kommarit vie meidän taxin

pmpösilö

Eräs vanha tuttavani pelkäsi sosdem hallituksen aikana että heidän taxi viedään.
Nythän kävi niin että taxi vietiin kepuli kokkarien toimesta.
Jatkossa Suomeenkin tulee varmaan isoja suurpääoma n omistuksessa olevia taxi yhtiöitä.
Tavallisille pikku puuhastelijoille ei jää tilaa kun suuryhtiöt kaappaavat kaikki kannattavat ajot.
Olisi kannattanut monopoli mersu armeijan hinnoitella palvelunsa järkevämmin

13

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eläkeikäinen

      Näin se menee. Täällä hehkutellaan oman luvan saannilla. Totuus on se, ettei yksi auto elätä. Ajatelkaapa, stadissa on nyt n. 1500 autoa, eikä tällekkään määrälle riitä kunnolla keikkaa, miten riittäisi sitten esim 4000 autolle, varsinkin kun puhutaan että taksat halpenisivat, näin päättäjät ainakin luulee. Yrittäjiä tulee aluksi hemmetisti, markkinat sitten määräävät autojen määrän ja varmasti tulee hemmetin isoja yhtiöitä, ne pystyy hinnoilla pelaamaan. Nythän yhtiö pystyy hakemaan vaikka 100 lupaa, jos rahaa löytyy. Siinä ei yhden auton isäntä enää pärjää. Toinen asia on sitten se, että mistä löytyy kuskit näille yhtiöille, liksaa kun ei kummemmin kykene maksamaan. Itse nostan handut pystyyn ja lopettelen tässä pikkuhiljaa, uutta autoakaan en enää osta. Mut hei, onhan se kiva haaveilla ja haukkua, ettei meitä nykyisiä "läskimahoja" enää kaivata. Uskon, että ainakin asiakkaat tulevat kaipaamaan meitä ja itkevät peräämme, tällaista palautetta on saatu.

      • MelkeinItkin

        Tässäkin taas juututaan vanhaan ajattelutapaan, että kalusto on aina ja kaiken aikaa liikenteessä. Taksitoiminnan vapautuessa liikenteeseen tulee paljon lisätakseja silloin kun niille on kysyntää ja vastaavasti kaluston määrä on pienempi hiljaisemman kysynnän aikaan. Tätä on nykytaksimiehen mahdoton ymmärtää. Tietysti työajat huononevat ja kilpailu kiristyy, mutta niin se menee joka alalla, jota ei ole suojeltu kilpailulta.

        En usko, että kukaan tulee kaipaamaan entisiä hyviä aikoja ja hyviä taksimiehiä, jotka palvelivat aina niin ystävällisesti vaivoista ja palkasta välittämättä.

        Muutokset tekee kipeää etenkin, jos on saanut melskata rauhassa vailla pelkoa kilpailusta. Parasta vaan opetella uudet kujeet tai heittää pensselit santaan. Ei teitä vanhoja taksikuskeja ja kartelleja kukaan kaipaa oikeasti, sorry nyt vaan!


    • Suomen taksi asiakas markkinat on vaan liian pienet kilpailulle. Uudistus tuo todella paljon työttömyyttä tullesaan.

      • TalksariJoEläkeukkona

        Ei eduskunta ole vahvistanut vielä mitään. Erikoista tässä "uudistuksessa" on se, että kun viime vuosina on koulutusta pyritty voimallisesti lisäämään ja sitä kautta luotettavuutta lisäämään, romutetaan uudistuksella kaikki parannukset.

        Jos päättäjillä riittää hiemankaan aivotoimintoja aiheelle, päädyttäisiin toki määrä- ja hintasääntelystä luopumiseen, lisäksi pitää vaatia alalle pääsyyn kovat kriteerit kolutuksineen ja nuhteettomuuksineen.

        Nykyajatuksella Suomen taksimarkkinat taantuvat banaanivaltioiden tasolle. Palautteen saamme varmasti takaisin mm. turistien taholta, näinhän se Ruotsin mallissakin on mennyt. Turistia kusetetaan.....

        Mielenkiinnolla tulen seuraamaan eduskunnan käsittelyä aiheesta.


    • lipposenpave

      Mitenköhän tämäkin taas maksetaan.Nostetaan polttoaine veroja auton käyttöveroa ja sakkoja.Liikenne kaari tulee maksamaan veronmaksajille pitkässäjuoksussa miljardin,mutta voidaanhan me ottaa lisää velkaa.

    • Yrittänyttäeilaiteta

      Liikennekaari on hieno uudistus, jota on odotettu pitkään. Sääntely pois ja vapaa yritteliäisyys.
      Voisi verrata vaikka uistelun vapauttamiseen aikoinaan, kova vastustus ja mustamaalaus, mikään negatiivinen ennustus ei toteutunut.
      Nyt vaan ideoimaan kenttä on vapaa.
      Linja-autoliikenteen sosialisoiti yhteiskunnan haltuun oli Kyllösen saavutus ja sehän maksaa veronmaksajille miljardin tuet vuodessa. Sekin joutuu nyt kilpailuun, joka tehostaa sitäkin.

      • jtgs

        Ja johan täällä ajaa virolaiset rekkaa 4 euron tuntipalkalla eli taksit liikkuu kohta 2 eurolla hesasta lappiin aivan fantastistaaaa...


      • TaksariJoEläkeukkona

        Kyllä yrittäneitä vaan laitetaan useinkin - konkurssiin! Voi veljet, jos laki tuollaisenaan menee eduskunnassa läpi, on sanottava, että päättäjiltä on järki paennut kokonaan. Liikennekaari on ihan hyvä uudistus, kun se toteutetaan oikein ja ajatuksella.

        Uudistuksen jälkeen tulee olemaan paljon näitä laitettuja yrittäjiä. ;)


      • HäivyTaiJiikoo-76Kuol
        jtgs kirjoitti:

        Ja johan täällä ajaa virolaiset rekkaa 4 euron tuntipalkalla eli taksit liikkuu kohta 2 eurolla hesasta lappiin aivan fantastistaaaa...

        Virostalaisten "tuntipalkka" on noin 20€/h laskutettuna

        Taksikuskin minimituntipalkka lomakorvauksineen (oli asiakkaita tai ei) on 13,4€ eli firmalle maksaa se tunti noin 20€


      • hetyw
        HäivyTaiJiikoo-76Kuol kirjoitti:

        Virostalaisten "tuntipalkka" on noin 20€/h laskutettuna

        Taksikuskin minimituntipalkka lomakorvauksineen (oli asiakkaita tai ei) on 13,4€ eli firmalle maksaa se tunti noin 20€

        No mitä sanoi Eero Lehti kokoomus aikoinaan kun virolainen teki 4 euron tuntipalkalla hänen ikkunansa edessä töitä?
        Ja.

        Asunnot täynnä vikoja: Näin hurjaa on meno työmailla
        Lehtikuva/Kuvankäsittely Taloussanomat
        Asunnot täynnä vikoja: Näin hurjaa on meno työmailla
        Meno rakennustyömailla on monessa paikassa jo sen verran hurjaa, että ei ihme jos rakentamisen laatu on mitä sattuu. Harmaan työvoiman lisääntyminen on tuonut rakennuksille ammattitaidottomat rakentajat. Esimerkiksi sähkömiehenä on häärinyt karjankasvattaja ja rakennusmiehenä hammaslääkäri. – Alan on vallannut moraalikato, valittaa Rakennusliitto. Katso mikä työmailla menee pieleen?
        17.9.2011 06:03
        Toivo Martikainen


        Rakennusalan vaikeudet pahenevat jatkuvalla syötöllä. Harmaan talouden valtaama ala alkaa olla rehellisten toimijoiden näkökulmasta jo menetetty. Erityisen pahan ongelman muodostavat ammattitaidottomat työntekijät, jotka työskentelevät pimeästi.

        – Näitä tapauksia tulee ihan viikottain vastaan. Tilanne on pahin Uudellamaalla, Kehä III:n sisäpuolella, Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi kertoo.
        Lue myös nämä:

        Ikävä piirre asuntomarkkinoilla – tuki nostaa hintoja?

        Harjuniemen mukaan rakennustyömailla on paitsi täysin toiselle alalle koulutuksen saaneita työntekijöitä, myös kokonaan koulutusta vailla olevia ihmisiä.

        – Työmailla tulee vastaan virolaisia hammaslääkäreitä ja jos minkä koulutuksen saaneita ihmisiä, muttei suinkaan rakennusalalle koulutettuja. Lisäksi on ihmisiä, joilla ei ole oikein minkäänlaista koulutusta, hän sanoo.

        Taloussanomien rakennusalalla laajasti toimiva nimetön lähde kertoo samanlaisesta tapahtumasta.

        – Esimerkiksi Espoossa tuli viime kesänä vastaan tapaus, jossa sikopaimen oli sähkömiehenä. Siitä oli aiheutunut työmaalla paljon haittaa ja tuhoa kaikille, lähde sanoo.

        Häntä on haastateltu poikkeuksellisesti nimettömänä, koska ongelmien esiin nostaminen johtaa hänen mukaansa mustalle listalle eikä töitä enää tarjota.

        Hänen mukaansa ammattitaidottomat työntekijät ovat usein kotoisin entisen itäblokin maista, jolloin ongelmaksi muodostuu myös kielikysymys. Suomessa työmailla virallinen kieli on suomi tai ruotsi, ja joissain tapauksissa on puhuttu englantia.

        – Kun työntekijät eivät ymmärrä työnjohdon käskyjä, niin työ ei tule tehdyksi. Mitään ei tapahdu. Lisäksi kielitaidottomuudesta seuraa vakavia vaaratilanteita, lähde sanoo.

        Ratkaisuksi hän ehdottaa pakollista kielikoetta ennen kuin pääsee töihin. Ajatus saa kannatusta Rakennusliitosta.

        Urakat jäävät jälkeen,
        suomalaiset hälytetään hätiin

        Kun alalle tarvittavaa koulutusta ja ammattitaitoa ei työntekijöillä ole, työt jäävät aikataulusta jälkeen. Tämä johtaa alan asiantuntijoiden mukaan ongelmiin monilla rintamilla. Usein työvaihe on yksinkertaisesti liian vaikea ja sitä ei osata tehdä ilman vaadittavaa ammattitaitoa.

        – Sitten aikatauluista jäljessä tehdään hätäratkaisuja niin, että esimerkiksi kuivumisajat otetaan pois ja vedetään märille pinnoille, esimerkiksi märän betonin tai maalin päälle, Taloussanomien lähde sanoo.

        Rakennusliiton Matti Harjuniemi on samoilla linjoilla. Hänen mukaansa on varsin yleistä, että ulkomaalaisten alihankkijoiden jäätyä jälkeen aikataulusta suomalaiset kutsutaan hätiin kiireellisellä aikataululla.

        – Eilenkin tuli todella suurelta rakennustyömaalta tietoa, että ulkomaalainen porukka ei ole pysynyt lähelläkään aikataulussa betonimuottitöissä, ja sinne on sitten kutsuttu suomalaiset hätiin todella kovassa aikataulupaineessa. Näitä tulee valitettavan paljon eteen, Harjuniemi sanoo.

        – Suomalaisille yrityksille jää enää vain hätäaputöitä, joissa mennään korjaamaan huonosti tehtyjen hommien jälkiä, rakennusalan toimija kertoo.

        Tavaraa katoaa jatkuvasti,
        ryöstely ammattimaista

        Viime aikoina paljon puhuttanut rakennusalan vitsaus on työmailta jatkuvasti katoavat tavarat. Yleisimmin varastetaan työkaluja ja -koneita, mutta myös rakennusmateriaaleja, esimerkiksi parkettia. Taloussanomat kertoi aiemmin tällä viikolla työmaalta kadonneen kahden ja puolen tonnin painoisen väestönsuojan oven, joten toiminta on hyvin organisoitua. Varastettu tavara myydään pääasiassa ulkomaille.


      • Dmfkfkfm
        HäivyTaiJiikoo-76Kuol kirjoitti:

        Virostalaisten "tuntipalkka" on noin 20€/h laskutettuna

        Taksikuskin minimituntipalkka lomakorvauksineen (oli asiakkaita tai ei) on 13,4€ eli firmalle maksaa se tunti noin 20€

        Aha. Sä varmaan saat tollasta palkkaa? Paskanjauhantaa siis tähänkin keskusteluun? Ota kuule kieli ulos, vedä se pääsi yli ja niele ittes. Parin päivän päästä istu pytylle, ulosta ittes ja vedä ittes viemäriin, katoat ikiajoiksi.


    • Annevaro12

      Sunnuntaina 40€ muut kulut.Työtä tekevät ihmiset laitetaan ruotuun.Sisällissotaan ollaan menossa.Sairasta.

    • Tätämieltätästä

      Suojatyöpaikkoja saisi taksien lisäksi vähentää myös yhteiskunnan virastoista. Sieltä se verotuksen tarve tulee, joka nostaa hinnat pilviin !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2909
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2194
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1042
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe