Kuuntelin vasta kun sukulaiseni puhui läheisensä tulleen uskoon. Juttu keskittyi sitten kuitenkin tämän läheisen teologin-opintoihin, jotka ilmeisestikin olivat seurausta tuosta uskoontulemisesta.
Jäin miettimään, että mitä se käytännössä tarkoittaa kun tapahtuu "uskoon tuleminen" ?
Mitä tarkoittaa uskoontuleminen?
41
305
Vastaukset
- gbfhfgbfgt
Uskoontulemisessa ei tarvita teologisia opintoja. ei ennen eikä jälkeen uskoontulon.
Raamattu tarkoittaa uskoontulolla ihmisen hengen uudestisyntymää, jolloin samalla syntyy rukousyhteys ja hengen yhteys Jumalan kanssa. Pyhä Henki uudestisynnyttää ihmisen hengen, kun ihminen uskoo Jeesuksen kuolleen ristillä juuti hänen vuokseen.Tuo on lahko-oppia eikä luterilaisen kirkon opettamaa, eikä lahkolaiset pahemmin opiskele yliopistoissa. Lukupää yleensä puuttuu, eikä akateemisilla opinnoilla muutenkaan ole kauheasti väliä, kun Jeesus loikkaa kuitenkin pian, ja sitten taas vaikkapa aasin omistaminen on paljon tärkeämpää kuin jokin tutkinto jota ei enää voi missään hyödyntää.
- hjhughjjkgjghggg
RepeRuutikallo kirjoitti:
Tuo on lahko-oppia eikä luterilaisen kirkon opettamaa, eikä lahkolaiset pahemmin opiskele yliopistoissa. Lukupää yleensä puuttuu, eikä akateemisilla opinnoilla muutenkaan ole kauheasti väliä, kun Jeesus loikkaa kuitenkin pian, ja sitten taas vaikkapa aasin omistaminen on paljon tärkeämpää kuin jokin tutkinto jota ei enää voi missään hyödyntää.
Maailmassa on satoja erilaisia teologisia lahkoja eikä Jumala ole niistä yhtäkään perustanut. Ne ovat TIETEELLISIÄ instituutioita, joiden toiminta usein riistää ihmiseltä aidon uskon. Esimerkkejä on runsaasasti olemassa.
hjhughjjkgjghggg kirjoitti:
Maailmassa on satoja erilaisia teologisia lahkoja eikä Jumala ole niistä yhtäkään perustanut. Ne ovat TIETEELLISIÄ instituutioita, joiden toiminta usein riistää ihmiseltä aidon uskon. Esimerkkejä on runsaasasti olemassa.
Pitää tunnustaa, että en ymmärtänyt tuosta juuri mitään.
Eiköhän se ole jonkinlainen häiriötila, jossa mielikuvitus hämärtää todellisuutta.
Sinun pitää peku ensin ymmärtää mitä TODELLISUUS ei ainakaan ole - vasta sitten voit jatkaa eteenpäin.
- usko.tulee.kuulemisesta
Uskoontulossa tarvitaan auktoriteettihakuinen ja suggestioherkkä ihminen ja lipevä hyväpuheinen saarnamies joka hallitsee hengellisen manipulaation keinot.
- helppoheikkejä
Esimerkkejä tästä mm. Niilo Ylivainio ja Kalevi Lehtinen. Silloin ei tarvii olla mitään sanottavaakaan kunhan vaan osaa vetää oikeista naruista.
- yes--
helppoheikkejä kirjoitti:
Esimerkkejä tästä mm. Niilo Ylivainio ja Kalevi Lehtinen. Silloin ei tarvii olla mitään sanottavaakaan kunhan vaan osaa vetää oikeista naruista.
Aika moisia turvanlouskuttajia olivat kumpikin.
- heippaa
Minusta se on jonkinlainen "herääminen" toisenlaiseen tapaan ajatella maailmaa ja omaa itseään. Se iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta ja tuo kenties enemmän merkitystä elämälle. Ja sille että elämässä ja maailmassa on enemmän kuin vain tämä todellisuus. Itse olen saanut varmuuden jatkaa valitsemallani tiellä. Joka oli kyllä jo ennen tätä "heräämistä". Se vain vahvistui.
- martti_l
Oletko lukenut kokemuksia heräämisestä ("awakening" / "enlightenment") ? Nimittäin kuvauksesi viittaa vahvasti tuollaiseen kokemukseen. Näistähän on kirjoittanut mm. Ekhart Tolle, Tony Parsons, Douglas Harding, Alan Watts, Ramana Maharshi ja lukemattomat muut.
Itsekin olen tuollaisen heräämisen kokenut, ja se toi tosiaan samalla varmuuden siitä ettei kaikki ikivanhat henkiset perinteet pelkkää satua ole. Mutta toki tällaisessa kokemuksessa on selvä ero siihen, että "sydämessään päättää" ottaa Jeesuksen pelastajakseen.
Jos puhutaan, kuten ylempänä joku kirjoitti, että: "Pyhä Henki uudestisynnyttää ihmisen hengen" niin tällä kuvauksella voidaan hyvinkin viitata samaiseen tapahtumaan, mutta en todellakaan allekirjoita että se tapahtuisi sillä että ihminen uskoo sitä tai tätä. Tietynlainen antautuminen siihen kyllä liittyy, mutta sekään ei ole tahdonvarainen asia.
- Jaakko2524
Jumalan Sanan kuuleminen/lukeminen saa ihmisessä aikaan Jumalan mielen mukaisen murheen, kun ihminen tajuaa Pyhän Hengen vaikutuksesta olevansa syntinen ja tarvitsevansa pelastajaa.
Se joka opettaa, että ihmisen ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin uskoa, syyllistyy halvan armon julistamiseen, joka on harhaoppi.
Raamattu osoittaa meille tien Isän tykö.
Jeesus sanoi: "Minä olen Tie, Totuus ja Elämä. Kukaan ei tule Isän tykö, muutoin kuin minun kauttani".
1. Ihmisen tulee uskoa evankeliumin ilosanoma Jeesuksesta, niin kuin Raamattu opettaa.
2. Ihmisen on on kaduttava tekemiään syntejä ja tehtävä niistä parannus, sillä ilman parannuksen tekemistä ei voi pelastua.
Luuk. 24. 47
ja parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Apt. 17.30
Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, mutta nyt Hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
3. Ihmisen on suullaan tunnustettava Jeesus omaksi Herrakseen ja Vapahtajakseen, sillä jokaisen, joka kieltää Jeesuksen ihmisten edessä, sen Jeesus tulee kerran kieltämään Isän edessä.
4. Loput maanpäällisestä vaelluksestamme onkin sitten jatkuvaa kilvoittelua, synnin karttamista ja pyhittäytymistä. Vaikka vanhurskaskin setsemästi lankeaa, hän, kiitos Herralle, nousee jälleen.
Lopullinen pyhityksemme tapahtuu iankaikkisuudessa, kun saamme pukea Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen pyhyyden ja vanhurskauden yllemme, (puhtaat, valkeat vaatteet), seisoaksemme nuhteettomina ja tahrattomina Isän Jumalan ja kaikkien Hänen pyhiensä edessä.
Tätä on vaikea kiteyttää kovin lyhyesti, sillä vaikka kyse onkin hyvin yksinkertaisesta asiasta, sen moninaisuus aina yllättää.- Lemminkäisen.sisar
Sait kiteytettyä hyvin moninaisen processin yksinkertaiseksi kannustukseksi!
Minä sain aikalailla yhtäkkiä - silti vaikeiden ja pitkäänkin kestäneiden elämässä koettujen vaikeuksien tuloksena - varmuuden siitä, että Jumala on todella olemassa, ja että Hänellä on oikeus tahtoa minulta tiettyjä asioita, ja että olen todella pahasti rikkonut Hänen tahtoaan vastaan. Ymmärsin, että elämäni päätyttyä joutuisin vastuuseen noista rikkomuksistani, jolleivät asiat muuttuisi.
Jonkin aikaa tuon jälkeen sain uskovien ihmisten avustuksella tutustua Jeesukseen, joka haluaa tarjota minulle juuri sitä muutosta, jota tarvitsisin. Lopulta jouduin itse valinnan eteen: haluanko ihan aidosti itse uskoa sen, mitä Jumala Jeesuksessa minulle lupaa. Siihen astinen elämäni oli valmistanut minua siten, että tuossa tilanteessa oli lopulta aika helppoa haluta ottaa tuo lupaus vastaan.
Lyhyesti sanottuna: uskoon tuleminen tarkoittaa sitä, että Jumala tarjoaa uskoa, ja että ihminen ottaa sen vastaan. Kummankin noista kahdesta on tapahduttava, kummallakin osapuolella on siinä oma roolinsa ja vastuunsa. Tämä on eri asia kuin pelastus, joka on 100%:sti Jumalan tekoa ihmiselle - sitä ihminen ei voi ansaita tai tehdä itselleen.
Jumala tarjoaa uskoa kaikille kaiken aikaa, mutta hyvin monesti ihmisen on saatava kulkea hyvinkin rankkoja polkuja, ennenkuin hän on valmis ottamaan Jumalan tarjouksen vastaan. Näin oli minullakin - myöhemmin olen tajunnut, että elämässäni oli aiemminkin ollut useita sellaisia hetkiä, jolloin Jumala oli tarjonnut uskoa minulle, mutta minä olin sen omasta valinnastani torjunut.- kommentti.tähän
Ei siitä kannata täällä keskustella, taas tuli tyjäpäiden räkyttäjien kuoro herjaamaan, muistakaa sisaret ja veljet Herrassa Jeesuksessa; EI HELMIÄ SIOILLE !!!
Mitä yhteistä on pimeydellä ja valkeudella ?
-ei yhtään mitään- rutinohvi
Tosiaan tuntuu sille, että täällä ei kannata puhua yhtään mistään. Toisaalta, saattaahan joskus joku sopivassa mielentilassa oleva etsijä saada täältäkin jotain paloja totuudesta, jos niitä paloja ensin tänne tuodaan.
- kommentti.tähän
rutinohvi kirjoitti:
Tosiaan tuntuu sille, että täällä ei kannata puhua yhtään mistään. Toisaalta, saattaahan joskus joku sopivassa mielentilassa oleva etsijä saada täältäkin jotain paloja totuudesta, jos niitä paloja ensin tänne tuodaan.
Tässä ketjussa on muutama hyväkin kommentti, mutta ateisteina itseään mainostavat todella näyttävät tyhmyytensä joita on tuolla ylempänä kolme peräkkäin; Repe, peku ja evl multinikki, jolla on satoja, ellei tuhansia nikkejä, rekattuna zelig.
Ilmoitin noita ylläpitoon, mutta siellä taitaa olla samanhenkinen mode, jota ei asia kiinnosta, eikä varmaan tule niitä poistamaan.
Outoa on myös se, että mikäli noita herjaajia arvostelee, kuten tässä nyt teen, tämä saatetaan kyllä poistaa.
Olen harkinnut ottaa yhteyttä noiden moderaatoreiden esimieheen tai vielä ylemmäs, mutta katsotaan nyt.
Ellei tänne saada uutta seriffiä, en itse ainakaan enää tänne aijo mitään keskustelua avata, viitaten aijempaan viestiini, siunausta sinulle. - HÄPEÄ
Haukut täällä muita keskustelijoita sioiksi. Etkö yhtään häpeä pahuuttasi?
- näinseon
kommentti.tähän kirjoitti:
Tässä ketjussa on muutama hyväkin kommentti, mutta ateisteina itseään mainostavat todella näyttävät tyhmyytensä joita on tuolla ylempänä kolme peräkkäin; Repe, peku ja evl multinikki, jolla on satoja, ellei tuhansia nikkejä, rekattuna zelig.
Ilmoitin noita ylläpitoon, mutta siellä taitaa olla samanhenkinen mode, jota ei asia kiinnosta, eikä varmaan tule niitä poistamaan.
Outoa on myös se, että mikäli noita herjaajia arvostelee, kuten tässä nyt teen, tämä saatetaan kyllä poistaa.
Olen harkinnut ottaa yhteyttä noiden moderaatoreiden esimieheen tai vielä ylemmäs, mutta katsotaan nyt.
Ellei tänne saada uutta seriffiä, en itse ainakaan enää tänne aijo mitään keskustelua avata, viitaten aijempaan viestiini, siunausta sinulle.Älä viitsi. Aina te uskovat näette vainoamista ja pilkkaa joka puolella. Swhän juuri ruokkii teidän sisintänne. Minulle usko on vain yksi vakaumus toisten vakaumusten joukossa, ei enää missään erikoisasemassa enää.
- ei.muuta.sanottavaa
kommentti.tähän kirjoitti:
Ellei tänne saada uutta seriffiä, en itse ainakaan enää tänne aijo mitään keskustelua avata, viitaten aijempaan viestiini, siunausta sinulle.Tämä palsta on täysin pilalla homottajien ja ateistien vittuiluista!
- kuluttajansuojelua
Yhtä hyvä on tietää miten tullaan pois uskosta. Se on kuluttajansuojelua. Se tapahtuu sillä tavalla että ihminen ottaa itsemääräämisoikeutensa ja oman tahtonsa takaisin itselleen, pois uskonlahkojen auktoriteeteilta.
- KTS--
Uskontulossani sain Jumalalta palestiinalais-mission. Niin se vaan meni vaikka paskalössit kuinka kiukuttelisivat!
:O)
HYVÄ! - VITTUUN_USKONNOT
KAIKKI USKONNOT OVAT TÄYTTÄ VITUN PASKAA!!!
- helpottaa
Oksenna veljeni välillä!
- FakFA
Ihmisen on mahdotonta pelastua, jos ei usko Jeesukseen henkilökohtaisena Vapahatajana ja syntiemme sovittajana. Tämä on täysin Jeesuksen mukaista opetusta.
Ellei ihminen ota vastaan pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa, eli tule uskoon silloin jää pelastuksen ulopuolelle.
Kirkon muodollisella jäsenyydellä ja Heikki Räisäsen opeilla ei kukaan pelastu. Yliopistotason kirjaviisaat höpinöivät omassa viisaudessaan.
Vapaamuurarit ja saatanapalvojat kuuluvat myös yhteen.Heilä on rahaa rutosti.
Heille raha näyttelee pääosaa. Vapaamuurarius on pimeyden voimien salaseura, johon kuuluu korkeakirkollisia pappejakin ja rikkaita kanttoreita.- raamatunlukija
Mielenkiintoista on se että Jeesuksen itsensä mukaan viimeisellä tuomiolla ei kysellä ollenkaan uskoa vaan TEKOJA - että se siitä.
- lue.Raamattusi
raamatunlukija kirjoitti:
Mielenkiintoista on se että Jeesuksen itsensä mukaan viimeisellä tuomiolla ei kysellä ollenkaan uskoa vaan TEKOJA - että se siitä.
Viimeisellä tuomiolla ei todellakaaan kysellä tekoja!
- troubled.waters
"Mielenkiintoista on se että Jeesuksen itsensä mukaan viimeisellä tuomiolla ei kysellä ollenkaan uskoa vaan TEKOJA - että se siitä."
Kaksipiippuinen juttu. Usko tuottaa tekoja, teot uskottavuutta.
Egyptiläiset uskoivat ja luottivat Osirikseen. Osiris oli heille edelläkävijä ja tiennäyttäjä, jonka tekoihin sitten uskova saattoi vedota "viimeisellä tuomiolla", kun sydän punnittiin.
Jos sydämellä oli liikaa painoa, eikä kyennyt vastaamaan teoistaan, niin Ammut, krokotiilipäinen ahmatti uhkasi syödä sydämen ja sielu joutua vaeltamaan ikuisesti Lännen Mailla ilman sydäntä. Mutta vetoamalla Osirikseen "pukea Osiris ylleen", sanottiin, silloin oli jotain toivoa...
Kysymykset, joihin piti vastata kieltävästi:
I have not done wrong.
I have not robbed
I have not stolen.
I have not killed people.
I have not destroyed food offerings.
I have not reduced the measures (possibly meaning cheating the grain measures).
I have not stolen God's property.
I have not told lies.
I have not stolen food.
I was not sullen (resentful or unnecesarily unhappy).
I have not fornicated with the fornicator may mean homosexuality. Open to your interpretation.
I have not caused anyone to weep.
I have not pretended to be that which I am not.
I have not violated divine law (Ma'at) or possibly civil, or secular law.
I have not done grain profiteering.
I have not robbed land.
I have not told or discussed secrets.
I have not brought about a lawsuit.
I have not disputed property.
I have not had intercourse with a married person.
I have not wrongly copulated (could mean out of marriage)
I have not made people afraid.
I have not transgressed.
I have not been hot tempered.
have not told lies or withheld the truth.
I have not cursed.
I have not been violent.
I have not purposely misconstrued the truth.
I have not been impatient.
I have not discussed (as in inappropriate disscussions of any kind)
I have not been unnessecarily or annoyingly talkative.
I have not done evil.
I have not disputed the Pharaoh/King/Ruler/President/Queen/ruler in charge.
I have not waded in the purified water.
I have not been loud (yelled or raised my voice in anger).
I have not cursed a God.
I have not been boastful or glorified myself.
I have not hamed the bread ration to God.
I have not stolen the cakes from the Akhu.
I have not stolen cakes of a child
I have not fettered (constrained, or tried to shackle) the God of my town.
I have not slain cattle sacred to the Gods. - raamatunlukija
lue.Raamattusi kirjoitti:
Viimeisellä tuomiolla ei todellakaaan kysellä tekoja!
Lue Matt 25 Jeesuksen kertomus mitä viimeisellä tuomiolla tarvitaan - TEKOJA! Uskosta ei puhuta mitään.
- vivamolaiselle
Lue Matt 25 Jeesuksen kertomus mitä viimeisellä tuomiolla tarvitaan - TEKOJA! Uskosta ei puhuta mitään.
Ei todellakaan tarvita!
- lue.Raamattusi
Jos et itse ymmärrä niin annan luterilaisen papin selitää sinulle.
http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/uusi-testamentti/matteuksen-evankeliumi/280 - kiitos-linkistä
lue.Raamattusi kirjoitti:
Jos et itse ymmärrä niin annan luterilaisen papin selitää sinulle.
http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/uusi-testamentti/matteuksen-evankeliumi/280Juuri noin asia on. Kukaan ei pelastu omilla teoillaan!
- rtfgrtfrfe
Joh3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen
Olisikohan asia niin, että uskovaisia ei tuomita ja ei-uskovaisilta kysytään tekoja viimeisellä tuomiolla.- beefy
> Olisikohan asia niin, että uskovaisia ei tuomita ja ei-uskovaisilta kysytään tekoja viimeisellä tuomiolla.
TÄSMÄLLEEN NÄIN!! Hienosti kiteytetty :).
Jos oikein haluaisi hiusta halkoa, niin voisi sanoa, että uskovatkin kyllä tuomitaan, sillä syntisiähän meidänkin tekomme ovat. Meidän kohdallamme se tuomio on kuitenkin vapauttava, sillä Jeesus on jo kärsinyt meille kuuluvan rangaistuksen.
Ei-uskovat joutuvat itse kärsimään ansaitsemaansa rangaistusta, koska eivät ole halunneet uskoa sitä Jeesuksen jo sovittamaksi. - raamatunlukija
beefy kirjoitti:
> Olisikohan asia niin, että uskovaisia ei tuomita ja ei-uskovaisilta kysytään tekoja viimeisellä tuomiolla.
TÄSMÄLLEEN NÄIN!! Hienosti kiteytetty :).
Jos oikein haluaisi hiusta halkoa, niin voisi sanoa, että uskovatkin kyllä tuomitaan, sillä syntisiähän meidänkin tekomme ovat. Meidän kohdallamme se tuomio on kuitenkin vapauttava, sillä Jeesus on jo kärsinyt meille kuuluvan rangaistuksen.
Ei-uskovat joutuvat itse kärsimään ansaitsemaansa rangaistusta, koska eivät ole halunneet uskoa sitä Jeesuksen jo sovittamaksi.Lopettakaa mielikuvituslörpöttelynne ja lukekaa mitä Jeesus itse sanoi Matt. 25
- multinikki.natsukalle
Lopettakaa mielikuvituslörpöttelynne ja lukekaa mitä Jeesus itse sanoi Matt. 25
Ja opettele sinä ymmärtämään mitä Jeesus todellakin sanoi!
http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/kirjat
- Päässä_naksahti
Uskoontuleminen näkyy päälle päin. Ne muuttuvat sellaisiksi mielisairaan näköisiksi lasikatseisiksi, liikehtivät oudosti ja alkavat höperehtimään outoja.
Joskus tekevät joukkoitsemurhia kuin sopulit johtajiensa johdattelemina.- peilikuvaasi.kuvaat
Nyt katsot kaveriasi atskunatsukkaa!
- voevoe-
peilikuvaasi.kuvaat kirjoitti:
Nyt katsot kaveriasi atskunatsukkaa!
Jaahas yksi on sentään vielä elossa, mutta kuinkahan kauan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723103
- 602814
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322385- 792208
- 602033
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171567Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301410Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351398