaan lisäät sitä tuskaa muuten. Tunnetta siitä että elämän hallinta luisuu. Sen näin äitini kanssa. Mun suurin velvollisuus häntä kohtaan oli, että hän sai sairaudestaan huolimatta arvokkaan vanhuuden.
        Voit luottaa siihen, että sitten kun menee tosi paljon päin honkia, sitten saat kyllä viranomaisilta apua. Olet sitten vaan tiukkana oman rajasi kanssa, ettei he käytä sua siinä määrin hyväksi, että joutuvat pian suakin hoitamaan! Ite jouduin esim. pitää omasta rahapussistani kiinni, valtio olisi mielellään käynyt sielläkin. Ja kun ei rahaa ollut antaa tähän hätään, alkoi syyllistäminen niin kuin tässäkin ketjussa - välitätkö oikeasti jne...


      • härkönennn kirjoitti:

        Ei isä hyväksy yht.ottoja minnekään. Luonaan ei tarvi kenenkään kuulemma käydä, minun kuitenkin, hän osaa ja pärjää ielestään ihan normaalisti itsekin. Ja omista asioista ei kylille huikita, on sitä mieltä aina ollut. Ei viranomaisilla ole mitään uutta annettavaa, pahenee vaan- tiedän sen!!
        Mutta saahan vanha laittaa omat rahansa minne haluaa.Laittaa joku viinaankin ja huumeisiin, ja kunta avustaa toim.tulotukena, yms yms.
        Kiitos.

        "härkönennn"

        Höpöti.
        -
        Onko teillä tieto-koneissanne Windows ja F-Secure?
        Jos on, voitte olla huoleti.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "härkönennn"

        Höpöti.
        -
        Onko teillä tieto-koneissanne Windows ja F-Secure?
        Jos on, voitte olla huoleti.

        H.

        Tee nörttiketju, hunksuti. Niin sun ei tarvi kerjätä huomiota toisten ketjuissa asettumalla poikittain.


      • hmp.f kirjoitti:

        Tee nörttiketju, hunksuti. Niin sun ei tarvi kerjätä huomiota toisten ketjuissa asettumalla poikittain.

        "humps"

        Enkä.
        Poikittain-asettuminen tarkoittaa nimen-omaan keskustelua.
        Hymistelystä syntyy ainoastaan harmoninen kuoro.
        -
        Uskoisin sinun huomanneen sanan höpöti.
        Sillä minä viittaan keino-tekoisiin jankutuksiin, joilla ei ole mitään tekemistä tosi-elämän kanssa.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Enkä.
        Poikittain-asettuminen tarkoittaa nimen-omaan keskustelua.
        Hymistelystä syntyy ainoastaan harmoninen kuoro.
        -
        Uskoisin sinun huomanneen sanan höpöti.
        Sillä minä viittaan keino-tekoisiin jankutuksiin, joilla ei ole mitään tekemistä tosi-elämän kanssa.

        H.

        Tajuanhan mä sun hepokatti-liikkeet. Onko ne keskustelua, keskustelun tyssäämistä vai tunteiden kieltämistä?


      • hmp.f kirjoitti:

        Tajuanhan mä sun hepokatti-liikkeet. Onko ne keskustelua, keskustelun tyssäämistä vai tunteiden kieltämistä?

        "humps"

        Kirjoituksistasi olen päätellyt sinun haluavan keskustella.
        Joten analysoi sinä minut.
        Jos tunnet tarvetta parantaa juoksuasi.
        Varoitan.
        Tasolleni ei pääse mitenkään.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Kirjoituksistasi olen päätellyt sinun haluavan keskustella.
        Joten analysoi sinä minut.
        Jos tunnet tarvetta parantaa juoksuasi.
        Varoitan.
        Tasolleni ei pääse mitenkään.

        H.

        Hunksz.
        Olet päätellyt oikein. Mutta en tunne minkäänlaista tarvetta selättää sua, en ole ratsastavaa tyyppiä. (varovasti humpsis, tai joku siivoo taas ympäri korvia)
        Mä näen enemmän kuin kirjoitan. Voit kutsua sitä kunnioitukseksi, jos haluat.
        Aurinkoista päivää sinullekin.


      • Kuukz
        hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Kirjoituksistasi olen päätellyt sinun haluavan keskustella.
        Joten analysoi sinä minut.
        Jos tunnet tarvetta parantaa juoksuasi.
        Varoitan.
        Tasolleni ei pääse mitenkään.

        H.

        "Tasolleni ei pääse mitenkään."

        En usko mitenkään, että kukaan täällä haluaisikaan noin alhaiselle tasolle päästä (joutua)


      • hunksz
        Kuukz kirjoitti:

        "Tasolleni ei pääse mitenkään."

        En usko mitenkään, että kukaan täällä haluaisikaan noin alhaiselle tasolle päästä (joutua)

        "Kuukz"

        Höpöti.
        -
        Jää nähtäväksi.
        Hyvin monet käyttävät lakanaa.
        Useimmiten alla.


        H.


    • ent.siivoojaparka

      Aloittaja on välillä unohtanut ison kirjaimen lauseitten alussa.
      Siinä iässä me itsekin aletaan olla (aloittajakin, jos on 60 ), että ei ole enää lupa olla yhtä hajamielinen ja huolimaton kuin nuorempana sai olla. Silloin sille vain naurettiin. Nyt menee dementian piikkiin pienikin hajamielisyys.

      • Olihan siinä se tärkein isolla kirjaimella - Apua!


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Olihan siinä se tärkein isolla kirjaimella - Apua!

        Niinhän aloittaja itsekin totesi "dementoituneesta" isästään, että välin jotain muistaa ja sit taas ei.
        Sitä vaan lähdetään siitä, että kaikki vanhat ovat dementoituneita. Pakkohan meidän on olla, mutta me ovelat pirut vain salataan sitä.
        Kun miettii omia pöhellyksiään heti lapsesta saakka, niin minun ainakaan ei pitäisi olla ollut ilman holhoojaa enää vuosikymmeniin. Alkoi jo heti siitä, kun jäi läksykirjat kotiin ja muistiko aina mennä kouluunkaan.
        Unohdatteko te toiset koskaan mitään?
        Voisi olla yhtä hyvin minun sanomaani, että omat rahani saan heittää vaikka roskiin ja niin se on ollut siitä saakka kun minulla on omaa rahaa ollut. Ei ole iästäni kiinni.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Niinhän aloittaja itsekin totesi "dementoituneesta" isästään, että välin jotain muistaa ja sit taas ei.
        Sitä vaan lähdetään siitä, että kaikki vanhat ovat dementoituneita. Pakkohan meidän on olla, mutta me ovelat pirut vain salataan sitä.
        Kun miettii omia pöhellyksiään heti lapsesta saakka, niin minun ainakaan ei pitäisi olla ollut ilman holhoojaa enää vuosikymmeniin. Alkoi jo heti siitä, kun jäi läksykirjat kotiin ja muistiko aina mennä kouluunkaan.
        Unohdatteko te toiset koskaan mitään?
        Voisi olla yhtä hyvin minun sanomaani, että omat rahani saan heittää vaikka roskiin ja niin se on ollut siitä saakka kun minulla on omaa rahaa ollut. Ei ole iästäni kiinni.

        Paljonkin unohtuu, mutta miksei unohda sitä, ettei muista mitä unohti. Pähkäilemistä piisaa päiväkausiksi, mitähän minun piti muistaa.


      • ei naureta eikä mene dementian piikkiin on kirjaimet isoja tai pieniä mitä väliä sillä on jos kirjoittaa omaa tärkeää asiaa vaikkei siinä olisi pilkun pilkkua tai pistettä asia se ratkaisee ei sitä aina jaksa kielioppi kainalossa taivaltaa ja jos joku ei ymmärrä niin hän varmasti aukaisee arkkunsa ja kysyy ja jos ei saa vastausta niin kysyy uudestaan ja uudestaan tässä kirjoituksessa ei ole kyllä asia ai edes yhden pienen kärpäsenpaskan vertaa kirjoittelinpahan vaan hyvää aurinkoista helatorstaita sinulle ja koko perhekunnallesi


      • ent.siivoojaparka
        rosaliiin kirjoitti:

        ei naureta eikä mene dementian piikkiin on kirjaimet isoja tai pieniä mitä väliä sillä on jos kirjoittaa omaa tärkeää asiaa vaikkei siinä olisi pilkun pilkkua tai pistettä asia se ratkaisee ei sitä aina jaksa kielioppi kainalossa taivaltaa ja jos joku ei ymmärrä niin hän varmasti aukaisee arkkunsa ja kysyy ja jos ei saa vastausta niin kysyy uudestaan ja uudestaan tässä kirjoituksessa ei ole kyllä asia ai edes yhden pienen kärpäsenpaskan vertaa kirjoittelinpahan vaan hyvää aurinkoista helatorstaita sinulle ja koko perhekunnallesi

        Sitähän minä tarkoitin.
        Se on iästä kiinni, mikä huolimattomuus ja muistamattomuus on dementiaa ja mikä ei.
        Mitäs sanot vaikka siitä, kun alle kolmekymppinen juttelee puhelimessa ja heti alussa kertoo joutuneensa heräämään aikaisin, kun kaveri oli tullut lainaamaan hänen autoaan. Siinä jutusteltuaan jonkun aikaa, rääkäisee yhtäkkiä: "Ja missä helvetissä mun auto on? Sitä ei näy parkkipaikalla vaikka ihan varmasti sen illalla siihen jätin".
        Tuollainen on ihan ok ja sille nauretaan, kun se oikosulku tapahtuu noin nuorelle. Mutta annas olla, jos se käy vanhalle ihmiselle, niin selvä demmentiahan siinä on kysymyksessä, vanhuuden höperyys. Häntä aletaan tarkkailemaan kaikesta pienestäkin hajamielisyydestä ja uskotaan varmaksi, että hän vain salaa dementiaansa, aletaan kyseenalaistamaan, onko hänestä pitämään huolta rahoistaankaan ja järjestämään holhouksen alle.


      • usko-siirtää-vuoria
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Sitähän minä tarkoitin.
        Se on iästä kiinni, mikä huolimattomuus ja muistamattomuus on dementiaa ja mikä ei.
        Mitäs sanot vaikka siitä, kun alle kolmekymppinen juttelee puhelimessa ja heti alussa kertoo joutuneensa heräämään aikaisin, kun kaveri oli tullut lainaamaan hänen autoaan. Siinä jutusteltuaan jonkun aikaa, rääkäisee yhtäkkiä: "Ja missä helvetissä mun auto on? Sitä ei näy parkkipaikalla vaikka ihan varmasti sen illalla siihen jätin".
        Tuollainen on ihan ok ja sille nauretaan, kun se oikosulku tapahtuu noin nuorelle. Mutta annas olla, jos se käy vanhalle ihmiselle, niin selvä demmentiahan siinä on kysymyksessä, vanhuuden höperyys. Häntä aletaan tarkkailemaan kaikesta pienestäkin hajamielisyydestä ja uskotaan varmaksi, että hän vain salaa dementiaansa, aletaan kyseenalaistamaan, onko hänestä pitämään huolta rahoistaankaan ja järjestämään holhouksen alle.

        "Sitä ei näy parkkipaikalla vaikka ihan varmasti sen illalla siihen jätin". Laittaisko joku tähän levyn "Mä näin unta", koska minunkin Datsunini oli siinä, missä ennenkin"?.

        "Tuollainen on ihan ok ja sille nauretaan, kun se oikosulku"?

        Kerrankin kirjoitat ymmärrettävän asian, kuinka voi "oikosulku" tulla ja todellakaan ei ole dementiasta kysymys, vaan pikemminkin yliluonnollisista asioista, kuka meidän mieltä hallitsee?

        Tämä ei liity nyt mitenkään aloituksen ongelmiin, mutta tuo "missä helvetissä mun auto on"?

        Mieheni piti jättää auto (Datsun) minulle, koska lasten kanssa olin menossa, mutta kun heräsin, niin autoa ei ollut pihassa, näin minä sen näin, koska en nähnyt riittävästi autokatoksen alle, jossa se oli?

        Siis, kipinkapin ja äkkiä bussille! Käveltyäme 100 m, niin lapseni sanoi, että miksi emme mene autolla, kun se on tuossa pihassa?

        Tänäpäivänäkään en tajua, kuinka voin kävellä pihasta näkemättä A U T O A, jonka sivuitse jouduimme kävelemään?


      • siitä-se-vaan-pahenee
        usko-siirtää-vuoria kirjoitti:

        "Sitä ei näy parkkipaikalla vaikka ihan varmasti sen illalla siihen jätin". Laittaisko joku tähän levyn "Mä näin unta", koska minunkin Datsunini oli siinä, missä ennenkin"?.

        "Tuollainen on ihan ok ja sille nauretaan, kun se oikosulku"?

        Kerrankin kirjoitat ymmärrettävän asian, kuinka voi "oikosulku" tulla ja todellakaan ei ole dementiasta kysymys, vaan pikemminkin yliluonnollisista asioista, kuka meidän mieltä hallitsee?

        Tämä ei liity nyt mitenkään aloituksen ongelmiin, mutta tuo "missä helvetissä mun auto on"?

        Mieheni piti jättää auto (Datsun) minulle, koska lasten kanssa olin menossa, mutta kun heräsin, niin autoa ei ollut pihassa, näin minä sen näin, koska en nähnyt riittävästi autokatoksen alle, jossa se oli?

        Siis, kipinkapin ja äkkiä bussille! Käveltyäme 100 m, niin lapseni sanoi, että miksi emme mene autolla, kun se on tuossa pihassa?

        Tänäpäivänäkään en tajua, kuinka voin kävellä pihasta näkemättä A U T O A, jonka sivuitse jouduimme kävelemään?

        Se on sitä dementiaa
        sairaus on jo pitkällä,


    • Jos nyt niin pääsee käymään että altzhaimer iskee minuun, toivon että minusta tulee hyväntuulinen höppänä, joka pillerihumalassa tanssahtelee....:-)

    • Hiveäää

      Aloittaja,tällaisessa tilanteessa on ainut vaihtoehto saada vanhukselle sellainen lääkitys päälle,että hänet saa geriatrin/neurologin vastaanotolle sinun kanssasi .käy jo itse aikaisemmin vastaanotolla ja kerro tilanne.Huolellisesti kirjaat erilaiset dementiaan liittyvät käyttäytymiset viikkojen varrelta ja esität ne lääkärille.
      Mitä tulee rahan laittoon roskiin,mitä suuremman summan nostaa ,sen parempi ,heittää roskiin ja sinä vaivihkaan korjaat ne sieltä ja pistät jemmaan.Aivan hirveää vahtimista.Ei ihmisellä saa olla itsemäärämisoikeutta ,kun on ymmärrys mennyt.

      • siilimuori3

        Aina vaan paranee, lääkitään niin että lääkäriin saadaan. Helekkatin epäeettistä. Miten tekisit tutkimikset tälle lääkitylle. Omaisen kertomus vanhuksen toimintakyvystä on vain yksi osa. Jos pakkohoitoa vanhukselle suunnitellaan, sen toteuttaminen on lain säätelemää, ei omaisen mielivallan.


    • maistraattihuijaa

      Entäs sitten kun 80-kymmppinrn on täysin toimintakykyinen suoritetaan mmse-testi jos saa 25-30saatetaan määrätä cerad -testi ja sitten neurologiset tutkimukset
      kuka määrää ja mistä tässä tapauksessa maistraatti ajaa edunvalvontaa

      sUomessa järjettömästi tapauksia jossa maistraatti ajaa kuin häkää pyttyyn ihmistä edunvalvontaan vaikka siihen ei ole todellista tarvetta.


      Maistraatin toimintaa ei valvo kukaan!!

      Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle ainoa vaihtoehto


      Suomeen on luotu järjetön laitos joka tekee mielivaltaisia päätöksiä ihmisoikeudet eivät toteudu.

      Maistraatti on rahastuslaitos joka lopulta vie pienet perinnöt tavalla tai toisella tämä on todistettu.


      Edunvalvonta kääntyy itseään vastaan ja rajoittaa tarpeettomasti ihmisen mahdollisuuksia!!

      • siilimuori3

        Maistraatti ei voi päättää edunvalvonnasta ilman lääkärintodistusta ihmisen terveydentilasta. J muutoinkaan ei knnata valheellista tietoa/luuloa levitellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe