Kun keskustelu on kuollut

Otsikko on totta vaikka toisinkin väitetään. Erikoisen hyvin muistan alkuajat, johon liittyi monia tuttuja, hyviä ihmisiä.
Verrattain varhaisessa vaiheessa päädyin sheriffiksi kun sellaista etsittiin.
Sheriffinä olin kahteen otteeseen ja erosin omasta pynnöstä. Kolmanteen oli vielä optio, mutta sen täytti BilmaN, joka piti hajupojankin täydellisessä nuhteessa. Hajupoika ja hänen heimoveljensä pysyivät kurissa ja nuhteessa. SkillaN sai erikoissuojan BilmaN lupasi erikoissuojan niin Kahvipirtille kuin demareillekin. Tarja Halonen sai myös suojan loukkausviestejä vastaan. Olen ymmärtänyt, että SkillaN on vankka perusdemari eikä siitä tietysti ole mitään huomauttamista. Varmaan pirttiläisten perusrunko on demarivoittoinen, vaikkei siellä politiikkaa juuri "puhuta".

Palstan ilahduttajaksi tuli lyyli, tuo karjalan murretta kirjoittava äpärätyttö, niin kuin hän itse sanoi. Lyylistä tuli papin pojan vaimo äitinsä ehdotuksesta. Jalmari olikin hyvä mies. Kova ahertamaan maanviljelijänä ja antoi hyvän turvan ja vaurauden lyylillekin. Lasta einpariskunta saanut ja sen hän koki omaksi huonoudekseen. Yritys oli kyllä ihan totinen. lyyli kertoi, että Jalmari sipaisi aina partavettä poskeensa merkiksi, noustessaan vuoteeseen.

lyyli, joka oli tottunut talojen ruokaan kiertäessään äitinsä kanssa maataloissa auttamassa, oli tottunut siihen että kehua piti ruokaa. Perkeleen hyvvää keittoa, täräytti lyyli kesken syömisen ja sai käytöksestään tukkapöllyä.

Avioiduttuaan Jalmarin kanssa sai lyyli tarpeeksi syödäkseen, herkkujakin. lyyli yritti aluksi ihan säästää, mutta Jalmari huomautti, että kaikkea saa lisääkin. Autokin, senaikainen Mosse, ostettiin kauppamatkoja varten.

Kun Jamari sitten kuukahti pellolle työnsä ääreen, oli lyyli äveriäs leski.

lyyli oli ajanut kortinkin ja kerran pakkasella ei Mosse startannutkaan, pyöritti kyllä. lyyli muistl Jalmarin ohjeen: Jollei Mosse pakkasella käynnisty on astuttava autosta ulos, potkaistava autoa kylkeen niin Mosse käynnistyy. Tämän muistaen lyyli nousi ja potkaisi auton kylkeen, istui takaisin starttaamaan ja hyvin käynnistyi. Ai ku minnuu nauratti, kertoi lyyli tavallaan.

Olin kuin lumoutunut lyylin kerronnasta. Pientä kirjainta yhtenä sanapötkönä. Jalmari oli neuvonut pilkun paikan kohtiin, jossa kerronta
pysähtyi. Kehuin lyylin kirjoitusta ihan aidosti. Taisin nimetä ihan mestarikirjailijaksi, omassa luokassaan ja palstalla. sie vaan juksaat, sanoi lyyli. Olen silloin ja vieläkin, saanut moitteita huonosta arvostelukyvystäni. Jotain kuitenkin ymmärrän minäkin.

lyyli kertoi elämästään paljonkin. "rikas vahe" antoi mahdolisuudet ostaa ja matkustaakin ja niistä lyyli kertoi iloisesti, välillä naureskellen

mie taian olla se kaikkein vähäpätöisin, hän välillä kuin valitteli. Innostuttuaan kuitenkin päätyi ihmettelemään "mikähä miust viäl
tulloo"?

lyylin kirjoittelua pilkattiin, haukuttiin ja matkittiinkin. Samanlaista aliina kivetöntä ei muista kuitenkaan tullut, ei osattu, eikä opittu.

Taisi SkillaN kuitenkin oivaltaa mitä tehdä. Hän rakensi Kahvipirttejä menestyksellä, joka tiedetään. Syntyi historiallinen Kahvipirtti. Kahvipirtissä kerrotaan hyvällä suomella päivän töistä. Kun olen torpparijuurta, en saa pitää tuollaista "tekemisellä leuhkimista" hyvänä ja
oikeana.

Niin haluaisin kirjoittaa näytelmän "lyyli äpärätyttö"

15

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paheneevaan

      Tuo sinun ihmeellinen lyylisi siis kertoi elämästään, mitä oli TEHNYT ja mitä oli TAPAHTUNUT. Siis juuri sillä tavalla mitä et pidä oikeana keskusteluna muilta. Itse kerrot myös jopa rasittavuuteen asti OMISTA öistäsikin, et vain päivistäsi . Mikä ylentää lyylin ja sinut muiden ylpuolelle, että vain teidän tapahtumat ovat KESKSTELUA . Sekö että lyyli samoi kehystävänsä runosi ja muillakin tavoilla nuoleskeli sinua ? Onko tuokaan oikein että paljastat kaikille äpärätytön elämän vaiheet , hän ei ilmeisesti. voi tulla oikaisemaan eikä puolustautumaan.

      • "Paljastukset" ovat lyylin itsensä kertomia.


    • lyyli, pienin kirjaimin, itse käytti itsestään nimeä äpärätyttö. Tapanani ei ole halventavasti ketään nimitellä, en tee sitä nytkään.

      Ei lyylin kerrontakaan ollut keskustelua. Hän kuitenkin vätitti ympäristöään persoonallisudellaan, jossa oli eloa iloa yllättävyyttä koko palstan innoittamiseksi.

      Jos joku pystyy vertaamaan nykypirtin kuvauksia paremmiksi kuin lyylin, niin ihmeenä pidän!

      Onhan tietysti halkopinon teko, pihan siivous ym. ihan arvokasta ja hyvää, mutta kertoilutapa kutistaa kuvailun värikkyyttä.

      Suosittu lyylin kertoilu otettiin malliksi Kahvipirttiinkin, mutta lyylin tyyli unohdettiin.

      Minunkin tyylini on muiden mielestä aivan kelpaamaton. Ihan pitää ihmetellä itsensä osaamattomuuta.

      • yx-pirttiläinen

        Kyllä se keskustelu kuolee, kun sinäkin jankeroit aina samaa! Onko sinulla ollut muuta elämää, kuin polioon sairastumisesi ja lyyli? Ai, niin olihan se Frederiikka ja Pilmari!DD

        Kahvipirtin suosioon ei ole vaikuttanut serifit, vaan me kirjoittajat, jotka emme keskustele, mukamas.


      • yx-pirttiläinen kirjoitti:

        Kyllä se keskustelu kuolee, kun sinäkin jankeroit aina samaa! Onko sinulla ollut muuta elämää, kuin polioon sairastumisesi ja lyyli? Ai, niin olihan se Frederiikka ja Pilmari!DD

        Kahvipirtin suosioon ei ole vaikuttanut serifit, vaan me kirjoittajat, jotka emme keskustele, mukamas.

        Älä väheksy BilmaNia, joka tli sherffiksi jälkeeni. Lupasi pitää Kahvipirtin häiriöttömänä ja piti lupauksensa. Minuakin suojeli hyökkäyksiltä.
        Vielä kerran. Ei lyyli työstään kertonut vaan elämästään, joka hänelle aukesi leskeydyttyään Jalmarista, miehestään.
        Ehkä itsekin olen pitänyt lyyliä esimerkkinä.

        Kahvipirtti ei lyylin tavoin toimi. Kaikki ovat paljon osaavampia kielellisest kirjoitajina, mutta henki puuttuu!


    • perskutarallaaaa

      Anteex ny suuri kirjailija?
      Nuo kertomuksesi voi olla samassa ikiomassa kertomus rimpsussa, älä aina alota ainakaan samansuuntaisilla aiheilla.

    • Voi hyvänen aika Ruuneman, miksi liität minut ja pirtin niin vahvasti Bilmaniin, siinä välissä oli toinen sherffi, jonka unohdat kokonaan, en minäkään muista oliko nimi Oinas tai joku ,muu O alkava.
      Hän minulle lähetti yhden yhteyden oton, kysyi onko poistettava joku viesti, siinä yhteyteni .
      Varmaan Bilman suojeli pirttiä, niin kuin muitakin ja nimen omaan tältä hajupojalta.
      Minulle hän ei mitään erikseen tulevaa suojelua kertonut, en muista sellaista, yritti hoitaa tehtävänsä.
      Tuo sinun poliittinen leimaaminen ei mielestäni kuulu tänne, en minäkään ole koskaan sinun kantaasi maininnut, en edes halua tietääkään.

      Mitä lyyliin tule, en koskaan pysty samaan ja ihastuin ja ihailin hänen kertojan lahjojaan, sanot mallia otettu, jospa osaisinkin.

      Nyt hartaasti toivon, että jätät persoonani ja pirtin viestien arvostelun ja keskityt vaan omaan minääsi, pirtti ei moista huomiota kaipaa.

    • vaalierkki

      Ruuneman.olen pahoillani, mutta asiallisen keskustelun mehehtymiseen useimmat pitävät syyllisinä kahta kirjoittajaa, saamasi negatiivisen huomion perusteella voinet omalta osaltasi vetää oikean johtopaapäätöksen.

    • apu.vaaa

      Sanokaa nyt jotain te ruunen ihailijat ja ruunen ihailemat ! Onko tämä Skillaniiin ja pirttiin ja oikeastaan koko palstaan kohdistunut ajojahti asiallista ja tervettä touhua ? Haloo Makriina, sinua ruune aina kuuntelee ja ylistää. Haloo Sinisirkku ja Satu-merilii !!!???

      • Vaikea ottaa kantaa, kun ei ollut tuolloin aktiivinen palstan seuraaja. Muistan, että joskus maailmassa olen lukenut Lyylin kirjoitelman, ja ihailin hänen sujuvaa kynäänsä. Kirjoitti jollakin murteella muistaakseni. Mutta siitä on tosi kauan. Frederiikaa en taida palstalta muistaa. Bilmania haukuttiin kovasti silloin kun palstaa satunnaisesti seurasin. Kahvipirttikin taisi siihen aikaan jo olla. Harvemmin olen sitä seurannut ja osallistunut. Sen ajojahdista en tiedä mitään.
        Mutta alkuaikoina keskusteluja tosiaan käytiin. Nythän ne tyrmätään het' alkuunsa, ikään kuin mikä tahansa mielipide olisi väärä tai tarpeeton.
        Se minua on pitkään ihmetyttänyt.
        Kaikkein vähiten täällä kaivataan kuppikuntia. Minua loukkaa yhä se kanalaumaksi haukkuminen ja kanoille esitetty anteeksipyyntö, vaikka en tuona aikana palstalla mukana ollutkaan. Siitä muistutetaan yhä tänäkin päivänä, joten se mielipide on yhä esittäjänsä kanta.


    • Ei tietenkään ole oikein kuormittaa palstaa keskinäisillä riidoilla, eikä edes samoilla tylsillä arvosteluilla! Monta mieltä voi olla sisimmissään, mutta tarvinneeko niitä moneen kertaan julkituoda jos ne loukkaavat?

      Yleensä suhtaudun ihmisiin suurpiirteisesti, Ruunemannissa arvostan aloitekykyä, huumoriaan ja rehevää kertojanlahjoja, kuten aloituksen lyylin kuvauksessa.

      On asioita joista en niinkään pidä , vaan tarvinneeko minun kaikesta pitääkään 😋 saati luetella?

      Minulle kun riittää palstan yleistunnelma, vältän mukanaoloa, jos se vie enemmän kuin antaa! Olen kyllä viihtynyt sekä Kahvipirtissä, että yleispalstallakin, ....Luoja paratkoon, tuppaan viihtymään missä vaan löytyy ajatusta herättäviä, ja huvittaviakin piirteitä!

    • jakolasku

      Siirry Ruune ulos tuulettamaan itseäsi. Täällä ei tuuletu. On aurinkoinen hieno tyyni sää. Tuttuja voi tulla vastaan jaa hienot ajatuksesi heille.
      Olet jämähtänyt vanhat levyt rahisee.

    • Olen pahoillani tuosta inttämisestä, mutta niin vääristynyt on kuva, jonka Pilmari antaa ja kun mielestäni ihan absoluutisen tituuden asioihin tiedän niin oion.
      Minäkin olen ihan tietoisesti jotain oikaisuja tenyt. Minut ollaan paljolti puolestaan määritelty ihmiskelvottomaksi.

      • erakkoseniori

        Tiivistän aloittajan kirjoituksista poimimistani ilmaisuista syntyneet ajatukseni: - Niin muuttuu maailma, Eskoseni! - Moni jopa klassikkonakin pidetty kirja on jäänyt unohduksiin. Ehkä jotain kaihoisan laulun viestistä : Mustalaisvanhus, soittonsa muinoin riemulla kuultu, jääpi nyt muistojen unholaan. - liian läheltä liippaavaa?


      • erakkoseniori kirjoitti:

        Tiivistän aloittajan kirjoituksista poimimistani ilmaisuista syntyneet ajatukseni: - Niin muuttuu maailma, Eskoseni! - Moni jopa klassikkonakin pidetty kirja on jäänyt unohduksiin. Ehkä jotain kaihoisan laulun viestistä : Mustalaisvanhus, soittonsa muinoin riemulla kuultu, jääpi nyt muistojen unholaan. - liian läheltä liippaavaa?

        Hyvin kommentoitu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8208
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4638
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe