Napa- vs keskimoottori käytännön testissä

Soffalta_satulaan

No niin. Useisiin kyselyihini kun oon saanut täällä tod asiallisia kommentteja, niin ensin lämmin kiitos niistä kommentoijille!

Sitten tuntemukseni käytännön kokeilusta napa- ja keskimoottorisesta pyörästä. Tänään kun vihdoin sain Shimano Steps moottorilla varustetun pyörän muutamaksi tunniksi kokeiltavakseni tutulla reitillä. Joten vertailu oli todella omakohtainen eikä missään nimessä tieteellinen ja vieläpä täysin ilman mittalaitteita suoritettu. ...vain oma reisituntuma arviointiperusteena.

Toteutuksissa on isoja periaatteellisiakin eroja, jotka tuntuvat käytännössä selvästi.

Koska yleisesti etunapamoottorilla varustetuissa ratkaisuissa ei ole ns momentin eli poljinvoiman tunnistinta, niin se 'avustaa', oikeasti vetää, pyörää eteenpäin valitun tehon mukaisesti kohan oot polkevinasi pyörää eli vaikka vain hissukseen pyörittäisit ihan tyhjääkin niitä polkimia.

Keskimoottorin avustus loppuu heti, kun lopetat polkemisen. Eikä riitä tyhjä lipsuttaminen. Toimii siis niinkuin oikea, se tavallinenkin pyörä.

Toiseksi etunapamoottorisen avustehoon vaikuttaa myös etupyörän pyörimisnopeus. Eli kun ylämäessä sen nopeus useinkin pienenee, niin myös avustuksen teho vähenee. Eikä avustukseen vaikuta vähääkään esim pienemmälle vaihtaminen. Se saattaa toki helpottaa reisivoiman osuutta, juu.
Mut toisin on keskimoottorin kanssa. Sen antama avustusteho kun määräytyy polkimien pyörintänopeuden mukaan. Eli kun vauhti ylämäessä hidastuu, niin vaihde pienemmälle, niin polkimien pyöritysnopeus ei hidastu ja avustus pysyy ennallaan tai voi jopa lisääntyä... :)

Tämä tuli käytännössä todettua tänään Naantalin Kuparivuoren varsin jyrkässä useamman sadan metrin mäessä, kun ajoin sen ylös normisti istuen satulassa. :) kokeilulenkilläni.
Aiemmin omalla etunapapyörälläni kk sitten en päässyt ylös asti, vaikka tosissani väänsin ja irvistin. Ei auttanut, vaikka ykköselle vaihdoin, ei. Kesken jäi mäen kiipeäminen. Häpeäkseni jouduin taluttamaan loppumäen.

Eroa on myös tasaisella ajaessa ja loivissa pikkunousuissa. Keskimoottori, momentintunnistimens (poljinvoima) ansiosta lisää huomaattomasti avustetta ihan 'automatic' ja muuten vaikka vaihdoin isommalle vaihteelle, niin reisissä en eroa tunnistanut. Poljinvoiman tunnistin hoiti hommansa. I like it!

Mäki ja polkija oli sama, niinkuin pyörän merkkikin. Malli vaan toinen. ...ja valitettavasti toki myös hintalappu. Mutt jos vaan on mahdollisuus hankkia kalliimpi keskimoottorilla varustettu sähköavusteinen pyörä, niin todella sitä suosittelen ...ja siis kokemuksesta ...vaikkakin pienestä

17

1510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soffalta_satulaan

      Niin ja muuten nuo Watit ja voltit on myös ihan samoja molemmissa... ;)

      • kiinnostunutkin

        Oliko myös akkujen ah määrät samat ja akkujen ikä ja tyyppi. Eroja on napamoottorienkin välillä. Meill on tunturi tango 26,6v 10a akulla löytyy ibrido 36v 7a akku. Ibrido vetää kirkkaasti paremmin. Molemmissa etuveto


      • Soffalta_satulaan

        Jep, ovat aivan samat lukuarvoiltaan


    • keepitsimple1

      Keskimoottori kiva, jos sattuu kestämään. suosin yksinkertaisempaa tekniikkaa ja valintani on etumoottori.

    • Soffalta_satulaan

      Tulikin mieleen ajatus tai kysymys, ett saako etunamoottorin toimintaa parannettua? Eli saako sellaiseen lisättyä joteski momentin tunnistimen jälkikäteen? ...niissä kun yleisesti ei oo moista poljinvoiman tunnistinta. Paitsi kuulemma yhdessä merkissä.

      Ja jos saa, niin riittäiskö esim sen keskiön vaihtaminen, jos jostain moisen saisi ostettua? Vai pitääkö napamoottori pyörineen myös vaihtaa? Ja tarvitaanko lisävaijereita tai piuhoja jonnekin ja/ohjausyksikkö, jne...?

      Voi tietty olla pönttö ajatuskin, muttku toi budjetti pistää hanttiin kokonaan uuden pyörän oston :(

      • keepitsimple3

        Napamoottorin etuja ovat yksinkertaisuus ja edullisuus. Jos siihen aletaan liikaa ripustamaan kaikenlaisia ylimääräisiä härpäkkeitä, niin sen jälkeen se tuskin on halpa, eikä varmaan luotettavakaan. On hyvä, että tarjolla on myös edullisempi vaihtoehto, niin kaikille löytyy sopiva vaihtoehto.


      • uiyyttyrt
        keepitsimple3 kirjoitti:

        Napamoottorin etuja ovat yksinkertaisuus ja edullisuus. Jos siihen aletaan liikaa ripustamaan kaikenlaisia ylimääräisiä härpäkkeitä, niin sen jälkeen se tuskin on halpa, eikä varmaan luotettavakaan. On hyvä, että tarjolla on myös edullisempi vaihtoehto, niin kaikille löytyy sopiva vaihtoehto.

        keskiömoottoreis kuluu kettingit paljo nopeemmin ja etumoottori kestää vissii paremmin vissii.


      • Hyvä_vai_halpa
        uiyyttyrt kirjoitti:

        keskiömoottoreis kuluu kettingit paljo nopeemmin ja etumoottori kestää vissii paremmin vissii.

        vissiin joo, kun ei ole kokemusta senkään vertaa kuin aloittajalla.

        Omien kokeiluiden tulos on samansuuntainen kuin tuolla on kerrottu. Napamoottorin kanssa pitää olla jonkinlainen käsisäätömahdollisuus, muuten sen logiikka ei riitä avustamaan isoa mäkeä ylös asti. Keskiömoottoriin se on toteutettu valmiiksi. Kun ostaa esim. Boshin osiin perustuvan pyörän, ei tarvitse miettiä toimiiko se ja kuinka kauan. Rahaa toki menee, mutta sehän on keksitty sitä varten.


    • Jokuuuu

      Mikä hintanen ja merkkinen etunapamoottorinen sul on?

      Näiski o jotai eroi,, toiset vetää tehokkaammin ku toiset. Ibrido oli kyllä 600e ? etumoottorinen, mut vetää kuulema tehokkaammi ku Tango forte, jonka hinta 1600e, vai oliko ny 1400e ollu uutena. Uudemmas Forte premium mallis(hinta ollu noin 2000e) väitetään puolestaan olevan lähes tuplasti enemmän tehoa Tangoon, Prego forteen ja Park kafe forteen verrattuna jotka saman merkkisiä jne....

      • Soffalta_satulaan

        En nyt haluu tästä mitään merkkikisaa tehdä. Siitä kun lie yhtä monta mieltä kuin eri merkkien käyttäjiäkin on.
        Mutt varmaankin niissä eroja on. Ne kun nuo etunapamoottorit lie useinkin (?) ns halpistuotteita ja/tai kaukoidän ihmeitä, joiden laatutaso voi olla varsin kirjavaa... Mutt hintaa pyörälläni oli varsin liki puolitoista €-tonnia


      • Soffalta_satulaan
        Soffalta_satulaan kirjoitti:

        En nyt haluu tästä mitään merkkikisaa tehdä. Siitä kun lie yhtä monta mieltä kuin eri merkkien käyttäjiäkin on.
        Mutt varmaankin niissä eroja on. Ne kun nuo etunapamoottorit lie useinkin (?) ns halpistuotteita ja/tai kaukoidän ihmeitä, joiden laatutaso voi olla varsin kirjavaa... Mutt hintaa pyörälläni oli varsin liki puolitoista €-tonnia

        Saattais siis tulla vaan turhaa kilpalaulantaa kunkin valintojen kesken. Ja monethan ei muita merkkejä, saati omaa valintaa paremmista mitään tiedä.
        Eikä kaikki jaksa tai kiinnostu vertaamaan, saati 'testaamaan' edes parin päivän mittaan kokeilemalla erilaisissa paikoissa useampia vaihtoehtoja. Monet uskoo myyjän puheita ja tuijottavat hintalappua...
        No siksi minäkin virheeni tein, kun ei rahat riittäny paremmiksi tietämiini, jukolaut! 🎼 🎶 ...niinkos Irvinkin aikoinaan lauloi


      • Soffalta_satulaan
        Soffalta_satulaan kirjoitti:

        Saattais siis tulla vaan turhaa kilpalaulantaa kunkin valintojen kesken. Ja monethan ei muita merkkejä, saati omaa valintaa paremmista mitään tiedä.
        Eikä kaikki jaksa tai kiinnostu vertaamaan, saati 'testaamaan' edes parin päivän mittaan kokeilemalla erilaisissa paikoissa useampia vaihtoehtoja. Monet uskoo myyjän puheita ja tuijottavat hintalappua...
        No siksi minäkin virheeni tein, kun ei rahat riittäny paremmiksi tietämiini, jukolaut! 🎼 🎶 ...niinkos Irvinkin aikoinaan lauloi

        Taas 'ajosta kotiuteassani' nyt tulin katsoneeksi sen moottorin nimen, tai valmistajako lie... Silentio siinä ainaski lukee. Muuta en tiiä, mutt tehottomalta saman pyörän keskimoottorimalliin (Shimano Steps) verrattuna on.


    • kaksiveto

      Etunapamoto on ykkönen talvella, sillä se tekee fillarista kaksivedon, molemmat pyörät vetää...

      • Soffalta_satulaan

        Näin voi olla, juu... mutt kesällä ja/tai kuivalla pitävällä kelillä mäissä, etenkin niissä isommissa, napamoottoreista loppuu teho eli apu juuri siellä yläpäässä, jossa sitä eniten kaipais. ...vauhdin hidastumisen vuoksi.

        Tästähän täällä väännettiin jo aiemmin. Silloin tietävämmät pystyivät jopa laskelmin osoittamaan tuon paikkansa pitävyyden.

        Nyt osuin muualla myös pari vuotta vanhaan ketjuun, jossa sama tehon väheneminen todettiin selkeästi.

        Sähköpyöristä kiinnostuneiden kantsii tutustua vaihtoehtoihin ennen hankintaa, niin tekee ainakin tietoisen valinnan, mihin sitt kukin päätyykin.

        http://tavarafillari.fi/keskustelu/aihe/sahkopyora-moottori-edessa-vai-takana/ ...vai keskellä?

        Kokeneethan tietävät jo kaiken, vaikka ovatkin joskus etimielisiä...


    • Soffalta_satulaan

      Soffalla röhöttäessä voi hyvin oppia lisää itseään kiinnostavasta lukemalla toisten kirjoittamista kokemuksista, mietteistä tai tietämistä, kuten just minä, lukiessani sähköfillari.fi:tä... No olisko ollu ilman ääkkösiä kirjoitettu ...momentintunnistin kun säästää jopa akkuakin... Eipä oo tullut moinen mieleeni, mutt varsin loogiselta se vaikutti :)

      Tässä luvaton lainaus muutenkin avartavasta kirjoituksesta:

      Hyvin tehdyn säätöjärjestelmän takana on aina kehittynyt polkimien voimaa mittaava järjestelmä. Järjestelmä mittaa itse asiassa voimansiirtoon kohdistuvaa vääntömomenttia. Aivan samoin kuin tavallisessa polkupyörässä, kun haluaa kiihdyttää, poljetaan polkimia lujempaa. Vastaavasti ajaja keventää polkimien vääntämistä kun siirtyy tasaiselle tai alamäkeen. Fiksu sähköjärjestelmä toimii kuin ajatus, siitä ei tarvise erikseen huolehtia vaan se toimii automaattisesti koko ajan oikein nollan ja sadan prosentin avustustason välillä. Samalla säästetään energiaa.
      Halvoilla osilla, eli vain polkimien pyörittämistä tunnistavalla (cadenssin tunnistin) kiekoilla tehdyt pyörät pyörittävät moottoria koko ajan kun polkimet liikkuvat, riippumatta polkimien vääntömomentista, myös alamäessä ja tasaisella. Halvat pyörät käyttävät moottoria vain 0% tai 100% teholla eli avustus on joko täysillä päällä tai ei ollenkaan. Ne kuluttavat jopa tuplasti enemmän energiaa verrattuna poljinvoiman tunnistuksella varustettuihin pyöriin.

    • Soffalta_satulaan
      • Soffalta_satulaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      195
      2701
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      206
      1224
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1151
    4. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      312
      996
    5. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      960
    6. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      102
      950
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      888
    8. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      62
      885
    9. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      871
    10. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      869
    Aihe