Kun puoliso sairastuu, etsitään uusi?

sepelkyyhkyt

49

257

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TÄTÄ_MIELTÄ-

TÖRKEÄ AJATUS,

HARVA normaali ihminen pystyy tommoseen kun tunteet ON omaa kohtaan kokoelämän mittainen

kuka hullu pystyy juoksemaan vieraissa, kun OMA RAKAS PUOLISO TEKEE KUOLEMAA,
      täytyy olla melko kylmä tyyppi ihmisenä jos niin voi tehdä,

On omakohtainen kokemus alzhaimeria sairastavasta puolisosta,
      sairasti toistakymmentä vuotta ennekuin henkäisi viimeisen henkäyksen,
      ei olisi tullu mieleenkää hakea ulkopuolista rakkaus-seksielämää,

EI mun persoonalla,

oma oli kaikkeni loppuun asti,
      vieläki suru on suuri vaikka muutama vuosi onki jo menny hänen poismenostaan,

VÄITÄN-
      koko elämän mittaisessa avioliitossa ihminen ei voi hyljätä puolisoaan
      s a i r a u d e n takia,
      normaali ihminen kokisi ittensä petturiksi
      pettäisi itsensä, puolisonsa jopa lapsensa ja lapsenlapset,

nyt joku väittää että pitää ajatella itseään, heh
      mä väitän
      mä ajattelin itseäni,
      olisin loukannu e n i t e n itseäni,
      jos olisin juossu vieraissa rakkautta hakemassa,
      ajatuski aiheuttaa likasta puistatusta, en olisi voinu antaa itselleni anteeksi, olisin rikkonu myös jumalan sanaa vastaan,
      OMATUNTO ( siis tieto ) oikeasta ja väärästä ON TALLELLA,

nyt olen vapaa, huomaan itseni tosi avuttomaksi etsimään uutta kumppania, joten en edes etsi,
      ajattelen : JOS LUOJA on tarkottanu mun kohdalla uuden kummppani
      niin hän kävellee kyllä mun elämääni ilman etsimistä,

sillä puoliso ON aina lahja luojalta ,

puolisoni oli nuoruuden rakkauteni,
      avio kesti yli viisikymmentä vuotta,

kun rakastuin puolisooni ja sanoin papille tahdon,
      niin t a r k o i t i n myös sitä,

vihkikaava oli pitkä senaikainen,
      myötä ja v a s t o i n käymisissä, nostaa ylös jos jompi kumpi kompuri,
      kunnes kuolema erottaa,

nyky ihmiset on menettäneet halun elää REHELLISTÄ ELÄMÄÄ yhdessä

eivät käsitä mitä ovat papin edessä luvanneet, niitten rakkus on nykyään pinnallista pelkästään lyhytjännitteistä itsekästä VAIN oman hyvän etsimistä

EI SYVÄLLISTÄ todellista halua rakastaakkaan toista,
      nyky nuoret ihmiset ei osaa rakastaa edes itseään,
      siksi nykyisin ihmiskunta sekoilee
      avioliitot hajoaa pienestäki vastoinkäymisestä,

nyky elämä on turvatonta lyhytjännisteistä KAIKILLE
      NE ihmiset jotka omaaa persoonan että HETI VIERAISIIN jos omassa jokin sairaus ilmenee tai kyky heikkenee, tai houkutus naapurissaa on suurempi,

loppukanettina sanon :
      SURKEITA ON IHMISET JOILTA PUUTTUU JUMALAN ANTAMA LAHJA
      OIKEA RAKKAUS,

lukekaa raamatusta mitä on oikea rakkaus,

• muistui

Muistanko oikein, että se sun miehesi oli uskoton.

• puolisoni-OLI-elämäni
        muistui kirjoitti:

Muistanko oikein, että se sun miehesi oli uskoton.

Mitä sillä on väliä, mä olin hänen tärkein ihminen kuitenki,
        koko piiiitkään elämään kuuluu kaikki kokemukset,
        anteeksianto vapauttaa aina ihmisen ,

MIETI mitä vihkikaavassa luvataan, se on koko elämä josta siinä puhutaan lyheissä lauseissa,
        MÄ MYÖS tarkotin MITÄ OLIN LUVANNU,

puolisoni sairaanaki oli koko elämäni tärkein ihminen,
        nyt hän nukkuu ijäistä unta,

olen vapaa mutta hän elää muistoissa

• Sairas puoliso ei ole enää entisensä.
      Hän on oikeasti entinen.
      Elämä ei lopu kuolemaan.
      Miksi hullusti tappaa kaksi?
      Kun yksikin riittäisi.

H.

• Plussaa rapsahti, huomaa tuo ällä.

Mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta tästä, mutta noin minäkin ajattelen. Hienosti sanottu, iso-H.

• ikävä-toteamus

hunkszi on hyvin pinnallinen, lyhytjännitteinen,
        ei pysty syvällisiin tunteisiin, rehelliseen ihmissuhteeseen,
        samoin kuten moni muu nyky ihminen on tavallaan vajaasti kehittyneitä ihmisenä ihmisyyteen,
        siksi nämä vajakit heti juostaan vieraisiin,
        heti loukataan verisesti omaa puolisoa,
        ihmiskunta on rapistunu pahoin,
        ihmiskunta on RAPPION REUNALLA tällä menolla,

• ikävä-toteamus kirjoitti:

samoin kuten moni muu nyky ihminen on tavallaan vajaasti kehittyneitä ihmisenä ihmisyyteen,

Ite ajattelin sen tilanteen niin, kun toinen ei ole henkisesti enää tässä maailmassa, fyysisesti vain.

Sen voisi ajatella toisinkinpäin, jos itse saisi jonkun peruuttamattoman sairauden joka estäisi normaalia yhteiselämää, muistisairauden tai "kasvis"tilan, niin velvoittaisitko sun mahdollista puolisoa pysymään sun rinnalla elämäsi loppuun asti?

• Olen samaa mieltä kuin hunksz. Vieläpä voin sanoa sen kokemuksen syvällä rintaäänellä. Plussaa!

• ikävä-toteamus kirjoitti:

Muistisairas ei välttämättä edes muista olevansa naimisissa.

• iltasanomat

Kun vaimo sairastuu ja on huonovointinen jopa vuoteenoma, muitten naisten perään vaan, niinkö?

• Mitä-outoo-siin-on

Jep!

• Ymmärrettävää

Usein ei puolison tarvitse edes sairastua kun haetaan uusi siihen rinnalle varmistamaan puutteettomuutta.
      Luulen että muistisairas kärsii vähemmän puolisonsa sivusuhteesta kuin tolkuissaan oleva.

• ihmisyys-kehittymättä

ymmärrettävää

NIIMPÄ, paremminki voi sanoa, nykyään haetaan sivusuteita
        VAIKKA kokona olisi kuinkapaljon seksiä ja onkin, spermaroiskuu jokapäivä seinillekki, hah

siitä huolimatta ON MAHTAVAA aina vaan rakastaa ENSI-HUUMAA,

ihmisistä on tullu lyhytjänniteisiä, vastuuttomia,
        vain oman mielihyvän etsijöitä,

tällä on seuraamukset yhteiskunnassa,
        yhteiskunta joutuu lopulta RAPPIOTILAAN
        kun vastuuliset ihmiset loppuu, katoaa yhteiskunnasta,

• mimmimum-..mi

Muistan kun äitini ystävä...nainen.. sairastui vaikeasti ja joutui olemaan aivohalvauksen jälkeen aivan tietämättömänä tästä maailmasta mitään....ei reakoinut mihinkään....ei tuntenut miestään.....ei avannut silmiään....pidettiin hengissä vuosikausia....Mies kävi joka päivä katsomassa...terve hyväkuntoinen mies . Silloin ajattelin miksi kukaan ei rohkaise häntä elämään omaakin elämäänsä...niin siinä kävi että mies kuoli....nainen jäi ... "eloon"

• "mimmimum-..mi"

Kuulehan sie mimu.
        Kertomuksien kummin-kaiman-serkut eivät palstalla ole uskottavia.
        Useimmiten ne ovat kuin korppiksen-lesken-siskot.

H.

• tunnistin.minäkin
        hunksz kirjoitti:

"mimmimum-..mi"

Kuulehan sie mimu.
        Kertomuksien kummin-kaiman-serkut eivät palstalla ole uskottavia.
        Useimmiten ne ovat kuin korppiksen-lesken-siskot.

H.

Oikein "reakoitu"

• mimmimum-..mi
        tunnistin.minäkin kirjoitti:

Oikein "reakoitu"

Tähän oli tarkoitus "reakoira"

• heissuli.hei

Täällä näitä selkään puukottajia on.

• mimmimum-..mi

Minua voitte luulla vaikka Matiksi ja Tepoksi jos haluatte.....olen kuitenkin tämä sama ihminen vieläkin.....niin kauan kun täällä palloilen...

• tippavaarinserkku

Mutta ethän sä ole tepi ja matti jops olet nainen. Oletko annikki tähti hetki?

• mimmimum-..mi
        tippavaarinserkku kirjoitti:

Mutta ethän sä ole tepi ja matti jops olet nainen. Oletko annikki tähti hetki?

NO Matti ja Teppo tuli ekaksi mieleeni kun olin juuri lukenut heidän haastattelunsa.....Turussa ...kotikaupungissaan sanovat ....kato tuol menee Matin ja Tepon puoliso...Kato tuol on Matin ja Tepon poika.....

• Toisen tuomariksi ei tämmöisessäkään asiassa uskalla ruveta, sillä jokaisen elämä on niin ainutkertaista, jokaisen rakkaus tekee omat ratkaisunsa. Vaikeaa on edeskuvitella miten itse käyttäytyisi vastaavassa tilanteessa.

Mutta Professori on viisas nainen.

Olen kuullut tuon termin "elävän leski" monissa eri yhteyksissä, jopa avioeron yhteydessä tulee eläviä leskiä, jos myös iloisia leskiä, ja sotilaan puolisot saattavat olla eläviä leskiä jne
      mutta tässä yhteydessä, että puoliso on parantumattomasti sairas, niin tuo termi tuntuu vastenmieliseltä, jotenkin ajattelemattomalta sairasta puolisoa kohtaan.

• "rosaliin"

Entäpä ilmaston-muutos?
        Antaako se mielestäsi oikeuden puolison vaihtamiseen?
        Tappamiseenkin?

H.

• hunksz kirjoitti:

"rosaliin"

Entäpä ilmaston-muutos?
        Tappamiseenkin?

H.

HyväH

Katsos kun uskon vain tuohon rakkauteen niin kovin keposelta tuntuu tuo ilmastonmuutos, ainoastaan jos ei mitään muuta syyksi keksi vaihtaa puolisoa niin menköön, onhan siinä mukana kuitenkin jotenkin luova uusi ajatus.

Tappaminen on täysin suljettu pois puolison vaihto mekanismeista. Ei onnistu, silloin pitää yrittää taas keksiä jotain uutta, vielä luovempaa...

• rosaliiin kirjoitti:

HyväH

Katsos kun uskon vain tuohon rakkauteen niin kovin keposelta tuntuu tuo ilmastonmuutos, ainoastaan jos ei mitään muuta syyksi keksi vaihtaa puolisoa niin menköön, onhan siinä mukana kuitenkin jotenkin luova uusi ajatus.

Tappaminen on täysin suljettu pois puolison vaihto mekanismeista. Ei onnistu, silloin pitää yrittää taas keksiä jotain uutta, vielä luovempaa...

Entäpä ilmaston-muutos?
        Tappamiseenkin?
        Sanotaan...Las palmas...Turkki...
        Ja muu Demokratia.

H.

• hunksz kirjoitti:

Entäpä ilmaston-muutos?
        Tappamiseenkin?
        Sanotaan...Las palmas...Turkki...
        Ja muu Demokratia.

H.

HyväH

Siis toistoa, tulee täältäkin... siis toistoa
        Turkissa olen käynyt ja nyt siellä menee demokratia ihan päin peetä, itkettää ihan, en enää kehtais lähteä koko maahan, vaikka turkkilaisessa saunassa tykkäsin käydäkin... se on niin ihana paikka... turkissa on aina ollut itsevaltius, sehän on demokratian irvikuva, tuhansia toisinajattelijoita vangittu... mullakin on ollut yksi ystävä turkista, yhden kaverini tytär rakastui tuohon turkkilaiseen... hänkin on kadonnut, hiljentynyt, vaiennut...vaiennettu??

Jos kuule joku haluaa puolisoa vaihtaa niin hänpä viis veisaa ilmastonmuutoksista, ja oikein kunnolla iskee ilmastonmuutos niin sehän tappaa, siinä ei paljon uivat sota-alukset itämerellä tai lentotukialukset lähistöllä auta...

Las palmasin ilmanmuutoksesta en tiedä, vielä vähemmän sen demokratiasta, käy aina siellä tulivuorisaarella.

Olen kuule niin pikkusieluinen, että vaan oman pihan pienilmastoa tutkailen ja se näyttää, että kohta tulee lunta, oravakin jo harmaaseen nuttuun on pukeutunut.

• tööttt

Jokainen elää vain omaa elämäänsä - kukin tavallaan
      - otsikossa on vahva moralisointiteema
      - jos sairastumisen vuoksi haluaa erota - eikö rakkautta ole sekään että on estämässä taviselon puolisolta tai lapsilta
      - jos kyseessä etenevä sairaus, esm joku tuberkuloosi, pitäisikö vaan odottaa että muutkin joskus rakkaina ja tärkeinä ihmisinä pitämänsä sairastuvat ja menehtyvät
      - vain siksi että elämän korkein päämäärä on nimenomaan suuri halu miellyttää moraalivartijoita - ollakseen oikealla uskontiellä?
      Tai jos jo häissä on ollut sama tunnelma kuin näytelmässä Viisi naista perinnönjaolla
      - kuin kappelikohtaus, jossa eksät ja nyksät lapsiineen muistelevat yhteist isää.
      Paitsi sairastaminen myös hirtehishuumori vaatii vähän sisuuntumista
      ja lievää sitkeyttäkin.

• hempppavvn

Koskisikohan mahdollisesti sairastuneen hylkääminen jokaisessa sairaudessa? Onhan niitä diagnooseja paljon.

• aibaromantikko

"Kaksipiippuinen juttu" on tärkeää et ns. tervepuoliso jatkaa eläämänsä jos toinen puolisko on esim. muistisairas eikä tunnista puolisoaan.
      Tuli mieleen erään tuttavan kertomus, hänen isänsä joka oli hoitokodissa pitkälle menneen Alzheimerin taudin johdosta, hänen äitinsä kävi päivittäin syöttämässä ja hoivaamassa miestään joka ei tunnistanut puolisoaan, isän sängyn vieressä pöydällä oli valokuva äidistä ja isästä nuorina.
      Isä ei tunnistanut enää vaimoaan hän ns. rakastui tuohon hyväntahtoiseen naiseen joka jaksoi häntä hoivailla, usein hän otti valokuvan ja näytti (vaimolleen) että tässä on hänen elämänsä nainen/suuri rakkautensa mutta jatkoi ei sinun tarvi olla yhtään mustasukkainen kyllä minä sinuakin rakastan.
      Voi miten liikuttavaa tuo oli, on siis vielä olemassa oikeaa kestävää rakkautta, jota ei muistihäiriötkään sumenna.

• 1lesken

Tämä on todella henkilökohtainen asia,eikä sitä voi tietää etukäteen,ennenkuin se tapahtuu omalle kohdalle. Itse tein kaikkeni,että sain mieheni pois sairaalasta,kotiin. Kävin siitä vääntöä hoitohenkilökunnan kanssa. Mies oli sairaalassa 7 kuukautta. Hän oli täysin hoidettava,saatuaan aivoverenvuodon, ja menetti myös lähes täysin puhekykynsä. Olin ja olen satavarma,että hän tunsi loppuun asti. Mitä,se on toinen juttu. En olisi voinut kuvitellakaan,että minulla olisi ollut joku toinen. Hänhän oli koko elämäni,ollut lähes 20 vuotta. Elin täysin hänen sairautensa ehdoilla,vapaaehtoisesti. En miettinyt sitä niin syvällisesti,että kun meidät oli vihitty maistraatissa,olisin kuin vanki,kun kerran olin laamanille näin tahtonut. Halusin olla juuri tämän miehen vierellä aina. Olen ateisti,niin oli mieskin,siksi maistraatti. Se on kait niin,että kun on löytänyt sen sielunkumppaninsa, siitä haluaa pitää kiinni viimeiseen hengenvetoon asti. Niin minä tein,mutta ratkaisu oli täysin henkilökohtainen. En todellakaan tuomitse enkä arvostele ketään,joka tekee toisin. Lesken

• Minä en ymmärrä teitä jotka tuomitsette. Raamattuun vertailu ontuu, teillä ei ole oikeutta tuomita.

Yhdessä tekeminen, -harrastaminen, -ruoanlaittaminen, -shoppaileminen
      ja -matkustaminen jää, jos aviopuoliso ei kykene enää olemaan mukana arjessa.

Miksi puolison pitäisi näyvettyä siinä sivussa. Onhan esimerkkejä pilvin pimein, kuinka toisen hoitaminen sairastuttaa hoitajan ja vie hänet ennenaikaiseen hautaan.

Onko takertuminen puolisoon rakkautta vai onko se itsekyyttä, vai onko se vastuunkantoa, onko se läheisten reaktioiden pelkoa vai mitä se on?

Seksi ei enää vanhemmiten pelaa suurta roolia kuten avioliiton alkuaikojen huumassa. Seksin alkuhuuman jälkeen alkaa rauhallisempi yhteiselo. Kun vanhetaan yhdessä toisen ihmisen läheisyys on tärkeintä.

Läheisyys katkeaa, kun toinen sairastuu ja on ulkona kuin lumiukko.

Puoliso jaksaa parhaiten jos hän saa jatkaa elämää rinnallaan arjen jakaja. Hän jaksaa parhaiten jos läheiset ja ystävät ymmärtävät hänen valintansa.

• tööttt

Mun ex-miehessä ei ollut mitään sisäänohjelmoituja hoitajaominaisuuksia
      - ihan samalla tavalla kuin eka lapsen saatuani vain opeteltiin vauvanhoitoa
      - monta kertaa totesi että perhe-elämä oli elämää, joka koskaan ole tuottanut mitään iloa hänelle - pelkkää pakkopullaa. Mulle tuli kyllä sangen tutuksi, mitä on ollut elämä nyrkin ja hellan välissä - koko ajan kantaa syyllisyyttä että niin kohtuuttöman rääkin aiheutin - avioero oli siihenastisen elon onnellisin päivä - vaikka pillitin ja pyyhin vettä silmistäni koko päivän. Sitten marssin Tiimarikauppaan ja ostin itselleni kymmenen tekoruusua- ajttelin että p-kele , nämä mä oon silti ansainnut.

• Oikein.tempaistu

Perkkele, sinussa on ollut munaa, niin nainen kuin oletkin. Läheskään kaikki eivät ole vaan jäävät lahoamaan jopa huonoihin liittoihin.

• Tavuviiva

Todella vaikea asia. Sivullisesta toisen vakava sairaus ja toinen vieressä voimattomana.
      Olen kirjoittanut useaan otteeseen, että tahtoisin sen kivanvärisen pillerin ja sitten syviin uniin. En haluaisi olla kenellekään taakaksi. Tällaista ilmastomuutosta haluaisin. Tahdon sanoa myös, etten halua loukata niitä, jotka ovat olleet poisnukkuvan vierellä loppuun. En todellakaan.
      Turha piikki oli tuo vainajaan kohdistettu pettämisviittaus ja toisen uskollisuus. Ei kuulu meille.
      Minusta jokainen toimii oman sydämensä mukaan.
      Ja itseasiassa olen jäävi arvostelemaan muiden touhuja tällaisen asian ympärillä. Suru.

• Kyllä loppuun asti voi huolehtia ja hoivata vaikka olisi välillä omaakin elämää. Voi käydä laitoksessakin usein katsomassa. Hoidettavallekin on parempi jos omaishoitaja on henkisesti vireämpi, Elämässä pitää olla muutakin kuin yhtä pesemistä, pukemista, lääkkeiden antoa ja vaipanvaihtoa. Ei ole kummankaan etu jos hoitaja luhistuu henkisesti ja fyysisesti.
        Itse otin pidempiä lomia ja matkustelin kaukomatkojakin. En alkanut marttyyriksi muutenkaan.

• eppu2

Tämä asia on kovin tilanne- ja yksilökohtainen.
      Muistisiraudet ovat eteneviä, monioireisia sairauksia.
      Esim. aggressiivinen karkaileva henkilö on mahdoton kotona hoidettava.
      Kun sairaus etenee, eikä mikään enää suju ilman apua, siinä toinen henkilö, usein jo itsekin iällä oleva on 24 tuntia vuorokaudessa valmiudessa auttamaan.
      Hoitamaan, korjaamaan jälkiä, etsimään tavaroita.
      Siinä vaaditaan vahvaa luontoa ja fysiikkaa.
      Tämä linkin takana oleva mies, oli neljä vuotta hoitanut kotona puolisoaan.
      Useimmat terveet ihmiset kaipaavat elämäänsä tasa-vertaista kontaktia.
      Jos puoliso on hoivakodissa, ei se välttämättä hylkäämistä tarkoita.
      Häntä voi käydä katsomassa ja huolehtia, että kaikki on hyvin.

Te, joilla on puoliso, kysykääpä häneltä, jos hän sairastuu muistisairauteen, haluaisiko hän, siinä vaiheessa, kun mikään ei enää suju omin voimin, että hoitaisitte häntä, ollen läsnä aina valmiina auttamaan, joka hetki. Vaikkapa 10 vuotta.
      Tekisittekö itse niin, jos itse sairastuisitte.

• asko775s

"Te, joilla on puoliso, kysykääpä häneltä, jos hän sairastuu muistisairauteen, haluaisiko hän, siinä vaiheessa, kun mikään ei enää suju omin voimin, että hoitaisitte häntä, ollen läsnä aina valmiina auttamaan, joka hetki. Vaikkapa 10 vuotta.
        Tekisittekö itse niin, jos itse sairastuisitte. " ei muistisairaat taida elää 10 vuotta. Mutta jos nyt 5 vuotta olisi yhdessä. Onhan nnittä vaikka osin halvaantuneita MS ja vaikka mitä muitakin, kaikkiko ne jätetään ja etsitään heti uusi freesimpi kumpppani?

• eppu2
        asko775s kirjoitti:

"Te, joilla on puoliso, kysykääpä häneltä, jos hän sairastuu muistisairauteen, haluaisiko hän, siinä vaiheessa, kun mikään ei enää suju omin voimin, että hoitaisitte häntä, ollen läsnä aina valmiina auttamaan, joka hetki. Vaikkapa 10 vuotta.
        Tekisittekö itse niin, jos itse sairastuisitte. " ei muistisairaat taida elää 10 vuotta. Mutta jos nyt 5 vuotta olisi yhdessä. Onhan nnittä vaikka osin halvaantuneita MS ja vaikka mitä muitakin, kaikkiko ne jätetään ja etsitään heti uusi freesimpi kumpppani?

Muistisairauksien eteneminen on vaihtelevaa, kuten oireetkin. Riippuen myös siitä mikä muistisairauden aiheuttaa.
        Ei kysymys olekaan mistään jättämisestä, niinkuin jo sanoin. Normaali ihminen kyllä varmistaa, että puoliso hoivan saa, vaikkei itse jaksaisikaan.
        Ei vain ole oikein, että terveen ihmisen pitäisi käyttää koko aikansa vain ja ainoastaan toisen hoitamiseen.
        On toki niitä, jotka niin tekevät ja hatunnosto heille, mutta, jos tuntee, ettei siihen pysty, eikä jaksa, ei pidä tuomita, jos valitsee toisin.
        Ei ole mitään järkeä siinä, että puoliso nääntyy hoitotaakan alle.
        Tilanteet ja ihmiset ovat kovin erilaisia.

• Kaikki-sallittua

Niinpä niinpä niinpä niin.
      Tässäkin pätee se arkinen tosiasia. Kannattaisi keskustella puolisonsa kanssa asiat halki ja pinoon jos ja niin ja kun, niin, mitä saa tehdä mitä ei, mikä on oikein?
      Sitten jos joutuu tilanteen eteen, voi toimia hyvällä omalla tunnolla välittämättä ulkopuolisten moralisoinneista piiruakaan.
      Ehkä jopa paperille präntätä "lupa pettää" (vaikka eihän se ole pettämistä jos asiasta on sovittu.) Onpahan näyttää mustaa-valkoisella "nuhteettomille".

• Juup. Eikö suurinta rakkautta ole suoda toiselle se täysi elämä jos itse ei siihen enää kykene?

• jaanamvc
        siilimuori4 kirjoitti:

Juup. Eikö suurinta rakkautta ole suoda toiselle se täysi elämä jos itse ei siihen enää kykene?

Kuinkahan moni, harva vanhus siihen kykenee, nuorempi hoitaa, ei se niin hauskaa aina ole, sitovaa ja rankkaa. haukut voi saada palkaksi.terv. nimim. Elämä on!

(paljon nähnyt)

• jaanamvc kirjoitti:

Kuinkahan moni, harva vanhus siihen kykenee, nuorempi hoitaa, ei se niin hauskaa aina ole, sitovaa ja rankkaa. haukut voi saada palkaksi.terv. nimim. Elämä on!

(paljon nähnyt)

Ei varmaan kovin moni, vaatii rohkeutta ajatella myös itseään ja omaa hyvinvointiaan huolimatta julkisesta mielipiteestä. Voihan huolehtia omasta hyvinvoinnistaan unohtamatta ja hylkämättä sairasta.

• enmilläänkeksi

Niinkö on. Että helposti saa Alzheimerin tautiin sairastuneen puoliso uuden siihen rinnalle tukemaan. Että ainut ongelma on muiden ihmisten ikävät reaktiot.

En oikein jaksa uskoa tuota helppoutta.

Näkyy tuolla netissä metsästävän vieläkin kaksi miestä, jotka on olleet jahdissa jo muutaman vuoden - en tiedä, ovatko mies kranttuja vai eikö löydy halukkaita naisia.
      Naisen jahtionnen arvelen vielä huonomman olevan, kun vapaita naisiakin on vanhemmissa ikäluokissa miehiä enemmän.

Suostuisitko sinä uudeksi Alzheimerin tautiin sairastuneen puolisolle?

Itse voisin jossain spesiaaliolosuhteissa ruveta uudeksi. Sellaisissa, jossa ko. mies olisi ennestään tuttu ja hänen kanssaan olisi aivan erityisen mukava ja läheinen tunnesuhde aikaisemmilta vuosilta peräisin. Ja olisin vapaa.

• talvi.va
    • idiodismi-suurimmillaan

HULLU ALOTUS,

EI SITÄ NOINVAIN OMAA PUOLISOA HYLÄTÄ JOS KUOLEMAN TAUTI IKSKEEKI,

• Luki-luki

Onko sulla lukihäiriö vai joku muu ymmärtämisen vaje? Ei siinä puhuttu mitään puolison hylkäämisestä.

• Onko-tämä-hyväksyttävää

Samoin olen menetellyt koirien kanssa. Aina kun koirakaverini on ollut lähestymässä vanhuuden ikää, niin olen hankkinut pentukoiran siihen vierelle kasvamaan. Selviää vähillä opetuksilla kun talon tavat tunteva seniori toimii pennulle tuutorina.

• oliko-muka-vitsi

HAH HAH HAAAAA,
        jaaaaaa tyhmäki vitsi näköjään saa nauruntyrskeitä aikaan,

• kunnäinon

Hoidin puolisoani yli kaksi vuotta , kädestä pitäen näin kaikki kuoleman vaiheet sitten olin 2 vuotta tavallaan kotona. Uusi nuoruus oli 63-64 vuotiaana olen 69 tänään.

Mitä muut tekevät se ei luulu minulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      32
      2790
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      133
      2461
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      14
      2041
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1863
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1376
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1327
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1294
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1007
    9. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      144
      985
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      20
      923
    Aihe