Toimintaohjeita tietyömaille

Malttia_liikenteeseen

Päällystystyöt ovat taas alkaneet, ja on aika muistuttaa kuinka asfaltointityömaalla toimitaan. Jos kyseessä on 100km/h rajoituksella oleva tie, ensin rajoitus laskee 80km/h tunnissa ja sitten 50km/h tunnissa. Näiden jälkeen saavutaan liikenteenohjaukseen joka yleensä hoidetaan tilapäisellä liikennevalo-ohjauksella. Liikennevalojen väreistä ja merkityksistä en ala selostamaan, mutta sitten kun matka jatkuu liikenteenohjaajan luvalla, on syytä olla tarkkana. Seuraa siis liikennemerkkejä. Jos liikennevalojen jälkeen nuoli näyttää vasemmalle tai nuolta ei ole, aja työmaan ohi kulkusuunnassasi vasenta kaistaa. Tässä tapauksessa työn alla on kulkusuunnassasi oikean puoleinen kaista jolla on työkoneita ja juuri levitetty asfaltti on kuumaa joka pahimmassa tapauksessa tuhoaa renkaasi. Työmaa-alue voi olla ilman lämpötilasta riippuen jopa useita kilometrejä koska jos kuumalle asfaltille päästetään liikenne, se on urilla samantien. Tietyömaan toisessa päässäkin on liikenteenohjaaja, jonka läheisyydessä on oikean puoleiselle kaistalle opastava nuolimerkki. Koneiden ja miesten kohdalla nopeusrajoitus on 30km/h, mutta ottakaapas huomioon, että sopiva tilannenopeus saattaa olla paljon alhaisempikin.

12

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kontrolli_lisääntyy

      Joillakin päällystystyömailla on otettu käyttöön saattoauto, joka vetää letkan työmaan ohi oikeaa ajolinjaa ja nopeutta käyttäen. Tämäkin lisäkustannus olisi tietysti täysin turha, jos autoilijoiden joukossa ei olisi niin lukuisasti törppöjä ja omahyväisiä mulkkuja, jotka eivät joko kykene ymmärtämään avaajan toteamia asioita tai eivät haluakaan ymmärtää.

      • jorpakyyseppi

        Toi olis aivan loistava homma. Vaikka koneen nurkassa on kolmenkympin kyltti ja äijät kolien kanssa keskellä tietä, ohi painetaan laput silmillä vähintään miljoonaa.
        Ja ajolinjat leviävät sulkupätkällä miten sattuu. Yksi kun vaihtaa hermostuksissaan takaisin oikealle ilman eri ohjauskylttiä, seuraa suuri osa perässä. Sitten mennään kahta kaistaa, kuka milläkin vauhdillla.
        Luulen vaan että tuohon saattoautojonoonkin mahtuu aina sillointällöin se kyrpäjooseppi jolle ei mikään käy ja sitten se paineleekin saattajan ohi.


      • Elä_kehtaa
        jorpakyyseppi kirjoitti:

        Toi olis aivan loistava homma. Vaikka koneen nurkassa on kolmenkympin kyltti ja äijät kolien kanssa keskellä tietä, ohi painetaan laput silmillä vähintään miljoonaa.
        Ja ajolinjat leviävät sulkupätkällä miten sattuu. Yksi kun vaihtaa hermostuksissaan takaisin oikealle ilman eri ohjauskylttiä, seuraa suuri osa perässä. Sitten mennään kahta kaistaa, kuka milläkin vauhdillla.
        Luulen vaan että tuohon saattoautojonoonkin mahtuu aina sillointällöin se kyrpäjooseppi jolle ei mikään käy ja sitten se paineleekin saattajan ohi.

        ...ja sitten se paineleekin saattajan ohi.

        Kokeilepa varsin. Kyseessä on aina törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, vaikka mitään vahinkoa ei tulisikaan. Poliisilta löytyy kuvat, työmaalta löytyy myös todistajat.


    • lippiskuski

      Mutta mittarivirhe on hyvä huomioida eli että ei varmasti aja lain kieltämää alinopeutta niin on syytä ajaa esimerkiksi 30km/h nopeusrajoitusalueella 40km/h mutta koska se on niin alhainen nopeus taitaville kuljettajille niin sen päälle voi lisätä vielä parikymppiä eli ajamme siis 60km/h.

      Erityisesti jos käsi on keskellä rattia kainaloa myöten on selvä merkki hyvin kokeneesta kuljettajasta, hän voi keskittyä enemmänkin jo vaikka kyydissä olijoiden jututtamiseen koska ajo on jo niin rutiinia. Tässä on ohitettu jo sekin vaihe kun vielä räplättiin ja roplattiin sitä sun tätä sen vilkunkin kanssa, käsi keskelle rattia ja mielellään ihan kainaloa myöten niin kertoo muille sen että tähän kuskiin ja ajotaitoihin voi luottaa, mitään vilkkua ei enää tarvita.

      • WooBer

        Ja juurikin kuvaamasi "hyvät" kuljettajat eivät minkään tasoista järkeä vaan ollaan kuin mikäkin idiootti ja vaarannetaan työmaan työntekijöiden turvallisuus tuollaisella piittaamattomuudella. Miksi tällaisille ylipäätään myönnetään ajo-oikeus? Ei oikein ymmärrys riitä tuohon.


      • WooBer

        eivät omaa siis


    • MaanJaLiedonTapa

      Kartellifirma - muistakaa sitten kipata ylijäämäasfalttimurut kevyen liikenteen väylälle kuten tähänkin asti.

    • körröttelyä

      Tietöitä tekevienkin voisi toivoa toimivan järkevällä tavalla nopeusrajoitusmerkkiensä kanssa. Pari viikkoa sitten ajelin Turun ohitustiellä, jossa tuli tyypillinen tietyö vastaan 100 km/h nopeudesta tiputettiin vauhti asteittain muistaakseni 40 km/h nopeuteen. Tietyö pätkä oli noin 100 m mittainen (ei mikään liikkuva niittohomma tms). Sitten aloin tähyillä, että missä kohtaa saa taas nostaa nopeutta. No näköjään seuraavan liittymän jälkeen 1,5 km myöhemmin. Varovaisesti koko autoletka ympärilläni näytti nostavan nopeutta sinne kortti pois 70 km/h tasolle, ennen kuin kaikki potkaisivat kaasun pohjaan seuraavan liittymän jälkeen. Aivan käsittämätöntä touhua ja nyt en puhu tästä törkeästä ylinopeudesta.

    • työ_yäk

      Tietyömaiden ohi ajetaan mahdollisimman lujaa ettei tartu hiki.

    • Sytytysosastonmies

      Kukaan teistä Pallinaamoista ei maininnut "koneen" jälkeistä 50 rajoitusta joka jatkuu vielä 5 km vaikka olis vanhaakin asfalttia. Saksassa koneen jälkeinen alkaa HETI maksiminopeus ! Suomessa Pallinaamat haluaa hankaloittaa..... kuin palomiehet konsanaan !!

      • Pienviljelijäxx

        Mutta kun työmaa-alue voi jatkua sen levityskoneen jälkeen useamman kilometrin juurikin sen asfaltin vaatiman jäähdytysajan takia. Siellä on jälkijyrä ja liikenteenohjaaja pitkänkin matkan päässä töissä.


      • Mitä palomiehet haluavat hankaloittaa? Sinun pyromaaniharrastusta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2176
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1557
    3. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      80
      1275
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1273
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1226
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1034
    7. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      60
      1014
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1007
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      932
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      814
    Aihe