Päällystystyöt ovat taas alkaneet, ja on aika muistuttaa kuinka asfaltointityömaalla toimitaan. Jos kyseessä on 100km/h rajoituksella oleva tie, ensin rajoitus laskee 80km/h tunnissa ja sitten 50km/h tunnissa. Näiden jälkeen saavutaan liikenteenohjaukseen joka yleensä hoidetaan tilapäisellä liikennevalo-ohjauksella. Liikennevalojen väreistä ja merkityksistä en ala selostamaan, mutta sitten kun matka jatkuu liikenteenohjaajan luvalla, on syytä olla tarkkana. Seuraa siis liikennemerkkejä. Jos liikennevalojen jälkeen nuoli näyttää vasemmalle tai nuolta ei ole, aja työmaan ohi kulkusuunnassasi vasenta kaistaa. Tässä tapauksessa työn alla on kulkusuunnassasi oikean puoleinen kaista jolla on työkoneita ja juuri levitetty asfaltti on kuumaa joka pahimmassa tapauksessa tuhoaa renkaasi. Työmaa-alue voi olla ilman lämpötilasta riippuen jopa useita kilometrejä koska jos kuumalle asfaltille päästetään liikenne, se on urilla samantien. Tietyömaan toisessa päässäkin on liikenteenohjaaja, jonka läheisyydessä on oikean puoleiselle kaistalle opastava nuolimerkki. Koneiden ja miesten kohdalla nopeusrajoitus on 30km/h, mutta ottakaapas huomioon, että sopiva tilannenopeus saattaa olla paljon alhaisempikin.
Toimintaohjeita tietyömaille
12
190
Vastaukset
- Kontrolli_lisääntyy
Joillakin päällystystyömailla on otettu käyttöön saattoauto, joka vetää letkan työmaan ohi oikeaa ajolinjaa ja nopeutta käyttäen. Tämäkin lisäkustannus olisi tietysti täysin turha, jos autoilijoiden joukossa ei olisi niin lukuisasti törppöjä ja omahyväisiä mulkkuja, jotka eivät joko kykene ymmärtämään avaajan toteamia asioita tai eivät haluakaan ymmärtää.
- jorpakyyseppi
Toi olis aivan loistava homma. Vaikka koneen nurkassa on kolmenkympin kyltti ja äijät kolien kanssa keskellä tietä, ohi painetaan laput silmillä vähintään miljoonaa.
Ja ajolinjat leviävät sulkupätkällä miten sattuu. Yksi kun vaihtaa hermostuksissaan takaisin oikealle ilman eri ohjauskylttiä, seuraa suuri osa perässä. Sitten mennään kahta kaistaa, kuka milläkin vauhdillla.
Luulen vaan että tuohon saattoautojonoonkin mahtuu aina sillointällöin se kyrpäjooseppi jolle ei mikään käy ja sitten se paineleekin saattajan ohi. - Elä_kehtaa
jorpakyyseppi kirjoitti:
Toi olis aivan loistava homma. Vaikka koneen nurkassa on kolmenkympin kyltti ja äijät kolien kanssa keskellä tietä, ohi painetaan laput silmillä vähintään miljoonaa.
Ja ajolinjat leviävät sulkupätkällä miten sattuu. Yksi kun vaihtaa hermostuksissaan takaisin oikealle ilman eri ohjauskylttiä, seuraa suuri osa perässä. Sitten mennään kahta kaistaa, kuka milläkin vauhdillla.
Luulen vaan että tuohon saattoautojonoonkin mahtuu aina sillointällöin se kyrpäjooseppi jolle ei mikään käy ja sitten se paineleekin saattajan ohi....ja sitten se paineleekin saattajan ohi.
Kokeilepa varsin. Kyseessä on aina törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, vaikka mitään vahinkoa ei tulisikaan. Poliisilta löytyy kuvat, työmaalta löytyy myös todistajat.
- lippiskuski
Mutta mittarivirhe on hyvä huomioida eli että ei varmasti aja lain kieltämää alinopeutta niin on syytä ajaa esimerkiksi 30km/h nopeusrajoitusalueella 40km/h mutta koska se on niin alhainen nopeus taitaville kuljettajille niin sen päälle voi lisätä vielä parikymppiä eli ajamme siis 60km/h.
Erityisesti jos käsi on keskellä rattia kainaloa myöten on selvä merkki hyvin kokeneesta kuljettajasta, hän voi keskittyä enemmänkin jo vaikka kyydissä olijoiden jututtamiseen koska ajo on jo niin rutiinia. Tässä on ohitettu jo sekin vaihe kun vielä räplättiin ja roplattiin sitä sun tätä sen vilkunkin kanssa, käsi keskelle rattia ja mielellään ihan kainaloa myöten niin kertoo muille sen että tähän kuskiin ja ajotaitoihin voi luottaa, mitään vilkkua ei enää tarvita.- WooBer
Ja juurikin kuvaamasi "hyvät" kuljettajat eivät minkään tasoista järkeä vaan ollaan kuin mikäkin idiootti ja vaarannetaan työmaan työntekijöiden turvallisuus tuollaisella piittaamattomuudella. Miksi tällaisille ylipäätään myönnetään ajo-oikeus? Ei oikein ymmärrys riitä tuohon.
- WooBer
eivät omaa siis
- MaanJaLiedonTapa
Kartellifirma - muistakaa sitten kipata ylijäämäasfalttimurut kevyen liikenteen väylälle kuten tähänkin asti.
- körröttelyä
Tietöitä tekevienkin voisi toivoa toimivan järkevällä tavalla nopeusrajoitusmerkkiensä kanssa. Pari viikkoa sitten ajelin Turun ohitustiellä, jossa tuli tyypillinen tietyö vastaan 100 km/h nopeudesta tiputettiin vauhti asteittain muistaakseni 40 km/h nopeuteen. Tietyö pätkä oli noin 100 m mittainen (ei mikään liikkuva niittohomma tms). Sitten aloin tähyillä, että missä kohtaa saa taas nostaa nopeutta. No näköjään seuraavan liittymän jälkeen 1,5 km myöhemmin. Varovaisesti koko autoletka ympärilläni näytti nostavan nopeutta sinne kortti pois 70 km/h tasolle, ennen kuin kaikki potkaisivat kaasun pohjaan seuraavan liittymän jälkeen. Aivan käsittämätöntä touhua ja nyt en puhu tästä törkeästä ylinopeudesta.
- työ_yäk
Tietyömaiden ohi ajetaan mahdollisimman lujaa ettei tartu hiki.
- Sytytysosastonmies
Kukaan teistä Pallinaamoista ei maininnut "koneen" jälkeistä 50 rajoitusta joka jatkuu vielä 5 km vaikka olis vanhaakin asfalttia. Saksassa koneen jälkeinen alkaa HETI maksiminopeus ! Suomessa Pallinaamat haluaa hankaloittaa..... kuin palomiehet konsanaan !!
- Pienviljelijäxx
Mutta kun työmaa-alue voi jatkua sen levityskoneen jälkeen useamman kilometrin juurikin sen asfaltin vaatiman jäähdytysajan takia. Siellä on jälkijyrä ja liikenteenohjaaja pitkänkin matkan päässä töissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167220- 1992607
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1112264En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761628Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911129- 451044
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va461019- 99961
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6773- 46773