OPH:n opas ja Luukkaisen kysely

Toiminta kohdistuu tarmokkaasti agendan mukaisesti:

11. Perinteiset instituutiot on vallattava sisältäpäin: koulu, kirkko, media

Nyt kohde on koulut. Kun ei onnistunut ”lähetystyö” koukuille luennoimaan, eikä ukaasi OPH:ta kohtaan tuottanut tulosta, otetiin käyttöön kansaedustaja.
OPH opas, joka on apuna kouluille kuin siellä laaditaan tasa-arvosuunnitelmia ("Tasa-arvotyö on taitolaji"), ja tähän halutaan nyt muutoksia.

”Kristillisdemokraattien kansanedustaja Antero Laukkasen mielestä opas horjuttaa tasa-arvo- ja -yhdenvertaisuuslakeja…”

Opas kuulemma on ”hämärtämässä selkeää sukupuolijakoa kertomalla oppaassa, että jako ei olekaan näin selkeä.” Tätä ei saa lapsille ja nuorille kertoa: ”Oppaassa viitataan transihmisiin, jotka eivät koe olevansa kumpaakaan sukupuolta tai joiden käsitys omasta sukupuolesta voi vaihdella…”

Eikä ilmeisesti saa opettaa tätäkään: ”arvostamaan oppilaiden omaa kokemusta, tukemaan heitä ja puuttumaan kiusaamiseen.”

Koulu syyllistyy Luukkasen ajattelun mukaan seksuaaliseen häirintään. Lapsi ei kansanedustajan mukaan voi kuulua sukupuolivähemmistöön, koska kehitys on vielä kesken.

Laukkasen mukaan opettajat ovat niin ammattitaidottomia jotta ”oppaan perusteella opettaja ryhtyy etsimään oppilaistaan sukupuolivähemmistöön kuuluvia lapsia.” ja kun opettaja on sellaisia löytänyt – syyllistyy ope ”seksuaaliseen häirintään”. Siis opettajat ovat äärimmäisen himokkaita ja seksualisoivat sekä lähetelevät opiskelijoitaan kaiken aikaa!???

Ja jos opettaja sattuu kuulumaan vähemmistöihin, hän tartuttaa sen lapsiin. ”…opettajan omalla seksuaalisella suuntautumisella ja kokemuksella on vaikutusta oppilaan kokemaan sukupuoliseen suuntautumiseen.”
http://yle.fi/uutiset/opetushallituksen_opas_johti_kanteluun__transihmisista_kertominen_nahdaan_tasa-arvorikkomuksena/9001992

Tai ehkä heterouskin pitää tartuttaa samalla tavalla – en ihan pysy tässä kelkassa. Joten opettajien seksielämään tulee kai sitten kontrolloida, jotteivat he harrasta ”vääränlaista” seksiä…

Luukkasen mielestä olisi pitänyt kiinnittää huomiota poikien ongelmiin. Mutta mitä siinä oppaassa oikeasti sanotaan?

”Perusopetuksen sukupuolittuneisuutta voidaan lieventää toteuttamalla sukupuoli- ja tasa-arvotietoista opetusta ja ohjausta sekä toimintakulttuuria..”

Esim. nämä asiat nostetaan esiin: ”Ymmärretäänkö peruskoulussa tyttöjen ja poikien kypsymisen eritahtisuutta ja osataanko se ottaa huomioon opetuksen järjestämisessä ja työtavoissa?” ja ”Miten pojat voisivat olla sekä hyväksyttyjä poikaporukassa että ahkeria ja menestyviä oppilaita?”

Mutta mitä ei saisi kai pohtia: ”Voiko koulussa olla avoimesti transsukupuolinen tai kertoa, ettei koe olevansa tyttö eikä poika?” Aa-kerhon mielestä lapsi ei saa itse näitä miettiä tai edes kokea, vaan ainustaan siten, miten aikuiset ylhäältäpäin auktoriteetillaan päättävät.

Oppaasta:
”Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa todetaan, että jokainen oppilas on ainutlaatuinen omana itsenään. Perusteet velvoittavat antamaan tietoa sukupuolen moninaisuudesta. Jokaiseen oppilaaseen tulee suhtautua yksilönä.”

”Jokaisella tulee olla oikeus itse määritellä, millainen tyttö tai nainen, poika tai mies hän on…” ja ”…vai kokeeko hän olevansa muunsukupuolinen eli jotain naiseuden ja mieheyden ulkopuolella tai sukupuolten välissä.”

Oppaan tarkoituksena on:
”…laajentamaan kuvaamme siitä, millaisia voimme ja saamme olla ihmisinä, tyttöinä ja poikina, miehinä ja naisina..” sekä:
”…muunsukupuolisina.”

Eli nyt kai Aa-yhdistyksen tavoite on että niin tyttöjä kuin poikiakin kohdellaan kollektiiveina – sukupuolensa edustajina eikä yksilöinä? Sekä estää se, että etteivät pojat rohkeammin hakeutuisi naisvaltaisille aloille, ja vastaavasti tytöt miesvaltaisille aloille? Ettei yhdessä tehtäisi mitään yksilöllisyyden mukaan….

”Kapeista käsityksistä aiheutuu vakavia ongelmia kuten kiusaamista ja ulkopuolelle jättämistä, yksinäisyyttä, koulutuksen keskeyttämistä, syrjäytymistä ja itsetuhoisuutta, jopa itsemurhia.”
http://www.oph.fi/download/173318_tasa_arvotyo_on_taitolaji.pdf

Ja ellei muotteihin sovi, niin kai kiusaaminen yms. on sitten se keino, joita saa käyttää?

Tätäkö kristillinen arvomaailman tulee tukea?

48

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korjaan nimen: Se on Laukkanen. Ikävä kyllä en saa muokattua tuota kirjoitusvirhettä...

    • Juuri valtiovierailultaan kotoutunut kristillisdemokraattien kansanedustaja Antero Laukkanen on hymyilevä fanaattinen fundamentalisti.
      Kuinkahan radikaaleja ajatuksia tuon hymyn takana mahtaakaan olla?

    • jeesusfani1

      Suomen Opetushallitus näyttää painottavan opetustyössä vallan toisenlaisia asioita kuin Britannian opetusministeriö.

      Britannain opetusministeriö painottaa kouluissaan luonteen kasvatusta.
      "Luonteen vahvistaminen on erityisen ajankohtaista nyt, kun lapsilla on paljon mielenterveysongelmia. Englantilaiset lapset on todetty mittauksissa erityisen onnettomiksi", sanoi Ralph Scott, joka johtaa Demosin kansalais- ja poliittista osallistumista tutkivaa yksikköä."

      Näihin oppilaiden luonteenvahvuuksiin Britannian opetusministeriö haluaa koulujen panostavan:
      -Pitkäjännitteisyys, sinnikkyys ja sisukkuus.
      -Itseluottamus ja optimismi.
      -Innokkuus päättäväisyys ja kunnianhimo.
      -Ystävällisyys ja yhteisöllisyys.
      -Suvaitsevaisuus ja toisten huomioonottaminen.
      -Tunnollisuus, tiedonhalu ja keskittymiskyky (Lähde HS 9.10.15).

      Mitä tulee suomalaiskouluihin, niin niiden oppilaat johtavat tilastoja koulukiusaamisessa, joten oppilaiden käyttäytymisessä toinen toisiaan ja opettajiaan kohtaan olisi paljon parannettavaa.
      "Yläkoululaisten sijaistaminen on usein kuin yrittäisi hallita sonnilaumaa. Ei auta, vaikka pyydän toisen opettajan tai apulaisrehtorin luokkaan "kovistelemaan", kirjoitti sijaisopettaja HS:ssä 15.3.16.

      Kun tutkimusten mukaan joka yhdeksäs peruskoulun päättänyt poika ei ymmärrä lukemaansa, niin kansanedustaja Laukkanen on ihan oikieutetusti huolissaan poikien huonontuneesta koulumenestyksestä.

      Jokainen isä ja äiti haluaa lapsensa menestyvän koulussa, ja vaikka menestyisikin, niin digitalisaation edistyminen näyttää syövän työpaikkoja alta, jonka senkin jokainen äiti ja isä tietää.
      Tietää myös sen, että vahva luonne auttaa kuitenkin pärjäämään elämässä ja löytämään uusia reittejä.

      Kun Opetusministeriömme näyttää kantavan huolta vain oppilaiden alapääasioista, joiden ongelmaratkaisujen tulisi kuulua vain lasten vanhemmille, niin maahamme olisi korkea aika perustaa lisää yksityiskouluja, joka takaisi lahjakkaille, opinhaluisille lapsille joko vanhempien kustantamana tai stipendivaroin huippukoulutuksen kuin myös luonnekasvatusta.

      On vain niin, että älykkyys ei tunne tasa-arvoa, ja älykkyydenkin takia joutuu päähänpotituiksi peruskouluissamme.

      • Fakta on, että Briteissä oppimistulokset ovat huonommat kuin Suomessa.


      • Jospa ensin lukisit mitä opetussuunnitelmaan on kirjattu?

        http://www.oph.fi/ops2016/perusteet

        Muistaen, että nyt asia josta keskustellaan, on lisämääräys siitä, että kouluilla on oltava tasa-arvosuunnitelma. Ja opas, mitä koulut voivat käyttää, on se tuotos, josta tämä Laukkanen on nostanut ongelman.

        Joten, se miksi pojilla on paljon oppimisenongelmia, ei oikeasti kuulu edes tähän asiaan – tai kuuluu ehkä väljästi siten, että vaikka pojilla on oppimisvaikeuksia, niin silti ei ole hävettävää hakea tukea ja apua siihen…


      • Juu "Opetusministeriömme näyttää kantavan huolta vain oppilaiden alapääasioista...". Ei vaan se on tämä Aa-yhdistys joka agitoi nyt Laukkasen kautta. Alapääasiat on nostettu keskiöön noiden ja täällä kirjoittavien Aa-kerholaisten toimesta.


      • ”Lukutaidon taso on heikentynyt eniten huono-osaisimpien perheiden lapsilla. Hyväosaisissa perheissä lukutaidon taso sen sijaan on pysynyt yleensä erinomaisena…”

        ”Suomi on perinteisesti ollut maa, jossa lukutaitoero tyttöjen ja poikien välillä on ollut erityisen suuri.”
        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/09/07/nuorten-lukutaito-rapistuu-huono-osaisuus-selittava-tekija

        Tässä tekee mieli hiukan revitellä – jos perinteiset roolit ovat tärkeitä pitää muuttumattomina, niin eikös se ole vain hyvä tulos, ettei miehen rooliin kuulu olla kirja kädessä?

        ”Voimakkaimmin lukutaito on heikentynyt niiden perheiden nuorilla, joissa vanhempien ammattitausta ja koulutus on alhaisin.” ja ”Eniten lukutaitopisteet ovat laskeneet kulttuurisesti vähäosaisimpien perheiden pojilla.”

        Kun kotona eivät ne (heteroseksuaaliset ja biologisen) roolimallit lue, eikä ole edes tarjolla mitä lukea, ei kai ole ihme ettei se kiinnosta?

        ”Parhaat lukijat, tytöt ja pojat, tulevat kodeista, joissa on oppilaiden ilmoituksen mukaan ollut eniten kirjoja, arviolta vähintään 201 kirjaa.”
        ”Poikien lukutaitoon vaikuttaa myös kielteinen suhtautuminen kouluun.”
        http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3372365-poikien-lukutaidossa-pahimmillaan-lahes-kahden-kouluvuoden-ero

        ”Vähävaraisten ja vähän koulutettujen perheiden pojat ovat vakavimmassa vaarassa. Pisa 2012 – tulosten alueellisen tarkastelun nojalla Itä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa poikien lukutaito on heikentynyt voimakkaasti.”

        Jälleen tölväisen: Onko niin että pohjoisessa ja idässä periteinen miehenmalli on ollut, ettei työmies kulje kirja kädessä?

        ”Anne-Mari Panulan väitöskirjaan: ”Suomalaisessa yhdeksän vuoden seurantatutkimuksessa havaittiin, että pojilla oli lukemisvaikeuksia enemmän kuin tytöillä, lukemisvaikeudet olivat pojilla pysyvämpiä kuin tytöillä ja heikko lukutaito oli etenkin pojilla yhteydessä heikkoon koulumenestykseen…”
        http://rosvot.fi/kalenterikarju/pojat-ja-lukeminen-miten-saada-pojat-lukemaan

        Koska nyky-yhteiskunta tarvitse entistä vahvempaa lukutaitoa, monilukutaitoa, niin oppimisvaikeudet nousevat aivan eri tavalla esille. Kun koulutuksesta koko ajan otetaan varoja pois, eniten kärsivät ne lapset, nuoret ja aikuiset, jotka tarvitsisivat tukea juuri tähän ongelmaan. Näihin ei ehkä riitä se, että lapsille jätetään opettamatta sukupuolten moninaisuudesta?

        (Monilukutaito sisältää erilaisia lukutaitoja, kuten peruslukutaidon, numeerisen lukutaidon, kuvalukutaidon ja medialukutaidon. Monilukutaitoon liittyy laaja tekstikäsitys, jonka mukaan tekstit voivat olla muun muassa kirjoitettuja, puhuttuja, audiovisuaalisia tai digitaalisia.)
        https://peda.net/opetussuunnitelma/eo/2etjyt/2loe/monilukutaito


      • jeesusfani1
        mummomuori kirjoitti:

        Juu "Opetusministeriömme näyttää kantavan huolta vain oppilaiden alapääasioista...". Ei vaan se on tämä Aa-yhdistys joka agitoi nyt Laukkasen kautta. Alapääasiat on nostettu keskiöön noiden ja täällä kirjoittavien Aa-kerholaisten toimesta.

        Kysymys on ns. sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta, jonka mukaista ns. tasa-arvopedagogiikkaa on toteutettu kokeiluhankkeina muutamissa päiväkodeissa jo vuodesta 2007 lähtien.

        Helsingin yliopistossa järjestetyssä seminaarissa Viikin normaalikoulun opettaja Elina Särkelä totesi ” 14 askelta kohti tasa-arvoisempaa koulua” näin:
        1. Lopetetaan oppilaiden kutsuminen tytöiksi ja pojiksi.
        2. Käytetään oppilaasta sitä nimeä, mitä hän itse haluaa.
        3. Muodostetaan istumajärjestykset, ryhmät ja jonot muun kuin sukupuolen perusteella.
        4. Puretaan sukupuolen perusteella muodostetut opetusryhmät.
        5. Tehdään koulun vessoista yksittäisiä ja jätetään ne merkitsemättä tytöt/pojat.
        6. Otetaan yhdenvertaisen ja sukupuolisensitiivisen toimintakulttuurin rakentaminen vakavasti.
        7. Aloitetaan kokonaisvaltainen, ihmisoikeuksiin perustuva, ikätason mukainen seksuaalikasvatus heti ensimmäisellä luokalla.
        8. Tarkastellaan yhteiskunnan ylläpitämiä normeja eli oletuksia siitä, millaisia ihmiset ovat - ja puretaan normia kahdesta sukupuolesta ja heteroseksuaalisuudesta.
        9. Kunnioitetaan jokaisen oikeutta määritellä tai jättää määrittelemättä itsensä.
        10. Tehdään huolellisesti koulun oma opetussuunnitelma ja suunnitelma oppilaiden suojelemiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.
        11. Puututaan tiukasti, mutta ratkaisukeskeisesti kiusaamisee3n ja ristiriitoihin.
        12. Tarjotaan oppilaille oikea-aikaista terveydenhuoltoa ja tukea kouluterveyshuollon kautta.
        13. Tuodaan esiin sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus myös vanhempainilloissa.
        14. Jos oppilaan hyvinvointi sitä vaatii, turvaudutaan lastensuojelun apuun.

        No voihan sitä jotkut leikkitellä ajatuksella, että koulun antama ns. sukupuolisensitiivinen kasvatus tulee lisäämään koululaisten tasa-arvoa.

        Britannian opetusministeriön kasvatustavoitteissa näyttää olevan järki paikallaan.

        Aletaan vertailemaan noin kymmenen vuoden kuluttua koulukasvatuksen hedelmiä, eli kummalla kasvatusmenetelmällä synnytetään mieleltään terveitä, tasapainoisia ja yhteisen hyvinvoinnin rakentamiseen kykeneviä kansalaisia.


      • jeesusfani1 kirjoitti:

        Kysymys on ns. sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta, jonka mukaista ns. tasa-arvopedagogiikkaa on toteutettu kokeiluhankkeina muutamissa päiväkodeissa jo vuodesta 2007 lähtien.

        Helsingin yliopistossa järjestetyssä seminaarissa Viikin normaalikoulun opettaja Elina Särkelä totesi ” 14 askelta kohti tasa-arvoisempaa koulua” näin:
        1. Lopetetaan oppilaiden kutsuminen tytöiksi ja pojiksi.
        2. Käytetään oppilaasta sitä nimeä, mitä hän itse haluaa.
        3. Muodostetaan istumajärjestykset, ryhmät ja jonot muun kuin sukupuolen perusteella.
        4. Puretaan sukupuolen perusteella muodostetut opetusryhmät.
        5. Tehdään koulun vessoista yksittäisiä ja jätetään ne merkitsemättä tytöt/pojat.
        6. Otetaan yhdenvertaisen ja sukupuolisensitiivisen toimintakulttuurin rakentaminen vakavasti.
        7. Aloitetaan kokonaisvaltainen, ihmisoikeuksiin perustuva, ikätason mukainen seksuaalikasvatus heti ensimmäisellä luokalla.
        8. Tarkastellaan yhteiskunnan ylläpitämiä normeja eli oletuksia siitä, millaisia ihmiset ovat - ja puretaan normia kahdesta sukupuolesta ja heteroseksuaalisuudesta.
        9. Kunnioitetaan jokaisen oikeutta määritellä tai jättää määrittelemättä itsensä.
        10. Tehdään huolellisesti koulun oma opetussuunnitelma ja suunnitelma oppilaiden suojelemiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.
        11. Puututaan tiukasti, mutta ratkaisukeskeisesti kiusaamisee3n ja ristiriitoihin.
        12. Tarjotaan oppilaille oikea-aikaista terveydenhuoltoa ja tukea kouluterveyshuollon kautta.
        13. Tuodaan esiin sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus myös vanhempainilloissa.
        14. Jos oppilaan hyvinvointi sitä vaatii, turvaudutaan lastensuojelun apuun.

        No voihan sitä jotkut leikkitellä ajatuksella, että koulun antama ns. sukupuolisensitiivinen kasvatus tulee lisäämään koululaisten tasa-arvoa.

        Britannian opetusministeriön kasvatustavoitteissa näyttää olevan järki paikallaan.

        Aletaan vertailemaan noin kymmenen vuoden kuluttua koulukasvatuksen hedelmiä, eli kummalla kasvatusmenetelmällä synnytetään mieleltään terveitä, tasapainoisia ja yhteisen hyvinvoinnin rakentamiseen kykeneviä kansalaisia.

        ”…ns. sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta, jonka mukaista ns. tasa-arvopedagogiikkaa on toteutettu kokeiluhankkeina muutamissa päiväkodeissa jo vuodesta 2007 lähtien…”
        Selviät ensin itsellesi se, mitä tuo sukupuolisensitiivisyys oikeasti tarkoittaa. Lue vaikka nämä artikkelit:

        "Sukupuolisensitiivisyys merkitsee herkkyyttä huomioida sukupuolen erilaiset vaikutukset nuorten mieheksi tai naiseksi kasvamisessa. "

        ”…ei merkitse “sukupuolineutraalia”, vaan sukupuolen huomioivaa.”
        http://elinalappalainen.blogspot.fi/2014/11/sps-mita-tarkoittaa-sukupuolisensitiivi.html

        ”…tasa-arvoista suhtautumista lapsiin, sukupuolesta riippumatta. Sitä, että ollaan ohjaamatta tiettyihin rooleihin ja tuetaan lapsen yksilöllistä persoonaa. Valinnanvapautta. Ei määritellä lapsen persoonaa etukäteen sukupuolen mukaan…”
        http://mammasti.blogspot.fi/2014/05/sukupuolisensitiivisyys-ja-lapsen-tasa.html

        ”Setlementtiliikkeen sukupuolisensitiivisen poika- ja miestyön historia…”

        ”…käynnistettiin uusi sukupuolisensitiivisen nuorisotyön projekti, Meikäpoika (2001–2003), jonka tavoitteena oli luoda uusia malleja poikatyöhön ja samalla etsiä vastauksia poikien kasvuun liittyviin haasteisiin.”
        http://www.setlementti.fi/poikajamiestyo/historia/setlementtiliikkeen-sukupuolisen/


      • jeesusfani1 kirjoitti:

        Kysymys on ns. sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta, jonka mukaista ns. tasa-arvopedagogiikkaa on toteutettu kokeiluhankkeina muutamissa päiväkodeissa jo vuodesta 2007 lähtien.

        Helsingin yliopistossa järjestetyssä seminaarissa Viikin normaalikoulun opettaja Elina Särkelä totesi ” 14 askelta kohti tasa-arvoisempaa koulua” näin:
        1. Lopetetaan oppilaiden kutsuminen tytöiksi ja pojiksi.
        2. Käytetään oppilaasta sitä nimeä, mitä hän itse haluaa.
        3. Muodostetaan istumajärjestykset, ryhmät ja jonot muun kuin sukupuolen perusteella.
        4. Puretaan sukupuolen perusteella muodostetut opetusryhmät.
        5. Tehdään koulun vessoista yksittäisiä ja jätetään ne merkitsemättä tytöt/pojat.
        6. Otetaan yhdenvertaisen ja sukupuolisensitiivisen toimintakulttuurin rakentaminen vakavasti.
        7. Aloitetaan kokonaisvaltainen, ihmisoikeuksiin perustuva, ikätason mukainen seksuaalikasvatus heti ensimmäisellä luokalla.
        8. Tarkastellaan yhteiskunnan ylläpitämiä normeja eli oletuksia siitä, millaisia ihmiset ovat - ja puretaan normia kahdesta sukupuolesta ja heteroseksuaalisuudesta.
        9. Kunnioitetaan jokaisen oikeutta määritellä tai jättää määrittelemättä itsensä.
        10. Tehdään huolellisesti koulun oma opetussuunnitelma ja suunnitelma oppilaiden suojelemiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.
        11. Puututaan tiukasti, mutta ratkaisukeskeisesti kiusaamisee3n ja ristiriitoihin.
        12. Tarjotaan oppilaille oikea-aikaista terveydenhuoltoa ja tukea kouluterveyshuollon kautta.
        13. Tuodaan esiin sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus myös vanhempainilloissa.
        14. Jos oppilaan hyvinvointi sitä vaatii, turvaudutaan lastensuojelun apuun.

        No voihan sitä jotkut leikkitellä ajatuksella, että koulun antama ns. sukupuolisensitiivinen kasvatus tulee lisäämään koululaisten tasa-arvoa.

        Britannian opetusministeriön kasvatustavoitteissa näyttää olevan järki paikallaan.

        Aletaan vertailemaan noin kymmenen vuoden kuluttua koulukasvatuksen hedelmiä, eli kummalla kasvatusmenetelmällä synnytetään mieleltään terveitä, tasapainoisia ja yhteisen hyvinvoinnin rakentamiseen kykeneviä kansalaisia.

        >> Aletaan vertailemaan noin kymmenen vuoden kuluttua koulukasvatuksen hedelmiä, eli kummalla kasvatusmenetelmällä synnytetään mieleltään terveitä, tasapainoisia ja yhteisen hyvinvoinnin rakentamiseen kykeneviä kansalaisia. <<
        Muistutan, että Briteissä on voimassa spn-laki kuten on kohta meilläkin.


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> Aletaan vertailemaan noin kymmenen vuoden kuluttua koulukasvatuksen hedelmiä, eli kummalla kasvatusmenetelmällä synnytetään mieleltään terveitä, tasapainoisia ja yhteisen hyvinvoinnin rakentamiseen kykeneviä kansalaisia. <<
        Muistutan, että Briteissä on voimassa spn-laki kuten on kohta meilläkin.

        Tuohon tulee lisätä 70 luvulla lakanut kasvatus, jossa pyrittiin antamaan molemmille sukupuolille samanlainen kasvatus. Esim- äitisyipakkausksista otettiin pois vaaleanpunainen ja sininen. Oli vain keltaista, vihreää, ruskeea jne.

        Joten meillä on jo sukupolvi aikuisia, jotka ovat saaneet jonkinlaisen sukupuolisensiitivisen kasvatuksen.


      • mummomuori kirjoitti:

        Tuohon tulee lisätä 70 luvulla lakanut kasvatus, jossa pyrittiin antamaan molemmille sukupuolille samanlainen kasvatus. Esim- äitisyipakkausksista otettiin pois vaaleanpunainen ja sininen. Oli vain keltaista, vihreää, ruskeea jne.

        Joten meillä on jo sukupolvi aikuisia, jotka ovat saaneet jonkinlaisen sukupuolisensiitivisen kasvatuksen.

        Totta, mutta asia tuodaan esille aivan kuin se olisi keksitty tänään ja turhauttavinta on, kun luetellaan perään, että mitä seuraavaksi tapahtuu.
        Kun aikuinen ihminen alkaa selittämään, että kohta poikien on pakko pistää päiväkodissa hame päälle etc niin sitä miettii että onko kirjoittaja tosissaan ja jos on, niin mistä.


    • totuudentorvi_

      Spontaani reaktio luettuani kansanedustaja Laukkasen kantelun oikeuskanslerille oli purskahtaa nauruun. Että jaksaa aikuinen ihminen hössöttää.

      • Ikävintä oli että hän yritti käyttää tätä Aa-yhdistyksen luomaa jargonia mutta aika tavalla epäonnistui siinäkin.


      • Viherhörhöilyä

        Kilpeläisen kysymys on outo. Jos lasten sukupuoli ja seksuaalisuus on jotakin kiinnostanut, se on OPH ja Tasa-arvotyö on taitolaji -ohjeistuksen laatija (SETA). Kansanedustajaa kiinnostaa ohjeistuksessa sekavasti käytetty terminologia ja sen laillisuus.


    • Laukkasen kantelusta:

      ”Opetushallituksen julkaisun on lainvastainen, koska opas määrittelee enemmän sukupuolia kuin voimassa oleva laki miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta.”

      ”…noudattaako opas tasa-arvolain mukaista jakoa kahteen sukupuoleen ja edistääkö se naisten ja miesten välistä tasa-arvoa.”

      Oppaan tarkoituksena on:
      ”…laajentamaan kuvaamme siitä, millaisia voimme ja saamme olla ihmisinä, tyttöinä ja poikina, miehinä ja naisina..” sekä:
      ”…muunsukupuolisina.”

      ”Sukupuolistereotypiat ylläpitävät olettamusta siitä, että on olemassa vain tietynlaisia tapoja olla tyttö tai nainen ja tietynlaisia tapoja olla poika tai mies.”

      http://www.oph.fi/download/173318_tasa_arvotyo_on_taitolaji.pdf

      Kysyn mitä lainvastaisuutta tuossa on? Sekö jotta stereotypiat ovat juuri niitä tasa-arvon esteitä? Vai se että sanotaan ääneen jotta on muunkin sukupuolisia?

      ”…kehottaako opas opettajaa ja vastaavaa määrittelemään oppilaan seksuaalisen suuntautumisen tavalla, joka on lapseen ja oppilaaseen kohdistuvaa seksuaalista häirintää…”

      Laukkanen ei ilmeisesti ymmärrä mistä hän puhuu:
      ”Seksuaalinen häirintä on ei-toivottua käytöstä, jolla loukataan toisen koskemattomuutta. Seksuaalinenkin häirintä koulussa saattaa alkaa jo alaluokilla. Seksuaalinen häirintä voi olla esimerkiksi:”

      ”vihjailevia eleitä tai ilmeitä
      härskejä puheita, nimittelyä tai kaksimielisiä vitsejä
      vartaloa, pukeutumista tai yksityiselämää koskevia huomautuksia tai kysymyksiä
      pornoaineiston esille asettamista
      seksuaalisesti värittyneitä yhteydenottoja tai toimintaa sosiaalisessa mediassa
      fyysistä koskettelua, seksuaalisväritteisiä ehdotuksia tai vaatimuksia
      seksuaalista väkivaltaa.”
      http://www.oph.fi/download/173318_tasa_arvotyo_on_taitolaji.pdf

      ”…miten turvataan lapsen vanhempien mahdollisuus arvioida kuinka oikeita ja päteviä opettajan havainnot ja arviot lapsen seksuaalisesta suuntautuneisuudesta ovat…”

      ”…kuinka paljon opettajan omalla seksuaalisella suuntautumisella ja kokemuksilla on vaikutusta hänen arvioonsa lapsen ja oppilaan seksuaalisesta suuntautumisesta.”
      http://www.kd.fi/2016/07/04/laukkanen-teki-kantelun-opetushallituksen-tasa-arvo-oppaasta/

      Eli huoli on jos opettaja antaa mahdollisuuden ilmentää sukupuoltaan toisin. Eikö yhtä paljon pidä kantaa huolta sellaisesta epäpätevyydestä, kun opettaja ei tunnista lainkaan erilaista opiskelijaansa ja sortuu sukupuoliseen häirintää opiskelijaansa kohtaan:

      ”Sukupuoleen perustuva häirintä on ei-toivottua käytöstä, joka liittyy sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun. Sukupuoleen perustuva häirintä ei ole luonteeltaan seksuaalista. Sukupuoleen perustuva häirintä voi olla esimerkiksi:”

      ”halventavaa puhetta toisesta sukupuolesta
      sukupuolivähemmistöön kuuluvan leimaamista epänormaaliksi
      toisen ihmisen väheksyntää tai nöyryyttämistä sukupuolen perusteella
      työpaikka- tai koulukiusaamista silloin, kun se perustuu kiusatun sukupuoleen.”


      Laukkaisen olisi kannattanut lukea tuo opas ensin, ennen kuin hän sitä alkoi kritisoimaan.

    • tämäontotta

      Minusta tässä tasa-arvoasiassa on menty hakoteille ja liiallisuuksiin. Ennen erilaisuutta pidettiin rikkautena, nyt kaikki vähänkin erilaiset yritetään tasa-arvon nimissä vetää saman nimikkeen alle. Miksei luoda erilaisuuden pohjalta jokaiselle omien edellytystensä mukaiset tavat ja toimintasuunnitelmat. Oltaisiin oikeasti ylpeitä erilaisuudesta ja siitä ettei kaikkien ole tarkoituskaan toimia samalla tavalla ja samoilla ehdoilla. Ei kaikki edes kykene samoihin mittoihin ja raameihin, ei vaikka kuinka oltaisiin näennäisesti niin "tasa-arvoisia". Erilaisuus on todellakin rikkautta.

      • Olet tainnut kehitellä oman tulkintasi siitä, mitä tasa-arvolla tarkoitetaan?


    • poikkeamakehityksestä

      Intersukupuolisuus on sikiöasteella syntynyt poikkeama tai häiriötila, minkä perusteella ei voi koko oppia sukupuolesta laatia uusiksi. Riittää että mainitaan, että myös sukupuolisuuden alueella voi syntyä luonnonoikkuja, niinkuin muuallakin luonnossa, mutta ei häiriötilasta voi tehdä normia.
      Intersukupuolisia on niin marginaalisen vähän, että jo se kielii jonkinasteisesta häiriöstä normaalista kehityksestä.

      • Eihän sitä ole uusittu vaan täsmennetty!

        Jos jotain ilmiöitä on vähän, toki se voi olla joku kehityspoikkeama, mutta silti se ei tarkoita sitä, että heitä ei voisi ottaa huomioon. Näistä käytetään sellaista termiä kuin vähemmistö.

        Ja normaalius on oikeasti aika laaja juttu - voi olla että on vaikka kuusi sormea, mutta henkilö muuten on täysin normaali. Kaikille ihmisille ei ole niin tärkeää koko seksi tai edes sukupuoli, ja silti he ovat muuten aivan normaaleja.


      • Etkö usko että" Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi"?
        Ei Hän puhunut muista sukupuolista.


      • evita- kirjoitti:

        Etkö usko että" Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi"?
        Ei Hän puhunut muista sukupuolista.

        Miksi niiden jotka eivät usko Raamatun luomistaruun pitäisi toimia sen mukaisesti?
        Suomessa on uskonnonvapaus joka takaa sinulle oikeuden uskoa kuten haluat mutta myös muille. Uskonnonvapaus ei takaa sinulle oikeutta vaatia muita toimimaan sinun uskosi mukaan.


      • RauhoituJo kirjoitti:

        Miksi niiden jotka eivät usko Raamatun luomistaruun pitäisi toimia sen mukaisesti?
        Suomessa on uskonnonvapaus joka takaa sinulle oikeuden uskoa kuten haluat mutta myös muille. Uskonnonvapaus ei takaa sinulle oikeutta vaatia muita toimimaan sinun uskosi mukaan.

        Kohdistinkin viestini mummomuorille, joka sanoo uskova olevansa.


      • evita- kirjoitti:

        Etkö usko että" Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi"?
        Ei Hän puhunut muista sukupuolista.

        Eipä Raamattu puhu paljon muustakaan...


    • Laukkanen ja muut fundamentalistit reagoi aina kun jokin asia ei mahdu heidän oman sukupuolikäsityksensä sisään.
      Tuota fundamentalisteille ominaista oireyhtymää voisi nimittää kikkeli-pippeli-syndroomaksi.

      • asiatonta

        Sanoitko sinäkään itse asiasta yhtään mitään, kunhan täällä vain uskovia pilkkaat.


      • tee.parannus

        Täällä ajassa sinunkin, qwertyilija, on hyvä mollata uskovia, mutta muista, sinullekin koittaa aika lähteä tästä ajasta ja sitten sinäkin joudut Kaikkivaltiaan eteen etkä voi mitenkään enää puolustella puheitasi. Sitten sinäkin joudut notkistamaan polvesi Jumalan edessä ja tunnustamaan Jeesuksen Kristuksen Herraksijonka jälkeen tiesi vie iankaikkiseen tyskaan ja vaivaan.
        Tee siis parannus ja käänny, ettei sinua jkohtaa tuo mitä edellä kerroin.


      • kollin.osto

      • asiatonta kirjoitti:

        Sanoitko sinäkään itse asiasta yhtään mitään, kunhan täällä vain uskovia pilkkaat.

        >> Sanoitko sinäkään itse asiasta yhtään mitään <<
        Laukkasen jutut on niin epätodellisia, ettei niitä voi paljon kommentoida.
        Kaveri kertoi esim tehneensä valtiovierailun Ruotsiin.
        Jokin suuruudenhulluusharha sillä ainakin on.


    • "Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi". Tämä on se perusta.
      Muut ilmentymät sukupuolesta ovat epätäydellisen maailman ja ihmisen itseaiheuttaman synnin seurausta.

      • Korjaus: tuo on vai sinun uskosi mukainen käsitys asiasta.


      • RauhoituJo kirjoitti:

        Korjaus: tuo on vai sinun uskosi mukainen käsitys asiasta.

        Olenko sanonut esittäväni muiden käsityksiä.


      • evita- kirjoitti:

        Olenko sanonut esittäväni muiden käsityksiä.

        No, voit aina kertoa että kyseessä on vain oman uskosi mukainen käsitys eikä totuus.


      • RauhoituJo kirjoitti:

        No, voit aina kertoa että kyseessä on vain oman uskosi mukainen käsitys eikä totuus.

        Ja kenen totuuksia itse täällä esittelet, ja esiinnyt palstapoliisina.


      • evita- kirjoitti:

        Ja kenen totuuksia itse täällä esittelet, ja esiinnyt palstapoliisina.

        No, jotkut täällä vain antavat ymmärtää että heidän omat mielipiteensä tai uskomuksensa ovat ainoita oikeita. Hyvä välillä huomauttaa heille että kyseessä on vain mielipide tai uskomus.

        Omia totuuksiani saa vapaasti kritisoida ja kertoa jos on eri mieltä.


      • evita- kirjoitti:

        Ja kenen totuuksia itse täällä esittelet, ja esiinnyt palstapoliisina.

        Ne jotka tuntevat minut pidemmältä ajalta tietää kyllä kenen totuuksia esittelen, ettei sitä minun joka kerta tarvitse erikseen sanoa.


      • evita- kirjoitti:

        Ne jotka tuntevat minut pidemmältä ajalta tietää kyllä kenen totuuksia esittelen, ettei sitä minun joka kerta tarvitse erikseen sanoa.

        No, kaikki palstan lukijat eivät tunne sinua. Esim. minä en. Hyvä kertoa heillekin että kyse on mieliteistä eikä totuudeksi väitetystä mielipiteestä.


      • Totta, Jumala loi meistä tällä tavalla lisääntyviä. Ei siis neitseellisesti lisääntyviä. Ja näin ehdottomasti suurin osa tekeekin.
        Mutta tässä olen aika tavalla eri mieltä, en pidä elämää ahtaisiin kaavoihin perustuvana vaan valtavan määrän eri muotoja ja vaihtoehtoja sisältävänä.

        Ihmisen erikoisuutena voi pitää esim. sitä että meille on annettu kyky seksuaaliseen nautiskeluun ja sen moninaisiin muotoihin. Ihmisen harrastamalla seksuaalisuudella on aika pieni osa sitä, että se palvelee vain lisääntymistä. Mikäli se olisi vain lisääntymistä varten, olisi meillä aivan samanlaisia ”kiima-aikoja” kuin eläimillä. Eikä sen ulkopuolella seksillä olisi mitään merkitystä. Nyt on – vahvoja merkityksiä siis sosiaalisen käyttäytymisen sekä kiintymyksen ym. muiden tunteiden kannalta.

        Ihminen on aina epätäydellinen ja elämä on aina epätäydellistä ja kuitenkin se siinä epätäydellisyydessään on täydellistä. Me ihmiset emme vain halua hyväksyä sitä. Me haluamme maailmana olevan sellainen, joka tyydyttää omia tarpeitamme.


      • kuuskyt.seitkyt

        Vähän jälkijunassa kommentti tähän "mieheksi ja naiseksi":
        Aatamilla ja Eevalla oli (ainakin) kaksi poikaa. Olivatko he miehinä samanlaisia vai erilaisia? Mikä olisi sellainen työ tai toimi, joka sopisi toiselle, muttei toiselle?
        Mikä olisi sellainen työ tai toimi, mikä sopisi Eevalle, mikä ei? Voitko kuvitella jonkun naisen, jolle sopisi tehtävät, jotka eivät ollenkaan luonnistu Eevalta?
        Ihmiset ovat erilaisia sukupuolensa edustajia. Miksi heitä pitäisi kohdella massana? Miksi epätyypillisten sukupuolensa edustajien pitäisi jatkuvasti taistella oikeudestaan olla yksilö?


      • kuuskyt.seitkyt kirjoitti:

        Vähän jälkijunassa kommentti tähän "mieheksi ja naiseksi":
        Aatamilla ja Eevalla oli (ainakin) kaksi poikaa. Olivatko he miehinä samanlaisia vai erilaisia? Mikä olisi sellainen työ tai toimi, joka sopisi toiselle, muttei toiselle?
        Mikä olisi sellainen työ tai toimi, mikä sopisi Eevalle, mikä ei? Voitko kuvitella jonkun naisen, jolle sopisi tehtävät, jotka eivät ollenkaan luonnistu Eevalta?
        Ihmiset ovat erilaisia sukupuolensa edustajia. Miksi heitä pitäisi kohdella massana? Miksi epätyypillisten sukupuolensa edustajien pitäisi jatkuvasti taistella oikeudestaan olla yksilö?

        Siitähän tässä on kyse, ettei ketään saisi kohdella massana vaan yksilönä. Jos sukupuoli nostetaan ensisijalle, vaarana on typistää stereotyyppiseksi kaikki.

        Oikeasti kaksi naista tai miestä voi olla paljon erilaisempia keskenään kuin keskimäärin mies ja nainen. Ei ole kenenkään etu että jotain estetään vain siksi, että edustaa jotain sukupuolta. Toisaalta henkilöt joille on aivan sama, onko mitään sukupuolta, toimivat ja tekevät aivan samoin kuin muutkin – omilla persoonallisilla taidoillaan ja kyvyillään.


    • ”YLE:n toimitus uutisoi asian harhaanjohtavasti.”
      ”Nämä väitteet olivat toimittajan omia ajatuksia, joita ei kantelun tekstistä löydy.”

      Mitenhän se on sitten ymmärrettävä kun Laukkanen kirjoittaa näin?

      ”…miten turvataan lapsen vanhempien mahdollisuus arvioida kuinka oikeita ja päteviä opettajan havainnot ja arviot lapsen seksuaalisesta suuntautuneisuudesta ovat…”

      ”…kuinka paljon opettajan omalla seksuaalisella suuntautumisella ja kokemuksilla on vaikutusta hänen arvioonsa lapsen ja oppilaan seksuaalisesta suuntautumisesta.”
      http://www.kd.fi/2016/07/04/laukkanen-teki-kantelun-opetushallituksen-tasa-arvo-oppaasta/

      ”…voivatko pojat olla poikia ja tytöt tyttöjä jatkossakin, ja kuinka varhaisessa vaiheessa on lapsen seksuaalista kehitystä ohjattava?”

      Jos hän olisi viitsinyt lukea ensin ao oppaan, hän tietäisi että kyllä vain voivat.

      ”Tasa-arvotyön perusteiden on kuitenkin oltava selkeästi lakiin perustuvia. Toistaiseksi lakimme tuntee vain kaksi sukupuolta.”
      http://www.kdlehti.fi/2016/07/06/tasa-arvoa-tulee-edistaa-lain-pohjalta/

      Eivät ne mitään lakiteoksia ole, vaan opetukseen ja kasvatukseen liittyviä asioita.

      Voihan todella olla että opettaja vaikuttaa :

      ”… opettaja nimitteli kutsuvieraana ollutta transnaista “ihmissaastaksi” koulun tilaisuudessa…”
      “Räikein tapaus on tämän vuoden helmikuulta, kun olin kutsuvieraana esittelemässä pieksämäkeläisen toisen asteen oppilaitoksen tapahtumassa hlbtiq-nuorten vertaistukiryhmän toimintaa. Eräs keski-ikäinen miesopettaja hyökkäsi ständille vaahtoamaan siitä miten tämä on väärin ja haitaksi ja turmioksi nuorille”…
      ”Transihmisistä opettajalla oli suora mielipide: he ovat seinähulluja jotka kuuluvat mielisairaalaan suljetuksi.”
      “Opettaja sanoi ‘sukupuolenvaihdosleikkausten’ olevan vain yhteiskunnan kuluerä, sekä miten tämän osalta transsukupuoliset kuuluisivat vain mielisairaalaan.”
      ”Aluksi tapahtumaa koitettiin koulun taholta sivuuttaa sanomalla, että kyseessä oli yksittäisen opettajan henkilökohtainen agenda…”
      http://blogit.image.fi/vesanlinja/nain-vuonna-2016-opettaja-nimitteli-kutsuvieraana-ollutta-transnaista-ihmissaastaksi-koulun-tilaisuudessa/

      • Verratonta.viisautta

        Jaa, jaa, näinhän se sitten valmaan on, niin kuin eräs Minna-Maaria Lax viisaudessaan toteaa, että jotkut ovat henkisesti kyvyttömiä käsittämään "ei ole yhtä miesmallia ja naismallia, vaan luonnon normaali vaihtelu tuottaa tähän maailmaan sukupuolen moninaisuutta, jo pelkästään turvatakseen lajin säilymisen". ;D


      • Niinpä.

        Onko siis kyse vain siitä, että tulee tarjota vain yksi miehen malli ja yksi naisen malli?


      • Päätöntä.päättelyä
        mummomuori kirjoitti:

        Niinpä.

        Onko siis kyse vain siitä, että tulee tarjota vain yksi miehen malli ja yksi naisen malli?

        No, jos sukupuolen moninaisuus pitää sisällään suuntautumisten moninaisuuden, niin miten onkaan sen lajin säilymisen laita ;D


      • asian.tuntija
        Päätöntä.päättelyä kirjoitti:

        No, jos sukupuolen moninaisuus pitää sisällään suuntautumisten moninaisuuden, niin miten onkaan sen lajin säilymisen laita ;D

        Edelleen sukupuoli ja seksuaalinen suuntautuminen ovat kaksi eri asiaa:) Yksinkertaistettuna suuntautumisen moninaisuutta voisi pitää termostaattina, joka säätelee syntyvyyttä ja huoltosuhdetta. Molemmat edistävät lajinsäilymistä ja yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointia.


      • asian.tuntija kirjoitti:

        Edelleen sukupuoli ja seksuaalinen suuntautuminen ovat kaksi eri asiaa:) Yksinkertaistettuna suuntautumisen moninaisuutta voisi pitää termostaattina, joka säätelee syntyvyyttä ja huoltosuhdetta. Molemmat edistävät lajinsäilymistä ja yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointia.

        Jotakuinkin näin. Sitäpaitisi ihmislajin sälymistä uhkaa kyllä aivan muut seikat kuin syntyvyyden vähäisyys!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      32
      2142
    2. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      112
      1804
    3. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      77
      1571
    4. Mitä harrastuksia kaivatullasi on?

      Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?
      Ikävä
      67
      1197
    5. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      160
      1192
    6. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      61
      1036
    7. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      48
      1023
    8. Tiedän että käyt täällä

      Eräälle naiselle älä huoli en kerro kellekkään
      Ikävä
      64
      994
    9. Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi

      Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂
      Ikävä
      62
      917
    10. Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?

      Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t
      Thaimaa
      28
      890
    Aihe