Liikennepalvelulaki tulee voimaa eduskunnan päätöksellä. Lakia ovat olleet jyräämässä ideologisella perusteella Kokoomus ja Keskusta. Myös Perussuomalainen puolue on käännytetty kannattamaan lakiuudistusta.
Taksipalveluiden hinnat tulevat nousemaan Ruotsin mallin mukaisesti noin 25 prosenttia. Tämä hintojen nousu johtuu ylisuuren tarjonnan aiheuttamista kuluista taksiyrittäjille. Toki myöhemmin konkrussit vähentävät tarjontaa, mutta hinnat jatkavat nousuaan vapaassa markkinataloudessa kuten muutkin hinnant.
Aamen
Tämän päivän jälkee kaikki on toisin
20
414
Vastaukset
- mennääneteenpäin
Tämän päivän jälkeen yrittämisen ja elinkeino vapauden ja kilpailun rajoittamis esteet poistuvat.
- YhdyssanatMitäNeOn
Tämän päivän jälkeen voisit opetella yhdyssanat. Voi olla kalteisellesi trollille vaikeaa. Pyydä että äiti auttaa.
- popopopopop
Tämänpäivänjälkeentaksiyrittäjätvoivatpitääturpansakiinni
- duunissa33v
Ideologinen peruste?
Persut käännytetty?
Hintojen nousu on aina ainut mikä on varmaa oli peruste mikä vaan, mutta merssussaan pönöttäviä taxiteppoja varmaan oikea kilpailu kyrpii ja paljon, tavisveronmaksaja kilpailee jo itäpuoleneuroopan tai kinuskien alipalkattujen duunareiden töistä kun Sipilän kikyyn uskotaan että kuusiminuttinen pelastaa kun rahaa sataa ensinnäkin työnantajan laariin kun valtarakenteet, johtaminen , neuvotteluperinteiden purkaminen, työntekijöiden etujen pilkun viilaus jne. valvonta syö tuottavuutta rotan lailla. - mennään_taksilla
On taksiyrittäjäksi päässyt helposti tähänkin asti. On ollut vain muutaman vuoden jonotus taksiluvan saamiseksi tai sen on voinut ostaa. Tämä on ollut vain hyvä asia, että taksiyrittäjäksi haluava on saanut rauhassa tutustua alaan ensin tekemällä työtä.
Tässä tulevaa Ruotsin kokemuksiin perustuen elävästä elämästä:
http://www.aamulehti.fi/maailma/nain-ruotsissa-lakimuutos-poisti-kiskurihinnat-markkinoilta-yhdessa-yossa-23593071/- vaikea-ala
Ei ole helppoa alalle pääsy, tiedän 2000-luvun lopulta tapauksia useammasta luvanhakijasta vasta neljännellä kerralla saaneen luvan, ajokokemuksella 6-7 vuotta.
Mille muulle alalle on ollut näin vaikeaa päästä?
Ei tämä ole ollut hyvä asia. Ei taksialalle itselleenkään. Nyt se on nähtävissä. - konkkaronkka
Ei sitten tullut mieleen ostaa taksilupaa kuten muutkin alalle halajavat tekivät. Pankista sai lainaa jos oli luottotiedot kunnossa. Kunnon yrittäjällä ne on kunnossa.
Nyt saa tulla alalle tekemään konkurssia kuten kuorma-auto puolella on tapahtunt. - jklahö
konkkaronkka kirjoitti:
Ei sitten tullut mieleen ostaa taksilupaa kuten muutkin alalle halajavat tekivät. Pankista sai lainaa jos oli luottotiedot kunnossa. Kunnon yrittäjällä ne on kunnossa.
Nyt saa tulla alalle tekemään konkurssia kuten kuorma-auto puolella on tapahtunt.et näköjään tiedä alasta mitään, ei taksilupia voinut myydä, ne oli henkilökohtaisia
- konkkaronkka
Kyllä taksilupia myytiin vielä muutama vuosi taakesepäin. Kunnes lakia muutettiin tätä päivää silmällä pitäen.
Hallitus esitti taksilain muutoksen vahvistamista 21. joulukuuta. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lakimuutos 22.12. Muutoksen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2012.
Lakimuutoksen tavoitteena on parantaa luvanhakijoiden keskinäistä yhdenvertaisuutta tilanteessa, jossa hakijoita on useampia kuin lupia voidaan myöntää sekä helpottaa lupaviranomaisten toimintaa lupien myöntämisessä.
Muutokset vaikuttaisivat jonkin verran nykyisiin taksiyrittäjiin, kun lupia voitaisiin myöntää ensisijaisesti heille vain joka kolmas luvanmyöntämiskerta. Keinottelun estäminen luvan saannissa olisi omiaan pitämään taksimarkkinat vakaampina. Sukupolvenvaihdosten sallimisella turvattaisiin taksialalle tyypilliset perheyritykset myös jatkossa. - tarkastaja-
Ei tuo laki koskenut millään tavalla lupien myyntiä,
2000-luvulla lääninhallitus myönsi henkilökohtaiset luvat, vahvisti vuosittain lupien määrän, sen jälkeen tuli kiintiöt jotka täytettiin jos oli poistumaa, ja entisille autoilijoille pelkästään annettiin mahdollisuus hakea lupia joka kolmas vuosi eli ei uusia alalle?
TAKSILUPA EI OLLUT KAUPPATAVARAA!
Vielä sellainen vääryys oli tuossa luvan hakemisessa, että koskaan ei voinut tietää kun laittoi hakemuksen, mutta maksaa piti silti 290 euroa vaikka tuli kielteinen päätös! - ViidenTähdenUuber
tarkastaja- kirjoitti:
Ei tuo laki koskenut millään tavalla lupien myyntiä,
2000-luvulla lääninhallitus myönsi henkilökohtaiset luvat, vahvisti vuosittain lupien määrän, sen jälkeen tuli kiintiöt jotka täytettiin jos oli poistumaa, ja entisille autoilijoille pelkästään annettiin mahdollisuus hakea lupia joka kolmas vuosi eli ei uusia alalle?
TAKSILUPA EI OLLUT KAUPPATAVARAA!
Vielä sellainen vääryys oli tuossa luvan hakemisessa, että koskaan ei voinut tietää kun laittoi hakemuksen, mutta maksaa piti silti 290 euroa vaikka tuli kielteinen päätös!Et tiedä näköjään alasta mitään.
Vanhoja taksilupia saa vielä myydä kesäkuun 2017 asti. Nämä ovat niitä osakeyhtiölle annettuja. Taksilupia saa myös siirtää vastikkeetta sukulaiselle mutta TAKSIYRITYKSEN voi myydä ilman lupaa (luvan voi antaa ilmaiseksi). - jaklähjk
ViidenTähdenUuber kirjoitti:
Et tiedä näköjään alasta mitään.
Vanhoja taksilupia saa vielä myydä kesäkuun 2017 asti. Nämä ovat niitä osakeyhtiölle annettuja. Taksilupia saa myös siirtää vastikkeetta sukulaiselle mutta TAKSIYRITYKSEN voi myydä ilman lupaa (luvan voi antaa ilmaiseksi).vaikka osakeyhtiö hoitaisi liikennettä, lupa ei siirry yhtiön mukana eikä sitä voi luovuttaa tai antaa kenellekään, se on henkilökohtainen, missä ilmoitetaan myytävistä taksiluvista?
- mennään_taksilla
Taksien hintoja on säännelty alalla toimivien tappioksi tähän päivään saakka. Nyt kaikki on toisin.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/taksiyrittaja-kilpailun-vapauttamisesta-me-lahdemme-maalta-kaupunkiin-emmeka-tule-takaisin-23589959 - mennään_taksilla
70-luvulla takilupien määrää kasvatettiin radikaalisti. Seurauksena oli lukuisia konkursseja ylitarjonnasta johtuen.
Historia toistaa itseään.
https://taksihelsinki.fi/taksinkuljettajat-ja-autoilijat/autoilijapalvelut/helsingin-taksiautoilijat-ry/historia/1960-1990-luku/- orreus
Ei pidä paikkaansa, ei johtunut ylitarjonnasta vaan kirjanpidon puutteesta.
"useat autoilijat joutuivat arvioverotuksen vuoksi taloudellisesti vaikeaan tilanteeseen. Tilanne normalisoitui, kun käyttöön otettiin eri osapuolia tyydyttävät ajopäiväkirjat"
- thxpersuille
Kysyn vain, että miksi persut antoivat ottaa perseeseen tässäkin asiassa?
Alkuun pidettiin kovaa mölyä, että ei taksit eivät todellakaan vapaudu kiitos persujen. Kun uudistus kuitenkin lähti liikkeelle, pidettiin mölyä, että" puolustimmen suomalaista taksia ja kiitos persujen ei tule täysvapautusta"
Noh, Ruotsiakin liberaalimpi täysvapautus tuli kuitenkin ja kaikki 99% Bernerin ideoista meni sellaisenaan läpi. Ja tänään kaikki kruunataan persujen yhteisymmärryksellisellä jaa-napin painamisella.
Timpan perseenreikä on kepun ja kokoomuksen ryskytyksen jälkeen kuin velhon hiha. Kannattaa siirtyä vaippoihin, sillä ei siellä enää uloste sisällä voi pysyä.- suhariXXX
Persutkin myyvät persettään ja ottavat huuleen jos oikein kovasti peloitellaan!
- näin_se_on
Taksien tulevaisuus näyttää ihan harmaalta taloudelta. Liikennekaari muuttui yks kaks liikennepalvelulaiksi. Arvioverotus palaa varmasti takaisin.
http://jukka-pekkakukkonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/235829-liikennepalvelulaki - miten_meille_näin_kävi
Koko juttu on aivan malliesimerkki siitä kuinka suljettu markkina lopulta kaatuu omaan ahneuteensa. Päättäjille ei jää vaihtoehtoa kuin poistaa alan säännnöksiä ja vapauttaa kilpailu Näin käy vielä apteekkareille ja maajusseillekin. Eu-aikana eli viimeisen 25 v aikana on muu liikenne (tavaraliikenne) ollut lähes vapaata ja kustannusnousuja ei ole voinut siirtää hintoihin. Loppu kustannuspaine on revitty selkänahasta ja toimintaa tehostamalla. Käytännössä monella alalla mennään aika vanhoilla taksoilla.
Taksimiehet menneet vuosittain eduskuntaan hakemaan taksamuutosta kustannuksia vastaavasti muutaman prosentin vuosivauhdilla. No miten kävi... muutama % per vuosi ja 25 vuotta. Ero muun liikenteen ns. markkinataksoihin revennyt ja lisäksi ei ole todellakaan keskitytty kaluston käyttöasteen kasvattamiseen tai muuhun normaaliyrittäjän toimintaan.
Viime kädessä vanha lause on hyvä.... ahneen loppu.
Veikkaus, alalle jää kymmenkunta usean kymmenen tai sadan auton yritystä ja parhaa tietenkin pärjäävät.- Puolituumaa
No just! Ennen kommentin kirjoittamista olisi fiksua tarkistaa faktaa, vaikka tilastokeskuksen sivuilta. Jos asia olisi niin yksinkertainen kuin kirjoittajat näyttävät katsovan ja siitä riippumatta mitä mieltä muutoksesta sattuu olemaan, olisi taksien määräsääntelystä luovuttu jo aiemminkin. 2000 luvulla takseja koskevaa lainsäädäntöä on muutettu ainakin pari kertaa. Nyt on turhaa spekuloida onko muutos hyvä vai huono. Uusi järjestelmä haastaa eniten tietenkin yrittäjiä tuomalla epävarmuutta, mutta myös uusia mahdollisuuksia. Velkainen pienyrittäjän asema on heikoin kestämään isoja muutoksia markkinoilla ja yritykset joissa on relummin vapaata pääomaa tai vakuutta, tämä on erinomainen juttu pidemmällä aikavälillä. Kuluttajalle ja koko yhteiskunnallekin muutos tuo niin hyvää kuin huonoakin kaikesta hehkutuksesta huolimatta. Lopputulos ihan hyvä ja yksi piste siitä, vaikka laskutoimitus menikin miten sattuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743470
- 2012922
- 252810
- 492698
- 222604
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412405Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2341981Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241837- 421743
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen1571632