Voiko ansiosidonnaista saada vielä eläkkeellä?

Hämmentynyt.eläkeläinen

Minkä ikäiseksi ansiosidonnaista maksetaan? Jäin syksyllä eläkkeelle ansiosidonnaiselta kun olin siinä käsityksessä ettei 65 täytettyä enää ansiosidonnaista makseta. Eläkkeessä tosin paljon pienempi veroprosentti. Soitin tänään työttömyyskassaani kun pitäisi maksaa jäsenmaksu, ja sanoin että enhän ole edes oikeutettu saamaan työttömyyskorvausta.
Tämä henkilö sanoi että kyllä on 68 vuotiaaksi asti oikeutettu. Jos menisin töihin ja jäisin työttömäksi, niin olisin oikeutettu. Tokaisin että onhan se eläke jos jää työttömäksi, niin virkailija sanoi että olishan se korvaus rikkanan rokassa.
Kiireiseltä vaikutti ja sanoi että voin sanoutua kirjallisesti irti työttömyyskassasta. Jäin aikas hölmistyneenä siinä miettimään, että maksaako jäsenmaksu jos vielä jostain entisestä työpaikasta julkisella sektorilla sais jotain sijaisuutta vai sanoudunko irti. Ihmettelin tälle henkilölle että miksi jäsenmaksulapussa pyydetään ilmoittamaan jos on täyttämässä 65 vuotta. Kysyin että miksi sitä kysytään, mutta ei osannut sanoa muuta kuin että ehkä siinä halutaan tarkastella miten haluaa jatkaa.
Onko teillä kellään kokemusta eläkkeellä työssä käynnistä ja työttömyyskorvauksen saannista. Miten homma toimii?

17

2166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EläkeläinenAnsaitsee

      Olen käynyt töissä ja saan ansaita ihan miten paljon tahansa, eikä se vaikuta eläkkeeseen mitään. Verokortin pidätysprosentti kannattaa mielestäni laskea hieman yläkanttiin arvioidun vuositulon mukaan, ettei joudu myöhemmin maksamaan lisäveroa.

      Kuvittelin, ettei eläkeläisille maksettaisi minkäänlaisia ansiosidonnaisia työttömyyspäivärahoja. - Olisihan se aika älytöntä, jos eläkkeellä voisi saada vielä työttömyyskorvausta.

      Ammattiliitoissa saattaa olla eläkeläisille jonkin pienempi jäsenmaksu. Itse lopetin jäsenmaksun maksamisen, kun jäin eläkkeelle.

      Yrittäjänä voin päättää, millaista palkkaa maksan itselleni ja joudun maksamaan jonkinlaista eläkemaksujakin muistaakseni ainakin 68-vuotiaaksi. Pitää tarkistaa, kun en muista.

      • Hämmentynyt.eläkeläinen

        Ei ole yhtään pienempi jäsenmaksu kuin muilla, 174€ vuodessa on maksu.


      • 1lesken

        Hämmentynyt eläkeläinen
        Ansiosidonnaisella voi olla 65 ikävuoteen asti, mutta eläkkeeseen lasketaan mukaan ansiosidonnainen 63 vuoteen asti. Kun olet jäänyt eläkkeelle, saat pysyvän eläkkeen. Voithan ottaa työtä vastaan, mutta eläke pysyy samana. Et ole koskaan enää työtön. Olet aina eläkeläinen tai työtä tekevä eläkeläinen. Lesken


      • Eläke-ja-yritys

        "Yrittäjänä voin päättää, millaista palkkaa maksan itselleni ja joudun maksamaan jonkinlaista eläkemaksujakin muistaakseni ainakin 68-vuotiaaksi. Pitää tarkistaa, kun en muista."

        Jos olet jo eläkkeellä ja sinulla on yritys, olet kyllä sata varma läpihullu jos menet maksamaan YEL maksuja, koska sinun ei ole pakko maksaa, voit pistää sen 24% suoraan taskuusi. Niistä ei hyödy kuin eläkeyhtiöt ja kiittävät hölmöjä. Ei ääneen tietenkään ettei hölmö hiffaa kusetusta.
        Eläkeläisyrittäjänä sinulla ei ole muuta varsinaista pakkoa kuin veron maksaminen tuloistasi.


      • Hämmentynyt.eläkeläinen
        1lesken kirjoitti:

        Hämmentynyt eläkeläinen
        Ansiosidonnaisella voi olla 65 ikävuoteen asti, mutta eläkkeeseen lasketaan mukaan ansiosidonnainen 63 vuoteen asti. Kun olet jäänyt eläkkeelle, saat pysyvän eläkkeen. Voithan ottaa työtä vastaan, mutta eläke pysyy samana. Et ole koskaan enää työtön. Olet aina eläkeläinen tai työtä tekevä eläkeläinen. Lesken

        Työeläkkeeni on niin pieni että melkein puolet on kansaneläkettä. Kansaneläkkeeseen vaikuttaa jos tekee töitä.
        Mitähän tämä työttömyyskassan jäsensihteeri mahtoi tarkoittaa oikeudella olla eläkkeellä ja samalla tehdä töitä ja jos jää työttömäksi niin on oikeutettu 68 vuotiaaksi asti saada työttömyyskorvausta?


      • Ottakaa-oikeasti-selvää

        Jos on alkanut vanhuuseläkkeelle, oli se yhdistettyä työ -ja kansaneläkettä tai takuueläke, siihen ei vaikuta enää mikään ansio tai pääomatulo. Se on kuin Haluatko miljonääriksi, kun sen tason on saavuttanut, sen saa pitää. Työ -ja muista tuloista rokottaa ainoastaan verottaja hieman korkeammalla prosentilla.
        Taitaa olla niin, ettei 90% eri instanssien virkailijoista tiedä pykälä kiemuroista hevon viittua.


    • henrjii

      eläkeläisen ei tarvitse maksaa jäsenmaksua kun voi olla liitossa vapaajäsenenä, ja mitä järkeä on olla lomautettu jos on eläkkeellä

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Kysyin Pro-liitosta pitääkö sinne ilmoittaa eläkkeelle jäämisestäni. Sanoivat että kyllä tieto tulee muutenkin, mutta ilmoita kuitenkin varmuuden vuoksi. Siellä ei taideta tuntea jäsenyyttä eläkeaikana, vaikka olen kuulunut STTK-liitoihin yli 40 vuotta.


      • henrjii

        joo liitot ei vissiin näistä vapaajäsenitä paljon informoi, mutta 63 vuotiaana pääsee vapaajäseneksi, jos on ollut 30 vuotta liiton kirjoissa


      • suvenelli1

        Tuot, riippunee kait liitosta. Mielestäni, ainakin mun ex-ammattiliitossa, eläkeläiset maksoivat pienen summan, ns. tukijäsenmaksua. Olivat näin oikeutettuja virkistysetuuksiin, teatteri-, laiva-, ym. matkat.
        Niin, ja se liiton kalentereri :)

        Itse en maksa tukijäsenyyttä. Käyn teattereissa ym. riennoissa oman aikatauluni mukaan. Jos rahaa on :)


      • Hämmentynyt.eläkeläinen

        Mä olen maksanut vain työttömyyskassan jäsenmaksua. Työttömyyskassasta ei kaiketi saa muita etuisuuksia kuin ansiosidonnaista jota olen saanut ennen eläkkeelle jäämistäni syyskuussa kun täytin 65 v.


    • höpöhöpöjutuja

      Olipa typerä aloitus. Siis jos jollekin on myönnetty eläke ja tämä edelleen tekee töitä, niin , olishan se ihan typerää maksaa ansiosidonnaista sellaiselle henkilölle. Vähän jäitä hattuun.

      • Hämmentynyt.eläkeläinen

        Sulle "höpöhöpöjutuja".

        Taitaa olla sulla lukemisen ymmärtämisen vaikeus. Olen eläkkeellä, EN töissä. Tämä sihteeri sanoi että JOS on eläkkeellä ja menee töihin ja JOS jää työttömäksi siitä työstä, niin on oikeutettu 68-vuotiaaksi asti saamaan työttömyyskorvausta.
        Kun sanoin että onhan se eläke, jos jää työttömäksi eläkkeellä työssä ollessa, niin hän sanoi että onpahan rikkanan rokassa.
        Jos on soviteltua päivärahaa ja veroprosentti 25% niin kuin yleensä ansiuosidonnaisessa on, niin kyllä ihan hyväntekeväisyystyöksi menisi, kun matkakulutkin ja muut töissäkäyntikulut kuten ruokailu yms. laskee pois.

        LUE TARK-KAAN. Olen toistanut vain mitä minulle on sanottu. Kyselen vain täällä että onko kukaan kuullut tällaisestakun itse en ole aikaisemmin kuullut.
        Aion esi viikolla selvittää asiaa ihan vain mielenkiinnosta kun oli ihan uutta minulle.


      • henrjii

        mielestäni et kuitenkaan saa molempia yhtä aikaa, eläkettä tai työttömyyskorvausta.
        Vuoden alusta tulee voimaan laki joka mahdollistaa osan eläkkeestä kuittaamiseen
        samalla kun saa työttömyyskorvausta tai on työssä, mutta se pienentää eläkekertymää, eikä ole mahdollista sen jälkeen kun olet täyttänyt 62 vee


      • 8357384
        Hämmentynyt.eläkeläinen kirjoitti:

        Sulle "höpöhöpöjutuja".

        Taitaa olla sulla lukemisen ymmärtämisen vaikeus. Olen eläkkeellä, EN töissä. Tämä sihteeri sanoi että JOS on eläkkeellä ja menee töihin ja JOS jää työttömäksi siitä työstä, niin on oikeutettu 68-vuotiaaksi asti saamaan työttömyyskorvausta.
        Kun sanoin että onhan se eläke, jos jää työttömäksi eläkkeellä työssä ollessa, niin hän sanoi että onpahan rikkanan rokassa.
        Jos on soviteltua päivärahaa ja veroprosentti 25% niin kuin yleensä ansiuosidonnaisessa on, niin kyllä ihan hyväntekeväisyystyöksi menisi, kun matkakulutkin ja muut töissäkäyntikulut kuten ruokailu yms. laskee pois.

        LUE TARK-KAAN. Olen toistanut vain mitä minulle on sanottu. Kyselen vain täällä että onko kukaan kuullut tällaisestakun itse en ole aikaisemmin kuullut.
        Aion esi viikolla selvittää asiaa ihan vain mielenkiinnosta kun oli ihan uutta minulle.

        Tämä on aika hyvä kysymys, kun näemmä pilvin pimein riittää nettineuvoja siitä, milloin voi päästä eläkkeelle ja miten eläke karttuu ansiosidonnaisesta tai lisäpäivistä, mutta vähemmän käsitelty, jos kuitenkin haluaisi jatkaa työssä pitempään.
        Oheisesta linkistä saattaisi löytyä vastaus tai jos ei, niin koetetaan etsiä sitten lisää, mutta lakia lukemalla ei pääse puusta pitkään näissä kovinkaan helposti.

        https://www.paperiliitto.fi/tyottomyyskassa/kassa/jasenyys.html


      • kumpi_ja_kampi
        Hämmentynyt.eläkeläinen kirjoitti:

        Sulle "höpöhöpöjutuja".

        Taitaa olla sulla lukemisen ymmärtämisen vaikeus. Olen eläkkeellä, EN töissä. Tämä sihteeri sanoi että JOS on eläkkeellä ja menee töihin ja JOS jää työttömäksi siitä työstä, niin on oikeutettu 68-vuotiaaksi asti saamaan työttömyyskorvausta.
        Kun sanoin että onhan se eläke, jos jää työttömäksi eläkkeellä työssä ollessa, niin hän sanoi että onpahan rikkanan rokassa.
        Jos on soviteltua päivärahaa ja veroprosentti 25% niin kuin yleensä ansiuosidonnaisessa on, niin kyllä ihan hyväntekeväisyystyöksi menisi, kun matkakulutkin ja muut töissäkäyntikulut kuten ruokailu yms. laskee pois.

        LUE TARK-KAAN. Olen toistanut vain mitä minulle on sanottu. Kyselen vain täällä että onko kukaan kuullut tällaisestakun itse en ole aikaisemmin kuullut.
        Aion esi viikolla selvittää asiaa ihan vain mielenkiinnosta kun oli ihan uutta minulle.

        "...on eläkkeellä ja menee töihin ja JOS jää työttömäksi siitä työstä, niin on oikeutettu 68-vuotiaaksi asti saamaan työttömyyskorvausta. ..."

        Jompikumpi,sihteeri tai sinä ei ymmärtänyt ihan oikein....
        Se on aivan varma asia että eläkettä ja työttömyyskorvausta et nauti yhtäaikaa.


      • 8357384
        8357384 kirjoitti:

        Tämä on aika hyvä kysymys, kun näemmä pilvin pimein riittää nettineuvoja siitä, milloin voi päästä eläkkeelle ja miten eläke karttuu ansiosidonnaisesta tai lisäpäivistä, mutta vähemmän käsitelty, jos kuitenkin haluaisi jatkaa työssä pitempään.
        Oheisesta linkistä saattaisi löytyä vastaus tai jos ei, niin koetetaan etsiä sitten lisää, mutta lakia lukemalla ei pääse puusta pitkään näissä kovinkaan helposti.

        https://www.paperiliitto.fi/tyottomyyskassa/kassa/jasenyys.html

        Allaoleva listaus on itse asiassa melkolailla selventävä.

        Täysi vanhuuseläke estää ansiopäivärahan saamisen muilla kuin valtion eläkelain piiriin kuuluvilla, joten vanhuuseläkkeelle joko osittain tai lykättävä sen alkamista, jos työttömyysjaksoja odotettavissa.
        Vanhuuseläkettä pitää hakea erikseen, mutta 68 ikävuoden jälkeen joutuu hakemaan lykkäystä, jos aikoo siirtää eläkkeen alkamisajankohtaa vielä siitä.

        https://ytk.fi/ansioturvan-abc/sosiaalietuuksien-vaikutus-ansiopaivarahaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe