Nainen ei voi olla pappi.

Naispappeuseiok

Mikään Raamatunkohta ei käske naisen ruveta toimimaan pappina, täten naispappeus on omien mielipiteiden lisäämistä Raamattuun, minkä Raamattu kieltää. Nimittäin jos joku lisää jotakin mitä tahansa evankeliumiin tai poistaa siitä, Jumala laittaa Johanneksen Ilmestyksessä mainitut kiroukset hänen päällensä Raamatun mukaan... Muualla Paavali sanoo: Galatalaisille 1:8

Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

Raamattua ei saa muuttaa omien tarkoitusperien ajamiseksi :///

52

1216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heikolta.näyttää

      Osaatko ajatella itsenäisesti ilman jonkun kirjan apua?

      • Martti.Luther.88

        Raamattu on uskon ja elämän ylin ohje.


      • Anonyymi
        Martti.Luther.88 kirjoitti:

        Raamattu on uskon ja elämän ylin ohje.

        Ei ole mikään ohje. Ei 2000 vuotta vanhoja tapoja voi noudattaa nykyaikana. Vai milloin olet kivittänyt vääräuskoisia viimeksi?


    • 9. Mutta te olette "valittu suku,KUNINKAALLINEN PAPISTO / kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;

      Tarkkoja ollaksemme KAIKKI JUMALASTA syntyneet sisaret ja veljet ovat pappeja muodostaen kuninkaallisen papiston.

      • vääristääeisaa

        Timoteus kirje 3:2Paimen olkoon, YHDEN VAIMON mies.


      • markku.lievonen
        vääristääeisaa kirjoitti:

        Timoteus kirje 3:2Paimen olkoon, YHDEN VAIMON mies.

        Seurakunnassa työkseen opettava opettaja / tehtävä on jo eri asia, jota ehkä tarkoititkin.

        Taas pappeus kuuluu kaikille sisarille ja veljille.


      • Anonyymi

        Kysymys on tuossa hengellisestä pappeudesta, ei virka pappeudesta seurakunnassa-


      • Anonyymi

        Kuninkaallisen papiston kohdalla Pietari viittaa Mooseksen laissa olevaan säädökseen, että juutalaiset miehet ovat Jumalan pappisvaltakunta ja kuninkaallinen papisto. Pietari ei myöskään aseta mitään yleistä pappeutta vaan viittaa juutalaisiin miehiin.

        Herran Jeesuksen saama lahja ensihedelmäksi on 144000 messiaanista juutalaista. Tässä joukossa ei ole mukana pakanakristittyjä, mutta se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö pakanat voi pelastua. Tosin monilla pakanakristityillä on väärä kuvitelma, että he olisivat tempaukseen osallistuvia viisaita neistyitä, mutta monille tulee tässä kohtaa pettymys, koska heiltä puuttui pyhitys ja he olivatkin laittomuutensa takia tyhmiä neitsyitä.

        1000-vuotiskaudella pakanoita johtaa messiaaniset juutalaiset. Jeesuksen opetuslapsetkin olivat messiaanisia juutalaisia, jotka tulevat johtamaan Israelin 12 sukukuntaa. Tämä organisaatio johtaa Jeesuksen kanssa pakanoita.

        ”mutta teistä tulee minun pappisvaltakuntani ja pyhä kansani.’ Tämä sinun tulee sanoa israelilaisille.” (2 Moos 19:6)

        ”Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa. Ennen te ette olleet kansa, mutta nyt te olette Jumalan kansa. Ennen te olitte armoa vailla, mutta nyt on Jumala teidät armahtanut.” (1 Piet 2:9,10)

        ”Herra sanoi Hoosealle: ”Anna hänelle nimeksi Lo-Ammi, sillä te ette ole minun kansani enkä minä ole teidän Jumalanne.” (Hoos 1:9)

        ”Nyt Herra kutsuu sinua, hylättyä vaimoa, joka on toivonsa menettänyt. — Kuka voisi hylätä nuoruutensa vaimon, sanoo sinun Jumalasi. — Hetkeksi minä sinut jätin, mutta suuressa rakkaudessani minä nyt haen sinut takaisin. Vain tuokioksi, vihani vimmassa, minä käänsin kasvoni sinusta pois, mutta minä armahdan sinua, minun uskollisuuteni on ikuinen, sanoo Herra, sinun lunastajasi.” (Jes 54:6-8)


      • Anonyymi
        vääristääeisaa kirjoitti:

        Timoteus kirje 3:2Paimen olkoon, YHDEN VAIMON mies.

        Etsipä miespapeista yhden naisen miestä. Eräskin piti jalkavaimoa ja kun äitinsä häntä siitä moitti, hän toi perisynnin papittaen tänne ja näitä oppeja rakastetaan, sekä miehet ovat hapattaneet Siionin.
        Ei housuissa roikkuvat liperit kovin papillisilta näytä, turhaa siinä on sitä kehua, että on suuuret roikottimet . olen pappi.

        Aloitus on turhaa jankkaamista hapatetta. Apostolisena aikana ei ollut näin.

        Seurakunnan vanhin, hän olkoon mies, mutta leeviläisiä on turha tuoda kirkkoon.


      • Anonyymi

    • 1234567---

      Todellakaan nainen ei voi olla pappi. Näyttää siltä, että vain viisaat ymmärtävät tämän.

      • Anonyymi

        Ylimielistä, jopa sinulta.


    • 812

      Seurakunnan kaitsijan paimenen virka on miehen virka. naispappeus on saatanallista eksytystä

      Jeesus ei ottanut apostoleiksi yhtään naista,. vaikka näin olisi voinut halutessaan tehdä.

      Seurakunnassa on paljon monia muita toimia joissa nainen voi toimia.

    • Raamatun.NAISET

      Raamatun ja Lutherin mukaan jokainen Jumalan Sanaan uskova on Sanan palvelija eli "pappi", yhtä hyvin naiset kuin miehetkin, ja Jeshua vahvisti tasa-arvon kun Hän Itse lähetti( APOSTOLI = LÄHETETTY ) naiset ensimmäisinä julistamaan Ylösnousemusta.

      Naiset voivat olla Raamatun mukaan evankelistoina, profeettoina ja sielunhoitajina toisille naisille. Mutta Jumalan Sanan profetoinnin ja opetuksen raja on häilyvä, joten
      naisprofeetta voi myös profetoidessaan evankelioida ja opettaakin Sanasta, mutta
      virallista Seurakunnan paimenen, opettajan ja vanhimman asemaa ei naiselle ole.

      Raamatun mukaan Seurakunnan paimenina ja johtajina on miesvanhimmisto, joka opettaa Jumalan Sanasta( VT ) Pyhän Hengen Voitelussa käyttäen myös Uuden Liiton apostolien Pyhiä Kirjoituksia ja antaen tilaa Näkyjen ja Profetioiden tuojille, naisille.
      Näky on kaikkein korkein Jumalan Ilmoituksen väline, ja opettaja on profeettaa alempi.

      • M_öö_Ä

        _öö_


    • "Mikään Raamatunkohta ei käske naisen ruveta toimimaan pappina"

      Juu, ei erikseen Raamatussa "käsketä", tollaseen asiaan, mutta olihan Juniakin peräti apostoli ja Maria Magdalena Jeesuksen opetuslapsi.

      • taisinnepäin

        Junia nimi on väärin kirjoitetussa muodossa. Hän oli Juanian, siis mieshenkilö.


      • Anonyymi
        taisinnepäin kirjoitti:

        Junia nimi on väärin kirjoitetussa muodossa. Hän oli Juanian, siis mieshenkilö.

        Kreikankielessä miesten etunimissä on s-kirjain lopussa.


    • Siis Raamattu ja Luther ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjat opettavat, että saarnanvirka on miehinen. Hengellinen pappeus on kaikilla, mutta virka pappeus kuuluu miehelle. Nainen ei voi opettaa seurakunnan ylitse. Naiselle kyllä riittää muita tehtäviä kirkossa. Olen sillä kannalla, että papin virassa oleva nainen, ei voi opettaa kuin uskovainen, koska hän on eksynyt...Toki nainen voi olla pätevämpi ja aivan ihana esim. Pyhäkoulunopettajana tai vaikkapa teologina yms.

      Perustelut siihen ovat selvät raamatussa.
      1. Mies luotiin ensin (1.Kor.11:8,1.Tim.2:13)
      2. Nainen lankesi ensin (2.Kor.11:3,1.Tim.2:14)
      3. Mies on naisen pää (1.Tim.3:4,1.Kor.11:39,Kol.3:18,Efe.5:23.)
      Ainoastaan miehet toimivat apostoleina ja opettajina.
      Apt.1:21, Tit.1:6, 1.Tim.3:2,12
      Paavali osoitti suoran kehoituksen meille.
      "Jos kuitenkin viivyn, saat tästä tietää, miten tulee käyttäytyä Herran huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus."1.Tim.3:15

      Niitä varten jotka eivät halunneet totella, Paavalilla oli sana.
      "Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.1.Kor.14:37-38.
      Herran käsky velvoittaa uskovia tottelemaan korostamalla asian tärkeyttä.
      Naisen opetuskielto (1.Tim.2:12) perustuu niin moneen kohtaan, ettei ole epäilystäkään että se on Jumalan tahto.

      Tässä pappeuskysymyksessä luotan ennenmuuta seurakunnan ja Raamatun opetuksiin, en ulkopuolisiin naispappeihin tai ulkopuolisiin mielipiteisiin ja käsityksiin.

      Uskonpuhdistajan opetus tuohon 1.kor.14:lukuun, on myös varsin selvä. Siis lyhyesti sanottuna, se opetus on sama hänellä kuin meilläkin.

      • Olihan Juniakin peräti apostoli ja Maria Magdalena Jeesuksen opetuslapsi.


      • nainen.vaijetkoon

        Mistä sitä niin on päätelty, että Junia olisi nainen. Kyllä ne vaan apostolit olivat miehiä. Kyllä niitä olisi enemmän kuin yksi naisapostoli jos naisetkin olisivat olleet apostoleja.
        Julia nimeäkin käytetään niin naisilla kuin miehilläkin, samoin Armi nimeä löytyy kummaltakin.
        Kyllä apostolit vaan olivat miehiä, ja sillä siisti.


      • nainen.vaijetkoon kirjoitti:

        Mistä sitä niin on päätelty, että Junia olisi nainen. Kyllä ne vaan apostolit olivat miehiä. Kyllä niitä olisi enemmän kuin yksi naisapostoli jos naisetkin olisivat olleet apostoleja.
        Julia nimeäkin käytetään niin naisilla kuin miehilläkin, samoin Armi nimeä löytyy kummaltakin.
        Kyllä apostolit vaan olivat miehiä, ja sillä siisti.

        >Julia nimeäkin käytetään niin naisilla kuin miehilläkin

        Missä muka miehillä? Julian miehinen vastine on Julius ja Junian Junius.


      • Anonyymi
        nainen.vaijetkoon kirjoitti:

        Mistä sitä niin on päätelty, että Junia olisi nainen. Kyllä ne vaan apostolit olivat miehiä. Kyllä niitä olisi enemmän kuin yksi naisapostoli jos naisetkin olisivat olleet apostoleja.
        Julia nimeäkin käytetään niin naisilla kuin miehilläkin, samoin Armi nimeä löytyy kummaltakin.
        Kyllä apostolit vaan olivat miehiä, ja sillä siisti.

        Uusin Raamatun tutkimus on tuonut esiin mielenkiintoisen seikan naisten asemasta seurakunnassa. Roomalaiskirjeen jae seitsemän mainitsee nimen Junias (kreikankielisessä Raamatussa lounian). Hän oli arvostetussa apostoli. Kreikan kielessä s-kirjain nimen lopussa kertoo, että kyse on miehen nimestä mutta sanassa lounian ei ole s-kirjainta.

        “Tervehdys Andronikokselle ja Juniakselle, heimolaisilleni ja vankitovereilleni, jotka ovat arvossa pidettyjä apostolien joukossa ja jotka jo ennen minua ovat olleet Kristuksessa.” (Roomalaiskirje 16:7, FinRK)

        Pitkään luultiin, että Raamatun Junias olisi miehen nimi mutta uusimmat tutkimukset ovat tuoneet esille uutta tietoa tämän arvostetun apostolin nimestä. Lounian-nimi voitaisiin kääntää miehen nimeksi Junias, jos siihen lisättäisiin painotusmerkit tietyllä tavalla ja Juniaksi, jos ne merkittäisiin toisella tavalla. Alkuperäisessä tekstissä (varhaisin kopio neljänneltä vuosisadalta) ei ole lainkaan näitä merkkejä, koska niiden käyttö keksittiin vasta 900-1000jKr.. 200-luvulta jKr. löytyy historian kirjoituksia, joissa historioitsijat kertovat tästä apostolista ja pitävät häntä naisena. Samoin 300- ja 400-luvuilta.

        Meidän käytössämme olevan kreikankielisen tekstin nimi on Junias, mikä kertoo, että joku tekstin kirjoittaja, jonka aikana painotusmerkkejä lisäiltiin, uskoi, ettei kyseessä voinut olla nainen.

        Uusimmat tutkimukset kertovat kuitenkin, ettei Junias-nimistä miestä löydy lainkaan mistään Raamatun ajan kirjoituksista mutta esim. jo pelkästään antiikin Rooman ajan teksteistä Junia-nimisiä naisia löytyy noin 250 kertaa. Tutkijat uskovat, ettei Junias-nimeä ollut siihen aikaan edes olemassa. Kyseessä oli siis nais-apostoli ja vieläpä hyvin arvostettu sellainen. Teksti osoittaa, että Paavali varsinkin, piti tätä naista suuressa arvossa ja hurskaana Jeesuksen seuraajana, joka oli tullut uskoon ennen Paavalia.

        Näin väitteet siitä, etteivät naiset muka saaneet johtaa seurakuntaa ja opettaa niitä, ovat tuulesta temmattuja. Ja käyhän asia ilmi Uudesta testamentista muutenkin. On selvää, että naiset olivat seurakunnassa äänessä, sillä miksi muuten Paavalin olisi pitänyt kieltää heitä tietyssä kokouksessa puhumasta seurakunnassa.

        Tästä asiasta löytyy paljon kirjoituksia ja arvostettuja tieteen artikkeleita. Netti on niitä pullollaan, joten lähdettä ei edes tarvitsisi mainita mutta tässä yksi lähde kuitenkin heille, joita asia kiinnostaa enemmän.

        Lähde: https://www.cbeinternational.org/resource/female-apostle/

        Naisten asemasta seurakunnassa on kirjoitettu tällä palstalla useaan otteeseen mutta tätä näkökantaa ei ole vielä kukaan ymmärtänyt täällä kertoa. Tämä näkökanta perustuu Raamatun ajan historiaan.

        On väitetty, että Paavali olisi kieltänyt naisia puhumasta tai opettamasta seurakunnassa. Onko todellakin näin. No, katsotaanpa 1. kirje Timoteukselle 2:11-14

        “11. Naisen tulee oppia hiljaisuudessa, kaikessa alistuvana. 12. Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän vallitsee miestä, vaan hänen tulee elää hiljaisuudessa. 13. Luotiinhan Aadam ensin ja sitten Eeva, 14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen joutui petetyksi ja lankesi rikkomukseen...” (1. kirje Timoteukselle 2:11-14, FinRK)

        Perusteena sille, etteivät naiset saa opettaa seurakunnassa on se, että Eeva joutui petetyksi ensin. Toisin sanoen, naiset eivät saa puhua seurakunnassa siksi, koska maailman ENSIMMÄINEN nainen Eeva lankesi ennen Aadamia!!! Asia ei siis liity mitenkään nykynaisiin, eikä edes Paavalin ajan naisiin, vaan on ennakkoasenteista syrjintää ja vihapuhetta mitättömin perustein!

        Haloo, mikä perustelu!

        Mutta Paavali ei kirjoittanut mitään noin sekopäistä, sillä Paavali ei suurimman osan raamatuntutkijoiden
        parhaan ymmärryksen mukaan kirjoittanut 1.Timoteuskirjettä. Ja vaikka muka olisikin kirjoittanut, niin tuo raamatunkohta ei kiellä naisia puhumasta Jumalan sanaa vaan asioita, jotka johtavat lankeamukseen, sillä asiayhteys on se, että Eeva oli se, joka Eedenissä petettiin, ja Eeva petti miehen. Sairasta!


        ...jatkuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusin Raamatun tutkimus on tuonut esiin mielenkiintoisen seikan naisten asemasta seurakunnassa. Roomalaiskirjeen jae seitsemän mainitsee nimen Junias (kreikankielisessä Raamatussa lounian). Hän oli arvostetussa apostoli. Kreikan kielessä s-kirjain nimen lopussa kertoo, että kyse on miehen nimestä mutta sanassa lounian ei ole s-kirjainta.

        “Tervehdys Andronikokselle ja Juniakselle, heimolaisilleni ja vankitovereilleni, jotka ovat arvossa pidettyjä apostolien joukossa ja jotka jo ennen minua ovat olleet Kristuksessa.” (Roomalaiskirje 16:7, FinRK)

        Pitkään luultiin, että Raamatun Junias olisi miehen nimi mutta uusimmat tutkimukset ovat tuoneet esille uutta tietoa tämän arvostetun apostolin nimestä. Lounian-nimi voitaisiin kääntää miehen nimeksi Junias, jos siihen lisättäisiin painotusmerkit tietyllä tavalla ja Juniaksi, jos ne merkittäisiin toisella tavalla. Alkuperäisessä tekstissä (varhaisin kopio neljänneltä vuosisadalta) ei ole lainkaan näitä merkkejä, koska niiden käyttö keksittiin vasta 900-1000jKr.. 200-luvulta jKr. löytyy historian kirjoituksia, joissa historioitsijat kertovat tästä apostolista ja pitävät häntä naisena. Samoin 300- ja 400-luvuilta.

        Meidän käytössämme olevan kreikankielisen tekstin nimi on Junias, mikä kertoo, että joku tekstin kirjoittaja, jonka aikana painotusmerkkejä lisäiltiin, uskoi, ettei kyseessä voinut olla nainen.

        Uusimmat tutkimukset kertovat kuitenkin, ettei Junias-nimistä miestä löydy lainkaan mistään Raamatun ajan kirjoituksista mutta esim. jo pelkästään antiikin Rooman ajan teksteistä Junia-nimisiä naisia löytyy noin 250 kertaa. Tutkijat uskovat, ettei Junias-nimeä ollut siihen aikaan edes olemassa. Kyseessä oli siis nais-apostoli ja vieläpä hyvin arvostettu sellainen. Teksti osoittaa, että Paavali varsinkin, piti tätä naista suuressa arvossa ja hurskaana Jeesuksen seuraajana, joka oli tullut uskoon ennen Paavalia.

        Näin väitteet siitä, etteivät naiset muka saaneet johtaa seurakuntaa ja opettaa niitä, ovat tuulesta temmattuja. Ja käyhän asia ilmi Uudesta testamentista muutenkin. On selvää, että naiset olivat seurakunnassa äänessä, sillä miksi muuten Paavalin olisi pitänyt kieltää heitä tietyssä kokouksessa puhumasta seurakunnassa.

        Tästä asiasta löytyy paljon kirjoituksia ja arvostettuja tieteen artikkeleita. Netti on niitä pullollaan, joten lähdettä ei edes tarvitsisi mainita mutta tässä yksi lähde kuitenkin heille, joita asia kiinnostaa enemmän.

        Lähde: https://www.cbeinternational.org/resource/female-apostle/

        Naisten asemasta seurakunnassa on kirjoitettu tällä palstalla useaan otteeseen mutta tätä näkökantaa ei ole vielä kukaan ymmärtänyt täällä kertoa. Tämä näkökanta perustuu Raamatun ajan historiaan.

        On väitetty, että Paavali olisi kieltänyt naisia puhumasta tai opettamasta seurakunnassa. Onko todellakin näin. No, katsotaanpa 1. kirje Timoteukselle 2:11-14

        “11. Naisen tulee oppia hiljaisuudessa, kaikessa alistuvana. 12. Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän vallitsee miestä, vaan hänen tulee elää hiljaisuudessa. 13. Luotiinhan Aadam ensin ja sitten Eeva, 14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen joutui petetyksi ja lankesi rikkomukseen...” (1. kirje Timoteukselle 2:11-14, FinRK)

        Perusteena sille, etteivät naiset saa opettaa seurakunnassa on se, että Eeva joutui petetyksi ensin. Toisin sanoen, naiset eivät saa puhua seurakunnassa siksi, koska maailman ENSIMMÄINEN nainen Eeva lankesi ennen Aadamia!!! Asia ei siis liity mitenkään nykynaisiin, eikä edes Paavalin ajan naisiin, vaan on ennakkoasenteista syrjintää ja vihapuhetta mitättömin perustein!

        Haloo, mikä perustelu!

        Mutta Paavali ei kirjoittanut mitään noin sekopäistä, sillä Paavali ei suurimman osan raamatuntutkijoiden
        parhaan ymmärryksen mukaan kirjoittanut 1.Timoteuskirjettä. Ja vaikka muka olisikin kirjoittanut, niin tuo raamatunkohta ei kiellä naisia puhumasta Jumalan sanaa vaan asioita, jotka johtavat lankeamukseen, sillä asiayhteys on se, että Eeva oli se, joka Eedenissä petettiin, ja Eeva petti miehen. Sairasta!


        ...jatkuu...

        ...jatkuu...

        Mutta Raamatusta löytyy kyllä Paavalin oikeasti kirjoittamakin kohta asiaan liittyen. Se on tämä:

        “33. ...Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, 34. naiset olkoot vaiti teidänkin seurakuntanne kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niin kuin lakikin sanoo. 35. Jos he tahtovat oppia jotakin, kysykööt kotona omalta mieheltään, sillä naisen on häpeällistä puhua seurakunnan kokouksessa. 36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Tai ainoastaan teillekö se on tullut?” (1. Korinttolaiskirje 14:33-36, FinRK)

        Mutta suurin osa raamatuntutkijoista on vahvasti sitä mieltä, että tuo kyseinen kohta on Raamattuun jälkeenpäin tehty lisäys. Ja siihen on hyvin vahvat perusteet. Niin hyvät, että jotkut evankelikaalisetkin Raamatuntutkijat ovat niistä samaa mieltä.

        Yksi todella vahva peruste on se, että juuri kolme lukua aiemmin Paavali oli sanonut, että kaikki, niin miehet kuin naiset saavat puhua seurakunnassa sen mukaan, minkä armolahjan HERRA heille antaa. Ja päin vastoin kuin naisten aseman tasapuolisuuden vihaajat väittävät, jokainen jäsen, niin mies kuin nainen, on tärkeä, eikä kenkään saa mennä sanomaan mitään muuta. Ne, jotka sanovat jotakin muuta, tekevät Jumalan suoraa sanaa vastaan.

        Jumala siis kieltää vähättelemästä ketään seurakunnan jäsentä minkään lahjan tai ominaisuuden perusteella. Mutta kaikki eivät halua kuunnella Jumalan sanaa!  Katsotaanpa tuo koko raamatunkohta:

        “7. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin yhteiseksi hyödyksi. 8. Niinpä toinen saa Hengen kautta viisauden sanat, toinen saman Hengen vaikutuksesta tiedon sanat, 9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas parantamisen armolahjat samassa Hengessä, 10. toinen saa lahjan tehdä voimallisia tekoja, toinen profetoimisen lahjan, toinen henkien erottamisen lahjan, toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. 11. Kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin erikseen niin kuin tahtoo. 12. Niin kuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä – mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis – niin on Kristuskin. 13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 14. Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monesta. 15. Jos jalka sanoisi: ”Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 16. Jos korva sanoisi: ”Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 17. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas ruumis olisi kokonaan korvana, missä silloin olisi hajuaisti? 18. Nyt Jumala on kuitenkin asettanut jokaisen näistä jäsenistä ruumiiseen niin kuin on tahtonut. 19. Jos kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten olisi ruumis? 20. Nytpä onkin monta jäsentä mutta yksi ruumis. 21. Silmä ei voi sanoa kädelle: ”En tarvitse sinua”, eikä pää jaloille: ”En tarvitse teitä.” 22. Päinvastoin, ne ruumiinjäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä. 23. Ne ruumiinjäsenet, jotka eivät meistä näytä kovinkaan kunniakkailta, me peitämme sitäkin kunniallisemmin. Ne, joita häpeämme, me peitämme sitäkin häveliäämmin, 24. mutta ne, joita emme häpeä, eivät tarvitse peittämistä. Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että hän antoi vähempiarvoiselle suuremman kunnian, 25. jotta ruumiissa ei olisi eripuraisuutta vaan jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toisistaan. 26. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki jäsenet sen kanssa. Jos yksi jäsen saa kunniaa, iloitsevat kaikki jäsenet sen kanssa. 27. Te olette Kristuksen ruumis ja jokainen osaltanne hänen jäseniään. 28. Jumala asetti seurakuntaan ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja kolmanneksi jotkut opettajiksi. Sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa, avustaa, johtaa, puhua eri kielillä. 29. Eivät kai kaikki ole apostoleja? Eiväthän kaikki ole profeettoja? Eivätkä kaikki opettajia? Eivät kai kaikki tee voimallisia tekoja? 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eivätkä kaikki selitä kieliä? 31. Tavoitelkaa innokkaasti parhaimpia armolahjoja. Ja vielä minä osoitan teille verrattoman tien.” (1. Korinttolaiskirje 12:7-31, FinRK)

        Kun nämä toisten lisäämät Jumalan sanaa vääristelevät kohdat poistetaan Raamatusta, Paavali ei olekaan enää se misogynisti, joksi monet häntä luulevat.

        ...jatkuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...jatkuu...

        Mutta Raamatusta löytyy kyllä Paavalin oikeasti kirjoittamakin kohta asiaan liittyen. Se on tämä:

        “33. ...Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, 34. naiset olkoot vaiti teidänkin seurakuntanne kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niin kuin lakikin sanoo. 35. Jos he tahtovat oppia jotakin, kysykööt kotona omalta mieheltään, sillä naisen on häpeällistä puhua seurakunnan kokouksessa. 36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Tai ainoastaan teillekö se on tullut?” (1. Korinttolaiskirje 14:33-36, FinRK)

        Mutta suurin osa raamatuntutkijoista on vahvasti sitä mieltä, että tuo kyseinen kohta on Raamattuun jälkeenpäin tehty lisäys. Ja siihen on hyvin vahvat perusteet. Niin hyvät, että jotkut evankelikaalisetkin Raamatuntutkijat ovat niistä samaa mieltä.

        Yksi todella vahva peruste on se, että juuri kolme lukua aiemmin Paavali oli sanonut, että kaikki, niin miehet kuin naiset saavat puhua seurakunnassa sen mukaan, minkä armolahjan HERRA heille antaa. Ja päin vastoin kuin naisten aseman tasapuolisuuden vihaajat väittävät, jokainen jäsen, niin mies kuin nainen, on tärkeä, eikä kenkään saa mennä sanomaan mitään muuta. Ne, jotka sanovat jotakin muuta, tekevät Jumalan suoraa sanaa vastaan.

        Jumala siis kieltää vähättelemästä ketään seurakunnan jäsentä minkään lahjan tai ominaisuuden perusteella. Mutta kaikki eivät halua kuunnella Jumalan sanaa!  Katsotaanpa tuo koko raamatunkohta:

        “7. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin yhteiseksi hyödyksi. 8. Niinpä toinen saa Hengen kautta viisauden sanat, toinen saman Hengen vaikutuksesta tiedon sanat, 9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas parantamisen armolahjat samassa Hengessä, 10. toinen saa lahjan tehdä voimallisia tekoja, toinen profetoimisen lahjan, toinen henkien erottamisen lahjan, toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. 11. Kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin erikseen niin kuin tahtoo. 12. Niin kuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä – mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis – niin on Kristuskin. 13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 14. Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monesta. 15. Jos jalka sanoisi: ”Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 16. Jos korva sanoisi: ”Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 17. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas ruumis olisi kokonaan korvana, missä silloin olisi hajuaisti? 18. Nyt Jumala on kuitenkin asettanut jokaisen näistä jäsenistä ruumiiseen niin kuin on tahtonut. 19. Jos kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten olisi ruumis? 20. Nytpä onkin monta jäsentä mutta yksi ruumis. 21. Silmä ei voi sanoa kädelle: ”En tarvitse sinua”, eikä pää jaloille: ”En tarvitse teitä.” 22. Päinvastoin, ne ruumiinjäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä. 23. Ne ruumiinjäsenet, jotka eivät meistä näytä kovinkaan kunniakkailta, me peitämme sitäkin kunniallisemmin. Ne, joita häpeämme, me peitämme sitäkin häveliäämmin, 24. mutta ne, joita emme häpeä, eivät tarvitse peittämistä. Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että hän antoi vähempiarvoiselle suuremman kunnian, 25. jotta ruumiissa ei olisi eripuraisuutta vaan jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toisistaan. 26. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki jäsenet sen kanssa. Jos yksi jäsen saa kunniaa, iloitsevat kaikki jäsenet sen kanssa. 27. Te olette Kristuksen ruumis ja jokainen osaltanne hänen jäseniään. 28. Jumala asetti seurakuntaan ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja kolmanneksi jotkut opettajiksi. Sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa, avustaa, johtaa, puhua eri kielillä. 29. Eivät kai kaikki ole apostoleja? Eiväthän kaikki ole profeettoja? Eivätkä kaikki opettajia? Eivät kai kaikki tee voimallisia tekoja? 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eivätkä kaikki selitä kieliä? 31. Tavoitelkaa innokkaasti parhaimpia armolahjoja. Ja vielä minä osoitan teille verrattoman tien.” (1. Korinttolaiskirje 12:7-31, FinRK)

        Kun nämä toisten lisäämät Jumalan sanaa vääristelevät kohdat poistetaan Raamatusta, Paavali ei olekaan enää se misogynisti, joksi monet häntä luulevat.

        ...jatkuu...

        ...jatkuu...

        Raamatun naiset eivät olleet millään tavalla vähäisiä. Esimerkiksi varakkaat naiset tukivat evankeliumin levittämistä. Naiset pyörittivät koko yhteiskunnan hengellisiä juhlia ja uskonnollisia tapahtumia miesten työskennellessä pellolla tai roikkuessa synagogissa. Naiset muodostivat hengellisen ja sosiaalisen verkoston, jota ilman uskonnollinenkaan elämä ei olisi pyörinyt aikansa juutalaisessa ja kristillisessä yhteiskunnassa. Nykyarkeologia osoittaa tämän todeksi.

        Raamattu mainitsee naispastori Junian, joka jo ennen Paavalia levitti evankeliumia ja oli yhtä aikaa Paavalin kanssa sen takia vankilassa, tuo arvostettu nais-apostoli.

        Naiset johtivat kotitaloutta ja ensimmäiset seurakunnat kokoontuivat nimen omaan kodeissa aina 200-luulle saakka. Naisilla oli kotona suurempi sanavalta asioissa kuin miehillä.

        Kun kirkkojen määrä kasvoi, miesten määrä kasvoi ja miehet rupesivat johtamaan seurakuntia. Nuo Paavalin suuhun laitetut sanat ovat juurikin tuolta 200-luvulta, jolloin miehet rupesivat kukkoilemaan seurakunnissa ja syrjimään naisia tehtävistään, joihin Jumala oli heidät asettanut. Ne ovat sen ajan myöhäisempiä lisäyksiä Raamattuun.

        200-luvulla seurakunnat jakaantuivat ja osa niistä halusi säilyttää Paavalin ja Jumalan säätämän järjestyksen, jonka mukaan naistenkin on annettava opettaa seurakunnissa, kun taas osa oli tätä vastaan, aivan niin kuin nykypäivänäkin.

        200-400-luvun kirjallisuudesta löytyy useita mainintoja tästä asiasta. Mainintoja, joissa seurakunnat tukevat alkuperäistä Paavalin ja Jumalan ohjetta naisten yhtäläisestä oikeudesta toimia seurakunnissa aivan samoin kuin miestenkin. Kirkon kasvaessa 300-400 luvulla miesten kannattajat voittivat kiistan.


      • Anonyymi
        nainen.vaijetkoon kirjoitti:

        Mistä sitä niin on päätelty, että Junia olisi nainen. Kyllä ne vaan apostolit olivat miehiä. Kyllä niitä olisi enemmän kuin yksi naisapostoli jos naisetkin olisivat olleet apostoleja.
        Julia nimeäkin käytetään niin naisilla kuin miehilläkin, samoin Armi nimeä löytyy kummaltakin.
        Kyllä apostolit vaan olivat miehiä, ja sillä siisti.

        Ruotsin pikkuprinssin nimi Julian.
        On turhaa vesittelyä, että naiset apostoleina olisivat olleet. Eivät olleet naiset apostoleina.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsin pikkuprinssin nimi Julian.
        On turhaa vesittelyä, että naiset apostoleina olisivat olleet. Eivät olleet naiset apostoleina.

        1234567---

        Kumosit juuri sinua ymmärtäväisempien raamatuntutkimustiedon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumosit juuri sinua ymmärtäväisempien raamatuntutkimustiedon

        Ymmärtäväiset ymmärtävät, että apostolit olivat miehiä. Myöskin pastorin virka kuuluu miehille.

        Kun olin nuori papit olivat aina miehiä, se oli itsestään selvää.

        1234567---


    • Sanapitäätiellä
      • Kahvinkeitto?


    • 12__13

      Toisaalta kenenkää Jeesuksen opetuslapsen, ei edes miehen, tulisi alkaa papiksi, koska:

      He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa. Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa, ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi'. Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä. Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa. Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus. Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne. Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
      Mat. 23:4-12

      Ja seurakunnan kaitsijaksi ei pitäisi alkaa kukaan, joka on naimaton mies:

      "Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies,"
      1 Tim. 3:2

    • Seuraaja

      Junias ja Andronikus 16:7

      Uuden käännösehdotuksen myötä tuli keskustelun alle jae 7, jossa vanha käännös mainitsee miehen nimeltä Junias, mutta uusi käännös naisen nimeltä Junia. Vanha käännös sanoo Juniaasta/Juniasta, että heillä on "suuri arvo apostolien joukossa", uusi käännös sanoo siekailematta molempien olleen "arvossapidettyjä apostoleita".

      Naispuolisen apostolin löytyminen olisikin suurta juhlaa niille, jotka ovat juuri sivuuttaneet Paavalin selkeät sanat 1Kor 14:33b-36. Valitettavasti vain on paljon sellaista, joka pilaa löytäjän iloa.

      Alkutekstin perusteella on mahdoton sanoa varmasti, onko kysymyksessä nimi Junias (mies) vai Junia (nainen). Miehen nimi Junianus saattoi lyhentyä muotoon Junias (vrt. Silvanus Silas). Viime kädessä ratkaisu joudutaan tekemään todennäköisyyden perusteella.

      Kirkkoraamattu ilmaisee kankean tarkasti sen, mitä Paavali alkukielen mukaan sanoo: Andronikuksella ja Juniaalla/Junialla on suuri arvo apostolien joukossa. Tämä voi merkitä kahta asiaa. Ensiksikin on mahdollista, että molemmat olivat arvostettuja apostoleja. Toinen mahdollisuus on kuitenkin aivan yhtä varteenotettava: Apostolit arvostivat Andronikusta ja Juniasta/Juniaa.

      Sanaa apostoli ("lähettiläs", "sanansaattaja") voidaan käyttää joko ahtaassa tai laveassa merkityksessä. Suppeassa merkityksessä sitä käytettiin silloin, kun jopa Paavalikin haluttiin sulkea 12 apostolin joukon ulkopuolelle. Huomattavasti laveammassa merkityksessä sana on Fil 2:25, jossa sitä käytetään filippiläisten Paavalin luo lähettämästä Epafrodituksesta. Siinä sana apostoli tarkoittaa tuskin muuta kuin sanansaattajaa, liikkeelle lähetettyä tai viestinviejää (KR kääntää tässä kohdassa aivan oikein "lähetti"). Laaja merkitys on siis tarkkaan erotettava suppeammasta.

      Kaikesta yllämainitusta johtuu, että "naispuolisen apostolin" löytyminen jää haavekuvaksi, ainakin jos apostolilla tarkoitetaan sitä, mitä useimmat suomalaiset sillä ymmärtävät. Jos Junias ylipäänsä on Junia ja jos Junia ollenkaan on apostoli, sanaa käytetään tässä väljässä merkityksessä. Ymmärrettävää on, että tämä "löytö" on päivälehtien aineistossa kiinnostavin Paavalin kirjeiden kohta ja ainakin huomattavasti kiinnostavampi kuin selkeä 1Kor 14:33b-36 tai 1Tim 2:9-15.

      Sen sijaan nimi Junias/Junia on hyvä esimerkki siitä, mitä tutkijat saavat selville yhdestä jakeen puolikkaasta. Paavali sanoo häntä heimolaisekseen ja vankeustoverikseen, joka oli ollut jo ennen häntä kristitty. Juniaalla ja Andronikuksella oli "suuri arvo apostolien joukossa".

      Olipa kyseessä nimi Junia tai Junias, se on todennäköisesti johdettu nimestä Junianus. Paavali itse sanoo hänen olleen juutalainen. Koska hänellä on kuitenkin roomalainen nimi, hän on ollut kuuluisan Juniuksen suvun orja. Tästä suvusta polveutui mm. Gaius Julius Caesarin murhaaja Marcus Junius Brutus. Hänet myytiin toisen orjaksi ja todennäköisesti keisarin orjien epälukuiseen joukkoon, jossa hän sai nimen Junianus. Lähes varmaa on, että hänet vapautettiin - yleensä orjat vapautettiin 30-vuotiaina, jolloin vanhusten hoitamisesta ei tullut turhia kustannuksia. Tämän jälkeen voidaan esittää puhdas arvaus: Paavali tutustui keisarin orjiin ja vapautettuihin orjiin nimenomaan Filipissä. Siellä heitä oli runsaasti ja hän itse mainitsee yhteyksistään heihin (Fil 4:22). Jossakin vaiheessa Junias ja Paavali olivat yhtä aikaa vangittuina. Näin paljon saa pätevä tutkija (P.Lampe) siis selville muutamasta sanasta.



      Varoitus harhaopeista 16:17-20

      Jo alkukirkon aikana monet opettivat seurakunnissa oman mielensä eivätkä apostolisen sanan mukaan. Näistä ihmisistä Paavali nyt varoittaa vakavasti seurakuntalaisia. Ongelma ei ole, etteivätkö nämä ihmiset osaisi puhua. Päin vastoin, he puhuvat suloisia sanoja ja kauniita puheita ja pettävät vilpittömät ihmiset ja eksyttävät heidät. Meidän aikamme on hyvin uskonnollinen aika. Erilaisia uskolla parantajia, henkien manaajia, mietiskelyn opettajia tai kirkon uudistajia riittää joka lähtöön. Meidän on pidettävä kiinni siitä opista, jonka olemme Raamatusta saaneet. Paavalin ohje on, että muuta opettavia ei saa kuunnella. Meidän tulisi miettiä, mitä tämä merkitsee meidän kohdallamme. Ei kaikki uskonnollisuus ole kristillisyyttä eikä kaikki kristillisyyden niimissä kulkeva Jumalan pyhän sanan mukaista. Jeesus kehotti varomaan susia, jotka liikkuvat lammmasten vaatteissa. Voinemme päättää Roomalaiskirjeen tutkimisen tältä erää tähän varoituksen sanaan. Paavali on esittänyt Kristuksen evankeliumin kirkkaasti ja puhtaasti tässä kirjeessä. Sen ydin on, että syntinen ihminen saa Kristuksen ristinkuoleman tähden syntinsä anteeksi ja kelpaa Jumalalle. Tätä aarretta ei meiltä saa riistää kukaan eikä mikään. Siksi on syytä opetella pysymään Jumalan sanan totuudessa ja rukoille Jumalalta elävää tuntoa hänen sanansa edessä.

      • Anonyymi

        "Viime kädessä ratkaisu joudutaan tekemään todennäköisyyden perusteella."

        No niinpä! Uusimmat tutkimukset kertovat kuitenkin, ettei Junias-nimistä miestä löydy lainkaan mistään Raamatun ajan kirjoituksista mutta esim. jo pelkästään antiikin Rooman ajan teksteistä Junia-nimisiä naisia löytyy noin 250 kertaa. Tutkijat uskovat, ettei Junias-nimeä ollut siihen aikaan edes olemassa. Kyseessä oli siis nais-apostoli ja vieläpä hyvin arvostettu sellainen. Teksti osoittaa, että Paavali varsinkin, piti tätä naista suuressa arvossa ja hurskaana Jeesuksen seuraajana, joka oli tullut uskoon ennen Paavalia.

        Raamatusta löytyy kyllä Paavalin oikeasti kirjoittamakin kohta asiaan liittyen. Se on tämä:

        “33. ...Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, 34. naiset olkoot vaiti teidänkin seurakuntanne kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niin kuin lakikin sanoo. 35. Jos he tahtovat oppia jotakin, kysykööt kotona omalta mieheltään, sillä naisen on häpeällistä puhua seurakunnan kokouksessa. 36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Tai ainoastaan teillekö se on tullut?” (1. Korinttolaiskirje 14:33-36, FinRK)

        Mutta suurin osa raamatuntutkijoista on vahvasti sitä mieltä, että tuo kyseinen kohta on Raamattuun jälkeenpäin tehty lisäys. Ja siihen on hyvin vahvat perusteet. Niin hyvät, että jotkut evankelikaalisetkin Raamatuntutkijat ovat niistä samaa mieltä.

        Yksi todella vahva peruste on se, että juuri kolme lukua aiemmin Paavali oli sanonut, että kaikki, niin miehet kuin naiset saavat puhua seurakunnassa sen mukaan, minkä armolahjan HERRA heille antaa. Ja päin vastoin kuin naisten aseman tasapuolisuuden vihaajat väittävät, jokainen jäsen, niin mies kuin nainen, on tärkeä, eikä kenkään saa mennä sanomaan mitään muuta. Ne, jotka sanovat jotakin muuta, tekevät Jumalan suoraa sanaa vastaan.

        Jumala siis kieltää vähättelemästä ketään seurakunnan jäsentä minkään lahjan tai ominaisuuden perusteella. Mutta kaikki eivät halua kuunnella Jumalan sanaa!  Katsotaanpa tuo koko raamatunkohta:

        “7. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin yhteiseksi hyödyksi. 8. Niinpä toinen saa Hengen kautta viisauden sanat, toinen saman Hengen vaikutuksesta tiedon sanat, 9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas parantamisen armolahjat samassa Hengessä, 10. toinen saa lahjan tehdä voimallisia tekoja, toinen profetoimisen lahjan, toinen henkien erottamisen lahjan, toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. 11. Kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin erikseen niin kuin tahtoo. 12. Niin kuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä – mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis – niin on Kristuskin. 13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 14. Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monesta. 15. Jos jalka sanoisi: ”Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 16. Jos korva sanoisi: ”Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen”, se ei silti olisi ruumiiseen kuulumaton. 17. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas ruumis olisi kokonaan korvana, missä silloin olisi hajuaisti? 18. Nyt Jumala on kuitenkin asettanut jokaisen näistä jäsenistä ruumiiseen niin kuin on tahtonut. 19. Jos kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten olisi ruumis? 20. Nytpä onkin monta jäsentä mutta yksi ruumis. 21. Silmä ei voi sanoa kädelle: ”En tarvitse sinua”, eikä pää jaloille: ”En tarvitse teitä.” 22. Päinvastoin, ne ruumiinjäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä. 23. Ne ruumiinjäsenet, jotka eivät meistä näytä kovinkaan kunniakkailta, me peitämme sitäkin kunniallisemmin. Ne, joita häpeämme, me peitämme sitäkin häveliäämmin, 24. mutta ne, joita emme häpeä, eivät tarvitse peittämistä. Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että hän antoi vähempiarvoiselle suuremman kunnian, 25. jotta ruumiissa ei olisi eripuraisuutta vaan jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toisistaan. 26. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki jäsenet sen kanssa. Jos yksi jäsen saa kunniaa, iloitsevat kaikki jäsenet sen kanssa. 27. Te olette Kristuksen ruumis ja jokainen osaltanne hänen jäseniään. 28. Jumala asetti seurakuntaan ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja kolmanneksi jotkut opettajiksi. Sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa, avustaa, johtaa, puhua eri kielillä. 29. Eivät kai kaikki ole apostoleja? Eiväthän kaikki ole profeettoja? Eivätkä kaikki opettajia? Eivät kai kaikki tee voimallisia tekoja? 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eivätkä kaikki selitä kieliä? 31. Tavoitelkaa innokkaasti parhaimpia armolahjoja. Ja vielä minä osoitan teille verrattoman tien.” (1. Korinttolaiskirje 12:7-31, FinRK)


    • äinonnäppylät

      Mikä ihme noilla naisilla on hinku miesten l. paimenenvirkaan? Tiettynä aikana kuukaudesta ovat niin pois tolaltaan, etteivät pysty toimimaan asioissa realistisesti. Hormoonit vie ja tuo. Siksi mm. Jumala viisaudessaan valitsi paimenenvirkaan miehen / miehet.

    • Anonyymi

      Raamatussa on naisprofeettoja ja naispastoreita. Mutta ei enää mies pappeja eikä nais pappeja. Pappistoimitukset lakkasivat kun eläinten uhraus lakkasi.

      Nais pastoreiden vastustamistakaan ei Raamatussa ole. Mutta on monia ihmisiä, joiden MIELIPIDE on naispastoriutta vastaan.

      • Anonyymi

        Raamatussa ei ole yhtään naispastoria. Nainen voi profetoida, mutta ei seurakunnan kokouksessa, koska naiset eivät saa puhua seurakunnan kokouksessa.

        1 Kor 14:32 Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan,
        33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
        34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
        35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. [1. Tim. 2:11,12]
        36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
        37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
        38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa ei ole yhtään naispastoria. Nainen voi profetoida, mutta ei seurakunnan kokouksessa, koska naiset eivät saa puhua seurakunnan kokouksessa.

        1 Kor 14:32 Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan,
        33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
        34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
        35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. [1. Tim. 2:11,12]
        36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
        37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
        38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.

        Noin voi käydä kun poimii jakeita Raamatusta korvasyyhyynsä eikä käsitä kokonaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin voi käydä kun poimii jakeita Raamatusta korvasyyhyynsä eikä käsitä kokonaisuutta.

        Sinä et näytä kestävän kuulla totuutta, koska vastustat Raamatun siteeraamista. Kristinusko perustuu Raamattuun eikä sinun lihallisiin mielipiteisiisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et näytä kestävän kuulla totuutta, koska vastustat Raamatun siteeraamista. Kristinusko perustuu Raamattuun eikä sinun lihallisiin mielipiteisiisi.

        On kestettävä Raamatun totuus. Naisen virkoihin ei kuulu pastorin/papin virka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et näytä kestävän kuulla totuutta, koska vastustat Raamatun siteeraamista. Kristinusko perustuu Raamattuun eikä sinun lihallisiin mielipiteisiisi.

        Sinä et kestä raamatuntutkijoiden faktoja, että Paavalin suuhun on laitettu sanoja, joita hän ei ole koskaan sanonut/kirjoittanut.


    • Anonyymi

      Juuri tuon syyn takia kirkosta eroaminen kiihtyy.

    • Anonyymi

      Joh. 4

      Sinä pyytäisit häneltä ja hän antaisi sinulle sitä vettä joka on LÄHDE JOKA KUMPUAA IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN.

      Tässä tarkoitetaan KASTEEN sakramenttia. Ja sen toimittamista muille.

      Ja nainen pyysi....

      Herra anna minulle sitä vettä....

      Näin Jeesus vihki ensimmäisen naispapin itse virkaan Samarian kaivolla.

      • Anonyymi

        jospa nukkuisit yön aikana ja tekstistäsi päätellen ei se pahaa tekisi päivälläkään.

        eli siis satasella satahöpöä nuo kastejuttusi.


    • Anonyymi

      Mitäpä järkevä ihminen raamatusta piittaisikaan. Pelkkiä muinaisia kansansatuja.

    • Anonyymi

      Pöpötä sinä aloituksessasi aina naispappia, nyrkkejäsi ja hellan eteen akka polvilleen mantraasi - olet katolisen kirkon orja.
      Raamatussa on Jumala puhunut toista. Jopa Abraham. Uskon isänä kehotettiin Jumalan suulla kuulemaan Saaraa.

      • Anonyymi

        Ymmärtäkää jo naiselle ei pastorin virka kuulu.
        Psalmi 94:8. Ymmärtäkää, te kansan järjettömät ja te tomppelit - milloin tulette järkiinne ?

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtäkää jo naiselle ei pastorin virka kuulu.
        Psalmi 94:8. Ymmärtäkää, te kansan järjettömät ja te tomppelit - milloin tulette järkiinne ?

        1234567---

        Naisen asema seurakunnassa on heikentynyt, koska niin monet pitävät Raamatun kirjoittajien MIELIPITEITÄ muka Jumalan sanana.


    • Anonyymi

      Helluntaiseurakunnassa ei ole mies- tai naispappeja.

    • Anonyymi

      Jumalattomien pakanakansojen naisten keskuudessa ei ole yhtäkään sopivaa naista paimenen virkaan. Vain jumalisten kansojen keskuudessa heitä on.

      Pitää olla kyky fanatismiin. Jotkut muinaiset brittiläiset naiset toimivat pappeina. Ja myös jossain Persiassa voisi toimia. Roomassa oli Vestan neisyet jne. Korkeasti jumalinen kansa kykenee siihen mutta eivät pakanat, jotka raiskaavat jokaisen naisensa minkä pystyvät.

    • Anonyymi

      Kristinusko vaan sattui alunperin olemaan naisten uskonto ja liki kaikkai "papit" oli alussa naisia. Miehet tuli enemmän mukaan kun uskontoa alettiin käyttää vallan välineenä. Samasta syystä Islmailaisissa maissa nainen ei ole tasa-arvoinen. Sielä Uskon = valta.

    • Anonyymi

      Sellainen ei ole ylhäältä tulevaa viisautta, vaan maallista, ihmisistä tulevaa, pahojen henkien viisautta.

    • Anonyymi

      Lahkoissakin on naispuolisia pastoreita, esim. helluntailaisilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      307
      2786
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2178
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      187
      1508
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1328
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1225
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe