Sähköautoilijoiden vetyvastaisuus

VetyArka

Osaisiko joku kertoa, miksi sähköautoilijat hyökkäävät niin voimakkaasti vetyä vastaan? Totta on, että tekniikka on keskeneräinen, mutta vetyä olisi kuitenkin rajattomasti tarjolla ja sen tekemiseen voitaisiin käyttää uusiutuvia energianlähteitä.

Tarjolla siis olisi mahdollisuus säilöä uusiutuvaa energiaa, mutta se ei jostain syystä sähköautoilijoille kelpaa. Parempi kai sitten tuprutella kivihiiltä.

Uusiutuvat energianlähteet ilman säilömismahdollisuutta ovat tuhoon tuomittuja. Ne tarvitsevat aina säätövoimansa.

43

400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Realisti.bensakoneella

      En ole ole sähköautoilija enkä hyökkää mitään vastaan. Totean vain että vedyn jakeluverkostoa ei ole eikä tule.
      Sähköä jaellaan joka tapauksessa joka paikkaan koska sitä käyttävät kaikki ja joka paikassa.
      Bensalle/dieselille on jo jakelujärjestelmä.
      Vedylle olisi vain yksi käyttö eli autot.
      Kenenkään intresseissä ei ole rakentaa yhtä uutta jakelujärjestelmää kilpailemaan olemassaolevien kanssa.
      Tämä on talouden matematiikkaa.

      • Grenpees

        Tukiaisilla vedyllekin jakeluasemia niiku tehdään sähköautoillekin latausasemat.


    • MammaBöö

      Facebook-ryhmässä oli hyvä huomio, että bensajakeluverkoston luominen on kestänyt sata vuotta ja maksanut aivan älyttömästi.

      Jos nyt katsottaisiin vähän pitemmälle kuin seuraavaan kvartaaliin.

      • Hyötynäkökohta

        Bensanjakeluverkosto oli pakko rakentaa koska sitä ennen kuljettiin hevosilla. Auto toi aivan uusia mahdolisuuksia.
        Nyt autoille on jo kaksi jakeluverkostoa. Vety ei toisi mitään uutta kuluttajalle.
        Vähän maalaisjärkeä peliin haihattelun ja aatteen palon sijaan.


      • järkhoi

        Pensasta vetyyn, öljy loppuu tai ainakin vähenee ja kallistuu joskus. Vetyä riittää maailman tappiin, laitteet kehittyy ja vedyn kuluttajalle käyttökelpoiseen muottoon valmistus halpenee.
        Pitää ajatella vähän nenäänsä pidemmälle eikä minkään laitteen kehitystä ole mitään syytä väheksyä tai tuomita.
        Näin toimii maalaisjärki, kapeakatseisten sähköcity-einareitten minäminä asenteella ei pitkälle pätkitä.


      • hippi.energiaa
        järkhoi kirjoitti:

        Pensasta vetyyn, öljy loppuu tai ainakin vähenee ja kallistuu joskus. Vetyä riittää maailman tappiin, laitteet kehittyy ja vedyn kuluttajalle käyttökelpoiseen muottoon valmistus halpenee.
        Pitää ajatella vähän nenäänsä pidemmälle eikä minkään laitteen kehitystä ole mitään syytä väheksyä tai tuomita.
        Näin toimii maalaisjärki, kapeakatseisten sähköcity-einareitten minäminä asenteella ei pitkälle pätkitä.

        Ja höpöhöpö taas. Vedyn tuotaminenon erittäin energiaa vaativa prosessi. Vetyä ei ole missään vapaana kerättäväksi.
        Mistä ajattelit tuon jaettavan vedyn ottaa?


    • MammaBöö

      "Vetyä riittää maailman tappiin, laitteet kehittyy ja vedyn kuluttajalle käyttökelpoiseen muottoon valmistus halpenee."

      Sepä se. Uusiutuvilla pystytään tekemään vaikka mitä, kun vain luodaan keino energian varastointiin ja siirtämiseen. Vaikka sillä tavalla ei ratkaistaisi kaikkia ongelmia, niin monia kuitenkin.

    • perusopinnot

      "Uusiutuvilla pystytään tekemään vaikka mitä"

      Et kai tosissasi pidä vetyä uusiutuvana luonnonvarana? Nyt menee jo niin komiikan puolelle.

    • MammaBöö

      "Et kai tosissasi pidä vetyä uusiutuvana luonnonvarana?"

      Tiedätköhän itse, mistä kirjoitat? Vetyä pystytään valmistamaan käytännössä rajattomasti esimerkiksi vedestä. Juuri siksihän se polttoaineena kiinnostaa.

      • Erotuomari

        No ei vety ainakaan uusiutumaton luonnonvara ole.


      • eimaailmaailmanvetyä

        Ei ei, ei se ole uusiutumaton se vain on yleinen alkuaine, joka kiertää loputtomiin loputtomiin loputtomiin........ sitähän tarkoititkin?


    • käsitteet.selviksi

      "Tiedätköhän itse, mistä kirjoitat? Vetyä pystytään valmistamaan käytännössä rajattomasti esimerkiksi vedestä."

      Avainsana on "valmistaa". Jos ihminen valmistaa vetyä niin silloin se ei ole luonnonvara. Luonto ei itse tuota vetyä.
      Tuohon valmistusprosessiin kuluu enemmän energiaa kuin mitä valmistetun vedyn polttamisesta saa. Käytännössä joudutaan ensin valmistamaan sähköä jonka avulla valmistetaan vetyä. On paljon taloudellisempaa käyttää sähkö suoraan autossa kuin ensin tehdä sähköllä vetyä ja sitten liikutta autoa vetyä polttamalla.

      • Zähkö

        Mutta tekniikka millä vetyä tehdää kehittyy varmaan niinkuin kaikki muukin, ehkä uusiakin keinoja keksitään.
        Ollaan avoimia eikä tyrmätä heti kaikkea uutta ja itselle tuntematonta.

        Toimivia raakileita vetyautoistakin on jo markkinoilla joita jatkossa kehitetään entistä paremmaksi.

        Kehittämistä riittää kuitenkin joka taholla, sähköautotkaan ei ole vielä lähellekään valmiita jokaisen kuluttajan tarpeisiin.

        Sitä en ikinä hyväksy että verovaroista aletaan syytää rahaa yhden automallin hankintaan ja käyttökuluihin, sähköauto kilkkineen saa hakea paikkansa markkinoilta ilman valtion tukia siinä kuin muutkin autot.


      • 102030405060

        Se, että tuotetta pitää valmistaa tai jalostaa, ei tarkoita etteikö se olisi luonnonvara.

        Alkuaineetkin ovat luonnonvaroja, sillä luonnonvarat ovat kaikkea mitä voidaan hyödyntää ihmisen hyödyksi.

        Luonto on tuottanut suurimman osan vedystä, joka on olemassa. Vety on siis alkuaine ja siitä yhdessä muiden alkuaineiden kanssa on syntynyt muita aineita. Vetyä toki esiintyy enimmäkseen sitoutuneena muissa aineissa.

        Mutta vedyn, kuten monien muidenkin luonnonvarojen saaminen siihen muotoon, että sitä voi hyötykäyttää ihmisen tarpeisiin, on paljon energiaa kuluttava prosessi.

        Vedyn yksi haittapuoli liikennekäytössä on siis tuotannon tehottomuus. Miksi tehdä sähköllä vetyä huonolla hyötysuhteella, kun samalla määrällä sähköä ajaisi suoraan tuplasti sen matkan?

        Ei toki öljykään sellaisenaan ole käyttökelpoista, vaan siitäkin pitää "valmistaa", tai kuten sanotaan, jalostaa tuotteita myytäväksi. Jo sitäkin ennen sen saaminen siihen jalostamolle on vaatinut valtavasti työtä, porausta, etsimistä, tekniikkaa, jne.


      • zyz
        Zähkö kirjoitti:

        Mutta tekniikka millä vetyä tehdää kehittyy varmaan niinkuin kaikki muukin, ehkä uusiakin keinoja keksitään.
        Ollaan avoimia eikä tyrmätä heti kaikkea uutta ja itselle tuntematonta.

        Toimivia raakileita vetyautoistakin on jo markkinoilla joita jatkossa kehitetään entistä paremmaksi.

        Kehittämistä riittää kuitenkin joka taholla, sähköautotkaan ei ole vielä lähellekään valmiita jokaisen kuluttajan tarpeisiin.

        Sitä en ikinä hyväksy että verovaroista aletaan syytää rahaa yhden automallin hankintaan ja käyttökuluihin, sähköauto kilkkineen saa hakea paikkansa markkinoilta ilman valtion tukia siinä kuin muutkin autot.

        Kaasuyhtiö Gazum saa 7,5 miljoonaa avustusta samasta valtion avustuspaketista kuin sähkölatauspisteet saavat 4,5 miljoonaa.
        Siis yksi firma saa enemmän kuin sähkölatausfirmat yhteensä.
        Onko tuo mielestäsi oikein?? Ihme itkemistä!


    • MammaBöö
    • perusfysiikkaa

      "Mutta tekniikka millä vetyä tehdää kehittyy varmaan niinkuin kaikki muukin, ehkä uusiakin keinoja keksitään.
      Ollaan avoimia eikä tyrmätä heti kaikkea uutta ja itselle tuntematonta."

      En tyrmää vetyä siksi että asia olisi minulle tuntematon vaan juurikin siksi että minulla on tutkinto tekniikan alalta ja siihen kuuluu myös fysiikan ja kemian perusteet.
      Tutki hieman Newtonin lakeja niin ymmärrät miksi vedyn valmistaminen ei koskaan voi kehittyä niin pikälle että valmistetun vedyn polttamisesta saatu energiamäärä olisi suurempi kuin vedyn valmistukseen käytetty energia on.

      • Niinpäniin-

        No nyt kyllä lipsautit vähän ajattelemattoman kommentin. Aivan samalla tavalla kaikessa energian tuotannossa on häviöitä, myös ja etenkin sähkön tuotannossa ja sen käytössä käyttövoimana.

        Vedyn vapauttaminen veden hapesta vaatii teoriassa saman energian kuin käänteinen reaktio vapauttaa. Tehohäviöiden takia tottakait tässäkin (!) tapauksessa tuotantoon käytetty energia on suurempi kuin saatava käyttövoima, mutta ei siinä ole mitään ihmeellistä, periaatteessa sama juttu sähkössä, olkoonkin että polttokennoissa vety poltetaan ensin sähköksi joka sitten vasta toimi käyttövoimana ja toisessa päässä usein käytetään sähköä vedyn erottamiseen vedestä eli tehohäviöitä tulee useassa vaiheessa. Toisaalta myös varastointi akkuihin aiheuttaa sähköautoissa häviöitä latauksessa ja uudestaan kun teho otetaan ulos käyttovoimana eli siinäkin on useita tehohäviövaiheita.


      • Jgtjjh

        Sähkön siirrossakin tulee häviötä, osaako joku kertoa paljonko?


      • munakana
        Jgtjjh kirjoitti:

        Sähkön siirrossakin tulee häviötä, osaako joku kertoa paljonko?

        Myös vetytankkien kuljettaminen tuotantolaitoksilta vaatii energiaa ja uskallan väittää että se on suurempi energiahävikki.
        Ja lisäksi pitää muistaa että vedyn tuotanto perustuu sähköenergiaan ja kärsii samasta sähkön siirtohävikistä kun vetylaitos imee energiaa sähköverkosta.


      • vedyntuotanto
        munakana kirjoitti:

        Myös vetytankkien kuljettaminen tuotantolaitoksilta vaatii energiaa ja uskallan väittää että se on suurempi energiahävikki.
        Ja lisäksi pitää muistaa että vedyn tuotanto perustuu sähköenergiaan ja kärsii samasta sähkön siirtohävikistä kun vetylaitos imee energiaa sähköverkosta.

        Vettä voidaan erottaa vedestä sähkönlähteen vieressä esim. vesivoimalan vieressä eli ei tule siirtohäviöitä.


      • vedyntuotanto
        vedyntuotanto kirjoitti:

        Vettä voidaan erottaa vedestä sähkönlähteen vieressä esim. vesivoimalan vieressä eli ei tule siirtohäviöitä.

        Siis VETYÄ voidaan erottaa vedestä.... (typo yllä)


    • perusfysiikkaa

      "No nyt kyllä lipsautit vähän ajattelemattoman kommentin. Aivan samalla tavalla kaikessa energian tuotannossa on häviöitä, myös ja etenkin sähkön tuotannossa ja sen käytössä käyttövoimana. "

      Sulla on tuossa logiikkavirhe. Vedyn tuotanto ei ole energian tuotantoa vaan polttoaineen (vedyn) tuotantoa energian avulla. Vai mitä?
      Eli ensin pitäää aina tuottaa sähköenergiaa jollakin tavalla ja sillä sähköenergialla tuottaa vetyä. Ja sitten vetyä käytetään polttoaineena polttokennossa. Lyhyesti sanottuna se on aina ylimääräinen vaihe ketjussa ja tällä prosessilla on hyötysuhde joka on pienempi kuin 1.
      Verrattuna sähköautoiluun tämä.
      Toki pitää ottaa huomioon monta muutakin eroa. Esim sähkön/vedyn siirtokustannukset tuotantolaitokselta autoon, moottorin tankin/akun paino autossa yms.

      Joka tapauksessa vedyn valmistaminen suuressa mittakaavassa vaatii aina sähköä, jonka voisi suoraan käyttää auton energialähteenä. Vedyn tekeminen ja sen muuttaminen uudestaan sähköksi autossa lisää prosessiin kaksi ylimääräistä vaihetta joissa molemmissa osa energiasta muuttuu joksikin muuksi kun auton käytössä olevaksi energiaksi.

      • tätävoijatkaaloputtomiin

        Nyt unohdat tahallasi että sähköautoilussa on siirtohäviöitä ja lataus- ja akunpurkaushäviöitä kun virtaa otetaan jotka ovat ylimääräisiä verrattuna polttokennoihin.


      • steam_reforming

        "Eli ensin pitäää aina tuottaa sähköenergiaa jollakin tavalla ja sillä sähköenergialla tuottaa vetyä."
        Maailman vedyn tuotannosta 4 % tapahtuu sähkön avulla hydrolyysinä, ja 96 % vedystä tuotetaan hiilivedyistä, eniten maakaasusta. Ja siis yhtä lailla onnistuu biokaasusta.


      • Energiaa.kuluu
        steam_reforming kirjoitti:

        "Eli ensin pitäää aina tuottaa sähköenergiaa jollakin tavalla ja sillä sähköenergialla tuottaa vetyä."
        Maailman vedyn tuotannosta 4 % tapahtuu sähkön avulla hydrolyysinä, ja 96 % vedystä tuotetaan hiilivedyistä, eniten maakaasusta. Ja siis yhtä lailla onnistuu biokaasusta.

        Vedyn valmistaminen maakaasusta vaatii 800-1000 asteen lämpötilan. Ei vety itsekseen siihen lämpötilaan lämpeä vaan prosessi vaatti paljon energiaa.


      • R-D
        Energiaa.kuluu kirjoitti:

        Vedyn valmistaminen maakaasusta vaatii 800-1000 asteen lämpötilan. Ei vety itsekseen siihen lämpötilaan lämpeä vaan prosessi vaatti paljon energiaa.

        Totta kai. Ja vedyn palaessa polttokennossa vapautuu paljon energiaa! Tässä on nyt lisäksi vielä jämähdetty luulemaan että prosessitekniikan kehityksessä on nähty viimeinen sana ja mitään ei enää keksitä maailman tappiin.
        Ennen kaikkea vedyn parhaat puolet ovat nopea tankkaus ja vesihöyrypäästöt eli käytännössä päästöttömyys liikenteessä.


    • Toyota-palstan

      trollipoju on tässä ketjussa kova sähköautojen kannattaja. Syynä on tietenkin se että Vw-konserni on ilmoittanut keskittyvänsä tulevaisuudessa sähköautojen valmistukseen epäonnistuttuaan surkeasti polttomootttoriautojen kanssa. Ainakin yhtä tärkeä syy on tietenkin se että pääsee solvaamaan Toyotaa vetyautojen takia, muilla kun ei ole mitään vastaavaa. Toyota-trollipojua lukee nykyään kuin avointa kirjaa. Eikä reppana edes tajua että on jo hävinnyt toivottoman taistelunsa.

      • Vainoharhainen.hörhö

      • Kehityskehittyy
        Vainoharhainen.hörhö kirjoitti:

        Tässä vainoharhaisuuden ilmentymä. Polttokennot ovat vanha keksintö 70-luvulta ja kaikilla valmistajilla on vetyautot tuotantovalmiina. Honda teki oman clarity-projektinsa jo reilut 10 vuotta sitten. Tojo ei ole mitenkään ainoa vetyautonsa kanssa. Vetyauton tekeminen on helppoa, mutta niinkauan kun jakeluverkkoa ei ole edes suunnitteilla niin täysin hyödytöntä hommaa.

        http://www.greencarreports.com/news/1095647_volkswagen-passat-hymotion-hydrogen-fuel-cell-vehicle-prototype-brief-drive

        Toyota on luvannut kehittämänsä polttokennoteknologian ilmaiseksi muiden autonvalmistajien käyttöön, jotta polttokennot ja etenkin vetyinfrastruktuuri yleistyisivät. Ei Toyota silti suinkaan ainoa tuon teknologian kehittäjä ja tekijänoikeusoikeudet omistava yhtiö ole. Ainakin Koreassa ja Japanissa on muita Toyotasta itsenäisiä vetyteknologian kehittämiseen panostavia firmoja - olisiko ollut Hyundai/Kia ja Honda?


      • taas.jälkijunassa
        Kehityskehittyy kirjoitti:

        Toyota on luvannut kehittämänsä polttokennoteknologian ilmaiseksi muiden autonvalmistajien käyttöön, jotta polttokennot ja etenkin vetyinfrastruktuuri yleistyisivät. Ei Toyota silti suinkaan ainoa tuon teknologian kehittäjä ja tekijänoikeusoikeudet omistava yhtiö ole. Ainakin Koreassa ja Japanissa on muita Toyotasta itsenäisiä vetyteknologian kehittämiseen panostavia firmoja - olisiko ollut Hyundai/Kia ja Honda?

        Toyotalla ei ole mitään uutta tarjota. Polttokennot ovat 40-vuotta vanha keksintö. Esimerkiksi Honda teki oman sarjatuotanto polttokenno-autonsa jo kymmenen vuotta sitten ja ehti jo lopettaa koko projektin hyödyttömänä ennenkuin Toyota edes aloitti Mirain tekemisen.

        https://www.youtube.com/watch?v=GaniEb3yAhM


      • Asennevammako
        taas.jälkijunassa kirjoitti:

        Toyotalla ei ole mitään uutta tarjota. Polttokennot ovat 40-vuotta vanha keksintö. Esimerkiksi Honda teki oman sarjatuotanto polttokenno-autonsa jo kymmenen vuotta sitten ja ehti jo lopettaa koko projektin hyödyttömänä ennenkuin Toyota edes aloitti Mirain tekemisen.

        https://www.youtube.com/watch?v=GaniEb3yAhM

        Kummasti vaan on Toyotalle vetyautoihin ja polttokennoihin liittyviä patentteja myönnetty, vaikkei mitään uutta ole kehitetty?


      • hyödytön.projekti

        Aika paljon kehitystyön arvosta kertoo se että Tojo jakaa patentit ilmaiseksi eteenpäin eikä silti ketään kiinnosta.
        Pelkkä julkisuustemppu niinkuin kaikkien muidenkin vetyauto-projektit. Vedyn jakeluverkon rakentamisesta ei ole vielä edes suunnitelmia. Jos sellaista aletaan joskus rakentamaan niin kaikilla valmistajillaon polttokennoautot markkinoilla ennenkuin verkko on pystytetty. Mitään sellaista ei kuitenkaan ole tulossa.


    • zyz

      Kenellä nyt olisi vetyautoa vastaan jos ja kun ne joskus oikeasti toimivat suomen talvessa ja vetytankkausinfra on sellaisessa kunnossa että on järkevää lähteä autoa tankkaamaan, tuohon mennee kuitenkin vuosia ja paljon tahtoa. Myös vety maksaa suhteellisen paljon ainakin nyt ja arvaten enemmän kun käyttäjiä tulisi enemmän.
      Sähköauto on jo valmis, myös latausinfra helppo toteuttaa, latausinfra on valmiina kaikissa omakotitaloissa ja melkein valmis kerrostalojen parkkipaikoilla, jolloin "tankki" täynnä joka aamu. Sähkön edullinen hinta on suuri etu kotona ladattaessa.

      • Käytännössänäin

        Oletkohan nyt perehtynyt sähköautojen lataukseen kun olet sitä mieltä että tavallinen 220V/240V 10A yksivaihetöpseli on valmis infra? Vain pitkiin latauksiin kun aikaa on ainakin 10 tuntia ellei mieluummin 24-36 tuntia. Kohtuullinen latauspiste kotiin maksaa tuhansia ellei jopa viitisen tuhatta euroa, eikä tuossa puhuta vielä 'superchargerista' alkuunkaan, ne maksanevat lähemmäs 100 000 euroa kpl.


      • Teslalla
        Käytännössänäin kirjoitti:

        Oletkohan nyt perehtynyt sähköautojen lataukseen kun olet sitä mieltä että tavallinen 220V/240V 10A yksivaihetöpseli on valmis infra? Vain pitkiin latauksiin kun aikaa on ainakin 10 tuntia ellei mieluummin 24-36 tuntia. Kohtuullinen latauspiste kotiin maksaa tuhansia ellei jopa viitisen tuhatta euroa, eikä tuossa puhuta vielä 'superchargerista' alkuunkaan, ne maksanevat lähemmäs 100 000 euroa kpl.

        Minä olen reilun kaksi vuotta lataillut kotona 3x10A virralla ns. työmaatöpselistä sähköä autooni, pari kertaa 3x16A. Mitään ongelmia ei ole ollut, talossani 3x25A pääsulakkeet. Joten nimimerkki zyz on vallan oikeassa. Suurimmalle osalle autoilijoista riittää n. 100km.n lataus jonka myös lämpötolpasta (1x10A)saa yön aikana.


      • onjaeiole
        Teslalla kirjoitti:

        Minä olen reilun kaksi vuotta lataillut kotona 3x10A virralla ns. työmaatöpselistä sähköä autooni, pari kertaa 3x16A. Mitään ongelmia ei ole ollut, talossani 3x25A pääsulakkeet. Joten nimimerkki zyz on vallan oikeassa. Suurimmalle osalle autoilijoista riittää n. 100km.n lataus jonka myös lämpötolpasta (1x10A)saa yön aikana.

        Lämpötolpissa on kait yleensä virrat päällä vain aamun tunteina? Ei tuolla muutamalla kWh jotka siitä saa yön aikana ole paljon iloa.

        3x10A (max. 6 kW) tai 3x16A (max. 10 kW) on aivan eri kuin 1x10A (max. 2kW). Edellämainitut ok yön yli latauksissa, jälkimmäisen kanssa on tosi heikkoa. Lisäksi tulee lataushäviöt, etenkin vaihtovirrasta.

        Tottakait auto laitetaan puutteellisissakin oloissa virransyöttöön mitä vaan saadaan mutta ei se sitä tarkoita että s1x10A olisi riittävä muuhun kuin juuri noihin lyhyisiin kauppareissuihin tai työmatkoihin eli ei huolettomaan ja vaivattomaan liikkumiseen.

        Monella sähköauton omistajalla on tietysti diesel varsinaisiin muihin ajosuoritteisiin, niin silloin kait kelpaa mikä vaan latausinfrastruktuuri. Ongelma tulee kun pitäisi sähköautolla ajella pitkää matkaa ja matkan varrella ei ole pikalatauspisteitä.


      • tilastollisesti

        Autot seisovat paikallaan keskimäärin yli 22 tuntia vuorokaudessa. Useimmille ihmisille pitkä latausaika ei ole ongelma. Samoin 200 km toimintasäde riittä 90% ihmisistä.
        Sähköauto ei sovi kaikille ja aina, muitta hyvin usealle mainiosti.


      • Teslalla
        onjaeiole kirjoitti:

        Lämpötolpissa on kait yleensä virrat päällä vain aamun tunteina? Ei tuolla muutamalla kWh jotka siitä saa yön aikana ole paljon iloa.

        3x10A (max. 6 kW) tai 3x16A (max. 10 kW) on aivan eri kuin 1x10A (max. 2kW). Edellämainitut ok yön yli latauksissa, jälkimmäisen kanssa on tosi heikkoa. Lisäksi tulee lataushäviöt, etenkin vaihtovirrasta.

        Tottakait auto laitetaan puutteellisissakin oloissa virransyöttöön mitä vaan saadaan mutta ei se sitä tarkoita että s1x10A olisi riittävä muuhun kuin juuri noihin lyhyisiin kauppareissuihin tai työmatkoihin eli ei huolettomaan ja vaivattomaan liikkumiseen.

        Monella sähköauton omistajalla on tietysti diesel varsinaisiin muihin ajosuoritteisiin, niin silloin kait kelpaa mikä vaan latausinfrastruktuuri. Ongelma tulee kun pitäisi sähköautolla ajella pitkää matkaa ja matkan varrella ei ole pikalatauspisteitä.

        "Lämpötolpissa on kait yleensä virrat päällä vain aamun tunteina?!
        Lämpötolpista saa helposti älykkään latausaseman.
        http://www.parkkisahko.fi/taloyhtiolle/

        "Tottakait auto laitetaan puutteellisissakin oloissa virransyöttöön mitä vaan saadaan mutta ei se sitä tarkoita että s1x10A olisi riittävä muuhun kuin juuri noihin lyhyisiin kauppareissuihin tai työmatkoihin eli ei huolettomaan ja vaivattomaan liikkumiseen."
        Tuosta saadaan reilu 20kwh. yössä eli reilun sadan kilometrin ajoon sähköt. Suurimmalle osalle suomalaisista autoilijoista päivittäinen ajomatka on alle 70km. eli joka päivä jää sähköä säästöön. Pidemmille matkoille on pikalatausasemat, henkilökohtaisesti olen noita käyttänyt parisen kertaa vuodessa.
        Kaikille sähköauto ei käy, mutta miksi he sähköautoja moittivat, onko se ehkä kateutta vai onko ongelma siinä ettei heillä sähköautoa ole.

        Ainakaan minulle ei ole minkäänlaista tarvetta polttomoottoriautoon.


      • avoin.mieli-
        Teslalla kirjoitti:

        "Lämpötolpissa on kait yleensä virrat päällä vain aamun tunteina?!
        Lämpötolpista saa helposti älykkään latausaseman.
        http://www.parkkisahko.fi/taloyhtiolle/

        "Tottakait auto laitetaan puutteellisissakin oloissa virransyöttöön mitä vaan saadaan mutta ei se sitä tarkoita että s1x10A olisi riittävä muuhun kuin juuri noihin lyhyisiin kauppareissuihin tai työmatkoihin eli ei huolettomaan ja vaivattomaan liikkumiseen."
        Tuosta saadaan reilu 20kwh. yössä eli reilun sadan kilometrin ajoon sähköt. Suurimmalle osalle suomalaisista autoilijoista päivittäinen ajomatka on alle 70km. eli joka päivä jää sähköä säästöön. Pidemmille matkoille on pikalatausasemat, henkilökohtaisesti olen noita käyttänyt parisen kertaa vuodessa.
        Kaikille sähköauto ei käy, mutta miksi he sähköautoja moittivat, onko se ehkä kateutta vai onko ongelma siinä ettei heillä sähköautoa ole.

        Ainakaan minulle ei ole minkäänlaista tarvetta polttomoottoriautoon.

        Ei täällä varmaankaan yleensä haluta pahoittaa sähköautoilijoiden mieltä eikä olla sähköautoilua vastaan millään lailla.

        Mutta on hieman vastuutonta kertoa asiasta tietämättömille että tarvittava infrastruktuuri on jo valmiina olemassa kaikkialla ilman mitään lisäinvestointeja ja eikun sähköautoilemaan. Jos joku jo nyt valitsee sähköauton tulee hänen olla tietoinen nykyisestä viitekehyksestä. Ihan kiihkottomasti.

        Jos ja kun sähköautotekniikka ja sen kustannus ja infrastruktuuri paranee, varmasti sähköautot yleistyvät. Moni meistä tulee siirtymään sähköautoiluun kymmenen vuoden kuluessa kun tarjottava paketti on kasassa.


      • 102030405060
        onjaeiole kirjoitti:

        Lämpötolpissa on kait yleensä virrat päällä vain aamun tunteina? Ei tuolla muutamalla kWh jotka siitä saa yön aikana ole paljon iloa.

        3x10A (max. 6 kW) tai 3x16A (max. 10 kW) on aivan eri kuin 1x10A (max. 2kW). Edellämainitut ok yön yli latauksissa, jälkimmäisen kanssa on tosi heikkoa. Lisäksi tulee lataushäviöt, etenkin vaihtovirrasta.

        Tottakait auto laitetaan puutteellisissakin oloissa virransyöttöön mitä vaan saadaan mutta ei se sitä tarkoita että s1x10A olisi riittävä muuhun kuin juuri noihin lyhyisiin kauppareissuihin tai työmatkoihin eli ei huolettomaan ja vaivattomaan liikkumiseen.

        Monella sähköauton omistajalla on tietysti diesel varsinaisiin muihin ajosuoritteisiin, niin silloin kait kelpaa mikä vaan latausinfrastruktuuri. Ongelma tulee kun pitäisi sähköautolla ajella pitkää matkaa ja matkan varrella ei ole pikalatauspisteitä.

        Lämpötolpassa on virrat päällä 24h, mutta siinä pistorasiassa on yleensä ajastin, joka on pari tuntia kerrallaan päällä.

        Ongelma toki korjaantuu poistamalla se ajastin . . .


    • KaikkiValmistettua

      Olipa auton liikkumiseen käytettävä energia sitten mitä tahansa, niin se on ihmisen 'valmistamaa' tavalla tai toisella. Öljypohjaiset, sähkö, vety, maakaasu, jne. Mistään ei ole saatavilla siihen sellaisenaan kelpaavaa energiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe