Mazda 6 vm. -07 ja katsastusmies nakutti reikiä

Toivo_ei_ole_mennyttä

Ostin loppukesästä tuollaisen Mazdan ja ajattelin, että sillä pääsisi vielä lähemmäs 10 vuotta pikkukorjauksin, mutta nyt katsastusmies nakutteli pohjaan useita reikiä. Helmaa ja palkkia.

Tulee mieleen onko edellinen omistaja kusettanut jotenkin vai miten auto voi vuodessa ruostua noin pahasti?

Entä mitä maksaa auton hitsaaminen ja tekeekö niitä vain ns. nyrkkipajat?

40

4203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muotivirheet

      Vähän samanlaisia mietteitä Fiatin kanssa. Ostin vähän vanhemman kuin em. auton pari vuotta sitten juuri katsastettuna, katsastus oli tehty samassa isossa kaupunkikunnassa, josta auton ostin. Autossa oli tuulilasissa repsikan puolella särö, jota en edes huomannut ostaessani. Kun huomasin, soitin myyjälle ja kysyin kuinka kauan se on ollut. Myyjä vastasi, että ei huolta, se on mennyt jo kahdesta katsastuksesta läpi, papereista selvisi sama. No ei mennyt minulta enää, kun oli teemavuosi, jolloin keskityttiin tuulilasiin. No autossa ei ollut mitään muuta vikaa, joten tuulilasi vaihdettiin. Maksoin mielelläni hyvään autoon ko. korjauskulut. Nyt vuoden päästä samassa autossa oli pohja ruostevaurioita täynnä ja oikein reikiäkin. Olen ajanut vain kaupunkikunnassani ostosmatkoja talvisin pari kertaa viikossa (asvalttiteitä) akun takia vähän yli varsinaisen matkan (4km). Lisäksi mökkimatkoja, 30km yhteen suuntaan moottoritietä ja valtatietä, hyväkuntoista soratietä on vain kilometri, noin 12 -15 kertaa kesässä , ja olen pyrkinyt ajamaan aina kuivalla säällä, ajokilometrejä on kertynyt vuoden aikana 2000. Minun ajamia vuosittaisia ajokilometrejä on siis todella vähän. Autolla yhteensä noin 150000km Oletin samoin kun aiheen aloittaja, että ajan autolla vuosia eteenpäin. Olisi luullut että pohjassa oli vikaa jo silloin kun tuulilasi vaihdettiin. Tuulilasin särö ei haitannut näkyvyyttä, eli haitta oli lähinnä kosmeettinen. Toivottavasti pohja voidaan korjata kohtuu hinnalla hyvin ja kestäväksi . MEILLE MOLEMMILLE:
      Näihin korjausteemoihin palatakseni, ne ovat todella epäoikeudenmukaisia, keihin sattuvat iskemään. Virheillä pitäisi olla joka vuosi sama painoarvo.

    • EipäTaidaKannattaa

      "Tulee mieleen onko edellinen omistaja kusettanut jotenkin vai miten auto voi vuodessa ruostua noin pahasti?"

      Ei se ruostukaan vuodessa noin pahasti vaan pikkuhiljaa. Nostitko ostohetkellä auton ylös ja kävit alla katsomassa ja koputtelemassa? Et varmaankaan.

      Itse en ostaisi käytettyä mazdaa kuin nosturilla käyttäen, jos edes sittenkään. Omistin aikoinaan 1989 mallisen 626:den ja se auto oli ruosteessa aivan joka paikasta. Joku edellisistä omistajista oli jo vaihtanut autoon helmat ja maalauttanut koko auton, mutta esimerkiksi takaoven keskelle oli ruostunut reikä, ja hitsattavaa oli aivan joka puolella. Käytin rakkineen kerran hitsauksessa, aivan äärihalvassa paikassa ja maksoin silti 400 euroa. Ajoin vuoden ja romutin koko auton, en kehdannut edes tarjota osiksi sitä kenellekään.

      "Entä mitä maksaa auton hitsaaminen ja tekeekö niitä vain ns. nyrkkipajat?"

      En osaa tuohon sinänsä vastata, mutta mazdasi, samoin kuin tuo toisessa viestissä oleva fiat jatkaa ruostumistaan edelleen, vaikka jo ruostuneet paikat hitsattaisiinkin. Joten kannattaako sijoittaa kovinkaan paljon auton korjaamiseen? Äkkiä myyntiin ja sitten voi huohahtaa että huh huh, tulipa maksettua oppirahat.

      • Muotivirheet

        Kiitos kommenteista, mutta esim. Fiatti on vähän ajettu ja muuten hyvin toimiva. Pidän katsastuspaikastanikin, mutta edellinen katsastusmies teki kyllä minullekin ne reiät. Pohjasta roikkui katsastuksen jälkeen jotakin, jota en silloin tajunnut.Auto oli ruostesuojattu ja kun sitten niiden läpi kurkistetaan ja kaivetaan suojaus pois, seuraavassa katsastuksessa ne kohdat ovatkin jo puhki menneitä ja ruoste levinnyt. Pitäisi olla laki, että autojen pohjat tulee massata, mutta tarkistus jollakin läpivalaisumenetelmällä, ei reikiä tekemällä.
        Kun auto jättää matkalle useita kertoja tai ei lähde pihasta ja syy on muussa kuin akussa, ei sekään toimi. Autoja ei myöskään pitäisi ehdoin tahdoin romuttaa.


      • jokumuu_

        Ei katsastusmies terveen näköistä lattiaa ala hakkaamaan. Kohta 40 vuotta täyttävän kesäautoni pohjaa on vuosittain vain vilkaistu, mutta koska merkkejä pinnan alla muhivasta yllätyksestä ei ole, ei tuota ole sen kummemmin koputeltu. Rusottavia tai muuten epämääräisen näköisiä kohtia kyllä kaivellaan ja syytä onkin, mitenkäs niitä pehmeitä muuten löytää. On löytynyt joskus minunkin autoistani.

        Valitettavasti käyttöauto alkaa olla elämänsä loppusuoralla siinä vaiheessa kun siinä alkaa ilmetä hitsaustarvetta, sitä hitsattavaa kun alkaa jatkossa olla melkein joka vuosi. Tekniikan korjailu tarvittaessa on paljon mielekkäämpää.


      • työ-kannattaa

        Tuollaisen Mazda 626 -89 omistajana voin sanoa, että auton saa säilymään hyvin ihan vähäisillä toimilla vuosikausia. Ajelin sen 15-vuotiaaksi ja n. 5 vuoden välein ostin suihkepullon suoja-ainetta, minkä suihkutin hiekan pahimmin pieksemiin kohteisiin. Irronnutta, vanhaa massaa voi tietysti hieman rapsutella, jos sitä sattuu näkymään pohjassa. Eli tunti töitä ja 15 € olivat sen suojauksen kustannukset. Auto pyöri paikkakunnalla vielä jonkun omistamana useita vuosia eli yli 20-vuotiaaksi, joten pieni satsaus suojaukseen kannattaa. Vain hölmö maksaa 1000 €.


    • vanha.pieru

      Oliko sillä sellainen kääpiölle sopiva kaivoshakku, jolla reiät hakkasi? Helsingissä olen sellaisia nähnyt katsastusmiehillä.
      Enää en vie autoani pääkaupunkiseudulla katsastukseen. Käyttämäni katsastusasema oli Trafin tilastojen mukaan Suomen 10 eniten vikoja löytävän aseman joukossa, eli Trafin mielessä lähes Suomen paras.
      Asema sijaitsee lähellä Helsingin keskustaa!
      Kaikki muutkin hyvät katsastusasemat löytyivät muistaakseni pääkaupunkiseudulta. Tilaston sai netistä noin 3 vuotta sitten, ja se on minulla jossain eri tietokoneessa tallessa. En ole sen jälkeen enää löytänyt uusia samanlaisia tilastoja Trafilta. Laittaisivat vaan niitä nettiin jakoon!

    • RUOSTESUOJAUS

      Lähes kaikki uutena mazdan ostaneet tietävät, että mazdat pitäisi aina uutena ruostesuojata jos ajoneuvoa pitää pitempään kuin 3 vuotta.
      Valmistajan tehdas ruostesuojaus on täysin kelvoton. Pahimpia mazda 6:sia oli 03-06 vuosimallit, faceliftin jälkeen (joskus 2006 puolivälissä) suojausta parannettiin, mutta se on edelleen hyvin kaukana Saksalaismerkkien vastaavista.

      Itselläni on ollut kaksi uutta mazda 6:sta aikanaan ja en suojannut niitä koska omistin autot vajaa kolme vuotta. Ruostesuojaus maksaa noin 1000€, mutta latiakaan siitä ei saa jälleenmyynti hinnassa takaisin. Nykyisin ajelen toyotalla joka on hoitanut suojauksen paljon paremmin, kestää vertailun Sakemannien kanssa.

      • autonhoitokintärkeää

        Monella ihmisellä on muutenkin käsitys auton hoidosta aivan hukassa. Jos ei ruostesuojaa autoaan niin toinen keino pidentää auton käyttöikää on auton alustan peseminen/pesettäminen vähintään 1-2 kertaa vuodessa, ettei suola jää muhimaan auton rakenteiseen pidemmäksi aikaa ruostuttamaan autoa. Kiireinen tai laiska ihminen kyllä voi pesettää autonsa vaikka automaattisessa, harjattomassa pesukoneessa missä on ominaisuutena alusta ja rengas huuhtelu. Parempi tämäkin vaihtoehto kuin jättää auto kokonaan pesemättä.

        Useimmiten se kyllä menee niin päin että ne kaikista eniten ruostuneet autot ovat juuri niitä joita ei juuri koskaan pestä ja vahata. Tämä auton merkistä riippumatta.
        Suola ei poistu mihinkään auton alustasta, rakenteista edes yli kuukaudenkaan kuluttua talven ja tiesuolauksen loppumisesta pelkästään vesisateessa ja vesilätäköistä ajamalla.

        Huvittavaa on kyllä ihmisten passiiviisuus/vastustus auton ruostesuojausta vastaan koska "ruostesuojaus on niin kallista". Mutta sitten kuitenkin mielellään tuhlataan paljon rahaa kalliisiin autostereoihin, bling bling vanteisiin, alustasarjoihin ja spoileriin, madallussarjoihin vaikka näillä ei ole juuri mitään vaikutusta auton käyttöikään. Ruostesuojaus tuo kuitenkin muutaman vuoden lisää auton käyttöikään. Alle tuhannella eurolla kyllä saa ruostesuojauksen jos kilpailuttaa ne ruostesuojaus firmat. Jos ostaa täysin uutta autoa niin joissakin tapauksissa sen ruostesuojauksen voi saada myös halvemmalla hinnalla.


      • halpakorjaus
        autonhoitokintärkeää kirjoitti:

        Monella ihmisellä on muutenkin käsitys auton hoidosta aivan hukassa. Jos ei ruostesuojaa autoaan niin toinen keino pidentää auton käyttöikää on auton alustan peseminen/pesettäminen vähintään 1-2 kertaa vuodessa, ettei suola jää muhimaan auton rakenteiseen pidemmäksi aikaa ruostuttamaan autoa. Kiireinen tai laiska ihminen kyllä voi pesettää autonsa vaikka automaattisessa, harjattomassa pesukoneessa missä on ominaisuutena alusta ja rengas huuhtelu. Parempi tämäkin vaihtoehto kuin jättää auto kokonaan pesemättä.

        Useimmiten se kyllä menee niin päin että ne kaikista eniten ruostuneet autot ovat juuri niitä joita ei juuri koskaan pestä ja vahata. Tämä auton merkistä riippumatta.
        Suola ei poistu mihinkään auton alustasta, rakenteista edes yli kuukaudenkaan kuluttua talven ja tiesuolauksen loppumisesta pelkästään vesisateessa ja vesilätäköistä ajamalla.

        Huvittavaa on kyllä ihmisten passiiviisuus/vastustus auton ruostesuojausta vastaan koska "ruostesuojaus on niin kallista". Mutta sitten kuitenkin mielellään tuhlataan paljon rahaa kalliisiin autostereoihin, bling bling vanteisiin, alustasarjoihin ja spoileriin, madallussarjoihin vaikka näillä ei ole juuri mitään vaikutusta auton käyttöikään. Ruostesuojaus tuo kuitenkin muutaman vuoden lisää auton käyttöikään. Alle tuhannella eurolla kyllä saa ruostesuojauksen jos kilpailuttaa ne ruostesuojaus firmat. Jos ostaa täysin uutta autoa niin joissakin tapauksissa sen ruostesuojauksen voi saada myös halvemmalla hinnalla.

        Kannattaako se ehdottomasti halvin ruostesuojaus ottaa?

        Kun oikein kilpailutetaan niin jostakinhan siinä lopulta tingitään.

        Onko halvimman pajan tarkkuus sellainen, että ihan jokaiseen paikkaan niitä aineita ruiskutetaan? Harva omistaja menee autonsa alle irrottelemaan suojuksia ja kurkkailee työn laatua.


    • ruosteeton6

      Tuntuu kummalta. Itse ostin pari kk sitten Mazda 6:n vm. -04. Tosi montaa vastaavaa Mazdaa kävin katsomassa ja kaikki oli pelleiltään ihan kelpo pelejä. Yhdessä oli orastavaa kukkaa takalokarin kaarissa. Tämän minkä ostin, syynäsin tarkkaan ja ei minkäänlaista ruosteongelmaa. Ruostesuojauksesta ei ole mainintaa mutta ilmeisesti jonkinlainen alustasuojaus sinne on joskus tehty. Eipä tule ainakaan ruosteista mitään ongelmia katsastuksella ihan lähimpiin vuosiin.

      • ikävääkyllä

        Masassa ei nuo pintapellit ruostukaan kovin pahasti, paitsi alustassa. Ruostuminen lähtee helmakoteloiden sisältä yms. Näin ollen nuo ruosteongelmat tulevatkin monelle yllätyksenä, kun pinnoiltaan vielä varsin siisti auto tuleekin hylätyksi katsastuksessa.

        http://www.iltalehti.fi/autot/200905159580553_au.shtml


    • nkdfkndf

      On sattunut minullekin, että katsastusmies hakkaa pohja rikki. Kävin itse edellisenä päivänä koko pohjan läpi samalla kun korjasin yhden olemassaolevan reiän eikä siellä ollut mitään, mistä hyvällä omallatunnolla voisi antaa hylsyn. Mutta niin vaan katsastusmies oli hakannut ruuvimeisselinsä sauman läpi ja saanut kammettua helmapeltiä erilleen. Ihan puhtaalla voimalla oli saatu reikä revittyä eikä ruosteella ollut juuri tekemistä asian kanssa.

      Vanhempien käyttöautojen kohdalla hylky on melkein pakollinen. Museoautoja eivät kehtaa rikkoa, mutta se 20 vuotias toyota tai volkkari, joka edelleen pelittää hyvin ja selviytyy päästömittauksista, mutta on kulahtaneet näköinen (=köyhän duunarin auto), joutuu armottomaan syyniin.

      Hitsaushommat ovat ihan normaalia korjaustyötä, jota tekevät kaikki korjaamot eikä ne nyrkkipajat ole välttämättä sen halvempia. Hinta on työn vaativuuteen nähden kova, mutta työmäärään nähden ihan kohtuullinen. Tarkoittaa sitä, että jos itse osaa hitsata ja on vehkeet, niin sitten ei kannata viedä korjaamoon, mutta muuten sitä asiaa on turha panikoida. Korjaamo nostaa auton pukille ja antaa hinta-arvion. Joitain satasia se pulittaa, jos on monta reikää. Mieti etukäteen kuinka paljon kannattaa leimasta maksaa. Hyvällä tuurilla kun nyt hitsautat autoa 400 eurolla, se on seuraavat 5 vuotta ruosteiden osalta kunnossa. Huonolla tuurilla ensi vuonna on uusia reikiä.

      • Ihmiseterilaisia

        Minulla ainakin Renuun hakattiin keskelle pohjaa suojauksen läpi tarkistusaukko ja todettiin ei ruostetta. Seuraavana vuonna tietysti sitten ko. kohdassa joka jäi suojaamatta oli. Maa on täynnä katsastuspaikkoja ja miehiä vielä enemmän. Joillakin saattaa olla sairas pätemisen tarve ja ko. tihutyö tuottaa nautintoa. Parhaimmillaan katsastus tuo esiin oikeissa mittasuhteissa auton viat . En ole enää mennyt itse katsastukseen mukaan ja luottamus saattaa kostautua. Pohjan huolto omatoimisesti vaatii nostolaitteet ja saattaa olla että vain 1000 euron suojaus kelpaa.


    • kldfjsfkldjklsd

      Minun kokemusten mukaan se pohjan paukuttelu katsastuksessa alkaa kun auto on täyttänyt 10 vuotta. Uudempia ei muuta kuin vilkaistaan ja jos on kuluneisuutta suojauksissa niin kehoittavat korjaamaan ruostesuojausta.
      Käytin erään uutena ostamani auton sen ensimmäisessä katsastuksessa kolmivuotiaana ja se oli todella läpihuutojuttu, kepoinen vilkaisu ja läpi meni että pätkähti.
      Eräs aikaisempi katsastuskokemus vanhan auton kanssa meni niin että tuli ajokieltolappu tuulilasiin, se oli kaikkein huonoimmin mennyt katsastus. Naurattaa ehkä nyt mutta silloin ei kyllä hymyilyttänyt yhtään...

      • Ruostevikainen

        Ihmettelen suuresti, miten jotkut autot ovat vuosikymmeniä liikenteessä ja jo pintakin päältä katsoen täynnä suuria ruostevaurioita. Jos auto on mersu se menee aina läpi, tai niin uskon. Minun naapurustossani on parkissa henkilöauto, joka on yli 20 vuotta vanha, päältä hyvän näköinen, mutta tekisi mieli kurkistaa pohjaa. Väitetään, että Suomen ilmastossa ei pysty noin vanhaa autoa pitämään hengissä. Omituisinta on, että vaikka kaikki muut ovat onnistuneet saamaan katsastuksessa läpi autonsa, mm. edelliset omistajat, mutta kun se on minun omistama siitä löytyy piileviä ruostevikoja heti.


      • Pösö205-89

        Minulla on kaksi 28 v Pösö 205:ta. 220 tuhatta ajetun viime perjantaina katsastin. Ei huomauttamista. Päästötkin olisivat kelvanneet katalysaattorimallin rajoihin. Auton ostin 4 v käytettynä. Kolariauto. Itse ruostesuojasin omalla pihalla ja asensin eturoiskeläpät.

        Toinen, 480 tuhatta ajettu seisoo tallissa. Ostettu ja ruostesuojattu kuten yllä. Pohjassa oli "pakoputkiitunnelin" sivulla sormenpään kokoinen reikä. Istuin ja matot pois, ruosteet pois, millin kuumasinkitystä pellistä noin 4 dm2 kokoinen paikka Sikaflexillä päälle, maalaus ja ruostesuojaus, matot ja istuin takaisin. Pitää katsastaa ja ottaa vuorostaan käyttöön ja ajaa loppuun.
        Varaosien saanti tökkii pahasti!


      • Per-kel
        Pösö205-89 kirjoitti:

        Minulla on kaksi 28 v Pösö 205:ta. 220 tuhatta ajetun viime perjantaina katsastin. Ei huomauttamista. Päästötkin olisivat kelvanneet katalysaattorimallin rajoihin. Auton ostin 4 v käytettynä. Kolariauto. Itse ruostesuojasin omalla pihalla ja asensin eturoiskeläpät.

        Toinen, 480 tuhatta ajettu seisoo tallissa. Ostettu ja ruostesuojattu kuten yllä. Pohjassa oli "pakoputkiitunnelin" sivulla sormenpään kokoinen reikä. Istuin ja matot pois, ruosteet pois, millin kuumasinkitystä pellistä noin 4 dm2 kokoinen paikka Sikaflexillä päälle, maalaus ja ruostesuojaus, matot ja istuin takaisin. Pitää katsastaa ja ottaa vuorostaan käyttöön ja ajaa loppuun.
        Varaosien saanti tökkii pahasti!

        J5 asuntoauto vm-88, katsastusmies sano että on aika vaihtaa vetoakselien kumit :D


    • ostasaksalainen

      Mazda on synonyymi ruosteelle, luulin kaikkien jo tiedostavan tämän, ilmeisesti ei sitten kuitenkaan.

      • jfjfhjfhhjfdg

        Kuitenkin Ihan Japnilaista laatutyötä noin perinteisesti eikä Ahmedit pistäneet kasaan Euroopan perukoilla.Pellit sitten totuttua paikallista kierrätyskamaa mitä muissakin takavuosina ja isoilla markkina-alueilla ei käyttöiät Suomen luokkaa.


      • frhgethwe
        jfjfhjfhhjfdg kirjoitti:

        Kuitenkin Ihan Japnilaista laatutyötä noin perinteisesti eikä Ahmedit pistäneet kasaan Euroopan perukoilla.Pellit sitten totuttua paikallista kierrätyskamaa mitä muissakin takavuosina ja isoilla markkina-alueilla ei käyttöiät Suomen luokkaa.

        Aika moni "japanilainenkin" automalli kootaan nykyään euroopassa tai jossain ihan muualla, esimerkiksi Turkissa.

        Nykypäivän japskeissa myös alihankintana hankitut osat ovat pääosin aika samaa tavaraa kuin esimerkiksi euroissakin, laatueroja ei näiltä osin juuri enää ilmene.

        Pellit japanilaisiin ilmeisesti yhä edelleen hankitaan jostakin Kiinan kierrätyskeskuksen jämävarastolta:)


      • raipei
        frhgethwe kirjoitti:

        Aika moni "japanilainenkin" automalli kootaan nykyään euroopassa tai jossain ihan muualla, esimerkiksi Turkissa.

        Nykypäivän japskeissa myös alihankintana hankitut osat ovat pääosin aika samaa tavaraa kuin esimerkiksi euroissakin, laatueroja ei näiltä osin juuri enää ilmene.

        Pellit japanilaisiin ilmeisesti yhä edelleen hankitaan jostakin Kiinan kierrätyskeskuksen jämävarastolta:)

        Mazda taitaa olla siitä erikoinen japanilainen auto, että se käsittääkseni tehdään edelleen japanissa. Liekö tuossa sitten syy siihen, että ruostesuojauksessa on jouduttu tinkimään, kuljetus Eurooppaan kun maksaa.

        Japanilaisten peltien laatu on kyllä parantunut merkittävästi, galvanoinnin myötä. Mutta ei ne taida vieläkään olla aivan sitä tasoa mitä parhaimmisto. Tämä nyt mutulla ja jyrkällä yleistyksellä.


    • ruostuu222

      Mazda 6 kori ruostuu liian helposti mitä niitä näkee.

      Golf 4 korin laatu taitaa olla paras

      • etteivaan

        Olisin kyllä kovin epäileväinen sen asian suhteen että golf olisi paras.


      • enuskotuota

        Näinpä viikonloppuna ympärikoria ruosteessa olevan passatin joka oli noin 2010 vuosimallia. Etenkin oven kahvojen ympäristö ja ovien alareunat oli täysin ruosteessa. Itsekin olen ollut siinä luulossa, että volkkari tekee parhaat ruostesuojaukset, mutta tuo yksilö ei sitä todellakaan ollut.


      • UusiOnAinaUusi
        enuskotuota kirjoitti:

        Näinpä viikonloppuna ympärikoria ruosteessa olevan passatin joka oli noin 2010 vuosimallia. Etenkin oven kahvojen ympäristö ja ovien alareunat oli täysin ruosteessa. Itsekin olen ollut siinä luulossa, että volkkari tekee parhaat ruostesuojaukset, mutta tuo yksilö ei sitä todellakaan ollut.

        Mistä tämä käsitys on lähtöisin että volkkari tekisi ruostumattomimmat autot? Ilmeisen hyvin on volkkarin propagandaosasto toiminut.

        Golfit ruostuttaa helmat puhki kymmenen vuoden ikäisinä, sama jetassa. Mexikolainen laatu ei ole sitä mitä ehkä eurooppalainen odottaisi.

        Oma arvaukseni on, että parhaat autot ruostumista vastaan tulee Ranskasta.


    • MuutoksiaVuosimalleissa

      2002-2007 Ekakorinen Mazda 6 on juurikin se ruosteherkkä malli, koska oli niin paljon suunnitteluvirheitä. 2 korinen Mazda6 joka esiteltiin 2008 jälkeen ei ruostu enää niin nopeasti.
      2013 tulikin sitten 3 korinen Mazda 6 joka on saanut ruostetestissä perus tason(average) tulokset, eli ei ruostu yhtään sen nopeammin kuin muidenkaan merkkien autot keskimäärin.

      Eli jos joku väittää Mazda 6 2013-2016 pahaksi ruostepommiksi. Niin se tyyppi on netin trollitero joka ei todellisuudessa tiedä asioista yhtään mitään.

      Koska täällä on näköjään mainittu Vibilägare. Niin laitanpa linkin suoraan heidän testiinsä
      http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-mazda-6-2013

      • EhkäJooEhkäEi

        Eipä nuo testit aina ole paikkaansa pitäneet. Vain aika ja Suomen suolatut talvet tulee kertomaan miten käy.

        Itse en mazdan kohdalla usko muutosta ennenkuin näen omin silmin.


      • NimenomaanEhkäEi

        Näin on. Nuo Vi Bilagaren omat ruostetestit kertovat lähinnä vain uuden auton ruostesuojauksen tasosta.

        Tuo samaisen lehden käsiinsä saama Swerea Kimabin tutkimus taas kertoo huomattavasti laajemmin jo käytetyn auton ruostumisesta, myös pintapeltien sisäpuolelta käsin.
        Tuossa tutkimuksessahan kaikki tutkittavat osat leikattiin auki juuri, jotta selviäisi ruostuminen myös sisältä käsin.

        Sinälläänhän pelkkä pellin pintaruoste ei ole niin ongelmallista ja sille voi vielä jopa tehdäkin jotain.
        Esimerkiksi helmakoteloiden syöpyminen sisältä päin on taas aivan eri luokan ongelma ja auto onkin nopeasti paalitavaraa.

        Finikorin sivuilta lainattu:

        Tietovuoto autojen ruostumisesta

        Uutiset 25 loka 2016

        Kuva: www.vibilagare.se
        Ruotsin autoteollisuuden tutkimuslaitoksen Swerea Kimabin raportista selviää, että autojen ruosteenesto on heikentynyt, vaikka kuluttajille uskotellaan toisin.

        Testissä tutkittiin läpileikkausmentelemällä useiden satojen autojen konepellin, ovien, takaluukun, takakaarien sekä helmojen ruostumista. Kappaleet siis leikattiin auki ja tutkittiin ruostevaurioita koteloista, joita kuluttaja ei pääse itse näkemään. Testissä ei siis tutkittu alustan ruostevaurioita, jotka on havaittavissa silmämääräisesti.

        Huolestuttavin tilanne oli etenkin Volkswagenin, Volvon sekä Toyotan osalta, joiden ruosteenesto on heikenyt aiempien vuosien testeistä eniten.


    • autojobbari

      Mitä?Sie ostit Mazda 6?Miehä sanoin siule jot elä sie vaa erehy ostamaa.
      No,nyt sie sit tiijjät jot romu sie siit sitte sait.
      Hukkaa o männy siun rahat.Myö sie äkki pois se romu.
      Jos vaa joku hölmö sen siult ostaa.

    • Muotivirheet

      Toki ne autot ruostuu, etenkin huolimattoman käsissä. Tärkeintä on onko ruoste niin paha, tai pahassa paikassa, että autoa joutuu jatkuvasti hitsaamaan. Tavallisin paikka on helmapellit ja lokasuojat. Nyt Fiatissani oli suoraan pohja, jota en päässyt itse tarkistamaan. Edellisissä autoissani on ollut ruostetta vasta vanhempana helmapelleissä, paitsi Samarassa, jonka repsikanpuoleista. sivuovea omistaja oli liottanut märässä lumihangessa useamman talven ja ovi ruosteessa vaikka auto melko uusi. Harmittaa vain jos auto massataan kunnolla ja katsastusmiehellä on oikeus raapia suojaus pois.

      • NojooMutta

        Mielestäni aika heikko esitys jos vuodessa menee pelti läpiruosteeseen, kun päältä otetaan massa pois. Sanoisin että tehtaalla galvanointi on jäänyt tekemättä. Ehkä katsastusmies siis nopeutti prosessia, joka olisi tullut eteen parin vuoden päästä jokatapauksessa.

        Itse ajan 20 vuotta vanhalla pösöllä, jossa ei ole koskaan massaa pohjassa ollutkaan, reikiä nolla.


      • Zincc

        Teräksen sinkkisuojaus perustuu siihen, että sinkki hapettuu eli ruostuu teräksen sijaan. Ja se ruostuminen on ajan funktio. Jos tänä vuonna aloitetaan prosessi, jossa sinkki hajoaa siten säästäen terästä, menee x-määrä vuosia, sinkin määrästä riippuen, kunnes sinkki on poltettu ja teräksen hapettuminen alkaa. Näin ollen kun katsastusmies raaputtaa vanhasta autosta massat pois, sieltä ei paljastu kuin uusi sinkitty teräs, vaan todennäköisesti sellainen metalli, jonka ruostesuojaus on jo kulunut. Ainoastaan, jos massa on laitettu suoraan uuteen autoon (mitä hyvin harvoin tehdään) on sinkityskin pysynyt kuin uutena koska se ei ole joutunut elementtien armoille.

        Ja siksi toisekseen raaputtaessaa massaa se katsastusmies luultavasti rikkoo sen sinkkipinnoitteen päästäen ilman kontaktiin suoraan teräksen kanssa. Sen jälkeen siinä ei mitään sinkitystä olekaan.


    • reikä.eikä.ruostetta
    • 32646346

      Mazdahan on teknisesti kaikista vähävikaisin auto (voittanut euroopan suurimman vähävikaisuustutkimuksen jo 2v peräkkäin) ja ajettavuuskin on eurooppalaisten tasoa (Volvo/Ford alusta). Vaatii kuitenkin se ruostesuojauksen uutena. Kyllä suojatusta varmasti saa enemmän hyvitystä jos uskaltaa avata suunsa ja pyytää, ei ne autokauppiaat tietenkään omasta aloitteesta maksa enemmän. Suojatut mazdat menevät kaupaksi erittäin nopeasti ja selvästi suojaamatonta korkeammalla hinnalla, ihan senkin takia koska kyseessä on teknisesti vähävikaisimpia merkkejä mitä on olemassa. Ja päihittää esim, myös vähävikaisen, Toyotan ajettavuudessa mennen tullen.

      Itsellä -03 mazda6 joka on kahdesti suojattu, ei ainakaan vielä ole merkiäkään pahoista ruostevaurioista, jokunen pieni pintaruostepilkku takakaaren sisäreunassa ja parissa kohtaa helmakoteloa. Mutta esim viime vuonna kun oli uusintakäsittelyssä suojaamossa, ei alustasta löydetty käytännössä ollenkaan ruostevaurioita.

      • 323BD

        Jaa että 2 vuotta, äläpäs vähättele, Mazda on ollut vähävikaisimpia autoja jo 80-luvun alkupuolelta alkaen.


    • onneksi_sain_halvalla

      Kävin katsomassa omaani, pari vuotta uudempaa Mazda 6:sta ja kyllä siinäkin on lähtenyt ruostuminen käyntiin. Harmi, että muuten hyvä auto ruostuu pois olemasta.

      • tällainenseolisi

        Harmi, ettei täydellistä autoa ole oikeastaan olemassakaan, kaikki ovat kompromisseja puutteineen ja selvine valmistus/suunntelumaahan liittyvine lapsuksineen.

        Täydellinen auto olisi kai sellainen, jossa olisi Volvon käytännöllisyys ja turvallisuus, Mazdan/Toyotan/Hondan sähköt, Renaultin ruostesuojaus, Alfa-Romeon muotoilu, Audin viimeistelyn taso sisätiloissa, Mercedeksen kestävät diesel moottorit,
        Ajettavuutta en mainitse, koska siinä niin monilla on sekä hyvät puolensa että puutteensa, riippuen täysin valmistajan painotuksista ajettavuuteen liittyen.


    • kuiterviks

      Jokaisella hyvällä korjaamolla tehdään hitsaustöitä. Tuli mieleen vanhat ajat, kun kommunistit oli katsastusmiehiä suurin osa. Jätin Porvoossa katsastukseen vuonna -83, vuosimallia -80 olevan Ford fiestan. Katsastaja hakkasi taltalla 10 cm välein pohjahelmoihin kummallekin puolelle reikiä. Pelti oli paksua ja ehjä. Näin siihen aikaan, tänäpäivänä katsastus toimii sutkot hyvin.

    • AliTikka

      Auto kannattaa pestä valkoviinietikalla niin ei ruostu. Raakana vaa pullo katolle ja levittelee vaikka pyyhkeellä ja antaa kuivua. Ei tartu lika eikä itikat.

    • Jooeikiitos

      En voi ymmärtää mazdan kehnoja pohjia. Ihan vertailun vuoksi itsellä ollut 15 vuotias pösö ei ole massaa pohjassa vaan vielä alkuperäinen maali eikä ruosteesta tietoakaan ja jos mazda on jo vuodessa parissa kevyesti kuparinruskea kauttaaltaan niin voi ihan suoraa sanoa että kyllä japanilaiset käyttävät surkeaa peltiä jos voi pelliksi edes sanoa. Sitten kun autosta maksaa uutena sen esim 25te niin itse olisin niin raivona että nykisin itseltäni hiukset päästä että onko tämä uusi auto muutaman vuoden päästä vain kuin kasa ruostetta. Joo eipä taida tulla japsia laitettua ajan euroilla ennemmin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe