MOOTTORIPYÖRÄN HALLINNAN TASO JA MOTORISTIN ASENNE

PitkäikäinenMotoristi

Olen hieman selaillut kaikkien moottoripyörämerkkien yhteydessä olevia kirjoitteluita niiden aiheuttaen tämän oman kirjoitukseni ensikerran tälle palstalle.

Messukävijöitäkin vielä kaikesta huolimatta oli jonkun verran.

Palstalla nostaa päätään varsin ihmeellinen ilmiö, jota Kurko nimimerkki Hd ja Ktm puolella johtaa, mutta tämä ilmenee kyllä kaikilla muillakin merkeillä.

Kurko pyöräilee pelkällä rautaisella ammattitaidollaan katsoen, että tuo ammattitaito tekee hänestä kaikkien motoristien valioyksilön tosin tuon ammattitaidon sisällön jääden arvoitukseksi.

Nyt kun taas jonkun kuukauden kuluttua liikenteeseen osallistuu uusia kevarikuskeja, sekä niitä jotka hankkineet ison pyörän kortin, sekä ns. vanhat konkarit, niin heitän pohdittavaa niille, jotka ottavat terveellä järjellä moottoripyöräilyn ja omaavat myös ihan oikeasti itsesuojeluvaistoa, seuraavaa:

Osaatko vastaohjauksen ja ymmärrätkö sen merkityksen, sekä oletko harjoitellut sen niin että se on reflekseissäsi hyödynnettävissä ilman ajatusviivettä esim. kun hirvi pompsahtaa ojasta?

Oletko harjoitellut yksiksesi ja myös kyytiläisen kanssa tehokkaimman jarrutuksen niistä nopeuksista, joita tosiasiallisesti ajat myös liikenteessä?

Oletko opettanut takana istujalle hänellä olevan osa pyörän käyttäytymiseen mutkassa ja miten?

Oletko vaivautunut tutustumaan pyöräsi ominaisuuksiin radalla, tai edes jossain syrjäisessä paikassa, jossa on varmistettu muun liikenteen poissulkeminen?

Oletko ajanut mutkia siten, että polvitoppaus koskettaa asfaltiin, vai onko tuo kallistus sinulle ensikokemus, kun se kohdalle sattuu joskus ensikerran liikenteessä?

Oletko koskaan kaynyt jossain ajoharjoittelutapahtumassa, jossa olet saanut opastusta henkilöltä, joka on aiheeseen perehtynyt paremmin kuin sinä?

Katsoppa oman pyöräsi etujalkatapin alla olevaa tappia onko siinä ensimmäistäkään naarmua ja jos ei ole, voit todeta että et tiedä mitään pyöräsi ääriolosuhteiden käyttäytymisestä, etkä siitä miten tuon tilanteen hallitset.

Myös takarengas pyörän ollessa parkissa kertoo kiinnostuneelle ohikulkijallekin paljon.
Valtaosassa jopa ns. viripalikkapyöriä on takarengas hieman kulunut sivuilta ja keskellä suora kohta, joka osoittaa pyörällä ajetun pääosin suoraan ja hieman kallistaen.
Erittäin harvassa pyörässä voi havaita renkaan edes koskettaneen asfaltiin todella reunoiltaan valtaosan renkaista päätyen aikanaan vaihtoon niiden koskaan elinkaarensa aikana koskettamatta asfalttiin reunoiltaan.

Tämän kirjoitukseni tarkoitus ei ole provosoida Kurkon kaltaisien henkilöiden käyttämään aikaansa oireilemaan vastakirjoituksia,

VAAN KAIKELLA VAKAVUUDELLA VIRITTÄMÄÄN AIHEESTA AJATUKSIA MOTORISTEILLE, JOTKA TERVEELLÄ TAVALLA TAHTOVAT HARRASTUKSESTAAN PITKÄN JA MIELUISAN.

99

1670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jutustelija1

      Itse ainakin kulutan renkaani laitoja myöten ja ajot sujuu muutenkin moitteetta.

      Toivon että asian laita on näin myös muilla ja jos ei ole niin eikun harjoittelemaan.

      Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

      Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

      Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r

    • NaarmutonPolvitoppaus

      Kerrankin asiaa.
      Jutustelija, oletko osaamistasi jakanut muutenkuin vermeitäsi alati esitellen?
      En ole bomperfani, mutta olen sitä mieltä kuitenkin, että ne jotka leikkimielellä tosin muualla kuin liikenteessä harjoittelevat mitä erilaisimpia temppuja pyörillään, hallitsevat pyöränsä myös liikenteen tositilanteessa paremmin.
      Myös jokin moottoripyöräilyyn liittyvä harrastus voi elämäntaipaleella olla avuksi, kuten pari esimerkkiä seuraavaksi:
      Kaveri huiteli meneen motaria tukka hulmuten vimpan päälle pitkäkeulaisella rottapyörällään ohittaen auton ja siirtyessään auton eteen takarengas poksahti.
      Siinä sitten sivuluisua vuoroin kylkeä vaihtaen auto takalampussa melkein kiinni, joka autoilija onneksi jarrutteli.
      Kaverilla lienee onnen ohessa ollut hyötyä speedway kokemuksestaan.
      Kerran ajettiin letkassa minä toisena ja tultiin oikealle kääntyvään herkkumutkaan vauhdilla, jossa olikin kuivaa hienoa hiekkaa.
      Letkan vetäjä joutui sivuluisuun mutta paniikin sijaan pisti oikean tassun tiehen ja hanaa sutien kurvin sivuluisussaan muiden ehtien hiljentää ja taas elämä jatkui.
      Olisi mukava jos Jutustelijan ohessa kokeneemmat antais tähän keskusteluun sisältöä, josta olisi hyötyä kokemattomille, kuten minulle jolla polvi vielä katuun koskettamatta.

      • Jutustelija1

        Olenhan minä neuvonut täällä palstalla muita ja ajellut itse noin 30v, eli on se jo jotain.


    • Jakislaiset

      Kumpi pitää pyörää ajossa pystyssä, Kurko raudanlujalla motoristin ammattitaidollaan, vai hyrrävoima ?

      Entä mitä tapahtuu kun Kurko hermoheikkona paniikkijarruttaa molemmat hyrrät lukkoon ?

      Tämä on siis teoreettinen kysymys, jonka johdosta ei huomioida, että pyörää pitää pystyssä seisontatuki koska kysymys kohdistuu ajotilanteeseen, sekä ei oteta huomioon Kurkon haaveiden pyörässä olevan ABS.

      • HarleyKurko

        Pyörissä on kolme hyrrää, eli etu- ja takarengas vanteineen, sekä moottorin vauhtipyörä.
        Nuo kaksi ensimmäistä vaikuttaa varsinaiseen ajamiseen.
        Koittakaapa kaverukset ajaa vierekkäin niin hiljaa kuin mahdollista töppösten ottamatta tatamiin, tai viivalta viivalle ottaen aikaa voittajan ollessa eniten aikaa käyttänyt.
        Jos on mikä tahansa kyykky ja Harley Davidson Road King, niin kyykky häviää, koska Kingiä pidät pystyssä tuolla hyrrällä lähes paikallaan.
        No mitä tuosta hidasajokisailusta on hyötyä ?
        Hyöty on se, että oppii ymmärtämään ainakin hyrrävoiman.


      • SporaRotuLaatuNainen

        Vaikeusastetta saa rakentamalla esim. keiloista tai pikkukivistä pujotteluradan, jolle pitää määrätä myös rajat joita ei saa ylittää.
        Vinkkinä että hyrrävoima lisääntyy kierroksien myötä, mutta ei mun Sporaa ainakaan oo tarvinnu huudattaa ja joskus oon voittanu ton mun KingiKurkon.


    • eikaivaan

      Välillä keväisn jänskättää, kun vaihtaa esim. talvienskasta, jossa on kunnan nastat alla vaikka GeSsuun, joka on taas vähän erityyppinen pyörä.
      Ekat sadat kilsat menee nollatessa selkäydintä.
      Sitten kun siitä on selvitty, niin kesäkuun alussa oteaan 1098 liikenteeseen ja ollaan taas ihan eri leveleillä.
      Sitten jossain välissä vedetään takki auki Monsterilla.
      kun oiken naurattaa, niin vedetään toria ympäri vanhalla Vespalla.
      Sitten alkaa syksy lähestyä ja GS:llä lähdetään taas kiertämään maisemaa.
      Koko ajan on käytössä kesäenska, jolla vedetään hiki päässä crossia ja enskaa
      Talven tultua otetaan taas talvienska käyttöön.

      Missä välissä sitä pitäs opetella miten pyörällä ajetaan, kun se vaihtuu koko ajan...?

    • HarleyTyttö

      Huomenta.
      Kirjoitan tämän tarkoituksella, että joku Lentokapteeni ei kysy minulta imenkö, nielenkö ja otanko kakkoseen.
      Toivon että joku joka ihan oikeasti kuluttaa takarenkaansa koko leveydeltään ilman että kuluttaa sitä hiekkapaperilla pyörän naksuttaen ykkösellä ollen keskiseisontatuella.

      En yritä olla lukijoita viisaampi, mutta kehotan kokeilemaan ja rakentamaan aiheesta oman mielipiteensä joka voi vaikuttaa parhaassa tapauksessa elämän pituuteen.

      Kokeile työntää kytkinkädellä ohjaustankoa ihan vain sentin verran maantiellä, jolloin pyörän tulee ainakin autoilijan järjen mukaan lähteä ojaan päin, mutta miten käykään, pyörä lähtee keskiviivan suuntaan, ja sama käänteisesti.

      Ajele itsellesi sopivaa vauhtia pujotellen valkoisia keskiviivoja myös valiten monenko viivan jälkeen pujahdat toiselle puolen.
      Kun oivallat jutun, voit lisätä vauhtia ja vähentää viivoja.

      On olemassa ryhmä kyykkypyöräilijöitä, jotka saman tempun tekevät peppua siirtäen penkillä, mutta eivät oivalla kuitenkin samalla työntöohjaavan ja pepun siirtämisen vaikuttavan vain kokonaisuuden painopisteen siirtämiseen.
      Tämän totean kokemukseeni perustuen kun kerran aiheesta keskustelin entisen ratapyöräilijän kanssa joka oli ihan h-moilanen mun jutuille, mutta kokeilunsa jälkeen totesi, että niinpäniin, jos tuon olisi aikanaan oivaltanut niin menestys olisi voinut olla toinen.

      Vaikka itse ajankin harrikalla ja mainitsen kyykyt, niin tarkoitukseni ei ole asettaa mitään pyörää eriarvoiseen asemaan, vaan toivon kirjoituksellani voivan olla parhaimmillaan vaikutus edes yhden motoristin turvallisempaan ajoon.

      • LerppaJakiksesta

        Nieletkö? Otatko kakkoseen?


    • AjokausiPian

      Minua kiinnostaisi kokeneiden motoristien opastukset kuten Jutustelija ykkösen, jolla on 30 vuoden kokemus ja on päivittäin tällä palstalla tarkoituksellaan vaihtaa asianmukaisia tietoja aiheesta.
      Minua taas ei yhtään kiinnosta että jotain jänskättää talvienskalla ja kesäenskalla ajelut.
      Sain syksyllä ison moottoripyöräkortin ja olen talvella ostanut itselleni ison moottoripyörän, mutta kaikki tässä keskustelusarjassa ilmennyt on minulle täysin vierasta vaikka olen vuosikausia ajanut pienemmillä moottoripyörillä.
      Lukeeko näitä palstoja motoristit, vai ainoastaan moottoripyöristä haaveilevat ja mopojen virittäjät?

      • Jutustelija1

        Joo ajamallahan kaikki viimekädessä oppii, mutta ainakin itse aina kun otan itselleni uuden laitteen käyttöön niin aloitan sillä aina asteittain ja varovasti kaikkia ominaisuuksia kokeillen.

        En pidä mitään kiirettä pyörän viemisessä äärirajoille vaan ihan ensin otan hieman tuntumaa että tottuu ylipäätään olemaan pyörän sarvissa sen ollessa liikkeessä. Jarrut ja moottorin ulosanti sekä renkaiden pito ja alustan säädöt tulee varovasti edeten turvallisesti ja kaikessa rauhassa tutuksi.

        Kun omalla pyörällä ajaa niin ei ole mitään kiirettä alkaa nauttia sen kaikista ominaisuuksista.

        Lehtien testaajat ja kisakuskit joutuvat monesti viemään pyöränsä äärirajoille melkein kylmiltään ja heille se suotakoon. Mutta mielestäni jos on oma pyörä ja koko kesä aikaa sekä tietenkin myös tulevat kesät niin ei silloin tarvitse tarvitse kiirehtiä suotta.

        Parhaiten ne kurkonkin suosimat 270km/h matkanopeudet löytyvät kun aloittaa ajot ihan rauhassa ja antaa kokemuksen tehdä tehtävänsä.

        Monesti ne jotka aloittavat ajot kaasupohjassa ilman totuttelua aina ja joka paikassa pitkänkin tauon jälkeen ovat myös niitä joilla ajokausi päättyy lasarettiin tai pahimmassa tapauksessa ennen aikaiseen hautaan.

        Sillä on myös väliä että millaisen pyörän hankkii, joku crossi montulle tai kyykky asfaltille tarjoilee hyvät ajo-ominaisuudet joilla selviää kaikista tilanteista ongelmitta.


    • AjokausiPian

      Minua kiinnostaisi kokeneiden motoristien opastukset kuten Jutustelija ykkösen, jolla on 30 vuoden kokemus ja on päivittäin tällä palstalla tarkoituksellaan vaihtaa asianmukaisia tietoja aiheesta.
      Minua taas ei yhtään kiinnosta että jotain jänskättää talvienskalla ja kesäenskalla ajelut.
      Sain syksyllä ison moottoripyöräkortin ja olen talvella ostanut itselleni ison moottoripyörän, mutta kaikki tässä keskustelusarjassa ilmennyt on minulle täysin vierasta vaikka olen vuosikausia ajanut pienemmillä moottoripyörillä.
      Lukeeko näitä palstoja motoristit, vai ainoastaan moottoripyöristä haaveilevat ja mopojen virittäjät?

    • AjokausiPian

      Minua kiinnostaisi kokeneiden motoristien opastukset kuten Jutustelija ykkösen, jolla on 30 vuoden kokemus ja on päivittäin tällä palstalla tarkoituksellaan vaihtaa asianmukaisia tietoja aiheesta.
      Minua taas ei yhtään kiinnosta että jotain jänskättää talvienskalla ja kesäenskalla ajelut.
      Sain syksyllä ison moottoripyöräkortin ja olen talvella ostanut itselleni ison moottoripyörän, mutta kaikki tässä keskustelusarjassa ilmennyt on minulle täysin vierasta vaikka olen vuosikausia ajanut pienemmillä moottoripyörillä.
      Lukeeko näitä palstoja motoristit, vai ainoastaan moottoripyöristä haaveilevat ja mopojen virittäjät?

    • AjokausiPian

      Minua kiinnostaisi kokeneiden motoristien opastukset kuten Jutustelija ykkösen, jolla on 30 vuoden kokemus ja on päivittäin tällä palstalla tarkoituksellaan vaihtaa asianmukaisia tietoja aiheesta.
      Minua taas ei yhtään kiinnosta että jotain jänskättää talvienskalla ja kesäenskalla ajelut.
      Sain syksyllä ison moottoripyöräkortin ja olen talvella ostanut itselleni ison moottoripyörän, mutta kaikki tässä keskustelusarjassa ilmennyt on minulle täysin vierasta vaikka olen vuosikausia ajanut pienemmillä moottoripyörillä.
      Lukeeko näitä palstoja motoristit, vai ainoastaan moottoripyöristä haaveilevat ja mopojen virittäjät?

    • Ennakoiva

      Kerron oman käytäntöni ajotavastani, josta tosin olen saanut eriäviä mielipiteitä vuosien varrella, mutta kukin tyylillään ja minä näin.

      Olen ensinnäkin sitä mieltä että mikäli pitää kaasukahvasta kiinni viidellä sormella, niin sormien siirtämiseen jarrukahvalle kuluu aikaa ja tuona aikana vauhdista riippuen ennenkuin jarrutus edes alkaa, pyörä kulkee jonkun matkan ja tuo matka voi olla kohtalokas.

      Minulla on se ns. apupoikaläpyskä kahvassa ja aina etu- sekä keskisormi jarrukahvalla, eli kaasuttelen käytännössä kämmenen ulkosyrjällä.

      Jarrutus aina vain näillä kahdella sormella ja jarrut olen säätänyt niin, että noiden sormien voima riittää täystehoiseen jarrutukseen.

      Esimerkkinä mainitsen, että kolmion takaa silloin tällöin tupsahtaa varsin iäkkäitä autoilijoita ja muitakin eteen mitä ihmeellisimmin jälkiselittelyin, kuten että ei nähnyt motoristin tulevan.
      Minulla on ihan tikkana katse aina tällaisen auton etuvanteeseen ja mikäli se vanne hiemankaan pyörähtää, niin jarrut heti, vaikka 99,9 % noista liikahduksista on autoilijan valmistautumista lähteä liikkeelle motoristin jälkeen.

      Näitä 0,1 % tielle tupsahtaneita minun kohdallani on ollut lukuisia ja mikäli sormeni kaikki olisi hoitanut kaasua, sekä en olisi tapittanut auton etuvannetta, en olisi kirjoittamassa tätä tarinaa.

      • eikaivaan

        "Jarrutus aina vain näillä kahdella sormella ja jarrut olen säätänyt niin, että noiden sormien voima riittää täystehoiseen jarrutukseen."

        Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka olet säätänyt etujarrukahvan vetämiseen tarvittavaa voimaa? ? ?


      • Ennakoiva

        Kiitos kysymästä.
        Välykset vex, kahvan muoto omalle kädelle sopivaksi, jarrulevy ja jarrupalat rr, tekniikkaa käyttää myös ammatikseen rr-ajajat, jotka ei vatkaa sormiaan edestakaisin kaasulle ja jarrulle.

        Esitän kohteliaan vastakysymyksen Sinulle EiKaiVaan.
        Onko Sinulla se tilanne että kykenet täysitehoiseen jarrutukseen vain käyttäen kaikkia neljää sormea, eli tarvitset pikkulillin ja sen viereisen "nimettömän" sormen voiman myös tuohon toimenpiteeseen ?


      • eikaivaan
        Ennakoiva kirjoitti:

        Kiitos kysymästä.
        Välykset vex, kahvan muoto omalle kädelle sopivaksi, jarrulevy ja jarrupalat rr, tekniikkaa käyttää myös ammatikseen rr-ajajat, jotka ei vatkaa sormiaan edestakaisin kaasulle ja jarrulle.

        Esitän kohteliaan vastakysymyksen Sinulle EiKaiVaan.
        Onko Sinulla se tilanne että kykenet täysitehoiseen jarrutukseen vain käyttäen kaikkia neljää sormea, eli tarvitset pikkulillin ja sen viereisen "nimettömän" sormen voiman myös tuohon toimenpiteeseen ?

        Mutta eihän nuo toimenpiteet muuta sitä kahvan vetämiseen tarvittavaa voimaa.
        Siihen vaikuttaa pää- ja työsylinteireiden mäntien halkaisijat.
        Jos niitä et ole muuttanut, niin sitten satuilet.


      • Ennakoiva

        Kopioin tuohon sanatarkan kirjoitukseni, koska pidät minua satuilijana.
        "Jarrutus aina vain näillä kahdella sormella ja jarrut olen säätänyt niin, että noiden sormien voima riittää täystehoiseen jarrutukseen".
        Kirjoitin omista sormistani ja toimenpiteistäni, että noiden minun sormieni voima riittää täystehoiseen jarrutukseen.
        Jäi mainitsematta että rr jarrulevyt rr jarrupalojen kanssa toimii paremmin samalla puristusvoimalla, eli tuossa suhteessa ei ole ollut tarvetta sylinteri / mäntä vaihdoksiin.
        Letkut olen uusinut astetta joustamattomimmiksi.
        Itse kahvan olen teettänyt täysin toisenlaiseksi, se on lyhyt koska sitä käyttää vain kaksi sormea ja sen johdosta että se on lyhyt, ei tarvitse kahvan alta poistaa niitä kahta muuta sormea estämästä kahvan painamista lisää.
        Tämä on minun ratkaisuni, mitä sinulla...


    • KummottisTommottis

      Mää pirän sladdii siin jarrupedaalin pääl niinku kaik tääl Turkkuses tekee. Muute pelottaa niimmaan saatanastee. Tämmöttis mää oon funderaannu.

      • HyväFuntsiiElossaOllessa

        Hienoa murretta, mutta se ei poista seikkaa, että jarrupedaali hoitaa vaan takajarrua, jolla ei oo mitään virkaa kun sun pitää hätäseen fundeerata.


      • AivopieruSladdiinTurus

        Joo, niin Turun kuin muidenkin paikkakuntien kuolonkolaripaikoilla on havaittavissa asfaltissa takarengaslukkojarrutuksen vanat ja pieni pätkä etujarrutuslukkovanaa ennenkuin hyrrävoimat hävis ja pyörä kuskin kanssa auton kylkeen tai nokkaritilään.

        Tää on se ryhmä, joka ei fundeeraa tämmöttis, mutta aivopieree keskustelupalstoilla.


    • RenkaissaPitoa

      Minä olen hieman omanlainen rengasasioissa.
      On alla monen matkapyöräksi luokittelema, jonka merkkiä en viitsi mainita tarkoituksella, että se veisi mielenkiinnon pois renkaista.
      Pääsääntöisesti raskaimmissa pyörissä on ns. isältä pojalle renkaat, jotka on niin kovaa seosta että ei kulu, mutta eipä ole silloin pitoakaan.
      Noissa mainituissa on pehmeämpää seosta reunoilla joissakin, mutta ei merkittävästi.

      Jutustelija 1 tuola aiemmin kertoi kuluttavansa takarenkaansa laitoja myöden.
      Minä en oikeastaan kuluta laitoja lainkaan, mutta ne joitakin kertoja kesän aikana koskettaa asfalttiin ja silloin pito on äärimmäisen tärkeä ominaisuus.

      Myös ainakin kaikki ne jotka on "liukastellut" ensimmäiset metrit ja kilometritkin uusilla renkailla, tietää että niissä ei ole pitoa ennenkuin ajamalla tehdaspinta on kulunut.
      Heitänkin ilmaan pohdinnan, millä renkaan sivuilta lähtee liukas tehdaspinta pois, lähteekö se ajamalla suoraan vai ensi kerran kallistamalla täydet?

      Mun valinta on pehmeämpi seoksiset renkaat, jotka kuluu nopeammin kuin touring-renkaat, eli vaihdan kummeja kesässä ainakin kahdet ja maksan siitä.

      Myös karhennan niin etu- kuin takarenkaan reunojaan myöden ennenkuin ajan metriäkään rengaspajalta liikenteeseen.

      • Jutustelija1

        Kiitos huomiosta RP, vastauksena pohdintaasi renkaiden liukkauden poistoon vastaan että itse teen sen niin että askel askeleelta kallistan enemmän ja enemmän. Tällöin ei koskaan lähde luistoon tahattomaan ja pinta tulee käyttökuntoiseksi samalla turvallisesti renkaaseen tutustuen.

        Samaa periaatetta noudatan muuten aina kun pyörissäni on uusia osia, varovasti pykälä pykälältä edeten.

        Ja sportti kumeilla vain ajan asfaltilla ja hyvillä sellaisilla, touring tai custom renkaita en käytä koskaan. Maastossa crossiin nappulakumit tietenkin alle.


      • hhhju

        Uudessa renkaassa jotani muottirasvaa irtoamisen varmistamiseksi. 10km irto murske soratietä poistaa ongelman. Irtosoraa on aina puolimetriä pientareelta olevalla soirolla. Mitä mieltä rusakon väistämisestä ollaan olen ajanut kolme yli ja kertaakaan ei edes varpaaseen ole kopsahtanut. Pomsahdus on olematon verrattuna esim routaheittoon.


    • KummottisTommottis

      Mää fiilaan niit vanteit. Jos gummi hajoo ni o pitoo ees vantees. Tiäksää se o riittine paikka ku ilma karkaa gummist. Mää o vallan hämmästyny kui tee ette o tota fundeerannu.

      • TomminIsä

        Tommi Kummo.
        Pistin sinut alulle äitisi peppuseen josta myös synnyit, mutta pikku fundeeramisella ymmärtää mitkä sekoittui keskenään aiheuttaen aivopierusi nyt kun olet tullut mopoikään.
        Ota ne sinulle määrätyt pillerit aamuvellisi joukossa niin korviesi välissä ei niin paljoa synny sähköimpulsseja, että sinun täytyisi hämmästellä sinulle yli hilseen meneviä teknisiä juttuja.


    • KummottisTommottis

      Ai mää vai? Ei mul kukka koskka kertonu et mää oon tullu pärsseest.

    • Harleyonperseestä

      Vittu mitä paskaa. Joka ainoa itseään kunnioittava motoristi opettelee laitteen hallinnan. Jos ei 2x-3x tikkarinopeuksissa hallitse laitettaan, syytä on siirtyä invamopoon. Se on kuitenkin edessä kädettömille runkkareille.

      • PitkäikäinenMotoristi

        Hyvä peppumotoristi.
        Tuola aloituksessa on otsikko, hallinnan tasosta ja asenteesta, joka sinun kirjoituksessasi osui täydellisesti siihen idiotismiin jonka tahdoinkin ottaa esille.
        KIITOS SINULLE SIITÄ.
        Kun asenne on se, että kun sinun kaltaisella ulosannilla ja ajtusmailmalla varustettu henkilö kunnioittaa itseään niin paljon, että opettelee laitteen hallinnan omatoimisesti kunnioittamatta kokeneempien motoristien tietotaitoa, eikä edes kaipaa niitä, on mopo lähtenyt käsistä jo tuossa tilanteessa kun runkkaaminen on mielenkiintoisempaa moottoripyörämerkin mollaamisen ohessa.
        KIITOS VIELÄ KERRAN ETTÄ AIVOPIERASIT TUON PARASTA KYKYÄSI JA AIVOKAPASITEETTIÄSI HYVÄKSIKÄYTTÄEN EDUSTAMASI MOTORISTIRYHMÄN NÄKEMYKSEN.
        Kaikesta huolimatta toivotan sinullekin turvallisia hymyssä suin ajettuja kilometrejä itseäsi kunnioittaen sillä moottoripyörämerkillä, jonka katsot olevan muualta kuin perseestä.


    • KUOLINILMOITUS

      Itseään kunnioittavan aviomiesmotoristin, joka osasi kaiken harjoittelematta, mutta hirven maha oli liian alhaalla, muistoa kunnioittaen.
      Invamopovaimo kädetön runkkari.

    • ManageriPerseestä

      Kohteliaimmin Sinulle HARLEY ON PERSEESTÄ.

      Me täälä RR-mailmanmestaruuskamppailuissamme, joissa Sinun kaltaisilla itseään kunnioittavilla kaikesta kaiken tietävillä ja hallitsevilla on usean miljoonan vuosipalkka, olisi yksi paikka avoinna.
      Säästyisi Sinun kanssasi kaikki harjoittelut turhanpäiväisine ajoineen, kun voisi keskittyä vaan kisapäiviin jolloin hyppäisit puikkoihin kaiken korkeatasoisen hallintasi kanssa.

      Voisitko harkita tulla meille töihin ?
      Pistä vain nimesi, yhteystietosi ja toki myös pankkitilisi numero tänne, niin otamme yhteyttä ja ihan alkuneuvotteluja kunnioittaen tuikkaamme tilillesi 100.000 euroa.

      Hienoa että vihdoin löysimme kaltaisesi henkilön miljoonien joukosta.

    • Harleyonperseestä

      Nordschleife kuuden harjoituskierroksen jälkeen aikaan 8,05 ja Appara muutamien vuosien harjoittelun jälkeen racechronolla mitattuna 1,38.

      Ja alla lähes vakio Honda, vm 2004. Ja asfalttiin ei osu polvitoppaus, vaan polvipala...

    • Harleyonperseestä

      "Katsoppa oman pyöräsi etujalkatapin alla olevaa tappia onko siinä ensimmäistäkään naarmua ja jos ei ole, voit todeta että et tiedä mitään pyöräsi ääriolosuhteiden käyttäytymisestä, etkä siitä miten tuon tilanteen hallitset."

      Ei ole tappia, kylläkin löytyy korotetut ja viistotut ratatapit... Kai noita joissain homosohvissa on, vaikkapa Harley Davidson Road King Kongeissa? Ja mitään hyrrää en omasta pyörästä ole paikallistanut, lienee jotain Ameriikan juttuja?

      Voimaa on takasella "tiukassa" dynossa mitattuna 167 heppaa, vääntöhuiput 124Nm. Paljonko muuten noissa "vääntävissä" hurlydurleissa on? Ainoa vääntö hurlydurlissa on pökäle kuskin persuuksiin, kun oikea moottoripyörä vilahtaa ohi...

      • SivustaSeurannut

        Kaikkea se Harley kateus ja katkeruus saakin aikaiseksi.

        Lienee tämä perseestä tyyppi
        lentokapteeni-lennonjohtaja-honda-kurko-akseli-lerppa-amalia-rolex-alfa-17.000.

        Tämä Harley on perseestä idiootti on käsittänyt täysin väärin tämän keskustelun aloituksen tarkoituksen ja häneltä on sujahtanut ohi myös keskusteluun osallistuneiden kommentit.

        Onneksi motoristit kuitenkaan pääsääntöisesti ei ole näitä itseäään täynnä olevia perseestä reppanoita, vaan tämäkin tyyppi oireilee pahaa oloansa näin enemmälti olematta itselleen tai ympäristölleen vaaraksi.


    • Harleyonperseestä

      Harleykateus? Samaa luokkaa, kuin olisi kateellinen herpeksestä, keliakiasta tai peräpukamista... Niitä on joillakin, kuten hurlydurluja, mutta omalle kohdalle ei koskaan toivo moisia vitsauksia.

      Ja jos joku tuo ns. vastaohjauksen uutena tietona "kanssamotoristeille" ei liene ajanut moottoripyörää, kuin videopeleissä. VMP.

      Ja itselläni takana vain 35v mp:n sarvissa, nimimerkki "SivustaSeurannut" on juuri se. Seurannut sivusta, kun tosi motoristit ajavat...

    • Harleyonperseestä

      PitkäikäinenMotoristi kirjoitti: Hyvä peppumotoristi.
      Tuola aloituksessa on otsikko, hallinnan tasosta ja asenteesta, joka sinun kirjoituksessasi osui täydellisesti siihen idiotismiin jonka tahdoinkin ottaa esille.
      KIITOS SINULLE SIITÄ.
      Kun asenne on se, että kun sinun kaltaisella ulosannilla ja ajtusmailmalla varustettu henkilö kunnioittaa itseään niin paljon, että opettelee laitteen hallinnan omatoimisesti kunnioittamatta kokeneempien motoristien tietotaitoa, eikä edes kaipaa niitä, on mopo lähtenyt käsistä jo tuossa tilanteessa kun runkkaaminen on mielenkiintoisempaa moottoripyörämerkin mollaamisen ohessa.
      KIITOS VIELÄ KERRAN ETTÄ AIVOPIERASIT TUON PARASTA KYKYÄSI JA AIVOKAPASITEETTIÄSI HYVÄKSIKÄYTTÄEN EDUSTAMASI MOTORISTIRYHMÄN NÄKEMYKSEN.
      Kaikesta huolimatta toivotan sinullekin turvallisia hymyssä suin ajettuja kilometrejä itseäsi kunnioittaen sillä moottoripyörämerkillä, jonka katsot olevan muualta kuin perseestä.

      Tuosta ulosannista...taitaa ikää olla jo rutkasti ja kiertokoulun käymisestäkin aikaa kun kirjallinen tuottokyky on tuota luokkaa. Onko sinulla herpes, keliakia, peräpukamat vai hurlydurly? Vai ne kaikki? Vaikeinta lienee päästä eroon siitä hurlydurlusta... Muihin vaivoihin löytyy lääkitys. Tsemppiä.

    • Harleyonperseestä

      Lainaus: "Osaatko vastaohjauksen ja ymmärrätkö sen merkityksen, sekä oletko harjoitellut sen niin että se on reflekseissäsi hyödynnettävissä ilman ajatusviivettä esim. kun hirvi pompsahtaa ojasta?"

      Hirvi on turvallinen otus. Ei kaipaa vastaohjausta. Isompi turpa, kuin monella muulla eläimellä.

    • SivustaSeurannut

      Kurko ei ole havainnut omassa pyörässään hyrrävoimaa.
      Tuohon fysiikan peruskäsitteeseen voi toki tutustua esimerkiksi internetin avustuksella, että ei olisi videopelimotoristi minun tavoin.

      Perjantai iltapäivä on normaali aika jolloin Kurko alkaa oireileen palstalla 88 viskin voimalla, kun ensin on käynyt punttisalilla pullistelemassa ja sitten Larun räkälässä viihdyttämässä itseään.
      Myöhemmin hän kertoo kuinka on Lapualta etiäppäin kotoisin olevan pitkäsäärisen laaturotunaisensa kanssa käynyt Larun rannan ravintolassa nauttimassa sitä ja tätä sekä varsinkin viiniä, jonka jälkeen he menee kotiin kuuntelemaan meren ääniä ja nauttimaan sataman kauniista valoista ja haaveilemaan KTM moottoripyörästä.

      Näin tämä MOOTTORIPYÖRÄAIHEINEN keskustelupalsta jatkaa eloaan mailman tappiin asti.

      Kirjoita lisää töpöjalka lentokapteeni idiotismejasi, että täysjärkisillä on hupia ja sinä saat orkkujasi.

    • Harleyonperseestä

      Hyvä nimimerkki ManageriPerseestä

      Ottaisin mielihyvin työtarjouksen vastaan, jos aika antaisi myöden. Valitettavasti se ei käy, koska olen lentäjä ja Norwegianin lentoaikataulut eivät mahdollista aikataulutettua lisätyötä. Kiitos tarjouksesta, vaikka pitää vielä mainita sen olevan houkutteleva. Mainitsemasi 100.000 ennakkomaksuna ylittää kaksinkertaisesti kuukausiansioni.

      Oletko muuten kuullut heteromiehestä tai naisesta joka ajaa hurlydurlyllä?

      No en minäkään....

    • Harleyonperseestä
    • Harleyonperseestä

      Kevennys tähän jo tiedettäkin sivuavaan keskusteluun.

      Hurlydurlyhenkilö käveli kadulla sammakko pään päällä. Vastaantulija ihmetteli ja kysyi: "Mikä vittu tuo on?"

      Sammakko vastasi: "Vitustako minä tiedän, mutta peräpukamista se alkoi..."

    • KURKOonPerseestä

      Ei ilman hyrrävoimaa

      Ilman hyrrävoimaa maailmassa ei olisi yhtään polku- tai moottoripyörää.

      Jokaisella esineellä on painopiste, johon esineen paino ikään kuin kerääntyy ja pyrkii maan keskipisteen suuntaan. Jos tämä painopiste siirtyy esineen maata vasten olevan tukipinnan ulkopuolelle, esine kaatuu.
      Jos esineen painopiste on korkealla ja tukipinta pieni, esine kaatuu helposti. Jos esineen painopiste on matalla ja tukipinta suuri, tilanne on päinvastainen. Paikallaan oleva auto pysyy automaattisesti pystyssä, mutta jos kuljettaja jättää moottoripyörän ilman seisontatukea, pyörä kaatuu välittömästi.
      Jokaisella pyörivällä esineellä on pyörimisakseli. Hyrrävoiman kahdesta ominaisuudesta ensimmäinen tarkoittaa sitä, että hyrrävoima pyrkii pitämään tuon pyörimisakselin suuntauksen muuttumattomana. Moottoripyörässä se tarkoittaa pyörien akseleita. Kun pyörät alkavat pyöriä, hyrrävoima alkaa vaikuttaa, ja moottoripyörä alkaa pysyä pystyssä ilman kuljettajan jaloillaan maasta ottamaa tukea.
      Mitä kovemmalla vauhdilla pyörät pyörivät, sitä vahvempi hyrrävoima on. Jos joku yrittää kävelynopeudella ajaa polkupyörällä pitämättä kiinni ohjaustangosta, hän kaatuu äkkiä, mutta jos vauhtia on 20-30 km/h, tilanne on toinen. Pyörimisnopeuden lisäksi hyrrävoiman suuruuteen vaikuttavat pyörivän esineen koko ja massa.
      Kuten monet tietävät, pienipyöräinen mopo on epävakaampi ajaa kuin suuripyöräinen.
      Tietenkin moottoripyörässä myös moottorissa, vaihteistossa ja voimansiirtolaitteiden pyörivissä osissa on omat hyrrävoimansa, mutta nykyajokeissa niiden kielteiset ominaisuudet on onnistuttu melko hyvin eliminoimaan. Toista oli ennen. Tästä antoi viitteitä se, että vaihde vapaalla paikallaan olevan kaksisylinterisen boxerimoottorin kaasua käännettäessä koko moottoripyörä lähti kallistumaan sitä enemmän, mitä enemmän kaasua käänsi. Sen saivat aikaan hyrrävoimat moottorin sisällä.

      Moottoripyörää pitää siis ajettaessa pystyssä hyrrävoima.

      Tämän lisäksi vakautta lisätään myös ohjausgeometrialla. Moottoripyörän sitä osaa, jossa etuhaarukka liittyy varsinaiseen runkoon ja jossa se liikkuu, kutsutaan emäputkeksi. Tämän laakeriputken kulma ratkaisee etujätön suuruuden.
      Moottoripyörät on rakennettu siten, että emäputken keskiön kautta kulkeva oletettu suora osuu tiehen renkaan kosketuspisteen etupuolella. Tämän oletetun kosketuspisteen ja renkaan todellisen kosketuspisteen välistä etäisyyttä kutsutaan etujätöksi eli caster-etäisyydeksi.
      Sen tehtävä on kaksijakoinen: vastustaa etupyörää kääntämään pyrkiviä voimia (kuten hyrrävoimakin) ja aiheuttaa kääntynyttä etupyörää suoristamaan pyrkivän voiman.
      Soratien ”kuulalaakeripinnalla” ajettaessa näiden molempien voimien merkitys nousee korostetusti esiin.
      Etäisyyden/jätön kasvaessa sen ohjausta vakauttava vaikutus lisääntyy ja päinvastoin. Pyrittäessä erilaisiin ajo-ominaisuuksiin jätön merkitys on otettava huomioon moottoripyörän suunnitteluvaiheessa. Trial-pyörässä se on pieni ketteryyden varmistamiseksi pienissä nopeuksissa, ja niin sanotussa choppereissa suuri vakavuuden maksimoimiseksi ajettaessa suoraan.
      Ylisuuri jättö alkaa vaikuttaa heikentävästi pyörän ajo-ominaisuuksiin. Eteenpäin sojottavat teleskoopit eivät toimi normaalisti jousituksena kuin osittain.
      Moottoripyörää ohjataan kolmella tavalla. Kävelynopeuksissa ja niitä hieman suuremmissa pyörää ohjataan samaan tapaan kuin autoa. Ohjaustankoa käännetään siihen suuntaan, mihin halutaan kaartaa.
      Kun nopeus nousee, ohjaamisvaihtoehtoja on kaksi. Kuljettaja kallistaa itseään tai työntää ohjaustangosta. Molempien tavoitteena on saada moottoripyörä kallistumaan kaartamisen suuntaan.
      TYÖNNÄ hienokseltaan senpuoleista ohjaustangon päätä eteenpäin, mihin suuntaan haluat kaartaa. Keltainen vasen nuoli johtaa vasemmalle, sininen oikealle.
      Hyrrävoiman ensimmäinen ominaisuus on pitää esineen pyörimisakselin suunta muuttumattomana. Toinen ominaisuus on se, että kun pyörimisakselia kallistetaan, esine pyrkii kääntymään kallistuksen suuntaan, oletetun pystyakselinsa ympäri.
      Suomeksi sanottuna, kun moottoripyörää kallistetaan, se lähtee kaartamaan kallistuksen suuntaan. Mutta miten moottoripyörää kallistetaan?
      Nyt kysyjä saa jo mielenkiintoisia vastauksia:
      – Sitä vaan kallistetaan, ei siinä mitään ongelmia ole.
      – Käännetään ohjaustankoa siihen suuntaan, minne tahdotaan mennä.
      – Siirretään omaa ylävartaloa sille puolelle, mihin halutaan kaartaa.
      Näin vastailevat kokeneet motoristitkin, joiden ajokilometrimäärät voivat olla huikeat.
      Mutta näin se nyt vaan ei ole!
      Ei ilmassa ole mitään kahvoja, joista tempaisemalla voi kallistaa itseään ja/tai ajokkiaan johonkin suuntaan. Mutta jokin keino siihen pitää löytää, jos mielii moottoripyörän muuttavan kulkusuuntaansa.

      • HarleyTyttö

        Häh?


    • KURKOonPerseestä

      Aikaisemmin mainitulla painopisteellä on hitaassa ajossa sellainen ominaisuus, että se pyrkii pitämään paikkansa muuttumattomana. Tämä tarkoittaa sitä, että kun kuljettaja siirtää ylävartaloaan oikealle, moottoripyörä kallistuu automaattisesti vasemmalle ja päinvastoin. Jos siis haluaa aloittaa kaartamisen oikealle, missään tapauksessa ei pidä kallistaa ylävartaloaan samaan suuntaan eli oikealle, vaan päinvastoin vastakkaiseen suuntaan eli vasemmalle.
      KUN suoraan menevän moottoripyörän kuljettaja kallistaa itseään jommallekummalle puolelle, pyörä ei suinkaan kallistu samaan suuntaan, vaan päinvastaiseen, jonne se lähtee kaartamaan.

      Tällainen niin sanottu kallistus ulos on käyttökelpoinen pienissä nopeuksissa. Sitä on suorastaan pakko käyttää ajettaessa raskaalla katupyörällä maasto-olosuhteissa ja erityisesti, kun ajetaan niin sanotussa spoorissa eli renkaan levyisessä ajourassa. Ohjaustankoa ei siis käännetä mihinkään suuntaan, vaan ajopeli saadaan hyrrävoiman ansiosta kaartamaan haluttuun suuntaan vartaloa vastakkaiseen suuntaan kallistamalla.

      Suuremmissa nopeuksissa moottoripyörää ohjataan ohjaustangon avulla, jota ei käytetä niin kuin moni kuvittelee, vaan aivan päinvastaisella tavalla.

      Työntö ”väärään” suuntaan

      Ohjaustangon kääntäminen on huono ilmaisu. Ei hyvä, mutta ehkä paras sanonta on ohjustangon (kevyt) työntäminen.

      Pesunkestävälle automiehelle jäljempänä oleva teksti voi olla vaikeaa hyväksyä. Jos autolla halutaan kaartaa oikealle, auton ohjauspyörää käännetään oikealle, mutta jos moottoripyörällä halutaan kaartaa oikealle, sen ohjaustangon liikkeen pitääkin suuntautua vastakkaiseen suuntaan. Tämä tehdään työntämällä ohjaustangon oikeaa päätä hienokseltaan eteenpäin.

      Mihin moinen oikein perustuu?
      Jotta hyrrävoima ryhtyisi kääntämään moottoripyörää jompaankumpaan suuntaa, kuljettajan pitää ensin saada pyörä kallistumaan haluttuun suuntaan. Kun ohjaustangon oikeaa puolta aletaan työntää eteenpäin, etupyörä aloittaa kääntymisen vasemmalle – hienokseltaan ja lyhyeksi ajaksi. Mutta se riittää.
      MONI motoristi ryhtyy tiukan paikan tullen toimimaan väistämistilanteessa autonkuljettajan tavoin, jolloin ohjaustankoa käytetään auton ohjauspyörän tapaan.

      Seurauksena on moottoripyörän kallistuminen vastakkaiseen suuntaan eli oikealle. Sen jälkeen hyrrävoima ottaa tilanteen hallintaansa. Moottoripyörä alkaa kaartaa kallistuksen suuntaan oikealle.

      Vasemmalle haluttaessa työnnetään tietysti vasenta ohjaustangon päätä eteenpäin.

      Jos kaartamista halutaan jyrkentää, työntämistä lisätään. Kun se halutaan lopettaa, aletaan työntää ohjaustangon toisesta päästä.

      Jos noudattaa ”naapurin pojan neuvoa” ja kääntää ohjaustankoa siihen suuntaan, mihin haluaa kaartaa, lopputuloksena on kaarros juuri toiseen suuntaan.
      KUN autolla pyritään väistämään vaara kääntämällä ohjauspyörää vasemmalle, moottoripyörällä vastaava toimintamalli saa aikaan kaartamisen väärään suuntaan eli oikealle.

      Kuten aikaisemmin totesimme, lähes jokainen osaa kaartaa mutkissa automaattisesti. Miksi suoralla tiellä tilanne on toinen?

      Olemme keskustelleet aiheesta monen kokeneen motoristin kanssa. Vaivihkaa ja viimeistään saunan lauteilla ilman todistajia jokainen muistaa omakohtaisen tapauksen, jolloin on joskus ajanut tiessä olevaan kuoppaan tai osunut ajoradalla olevaan kiveen tilannetta itsekseen jälkikäteen hiljaa häveten.

      Edessä näkyvä mutka antaa optisesti korvien välissä olevalle tietokoneellemme selkeän informaation kaartamisen tarpeesta. Kovalevyllämme on myös valmis toimintamalli siitä, miten se tehdään. Yhtäkkiä edessä oleva este on toinen juttu. Se ei enää olekaan rutiininomainen tilanne. Vaihtoehtomallina tajuntaan iskee myös jarruttaminen.

      Voi olla, että automiehen reaktiot saavat tällöin vallan. Ohjauspyörää käännetään vaarasta poispäin! Mutta kun käsissä onkin moottoripyörän ohjaustanko, moinen toimenpide aiheuttaa sen, että pyörän ajolinja ei suuntaudukaan vaarasta poispäin, vaan vaaraa päin.

      Kaartamisen asemasta suoraan ajaminen edellä mainitussa tilanteessa on yksioikoisempaa selittää. Henkilö, joka ei hallitse moottoripyörän ohjaamisen teoriaa, voi hätääntyessään ryhtyä kahteen toisensa eliminoivaan toimenpiteeseen.

      Toisin sanoen kuljettaja ryhtyy ohjaamaan moottoripyörää samanaikaisesti vartalollaan ja ohjaustankoa työntämällä, mutta tekee tämän siten, että jompikumpi toimenpide pyrkii kallistamaan moottoripyörää yhteen suuntaan ja toinen toimenpide vastakkaiseen suuntaan. Tämän seurauksena pyörä menee suoraan eikä kaarra haluttuun suuntaan.
      OHJAUSPYÖRÄÄ oikealle ja ohjaustankoa vasemmalle. Nämä autolla ja moottoripyörällä täysinerisuuntaiset toimenpiteet saavat aikaan samaan suuntaan johtavan kaartamisen. Pahassa paikassa oikean ja väärän toimenpiteen välillä on kuoleman kokoinen ero.

      Hyrrävoimaa pitää osata myös varoa. Jos esimerkiksi kuljettaja kääntyy oikean kautta keskustelemaan matkustajan kanssa, myös hänen ylävartalonsa voi alkaa kallistua oikealle.

    • KURKOonPERSEESTÄ

      Tämä aiheuttaa automaattisesti pyörän kallistumisen vasemmalle ja kaarron alkamisen välittömästi yli keskiviivan. Olemme käsitelleet tällaista kuolemankolaria Tutkijalautakuntaa tarvittiin -artikkelisarjassamme (TM 11/1990).

      Moottoripyörä alkaa levetä

      Kun kaksipyöräisellä moottoripyörällä pujotellaan jalankulkijan hölkkäämisnopeudella kumitötteröiden välissä, syntyy mielikuva autoa huomattavasti ketterämmästä ja sivusuunnassa helpommin siirrettävästä ajoneuvosta. Näin asia onkin.

      Nopeuden noustessa tilanne alkaa kuitenkin muuttua. Sivusuunnassa siirtyminen ei enää olekaan niin helppoa ja riskitöntä. Nyt moottoripyörää pitää osata ohjata.

      Todellisissa liikennetilanteissa korostuu se, että moottoripyörän vaatima sivuttaistila ei enää määräydykään samalla tavalla kuin pujottelussa kumitötteröiden välissä. Kysymys ei ole renkaiden leveydestä, vaan kallistetun moottoripyörän ja sen kuljettajan vaatimasta sivuttaistilasta.
      MONI ei ole tullut ajatelleeksi, miten leveäksi ajoneuvoksi moottoripyörä muuttuu, kun sitä kallistetaan reippaasti, esimerkiksi nopean väistötilanteen hetkellä.

      Jos moottoripyörää joudutaan jyrkästi kallistamaan ensin toiseen ja sitten toiseen suuntaa, pyörän vaatima sivuttaistila on suunnilleen sama kuin pienehkön henkilöauton. Tämä on mielenkiintoinen ilmiö. Toisin kuin nelipyöräinen auto, kaksipyöräinen moottoripyörä kaartamistilanteessa ikään kuin levenee ajoneuvona.

      Jo hieman alle sadan kilometrin nopeuksissa moottoripyörän sivusuunnassa siirtymisominaisuudet eivät enää eroa edukseen henkilöauton vastaavista ominaisuuksista ja tätä suuremmissa nopeuksissa saattavat käytännössä olla jopa huonommat.

      • SarviPersiissä

        Oletko homoseksuaali?


    • SivustaSeurannut

      Tuossa edellä muutama sananen PERSEKURKOLLE ja varsinkin niille jotka tahtovat aiheesta jotain oppia.

    • Harleyonperseestä

      KURKOonPERSEESTÄ ja SivustaSeurannut . Nauran teille. Vastaohjaus on yhtä oleellista kuin painonsiirto ja pään painaminen kallistuksen puoleisen peilin ulkopuolelle, puhumattakaan jalkojen käytöstä, jolloin potkaistaan tukea ulkokurvin jalkatapista ja siirretään lantio ja painopiste sisäkurvin puolelle? Oletteko ITSE ikinä ajaneet muuta kuin virtuaalisesti netissä? Voisitteko kertoa omia kokemuksianne, ei vain pelkkää copypastepaskaa, jonka sisältöä ette saisi itse tuotettua... Kun ette vain osaa.

      MP alkaa levetä, voi hyvä isä. Kuullostaa suoraa tietä auringonlaskuun matkustavalta homosohvailijalta, joka kallistaa mp:nsä vain laittaessaan sen sivuseisontatuelle. Voima ja äly kun ei mahdollista keskijalan käyttöä. Ei oman eikä mp:n.

      Lähden heti huomenna ostamaan sitä hyrrää, kai se ilokaasupullon viereen vielä mahtuu satulan alle... Teidän ei tarvitse, kun suurin hyrrä on jo ahterissanne, se pitää pystyssä näin talviliukkaillakin?

      • KivaKeuliiKunOsaa

        Siinäpä potkit jalkatappejas ja siirrät lantiotas, sekä pökit ottallas peilejä, kun minä vähän painan sarvea ja toki kallistan kehoani.
        Kokeileppa kesän tullessa kumpi toimii nopeammin lantiosi vai sarven työntö.


      • Sukisukisuckme
        KivaKeuliiKunOsaa kirjoitti:

        Siinäpä potkit jalkatappejas ja siirrät lantiotas, sekä pökit ottallas peilejä, kun minä vähän painan sarvea ja toki kallistan kehoani.
        Kokeileppa kesän tullessa kumpi toimii nopeammin lantiosi vai sarven työntö.

        No kai se sukisuki PV:llä toimii, eri asia moottoripyörillä.


    • HondaKurkonAkseli

      Nyt ymmärrän.
      Laitoin googleen haun Hyrrävoima moottoripyörä, jolloin pääsin ensi kerran elämässäni lukemaan asiaa.
      Lukekaa seuraava ja ymmärtäkää että koska minun tuntematon erittäin lyhyt jalkainen isäni pökkäs kiertopalkintoäitiäni, lopputulos ei voi olla minua kummempi.
      PDF]
      Ajo hanskassa! - Motoristi Survival
      Kiva kun nyt 51 vuotiaana lentokapteenina ymmärrän miksi lentokentän potkulaudat ei toimi kuten moponi, siis hyrrävoima hyrrävoima rakkaat Harley miehet.
      Eipätässä nyt lisää koska on puuhaa Lapualta etiäppäin kotoisin olevan pitkäsäärisen laaturotunaiseni kanssa.

    • Harleyonperseestä

      Jostain kumman syystä siirryn lentokoneeseen limolla enkä potkulaudalla. Ja lantioni on sarveni työnnön kanssa oleellinen osa elämääni. En pöki peilejä, vaan naisia, joita näissä piireissä riittää.

      Jos ei aiemmin selvinnyt arvon virtuaalimotoristeille, oleellinen osa ajoa on muiden asioiden lisäksi tangon käyttö.
      Jos laitteen hallinta perustuu pelkkään vastaohjaukseen teoriatasolla, kehoitan luovuttamaan kortin pois ja laittamaan hurlydurlyn Stenan lavalle. MP:tä ajetaan koko kropalla, eri asia jos matkustetaan putputput-paskan kyydissä tai pitää kaivaa netistä teoriatietoja perusjutuista...

    • Hahahahharley
    • PsykOpiskelija

      Me yliopistolla olemme tutkineet internetoireilevien henkilöiden motiiveja, koska luonnollisesti emme ole voineet tutkia heidän terveydentilaansa.

      Tämä Kurko on ollut ja on edelleenkin tutkinnan pääkohde hänen ollen ylivertainen.

      Keskustelupalstoilla on imennyt lukuisten valtisevan itselleen lentokapteenin ammatin.

      Tämä Kurko on pistänyt paremmaksi hänen ollen Helsinki-Vantaan kansainvälisen lentokentän lennonjohtaja, sekä sivutyönään lentokapteeni.

      Hän on kirjoitteluilleen saanut vastineita, jolloin kun hän ei niiden sisällöstä pitänyt, ilmoitti että lentokentän turvallisuusyksikkö on tehnyt rikosilmoituksen vastkirjoittajien toimista.

      Tutkimuksemme kohteena kuitenkin moottoripyöräilyn sijaan on pohdittavana mikä saa moottoripyöräpalstalla moottoripyöräilystä kiinnostuneen henkilön kirjoittelemaan omaavastaan lääkärin kirjoittamasta terveen paperista, ammateistaan, varallisuudestaan, omasta ylivertaisuudestaan, perhe-elämästään, päiväohjelmastaan, ynnä muusta itseään muita ihmisiä parempaan asemaan asettamisestaan, sekä itselleen täysin tuntemattomien ihmisten asettamisesta fattaporukaksi ja sairaiksi, sekä eritoten moottoripyöräilystä tietämättömiksi videopelimotoristeiksi hänellä päällimmäisenä argumenttina ollen, että varsinkaan Harley Davidson merkkisellä moottoripyörällä ajelevat ovat enemmänkin apinoita.

      Tosin tämä Harley Davidson aihe on mailmanlaajuinen, mutta tämän Kurkon ulosannilla ylivertainen.

      Tutkimuksemme ei suinkaan moottoripyöräilyn tasoa ja asennetta tule nostattamaan, mutta ehkä joskus tutkimuksellamme on vaikutusta ongelmaisten ihmisten hoitoon saattamiseen siten että joku pyöräänsä pepulla ohjaava ja jalkatappejaan potkiva saa pillerit jotka vaikuttavat harkinnan lisääntymiseen siten, että myös hyrrävoima ja vastaohjaus menee jakeluun.
      Tosin pillereitä joilla saisi aikaan muiden ihmisten kunnioituksen aikaan, ei ole vielä keksitty, mutta ei se liene mahdottomuus lentokapteenien kuin mitä erilaisten erikoisasiantuntijoiden lisääntyen ja pesiytyen internettiin kirjoittelemaan oivalluksiaan.

      MOTORISTEILLE TOIVOTAN OMALTA OSALTANI TERVETTÄ JA MUKAVAA AJOKAUTTA ITSE AJELLEN OMASTA MIELESTÄNI PARHAALLA MOOTTORIPYÖRÄMERKILLÄ.

      • HondaKurkonAkseli

        Olin Lapualta etiäppäin kotoisin olevan pitkäsäärisen laaturotunaiseni kanssa, siis vaimoni kanssa Lauttasaaren rannassa ravintolassa ja kun olimme avaamassa toista viinipulloa, hän otti minua kiinni Rolexista ( ranteesta ) ja sanoi, että kyllä minun hyrrävoimani on ylivertaisia verrattuina niihin hyrrävoimiin joita hän sai kokea aikana jolloin oli Harley-jengissä Seinäjoella.


      • Harley-Tyttö

        Oispa mullakin.


    • AjoHanskas

      Harley-Davidson

      Moottoripyöristä puhuttaessa täytyy Yhdysvalloissa valmistettava Harley-Davidson, eli Harrikka tai Harlikka mainita omana tyyppinään. Harley-Davidson on ulkonäkönsä puolesta kuin mikä tahansa custom- tai cruiserpyörä. Omaksi lajityypikseen Harrikan tekee lähinnä sen maanisuuteen taipuvainen käyttäjäkunta, joka on kohottanut kyseisen moottoripyörämerkin jumalan asemaan elämässään. Harley-Davidsonin tekniikka on koko merkin historian ajan laahannut 40 - 60 vuotta muiden moottoripyörämerkkien perässä. Harley-kuskien keskuudessa onkin tapana noudattaa sääntöä kun oman kylän kellotapuli häviää näkyvistä, on aika kääntyä takaisin. Optimistisimmat Harley-Davidsonin omistajat kuitenkin tekevät joka kesä Lapin reissun, eli pyrkivät ajamaan pyöränsä Pohjois-Norjaan ja takaisin. Pisimälle on toistaiseksi päässyt tuntemattomaksi jäänyt joensuulainen Harley-kuski, jonka Harley-Davidson Sportster jaksoi menomatkalla Pudasjärvelle asti. Oman mainintansa ansaitsee myös Harley-Davidsonin omituinen kehityshistoria. Aluksi Harley-Davidson oli kuin mikä tahansa moottoripyörä. Tästä laiskan insinöörilauman hengentuotteesta kuitenkin löytyi kerta toisensa jälkeen jokin osa joka petti kun ensimmäisen kerran oli oman kylän kellotapuli hävinnyt horisonttiin. Niinpä edellistä polveakin laiskemmat insinöörit korjasivat ongelman kaksinkertaistamalla rikkoutuneen osan massan ja koon. Nykyisin Harley-Davidsonit painivatkin kokonsa ja painonsa puolesta samassa sarjassa raskaana olevan virtahevon kanssa.

    • Harleyonperseestä

      Hyvät kanssamotoristit. Olen ollut kokoajan aivan väärässä hyrrävoimien suhteen. Kävin ostamassa hyrrän ja asensin sen heti kaupan wc:ssä ahteriini. Tämän jälkeen liitelin jalkojen koskettamatta maata leijuen kotiini. Leijuin lähes yhtä irti todellisuudesta, kuin arvoisat keskustelussa hyrrävoimista höpöilleet virtuaalimotoristit.
      Mutta todistettu on että hyrrässä on maagista voimaa, moottoripyörän kääntymiseen sillä ei tosin ole juurikaan merkitystä...

      Se jäi askarruttamaan, kumminpäin härpäke olisi pitänyt laittaa?
      https://www.google.fi/imgres?imgurl=http://verkkokauppa.mfka.fi/WebRoot/OVK/Shops/29062009-148111/4DCA/2BDC/6DE6/A3F6/C6DC/0A28/1008/1EC4/600584.jpg&imgrefurl=http://verkkokauppa.mfka.fi/Ikuinen-hyrra&docid=Uorbd5f59jDpNM&tbnid=uxiZC4IHqQwIGM:&vet=1&w=300&h=300&client=firefox-b&bih=604&biw=1366&q=hyrrä&ved=0ahUKEwjT7cf85pnSAhWMVywKHRPNDKMQMwgnKAUwBQ&iact=mrc&uact=8#h=300&imgrc=uxiZC4IHqQwIGM:&vet=1&w=300

      Paksumpi osa edellä luovuttanee enemmän hyrrävoimia, mutta tuntuu hieman ahdistavalta.

      Todistettu on, parempi voimaannuttava hyrrä perseessä, kuin wannabe-virtuaalimotoristeilla oma pää.

    • Harleyonperseestä

      Vielä, euforinen olo hanurissa taitaa vaatia hurlydurlyn hankinnan ja nimimerkkini mukaisesti sen asentamisen rektaaliin. Alan käyttämään myös sateenkaarenvärisiä boxereita lentokapteenin pukuni alla...

      Nyt ymmärrän myös hurlydurlyn patentoidun sytytysjärjestyksen, sehän on suuri anustappi. Hienoa, kyllä ameriikan insinöörit osaavat.

    • HarleyPsykiatri

      Psyk. Opiskelijalle.
      Olen toiminut muutaman vuosikymmenen kouluPsyk. tehtävissä.

      Tämä Kurko on melko varmasti kokenut raakaa koulukiusaamista ja on siten niin sanottu koulukiusaamisen tulos.
      Nyt kun hän on aikuisiässä 51 vuotias ja edelleenkin oireilee, on kiusaamisen täytynyt olla vakavaa.
      Nyt kun hän ei ole enään uhrina, niin hän on ottanut elämäntehtäväkseen internetkiusata kaikkia mahdollisia kokien tämän tasapainottavan hänen kokemaansa vääryyttä ja pahaa oloa.

      On aivan selvää, että kun on kyse moottoripyörä aiheisesta keskustelupalstasta, jotka ainoat asianmukaiset hänen kommenttinsa on ketjujen rasvaus ja kertomus, että hänellä on varhaisen keski-iän saavuttanut Honda CB 750, muun kirjoituksen ollessa enemmälti idiotismia, on hän vajonnut sellaiseen kriisiin josta ei vapaudu ilman ammattiapua.

      Tämä Kurko on omien sanojensa mukaan mm:
      51 vuotias, naimisissa ja on myös lapsia.
      Vaimo on pitkäsäärinen laaturotunainen.
      On tukka ponnarilla ja asuna pilottitakki.
      Hauiksen mitan hän on ilmoittanut.
      Hän käy punttisalilla.
      Hän viihdyttää itseään kauppakeskuksen ravintolassa jossa saa neloskaljaa, kotona hän nauttii 88 viskiä ja vaimonsa kanssa viiniä.
      Hän asuu tasokkaasti Lauttasaaressa johon asuntoon kuuluu meren äänet ja hän pitää kauniina sataman valoja, jotka asunnosta näkyy.
      Hänellä on Rolex, Alfa Romeo, työsuhdeauto, sekä kolme autotalliosaketta, sekä tuon mainitun Hondan lisäksi KTM.
      Hänelle on myönnetty terveen paperit ja terveydentilaa seurataan puolivuosittain.
      Pääammattina hänellä on lennonjohtajan virka, sekä sivuammattina lentokapteeni, sekä kansainvälisellä tasolla hän on lennonvalvojien kouluttaja saaden näistä tehtävistään palkkaa 17.000 euroa kuukaudessa.
      Urheilupuolella hän on ansioitunut hankkimaan aasialaisissa kamppailulajeissa kahdesta eri lajista korkea-arvoiset vyöt.
      Möhköllä hänen matkanopeutensa on 270 km/h.
      Hänen jalkansa on siten lyhyet, että ne ei yllä asfalttiin, jonka puutteen hän on korjannut paksupohjaisilla ajobuutseilla.
      Kaikenkaikkiaan moottoripyöräilystä hän tietää kaiken, eikä hän kaipaa onnea lainkaan sen johdosta, että hän ajelee rautaisella ammattitaidollaan.
      Hän on kiinnostunut kysymään 15 vuotiaalta tytöltä ja lähes kaikilta jos nämä imee, nielee ja ottaa kakkoseen.

      Kurkon mukaan muut on mm:
      Fattaporukkaa, kateellisia hänelle, tietokonepelimotoristeja, hullujenhuonepotilaita, apinoita ja mitä kulloinkin häiriintynyt henkilö voikaan itselleen tuntemattomille kirjoitella.

      TOIVOTAN TEILLE TYÖN ILOA SINNE YLIOPISTOON JA TOKIHAN TE OLETTE HUOMIOINEET NÄMÄ FAKTAT JOTKA TUOSSA MAINITSIN.

      ALOITTELEVILLE MOTORISTEILLE JA MOTORISTEILLE TOIVOTAN PIAN ALKAVALLE AJOKAUDELLE SITÄ NAUTINTOA, JOTA TERVEELLÄ ASENTEELLA MOOTTORIPYÖRÄILY TARJOAA.

      KURKOLLE EHDOTAN HILJAISTA HETKEÄ, POHDINTAA JA OMAN ELÄMÄN HANKINTAA, JOHON OMAAN ELÄMÄÄN EI SISÄLTYISI NOIN KERTAKAIKKISEN ITSEÄÄN TÄYNNÄ OLEVAA KÄYTÖSTÄ.

      • Jutustelija1

        Arvoisa HP, huomaan että olet lukenut kurkosta samat asiat kuin minäkin. Näin on todellakin palstalla kerrottu.

        Sinulta jäi kenties kuitenkin huomaamatta että hänellä lienee myös rynnäkkökivääri kaapissaan. Tästä oli jokin aika sitten juttua täällä. Kaikilla ei sitäkään ole joten kateutta sekin varmasti täällä herättää joissakin.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

        Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r


      • HarleyPsykiatri

        Joo näinhän se on.
        Tämä potilas vaan heittää kuperkeikkaa siinä määrin nopeaan, että ei kaikkea jää mieleen.
        Hänellä tosiaan on ladattu ase kaapissa.
        Varsin mielenkiintoisena uutuutena lentokapteeni on alkanut kirjoittelemaan uusilla nimimerkeillä ja varsinkin HarleyTyttönä myös, josta käytöksestä minulla olisi seksuaalisjälkeenjääneiden osalta kerrottavaa, mutta sitä ei palstanvalvoja suostuisi julkaisemaan.


    • apsiapinahauki

      Lainaus.. päällimmäisenä argumenttina ollen, että varsinkaan Harley Davidson merkkisellä moottoripyörällä ajelevat ovat enemmänkin apinoita.

      Ei pidä paikkaansa, apinat ei aja Harleyllä,ne on viksuja eläimiä. Hauki voisi ajaa,jos kuivalle maalle siirtyisi ja alkasi koomalampaaksi.

    • HDmiesstadissta

      Haista sä harleyperse vitu,,,Harika on paras motooripyrä.

      • HarleyTyttö

        Mulla seisoo taas. kuka ottas poskeen?


      • HarleyTyttö

        Oiskohan toi HondaKurko ees vähän meistä transventtiilipojista kiinnostunut? Kyllä sille aanusta jakaisin, jos pääsisin Laruun asumaan ja KTMn takajakkaralle istumaan, kun itse en osaa ajaa motukalla. Ja lentokapteenin jormaa imisin merinäköalaparvekkeella...


    • HarleyTyttö

      Oon valvonu koko yön itkien ja ikävöiden omaa lennonjohtajaa/lentokapteenia. Lapanen laulanut, mutta ikävä on. Koskahan Kurko paranee heteroudestansa?

    • ThainAviomiesOriginal10

      On todella hauskaa seurata Kurkotteluita täältä paratiisista.

      Kaveri on ihan pihalla ja kun ei enään muuta kekkaa, niin se on ottanut itselleen myös HarleyTytön roolin ja kirjoituksista ilmenee, että on antanut tälle Tytölle roolin himoita itseään.
      Toki pipipää voi ladata ihan mitä tahansa, mutta kun hieman miedommin häiriintyneet rakastelevat romanttisesti itse itsensä kanssa, niin Kurko heittää volttia ihan omassa sarjassaan rakastellen itse itsensä kanssa tuota toista roolia vetäen Kurko-HarleyTyttö.

      Voiko siis ihminen häiriintyneempi olla ?

      No kaikeksi onneksi Kurko mopoilee omalla tavallaan omia reittejään, eikä se että motoristien joukkoon ujuttautuu yksi sekopää lisää, muuta juttua kovinkaan paljon koska onhan näitä joka keväisiä "matkanopeutta" ajavia esim. Lahden motarilla ajokauttaan aloittelevia, sekä niitä joille hautakiviä kaiverretaan.
      Toivottavasti kaiverrus Kurkolle mahdollisimman pian, että hän ei kykene "uskontokuntaansa" kovin montaa kaltaistaan imemään, nielemään ja ottamaan kakksokseen.

    • kökkötraktorix

      Keväällä tai myöhään syksyllä tapahtuu helposti kaatumisia, kun takapyörän pito kaikkoaa äkkinäisesti. Silloin auttaa tilannenopeus ja pyörän heikko teho. A1 kortilla tuo heikko teho pelastaa henkiä. Ihmeen paljon ajetaan huonoilla renkailla, kun ei ole pakollista katsastusta. En itse pidä taitavan motoristin merkkinä sitä, että pystyy ajamaan takarenkaan reunat karvoille. Se on oikeastaan terveen itsesuojeluvaiston puutetta, jos kallistelee rajusti ja haastaa keskipakoisvoiman ja kitkan kilpasille. Usein siellä sisäkaarteessa on hiekkaa tai routakuoppa väijymässä.

      • PitkäikäinenMotoristi

        Jep Kökkö, olet oikeassa.

        Selvennän kuitenkin että en tarkoittanut aloituksessani takarengasta karvoille, enkä myöskään että olisi itsetarkoitus kallistaa omaa peliänsä äärirajoilleen.

        Tarkoitin enemmälti, että kukin millä tahansa pyörällä, oli se sitten tehokas tai heikko tehoinen, tutustuisi näihin sisäkaarrejuttuihin harjoittelemalla ja oppimalla omat maximirajansa.

        Se nimittäin tapahtuu sata prosenttisesti jokaiselle, että tulee vastaan sellainen "sisäkaarre" joka myös tiukkenee ja tuolloin täytyy kallistaa joskus jopa rajusti, vaikka muuten olisikin ajotyylinä pääsääntöisesti oikea tilannenopeus.

        Tarkoitan siis että joskus tulee tilanne, että täytyy haastaa tuo keskipakoisvoima itsesuojeluvaistonkin johdosta, eli kallistaa rajusti tai antaa mennä oikealle kääntyvässä kurvissa vastaantulijan nokkaritilään.

        Tuolloin ei ole kyse siitä mikä ajokortti on ja minkä kokoinen tai mallinen pyörä on alla koska kaikki pyörät yltää vauhtiin josta minä nyt puhun.

        Siis Kökkö, väitän että motoristi joka vaivautuu harjoittelemaan jotain jossain liikenteen ulkopuolella omaamansa itsesuojeluvaistonsa johdosta, hallitsee pyöränsä paremmin liikenteen tosistilanteessa.


      • PitkäikäinenMotoristi

        Pienen phdinnan jälkeen päädyin kirjoittamaan hieman lisää sinulle Kökkö ja toivon että kertoisit oman näkökantasi mm. seuraavaan:

        Mainitsit sisäkaarteen hiekasta ja routakuopasta.

        Ok, kuski huomaa hiekan ja valitsee oikealle kaartuvassa mutkassa oman ajoratansa keskikohdan, koska sitä sisempänä on hiekkaa.
        Hups, edessä onkin juuri tuolla ajolinjalla routakuoppa, siis nopea päätös, kuoppaan vai väistö ja jos väistö, niin kummalta puolen.
        Hiekan ja keskipakoisvoiman johdosta päätös, että kuoppa väistetään ulkopuolelta.

        No mitä kuski tekee?
        Jarruttaa takarenkaalla pyörän ollessa kallellaan kurvissa ja mitä tapahtuu?
        Jarruttaa etujarrulla ja ???
        Nostattaa pyörän kallistusta joka ei tapahdu potkimalla jalkatappeja, sekä siirtämällä lanteita ja peppua, vaan täytyy olla reflekseissä vastaohjaus, mutta tämä oli vasta osa toimenpidettä, koska tuon jälkeen mutka muodostuu tiukemmaksi kuin itsesuojeluvaiston omaava oikeaa tilannenopeutta tilanteeseen tullut ennakoiva kuski on ajatellut.
        Nyt hänen tuleekin sillä nopeudella kuin on tilanteeseen joutunut, myös tilanteesta selvittävä, joka edellyttää hallittua vastaohjausta ja kallistamista enemmän kuin alunperin oli tarkoitus.

        Ajatellaampa että sieltä tulee vastaan erittäin leveä koko oman ajoratansa käyttävä kökkötraktori.
        Tässä tilanteessa on tasan tarkkaan kaksi vaihtoehtoa, motoristi selvittää kurvin tai ajo päättyy traktorin edessä törröttäviin trukkipiikkeihin.

        Kysymykseni pointti on siis, kannattaako harjoitella sellaisia teoreettisia ääritilanteita kuten kirjoittamani, liikenteen ulkopuolisilla alueilla sillä ajatuksella että liikenteessä ns. kaikki on mahdollista kaikille motoristeille ja niistä voi selvitä paremmalla todennäköisyydellä mikäli on taitava motoristi.

        SELVENTÄISITKÖ SIIS MINKÄLAINEN ON SINUN NÄKEMYKSESI MUKAINEN TAITAVA MOTORISTI.

        MINUN NÄKEMYKSENI MUKAAN TAITAVAKSI MOTORISTIKSI EI VOI TULLA MUULLA TAVALLA KUIN HARJOITTELEMALLA JA TOKI KUKIN ASETTAA ITSELLEEN OMAT RAJANSA JOKO TAKARENGAS KARVOILLE TAI AINAKIN SEN VERRAN MITÄ TUO ESIMERKKINI ROUTAKUOPAN KIERTÄMINEN EDELLYTTÄÄ.


    • LevanderinMela

      Mitään vastaohjauksia tarvii. Hanaa vaan, vauhti korjaa virheet. Isompia esteitä väistellen Sotkamon Alkoon.

      • HarleyTyttö

        Kurko on päätynyt olemaan myös Levanderin mela.

        Taitaa kuitenkin olla hieman eroa melalla ja snyfällä, sekä Lauttasaari on jonkin verran kaukana Sotkamosta.

        Mutta näinhän tämä toimii häiriintyneen amiskakaran toimesta.


    • Harleyonperseestä

      Hyvä pitkästyttävänikäinenMotoristi.

      Taitava motoristi hallitsee vastaohjauksen, painonsiirron, katseen käytön, ja sovittaa ajonopeuden taitoihinsa ja kalustoon. Eikä käytä takajarrua, kuin soralla tai liikennevaloissa seistessä.

      Kalustosta jos puhutaan sopiva ajonopeus esimerkkinä Hondalla mutkatiellä 100-200 km/h, hurdydurlulla max 60 km/h...

      Lainaus: "No mitä kuski tekee?
      Jarruttaa takarenkaalla pyörän ollessa kallellaan kurvissa ja mitä tapahtuu?
      Jarruttaa etujarrulla ja ???
      Nostattaa pyörän kallistusta joka ei tapahdu potkimalla jalkatappeja, sekä siirtämällä lanteita ja peppua, vaan täytyy olla reflekseissä vastaohjaus, mutta tämä oli vasta osa toimenpidettä, koska tuon jälkeen mutka muodostuu tiukemmaksi kuin itsesuojeluvaiston omaava oikeaa tilannenopeutta tilanteeseen tullut ennakoiva kuski on ajatellut."

      Ei ole kirjoittaja ajanut moottoripyörää edes videopelissä...
      Ainoa tapa selvitä tilanteesta on katsomalla tiukasti haluttuun ajosuuntaan, painonsiirrolla, potkimalla vasta kurvin jalkatappia ja vastaohjaamalla LISÄTÄ kallistusta ja apexin jälkeen kaasu lisäämällä jatkaa nautinnollista ajoa. Jos alusta on säädöissä, ei routakuopasta tarvitse välittää.
      Jos pyörän kallistusta nostattaa tai koskee jarruihin päätyy varmasti kökkötraktorin keulaan... Jaa mutta eihän sillä virtuaalipelissä ole väliä, Uusi yritys vain kehiin.

      • Jutustelija1

    • HarleyTyttö

      Mun poikuli heitti mut pihalle. Monkey jäi sinne tallinnurkkaan. Nyt ois tarjolla pieni pili tuhkaluukkuun, HD-lehtiä ja kuvia, ja hintelä karvaton kelkannarusivari uusiokäyttäjälle. HondaKurkoo mie oon katellu ns. sillä silmällä, koska eihän fatta maksa mun elatusta loputtomiin. 17 donaa kuussa helpottas elämää, ja nitkahdan AIDSiin kuitenkin lähivuosina.
      HondaKurko, ota minut nuorena. Oishan se upeeta olla lentokapteenin ja lennonjohtajan panopuuna.

      • HarleyTyttöOriginal

        Onko edellä oleva kirjoitus:

        a.
        51 vuotiaan lentokapteenin ?

        b.
        Vakavasti häiriintyneen moottoripyöräilystäkin kiinnostuneen henkilön ?


    • PitkäikäinenMotoristi

      Ymmärrän että tämä Kurko on ottanut minutkin vittuilunsa kohteeksi.

      Toivon että jokainen jonka eteen routakuoppa sattuu, ei lisää kallistusta, sekä välittää routakuopasta.

      Kurko voi toki jatkaa motoristiharrastustaan aloittamallaan tavalla, eli sohvaltaan tietokoneella vittuillen.

    • HarleyTyttö

      Olin jo lapsena ns. outolintu. Leikin nukeilla, väijyin naapurin Jarmon piliä uimahallissa, meikkasin salaa äidin restaurointiaineilla peruukki päässä, fanitin Dingoa, kävin tyttöjen vessassa peruskoulussa opettajan erityisluvalla. Näin vanhempana äänestän Virheitä, fanitan hinttihaavistoa ja poikuliansa, ja sudin tumppuun lounasravintoloiden naistenvessoissa, kun olen ensin maksamatta ruokaillut niissä. Armeijaan en kelvannut lihavan kehonkoostumukseni ja pippelikiinnostukseni takia, mutta täällä olen nyt avoimesti pervo. Harley on pervointa mitä tiedän. Tyttö tai poika, aina pervo.

      Kaikki luulee että olen HarleyTyttö myös sukupuoleltani. Näin työttömälle narkkarille sekin on jo upeeta, että oon ees jotain, muka. Mulla rupee aina jöpöttään, kun noi KTM-kuninkaat kirjottelee tänne.

      Äitiii, tuu pyyhkimään. Sitte mä haluun ketsuppii makaroonilaatikon kaa.

      Saispa joskus imuttaa HondaKurkoo, sil on varmaan kauhee sladdi, isompi kun mulla helposti. Se taitaa vaan olla hetero, mut voihan sekin joskus erehtyy.

      • HarleyTyttöOriginal

        KTM-KUNINKAAT.......

        IMUTTAA HONDAKURKOO......

        TYTTÖ TAI POIKA, AINA PERVO........

        Ktm vai Honda ?????
        Imetkö, nieletkö, otatko kakkoseen...... Pervo ?

        Sinä olet varsin ammattiapua tarvitseva hyvä lentokapteeni.


    • KurkonVaimo

      Nyt kun Kurko on tullut ladatun aseensa kanssa kaapista ja vihdoin päätynyt ostamaan ensimmäisen moottoripyörän itselleen, olen ostanut hänelle lahjan.
      Ktm toimittaa madalletun penkin johon on tehdasasennettu dildo kuskille.
      Tämä estää Kurkon peppusen siirtelyn ja hän keskittyy vastaohjaukseen kun huitasemme kurviin 100 - 200 km/h.
      Näin minunkin on mukavampi istua takana pikkureppu selässä matkanopeuden ollessa 270 km/h, kun Kurko ei vatkaa peppustaan ja potki jalkatappejaan meidän ajellessa hotellilta hotellille rikkaiden ja sivistyneiden motoristiystäviemme kanssa juhannuksena.

      • Jutustelija1

        Hyvä tietää, ja mukavaa että olette löytäneet toisenne ja elätte onnellista elämää josta monet palstan lukijat ovat varmasti kuulleet melkoisen paljon.

        Mukavia ajoja vain teille ja hyvää Juhannuksen odottelua :-)


    • SalaattiHomo

      Lihaa syövä rotuhintti.

    • HondaKurkonAkseli

      Olen siirtänyt ladatun aseeni pilottitakkini povitaskuun.

    • HarleyTyttö

      Nostan tämän keskustelun aktiiviseksi Kurkon, siis Kurkon Harley on perseestä johdosta, koska ProvoKurko ei muista omia kirjoituksiaan, kuten ratahöpinöitään.

    • HondaKurkonAkseli

      HarleyPoikaTytöllä on kai lääkitys taas kerran pielessä. Voisiko joku finninaamainen hintahtava mopopoika ryhtyä tuolle akuankalle omaishoitajaksi, vaikka siellä Taimaasessa (Jakiksessa)? Vaseliinia saa ostarilta.

      Kaliiperi on 7.65, joten käsiaseena menee pilottitakin sisätaskussa. Lupa on. Rynnäkkökivääri on 7.62 ja millit ammuksen pituuteen, siinä teille vellihoususivareille rautaisannos asetietoutta.

      Hoidokki-HarleyPoikaTyttö, näytäpä, missä olisin kehunut tekemättömillä rataennätyksilläni, koska niitä ei vaan ole. Kerropa, kuka vetää KTM1290SAn jalkatapit tatamiin Suomen teillä, nopeusrajoituksilla oikeilla ajolinjoilla ajettaessa? Näillä tienhoidon tuloksilla? HD ottaa pohjakosketuksen, mutta tosimopo ei.

      Soitapa lihavalle lumppuäiskällesi, ja pyydä lisää pullaa.
      Suku tuo sinulle porsaan Savosta. Lajitoverisi. Ja seksikumppanisi.

      • HarleyTyttö

        Voimia Lapualta etiäppäin kotoisin olevalle rantaruattalaiselle pitkäsääriselle laaturotukiertopalkinnolle.


      • Jutustelija1

        H-D ottaa joo herkästi jostain kohtaa maahan kiinni, kilokyykky ei niinkään. SA:ta en ole kokeillut mutta aika vaikea sitä kevyesti on asfalttiin saakka kallistaa kevyissä vauhdeissa.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

        http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

        http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html


    • teoriapläjäys

      Voi vide tätä palstaa...:)

    • virtuaali_motoristi

      " Jutustelija1
      13.2.2017 8:23
      Itse ainakin kulutan renkaani laitoja myöten ja ajot sujuu muutenkin moitteetta.
      Toivon että asian laita on näin myös muilla ja jos ei ole niin eikun harjoittelemaan.
      Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
      Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: "

      Nimimerkkisi oli aika passeli. Nuo juttusi ovat tuollaista nintendo-motogp tasoa. Niistä ei käytännön kokemus läpi paista.

      • Jutustelija1

        Meinaat ettei siis virtuaalikokemus paista läpi, se johtuu siitä että ajan oikeilla pyörillä ei pelit kiinnosta.


    • Oiaikojaoitapoja

      Älkää ainakaan äänestämään menkö.

      • HondaKurkonAkseli

        Minä äänestän vain itseäni pilottitakkipuolueeseen, koska minä olen rikas ja sivistynyt tervepäinen pikkureppumotoristi.

        Apinat.


      • HarleyTyttö

        Niinpä tietysti, tervepäinen kun olet.


      • Jutustelija1

        Vaaleista puheen ollen, nythän suomessa on kunnallisvaalit menossa. Joko kävitte äänenne antamassa ja kenelle?

        Muistutuksena että motorismin kannattajia suosimalla mailma pysyy hieman elinkelpoisempana.


    • HondaKurkonAkseli

      Mulla repes pilottitakki kun kaaduin postia jakaessani sähköpolkupyörällä Sotkamossa.

      Apinat ei ollu hiekoittanu keskustan katuja, joten sladia ja .....

      Onnex oon rikas, joten tilasi kax uutta.

    • IlomantsinIloreikä

      Jos teitä noin vitusti pelottaa motukalla ajaminen, hankkikaa bussikortti vitun sivariapinat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe