Sammutako suihkun saippuoinnin ajaksi

Sakari_F

Vastaa rehellisesti, sillä uskon että kukaan ei niin tee.

123

2555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • expimot

      Minä sammutan jopa siksi aikaa kun siirrän suihkun kainalosta toiseen.

      • suihkuttelija

        Miksi pitäisi sulkea? Vedensäästöä, vai mitä? Haluan vastauksen.


      • Vedensäästäjä

        Peitäppä joskus muovilla viemäri kun annat veden vuotaa koko ajan ja katso kuin käy. Kastelen ensin itseni. Suljen suihkun. Sitten pesen hiuksista varpaisiin. Avaan hanan ja huuhdon.


      • ainatehnytnäin
        Vedensäästäjä kirjoitti:

        Peitäppä joskus muovilla viemäri kun annat veden vuotaa koko ajan ja katso kuin käy. Kastelen ensin itseni. Suljen suihkun. Sitten pesen hiuksista varpaisiin. Avaan hanan ja huuhdon.

        Järkevä ihminen tekee juuri noin, myös minä.


    • Sammutan. Suihkussa parasta on se pehmeä, kermamainen saippuavaahto. Inhoan kun se häviää viemäriin ennen kuin se ehtii edes koskettaa mua.

      Lisäksi maksan vedet kulutuksen mukaan. Ja kulutus sen kun nousee sen mukaan kun siippoja ilmantuu (lapsille). Viimeinen tasauslasku oli n. 260 € :/ <-toi ei ole mun tukkaa, vaan euro-merkki.

      • O-Orvokki

        Minä sain saman verran hyvitystä vesilaskuun, kun olen lopettanut turhan juoksuttamisen. Suihkussa on hyvin toimiva ja tarkahko lämpötilan säädin ja juoksutuksen avaus ja sulkeminen toimii hyvin ja helposti.

        En juoksuta myöskään jäähdytyksen vuoksi juomavettä pitempään, vaan täytän litran vesipullon ja laitan sen jääkaappiin. Tiedän, että naapuritkin juoksuttavat sen verran vettä, ettei se joudu kovin pitkään putkissa seisomaan. :)

        Jossain vaiheessa havahduin toteamaan, että olen tuhlannut paljonkin hyvää juotavaksi kelpaavaa vettä laskemalla sitä suoraan viemäriin. Omatunto ei salli sitä enää.


      • O-Orvokki kirjoitti:

        Minä sain saman verran hyvitystä vesilaskuun, kun olen lopettanut turhan juoksuttamisen. Suihkussa on hyvin toimiva ja tarkahko lämpötilan säädin ja juoksutuksen avaus ja sulkeminen toimii hyvin ja helposti.

        En juoksuta myöskään jäähdytyksen vuoksi juomavettä pitempään, vaan täytän litran vesipullon ja laitan sen jääkaappiin. Tiedän, että naapuritkin juoksuttavat sen verran vettä, ettei se joudu kovin pitkään putkissa seisomaan. :)

        Jossain vaiheessa havahduin toteamaan, että olen tuhlannut paljonkin hyvää juotavaksi kelpaavaa vettä laskemalla sitä suoraan viemäriin. Omatunto ei salli sitä enää.

        Tuo oli hieno idea! Kaikenlainen kierrätys kiinnostaa noin muutenkin, siitä tulee nopeasti elämäntapa.


      • jl65

        Pääsääntöisesti käyn töissä ja kuntosalilla suihkussa. kotona sammutan aina suihkun saippuoinnin ajaksi ja en jää nauttimaan veden lorinasta päälleni. Omakotitalossa maksan niin vedestä kuin sen lämmittämisestäkin. Myös vaatteita en aina pese pitkällä ohjelmalla vaan välillä 20 minuutin pikaohjelma piisaa. Sadevettä käytän niin auton pesuun kuin pihan kasteluunkin, se ei lopu kesken.


    • miksiensammuttaisi

      Tietysti sammutan, muutenhan vesi vie saippuat pois ennen kun ehtii pestä. Sammutan suihkun myös hiustenpesun ajaksi, sama syy, extrana säästää vettä joka maksaa.

    • ent.siivoojaparka

      Kyllä minä suljen aina veden saippuoinnin ajaksi, koska käytän kumpaakin kättäni saippuoimiseen ja käsisuihku alkaa elämään omaa elämäänsä, jos päästän sen käsistäni ja vesi tulee täydellä paineella.
      Saan kyllä kylppärin märäksi muutenkin.

      • kesi.vä

        Tuon käsisuihkun elämöimisen on varmaan jokainen kokenut.
        Niin, kyllä minäkin suljen suihkun saippuoinnin ajaksi.


    • Olen mies.
      Asun vuokralla.
      Joten mitä heevettiå keskustelua?
      -
      Mitäs jos mittaisimme varpaan-välimme?

      H.

      • Mature63

        Mittaas joskus silmienväli. Veikkaan 0,8cm.


      • "Mature63"

        Katsonko tämän Poliisin-arvoiseksi uhkaukseksi?

        H.


      • SuosittelenKiiruusti

        Jospa pyytäisit naapuria tarkistamaan, onko sinulla jotain korvieni välissä.


      • BigHunk

        Mitäs jos mittaisit otsaluusi kaltavuuden? Veikkaan n. 30 astetta taaksepäin.


      • BigHunk

        ...kaltevuuden siis.


    • Kuutioista maksan ja totta kait suljen tarpeettomaksi ajaksi. Saippuoin sitten ketä vaan... Nuoret kyllä luulee, että vesi tulee taivaasta, vedenkulutuksesta maksaminen on niille jotain outoa ja äiti ei viitsi tunnin kimppasuihkuja edes kommentoida. Hän vaan onnellisena puhtaista nuoristaan maksaa jos jaksaa.

      • Hah, just näin, nuoret vissiin luulee ettei se vesi maksa mitään. Joskus vähän marmatan suunpielestä jotain, mutta toisaalta iloinen että niitä on. Ne loppuu aikanaan :/


      • ent.siivoojaparka

        Miten ne luuleekin, että vesi taivaasta asti tulee.
        Kerro ihmeessä niille, ettei se tule pilviä kauempaa.
        Minulla vesi sisältyy vuokraan ja käytän sitä just niin paljon kuin tarve vaatii ihan säästelemättä.


      • Luotan ja ajattelen, että kun jälkikasvu jalkansa oman pöydän alle laittaa niin silloin viimein hoksaavat mitä sanat säästäminen ja kuluttaminen tarkoittavat. Ja Oikeassa olen ollut. Niistä tulee yhtäkkiä mahottoman pihiä ja nuukia nuoria.

        Meillä on vielä ennakot, on niin vanhanaikainen kunta, ettei reaaliajassa. Jokunen vuosi sitten oli se tosi kuuma kesä ja silloin nuoret asuivat vielä tuossa toisella puolella seinän takana ja muutenkin pyöri enemmän porukka nurkissa. Mutta sama oli vesimittari ja muutkin, niin seuraavan vuoden ennakot tuli niin kovat, ettei loppu vuodesta tarvinnut maksaa lainkaan. Se vähän tasoitti elämää.
        Kova helle niin monta kertaa päivässä käydään suihkussa, niin sitä itsekin vilvoittelua vaatii.


    • tarkka-seloste

      Kastaudun suihkussa ja sitten sammutan sen. Pesen hiukseni ja sen jälkeen avaan taas suihkun hiusten huuhtelua varten, jonka jälkeen taas suljen vedentulon ja levitän hoitoaineen hiuksiin. Sitten saippuoin itseäni ja hankaan vampulla kaiken kuolleen ihosolukon pois, viimeisenä pesen kainalot kun saippua on siellä ehtinyt vaikuttaa tuhoten kaikki hikibakteerit. Lopuksi sitten huolella huuhdon hiukset ja sen jälkeen suihkuttelen kaikki saippuat pois kaikilta pinnoiltani, viimeiseksi seiniltä ja lattialta.

    • Palopäällikönpoika

      Sammutan eli Suihkutan vettä jos syttyy. Sammuu käsisuihkulla.

      • Kuka sammuu?


      • Palopäällikönpoika

        Se suihku sammuu käsisuihkulla, jos on syttynyt palamaan.


    • expimot

      Sen lisäksi että sammutan, en edes suihkuta yhtäjaksoisesti. Ammun sellaisia lyhyitä shotteja pitkin vartaloa.

      • kesi.vä

        Heh, hauska sanonta tuo shottisuihku :)


      • expimot

        Tuota pätkäsuihkutustakin harrastan vain silloin kun ei satu satamaan.
        Sadepäivinä peseydyn ulkona ja silloin läträän estoitta ja säästelemättä.


    • flegmaatti

      Ennen asuntokohtaista mittausta ehdimme 10:n vuoden aikana maksamaan muiden asukkaiden vesiä ainakin 2000€:lla.
      Romani porukka oli pahin. Onneksi saivat häädön noin vuoden losottamisen jälkeen.
      Toiseksi pahinta sakkia olivat nuoret vuokralaiset.
      Kavereita ei käy aivan yhtä paljon kuin romaneilla eivätkä putket suhise läpi yön mutta riittävästi kuitenkin.
      Nythän se on vuokranantajan asia.

      • Vähänvettäkö

        Naapurin lapsukaiset pesivät rivitalon takapihalla terassia kraanavedellä. Leikkivät välillä vesileikkejä ja taas jatkettiin pesemistä. Oli mukavaa varmaan suihkutella pitkällä letkulla terassin pintaa.
        Tätä pesemistä tapahtui usein. Talonmies asui vieressä, ei puuttunut veden kulutukseen mitenkään.
        Naapurini ovat venäläisiä ja lapset muuten mukavia, vaikka ketuttaakin tuo älytön veden tuhlaaminen.
        Vesi tietenkin maksetaan jokaisen pussista.


      • 1eero
        Vähänvettäkö kirjoitti:

        Naapurin lapsukaiset pesivät rivitalon takapihalla terassia kraanavedellä. Leikkivät välillä vesileikkejä ja taas jatkettiin pesemistä. Oli mukavaa varmaan suihkutella pitkällä letkulla terassin pintaa.
        Tätä pesemistä tapahtui usein. Talonmies asui vieressä, ei puuttunut veden kulutukseen mitenkään.
        Naapurini ovat venäläisiä ja lapset muuten mukavia, vaikka ketuttaakin tuo älytön veden tuhlaaminen.
        Vesi tietenkin maksetaan jokaisen pussista.

        Meillä Suomessa riittää vettä eritoten puhdasta vettä, en laita suihkussa hanaa sen tähen kiinni, jossain muussa voi äästää en vedessä.


      • KrPennonen
        1eero kirjoitti:

        Meillä Suomessa riittää vettä eritoten puhdasta vettä, en laita suihkussa hanaa sen tähen kiinni, jossain muussa voi äästää en vedessä.

        Jos kulutusmittaus ei ole asuntokohtainen niin kansanomaisesti sanoen "lasket mäkeä toisten perseellä"!
        SIKAMAISTA!


    • nuormieli

      Joskus sammutan joskus en, riippu aivan siitä olenko kauankin suihkun alla, jos pesen hiukset kyllä sammutan aina siksi aikaa kun hiusten hoitoaineen annan vaikuttaa noin 5 min.

    • 1eero

      Suihku on pidikkeessä ylhäällä, saippuoidessa siirryn vähän syrjemmälle suihkusta sitten loppu suihku, en sammu tai sammuta veden tuloa välillä, teinkö jotenkin väärin jos tein ? Ihmeellistä tuo suihkuttelu,,todennäköisesti aiheesta löytyy kirjallisuutta "seksiä suihkun alla" tai tai tai....:)

    • eineministerintulot

      Totta helvetissä. Sammutan valotkin aina kun silmiä räpytellessä silmät on kiinni.
      Säästää pitää vähävaraisen mistä vain on mahdollista.

      • 1eero

        Älä sammuta valoja ettei käy kuin mulle, olin saippuoimassa kun loistevalo sammui täysin sokkona törmäsin pesukoneseen jonka kautta kiihtyi vauhti suoraan lakuaariin joka irtosi seinästä pudoten lattialle särkyen, osittain varpille ai kun ipotti mukavasti.


      • kesi.vä

        Sinulla on varmaan herkkä liiketunnistimella toimivat valot.
        Kiitos päivän hymystä :)


    • henrjii

      mulla ei ole vielä kertaakaan suihku syttynyt

    • Suljen.
      Meillä sattuu olemaan hirmu kallis vesi ja kuutioita menee tässä huushollissa. Me Lutusen kanssa otetaan molemmat merimiessuihkuja, mutta toisaalta sitten voin ottaa ammeen kerran pari kuukaudessa. Saunassa käymme myös ja saunan suihkussa suljemme myös vesikraanan saippuoinnin ajaksi, samoin kun laitamme shampoota ja balsamia tukkaan.
      Vesi on sitä varten että sitä käytetään, mutta turhaa törsäilyä ei meidänkään vesibudjetti kestä. Toista se oli silloin kun asuin vuokra-asunnossa ja vesi kuului vuokraan....

    • En sammuta mutta asensin sen ns sade suihkun ,kaikkihan tietää sen lentävän lautasen näkösen levyn.
      Tulee pehmeesti ja puolet vähemmän vettä ku perinteisestä ja kumminkin on tunne kuin putouksesa seisoskelis.

    • pehmeät-hiukset

      Kesällä ei suihkutella ollenkaan, vaan käydään rantasaunalla pesulla. Vesi nostetaan pumpulla järvestä omaan pikku vesitorniimme mistä se sitten tulee pienellä paineella hanoista pataan ja saaviin. Pesuvati ja kuuppa, sekä pellavainen pesukinnas, loppuhuuhtelu järvessä.

      • Suoraansanottuna

        Jos huuhtelet huiksesi ja itsesi järvessä niin toivottavasti saippuasi on luontoon hajoavaa sorttia. Muuten kuulut tyhmien joukkoon kuten pehmeä pää ehkä osoittaakin.


    • entinenmiäs

      Sammutan, en koskaan juoksuta vettä turhaan. No, meikäläiselle puhdas vesi ei ole huonon kaivon takia itsestäänselvyys, vesi ei ole puhdasta, eikä sitä muutenkaan riitä tuhlattavaksi asti. Väliin kyllä tuntuu, että suomalaisille puhdas vesi on liian itsestäänselvyys. Maailmanlaajuisesti puhdas vesi loppuu muutamassa sukupolvessa, ellei saastumiselle ja veden tuhlaamiselle tehdä mitään.

    • näin-meillä

      Sammutan,
      miellä on puhdas raanavesi joka tulee kaupungin putkistosta,
      mutta vesi on tosi kallista
      kun on oma mittari ja joutuu maksamaan oman kulutuksen mukaan vesimaksuja, joten säästän vettä missä voin,

    • Sammuttelija

      Tottakai sammutan! En ole koskaan laittanut suihkua edes sinne ylös, vaan pidän sitä aina kädessäni. Vaikeaa olis saippuointi jos en laittaisi suihkua siihen alatelineeseen ja sammuttaisi vedentuloa saippuoinnin ajaksi.

    • hytinäx1

      En sammuta, koska vesi, niin lämmin kuin kylmäkin, kuuluu vuokrani hintaan. Ei ole huoneistokohtaisia vesimittareita, eikä vedenkäyttöä maksateta erikseen. Kerran viikonloppukursseilla asustin samassa huoneessa henkilön kanssa joka asuu omakotitalossa ja heillä monta lasta. Hän sulki veden tulon peseytyessään, kunnes alkoi huuhtelemaan hiuksiaan ja kroppaansa.
      Kyllä sitä säästää vettä eritavalla kun asuu omakotitalossa ja näkee vesi-ja sähkömittarista kulutuksen aiheuttamat kustannukset.
      Kuinkahan paljon nuo tiskikoneet ja pesukoneet ja vessanpöntöt, oikeastaan imaisevat sitä vettä?

    • Zinnix

      Sammutan.

    • viisas89

      Tässä nyt ei kukaan tajunnut että joillakin voi olla oma vesiboileri niin totta ihmeessä tulee sammutettua suihku pois päältä!!!

    • Noh, aloittaja, oliko vaimo oikeassa? ;))
      Vai miksi tämä galluppi?

      • Sakari_F

        Aloittaja tässä !

        Ei ole vaimoa, mutta jos joku pääkaupunkiseudulla asuva haluaa mukavan miehen asuinkumppaniksi, niin voin vakuuttaa että ei varmasti pety.


      • Ei.edes.pks.lta
        Sakari_F kirjoitti:

        Aloittaja tässä !

        Ei ole vaimoa, mutta jos joku pääkaupunkiseudulla asuva haluaa mukavan miehen asuinkumppaniksi, niin voin vakuuttaa että ei varmasti pety.

        Tiätkö, mitä yhteistä on pääkaupungissa asuvilla fiksuilla naisilla ja ufoilla?
        -Molemmista on kuultu puhuttavan, mutta yhtäkään ei ole tavattu! :)


      • Ei.edes.pks.lta kirjoitti:

        Tiätkö, mitä yhteistä on pääkaupungissa asuvilla fiksuilla naisilla ja ufoilla?
        -Molemmista on kuultu puhuttavan, mutta yhtäkään ei ole tavattu! :)

        Ääälä helkutissa! Mä kerron susta pukille, jäät ilman lahjaa jouluna, niih. Ei saa tolleen ufoja solvata!


      • VaihtoAskeleet2016
        Ei.edes.pks.lta kirjoitti:

        Tiätkö, mitä yhteistä on pääkaupungissa asuvilla fiksuilla naisilla ja ufoilla?
        -Molemmista on kuultu puhuttavan, mutta yhtäkään ei ole tavattu! :)

        Mene lavatansseihin vaikka olisit minkä näköinen ukko, kun osaat tanssia pääset pukille.


      • VaihtoAskeleet2016 kirjoitti:

        Mene lavatansseihin vaikka olisit minkä näköinen ukko, kun osaat tanssia pääset pukille.

        Oletko kokeillut? Eri naamoilla mennyt hakemaan tanssiin.

        Tekeekö tuo sinusta pukin?


    • kuivasuhkukäyttöön

      Minä otan kuivasuhkuja. Menen vaatteet päällä suihkun alle enkä avaa hanaa. Seison siellä sen kymmenen minuuttia ja tulen pois. Näin vettä säästyy ja voi sanoa että olen suihkussa käynyt.
      Kokeilkaa, jopa pyyhekket säästyy kuin ei tule likapyykkiä.

    • sammuttamaton

      Mun suihku ei syty joten ei tarvitse sammuttaakaan. Millä suihku sammutetaan?

    • Itsestäänselvyys

      Totta kai sammutan, ei siinä mitään ihmeellistä pitäisi olla.
      Bideesuihkun kanssa on välillä käytännöllisempää jättää se siksi aikaa päälle (siis valuttamaan hanasta, ei itse suihkusta), mutta silloinhan ei saippuointi montaa sekkaa vie.

      • Epäselvyyttäköaiheessa

        Niihin paikkoihin joihin bideetä käytetään ei pitäisi saippuaa panna laisinkaan. Ainakaan jos olet naisimmeinen.


      • Itsestäänselvyys

        Puhuinkin siitä toisesta aukosta, se on syytä kyllä välillä saippuoidakin.


    • bessie-

      Tarkoitatko, ettet usko kenenkään vastaavan rehellisesti? Vai etkö usko siihen, että ihmiset osaavat toimia järkevästi ja vastuullisesti myös suihkussa?

      Olen aika hyvähermoinen useimmissa asioissa, mutta jo turhan takia juoksutetun veden pelkkä ääni on yksi hermojani rassaavista asioista. Joudun ihan pidättelemään itseäni, etten heti mene ja puutu asiaan jos joku suotta lutraa veden kanssa minun huusholleissani. Epämukavalta se tuntuu muuallakin, mutta sen yleensä urhoollisesti hiljaa kestän.

      En juuri koskaan käytä saippuaa, mutta sen harvan kerran kun käytän niin ilman muuta suljen suihkun/hanan. Normaalisti käytän vain shampoota, silloinkaan en juoksuta vettä hiusten ym. pesun aikana.

    • vesipeto666

      Kun asuin vuokralla ja vedellä oli kiinteä kuukausimaksu (ei kulutuksen mukaan) niin itse kyllä lotrasin ihan armotta, puolentunnin suihkut ilman hanan sulkemista oli arkipäivää. Joskus kun oli vain tylsää menin suihkuun seisomaan lämpimän veden alle.

      Nyt kun asun omassa asunnossa ja maksan vettä kulutuksen mukaan niin saippuoinnin ajaksi menee hana aina kiinne ja suihkuajat ovat romahtaneet 5-10 minuuttiin. Pyykki- ja astiskonetta käytetään täysinä, ei vajaita koneellisia tai yksittäisiä vaatteita pestä erikseen.

      Hassua miten se mieli muuttuu kun omasta pussista on kaikki pois.

      • oliskohansittenkään

        Kyllä se vesi ihan omasta pussista on pois asumismuodosta ja veden laskutustavasta riippumatta. Moni vedestä kiinteää kuukausimaksua maksava tuhlaa vettä tarpeettomasti kun ei se muka maksa yhtään sen enempää vaikka kuinka lotraisi, kunnes vesimaksua sitten korotetaan. Jos kaikki sensijaan käyttäisivät vettä kuin oman mittarin takaa, vesimaksu voisi jopa laskea.


    • Vesipeto007

      Sammutin ennen, en sammuta enää. Taloyhtiö nyysii 20€/kk/hlö. Ylimääräisiä vesimaksuja ei palauteta joten hyöty minulle nolla. Jatkan siis veden tuhlausta...
      Ps. Jos nilkit taloyhtiön hallituksessa suostuisivat palauttamaan vesimaksut kulutuksen mukaan niin tilanne olisi toinen.

    • kjgdk

      En sammuta. Mutta samassa rapussa asuvista useat sammuttavat suihkun pesun ajaksi. Sen kuulee kyllä:). Ite oon niin säästäväinen muuten kaiken luonnon juttujen kanssa että tästä joustan. Tämä on mun hemmottelu herkkua. Mulla kans suihku ylhäällä pidikkeessä ja taitan sen vain sivuun saippuonnin ja hiusten pesun ajaksi. Oon yrittänyt monta kertaa sammuttaa kesken kaiken, mutta jäädyn jos suihku on kiinni. Jäädyn kunnolla. Joten tämä on mun hemmottelua ja siitä en aio luopua.

      Kuinkahan moni valuttaa vettä pestessään hampaita ym. meillä kaikilla on joku oma juttu, mistä ei luovuta ja niitä saa ja pitääkin olla koska olishan se elämä aika tylsää. Pihistetään sitten siitä mistä me jokainen omasta mielestä pystytään. Ja mun mielestä suomalaiset onnistunu tässä ihan hyvin. Luonto on meille monille tärkeä asia. Tärkeämpi kuin monissa muissa maissa.

    • tööttt

      Sammutan myös ja kylmä vesi - ensteks haukkoo vähän henkeä kyllä mutmuuten mukava.

    • fcvghbjnlkm

      Maksan vedestä 14 e kk ja nostin summan 28 e kk...elikkä kun tasauslasku tulee niin voipi olla odotettavissa palautusta.Mieluummin näin kuin tulis maksupotti yllärinä.

    • 265åpoiu

      Tietysti. Joka tippa maksaa. Ympäristö ja lompsa kiittävät.

    • tärkeysjärjestys

      Koskaan en ole sulkenut enkä sulje. Menen suihkuun peseytymään, enkä säästämään. Pesuaineita käytän säästeliäästi, koska ne kuivattavat sekä ihoa että hiuksia.

    • kmcc

      Outoa kun täällä näyttää kansa luulevan, että vuokralla asuva ei maksa vedestä. Asuin tätä ennen 9 vuotta kerrostalossa (omistusasunto) missä ei ollut vesimittaria, eli vesi oli jyvitetty vastikkeeseen. Nyt asun vuokralla senioritalossa, missä veden kulutus laskutetaan käytön mukaan. Siis vuokran lisäksi tottakai. Asuntokohtaiset vesimittarit tulevat pakollisiksi viimeistään putkiremontin yhteydessä. On kyllä vuokrataloja missä ei vedenkulutuksesta laskuteta vesimittarista huolimatta, koska laskutus mahdollisine palutuksineen ja lisämaksuineen tulee kalliimaksi kuin kuukausittainen tasa erä.
      Kyllä kulutuksen seuraaminen vähentää veden kulutusta, oli asumismuoto mikä tahansa. Suljen kyllä suihkun saippuoimisen ajaksi, en sammuta koska suihkuni ei ole liekeissä. Tiskikonetta käytän kyllä, olen huomannut, että sillä säästän vettä käsitiskiin verrattuna. Silti joudun aina maksamaan lisää tasusmaksussa koska käyn suihkussa päivittäin. Täällä kyllä useammat saavat palautusta vesimaksuista koska eivät juuri peseydy, ja haju on sen mukainen.

    • järkihaloo

      Oottako työ ihan urpoja....vettä pitää säästää ...

    • Enoleinfantiili

      Aina. Vaikka vesi tulee omasta kaivosta, niin silti suljen. Öljy, joka lämmittää lämminvesivaraajan maksaa joka tapauksessa. Ja tahdon toivoa, että seuraavillekin sukupolville on vielä edes puhdasta juomavettä.

    • tytytytytytyt

      Tuosta suihkun kulutuksesta niin tiedä mutta kallista kastella nurmikkoa tuo vesi ainakin on..

    • jukkasinukkasisukassasi

      en sammuta mutta ilmesesti kannattas. vois alkaa totuttelee tähä käytäntöön!

    • Suihkuttelematon

      Sammuttaisin, jos raskisin käyttää asuntoni suihkua. Tässä taloyhtiössä vesi on hinnaltaan niin kallista, että 25€:n suuruinen vesiennakko ei riitä, jos käyt kerran päivässä suihkussa ja käytät noin 60-70l pesulämmintä vettä per suihkuttelu ja tämän lisäksi kylmää vettä minimaalisesti vessan vetämiseen, pyykinpesuun ym. Käsien pesua lämpimällä vedellä ei ole huomioitu. Vaikka kulutus olisi noin 100l/vrk, joutuu maksamaan lisää, ellei ole käyttänyt suurimmaksi osaksi vain kylmää vettä. Tämän vuoksi käyn nykyään käytännössä aina taloyhtiön suihkussa tai kannan kuumaa pesuvettä kotiini taloyhtiön vesihanasta. Kallista on, toivottavasti hintaan saadaan tehtyä muutos pian. Suihku pysyy niin kauan käyttämättömänä.

    • töött

      Kun käy uimassa ja pesee tukan shampoolla - onko se järven kaloille haitallista?

      • Uupuukosinulta

        Shampoota ei viedä järveen ja tämän täytyy olla jokaiselle järkipäiselle nykyajan ihmiselle selvä kuin vesi. Jos ei ole, ei ole järkeäkään.


    • ainatehnytniin

      Sammutan aina.

    • Palaako suihku? Pieni määrä ulkomaalaisia on saanut ihmeitä aikaan kielessä.

    • Ana_Alinen

      Pudota saippua aina välillä lattialle. Ei sitä tiedä minkälaista vipinää saat aikaan.

    • Antajako

      Ei vesi ole ilmaista vuokralaisellekaan.Mitä enemmän vuokranantajalla on kuluja sitä todennäköisemmin vuokra nousee.

    • xx9

      Nollat---finnit mikä suomenkieltä---otsikko?

      Vai elääkö 60 taas huumeissa?

    • töött

      en usko että kuuskymppiset olisi maan suurin huumeittenkäyttäjäryhmä
      - järjen puutettakin saa vapaasti epäillä , kysyin tota tukanpesua järvessä sen vuoksi kun monet pesevät mäntysuovalla mattojakin - lisääkö rantojen rehevöitymistä?

      • Sammutako-----????


      • Mitämuutajäänytväliin

        Eikö se mäntysoopa hajoa luontoon mutta shamppoo ei. Ihan toinen ja eri asia on sitten se, mitä niistä ihmisten pashkaisista matoista sinne järveen jää. Viisas ei tosin pane edes mattoa järveen, niille on ihan omat matonpesupaikkansa nykyisin olemassa.


    • poltsu

      vitun pellet imekää pamppuu

      • mitätämäompi

        Oikeamuotoinen kirjoitusasu lisää huomattavasti tekstin kiinnostavuutta ja antaa kirjoittajasta ammattimaisen, huolitellun yleiskuvan palstalaisille.
        "Vitun pellet! Imekää pamppua!"
        Kuten varmasti jo itsekin nyt huomasit, niin sinulla oli luvattoman paljon kirjoitusvirheitä ja se sai kommenttisi vaikuttamaan ala-arvoiselta, sivistymättömältä ja ikään kuin esihistorialliselta kampasimpukan/taivaanvuohen yhdistyneeltä vaikerrukselta.
        Tsemppiä!
        Panosta seuraavalla kerralla huolellisuuteen ja muista se loppupiste.


      • Suomen lapsilla ei ole isiä on 60 .

        Hoitakaa lapset...


    • Minäkin reagoin tuohon otsikkoon...sammutatko suihkun ikäänkuin se olisi liekeissä kun se on auki ja vesi juoksee...kielellisesti vaikeasti hahmotettava kuvio. :)

      • molemminpäin

        Minäkin kiinnitin huomion tuohon "ei ole minun kuppi teetä".
        Ihan kuin se olisi kahvista tehty ja toisten kupit teestä....


      • molemminpäin kirjoitti:

        Minäkin kiinnitin huomion tuohon "ei ole minun kuppi teetä".
        Ihan kuin se olisi kahvista tehty ja toisten kupit teestä....

        :)
        miksei sitä voisi noinkin lukea. Jos haluaisi. Paitsi jos sattuu olemaan perillä tämän tavanomaisen käännöslainan yleisestä merkityksestä.


      • omituisiaotuksia

        niimpä, sitten on vielä ihmisiä jotka sammuttavat valot, lieden, uunin, lämmityksen, auton, käynnissä olevan koneen, herätyskellon ja vaikka mitä vielä


      • bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

        :)
        miksei sitä voisi noinkin lukea. Jos haluaisi. Paitsi jos sattuu olemaan perillä tämän tavanomaisen käännöslainan yleisestä merkityksestä.

        No jaa, ei tuo ole kovinkaan tavanomainen käännöslaina täällä Suomessa. Moni varmasti sitä vierastaa vaikka ei itse sanonta vieras olisikaan. Minunkaan mielestäni tuo anglismi ei oikein 'toimi' Suomessa, kahvinjuojien maassa.


    • Tietenkin sammutan, onhan se hankala saippuida kun vettä ropisee nahkaan samalla kun yrität sienellä hangata.

    • sammutan suihkun saippuoinnin ajaksi, silloinhan säästää vesimaksussakin

    • Veeäs

      Sammutan

    • taikker

      Pesetkö saippuan ennenkuin alat laittaa sitä iholle?

    • Pitkäkutri

      Olen vaihtanut suihkuun samanlaisen suihkun kuin bideessä eli vain "liipaisimesta" painamalla tulee vettä. Säästöä tulee tosi paljon, kulutus on laskenut noin puoleen entisestään.

    • huuperi

      Vettä en säästä suihkussa, mutta en turhaan jää varttitunniksi, kuten jotkut nuoret kuulemma. Toisaalta, kun lapsuudessa vesikin oli nuukassa etenkin lämmin, jota padassa kuumennettiin, ja toiset lotrasivat . Suomessa ei toinna liikaa säästää vedessä, sillä kulutuksen laskiessa liikaa, niin vesilaitos nostaa hintoja, koska tuottotavoitteesta jäädään.

    • Helcu

      Tietysti sammutan! Älyttömän tyhmäähän on antaa veden valua turhaan.

    • En sammuta. Minusta on ihana kun lämmin vesi valu pitkin kroppaa myös saippuoinnin aikana.

    • eppu2

      Suljen hanan aina, kun saippuoin.
      Täällä mökillä varsinkin olen tarkka, kun on oma lämmitys ja vesi maksaa ja jätevesimaksu menee samasta määrästä ollen vielä kalliimpi. (toiset kyllä läträä)
      Onneksi nyt saunotaan useimmiten rantamökillä, siellä vesi nostetaan aggrekaatin ja uppopumpun avulla. Siinä ei paljon bensaa kulu, kun astiat täyttää.

    • nuukailija

      Kyllä, miksi tuhlata vettä

    • maksan

      En,kun joudun maksamaan vesimaksun,niin kulutankin sitä vettä.
      Sammuttaisin,jos vesimaksuni ei olisi kk/ssa niinkin kova (20€).
      Kummiskin saisin leikkiä etsiessäni sitä sopivanlämpöistä juuri säädetyksi saadettua veden lämpöä oikeanlaiseksi,niin kulutan todellisuudessa vähempi, kuin nyt yhdellä säädöllä pesen itseni,sillä meillä on vanhat hanat taloyhtiössä ja se lämpöiseksi löyyminen itselleni sopivaksi vie aikaa tukanpesun verran,niin se on aivan sama sammuttaako suihkua vaiko ei nuoremmillakin hyvänäköisillä,kuin minulla yli 60 vuuotiaalla huononäköisellä.

    • Puhdas

      Kyllä

    • LPirjo

      Kyllä sammutan. Itsestään selvä asia, että niin kannattaa tehdä. Säästyy vettä ja myös sähköä, jolla meidän talossa vedet lämpiävät.

    • lomakoti

      Kyllä sammutan,asun omakotitalossa ja kaikki mitä kulutat on maksettava.Moni kerrostaloasuja ajattelee varmaan että ei haittaa vaik juoksuttaa vettä kun kerran maksaa vesilaskua yhtiövastikkeen lisäksi,mutta vesilaskut nousevat juuri siitä kun ei välitetä,jasit valitetaa vesilaskun korkeaa hintaa.

    • mooses345

      Jos meitin suihku palaisi, sammuttaisin sen!

    • Lator

      Ilman muuta. Joka kerta.

    • wanha-mies

      Melkein aina täällä maalla, jossa on kakkosasuntona OKT sähkölämmityksellä.

    • lapselline

      Tottakai aina ja kaikkialla! Sammutan myös tutuilta leirintäalueella, koska lämminvesi ei muuten riitä kaikille saunojille! Raha ei kasva puussa ja uimahallienkin hinnat nousee kun läträtään suihkus.

    • KrPennonen

      Järkyttävä muutos!
      Tuttavani muutti perheineen, vaimo ja 2 lasta, kerrostaloasunnosta vuokrattuun ok:oon.
      Osakkeessa vesimaksu oli yhtiövastikkeessa mutta ok:ssa kaikki kulut oli titenkin maksettava käytön mukaan.

      Kaveri hämmästeli lämmitysöljyn kulutusta. Vuokraaja oli kertonut vuosikulutukseksi 3000l mutta syksyllä töytetty 3000l:n säiliö tyhjeni jo tammikuussa!
      Kaksi syytä hävikkiin.
      Sekoitusventtiili laski kiertoon kattilakuuman veden.
      Toinen syy oli kuuma vesi. Lankoni teki ko. naapurin kanssa yhdessä paljon töitä ja oleili siellä varsin paljon.
      Perhe saunoi kahdesti viikossa. Lankoni kertoman mukaan ensimmäinen saunaan menijä laittoi suihkun päälle ja se valui yhtäjaksoisesti sen reilun tunnin minkä kaksi saunavuoroa vei aikaa.

      Vesilasku ei kiinnittänyt huomiota mutta öljy kylläkin.
      On muuten mennyt vettäkin kuutio poikineen.

      Kokoaikaiset suihkuttelijat eivät ottane huomioon tuota kuuman veden energiapuolta.
      Onneksi asuntokontainen mittaus koskee myös kuumaa vettä.

    • Osa-aikaeläkeläinen

      Kyllä sammutan ja olen opettanut kerrostalossa asuneen vaimonikin tekemään niin. Vesi lämpenee taloissani sähköllä, ja alan ammattilaisena tiedän kuinka vaikeaa sähkönteko usein on.
      Muuan oppinut sanoi että sähkö on liian pitkälle kehitetty tuote käytettäväksi lämmitykseen, eikä itse lämmitänyt autoakaan sähköllä.

    • MaiHen

      En sammuta, ei tulisi mieleenikään. Juoksevan veden alla on kiva peseytyä. Maksan itse vesilaskuni ja asun omakotitalossa, joten se siitä :-) Töissä käyvänä uskon, että jatkossakin on maksuvalmiuksia juoksevaan veteen.

      • Tyhjäpäää

        Kuulut siis niihin, jotka eivät ole ikinä kuulleet - tai ainakaan ajatelleet - että maailmassa kaikilla ei ole edes puhdasta juomavettä. Toivotaan yhdessä että sulla on samanlainen tilanne joskus.


      • KokoomusRules
        Tyhjäpäää kirjoitti:

        Kuulut siis niihin, jotka eivät ole ikinä kuulleet - tai ainakaan ajatelleet - että maailmassa kaikilla ei ole edes puhdasta juomavettä. Toivotaan yhdessä että sulla on samanlainen tilanne joskus.

        Mitä jos he menisivät töihin?


      • Tyhmävaitietämätön

        Eihän Suomessakaan moni mene kun ei työtä ole. Puhumattakaan jostain kehitysmaasta tai nälänhätämaasta jossa lapsia kuolee sekä ruuan- että puhtauden pulaan. Jotta ota selvää äläkä rienaa.


    • EnLuttaa

      Sammutan aina saippuoinnin ajaksi, sekä tietysti siksi aikaa myös kun levitän shampoon hiuksiin.
      Ihan oikeasti ja rehellisesti. En nyt sinänsä ajattele säästäväni sillä mitään, vaikka kait siinä säästyykin vettä. En vain tajua, miksi sitä vettä pitäisi juoksuttaa, kun ei ole siinä allakaan. Ihan sama juttu, kun laittaisit esimerkiksi keittiössä hanan valumaan, vaikka et käytä sitä vettä.
      Sen tiedän kyllä jo työni puolesta, että veden lämmittäminen sähköllä on todella kallista.
      Yhdenkin asteen ero lämpötilassa tekee kuukaudessa aika paljon, mikä tietysti kertautuu sen mukaan, kuinka paljon vettä käytetään.

    • en viitti säädellä niitä jatkuvaan kerran säätää sopivan lämpöiseksi sit antaa tulla

    • teenteetto

      Joskus sitä kehoitettiin säästämän vettä ja mitä tapahtui? Vedentoimittajilla kun on melko kiinteät kulut, niin kuutiohinta nousi. Samoin jätevesimaksut nousivat, koska kiintoaineksen osuuden kasvaessa viemärijästelmän tukkeutumiset nostivat kuluja.

    • flegmaatti

      Viime viikolla tuli veden puolen vuoden kulutuksen tasauslasku.
      Kuuman ja kylmän veden 2h:n yhteiskulutus oli 25,53m3 / 6kk.
      Saamme palautusta kahden hengen talouteen 113,76€.
      Käytössä on normaalit, vettä kuluttavat kodin koneet.
      Kulutusta lisää myös lyhennetyn pakoputkeni sanelema, tiheään toistuva pytyn huuhtelutarve.
      Suihkua ei valuteta turhaan mutta, sen lisäksi, vaimo ottaa viikoittaisen kylvyn.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe