Tammelassa on komea vanha kirkko. Minun kaksi kantaisääni ovat palvelleet Tammelan vanhassa kivikirkossa;
Polveudun suoraan alenevassa polvessa näistä;
1.) Laurentius Stuut, Tammelan kappalainen s.1520.
2.) Matias Johannes Mulli, Tammelan kirkkoherra 1557-1575
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tammelan_kirkko
www.tammela.fi/matkailu/nahtavyydet/keskiaikainen_harmaakivikirkko/
Kirkkoherruus (kappalainen=Rooman pappi siihen aikaan) on ollut sukuvikaa minun kantaisissäni 1400-1500 lukujen aikaan.
Köyliön kirkkoherroja on kaksi minun kantaisiäni myös, mutta vanhaa Köyliön kirkkoa ei löydy netistä. Ehkä jotakin on jäljellä, kuka tietää?
1.) Olaf Mulle, Köyliön
kirkkoherra
s. 11.1420
2.) Johannes Mulle, Köyliö kappalainen 1512, s. 1460.
Myös Hämeenkyrön kantaisäni josta myös polveudun suoraan alenevassa polvessa
Ei löydy netistä niin vanhaa Hämeenkyrön kirkkoa. Mutta olen käynyt polkupyörällä
Hämeenkyrön kirkossa, ja kirkossa on mahtavat lasikaapit missä on keskiaikaista kirkkoesineistöä.
> Gregorius Michaelis Stuut (Stuth, Stut), Hämeenkyrön kirkkoherra 1549-1560. =Minun kantaisä suoraan alenevassa polvessa.
Kun tulin Hämeenkyrön kirkosta ulos minulle joku vuosi sitten sanoi ääni: "Sinun kantaisä oli kirkkoisä täällä?!"
Minä en uskonut sitä ääntä, oliko se paholaisesta vai taivaan enkelin puhetta minulle,
mutta hovisukututkijani vahvisti asian. Hän on erään suurmies suku-seura-yhdistyksen auktorisoitu sukututkija joka teki kymmeniä tunteja töitä selvittääkseen minun esipolvet kaikista neljästä isovanhemmistani. Minun esipolvitutkimsessa on aikansa aristokratiaa, Mulle- Stuetaeus- Stuut suku oli kirkkoherroja, myös Turun; Porvoon, ja Naantalin kirkoilla ainakin näiden lisäksi. Lähempinä vuosisatoina maakunnan isännät, nimismiehet, nuijasotapäällikkö Jaakko Ilkka, isot suvut -löydän niistä kantaisiäni joista suoraan polveudun. Marsalkka Mannerheim on sukulaiseni. Samoin marsalkka Fleming on sukulaiseni, mutta marski Flemingin sukupolvissa olen neljä sukupolvea minun kantaisiäni, mutta menen perheessä sivu marski Flemingin jonka Etelä-Pohjanmaan akat myrkyttivät myrkkisienillä hengiltä. Marski Flemingkään ei ole kantaisä minulle. Flemingin suvussa kantaisiä on ritareina ja valtioneuvoskin 100-200 vuotta ennen marsalkka Flemingin syntymää. Mulle- suku oli Turkulainen porvariperhe joka oli oman aikansa ökyrikas. Mannerheimista en suoraan polveudu vaan menee omaisissa tai sukulaisissa hiukan ohi, niin kuin Fleminginkin suvussa. Flemingin sotilaat tappoivat kantaisäni -Ilmajoen toisen kirkkoherran Stutaeuksen 1579. Toinen Stutaeus seurasi heti 1580. Jaakko Ilkka josta polveudun suoraan alenevassa polvessa oli riitapukari marsalkka Flemingin kanssa. Kotiseutumuseona Ilmajoen kirkolla oleva Laurooselan iso talo on ollut vuosisatoja minun kantaisieni hallinnassa. Suomen suurin hevosajokalujen rakennusverkostoksi riittää Ilmajoen Nopankylä yksin yli 30 pajallaan, joka alkoi minun kantaisästä 1840, ja päättyi minun sukuun 1960. Nämä ovat Kurikan Orhaisia sitten vanhempaan aikaan ensin Ohranen monta vuosisataa ensin.
Kunhan ehdin tutkia yli 200 sivua sukutauluja esipolvitutkimusta, niin näen kaikki mielenkiintoiset ihmiset.
Täällä on lisää kirkko missä Ortodoksikirkkoa isännöi minun kantaisät jotka polveutuvat edellisistä;
Tämän näköinen oli se kirkko mikä oli ortodoksinen, jossa kaksi viimeistä kirkko-kantaisääni palvelivat. Ensimmäisen Flemingin sotilaat tappoivat.
Tämä kirkko oli ortodoksinen; https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=73babdf6bf&view=fimg&th=15a0071824984167&attid=0.0.1.1&disp=emb&attbid=ANGjdJ-3uqb2s8CrYw9uhJxD8GjK5Zqqrvj24WjQFB5EGZlmrUfNrv4rsCd4FFKfnDa1DuQtJwGXNP_qIHuQblLWTeTVnJFwUWQAwUlSeM3iCQLJW0MwQvzX4W9UXXQ&sz=w888-h666&ats=1486084061802&rm=15a0071824984167&zw&atsh=1
1.) Matti Stutaeus, Stuteus, Kirkkoherra 1571-1597, maakauppias, kirkkoherra s. 1550 Lounais-Suomi k. 24.1.1597 Ilmajoki. Matti Laurinpoika Stuut eli Stutaeus oli Ilmajoen toinen kirkkoherra 1571-1597.
2.) Matti Matinpoika Stuut seurasi sukuaan Ilmajoen kirkkoherrana. Ilmajoen edellisen kirkkoherran Matti Laurinpoika Stuteuksen s.1550 tappoi Flemingin sotilaat 1579. Vuonna 1580 seurasi uusi Mulle-Stuteuksen-Stuut suvun nuori kirkkoherra, joka on kirkonkirjoissa kirkkoheruuden lisäksi kirjattu myös isännäksi alkaen vuodesta 1608 isäntä. Tästä lähtien Stuutit olivat isäntiä, ja sukunimi muuttui.
- Kyllä minä asian kahdeksasta kantaisä-kirkkoisästäni Teille toimitin!
Kiitos kuulemasta. Palstalla liikkuu monia ihmisiä joita tiedän ja tunnen.
Esipolvet ovat minulle kansanperinteen ohella harrastus. Esipolvissa on hauskaa ja mielenkiintoista tietenkin. Etsin maineikkaista menneiden vuosisatojen ihmisistä kantaisisitä historian kirjoitusta.
En ole kuitenkaan ollut maallikkotehtävissä Adventtikirkossa 10- vuoteen.
Olen vapaaherra hovissani, ja vietän eläkepäiviäni harrastuksieni parissa.
Siunauksia!
t. jarinhotelli
Tammelan keskiaikainen kivikirkko;
6
189
Vastaukset
- pöytä.on.katettu
Mietin, mikä on kirkkoisä = kirkko ja isä? Ketä voi kutsua kirkkoisäksi ja miksi voi kutsua, sekä mikä korostus on asian ja teeman takana.
Tietenkin joku voi tutkia sukuaan, mutta onko tarkoitushaku tuoda sukukokous johonkin ja jokaisen on osallistuttava johonkin sukunsa -isiin- . sitä ja toinen tätä.
Tuleeko siitä jotain Paavalin- puolta ja toisenpuolta - vai voiko se nostaa Kristusta johonkin? Kirkastuuko siitä ISÄ- vai mitä tässä tapahtuu?
Tietenkin kaiken tuon ateistisen höpinöitten keskellä onhan tämä taas toisenlaista, kun muuta palstalla ei saa aikaiseksi. ts. piiri pieni pyörii ja määrätyt pyörii hyvinkin.
Jeesus opetti - olkoon puheenne on, ja on. tai ei ja ei.
Adventistipalsta - siinä viholliset hyökkää taisteluun Jumalan sanaa vastaan.
Varmaankin adventistille Herra on kattanut pöydän heidän vihollistensa eteen, ja ei heidän tarvitse peljätä vihollisten voimaa.
Sillä pöydässä on katettu sijaisuhri - pelastukseksi. Leipä ja viini.
Se kertoo, että Jumala pelastaa ja juuri sehän on tätä sapattia. -lepoa.
Adventisteille - Luoja on Jumala ja joka Pojassa loi ja siksi Adam luotuna astui sapattiin, kaikki oli sangen hyvää ja Sapatin Herra - käyskenteli hänen kanssaan.
Siis sapatti oli Jumalan työ aadamille ja siksi tämä Jumalantyö on Adamia varten.
Uusi Adam - Kristus - Sanan siemensä kautta - uudestisynnyttää elämään.
Tuo pöytäkattaus riittää pelastukseen.
Tuossa ennen leivän ja viinin siunausta Sapatin Herra otti ja pesi opetuslastensa jalat - osoittaen "tasavertaisuuden" Herran pöydässä.
Rakkaudessa hän otti leivän ja mursi jokaisen palan syöjälle sopivaksi -
"Minä olen elämän leipä" - tämä murrettu leipä - Kristuksen ruumis - sitä sovitusuhria ristillä katsellen - näen käsittämättömän rakkauden meitä kohtaan, minua kohtaan, joka murtaa maailmallisen sydämen parannukseen.
Herra - minä hukun, ilman kättesi nostetta - uuteen elämään ja tuo käsi tarttuu kiinni ja nostaa- se kannataa tässä elämässä.
Tuo pöytä, mikä on katettu eteen , Herra palvelee meitä.
Tuo maahanvuotanut veri, kertoo että uhri on kuollut. HÄN kuoli minun syntieni tähden - synnin, joka on Jumalan tahdon - eli lain rikkomista - tahdon tehdä parannuksen ja katsoa sijaiseen ja Hän lausuu ! Älä lue syyksi - hän ei tiennyt mitä oli tehnyt - mutta nyt hän tietää ja sanon - MENE - mutta älä enää SYNTIÄ tee, siis laittomuutta - rakkaudettomuutta - kuin sille naiselle - jota meinattiin synnin tähden kivittää - Jeesus on vapaus - mene - älä tee-
Älä syö siitä puusta, ja rakkaus - rakkaudentahto on katsella Ylkää - elämänpuulla, ettei syö siitä hyvän ja pahantiedonpuusta - joka on läsnä tässä elämänmatkan puutarhassa.
Halua tuosta katetusta pöydästä syödä - adventistien kanssa - se on katettu vihollisten eteen.
Mitä te viholliset sitten möyhäätte kuin meren aallot - kansakunnat.
Teidän on mentävä tuomiolle - olette hävinneet laittomuuden teillä ja muotojumalisuuksissa. Näytämme teill Kristuksen, voittomme ja hänen maljansa on huulillamme.
Onko huulillanne vihanmaljat? Siksikö möyhäätte - tämä yleisesti.
Tehtävämme ON kirkastaa Mestaria - me olemme savea - ihminen on tuhkaa ja tomua Jumalan rinnalla - kuninkaasta - kerjäläiseen. Vain mestarin pöydässä on elämä - Hänelä on iankaikkisen elämän sanat - siis me kenen tykö me menisimme - olemme menossa hääjuhlaan, Jeesus on mennyt sijaamaan paikat - kutsuttuja on, pöytään - aitovieret ja tienvierusilla kutsutaan. Tulkaa - tulkaa elävän veden ääreen ja juokaa - että virkistyisitte.
Ei tarvita huumeita - ei korvikkeita - kaikki tarpeellinen on elämänpöydästä.
Siitä on hyvä lähteä arkeen - siinä on hyvä viettää sapattia - kun Herra palvelee meitä. Ihmiset maailmassa voi tehdä kultaisia vasikoita - jopa Siionin vuorien luona - ja tehdä jumalansapalvelusta. He menevät sanojensa mukaan jumalanpalvelukseen. Palvellaanko laittomuuden henkeä - tuleeko Jumala siunaamaan laittomuutta.
Herra! Emmekö sinun nimessäsi - ?? emmekö sopii päivänteemaan.
"En tunne teitä - te laittomuudentekijät! laittomuus - joka oli kylmentänyt useimpien rakkauden - kun muotojumalisuus kielsi vaikka pienimmän käskyn ja niin opetti. Laittomuus - Jumalan tahdon vastaisuus - on hyväntiedonpuun hedelmä - joka eksyttää väärällä tiedolla.
En tunne teitä - menkää siihen tuleen joka Perkeleelle ja hänen enkeleilleen on varattu. Nuo oli Jumalan muistiinmerkityt sanat raamatussamme.
Kuuliaisuus on tärkeä sana - vaellukseen ja kysymys - mihin kuuliaisuus.
Siihen, mitä Herran pöydän kattaus - tuo esiin. - SANALLE- Sana tuomitsee.
Täällä saa vapaasti tulla ja mennä. Sitä ei kielletä keltään. Mutta se kertoo valinnasta - missä ON elämänkruunumme. Onko se heitetty Valtaistuimella istuvan jalkojenjuureen, vai onko se päässämme ja olemme pikkujumalia.
Siinä pikkujumalaisina mittaamme asioita kirkastaen sydämen tahtoelämää.Hep-
Sinun pitää mennä kirkastamaan Herraa -var vänligen.
Tämä on keskustelu-foorumi. Minä en ole kirkon palveluksessa, enkä kirkon jäsen.
Tiedän hyvin menneiden seurakuntien ongelmat. Tiedän hyvin tämän päivän seurakuntien ongelmat. Tunnen monen yhteisön teologiankin.
Olen reformaation asioista saanut aikanaan selkeää käsitystä.
"Kirkkoisissä" on ollut vilpittömiä Jumalan palvelijoita.
Tietenkin, kun kerron minun kantaisistä joista polveudn suoraan, niin nämä ovat aristokraatteja, eli valtaa isältä pojalle suvussa kuninkaallisessa tai kaisarin valtakunnassa.
En osaa sanoa kantaisä-kirkkoisieni vilpittömyydestä mitään.
Heistä löytyy historian kirjoitusta kaikista kirkkoisistä ja tutkin sellaiset kun ehdin.
T. jarinhotelli
- omalehmä
>>Mietin, mikä on kirkkoisä = kirkko ja isä? Ketä voi kutsua kirkkoisäksi ja miksi voi kutsua, sekä mikä korostus on asian ja teeman takana.>>
Katso vaikka Wikipediasta! https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkkoisä- ymmärretty.hyvin
Okei. Kirkkoisä on hapate, joka hapattaa koko taikinan.
Taivaan Isä on vapaus.
Halusin näyttää kirkkojen kuvat. Tämä aloitusviesti oli kuvien näyttämisen vuoksi, kun itse kuvia katselin ensimmäisen kerran mitä löytyy.
Köyliöstä toki jotakin 1400 luvun kirkkojäämistöä pakko jotakin olla muistona.
t. jarinhotelliLöysin kaksi kirkkoherraa lisää esipolvitutkimuksistani;
Kaikki minun esipolvitutkimukseni kirkkoherra (tai kappalaiset =Roomaan apupappi)
-myös Ortodoksi-missiossa on.
- Kaikki minun kantaisät ko. em. joista polveudun suoraan alenevassa polvessa on yhteensä kymmenen 1400-1600 lukujen "kirkkoisiä,"
Nämä;
1.) Lars Haraker Forlundius. Harjun ja Ylöjärven kappalainen. k.1677 Ylöjärvellä
2.) )Jakob Raumanus. Pirkkalan kirkkoherra. FM. s.1600 Raumalla. Kuollut 1678 Pirkkalassa.
Tässä jokainen minun kantaisä kirkkoherra t. kappalainen;
1.) Olaf Mulle, Köyliön
kirkkoherra
s. 11.1420
k. 1508 Perniö
2.) Laurentius Stuut, Tammelan kappalainen s.1520.
3.) Gregorius Michaelis Stuut (Stuth, Stut), Hämeenkyrön kirkkoherra 1549-1560.
4.) Matias Johannes Mulli, Tammelan kirkkoherra 1557-1575
5.) Johannes Mulle, Köyliö kappalainen 1512, s. 1460.
6.) Matti Stutaeus, Stuteus, Kirkkoherra 1571-1597, maakauppias, kirkkoherra s. 1550 Lounais-Suomi k. 24.1.1597 Ilmajoki. Matti Laurinpoika Stuut eli Stutaeus oli Ilmajoen toinen kirkkoherra 1571-1597.
7.) Bartolomeus Johannus, Pälkäneen kirkkoherra, kuollut 1577.
8.) Matti Matinpoika Stuut on kahdeksas kirkkoherra josta polveuden suoraan alenevassa polvessa. Hän seurasi sukuaan Ilmajoen kirkkoherrana. Ilmajoen edellisen kirkkoherran Matti Laurinpoika Stuteuksen s.1550 tappoi Flemingin sotilaat 1579. Välittömästi 1580 seurasi uusi Stuteuksen suvun nuori kirkkoherra, joka on kirkonkirjoissa kirkkoheruuden lisäksi kirjattu isännäksi alkaen vuodesta 1608.
1600 luvulla on toisen isovanhempani kantaisissä kaksi kirkkoherraa;
9.) Lars Haraker Forlundius. Harjun ja Ylöjärven kappalainen. k.1677 Ylöjärvellä
10.)Jakob Raumanus. Pirkkalan kirkkoherra. FM. s.1600 Raumalla. Kuollut 1678 Pirkkalassa.
T. jarinhotelli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.734966Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.113359Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j202655Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571717- 471566
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441336- 941322
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2191113Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.711005IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra51889