Kalevala on täysin oikeassa.

onttoloqi

Sotkanmunasta se maailma alkoi.

13

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cxcxc

      Suomalaista osaamista joka tuo totuuden koko maailmalle.

    • o-loqi

      Mikä kalevalaisessa kansanperinteessä eniten ilahduttaa, se ei aivopese lukijaansa, harrastajaansa.
      Ei sano; jos epäilet tätä kirjan sanomaa, olet iakaikkiseen kadotukseen tuomittu.

      • molemmat.aut

        Kansanrunohömppä vs. tarkoitushakuinen käännytyshömppä. Jälkimmäinen jo parituhatta vuotta vanhaa paimentolaisperinnnettä.


    • korkein.totuus

      Oliko ensin sotka vai se muna.

      • Sotka oli ensin. Ilmatar ihana impi (jumala itse asiassa) "nosti polvea veestä, lapaluuta lainehesta. Tuli sotka suora lintu, luuli sitä mättähäksi, tuoreheksi turpeheksi."
        Suomalainen Alku-Sotka teki pesän Ilmattaren polvelle (vai lapaluulle?) munien kuusi kultaista munoa, rautamunan seitsemännen ja alkoi hautoa munia. Ilmatar Ihana impi luuli polvensa palavan, kaikki suonensa sulavan, vavahutti polveansa. Muna meni rikki ja siitä syntyi universumi.

        Loppu on historiaa.

        Ei vaan. Kalevala on kieleltään älyttömän rikas ja hieno kansalliseepos. On se sitten kuinka paljon suomalainen ja kuinka paljon aito tahansa. Suuri osa runoista on rajan takaa ja Elias sepitti väliin omiaan saadakseen eheän kertomuksen. Se ei vähennä Kalevalan arvoa.


    • kalevalainen

      Kalevala on enemmän oikeassa.

    • näinoikke

      Nii oikke.

      Sotkan muna oli alkumurikka, Ilmatar avaruus. Avaruuden povessa alkumurikka alkuräjähti universumiksi.

      Lunnonkansa ymmärsi maailman synnyn paremmin kuin hurahtaneet kretuliinit.

    • saastamoisen.poika

      Vastaakohan Vaka Vanha Wäinämöinen Jumalaa. Wänäkin on ikitietäjä. Tietää kaiken kaikesta.

      • Ei vastaa. Väinämöinen syntyi Ilmattaresta, ilman jumalasta, jonka aallot paksuiksi panevi. Väinämöisen voidaan katsoa olevan puolijumala, jonka äiti oli Jumala ja isä luonto itse.
        Eikä Väiski kaikkea tiennyt. Antero Wipuseltakin piti sanoja hakea saadakseen veneen tehdyksi laulamalla. Wipunen nielaisi Väiskin, ja Väiski väsäsi pajan Wipusen vatsaan. Antsu ihmetteli, että oon minä syönyt sata miestä tuhonnut tuhannen urosta. En ole ennen moista syönyt. Syet suuhuni tulevat, rauan kuonat kielelleni, kekälehet kulkkuhuni.

        Kova jätkä se Väiski. Ei taipunut, vaikka Antsu sanoi saavansa kokolta kourat, havukalta haarottimet, joilla konnat koukistelen... Väiski sai sanansa ja Wipunen sai pitää pernansa ja maksansa.


    • siluurin.kalliot

      Edes kambrin rähähdyskään ei Iki-Wäiskiä kumoa.

    • vierusveli

      Vaka vanha väinämöinen laski laulellen vesiä. Vaka vanha väinämöinen pisti piikoa pivohon, navan alle napsahutti. Siinä kipinät sinkoeli, kipunat kuivasta karkaeli.
      Mitäs tuosta väinämöinen kuin ähkien ja irvistellen linkosi limut piian pyllyyn, pani annoksen itämään. Mikä lienee lopputulos muu kuin turvotus tukevaksi.

      • hgjhgjhgj

        Vaka vanha väinämöinen pisti piikoa pivohon, navan alle napsahutti,... ilman kortsuu kopsutti. Pani päivän pani toista, vaan ei tullut esikoista.


    • muistuu.kouluajat

      Helposti nuo kalevalalaiset riimit mieleen tarttuvatkin.

      Oi Ukko ylijumala tahi taatto taivahinen.
      Vallan pilvissä pitäjä hattaroiden hallitsija.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      90
      4816
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      29
      3404
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3192
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      3037
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2975
    6. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      2836
    7. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      44
      2727
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      236
      2530
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      53
      2306
    10. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2296
    Aihe