No niin. Useisiin kyselyihini kun oon saanut täällä tod asiallisia kommentteja, niin ensin lämmin kiitos niistä kommentoijille!
Sitten tuntemukseni käytännön kokeilusta napa- ja keskimoottorisesta pyörästä. Tänään kun vihdoin sain Shimano Steps moottorilla varustetun pyörän muutamaksi tunniksi kokeiltavakseni tutulla reitillä. Joten vertailu oli todella omakohtainen eikä missään nimessä tieteellinen ja vieläpä täysin ilman mittalaitteita suoritettu. ...vain oma reisituntuma arviointiperusteena.
Toteutuksissa on isoja periaatteellisiakin eroja, jotka tuntuvat käytännössä selvästi.
Koska yleisesti etunapamoottorilla varustetuissa ratkaisuissa ei ole ns momentin eli poljinvoiman tunnistinta, niin se 'avustaa', oikeasti vetää, pyörää eteenpäin valitun tehon mukaisesti kohan oot polkevinasi pyörää eli vaikka vain hissukseen pyörittäisit ihan tyhjääkin niitä polkimia.
Keskimoottorin avustus loppuu heti, kun lopetat polkemisen. Eikä riitä tyhjä lipsuttaminen. Toimii siis niinkuin oikea, se tavallinenkin pyörä.
Toiseksi etunapamoottorisen avustehoon vaikuttaa myös etupyörän pyörimisnopeus. Eli kun ylämäessä sen nopeus useinkin pienenee, niin myös avustuksen teho vähenee. Eikä avustukseen vaikuta vähääkään esim pienemmälle vaihtaminen. Se saattaa toki helpottaa reisivoiman osuutta, juu.
Mut toisin on keskimoottorin kanssa. Sen antama avustusteho kun määräytyy polkimien pyörintänopeuden mukaan. Eli kun vauhti ylämäessä hidastuu, niin vaihde pienemmälle, niin polkimien pyöritysnopeus ei hidastu ja avustus pysyy ennallaan tai voi jopa lisääntyä... :)
Tämä tuli käytännössä todettua tänään Naantalin Kuparivuoren varsin jyrkässä useamman sadan metrin mäessä, kun ajoin sen ylös normisti istuen satulassa. :) kokeilulenkilläni.
Aiemmin omalla etunapapyörälläni kk sitten en päässyt ylös asti, vaikka tosissani väänsin ja irvistin. Ei auttanut, vaikka ykköselle vaihdoin, ei. Kesken jäi mäen kiipeäminen. Häpeäkseni jouduin taluttamaan loppumäen.
Eroa on myös tasaisella ajaessa ja loivissa pikkunousuissa. Keskimoottori, momentintunnistimens (poljinvoima) ansiosta lisää huomaattomasti avustetta ihan 'automatic' ja muuten vaikka vaihdoin isommalle vaihteelle, niin reisissä en eroa tunnistanut. Poljinvoiman tunnistin hoiti hommansa. I like it!
Mäki ja polkija oli sama, niinkuin pyörän merkkikin. Malli vaan toinen. ...ja valitettavasti toki myös hintalappu. Mutt jos vaan on mahdollisuus hankkia kalliimpi keskimoottorilla varustettu sähköavusteinen pyörä, niin todella sitä suosittelen ...ja siis kokemuksesta ...vaikkakin pienestä
Napa- vs keskimoottori käytännön testissä
17
1493
Vastaukset
- Soffalta_satulaan
Niin ja muuten nuo Watit ja voltit on myös ihan samoja molemmissa... ;)
- kiinnostunutkin
Oliko myös akkujen ah määrät samat ja akkujen ikä ja tyyppi. Eroja on napamoottorienkin välillä. Meill on tunturi tango 26,6v 10a akulla löytyy ibrido 36v 7a akku. Ibrido vetää kirkkaasti paremmin. Molemmissa etuveto
- Soffalta_satulaan
Jep, ovat aivan samat lukuarvoiltaan
- keepitsimple1
Keskimoottori kiva, jos sattuu kestämään. suosin yksinkertaisempaa tekniikkaa ja valintani on etumoottori.
- Soffalta_satulaan
Tulikin mieleen ajatus tai kysymys, ett saako etunamoottorin toimintaa parannettua? Eli saako sellaiseen lisättyä joteski momentin tunnistimen jälkikäteen? ...niissä kun yleisesti ei oo moista poljinvoiman tunnistinta. Paitsi kuulemma yhdessä merkissä.
Ja jos saa, niin riittäiskö esim sen keskiön vaihtaminen, jos jostain moisen saisi ostettua? Vai pitääkö napamoottori pyörineen myös vaihtaa? Ja tarvitaanko lisävaijereita tai piuhoja jonnekin ja/ohjausyksikkö, jne...?
Voi tietty olla pönttö ajatuskin, muttku toi budjetti pistää hanttiin kokonaan uuden pyörän oston :(- keepitsimple3
Napamoottorin etuja ovat yksinkertaisuus ja edullisuus. Jos siihen aletaan liikaa ripustamaan kaikenlaisia ylimääräisiä härpäkkeitä, niin sen jälkeen se tuskin on halpa, eikä varmaan luotettavakaan. On hyvä, että tarjolla on myös edullisempi vaihtoehto, niin kaikille löytyy sopiva vaihtoehto.
- uiyyttyrt
keepitsimple3 kirjoitti:
Napamoottorin etuja ovat yksinkertaisuus ja edullisuus. Jos siihen aletaan liikaa ripustamaan kaikenlaisia ylimääräisiä härpäkkeitä, niin sen jälkeen se tuskin on halpa, eikä varmaan luotettavakaan. On hyvä, että tarjolla on myös edullisempi vaihtoehto, niin kaikille löytyy sopiva vaihtoehto.
keskiömoottoreis kuluu kettingit paljo nopeemmin ja etumoottori kestää vissii paremmin vissii.
- Hyvä_vai_halpa
uiyyttyrt kirjoitti:
keskiömoottoreis kuluu kettingit paljo nopeemmin ja etumoottori kestää vissii paremmin vissii.
vissiin joo, kun ei ole kokemusta senkään vertaa kuin aloittajalla.
Omien kokeiluiden tulos on samansuuntainen kuin tuolla on kerrottu. Napamoottorin kanssa pitää olla jonkinlainen käsisäätömahdollisuus, muuten sen logiikka ei riitä avustamaan isoa mäkeä ylös asti. Keskiömoottoriin se on toteutettu valmiiksi. Kun ostaa esim. Boshin osiin perustuvan pyörän, ei tarvitse miettiä toimiiko se ja kuinka kauan. Rahaa toki menee, mutta sehän on keksitty sitä varten.
- Jokuuuu
Mikä hintanen ja merkkinen etunapamoottorinen sul on?
Näiski o jotai eroi,, toiset vetää tehokkaammin ku toiset. Ibrido oli kyllä 600e ? etumoottorinen, mut vetää kuulema tehokkaammi ku Tango forte, jonka hinta 1600e, vai oliko ny 1400e ollu uutena. Uudemmas Forte premium mallis(hinta ollu noin 2000e) väitetään puolestaan olevan lähes tuplasti enemmän tehoa Tangoon, Prego forteen ja Park kafe forteen verrattuna jotka saman merkkisiä jne....- Soffalta_satulaan
En nyt haluu tästä mitään merkkikisaa tehdä. Siitä kun lie yhtä monta mieltä kuin eri merkkien käyttäjiäkin on.
Mutt varmaankin niissä eroja on. Ne kun nuo etunapamoottorit lie useinkin (?) ns halpistuotteita ja/tai kaukoidän ihmeitä, joiden laatutaso voi olla varsin kirjavaa... Mutt hintaa pyörälläni oli varsin liki puolitoista €-tonnia - Soffalta_satulaan
Soffalta_satulaan kirjoitti:
En nyt haluu tästä mitään merkkikisaa tehdä. Siitä kun lie yhtä monta mieltä kuin eri merkkien käyttäjiäkin on.
Mutt varmaankin niissä eroja on. Ne kun nuo etunapamoottorit lie useinkin (?) ns halpistuotteita ja/tai kaukoidän ihmeitä, joiden laatutaso voi olla varsin kirjavaa... Mutt hintaa pyörälläni oli varsin liki puolitoista €-tonniaSaattais siis tulla vaan turhaa kilpalaulantaa kunkin valintojen kesken. Ja monethan ei muita merkkejä, saati omaa valintaa paremmista mitään tiedä.
Eikä kaikki jaksa tai kiinnostu vertaamaan, saati 'testaamaan' edes parin päivän mittaan kokeilemalla erilaisissa paikoissa useampia vaihtoehtoja. Monet uskoo myyjän puheita ja tuijottavat hintalappua...
No siksi minäkin virheeni tein, kun ei rahat riittäny paremmiksi tietämiini, jukolaut! 🎼 🎶 ...niinkos Irvinkin aikoinaan lauloi - Soffalta_satulaan
Soffalta_satulaan kirjoitti:
Saattais siis tulla vaan turhaa kilpalaulantaa kunkin valintojen kesken. Ja monethan ei muita merkkejä, saati omaa valintaa paremmista mitään tiedä.
Eikä kaikki jaksa tai kiinnostu vertaamaan, saati 'testaamaan' edes parin päivän mittaan kokeilemalla erilaisissa paikoissa useampia vaihtoehtoja. Monet uskoo myyjän puheita ja tuijottavat hintalappua...
No siksi minäkin virheeni tein, kun ei rahat riittäny paremmiksi tietämiini, jukolaut! 🎼 🎶 ...niinkos Irvinkin aikoinaan lauloiTaas 'ajosta kotiuteassani' nyt tulin katsoneeksi sen moottorin nimen, tai valmistajako lie... Silentio siinä ainaski lukee. Muuta en tiiä, mutt tehottomalta saman pyörän keskimoottorimalliin (Shimano Steps) verrattuna on.
- kaksiveto
Etunapamoto on ykkönen talvella, sillä se tekee fillarista kaksivedon, molemmat pyörät vetää...
- Soffalta_satulaan
Näin voi olla, juu... mutt kesällä ja/tai kuivalla pitävällä kelillä mäissä, etenkin niissä isommissa, napamoottoreista loppuu teho eli apu juuri siellä yläpäässä, jossa sitä eniten kaipais. ...vauhdin hidastumisen vuoksi.
Tästähän täällä väännettiin jo aiemmin. Silloin tietävämmät pystyivät jopa laskelmin osoittamaan tuon paikkansa pitävyyden.
Nyt osuin muualla myös pari vuotta vanhaan ketjuun, jossa sama tehon väheneminen todettiin selkeästi.
Sähköpyöristä kiinnostuneiden kantsii tutustua vaihtoehtoihin ennen hankintaa, niin tekee ainakin tietoisen valinnan, mihin sitt kukin päätyykin.
http://tavarafillari.fi/keskustelu/aihe/sahkopyora-moottori-edessa-vai-takana/ ...vai keskellä?
Kokeneethan tietävät jo kaiken, vaikka ovatkin joskus etimielisiä...
- Soffalta_satulaan
Soffalla röhöttäessä voi hyvin oppia lisää itseään kiinnostavasta lukemalla toisten kirjoittamista kokemuksista, mietteistä tai tietämistä, kuten just minä, lukiessani sähköfillari.fi:tä... No olisko ollu ilman ääkkösiä kirjoitettu ...momentintunnistin kun säästää jopa akkuakin... Eipä oo tullut moinen mieleeni, mutt varsin loogiselta se vaikutti :)
Tässä luvaton lainaus muutenkin avartavasta kirjoituksesta:
Hyvin tehdyn säätöjärjestelmän takana on aina kehittynyt polkimien voimaa mittaava järjestelmä. Järjestelmä mittaa itse asiassa voimansiirtoon kohdistuvaa vääntömomenttia. Aivan samoin kuin tavallisessa polkupyörässä, kun haluaa kiihdyttää, poljetaan polkimia lujempaa. Vastaavasti ajaja keventää polkimien vääntämistä kun siirtyy tasaiselle tai alamäkeen. Fiksu sähköjärjestelmä toimii kuin ajatus, siitä ei tarvise erikseen huolehtia vaan se toimii automaattisesti koko ajan oikein nollan ja sadan prosentin avustustason välillä. Samalla säästetään energiaa.
Halvoilla osilla, eli vain polkimien pyörittämistä tunnistavalla (cadenssin tunnistin) kiekoilla tehdyt pyörät pyörittävät moottoria koko ajan kun polkimet liikkuvat, riippumatta polkimien vääntömomentista, myös alamäessä ja tasaisella. Halvat pyörät käyttävät moottoria vain 0% tai 100% teholla eli avustus on joko täysillä päällä tai ei ollenkaan. Ne kuluttavat jopa tuplasti enemmän energiaa verrattuna poljinvoiman tunnistuksella varustettuihin pyöriin. - Soffalta_satulaan
Kirjoitus, josta tuo ylläoleva on lainattu, kokonaisuudessaan luettavissa: http://www.sahkofillari.fi/Blogi/Miten-valita-itselle-sopiva-saehkoepyoerae
- Soffalta_satulaan
Lisää saman kirjoittajan mielenkiintoisia kirjoituksia:
http://www.sahkofillari.fi/epages/sahkofillari.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015101202/Categories/Blogi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1272113
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1301543En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1021432- 631244
Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1401191The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut121111Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall226945- 155895
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57823Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20789