Luomutomaatti?

ö-Öö

Kuka muistaa lentotomaatin?

Noh, se oli tavallista tomaattia, mitä tuotiin rahtilentokoneilla espanjasta suomeen. Ajat kehittyivät, suomeen alettiin tekemään kasvihuoneita. Edelleen tuodaan espanjasta tomaattia tänne.

Luin just jostain, eu kieltämässä suomalaisen luomutomaatin kasvattamisen kasvihuoneissa. Suomalaiset tomatin kasvattajat tietenkin käärkeissään. Tosin, suomalaisen "luomutomaatin" tuotanto muutama prosentti kotimaisesta. Niinnno, perusongelmana kai toi "luomu", Tota, kasvatetaan jossain karhuntaljassa keinokastelulla, keinovalolla ja keinolämmöllä jotain tomaatiksi kutsuttua "luomutuotetta". Höh, mitähän luomua tollasessa lie, en käsitä.

Maajussien rahastuskeinoja, joita koitetaan karsia.

Mulla ollut itellä joskus tomaattia kasvamassa. Kasvihuoneessa, koska ei kestä suomen kelejä. Kylläkin maassa, ilman keinovaloa, ilman keino lämpöä. Kastelu vesijohtovedellä. Sekin, piti alkaa taimia laitteleen kevättalvesta pirtissä, kun maassa lunta. Silloin juu oli keimolämpö ja keiovesikin, taimet maitopurkeissa. En mä niitä mitenkään luomutuotteiksi ajatellut. Idea oikeastaan oli, saa vaivattomasti tomaattia kesän ja saa vielä säilöä vihreitä tomaatteja. Vihreitä ei myydä kaupassa, net raakoja ja niissä jotain solamiinia, joka myrkkyä.

Mä ostan just tomaatitkin kaupasta hinta/laatu suhteen mukaan. Mun mielestä espanjalainen tomaatti pesee mennen tullen kaikki suomessa kasvatetut tomaatit edelleen. Hyvä maku, halpa hinta. Ei kiinnosta pätkääkään, miten ne espanjassa kasvatettu ja miten roudattu suomeen.

Onko joku ostanut suomalaista feikki "luomutomaattia"? Meinaan vaan, kuka mennyt maajussien vädätettäväksi. Mä en, toki joskus ostan suomalaista tomaattia, ihan vaan varmistaakseni, täysin tarpeeton ruokakasvi kasvatettavaksi suomessa. Jos jalostavat lumessa, avomaalla kasvavan tomaattilajikeen, harkitaan sitten asiaa uudelleen.

Sama pätee moneen muuhunkiin kasviin. Suomessa vain yksi satokausi, sillä toistaiseksi mennään, ilmastonmuutoksia odotellessä. Aikanaan kai saadaa kotimaista, aitoa luomupanaania, luomuappelsiineja jne. Helevetin törkee vedätys toi "luomutomaatti".

=DW=

40

1168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heikunkeikku

      Lapsuuskodissani oli aika iso kasvihuone. Tomaatteja enimmäkseen, pikkusen kurkkua ja joinakin vuosina maissia. Maissista en pitänyt lapsena, aikuisena vasta huomasin, että onpas hyvää.
      Äitini kasvatti taimet itse ja tosiaan kevättavella kaikki ikkunalaudat olivat täynnä tomaattien taimia. Vierivieressä ja niin hullulta, kuin se kuulostaakin, niin äitini laittoi narun ikkunakarmien reunoilta kulkemaan tomaatintaimien tueksi. Siis ettei ruukut putoa ikkunalaudalta lattialle.
      Katsoin tarkasti, etten niihin kasveihin vahingossakaan koske, sillä tomaatti haisee älyttömän pahalle, jos lehtiä heiluttaa. Muuten haju on siedettävä, melkein hajuton.

      Kun äitini oli istuttanut tomaatintaimet kasvihuoneeseen, niin sen jälkeen tomaattien hoito siirtyi isälleni. Oli muuten tarkkaa touhua kastelulla ja sillä, ettei kasvihuone tule liian kuumaksi. Kasvihuoneen päädyissä oli ovet ja tilanteen mukaan avattiin joko jompikumpi ovi sepposen selälleen tai sitten molemmat ovet.
      Kun taimet kasvoivat isommiksi, jokainen taimi sidottiin naruilla kattoon kiinni, että eivät pääse kaatumaan.

      Sato oli runsas. Siihen aikaan ei kaupoissa pahemmin ollut vihanneksia ja hedelmiä myytävänä, mutta "meidän" kaupassa (lähikauppa) oli, sillä isäni kuskas aimo kasat tomaatteja kauppaan myytäväksi. Kuten myös syksyisin omppuja ja luumuja.

      En ole ostanut luomutomaatteja. Ihan tavallisia oon pussiin kahmassut. Kotimaisia kuitenkin.

      Tänä kesänä ostin pensastomaatin. Tulee kuulemma ihan isoja normaaleja tomaatteja. Taimi on nyt aika iso ja muutamia vihreitä tomaatteja on näkösällä.
      Edelliskeväänä ostin tavallisia tomaatintaimia ja ne kasvoivat parvekkeella NIIN pitkiksi, että olin suorastaan helisemässä. Parvekkeen katto tuli vastaan ja jouduin naruilla ne ohjaamaan katon suuntaisesti. Se oli vihoviimeisin kerta, kun alan normaalien tomaattien viljelijäksi.

      On mulla paprikakin ruukussa. Ehkä metrin pituinen kasvi tällä hetkellä. Ilmat ovat olleet vaan tämmösiä paskamaisia, että eipä nuo mun kasvini kovin iloisilta näytä.

      Ai niin, vielä yks asia. Ostin kolme maissin tainta. Nekin vähän alakuloisia, mutta puolentoista metrin pituisia ne nyt kuitenkin on. Saas nähdä saanko satoa.

    • maissiiii

      Ookko käynyt tutkimassa kuinka niitä ekologisk tomatoja siellä epsanjassa kasvatetaan.
      Ihan on samanlaista vedätystä. Kasvihuoneissa tai muovihökötyksissä ne sielläkin kasvavat, ei avomaalla vaikka siellä aurinko porottaaaaa alvariinsa, afrikkalaisten kerjäläisten avustuksella kerätään ja tänne sinun syötäväksi toimitetaan.

      On niin kiva huomata kun aurinko paistaa tääällä armaassa suomenmaassa niin kotimaisen tomaatin hintakin laskee...aurinko se on, joka määrää hintaakin jos laatuakin.
      Kotimaisessa luomutomaatissa ei käytetä keinolannotteita - ja se kait ratkaisee vaik muuten karhuntaljassa keino sitä ja tätä kasvatetaankin.

      Mun mielestä kyllä kotimainen tomaatti on eri luokkaa kun joku epsanjalainen, espanjalaiseen sorrun joskus talviaikaan, kun kotimaisissa on niin hurja hinta, ovat niin mauttomia ja kovia ja vaikka mitä, mut kun on pakko ostaa talvellakin kun siitä sen päivän flavonoidin nappaan.

      NYT on niin ihanaa kun saa kotimaisia ja maukkaita hyviä tomaatteja. Epsanjalaisia en viitsi edes kotiin kantaa.

      • Heikunkeikku

        Minä oon ollut paikan päällä Espanjassa tutustumassa tomaattien viljelyyn. Ja tosiaankin ne ovat isoissa kasvihuoneissa. Eikä vain isoissa, vaan VALTAVISSA.

        En mielelläni osta talvella espanjalaisia tomaatteja, koska eivät ole laisinkaan maukkaan makuisia. Tomaatit olisivat "ketsuppina", jos ne kerättäis kypsinä. Vihreinä ne kerätään ja ne sitten kypsyvät ehkä matkan aikana? tai pienen säilytyksen jälkeen.

        Ehkä tomaattien (kotimaisten) hinnat vaihtelevat, riippuen mistä päin Suomea niitä ostelee. Täällä Vaasan ympäristössä on pilvin pimein tomaatinviljelijöitä ja niinpä tomaatteja on yllin kyllin saatavana ja mielestäni niiden hinnat ovat suhteellisen halvat.
        Kurkkuviljelijöitäkin riittää ja kurkkuja saa melkein ilmatteeksi.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Minä oon ollut paikan päällä Espanjassa tutustumassa tomaattien viljelyyn. Ja tosiaankin ne ovat isoissa kasvihuoneissa. Eikä vain isoissa, vaan VALTAVISSA.

        En mielelläni osta talvella espanjalaisia tomaatteja, koska eivät ole laisinkaan maukkaan makuisia. Tomaatit olisivat "ketsuppina", jos ne kerättäis kypsinä. Vihreinä ne kerätään ja ne sitten kypsyvät ehkä matkan aikana? tai pienen säilytyksen jälkeen.

        Ehkä tomaattien (kotimaisten) hinnat vaihtelevat, riippuen mistä päin Suomea niitä ostelee. Täällä Vaasan ympäristössä on pilvin pimein tomaatinviljelijöitä ja niinpä tomaatteja on yllin kyllin saatavana ja mielestäni niiden hinnat ovat suhteellisen halvat.
        Kurkkuviljelijöitäkin riittää ja kurkkuja saa melkein ilmatteeksi.

        "Yksin-kertaisesti sitten:

        Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
        300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
        10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
        Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
        Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
        Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
        Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
        Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
        Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
        Viikon eväs.
        Maksaa mitä maksaa"
        -
        Höyryttäessäni laitan TODELLA paljon Valko-Sipuli jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "Yksin-kertaisesti sitten:

        Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
        300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
        10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
        Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
        Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
        Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
        Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
        Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
        Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
        Viikon eväs.
        Maksaa mitä maksaa"
        -
        Höyryttäessäni laitan TODELLA paljon Valko-Sipuli jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.

        H.

        Kukaan ei ole kutsunut minua ikinä, eikä koskaan, suorastaan Milloinkaan huonoksi ruuanlaittajaksi.
        Niinpä on kenties vaikea uskoa, että en koskaan käytä ruuissani valkosipulia. Monet ihmiset vannovat valkosipulien nimeen, mutta vannokoot. Minä en vannoile.
        Inhoan valkosipulin makua. Inhoan sen hajua. Todella vastenmielinen tuote.
        Muita sipuleita käytän. Ja heevetin paljon käytänkin. Ruoka ei ole kunnon ruokaa, jos sipuleita on säästetty. Jälkiruuissa en sipulia käytä.

        Mainitsit myös Tartarpihvin. Syö sinä ja muut kaltaisesi raakaa lihaa. Minä en syö raakaa lihaa.

        Ja noista PAKASTEvihanneksista en enää viitsi kirjoittaa mitään.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Kukaan ei ole kutsunut minua ikinä, eikä koskaan, suorastaan Milloinkaan huonoksi ruuanlaittajaksi.
        Niinpä on kenties vaikea uskoa, että en koskaan käytä ruuissani valkosipulia. Monet ihmiset vannovat valkosipulien nimeen, mutta vannokoot. Minä en vannoile.
        Inhoan valkosipulin makua. Inhoan sen hajua. Todella vastenmielinen tuote.
        Muita sipuleita käytän. Ja heevetin paljon käytänkin. Ruoka ei ole kunnon ruokaa, jos sipuleita on säästetty. Jälkiruuissa en sipulia käytä.

        Mainitsit myös Tartarpihvin. Syö sinä ja muut kaltaisesi raakaa lihaa. Minä en syö raakaa lihaa.

        Ja noista PAKASTEvihanneksista en enää viitsi kirjoittaa mitään.

        "Heikunkeikku"

        Olisit kuitenkin voinut kirjoittaa aloittajan aiheeseen.
        Siihen jossa hän kopioi uutista EU:nin pyrkimystä Direktiiviin, jolla kielletään keino-tekoinen Luomu-tuotanto.
        Muualla kuin Keski-Euroopassa.

        H.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Kukaan ei ole kutsunut minua ikinä, eikä koskaan, suorastaan Milloinkaan huonoksi ruuanlaittajaksi.
        Niinpä on kenties vaikea uskoa, että en koskaan käytä ruuissani valkosipulia. Monet ihmiset vannovat valkosipulien nimeen, mutta vannokoot. Minä en vannoile.
        Inhoan valkosipulin makua. Inhoan sen hajua. Todella vastenmielinen tuote.
        Muita sipuleita käytän. Ja heevetin paljon käytänkin. Ruoka ei ole kunnon ruokaa, jos sipuleita on säästetty. Jälkiruuissa en sipulia käytä.

        Mainitsit myös Tartarpihvin. Syö sinä ja muut kaltaisesi raakaa lihaa. Minä en syö raakaa lihaa.

        Ja noista PAKASTEvihanneksista en enää viitsi kirjoittaa mitään.

        Olen valkosipulin ystävä. Käytän sitä lähes kaikkiin ruokiin, en kuitenkaan pullataikinaan tai jälkiruokiin. Kasvatan valkosipulia, itse kasvatettu on parempaa kun kaupasta ostettu.
        Cili ja valkosipuli antavat ruokaan makua, olen ehkä tottunut liiankin maustettuun ruokaan, mutta kun kerran tykkään niin teen sellaista.


    • Kukka-Kaali-Keitto viikon-lopuksi.
      Jo vain, sanoi tyttö tunturissa.
      Vaikka keräilikin kattilaan Jäkälää.
      -
      No minä en erehdy.
      Miehisyys velvoittaa osaamiseen keittiössäkin.
      Ruma-puheinen Tiina innosti ajatukseen keittiössään.
      -
      YLE:sta lähti taas yksi räävä-suinen A-nainen muihin hommiin.
      Johonkin perhe-liittoon.
      Ja niin on hyvästä.
      Arvokkaiden, kokeneitten herrojen naamalle ei nuori nainen saa koskaan hyppiä.
      Ei ainakaan ilman lupaa.

      H.

      • "Yksin-kertaisesti sitten:

        Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
        300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
        10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
        Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
        Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
        Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
        Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
        Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
        Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
        Viikon eväs.
        Maksaa mitä maksaa"
        -
        Höyryttäessäni laitan TODELLA paljon Valko-Sipuli jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.

        H.


    • arktinenbanaani
      • New-age

        Eivätkö ne Jaffat-tulloo-Jaffatkin tulleet lentäen?


    • ö-Öö

      Tiivistetysti

      Tomaatti ei kuulu suomen luontoon, kuinka moni käynyt poimimassa villejä tomaatteja jostain?

      Joku arveli suomen luomutomaatin kieltämistä eu.ssa lannoituksella. Syy kyllkin on, niitä kasvatetaan ravin tolavoilla, ei maassa. Siis jotain hiton karhuntaljaa ja ihan keinotekoiset kasvatusmenetelmät. Ekologisti aivan järjetöntä väittää suomalaist tomaattia luomuksi. Tuontitomaatteja ei väitetä luomuksi, ne tehomaatalouden tuotetta, kuin melkein kaikki mahdollinen nykyaikana.

      Mun mielestä luomua on se, mitä voi käydä keräämässä luontaisesti kasvavana jostain, sienet, marjat, voikukka jne. Melkein kaikki, mitä suomalainen tunkee suuhunsa, on tehomaataloudella tuotettua. Särki on luomukala, kirjolohi ei. Äärimmäinen tulkinta, mutta tollaseen tulokseen olen tullut.

      Pitääkin paistaa seitä ja tehdä poikkeuksellisesti pottumuussia. Noh, sei ei kasva suomessa ollenkaan, eikä pottu kasva ilman ihmistä suomessa ollenkaan. Ehkä jälkkäriksi panaania, sekään ei kasva suomessa, siis ollenkaan. Tässä luomutomaatti asiassa karmeinta, maajussit koittaa härskisti valehdella ja harhaanjohtaa paitsi euroopan unionia, myös suomen kansaa. Tukijaisrahojen takia,

      =DW=

      • Totta, täysiä rosvoja kaikki maajussit morsiamineen.
        Nirri pois mokomilta rahanahneilta valehtelijoilta.

        Muuten, ei kaikki metsässä kasvavakaan ole luomua, kun metsiäkin lannoitetaan.
        Luonnossa kasvava on eri asia kuin luonnonmukaisesti viljelty.

        Pistä vaan banaania poskeen, ties mitä luonnonmukaista lisuketta saat massuusi.


    • maissiiii

      Mustikka tai metsämansikka tai tatti , jonka tuolta metästä koppaas koppaat ei se ole mikään luomutuote. Se on luonnontuote. Ne ovat kaksi eri asiaa, luomu ja luonto jo sananakin.

      Passaa sitä paasata, jos ei edes tiedä mitä sana luomu tarkoittaa.

      • ö-Öö

        Älä sitten paasaa.

        Luomun määritelmä:

        http://luomu.fi/tietopankki/miten-luomu-maaritellaan/

        Suomalainen ns. "luomutomaatti" ei todellakaan täytä määritelmää mitenkään.

        Eikä tomaatti mitenkään kuulu suomen luontoon, vieraskasvi.

        Mä pidän tomaateista, syön niitä paljon, pidän paljon myös ketsupista jne. Mua vaan nyppii toi maajussien roistomaisuus ja rahanahneus. Suomitomaatti on suomitomaatti, luomun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

        =DW=


      • maissiii
        ö-Öö kirjoitti:

        Älä sitten paasaa.

        Luomun määritelmä:

        http://luomu.fi/tietopankki/miten-luomu-maaritellaan/

        Suomalainen ns. "luomutomaatti" ei todellakaan täytä määritelmää mitenkään.

        Eikä tomaatti mitenkään kuulu suomen luontoon, vieraskasvi.

        Mä pidän tomaateista, syön niitä paljon, pidän paljon myös ketsupista jne. Mua vaan nyppii toi maajussien roistomaisuus ja rahanahneus. Suomitomaatti on suomitomaatti, luomun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

        =DW=

        Huomaan, että meitähän on tässä ainakin kaksi paasaajaa. Luomu onkin sellainen asia, että sen puolesta kannattaa paasata, tosin vaikuttaa siltä, että ollaan aidan eri puolilla, vaan ei tuo haittaa, minä täällä viheriällä puolella ja sinä siellä myrkkyosastolla.
        Pääasia, että puhetta piisaa. Mulla onkin paljon lukkarinrakkautta luomua kohtaan kun yhäkin on jokunen varvas luomutilan ovenraossa. On tullut nähtyä se luomun kokemuspuolikin. Sen vuoksi paasaan siitä vain hyvää, vielä parempaa ja kaikkein parasta.
        Ei ne maanviljeliät ole sen ahneempia kuin esimerkiksi paperityöläisetkään. Jokainen suomalainen, joka tekee työtä, on palkkansa ansainnut ja jokaista työtä ja sen tekijää arvostan, ei nypi yhtään ei mikään. ja varsinkin arvostan maanviljelijöitä , koska tiedän mitä se työ on. Me suomalaiset voidaan olla vain tyytyväisiä, että vielä löytyy nuoria, jotka kaikesta huolimatta jaksavat jatkaa arvokasta työtään.
        Aktiiviviljelijän peltoja on hyvä katsella, pelloilla kasvaa muutakin vain siippa siellä toinen täällä.

        On tärkeää, että turvataan omavaraisuus elintarvikkeissa. Itse arvostan luomua pitsi maun myös terveellisyyden vuoksi, onhan se hauskaa tietää miten myrkyittä suomessa tai myrkyissä espanjassa esim. tomaatit ovat kasvaneet.
        Viljely ei ole koskaan näennäisviljelyä, eikös ne munakoisot vai mitä kiukkupippureita ne nyt olikaan, joita siellä sinunkin kasvihuoneessasi kasvaa, ei se ole näkymätöntä, vaatii työtä ja huolehtimista jne Ei siis ole sekään näennäistä.

        Olen syönyt todella hyviä luomussa kasvatettuja kirsikkatomaatteja ja keltaista paprikaa länsi-suomalaiselta puutarhalta. Nuo kirsikatomaatit olivat kuin makeisia.
        Niin ja suomessa kasvatettua luomumaissia, ei hassumpaa verrattuna espanjalaisiin kuiviin patukoihin.

        Saa tosiaan nähdä kuinka sen asetuksen kanssa käy kun se aikoinaan tulee voimaan, tuskin se luomutomaatin kasvatusta Suomessa lopettaa. Turvealustoilla kohopenkeissä nyt, asetus vaatii jotain yhteyttä maapohjaan, saas nähdä, kuinka se sitten järjestetään. En usko, että suomalaiset tässäkään asiassa jää tumput suorana katsomaan.

        No tulipas taas höpinää, lähdenkin tästä luomutilalle josta saan mansikat ja vatut, perunat ja sipulit ja..ja..melkein kaiken, tai oikeastaan menen juhlimaan syntymäpäiviäni ja syömään kaikkea luomussa ja varsinkin täytekakkua luomumansikoista.
        Sinullekin vaan hyviä hetkiä ihanien tomaattien seurassa, tähän aikaa vuodesta niitä voi syödä silleen, syötkö muuten sokerin vai suolan kanssa, entä muita mausteita.


      • ö-Öö
        maissiii kirjoitti:

        Huomaan, että meitähän on tässä ainakin kaksi paasaajaa. Luomu onkin sellainen asia, että sen puolesta kannattaa paasata, tosin vaikuttaa siltä, että ollaan aidan eri puolilla, vaan ei tuo haittaa, minä täällä viheriällä puolella ja sinä siellä myrkkyosastolla.
        Pääasia, että puhetta piisaa. Mulla onkin paljon lukkarinrakkautta luomua kohtaan kun yhäkin on jokunen varvas luomutilan ovenraossa. On tullut nähtyä se luomun kokemuspuolikin. Sen vuoksi paasaan siitä vain hyvää, vielä parempaa ja kaikkein parasta.
        Ei ne maanviljeliät ole sen ahneempia kuin esimerkiksi paperityöläisetkään. Jokainen suomalainen, joka tekee työtä, on palkkansa ansainnut ja jokaista työtä ja sen tekijää arvostan, ei nypi yhtään ei mikään. ja varsinkin arvostan maanviljelijöitä , koska tiedän mitä se työ on. Me suomalaiset voidaan olla vain tyytyväisiä, että vielä löytyy nuoria, jotka kaikesta huolimatta jaksavat jatkaa arvokasta työtään.
        Aktiiviviljelijän peltoja on hyvä katsella, pelloilla kasvaa muutakin vain siippa siellä toinen täällä.

        On tärkeää, että turvataan omavaraisuus elintarvikkeissa. Itse arvostan luomua pitsi maun myös terveellisyyden vuoksi, onhan se hauskaa tietää miten myrkyittä suomessa tai myrkyissä espanjassa esim. tomaatit ovat kasvaneet.
        Viljely ei ole koskaan näennäisviljelyä, eikös ne munakoisot vai mitä kiukkupippureita ne nyt olikaan, joita siellä sinunkin kasvihuoneessasi kasvaa, ei se ole näkymätöntä, vaatii työtä ja huolehtimista jne Ei siis ole sekään näennäistä.

        Olen syönyt todella hyviä luomussa kasvatettuja kirsikkatomaatteja ja keltaista paprikaa länsi-suomalaiselta puutarhalta. Nuo kirsikatomaatit olivat kuin makeisia.
        Niin ja suomessa kasvatettua luomumaissia, ei hassumpaa verrattuna espanjalaisiin kuiviin patukoihin.

        Saa tosiaan nähdä kuinka sen asetuksen kanssa käy kun se aikoinaan tulee voimaan, tuskin se luomutomaatin kasvatusta Suomessa lopettaa. Turvealustoilla kohopenkeissä nyt, asetus vaatii jotain yhteyttä maapohjaan, saas nähdä, kuinka se sitten järjestetään. En usko, että suomalaiset tässäkään asiassa jää tumput suorana katsomaan.

        No tulipas taas höpinää, lähdenkin tästä luomutilalle josta saan mansikat ja vatut, perunat ja sipulit ja..ja..melkein kaiken, tai oikeastaan menen juhlimaan syntymäpäiviäni ja syömään kaikkea luomussa ja varsinkin täytekakkua luomumansikoista.
        Sinullekin vaan hyviä hetkiä ihanien tomaattien seurassa, tähän aikaa vuodesta niitä voi syödä silleen, syötkö muuten sokerin vai suolan kanssa, entä muita mausteita.

        Sokeri???

        Joskus kakarana oli jonkun kans väittelyä tosta asiasta. Pidin kaverin sokeriväitettä lähinnä vitsinä. Ilmeisesti oli totta, nyt kuulin asiasta toista kertaa. Jos itse tomaattiin laitan jotain, suolaa. Noin salaateissa jne sitten tietenkin jotain soossia, tahi maustetta. Hmm, laitan aika usein salaatinkastikkeeseen hunajaa, tai salaattiin ananasta. Että kait sokeri sinällään toimisi, ikinä ei ole tullut mieleenkään kokeilla.

        Ei mulla mitään luomua vastaan ole. Tollanen luomutomaatista höpöttäminen vaan just sitä joutavaa jargonia ja asioitten vääristelyä, mikä tympii. Niin, mä kai synnyin luomutilalle. Sen muistan, kuuskytluvulla ilmestyi apulanta, sitä ennen oli lannoitettu lehmänlannalla. Ja lehmänlantaa käytettiin kasvimailla ja kasvihuoneissa, niin kauan, kuin oli kantturoita. Siinä tosin se, kantturat nyt söi apulannalla kasvatettua heinää...

        Suomessa hoetaan paljon iskulauseita, "Suomalainen", "luomu", Lähiruoka", "puhdas" jne. Niitä hoetaan jokapaikassa. Tuo suomalaisuus erittäinkin kyseenalainen määritelmä. Aina joskus käy käryjä, kun suomalainen makkara tehdään hollantilaisesta sianlihasta tms. Propagandakoneisto aika hyvin aivopessyt ihmiset.

        Hikiä on pottupitäjä. Mistään muualta suomessa ei saa niin kurjia pottuja, kuin osulasta. K-kaupassa sentään Pirkka-pottuja, ne yleensä kohtalaisia. Hupaisaa, pottupeltoja silmän kantamattomiin, mutta kaupoista niitä ei voi ostaa, kuin ihan poikkeustapauksissa. Noh, en juurikaan syö pottuja.

        Yks hyvä yritys huijata oli. Pottuviinatehdas yritti saada joutsenlipputunnusta vientivotkaansa. Niinno, suomalainen design pullo ja vesi hikiäläistä lähdevettä, pullotettu hikiällä. Ongelmaksi tuli, se oli tehty ranskalaiseen tentuun. Ne koitti selittää, että tentun osuus niin pieni, ei merkitystä. Niinno, kai se alkoholi niinkuin tärkein raaka-aine votkassa. Jos ois mennyt läpi, se ois niinkuin vastannut tätä luomutomaattia asiana.

        Hinta/laatu, niitten mukaan mä ostokseni teen. Suomalaisissa elintarvikkeissa net ei kohtaa useinkaan. Propagandahokemiin en kiinnitä huomiota. Suomalaisuuden tai luomulla mainostaminen päinvastoin herättää epäilyä, että asia kääntyy itseään vastaan.

        =DW=


      • ö-Öö

        Maajussipropagandaa.

        Lässytetään energiasta, jolle ois muutakin käyttöä. Mitenkä net "luomupakkaukset" lie kasvatettu jne. Kandee juu jossain suomessa koittaa paukkupakkasilla kasvattaa trooppisen alueen kasveja, luomuahan se tietenkin on.

        Suomessa kolme pahaa ongelmaa, lestaatit, loispummieläkeläiset ja maajussit. Kaikki elävät yheiskunnan loispummeina.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Maajussipropagandaa.

        Lässytetään energiasta, jolle ois muutakin käyttöä. Mitenkä net "luomupakkaukset" lie kasvatettu jne. Kandee juu jossain suomessa koittaa paukkupakkasilla kasvattaa trooppisen alueen kasveja, luomuahan se tietenkin on.

        Suomessa kolme pahaa ongelmaa, lestaatit, loispummieläkeläiset ja maajussit. Kaikki elävät yheiskunnan loispummeina.

        =DW=

        Lestaateilla tarkoitat vissiin lestadiolaisia ja maajussi on kyllä tuttu sana. Tämän maan ongelmat on kyllä ihan muualla, kuin heissä.
        Loispummieläkeläiset on sellainen sana, jota en käsitä ollenkaan, joten en voi sitä myöskään analysoida.
        No pakkasessahan ei kasveja kasvateta, vaan säilytetään.


      • eppu2 kirjoitti:

        Lestaateilla tarkoitat vissiin lestadiolaisia ja maajussi on kyllä tuttu sana. Tämän maan ongelmat on kyllä ihan muualla, kuin heissä.
        Loispummieläkeläiset on sellainen sana, jota en käsitä ollenkaan, joten en voi sitä myöskään analysoida.
        No pakkasessahan ei kasveja kasvateta, vaan säilytetään.

        Monesti olen ajatellut kieltäytyyköhän ö-Öö itse nostamasta eläkettään, vai onko hän työelämässä hamaan loppuun asti?


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Monesti olen ajatellut kieltäytyyköhän ö-Öö itse nostamasta eläkettään, vai onko hän työelämässä hamaan loppuun asti?

        Jaa-a taitaa vaan pönkittää jotain omassa egossaan.
        Totuus voi olla ihan toisenlainen mitä täällä esittää.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Maajussipropagandaa.

        Lässytetään energiasta, jolle ois muutakin käyttöä. Mitenkä net "luomupakkaukset" lie kasvatettu jne. Kandee juu jossain suomessa koittaa paukkupakkasilla kasvattaa trooppisen alueen kasveja, luomuahan se tietenkin on.

        Suomessa kolme pahaa ongelmaa, lestaatit, loispummieläkeläiset ja maajussit. Kaikki elävät yheiskunnan loispummeina.

        =DW=

        Sen vielä haluan kysyä, että todenna nyt sitten omat väittämäsi, ehkä löydät jonkun propagandamestarin lausunnon, joka yleensäkään viljelystä tiedä mitään.
        Sinäkin suollat kaikenlaista karhuntaljajuttua. Voi sitä joku uskoakin.
        Olet kyllä verbaalisesti lahjakas, pystyt kyllä pyörittämään asioita niin, että Sinua uskotaan, vaikka puhuisit vaan omia käsityksiäsi.


      • funtsaa_dorka
        ö-Öö kirjoitti:

        Maajussipropagandaa.

        Lässytetään energiasta, jolle ois muutakin käyttöä. Mitenkä net "luomupakkaukset" lie kasvatettu jne. Kandee juu jossain suomessa koittaa paukkupakkasilla kasvattaa trooppisen alueen kasveja, luomuahan se tietenkin on.

        Suomessa kolme pahaa ongelmaa, lestaatit, loispummieläkeläiset ja maajussit. Kaikki elävät yheiskunnan loispummeina.

        =DW=

        "Suomessa kolme pahaa ongelmaa, ..."
        Sekä suolikaksneloselle kännipäissään kirjoittelevat typerykset.

        Ilman yhteiskunnan tukea meiltä saattaa loppua sapuska...
        https://yle.fi/uutiset/3-9720894


      • ö-Öö
        eppu2 kirjoitti:

        Sen vielä haluan kysyä, että todenna nyt sitten omat väittämäsi, ehkä löydät jonkun propagandamestarin lausunnon, joka yleensäkään viljelystä tiedä mitään.
        Sinäkin suollat kaikenlaista karhuntaljajuttua. Voi sitä joku uskoakin.
        Olet kyllä verbaalisesti lahjakas, pystyt kyllä pyörittämään asioita niin, että Sinua uskotaan, vaikka puhuisit vaan omia käsityksiäsi.

        Monillahan luetun ymmärtäminen hankalaa.

        Jotkut uskoo iskulauseisiin, kuten teitsikin. Tosiasia, eu ei hyväksy kotimaista "luomutomaatiksi". Syy just toi mikälie kasvatusmenetelmä. Mutta koko tomaatinviljely suomessa niin kaukana luomusta, kuin olla ja voi. Läpätetään, että energia on jotain hukkaenergiaa. Miten niin, ei se sitä muuta, että tomaatin viljeleminen kasvihuoneissa vie älyttömästi energiaa. Senkin energian vois käyttää johonkin järkevämpään, vaikka myydä sähkölaitokselle.

        Koko aloituksen ydin oli just toi sana "luomu", miten sitä käytetään kuluttajien harhaanjohtamiseen. Maajussit ihan varmasti keksivät jonkin kepulikonstin, että eu myöntää aikanaan luomustatuksen. Ei se tomaatti sillä nimella miksikään muutu. Sitten vaan kuluttajien huijaaminen on niinkuin virallisesti hyväksyttyä. Vaan, kuinka helevetin kauan suomalaisia ahneet maajussit huijanneet sitä ennen valehtelemalla?

        Maanviljelyyn liittyy niin paljon tuubaa, ihme että ihmiset ei ajattele. Maajusseilla hirveän pitkä historia pökkäyttelystä, sellaine oikeastaan kuuluu niitten ammattiin. Ja pitää muistaa, net ei elä tuotteillaan, tukijaisilla melkein kaikki elävät. Kuluttajahinnoista syyttävät kauppaa. entäpä jos poistettaisiin kaikki tukijaiset ja alkaisivat ottamaan todellisen hinnan kaupassa tuotteilta. Tuloshan olisi, kukaaan ostaisi suomalaista järkyttävän hinnan takia. Nyt viis miljoonaa ihmistä maksaa suoralla, tai välillisellä verolla 50 000,n maajussin elannon.

        Ennusteiden mukaan tilojen määrä putoaa muutamassa kymmenessä vuodessa 10 000.n, sitten hauskuus kai alkaakin. Ollaan tavallaan kolhoosiyhteiskunnassa. Pieni jengi kerää fyrkat, koko kansa maksaa lystin. Ihan varmasti silloin viimein hokataan, se ja sama, mitä viljelevät, kunhan se on itsensä kannattavaa. Loppuu luomutomaatit kaupasta ja saadaan syödä korkealaatuista ja edullista espanjalaista tomattia sitten. Mikään hiton feikkitomaatti ei käy enää kaupaksi.

        Elintarvikeitsevaraisuudesta puhutaan. Se pitäisi ollakin. Feikkitomaattien viljely ei ole mitenkään järkevää, eikä tarpeellista suomessa. Maassa ollut ruispulaa, maitopulaa, ties mitä. Ikinä ei ole ollut tomaattipulaa. Globalisaatio, se tasapainottaa asioita, suomessa kun vaan yks satokausi. Ympärivuotinen viljely aina kaukana aidosta luomusta.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Monillahan luetun ymmärtäminen hankalaa.

        Jotkut uskoo iskulauseisiin, kuten teitsikin. Tosiasia, eu ei hyväksy kotimaista "luomutomaatiksi". Syy just toi mikälie kasvatusmenetelmä. Mutta koko tomaatinviljely suomessa niin kaukana luomusta, kuin olla ja voi. Läpätetään, että energia on jotain hukkaenergiaa. Miten niin, ei se sitä muuta, että tomaatin viljeleminen kasvihuoneissa vie älyttömästi energiaa. Senkin energian vois käyttää johonkin järkevämpään, vaikka myydä sähkölaitokselle.

        Koko aloituksen ydin oli just toi sana "luomu", miten sitä käytetään kuluttajien harhaanjohtamiseen. Maajussit ihan varmasti keksivät jonkin kepulikonstin, että eu myöntää aikanaan luomustatuksen. Ei se tomaatti sillä nimella miksikään muutu. Sitten vaan kuluttajien huijaaminen on niinkuin virallisesti hyväksyttyä. Vaan, kuinka helevetin kauan suomalaisia ahneet maajussit huijanneet sitä ennen valehtelemalla?

        Maanviljelyyn liittyy niin paljon tuubaa, ihme että ihmiset ei ajattele. Maajusseilla hirveän pitkä historia pökkäyttelystä, sellaine oikeastaan kuuluu niitten ammattiin. Ja pitää muistaa, net ei elä tuotteillaan, tukijaisilla melkein kaikki elävät. Kuluttajahinnoista syyttävät kauppaa. entäpä jos poistettaisiin kaikki tukijaiset ja alkaisivat ottamaan todellisen hinnan kaupassa tuotteilta. Tuloshan olisi, kukaaan ostaisi suomalaista järkyttävän hinnan takia. Nyt viis miljoonaa ihmistä maksaa suoralla, tai välillisellä verolla 50 000,n maajussin elannon.

        Ennusteiden mukaan tilojen määrä putoaa muutamassa kymmenessä vuodessa 10 000.n, sitten hauskuus kai alkaakin. Ollaan tavallaan kolhoosiyhteiskunnassa. Pieni jengi kerää fyrkat, koko kansa maksaa lystin. Ihan varmasti silloin viimein hokataan, se ja sama, mitä viljelevät, kunhan se on itsensä kannattavaa. Loppuu luomutomaatit kaupasta ja saadaan syödä korkealaatuista ja edullista espanjalaista tomattia sitten. Mikään hiton feikkitomaatti ei käy enää kaupaksi.

        Elintarvikeitsevaraisuudesta puhutaan. Se pitäisi ollakin. Feikkitomaattien viljely ei ole mitenkään järkevää, eikä tarpeellista suomessa. Maassa ollut ruispulaa, maitopulaa, ties mitä. Ikinä ei ole ollut tomaattipulaa. Globalisaatio, se tasapainottaa asioita, suomessa kun vaan yks satokausi. Ympärivuotinen viljely aina kaukana aidosta luomusta.

        =DW=

        Monella on se muukin ymmärtäminen hankalaa.......


      • ö-Öö
        funtsaa_dorka kirjoitti:

        "Suomessa kolme pahaa ongelmaa, ..."
        Sekä suolikaksneloselle kännipäissään kirjoittelevat typerykset.

        Ilman yhteiskunnan tukea meiltä saattaa loppua sapuska...
        https://yle.fi/uutiset/3-9720894

        Mnaah

        Tossa pläjäyksessä ei kai ollut kenellekään mitään uutta, siihen oli vaan keräilty erilaisia asioita läjään ja jaariteltiin niitten perusteella. Sellainen huvitti, en ollut tiennytkään
        Oulun olevan eteläsuomea, aina kai sitä vadelmaa siellä korkeuksilla on kasvanut.

        Tosta sai käsityksen, mansikkahan se maan elintarvike omavaraisuuden tae on.

        Muutamia asioita sivuutettiin. Saastuminen, maan köyhtyminen, lannoitukseen käytettävien mineraalien loppuminen, tehomaatalouden ongelmat. Etenkin sivuutettiin geeniteknologia kasvinjalostuksessa. Noin tomaateista puhuen. Suomesta saa ostaa perunan ja tomaatin risteytystaimia. Samaa kasvisukua, pottuja, joitten varsissa sitten tomaatteja. Noh, yksivuotisia, eikä valmistuote. Ei kasva siemenistä, pitää käsin yhdistellä, vähän kuin omenapuille joskus tehdään.

        Ja mainitaa nyt vaikka hamppu. Ollut unholassa suomessa, vaikka perinteinen viljelykasvi. Noh, sitä voi syödä, käyttää energiantuotantoon, valmistaa vaikka vaatteita. Jostain syystä sitäkään ei hyödynnetä. Paljon kaikenlaista muutakin.

        Ai niin, sekin, suomessa saatu väestönkasvu aisoihin, syntyvyys alenee. Vähemmän suita ruokittavana. Se ihan perusjuttu koko maapallomn elintarvikehuollossa. Jos ihminen ei lisääntyisi hallitsemattomasti, mitää ruokapulaa ei ikinä tulisi. Jossain Nigeriassa lapsia 7,6 per nainen, suomessa pikkasen alle kahden.

        Tukijaiset paha asia. Annetaan välillistä kehitysapua ylikansoitetuille maille jo nyt, etenkin tulevaisuudessa, jollei systeemiä pureta. Järkevämpää olisi käyttää ne rahat naisten sterilointiin ja kortonkeihin nigeriassa.

        =DW=


    • Minä luin artikkelin EU:in aikeista.
      Joten en ole harha-käsitteinen.
      -
      Pitäisiköhän koko LUOMU-käsite muuttaa.
      Kehittelin mielessäni että mihinkäs sitten.
      LAMU-olisi hyvä.
      Siinä on mukana Lanta, Laatu, Multa ja Mukainen.
      Sanan Luonto käyttö on kasvatuksessa idioottimaista, kuten teevee jo totesikin.
      Laaja-mittainen Ansari-viljelys vaatisi kyllä lehmille avanne-pussit.
      Ravitkin saattaisivat saada uusia ulottuvuuksia.
      Kanoja meillä on auttamattomasti liian vähän.
      Ne vähätkin Kanojen-tuotokset menevät ikkuna-laudoille ja Tilli-penkkeihin.

      H.

    • ö-Öö

      Hoi tomppelit

      Aloitus oli näennäisluomutomaatista ja maajussien kusetuksesta asiasta. Kommentit ei käsittele itse asiaa juurikaan. Pieni asia ehkä kansantaloudelle, kuvastaa helevetin hyvin maatalouden tilaa suomessa.

      Kommentteja aloituksen aiheeseen?

      =DW=

      • Näennäisluomutomaatteja ei ole olemassakaan, eikä mitään maajussikusetusta.
        Emmekä me kommentoijat ole sen enempää tomppeleita, kuin Sinäkkään.


      • ö-Öö
        eppu2 kirjoitti:

        Näennäisluomutomaatteja ei ole olemassakaan, eikä mitään maajussikusetusta.
        Emmekä me kommentoijat ole sen enempää tomppeleita, kuin Sinäkkään.

        Näennäisluomutomaatteja myydään kaupoissa, maajussit kusettaa aina ja palstalla on kyllä teitä tomppeleita.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Näennäisluomutomaatteja myydään kaupoissa, maajussit kusettaa aina ja palstalla on kyllä teitä tomppeleita.

        =DW=

        Kyllä ne kusettajat ovat ihan jossain muualla ja mitä tomppeliuteen tulee, sekin riippuu siitä miltä suunnalta ja miltä korkeudelta asiaa katsoo.


    • Kirkas-katse

      Tulli palauttaa vuosittain suuret määrät vihanneksia ja hedelmiä takaisin tuottajille, kun niissä todetaan EU:ssa kiellettyjä torjunta-aineita.
      Minä luin jokunen vuosi sitten lehtimiesryhmästä, joka kierteli portugalin kasvitarhoilla tutkimassa minkälaisia kasvinsuojeluaineita siellä käytetään. No.. laillisiahan ne oli, tynnyreitä oli tuoteselostuksineen ja viljelijällä kirkas katse.
      Mutta sitten toimittajat vierailivat paikallisilla kaatopaikoilla ja siellähän oli oikein tynnyrivuoria.
      Itäeuroopassa valmistettuja tehomyrkkyjä joita ei EU:hun saa edes tuoda😎.
      Viljelijät ei tinneet niistä mitään🤷. Että näin kaksnaamasta touhua siellä.

      • Katselin muutama vuosi sitten dokumenttia, joka oli jostain etelä-euroopan maista.
        Ajoivat tietä jonka varret oli täynnä jätevuoria, yht´äkkiä aukeni vehreä mansikkatila ja sen rajalta taas jätevuoret jatkuivat.
        Muistan miettineeni, millainen on maaperä mansikkatilalla.
        Ostan aina kotimaista sekä luomusta, että tavallisesta ruokatuotannosta.


      • eppu2 kirjoitti:

        Katselin muutama vuosi sitten dokumenttia, joka oli jostain etelä-euroopan maista.
        Ajoivat tietä jonka varret oli täynnä jätevuoria, yht´äkkiä aukeni vehreä mansikkatila ja sen rajalta taas jätevuoret jatkuivat.
        Muistan miettineeni, millainen on maaperä mansikkatilalla.
        Ostan aina kotimaista sekä luomusta, että tavallisesta ruokatuotannosta.

        "eppu2"

        Hienoa!
        Aina on hyvästi matkia minua. :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Hienoa!
        Aina on hyvästi matkia minua. :)

        H.

        Lopeta tuo hölmöily.


      • samaa-sorttia
        eppu2 kirjoitti:

        Katselin muutama vuosi sitten dokumenttia, joka oli jostain etelä-euroopan maista.
        Ajoivat tietä jonka varret oli täynnä jätevuoria, yht´äkkiä aukeni vehreä mansikkatila ja sen rajalta taas jätevuoret jatkuivat.
        Muistan miettineeni, millainen on maaperä mansikkatilalla.
        Ostan aina kotimaista sekä luomusta, että tavallisesta ruokatuotannosta.

        Täällä kotimaassa on paljonkin mansikka- ja muitakin viljelmiä aivan maanteiden tuntumassa, myös hiekkateiden jotka pöllyävät kuivalla kelillä, emme me taida olla paljon sen puhtoisempia kuin muutkaan. Maahan tuotettuja poimijoita näkyy kesäisin mustikkametsällä teiden tuntumassa samaan syssyyn pimitaan mustikat sekä juolukat, puolukat sekä sianmarjat ja säilötyistä sekasienistä ei voi olla yhtään varma mitä siellä on seassa. Viime kesänä ostin muka kotimaisia mansikoita, myöhemmin paljastuivat Virolaisiksi. Ensi viikolla menen itse poimimaan mansikat ystäväni tuttavan syrjäiseltä luomutilalta ja muut marjat sekä sienet poimin itse metsästä.
        Niin ja vielä ... ne Espanjalaiset tomaatit ovat aivan sikahyviä siellä Espanjassa, kun saa kypsänä poimittuna, samoin mansikat.


    • ö-Öö
      • New-age

        En kiinnitä huomiota enää luomuun, mutta ostan ensisijaisesti kotimaista, jos hinta on järkevä. Voi olla, että on jotain pienyrittäjiä, joilla on ns. puhtaampia tuotteita ja myyvät suoraan niitä.
        Mutta kasvaako maassa mikään ilman lannoitusta aika-ajoin. Joitain kasveja voi vaihdella vuoro vuosina ja maa jotenkin parantuu.
        Eli luotan pikkulippuun ja se on siinä.
        Marjojen ja sienien osalta, täytyy kait tuntea tienoot, onko myrkytetty tms.
        tietää, mistä poimis.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe