Minkä vuoksi jankutetaan jatkuvasti Suomen yli-ikäisistä autoista. On häpeällistä, että meillä ajossa olevien henkilöautojen keski-ikä on yli 8 vuotta. Keskimääräinen romutusikäkin on hyvän matkaa yli 10 vuotta.
Väitän että autokanta nuortuisi huomattavasti kun yli-ikäiset Volvot ja Mersut saataisiin pois liikenteestä. Samoin yli-ikäiset Toyotat ja Nissanit. Jos kaikki autot olisivat esimerkiksi Fiateja, Seateja tai yleensäkin Englannissa tai Ranskassa valmistettuja autoja tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta. Jo putoaisi autojen keski-ikä valittajien suureksi riemuksi. Edellä luetellut autot kun poistuvat liikenteestä huomattavan nuorina.
Oltaisiin sitten tyytyväisiä. Vai oltaisiinko?
Hokema Suomen yli-ikäisistä autoista
20
362
Vastaukset
- sdkslkldfkljsjfld
Suomen kauppatase romahtaisi jos autot pitäisi parivuotiaina laittaa paaliin ja uusi tilalle.
Sen vuoksi autojen pitkä käyttöikä on pikemminkin hyvä asia.
Autonasentajien koulutukseen pitäisi kyllä panostaa että osaisivat korjata näitä tietokoneautoja oikein eikä vain sokeana veikkauksena summassa osia vaihtamalla. - Vanhatonkivoja
Minusta on mukava nähdä ( hyväkuntoista ) vanhempaa kalustoa kaduillamme.
Tästä tykkää niin kauppataseemme kuin työllisyytemme. Vanhojen autojen huoltaminen ja korjaus työllistää. - Tilastonikkari
Hokema on autoalan toimijoiden hokema. Heidän kannaltaan olisi hyvä jos autoilua halvennettaisiin. Mistä sekin sitten rahoitetaan on toinen juttu
Suomen autot on tilastoissa eri tavalla kuin muiden maiden autot. Suomessa seisomassa oleva auto on tilastoissa iäisyyden kun taas muualla auto poistpoistetaan tilastostavhetinkun se ei olemassa. Kaikki latolöydöt on vielä "ajossa" Suomen tilastoissa ellei niitä olen erikseen sieltä poistettu. Tämä tilastointiero tekee Suomen autokautokannasta 1-2 vuotta vanhempia.- museovääristymä
Oikein "Tilastonikkari" sen sanoi;
Suomessa tosiaan tilastoja vääristämässä "roikkuu" latoautoja ja muita tieliikennekelvottomiakin "harrastepelejä", joita ei ole poistettu rekisteristä. Aika monen maatalon liiterin takana on kasapäin vanhaa ruostekasaa, jotka nekin on vielä tilastoissa. Puhumattakaan autoharrastajien "projekteista" 30-40-50-lukuisia, joista "joskus jonain vuonna teen hienon harrastepelin"... näistäkin iso osa on normaalisti "kilvissä" koko ajan ja melkoisestikin vääristää laskelmaa keski-iästä.
Lisäksi Suomen tilastoja vääristää kaikki museoautot, jotka monissa muissa maissa tilastoidaan eri kategoriaan kuin varsinaiset käytössä olevat autot. Helposti tuon pari vuotta voi tilastoista pyyhkiä uudemmaksi, että ollaan lähelläkään tilastollisesti vertailukelpoisia lukemia.
Toisaalta; ketä tilasto edes kiinnostaa? Jos haluaa ajaa "Eurooppalaisen tilastollisesti", niin ostelee uuden auton parin vuoden välein ja ajaa näin aina uudella autolla. Jos taas perse ei kestä uutta ostaa, ajeleepa sitten vanhalla. Ei voi olla kovin tärkeä tieto kenellekään naapurin auton ikä? - E220_CDI
museovääristymä kirjoitti:
Oikein "Tilastonikkari" sen sanoi;
Suomessa tosiaan tilastoja vääristämässä "roikkuu" latoautoja ja muita tieliikennekelvottomiakin "harrastepelejä", joita ei ole poistettu rekisteristä. Aika monen maatalon liiterin takana on kasapäin vanhaa ruostekasaa, jotka nekin on vielä tilastoissa. Puhumattakaan autoharrastajien "projekteista" 30-40-50-lukuisia, joista "joskus jonain vuonna teen hienon harrastepelin"... näistäkin iso osa on normaalisti "kilvissä" koko ajan ja melkoisestikin vääristää laskelmaa keski-iästä.
Lisäksi Suomen tilastoja vääristää kaikki museoautot, jotka monissa muissa maissa tilastoidaan eri kategoriaan kuin varsinaiset käytössä olevat autot. Helposti tuon pari vuotta voi tilastoista pyyhkiä uudemmaksi, että ollaan lähelläkään tilastollisesti vertailukelpoisia lukemia.
Toisaalta; ketä tilasto edes kiinnostaa? Jos haluaa ajaa "Eurooppalaisen tilastollisesti", niin ostelee uuden auton parin vuoden välein ja ajaa näin aina uudella autolla. Jos taas perse ei kestä uutta ostaa, ajeleepa sitten vanhalla. Ei voi olla kovin tärkeä tieto kenellekään naapurin auton ikä?Eivät ne latoautot kauan roiku rekisterissä, koska nykyisin auto poistuu rekisteristä viranomaisen toimesta, jos alkaa useampi katsastus jäädä väliin.
Restaurointiprojekteille tulee aikaraja, kun hajotettu aihio pitää saada jalkeille uuteen katsastukseen ennen auton alkuperäisten kilpien menetystä. - museovääristymä
E220_CDI kirjoitti:
Eivät ne latoautot kauan roiku rekisterissä, koska nykyisin auto poistuu rekisteristä viranomaisen toimesta, jos alkaa useampi katsastus jäädä väliin.
Restaurointiprojekteille tulee aikaraja, kun hajotettu aihio pitää saada jalkeille uuteen katsastukseen ennen auton alkuperäisten kilpien menetystä.Kyllä roikkuu. Minulla on henkilökohtaisessa omistuksessani puolen tusinaa "mökille unohtunutta" ajoneuvoa, joita ei ole poistettu rekisteristä, kilvetkin paikoillaan. Ja en ole ainoa; sukulaismiehellä maaseudulla on maatilansa alueelle näitä "unohtuneita" parisen kymmentä yksilöä 60-80-luvuilta ja kaikki nämäkin on autokantaa "vanhentamassa". Jokainen "yksilö" löytyy TraFi palvelustamme, eli ovat "virallisessa laskelmassa" mukana.
- E220_CDI
museovääristymä kirjoitti:
Kyllä roikkuu. Minulla on henkilökohtaisessa omistuksessani puolen tusinaa "mökille unohtunutta" ajoneuvoa, joita ei ole poistettu rekisteristä, kilvetkin paikoillaan. Ja en ole ainoa; sukulaismiehellä maaseudulla on maatilansa alueelle näitä "unohtuneita" parisen kymmentä yksilöä 60-80-luvuilta ja kaikki nämäkin on autokantaa "vanhentamassa". Jokainen "yksilö" löytyy TraFi palvelustamme, eli ovat "virallisessa laskelmassa" mukana.
Näköjään aina oppii uutta, kiitos tästä! Minä olin siinä uskossa, että parin katsastuksen jäätyä väliin liikennekäytöstä poistettu auto poistuu myös rekisteristä? Näköjään sitten ei.
Tämä on hyvä uutinen ikuisuusprojekteille, vaikka auton todistetusti alkuperäisen rekisteritunnuksen kyllä saa myöhemminkin takaisin (ellei se ole jo jollain muulla uusiokäytössä). - missänäkynee
Tuskin ne liikennetilastoissa näkyy elleivät ole vakuutuksessa, ei museoautotkaan näy kuin omissa tilastoissaan. Enemmän monissa muissa maissa vielä on vanhoja autoja säilytetty ja varmaan rekisterissäkin.
- luonnollistaPoisto
Jos autojen hinta olisi järkevämpi(verot) ja työllisyys ja tulot kohdallaan, niin kyllä autokanta paranee aikanaan. Toyotathan kyllä ruostuvat nykyään nopeasti, joten siinä hyvä kiertomerkki jos vaan tekisivät muuten asiallisia autoja.
- E220_CDI
Suomen reilun 11 vuoden ikäistä autokantaa kauhisteleva voi rauhoittaa itseään tiedolla siitä, että Saksan autokanta on keskimäärin vain pari vuotta meitä uudempaa ja keski-ikä on sielläkin trendinomaisessa kasvussa.
Meidän keskimäärin 2006 mallisen auton sijaan keskimääräinen saksalaisvaunu on vuodelta 2008. Big deal, huh?
Nykyautot vaan kestävät edeltäjiään paremmin, siinä kaikki.- museovääristymä
"Meidän keskimäärin 2006 mallisen auton sijaan keskimääräinen saksalaisvaunu on vuodelta 2008. Big deal, huh? "
Juurikin näin. - äääw
Kyllä se nyt vaan on niin että nykyautot ei kestä ja jatkuvasti pajalla!!
- Toyota-palstan
oma trollipoju keskustelee tässäkin ketjussa itsensä kanssa. Yhtäältä nimimerkillään E220CDI ja toisaalta Toyotaa solvaavana trollipojuna, 18 h/vrk. Sellaista skitsofrenia on kun sairaus on päässyt pahaan vaiheeseen.
- TilastoNikkariX
Autojen keski-ikä vaihtelee merkittävästi myös maakunnan mukaan.
Uudellamaalla sekä Oulun, Tampereen ja Turun seuduilla ajellaan keskimäärin selvästi tuota nuoremmilla autoilla, koska seuduilla asuu ja liikkuu paljon uusilla tai uudehkoilla työsuhdeautoilla ajavia.
Maaseutu maakunnissa ja erityisesti itä-suomessa taas autojen keski-ikä on jotakin ihan muuta kuin tuo 11-vuotta. Veikkasin keskimääräisten itä-suomalaisten autojen olevan 12-17-vuoden ikähaarukassa (<75%) yksityisomisteisista autoista, eikä työsuhde autoja taas löydy juuri nimeksikään. - taaisitten
TilastoNikkariX kirjoitti:
Autojen keski-ikä vaihtelee merkittävästi myös maakunnan mukaan.
Uudellamaalla sekä Oulun, Tampereen ja Turun seuduilla ajellaan keskimäärin selvästi tuota nuoremmilla autoilla, koska seuduilla asuu ja liikkuu paljon uusilla tai uudehkoilla työsuhdeautoilla ajavia.
Maaseutu maakunnissa ja erityisesti itä-suomessa taas autojen keski-ikä on jotakin ihan muuta kuin tuo 11-vuotta. Veikkasin keskimääräisten itä-suomalaisten autojen olevan 12-17-vuoden ikähaarukassa (<75%) yksityisomisteisista autoista, eikä työsuhde autoja taas löydy juuri nimeksikään.Kun ajavat enemmän suolatuilla teillä ja kurakelissä muutenkin talvella niin autot ruostuvat nopeammin, Lapissa etenkin paljon vähemmän ruostetta.
- viherpiipari_hki
Ehkä meidän suomalaisten itsetunto nousee vielä sellaiselle tasolle, ettei meidän tarvitse pönkittää itseämme nuorella autokannalla.
- isänmaallinenmies
Meinasin jo vaihtaa yli 10 v japsin uudempaan kun sitten vähän fundeerasin. Autoni on lähes uuden veroinen ja uutena sen ostin. Kilsoja kertynyt 80 tuhatta. Nykyisin ajelen alle 5000 km/v. Näytöntarpeet on ikä ja aika karistanut. Tein isänmaallisen teon ja rakennutin vihdoin autotallin. Suomalainen firma sen teki ja tekijät puhui sujuvaa suomea. Iso osa tarpeista oli kotimaassa valmistettu. Kaikki tämä kutakuinkin sillä välirahalla jonka olisin joutunut maksaan välirahana uuteen tai uudempaan. Sain rahalle paremman vastineen, arvo säilyy paremmin ja mikä tärkeää, isompi osa rahasta jää Suomen verottajalle ja kotimaan kiertoon.
- jokumuu_
Eipä kai auton vaihdossa ole oikein mieltä jos nykyinen vastaa tarpeita eikä anna merkkejä siitä että aikoisi räjähtää kappaleiksi. Toki jos jollakulla tuntuu lompakkotaskussa pakottavaa painetta niin voihan sitä autokaupoillakin hoitaa.
Edellisen autoni laitoin kiertoon kymmenvuotiaana kun siitä alkoi löytyä pieniä ruosteenalkuja useammastakin paikasta. 12-vuotias kakkosauto taas ei näytä ymmärtävän ruostua eikä tunnu muutenkaan murenevan joten jatkakoon palvelusta, juuri alkoi kahdeksas vuosi meidän perheessä. "Ylimääräisen" rahan poltan mieluummin pihan tai vaikka harrasteautojen rakentelussa.
- vanha.pieru
WTF,
oma autoni täyttää aivan pian 24 vuotta. Ruostetta on ollut vain yhdessä paikassa, ja se on korjattu. Autossa on paksut pellit, ja kunnollinen paksu sinkkigalvanointi. Itse olen sen vain kerran ruostesuojauttanut. Ostin auton yli 15 v sitten. Se on Volvo. Jos olisin ostanut jonkun muun auton uutena 15 v sitten, olisi se jo luultavasti ollut paalikamaa. - vanha.pieru
Luettelit juuri karttamiani automerkkejä, joiden avulla saataisiin väkisin autokantaa nuortumaan. Eräänlaista huumoria tuokin.
Valtiota taitaa huolestuttaa autoverokeetymän väheneminen nykyisellä mallilla. Nykymalli sopii köyhille hyvin. Ei tarvitse vielä ryhtyä pelkäksi jalkamieheksi.
Jos tulisi pelkkä km-pohjainen verotus, tulisi se kaikkein kalliimmaksi juuri huonotuloisille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743280
- 2012852
- 222676
- 492628
- 202496
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412345Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101803Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241747- 371620
- 181466