Yhdenvertainen ihminen.

Mitä sinulle tarkoittaa sanat tasa-arvoinen ja olla yhdenvertainen?

Kerro se omin sanoin, älä googleta.

89

858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohjimmiltaan sama kuin olla samaa mieltä.
      Termi on ongelmainen.
      Ihmiset ovat NIIN eri-laisia ajatuksiltaan, terveydeltään ja seksuaalisuudeltaan.
      -
      Aloituksen kysymykseen ei voi vastata viisaasti eikä tyhjentävästi.
      Johtanee jankutukseen eri tyyleillä.

      H.

      • Samaa mieltä. Ei tasaarvoista avioliittoa voi olla esim. homo liitossa.
        Miten siinä tehdään biolokisesti perillisiä? Saakoot toki elää yhdessä. Aikoinaan Ranskan "kukkaiskeisari" avioitui hevosensa kanssa. Erinomaista!


    • minäittekin

      Kysymyksessä on niin paljon muuttujia ettei lähtökohtaisesti tarkoita mulle mitn.

    • Kuulostaa aika tylsältä, olkoon mitä on.

      En voisi kuvitella sellaista elämää, että maailmassa kaikki olisivat yhdenvertaisia ja tasa-arvoisia ihan joka suhteessa, siis ihan kaikessa.
      Aina toisen on oltava jossain asiassa ylempänä toista ja se alempana oleva taas jossain toisessa asiassa ylempänä sitä toista.

    • Nyt heta laitto pahan ,katos ku musta tuntuu et kovin harvoin olen tasavertanen tasaarvonen en ollut esim autokaupassa vaik rahat repussa uutta peliä kattelin.
      Tasavertainen tai oikeestaan jopa parempi olen ollut työelämässä ,ammattini hallittin moitteettomasti.

    • Sain taas aavemaisen tunteen.
      Tämä aloitus muistuttaa vaarallisesti muutamaa viime-aikaista aloitusta.
      Ettei vaan olisi jotenkin sutki matki?

      H.

    • Yhdenkään ihmisen alapuolella ei ole kukaan, eikä yhdenkään ihmisen yläpuolella ole ketään.
      Yhdenvertaisuus tarkoittaa jakamatonta ihmisarvoa.
      Kuitenkin ihmiskunta kautta aikojen on kuluttanut ja kuluttaa suurimmat voimavaransa siihen, että hinnalla millä hyvänsä pääsisi hallitsemaan toisia. Keinoja kaihtamatta.
      Suurin osa elävistä olennoista on suolavettä loppuosa samoja aineksia, kautta universumin.
      Ihminen itse on arvottanut maailmansa.
      Tasa-arvo on ihanne, siihen tuskin päästäneen koskaan. Maapallo taitaa kuolla sitä ennen.

      eppu2

      • "kissamummu"

        Ihmis-arvon antaa toinen ihminen.
        Toinen ylentää tai alentaa.
        Niin elävät eläimetkin selviytyäkseen.
        Älä siis yleistä.
        -
        Purskahdin nauruun tästä:
        "Ihminen itse on arvottanut maailmansa."
        Ensin niin ylevästi ihmisen ala- ja ylä-puolesta.

        Kommenttisi on jumalattoman epä-johdon-mukainen höpöte.
        Tavallaan kuin kansa-koululaisen ajatus lukion-kirjasta.

        H.


      • Pulp-fictio

        Jotenkin näin: kaikki ihmisolennot syntyvät vapaina ja tasavertaisina keskenään....
        70-luvulla halusin, että asiat todella menisivät noin. Ihanne.
        Nyt voi vaan todeta, että liian paljon on epätasa-arvoisuutta.
        Ehkä tuo ihanne etenee, mutta todella pienin askelin.
        Kyse ei nyt mielestäni ensinnä ole nais-mies-akselista, vaan tasoja ja tilanteita on paljon ja vertailla voi suppeasti tai laajasti.
        Toisaalta korostetaan paljon yksilöäkin eli pitäisi mennä ihmistä myöten. Jokainenko on oman onnensa seppä?
        Muistan, kun peruskoulu lanseerattiin, niin vastustajat arvelivat, että se tasapäistää. Taustalla lienee ollut parempi ethos, tasapuolisesti tarjota lapsille yhtäläinen koulutus tiettyyn tasoon asti. Nyt esim. suomalaista koulua ihaillaan maailmalla, joten ei aina osata ennustaa tulevia.


      • Hyvä kommentti Eppu, tosi hyvä.

        "Suurin osa elävistä olennoista on suolavettä loppuosa samoja aineksia, kautta universumin."

        Julma totuus, jota emme tule ajatelleeksi, kun laitamme ihmisia esim. kauneusjärjestykseen. Sama pätee kun jaamme ihmisiä hyviin ja pahoihin, älykkäisiin ja tyhmiin.

        Tajunnassani tasa-arvo ja tasaveraisuus on hämärtynyt.

        En tiedä syytä miksi me suomalaiset emme tajua olla yksimielisiä, arvostaa tasa-arvoa maassamme, olemme kuitenkin sut yhdenvertaisia kuin ylipäätään muualla maailmassa.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Hyvä kommentti Eppu, tosi hyvä.

        "Suurin osa elävistä olennoista on suolavettä loppuosa samoja aineksia, kautta universumin."

        Julma totuus, jota emme tule ajatelleeksi, kun laitamme ihmisia esim. kauneusjärjestykseen. Sama pätee kun jaamme ihmisiä hyviin ja pahoihin, älykkäisiin ja tyhmiin.

        Tajunnassani tasa-arvo ja tasaveraisuus on hämärtynyt.

        En tiedä syytä miksi me suomalaiset emme tajua olla yksimielisiä, arvostaa tasa-arvoa maassamme, olemme kuitenkin sut yhdenvertaisia kuin ylipäätään muualla maailmassa.

        "korpikirjailija"

        Tahallasiko "unohdit" lesbot, hintit ja heterot?
        :)

        H.


      • Suolaveteen sekoitettua tähtipölyä.
        Mikä sille sekoitteelle antoi elämän hengen?


      • hunksz kirjoitti:

        "kissamummu"

        Ihmis-arvon antaa toinen ihminen.
        Toinen ylentää tai alentaa.
        Niin elävät eläimetkin selviytyäkseen.
        Älä siis yleistä.
        -
        Purskahdin nauruun tästä:
        "Ihminen itse on arvottanut maailmansa."
        Ensin niin ylevästi ihmisen ala- ja ylä-puolesta.

        Kommenttisi on jumalattoman epä-johdon-mukainen höpöte.
        Tavallaan kuin kansa-koululaisen ajatus lukion-kirjasta.

        H.

        Aivan ihminen on arvottanut maailmansa toisin, kuin on ihmisarvon totuus.
        Ehkäpä et ymmärtänmyt aloitusta.
        Älä nyt kuitenkaan nauruusi tukehdu.

        eppu2


      • kissamummu kirjoitti:

        Aivan ihminen on arvottanut maailmansa toisin, kuin on ihmisarvon totuus.
        Ehkäpä et ymmärtänmyt aloitusta.
        Älä nyt kuitenkaan nauruusi tukehdu.

        eppu2

        "kissamummu"

        Aivan PILKKU ihminen...
        -
        Jokainen ihminen on arvottanut arvonsa.
        Nuo arvot eivät aina kohtaa.
        Oikeastaan, ne eroavat hämmästyttävän usein.
        Eli, absoluuttista totuutta ei ihmis-arvosta ole.
        On vain jumalaton lauma arvioita.

        H.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Hyvä kommentti Eppu, tosi hyvä.

        "Suurin osa elävistä olennoista on suolavettä loppuosa samoja aineksia, kautta universumin."

        Julma totuus, jota emme tule ajatelleeksi, kun laitamme ihmisia esim. kauneusjärjestykseen. Sama pätee kun jaamme ihmisiä hyviin ja pahoihin, älykkäisiin ja tyhmiin.

        Tajunnassani tasa-arvo ja tasaveraisuus on hämärtynyt.

        En tiedä syytä miksi me suomalaiset emme tajua olla yksimielisiä, arvostaa tasa-arvoa maassamme, olemme kuitenkin sut yhdenvertaisia kuin ylipäätään muualla maailmassa.

        Kiitos korpikirj.
        Huvittaa vaan, kun heti sain kaksi hyökkäystä kommenttiini, eikä kummallakaan mitään asiaa aloitukseen.

        eppu2


      • kissamummu kirjoitti:

        Kiitos korpikirj.
        Huvittaa vaan, kun heti sain kaksi hyökkäystä kommenttiini, eikä kummallakaan mitään asiaa aloitukseen.

        eppu2

        Mikäs se aloituksen aihe nyt olikaan?
        Kommentistasi en löydä vinkkiä siihen, enkä viitsi kelata ylös.


      • kissamummu kirjoitti:

        Kiitos korpikirj.
        Huvittaa vaan, kun heti sain kaksi hyökkäystä kommenttiini, eikä kummallakaan mitään asiaa aloitukseen.

        eppu2

        Jutellaan vaikka keskenämme. Arvostetaan toisiamme, opetellaan olemaan tasavertaisia keskenämme, siitähän se lähtee.


      • hunksz kirjoitti:

        "kissamummu"

        Aivan PILKKU ihminen...
        -
        Jokainen ihminen on arvottanut arvonsa.
        Nuo arvot eivät aina kohtaa.
        Oikeastaan, ne eroavat hämmästyttävän usein.
        Eli, absoluuttista totuutta ei ihmis-arvosta ole.
        On vain jumalaton lauma arvioita.

        H.

        Aloittahan kysyi mitä sanat tarkoittaa itse kullekin.
        Eri asia on miten se maailmassa toteutuu.
        Kyllä minä sen tiedän, miten maailmassa tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toteutuu, ei Sinun tarvitse siitä minulle ivallisesti kertoa.

        eppu2


      • kissamummu kirjoitti:

        Aloittahan kysyi mitä sanat tarkoittaa itse kullekin.
        Eri asia on miten se maailmassa toteutuu.
        Kyllä minä sen tiedän, miten maailmassa tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toteutuu, ei Sinun tarvitse siitä minulle ivallisesti kertoa.

        eppu2

        "kissamummu"

        ...sanat tarkoitTAVAT...
        Höpö, höpö
        Se oli miehen hellää tökkäilyä tyttöselle.
        -
        Asia-osa oli sitten sitä asiaa.

        Hali

        H.


      • korppis kirjoitti:

        Jutellaan vaikka keskenämme. Arvostetaan toisiamme, opetellaan olemaan tasavertaisia keskenämme, siitähän se lähtee.

        Täällä on viime päivinä ollut omituinen fiilis, oikein mistään ei ole voinut keskustella ilman kauheaa häslinkiä.
        Tuossa olin ajatellut, että jos joitain aloituksia kehittelisi, ennenkuin muutan maalle, mutta kyllä on fiilinki mennyt siihen hommaan.

        eppu2


      • buaaahhhhaaaaaa
        hunksz kirjoitti:

        "kissamummu"

        ...sanat tarkoitTAVAT...
        Höpö, höpö
        Se oli miehen hellää tökkäilyä tyttöselle.
        -
        Asia-osa oli sitten sitä asiaa.

        Hali

        H.

        """Tyttönen"""""????? lähes seittemänkymppinen mummo???????
        Kissamummo nyt kierroksessa ??????


      • buaaahhhhaaaaaa kirjoitti:

        """Tyttönen"""""????? lähes seittemänkymppinen mummo???????
        Kissamummo nyt kierroksessa ??????

        Juu ja vielä puol vuotta vanhempikin, kun Hunksi. Kamalaa!
        Noh, nuo kierrosjutut voit kyllä heittää mielestäsi

        eppu2


      • Tellukka kirjoitti:

        Suolaveteen sekoitettua tähtipölyä.
        Mikä sille sekoitteelle antoi elämän hengen?

        Katsos, kun universun koostuu alkuaineista. Kaikki mikä siinä on.
        Alkuräjähdyksessä alkuaineet alkoivat muodostua. Aina, kun tähti kuolee, siitä leviää aineet universumiin. Tähtipölyä.
        Elämänmuoto tällä pallolla perustuu suolaveteen. Myös eläimissä on suolavettä suurin osa.
        Sen myös pitää olla tietyssä suhteessa.
        Syöpä 5min suolaa kilo, varmasti tunnet itsesi sairaaksi. Juopa 10l vettä 5min, varmasti sairastut, voit jopa kuolla.
        Varmaan jokaiselta on otettu verikokeita. Otetaan esim. rauta (alkuaine).
        Jos b-hema (rauta-arvo) on alakanttissa tiedät sen olevan anemiaa. Jos taas se on paljon yläkanttissa, voit saada veritulpan.

        eppu2


      • kissamummu kirjoitti:

        Katsos, kun universun koostuu alkuaineista. Kaikki mikä siinä on.
        Alkuräjähdyksessä alkuaineet alkoivat muodostua. Aina, kun tähti kuolee, siitä leviää aineet universumiin. Tähtipölyä.
        Elämänmuoto tällä pallolla perustuu suolaveteen. Myös eläimissä on suolavettä suurin osa.
        Sen myös pitää olla tietyssä suhteessa.
        Syöpä 5min suolaa kilo, varmasti tunnet itsesi sairaaksi. Juopa 10l vettä 5min, varmasti sairastut, voit jopa kuolla.
        Varmaan jokaiselta on otettu verikokeita. Otetaan esim. rauta (alkuaine).
        Jos b-hema (rauta-arvo) on alakanttissa tiedät sen olevan anemiaa. Jos taas se on paljon yläkanttissa, voit saada veritulpan.

        eppu2

        No joo joo.
        Kun nyt tiedät nuo sopivat suhteet, niin tekaisepa niistä elävä ihminen.


      • Tellukka kirjoitti:

        No joo joo.
        Kun nyt tiedät nuo sopivat suhteet, niin tekaisepa niistä elävä ihminen.

        Kaikki julkistettu tieto on yhtähyvin Sinun saatavillasi, kuin kaikkien muidenkin.
        En aio ruveta kirjaa tänne kirjoittamaan.

        eppu2


    • Se on sitä, että minä laitan tulen takkaan ja lämmitän saunan, kun mies meni sahaamaan puita.

      Silleen justiinsa, oltiin tasa-arvoisen yhdenvertaisesti täysin samaa mieltä.

      • Himmelsauge

        Minusta on hyvin sanottu, että ihminen on sisäisesti tasapainossa ja OK kun ei tunne ylemmyyden tai alemmuudentunteita, toisiin nähden.
        Lain edessä ollaan aina tasa-arvoisia, Suomessa.


      • Tuo viimeinen lauseesi on hyvä.
        Se kertoo tasa-arvosta, että keskenään sopien katsotaan mitä kumpikin tekee, eikä niin, että toinen vaan määrää.

        eppu2


      • kissamummu kirjoitti:

        Tuo viimeinen lauseesi on hyvä.
        Se kertoo tasa-arvosta, että keskenään sopien katsotaan mitä kumpikin tekee, eikä niin, että toinen vaan määrää.

        eppu2

        Ei näitä asioita tarvitse niin monimutkaisesti miettiä ja vaikeimman kautta käsitellä.
        Vastaus saattaa löytyä hyvinkin läheltä.


      • Ancelina kirjoitti:

        Ei näitä asioita tarvitse niin monimutkaisesti miettiä ja vaikeimman kautta käsitellä.
        Vastaus saattaa löytyä hyvinkin läheltä.

        Luonnollisesti tasa-arvoista kohtelua voimme kokea päivittäin. Esim.
        olin tänään nuoren vastavalmistuneen lääkärin vastaanotolla. Nuoret tohtorit antautuvat työlleen ja palvelevat täysipainoisesti potilasta ikää katsomatta.


      • Ancelina kirjoitti:

        Ei näitä asioita tarvitse niin monimutkaisesti miettiä ja vaikeimman kautta käsitellä.
        Vastaus saattaa löytyä hyvinkin läheltä.

        Minä olen taipuvainen pohtimaan asioita monelta kantilta.
        Joskin toimin aika suoraviivaisesti arjessa.

        eppu2


      • Siilimuorikka3
        Himmelsauge kirjoitti:

        Minusta on hyvin sanottu, että ihminen on sisäisesti tasapainossa ja OK kun ei tunne ylemmyyden tai alemmuudentunteita, toisiin nähden.
        Lain edessä ollaan aina tasa-arvoisia, Suomessa.

        Lain edessä ollaan aina tasa-arvoisia, Suomessa.
        Ollaanko?
        Joku sanoo et laki on niin kuin se luetaan kunkin kohdalla erikseen?


      • kissamummu kirjoitti:

        Minä olen taipuvainen pohtimaan asioita monelta kantilta.
        Joskin toimin aika suoraviivaisesti arjessa.

        eppu2

        Pohtia voi hyvinkin laajasti, mutta joskus taas ei. Ellei halua.


      • Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Lain edessä ollaan aina tasa-arvoisia, Suomessa.
        Ollaanko?
        Joku sanoo et laki on niin kuin se luetaan kunkin kohdalla erikseen?

        Kyllä sen lainkin kanssa on vähän niin, että jos olet rikas, pystyt kustantamaan huippuasianajajat.
        Usein köyhällä ei ole varaa oikeuksiaan perätä.

        eppu2


      • kissamummu kirjoitti:

        Kyllä sen lainkin kanssa on vähän niin, että jos olet rikas, pystyt kustantamaan huippuasianajajat.
        Usein köyhällä ei ole varaa oikeuksiaan perätä.

        eppu2

        Ei se niin mene. Oikeudessa on oltava rehellinen silloin oikeus tapahtuu. Silloin oikeus tapahtuu.


      • korppis kirjoitti:

        Ei se niin mene. Oikeudessa on oltava rehellinen silloin oikeus tapahtuu. Silloin oikeus tapahtuu.

        Niin sen pitäisi mennä, mutta en oikein jaksa uskoa.

        eppu2


      • Himmelsauge

        Jos kokee ettei ole saanut oikeutta voi valittaa. Ihmisiä on ne jotka oikeutta jakaa siihen jokaisen on tyydyttävä. Jumala ei jaa maallista oikeutta. Käräjä, hovi ja korkein oikeus. Sitten on vielä ihmisoikeustuomioistuin. Näin on turvattu immeisen elo siltä osin.
        Uskon että köyhäkin saa oikeutta. 😌


      • Himmelsauge kirjoitti:

        Jos kokee ettei ole saanut oikeutta voi valittaa. Ihmisiä on ne jotka oikeutta jakaa siihen jokaisen on tyydyttävä. Jumala ei jaa maallista oikeutta. Käräjä, hovi ja korkein oikeus. Sitten on vielä ihmisoikeustuomioistuin. Näin on turvattu immeisen elo siltä osin.
        Uskon että köyhäkin saa oikeutta. 😌

        Toisaalta taas on monia kertomuksia saanut lukea esim. näistä vakuutusjutuista, kun monta lääkäriä on työkyvyttömyyden todennut, ko. asiasta.
        Sitten vakuutuslääkärit potilasta näkemättä väittää jotain muuta.
        Jotkut kertovat valittaneensa vuositolkulla, rahat menneet, omaisuutta myyty.

        eppu2


      • Siilimuorikka3 kirjoitti:

        Lain edessä ollaan aina tasa-arvoisia, Suomessa.
        Ollaanko?
        Joku sanoo et laki on niin kuin se luetaan kunkin kohdalla erikseen?

        Orvel: Toiset ovat tasaarvoisempia.


    • Ei yhdenvertaista ja tasa-arvoista ole.
      Jo syntyessään ihmisillä on erilaiset mahdollisuudet. Tietysti pitäisi pyrkiä noihin kahteen asiaan, useimmiten se on vain sananhelinää. Jos auttaa jotain huonompiosaista on hänen yläpuolellaan, ei ehkä halua, mutta niin moni kuitenkin ajattelee. Joku on ruma ja tyhmä hän ei ole tasa-arvoinen kauniin ja älykkään kanssa. Jos on köyhä niin on köyhä.

      • Vaan suolavettä olemme kaikki kuitenkin. Kaunis ja mahtavakin kuihtuu ilman vettä samoin viisas.


      • korppis kirjoitti:

        Vaan suolavettä olemme kaikki kuitenkin. Kaunis ja mahtavakin kuihtuu ilman vettä samoin viisas.

        Loppupelissä ollaan niin tasa-arvoisia kuin ikinä on mahdollista. Hienot hautajaiset eivät estä maatumista.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Loppupelissä ollaan niin tasa-arvoisia kuin ikinä on mahdollista. Hienot hautajaiset eivät estä maatumista.

        Jospa löysimme vastauksen kun jätämme elämän raadollisen elämämme olemme vihdoin tasa-arvoisia.

        Elokuvassa, Aika hyvä ihmiseksi entinen punikki itki vaimonsa haudalla sitä kuinka köyhä joutuu makaamaan savilieju haudassa ja rikkaat saavat kuivat hiekkahaudat😨


      • Himmelsauge

        Onko täällä joku joka on arvokkaampi kun toinen, ilmoittautukoon niin saadaan tietää miksi on muita arvokkaampi.
        Löytyykö oikeasti, en usko. Ihmiset vaan kuvittelee että jossain on joku joka lyö arvossaan muut laudalta. Saavutukset on ihan eriasia, niitä ei lasketa, yksijalkainen ei voi voittaa 100m pikajuoksua, esim. ☺️


      • Himmelsauge kirjoitti:

        Onko täällä joku joka on arvokkaampi kun toinen, ilmoittautukoon niin saadaan tietää miksi on muita arvokkaampi.
        Löytyykö oikeasti, en usko. Ihmiset vaan kuvittelee että jossain on joku joka lyö arvossaan muut laudalta. Saavutukset on ihan eriasia, niitä ei lasketa, yksijalkainen ei voi voittaa 100m pikajuoksua, esim. ☺️

        "Himmelsauge"

        Onkohan se sitten niinkin että yksi-aivoinen ei voita kaksi-aivoista?
        Minulla on yksi aivo vain, tosin kaksi-lohkoinen.
        Ja kahdessa kerroksessa.
        Aivoni on mahottoman iso.
        MInä olen paljon arvokkaanpi.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "Himmelsauge"

        Onkohan se sitten niinkin että yksi-aivoinen ei voita kaksi-aivoista?
        Minulla on yksi aivo vain, tosin kaksi-lohkoinen.
        Ja kahdessa kerroksessa.
        Aivoni on mahottoman iso.
        MInä olen paljon arvokkaanpi.

        H.

        Sudella on 30% suuremmat aivot, kuin koiralla, onko se arvokkaampi, kuin koira?


      • Himmelsauge kirjoitti:

        Onko täällä joku joka on arvokkaampi kun toinen, ilmoittautukoon niin saadaan tietää miksi on muita arvokkaampi.
        Löytyykö oikeasti, en usko. Ihmiset vaan kuvittelee että jossain on joku joka lyö arvossaan muut laudalta. Saavutukset on ihan eriasia, niitä ei lasketa, yksijalkainen ei voi voittaa 100m pikajuoksua, esim. ☺️

        Arvokkuudesta en tiedä, sittenkin tuntuu että joitakin pidetään arvokkaampina. Itse en ole mitenkään erityinen, silti onnekkaampi kuin moni ihminen, se ei tarkoita että kenenkään ihmisarvo olisi vähäisempi vaikka siltäkin välillä tuntuu kun seuraa uutisia.
        Elämän alku ja loppu on samanarvoista, mitä siinä välillä tapahtuu tekee sen eriarvoisuuden.
        Ennen vanhaan eriarvoisuus oli päiväselvää, ei sitä edes kyseenalaistettu. Nykyisin sentään puhutaan tasa-arvosta vaikka loppujen lopuksi siihen ei usko kukaan.


    • Vaimitä

      Tasa-arvo tarkoittaa sitä, että sinä ja minä olemme yhtä arvokkaita riippumatta kaikista niistä erilaisuuksista, joita meissä on; ruumiin, mielen, kielen, värin, uskonnon, rahamassin paksuuden ... tai minkään muunkaan syyn perusteella jolla ihmiset yleensä toisiaan arvottavat.

      Yhdenvertaisuudessa on varmaan joku vivahde-ero, eiköhän se tarkoittane miltei samaa asiaa kuin tasa-arvostuskin. Samalla viivalla olemista, itseänsä muita parempana pitämättömyyttä, vertaamattomuutta kilpailu- eikä missään mielessä.

      • Olen kanssasi samanarvoinen ihmisemä. Virtuaalimaailmassa samanarvoisuuden kokemisen tekee vaikeaksi kun emme voi kommunikoida yhtenä ja samana ihmisenä. Olemme ikäänkuin esineellistyttyjä, olemme vain nimimerkkejä.


      • EtKelpaaEmänä

        En huoli ihmisemää samanarvoiseksi kanssani.

        Olen aina ihminen, vaikka esiinnyn täällä jo usein nikittömänäkin.


      • Irvikuvasiis

        Jos ei "huoli ihmisemää samanarvoiseksi", ei ole mikään ihminen, ihmisen näköinen kuvatus vain.


    • Yle.perjantai on saanut minut istumaan TV:n ääreen. Tänäänkin kuulin sen, josta jo olen tiennyt. Älä selitä.

    • Sanat ovat synonyymeja keskenään ja joutaisivat pois käytöstä, koska niillä ei ole mitään merkitystä käytännön elämässä. Tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta ei ole, eikä tule.

      • Kyllä niin on, turhaa esittää jotain muuta.


      • naisten ja miesten välillä on
        tasa arvoisuus ja yhdenvertaisuus toteutunu ainakin parisuhteessa
        mutta jos ajatellaan ihmisiä yleensä
        niin silloin ei kyllä ole ja voi sanoa että ei tulekkaan
        että siinä mielessä sun kans samaa mieltä
        näin illan päätteeksi :)


    • NikittömänäLoruilenTAI

      Olen kiitollinen vanhemmilleni, erityisesti isälle, joka opetti suhtautumaan kaikkiin ihmisiin kunnioittavasti ja kohteliaasti. Isokenkäiset, hyvässä asemassa olevat päätöksentekijät saavat samanlaisen kunnioituksen osakseen kuin joka päiväistä leipäänsä kerjäämällä hankkivat.

      Valmiudet erilaisten ihmisten kohtaamiseen olivat hyvät jo lapsuudessa, ja aikuisena se on helpottanut elämää monissa tilanteissa. On voinut keskittyä oikeisiin asioihin, kun ei ole tarvinnut jännittää tai pelätä ihmisiä. - Olen ehtinyt myös kantaa joitain omia korsia muutamiin yhteisiin kekoihin.

      Onneksi saamme elää tasa-arvoisessa Suomessa.

      • Optimisti Orvokki kirjoitti samoin jossain toisessa ketjussa.
        Oletko Orvokki?


      • korppis kirjoitti:

        Optimisti Orvokki kirjoitti samoin jossain toisessa ketjussa.
        Oletko Orvokki?

        On sinulla erinomainen muisti. :). Tunnustan, ja allekirjoitan tekstin.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        On sinulla erinomainen muisti. :). Tunnustan, ja allekirjoitan tekstin.

        Jotain jää joskus hataraan muistiini 😊


    • bessie-

      Noh, täällä kirjoitan kuin vertaisilleni, mm. sitä tarkoittaa yhdenvertaisuus minulle...

      Yhdenvertaisuus tarkoittaa minulle sitä, että kaikkia kohdellaan oikeudenmukaisesti ja reilusti. Tasa-arvoisuus toteutuu usein jo näin tehdessä, ja ellei, niin tarpeen mukaan siitä voi ja pitää 'neuvotella', mutta yhdenvertaisuudesta ei.

    • Koko ketjun luettuani totean vain että olen epun ja korppiksen kanssa samaa mieltä. Mikä ei tullut yllätyksenä.

    • kylmätotuus

      Yhdenvertaisuus tarkoittaa sitä, että meillä kaikilla ihmisillä on yhtäläinen oikeus ihmisyytteen riippumatta mistään ulkoisista puitteista syntyessämme tähän maailmaan. Kun kaikki riisutaan, niin jäljelle jää vain alaston Eeva tai Aatami.

      Tasa-arvoisuus ihmisten kesken ei ehkä koskaan toteudu.
      Suurin syy siihen on, etteivät hyvinvoivat ihmiset ymmärrä ihmisten olevan yhdenvertaisia.

    • Mirrin.nainti

      Mä olen tosi pettynyt jos joku kansanedustaja ei laita pikimmiten aloitetta oikeudesta mennä naimisiin lemmikkinsä kanssa!!

    • Salanikki

      Yhdenvertaisuudella on kaksikin merkitystä. Yhteiskunnallinen ja yksilöllinen.

      Yhteiskunnassa Suomessa olemme yhdenvertaisia lainsäädännön kannalta.

      Yksilön kannalta ihmiset eivät ole yhdenvertaisia eivätkä koskaan tule olemaan. En voisi kuvitella teettäväni jonkin tehtävän kenellä tahansa. Ihmiset eivät ole toistensa klooneja eivätkä kaikki ole samalla tasolla. Kun painottaa sanasta vertaisuutta, niin ymmärtänee mitä tarkoitan.

      Jo pienimmässä yhteisöyksikössä eli perheessä on eroja siinä kuka jäsenistä pystyy suorittamaan jonkin asian hyvin, huonosti tai ei ollenkaan.
      Ihmiset voivat olla tasa-arvoisia, mutta eivät yhdenvertaisia.

      • Aika erikoinen tulkinta.

        Mielestäni yhdenvertaisuus yksilö- ja yhteiskunnan tasolla toteutuu siten, että tehtävät jaetaan yksilöille heidän kykyjensä mukaan.

        Samalla yksilöiden välinen tasa-arvo korostuu.


    • SOMualimanmenoa

      Näyttäköön tuli ja savu vastauksen. Sullekin, kuusikymppinen.

    • "Kerro se omin sanoin" - vähän kuin koulussa :))

      En lunttaa nyt mistään, en edes ketjusta.
      Yhdenvertainen ihminen on sellainen, jolla on historia takanaan josta en tiedä mitään. Jolla on vahvuuksia ja heikkouksia kuten minäkin. Eli kaikki ihmiset.

      Tasa-vertaisuus tarkoittaisi että jokaista kohdeltaisi samalla tavalla. Ei tule tapahtumaan. Jo vain senkin takia, koska jokaisella on omat tarpeet.

    • Aloituksen kysymykseen ei voi vastata viisaasti eikä tyhjentävästi.
      Johtanee jankutukseen eri tyyleillä.

      H.

    • Hmmmm.... mites se nyt olikaan, se klassillinen määritelmä:jokaiselle tarpeensa mukaan ja kaikki kykynsä mukaan tai jotain sinne päin.

    • Tasa-arvoisuus on se ideaali mihin tulemme aina pyrkimään ja mitä emme tule koskaan saavuttamaan, koska toiset tyytyvät olemaan ei-tasa-arvoisia ja eivät ole halukkaita satsaamaan omaan tasa-arvoonsa. vaan syövät tyytyväisenä muruja jotka putoavat parempiosaisten pöydältä ja sanovat olevansa onnellisia siitäkin vähästä.
      (Jokaiselle tarpeensa mukaan). Ne sanoo että ne tykkää kaurapuurosta!
      Tasavertaisuus on tinkimätön periaate nyky-yhteiskunnassa. Siinä kaikki ovat samalla viivalla, samoissa lähtökohdissa, kuin kansakoulun kolmasluokkalaiset viisikymmentäluvun puolivälissä hiihtokilpailuissa, mutta erona on että nyt on kaikilla sulsissaan hyvä voitelu.
      Jaa...nää on vaikeita juttuja selittää omin sanoin.

      • "Paloma.se.co"
        Vaihtelen hieman sanoja, kuten toisetkin.
        Jotta ei kuulostaisi jankutukselta.
        Käytän tässä myös sanaa josta tuli "yllättäen" kuuluisa.
        -
        Tasa-arvo tappaa yhteis-kunnan.
        Tasa-arvoisuus ei kannusta mihinkään.
        Näkykin on masentava:
        Jokainen ihminen ryystää yhdessä samasta kaukalosta.
        Jokaisella yhtä monta mustelmaa nilkoissaan.
        Kun kaukalo on tyhjä?
        Ei löydykään enää ketään joka haluaa vaivautua sen täyttämiseen.


        H.


    • suvenelli1

      "Kaikki ihmisolennot syntyivät vapaina ja tasavertaisina arvoltaan ja oikeuksiltaan..."

      Noin minä ymmärrän sen yhdenvertaisuuden. Sen pitäisi olla sukupuoleen, ikään, varallisuuteen, väriin jne. yhdenvertainen ja tasa-arvoinen. Eihän se käytännössä noin mene.

      Joku, mainitsi, että lain edessä Suomessa olemme tasavertaisia. Niin pitäisi olla, mutta "laki on niin kuin se luetaan". Lain pykälät ovat niin kimurantteja, ettei koskaan voi niin yksiselitteisesti lakia kirjoittaa ettei sitä voisi tulkita eritavoin. Siksi meillä on puolustusasianajajat, jotka etsivät lakipykälistä niitä aukkokohtia silloinkin, kun syyllinen ei ole syytön. "Syytön kunnes toisin todistetaan".

      • Kun kirjoitin laki on yhdenvertainen jos osapuolet ovat rehellisiä.

        Vielä kerran REHELLISIÄ.

        Ei siis venkuloimisia puolesta ja vastaan.


      • suvenelli1
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kun kirjoitin laki on yhdenvertainen jos osapuolet ovat rehellisiä.

        Vielä kerran REHELLISIÄ.

        Ei siis venkuloimisia puolesta ja vastaan.

        Niinpä. Onneksi on nykyisin tuo DNA ja syyttömyyskin usein, rikoksesta riippuen tietysti, voidaan todentaa sillä.
        Kuinkahan moni rehellinen syytön on joutunut tuomituksi, kun ei ole ollut DNA-tutkimuksia.
        Aina joskus pulpahtaa esiin.


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Niinpä. Onneksi on nykyisin tuo DNA ja syyttömyyskin usein, rikoksesta riippuen tietysti, voidaan todentaa sillä.
        Kuinkahan moni rehellinen syytön on joutunut tuomituksi, kun ei ole ollut DNA-tutkimuksia.
        Aina joskus pulpahtaa esiin.

        Joitain dokumentteja tullut telkkarista USAsta, näistä, miten jotkut asianajajat ovat ilmaiseksi ajaneet asioita syyttömänä tuomittujen ja saaneet vapaaksi.
        Järkyttäviä ovat kertomukset.
        Tosiaan, tämä DNA on selvittänyt mosta asiaa.

        eppu2


      • kissamummu kirjoitti:

        Joitain dokumentteja tullut telkkarista USAsta, näistä, miten jotkut asianajajat ovat ilmaiseksi ajaneet asioita syyttömänä tuomittujen ja saaneet vapaaksi.
        Järkyttäviä ovat kertomukset.
        Tosiaan, tämä DNA on selvittänyt mosta asiaa.

        eppu2

        siis, monta


      • suvenelli1
        kissamummu kirjoitti:

        siis, monta

        Mä olen kanssa lukenut. Usein ollut musta, joka on syyttömänä tuomittu. Ainakin niissä mitä olen lukenut.
        Onhan niitä varmasti Suomessakin ollut. Täällä kyllä enempi varmaan niitä, että jäänyt rikos ratkaisematta, kun ei ole ollut näyttöä.

        Joskus varmaan päädytään siihen, että DNA rekisteröidään syntymähetkellä. Sitten vaan tietokantaan ja hups, joku hius ja hilse tekopaikalta.


      • ei.vielä.syntyneeltä
        suvenelli1 kirjoitti:

        Mä olen kanssa lukenut. Usein ollut musta, joka on syyttömänä tuomittu. Ainakin niissä mitä olen lukenut.
        Onhan niitä varmasti Suomessakin ollut. Täällä kyllä enempi varmaan niitä, että jäänyt rikos ratkaisematta, kun ei ole ollut näyttöä.

        Joskus varmaan päädytään siihen, että DNA rekisteröidään syntymähetkellä. Sitten vaan tietokantaan ja hups, joku hius ja hilse tekopaikalta.

        <<<Joskus varmaan päädytään siihen, että DNA rekisteröidään syntymähetkellä>>>
        Tässä on jo edetty. Jokaiselta Suomessa vankilaan joutuneelta otetaan DNA-näyte.


      • suvenelli1
        ei.vielä.syntyneeltä kirjoitti:

        <<<Joskus varmaan päädytään siihen, että DNA rekisteröidään syntymähetkellä>>>
        Tässä on jo edetty. Jokaiselta Suomessa vankilaan joutuneelta otetaan DNA-näyte.

        Hyvä niin. Sillälailla voi useampikin rikos tulla ratkaistuksi.


    • Kapitalistinen yhteiskunta vaatii katkuvasti kasvua näin tavallaan ihmisistä.

      Välillä voi tulla hetkellisiä lasku aikoja kasvu on aika kuitenkin pääasia.

      Luokkayhteiskunta kasvaa koko ajan, rikkaat omistavat jatkuvasti lisää koskien kaikkia maita on siis hyvä kouluttaa lapsia, koska teollisuus on paljon muuttunut ja kaikkialla eriteollisuudessa vaatimukset kasvavat.

      Ei Suomi ole tasavertainen maa eivätkä muutkaan maat. Venäjä on malli esimerkki kuinka käy, samoin itäsaksa.

    • En ymmärrä kummankaan sanan sisältöä, noin irrallaan yhteydestä.
      Yhdenvertaisuus lain edessä ? Ei toteudu mielestäni. Rikas voittaa aina. Se jolla on valtaa, verkosto ja rahaa.
      Tasa-arvo ja pyrkimykset siihen ovat minusta puuhastelua, mitä hyväosaiset tai katkeroituneet huono-osaiset voivat harjoittaa. En usko, että niillä olisi paljonkaan merkitystä. Luokkaerot ovat taas nähtävissä, vaikka niiden vaikutusta vastaan on yritetty taistella vuosikymmenet.
      Onko niin vaikeata nähdä ja myöntää, että ihmiset syntyvät erilaisin valmiuksin, kaikki eivät sovi, eivätkä edes halua sopia samaan muottiin? Ja ihminen voi löytää paikkansa myös kilpakenttien ulkopuolelta, marginaaleista. Ei kaikkien tarvitse tasa-arvon nimissä taistella verissä päin paikasta auringossa. Luuserinakin pärjää..))

      • bessie-

        Aika helppoja sanoja ymmärtää, myös "irrallaan yhteydestä". Ja kyllähän jokainen meistä aikuisista (ja suurin osa peruskoulun ekaluokkalaisistakin) ymmärtää sanan "tasa-arvo" koko lailla oikein. "Yhdenvertaisuus" voi ainakin lapselle olla vaikeampi sana ymmärtää, mutta mielestäni sen merkityksen opettaminen lapselle (lapsen kielellä) on jopa helpompaa kuin merkitykseltään enemmän tai vähemmän liikkuvan ja suhteellisen "tasa-arvon".

        Sana "yhdenvertaisuus" on minun mielessäni niin tiukasti kiinni vahvassa ja kauniissa 'ihmisoikeudet-oikeudenmukaisuus' kehyksessä, etten pysty sitä siitä irrottamaan, siihen suuntaan hyppäisi ajatukseni välittömästi jos nyt joku täysin yllättäen ja ilman mitään asiayhteyttä yht äkkiä tokaisisi "Yhdenvertaisuus!". Tai no, ensimmäinen ajatus taitaisi sentään olla, että mikäs tuolle tuli.

        Ajattelen yksinkertaisesti (en siis monimutkaisesti), että yhdenvertaisuusperiaatteen noudattamisen on oltava meidän sivistyneessä, yhteiskunnassamme (ja koko Euroopassa, mielellään koko maailmassakin) lähtökohtana aina, kaikessa ja kaikkialla. Kuvittelen suurimman osan aikuisista suomalaisista ajattelevan näin?

        "Onko niin vaikeata nähdä ja myöntää, että ihmiset syntyvät erilaisin valmiuksin, kaikki eivät sovi, eivätkä edes halua sopia samaan muottiin? Ja ihminen voi löytää paikkansa myös kilpakenttien ulkopuolelta, marginaaleista. Ei kaikkien tarvitse tasa-arvon nimissä taistella verissä päin paikasta auringossa. Luuserinakin pärjää..))"
        ??? Eihän tuota ole ollenkaan vaikeaa nähdä ja myöntää, hyvänen aika! Vähän vaikeaa minun on nyt nähdä mitä oikeastaan tarkoitat?
        Vastasyntyneet ja lapset eivät ole tietoisia valmiuksistaan yms.. On meidän aikuisten asia olla laittamatta heitä "muotteihin". Yhdenvertaisuus; kaikille kuuluvat yhdenvertaiset mahdollisuudet omaan hyvään elämään, siitä on kysymys ja siitä huolehtiminen on yhteinen asia. Varmuuden vuoksi: tasa-arvo ei tarkoita tasapäistämistä eikä kaiken tasan jakamista, ei liioin yhdenvertaisuus.
        Ja muuten, oma 'tosielämään' perustuva kokemukseni on, etteivät läheskään kaikki "luuserit" pärjää, ellei kukaan jaksa/halua "taistella verissä päin paikasta auringossa" heidän puolestaan. Ihan sama taistellaanko tasa-arvon, oikeudemukaisuuden, lähimmäisrakkauden, yhdenvertaisuusperiaatteen noudattamisen, velvollisuuden tunteen, vastuunkannon tai minkä tahansa nimissä, heikompia on aina puolustettava.


    • tööttt

      1 usko - luojalla on paljon eri-ikäisiä ja erilaisia lapsia - joista vanhemmat saavat ryppyjä ja harmaita hiuksia - kärsimyskertomuksiakin lienee aika paljon - ainakin vv-oloissa suvuissa ja perheissä, missä henkisellä ja fyysisellä väkivallalla ratkotaan ongelmia - joskus hengettömyyteen tai syvään vajaakuntoisuuteen asti syystä jos toisestakin verenvuodatuksineen
      2 kissat ovat yksinvaltiaita - toikaan väite että kaikki vain tavoittelevat valtaa, ei pidä
      paikkaansa - joka yhteisössä tarvitaan organisaatioita ja hierarkiaa ja alaisilta vaaditaan paitsi tottelevaisuutta, myös monia muita asioita - jotka mahtuvat lakien piiriin
      3 terveydentila ja ikä - sekään ei ole vakio - fyysinen kunto, uupumus, shokki,kipu,tms - lääkityksen, päihteiden, huumeiden ohella suistaa käytöstä enempi järkiperäisestä vähemmän järkevään mielenkaaoksen ohella
      4 jokainen oman onnensa seppä - maailmassa on niin paljon itsestäriippumattomia asioita - joten väite kyseenalainen - onnettomuus ja epäonnen kohdatessa ainakn toive ett oisi oikeantyyppisiävakuutuksia varsinkin jos aiheuttanut omalla huolima ttomuudella ja vajaakuntoisuudella/ vajaalla ymmärryksellä vahinkoa toisille - joko fyysistä tai taloudellista -
      5 en omasta mielestäni edusta mitään sotaisuutta tai murhanhimoisuutta
      - ja tota nettihuutoa - tapa ittes saatana mistä Tiinakin valitti toisessa ketjussa
      - elämäni aikana työvuosina myös tullut omakohtaisesti tutuksi enkä pidä sitä
      minään muuna kuin raivonpurkauksena - ei elämänohjeena.
      6 turvallisuus - tai turvattomuus
      - nekin asiat maailmassa asettaa ihmisiä eriarvoisuuteen
      - ylipäätään eikä ole asiat aina oma valintakaan
      - laki toki oikeuttaisi oikeuden valita uskonsa ja monta muutakin asiaa elämänsä
      sisällöksi, mutta kun tässä iässä hyvin tajuaa oman raadollisuutensa tässä ajassa
      tekisi mieli vain kysyä että kukahan minutkin pelastais tästä kuoleman ruumiista
      - ja onko siinäkään hommassa järkee vai ei? Kaikkien uhkien, lahjonnan ja kiristysten maailmassa - jossa toiset uskovat pelastuvansa ja toiset eivät
      senkin olen raamatusta oppinut että Mooses ei kuulunut enää siihen joukkoon, joka sotaisien aikojen alussa ylitti Punaisen meren kun meri väistyi Israililaisten matkalla kohti luvattua maata,j vaan enkelin ilmoituksen mukaan kuoli ja sai viimeisen lepopaikan matkan varrella - näin oli kirjoitettu.
      Poikkeavaa olisi jos alituista katkeruutta joskus jätettäisiin vanhusten ominaisuutena havainnoimatta ja ilman huomiota - useimmat ihmiset sanovat kehittäneensä välinpitämättömyyden suojautumiskeinokseen mikäli haluavat elää
      omaa elämäänsä ja omia unelmiaan todeksi - toka juttu että uskontojen maailmassa itsekin meluummin olisin kuulijana enkä saarnaajana syvästä vajaakuntoisuudesta johtuen - olipa synniillistä tai ei - radiostakin kuulee paitsi hyvää musiikkia, myös eri seurakuntien lähetyksiä sunnuntaisin.
      Pienet lapsenlapset tosin jo aikoja sitten sanoivat että kun oot niin vanha ja vanhanaikainen, joudat jo jonkun museon kaappiin asumaan,.
      kun historiakin oli yksi mielenkiintoinen kouluopetuksen aihealue aikoinaan.
      Aikakausista seuraaviin - tääkin vaan tavallista skitson pölötystä, jota ei kukaan jaksa kuunnella tai lukeakaan - mielenkiintoisia aikojahan maailmassa tälläkin hetkelllä elämme vielä - kärsimyksen toki ihmiskunnassa toivoisin vähentyvän ja rauhaa niille alueille joilla rauhattomuus vallitsee kriisistä seuraavaan.

      • Minä jaksan sinun juttujasi lukea löydän jutuistasi Korpikansan syvällisen ajattelijan. 😊


    • Yhdenvertainen voi olla vertaisryhmässä ja silloinkin vain sen ko asian suhteen.

      os me ihmiset olisimme tasa-arvoisia, niin silloin voisimme olla myös yhdenvertaisia, vaan kun emme ole.
      Tasa-arvo on kaunis sana ja näennäistä hyminää ja suorastaan mahdottomuus.
      Jo asuinpaikka, saatikka koulutus, persoonallisuus, työ, perhe, elämän historia…kaikki tekevät meistä eriarvoisia.

      Monen monituista kertaa elämän varrella on tilanteita, joissa yhdenvertaisuus mitataan, joudumme viivalle, jossa meitä kohdellaan muka yhdenvertaisina ja koskaan ei olla, aina joku on päätä pitempi toista.

      Vaikka luotankin suomen oikeuslaitokseen, niin silti olen sitä mieltä, että lakikin on sitä mitä ja miten sitä kulloinkin luetaan.

      Me ihmiset emme ole yhdenvertaisia vaan… ainutkertaisia ja se on hyvä ja onnellinen asia, hitsi kun sen aina muistaisi ja osaisi kunnioittaa jokaisen ainutkertaisuutta, usein kuitenkin turvallisesti meitä tasapäistetään..

    • Tänään aamupäivällä pesin pyykkiä ja siivosin. Asun kolmannessa kerroksessa ja alhaalta laskettuna parvekkeeni on toinen.

      Lunta on satanut joten parveke piti puhdistaa lumesta. Ennen vuodevaatteiden ulos vientiä.

      Alaparvekkeelta alkoi kuulua kiukkuista kitinää. Lopeta heti se lumen pudottaminen parvekkeelleni. En vastannut enkä lopettanut.

      Tunsin olevani ylempänä joten jatkoin oikeuksiani käyttää parvekettani 😆

      Ei muuten ollut eka kerta.

      • kylmätotuus

        Eikö tullut mieleesi, että voisit lakaista lumet parvekkeeltasi yhteen tai kahteen kasaan ja heittää ne sitten vaikka lasten lumilapiolla yli kaiteen niin kauas, etteivät ne päätyisi alakertalaisen riesaksi?

        Hyvät tavat ja toisten asukkaiden huomioonottaminen kuuluvat kerrostalossa asumiseen.

        Toivottavasti oli viimeinen kerta, kun toimit kuvaamallasi tavalla ja asenteella.

        Onko Talvivaaran kaivoksellakin oikeus johtaa jätevetensä "puhdistamattomana" alempaan vesistöön?
        Logiikallasi näin tuntuu olevan.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Eikö tullut mieleesi, että voisit lakaista lumet parvekkeeltasi yhteen tai kahteen kasaan ja heittää ne sitten vaikka lasten lumilapiolla yli kaiteen niin kauas, etteivät ne päätyisi alakertalaisen riesaksi?

        Hyvät tavat ja toisten asukkaiden huomioonottaminen kuuluvat kerrostalossa asumiseen.

        Toivottavasti oli viimeinen kerta, kun toimit kuvaamallasi tavalla ja asenteella.

        Onko Talvivaaran kaivoksellakin oikeus johtaa jätevetensä "puhdistamattomana" alempaan vesistöön?
        Logiikallasi näin tuntuu olevan.

        Ei ole lapsia ei lapiota on vain varrellinen harja. Yläpuolella asuvalla on myös harja, ei minua haittaa hänen parvekkeensa puhdistus harjalla en edes seuraa on niin paljon muutakin touhua ja jos alkaisi haittaamaan pitäisi muuttaa pois, jonnee, jossa ei ole naapureita.

        Uskon, että tälle keväälle lumityöt parvekkeellani on tehty. Jäämme odottamaan ensi talvea 😂

        Poistun maisemista ja jos lumen sulaessa vettä lorisee alas naapurin parvekkeelle omaltani se ei ole enää mun ongelmani.

        Kaikkeahan sitä tulee mieleen, mutta onneksi lähtee pois mielestä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe