Öljyvärimaalaus vs akvarellimaalaus

Black Orange

Eli kertokaas tietäväiset mitä eroja on öljyvärimaalauksella ja akvarellimaalauksella, hyvät ja huonot puolet. Kumpaa suosittelette aloittelevalle maalarille joka haluaa vesiväreistä eroon?!?

22

27987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väinö*

      Jos kyseinen taiteilija haluaa eroon vesiväreistä, niin suosittelen annetuista vaihtoehdoista ehdottomasti öljyvärejä.

    • wwwoman

      Aloitin itse kokeilla maalausta pari vuotta sitten ja öljyvärit ovat todella paljon parempia käsitellä kuin vesipohjaiset.Eivät leviä sinne minne ei pitäisi ja jäljen korjausmahdollisuudet ovat huomattavasti paremmat.Värit ovat vahvempia ja sekoittaminen helppoa.
      Rohkeasti vain kokeilemaan, tulet varmasti positiivisesti yllättymään...ja aikaakin saat kulumaan aika reippaasti,kun innostut!

      • Black Orange

        Eli jos nyt sitten haluaisin aloittaa öljyvärimaalauksen, niin mitä sitä sitten pitäisi hankkia ja onko se kallista?!?


      • Eräs taiteilija Hesasta
        Black Orange kirjoitti:

        Eli jos nyt sitten haluaisin aloittaa öljyvärimaalauksen, niin mitä sitä sitten pitäisi hankkia ja onko se kallista?!?

        Kohtalaisen kallista! Ainakin minulle.

        Tarvitset öljyvärejä: perusvärit musta valkoinen on erittäin hyödyllinen.

        Vanhasta paidasta voit repiä rättejä, joihin voit maalattuasi putsata pensselejä.

        Tarvitset tärpättiä, maalauskursseilla hyväksytään kalliimpi vain hajuton tärpätti, jota käytän myös itse pääasiassa. Terveellisempää myös kotioloissa.

        Muutamia pensseleitä. Osta ainakin yksi/muutama kalliimpi, joka/jotka on tarkoitettu öljyvärimaalaukseen. Muotoja pensseleillä on monia, voi kokeilla jotain ovaalin tai viuhkan tai pyöreän pensselin muotoakin.

        Pohjia, joille maalataan, on kangas ja kovia 'pahvi?' pohjia. Kun aloitin itse tein kokeiluja halvoille pahvipohjille.
        Parempia kangaspohjia saa valmiiksi tehtyinä (olen myös joskus niitä itse käyttänyt). Valmiit kangaspohjat on:
        1. puuvilla (halvempi)kangaspohjia
        2. tai pellava (kallis) kangaspohjia

        Sen sijaan, että ostaa valmiina, on tosi hauskaa tehdä itse pohja!
        Itse ostan yhteen tauluun 4 kehyspuusta ja pellava kangasta. Niittauskoneella laitan kankaan kehikon ympärille. (=Työläs homma :)) Sitten otan vaikkapa valkoista gessoa (taideliikkeet myy) ja maalarin pensselillä laitan gessoa pari kolme kerrosta kehikon ympärillä hieman löysästi olevan pellavakankaan päälle. Gesson pitää kuivaa aina edellisen sivellys kerran jälkeen.

        Gesso kuivaa nopeasti joten sulje aina:
        1. gessoastia
        2. pidä vesi viilipurkissa tms. valmiina, jonne laitat pensselin, jossa gessoa, ettei hyvä pensseli kuivu gessoon.

        Monet myös liimaavat kankaan ennen gesson levitystä jänisliimalla tai muulla.

        Mutta noita yllä olevia ei tarvitse tehdä, jos ostat valmiin pohjan. Ihan kätevää. Siihen on hyvä opetella!!

        Itse käytän kohtalaisen paljon pellavaöljyä, jonka olen aikoinaan ostanut apteekista. Sekoitan sitä muutaman tipan tuubista ottamaani väriin paletilla. Valkoiseen en sitä kovin helpolla sekoitan, kun kuulemma valkoinen väri pellavaöljyyn sekoitettuna voi muuttua keltaiseksi ajan saatossa. Jos ei tykkää pellavaöljystä, voi sekoitta tippoja tärpättiä, jolloin väri juoksee paremmin kun maalaat. Voit maalata myös suoraan tuubista, ei haittaa mitään. Mutta kokeile, mikä sopii sinulle!

        Palettina voit käyttää taideliikkeestä ostettua puista/paperi palettia. Itse käytän pestyä maitopurkkia, jonka olen aukaissut ja levittänyt neliöksi. Väri pysyy siinä imeytymättä palettimateriaaliin. Ja tulee halvaksi.

        HUOMIO! Jos sinulta jää ylimääräistä maalia paletille kun taulu on jo valmis, älä heitä menemään. Voit laittaa pakastimeen, jolloin väri edelleen hyvää, kun uudestaan alat maalaamaan!

        Varmasti moni asia unohtui sanomatta, mutta muut korjailee/lisäilee!


      • Nimetön
        Eräs taiteilija Hesasta kirjoitti:

        Kohtalaisen kallista! Ainakin minulle.

        Tarvitset öljyvärejä: perusvärit musta valkoinen on erittäin hyödyllinen.

        Vanhasta paidasta voit repiä rättejä, joihin voit maalattuasi putsata pensselejä.

        Tarvitset tärpättiä, maalauskursseilla hyväksytään kalliimpi vain hajuton tärpätti, jota käytän myös itse pääasiassa. Terveellisempää myös kotioloissa.

        Muutamia pensseleitä. Osta ainakin yksi/muutama kalliimpi, joka/jotka on tarkoitettu öljyvärimaalaukseen. Muotoja pensseleillä on monia, voi kokeilla jotain ovaalin tai viuhkan tai pyöreän pensselin muotoakin.

        Pohjia, joille maalataan, on kangas ja kovia 'pahvi?' pohjia. Kun aloitin itse tein kokeiluja halvoille pahvipohjille.
        Parempia kangaspohjia saa valmiiksi tehtyinä (olen myös joskus niitä itse käyttänyt). Valmiit kangaspohjat on:
        1. puuvilla (halvempi)kangaspohjia
        2. tai pellava (kallis) kangaspohjia

        Sen sijaan, että ostaa valmiina, on tosi hauskaa tehdä itse pohja!
        Itse ostan yhteen tauluun 4 kehyspuusta ja pellava kangasta. Niittauskoneella laitan kankaan kehikon ympärille. (=Työläs homma :)) Sitten otan vaikkapa valkoista gessoa (taideliikkeet myy) ja maalarin pensselillä laitan gessoa pari kolme kerrosta kehikon ympärillä hieman löysästi olevan pellavakankaan päälle. Gesson pitää kuivaa aina edellisen sivellys kerran jälkeen.

        Gesso kuivaa nopeasti joten sulje aina:
        1. gessoastia
        2. pidä vesi viilipurkissa tms. valmiina, jonne laitat pensselin, jossa gessoa, ettei hyvä pensseli kuivu gessoon.

        Monet myös liimaavat kankaan ennen gesson levitystä jänisliimalla tai muulla.

        Mutta noita yllä olevia ei tarvitse tehdä, jos ostat valmiin pohjan. Ihan kätevää. Siihen on hyvä opetella!!

        Itse käytän kohtalaisen paljon pellavaöljyä, jonka olen aikoinaan ostanut apteekista. Sekoitan sitä muutaman tipan tuubista ottamaani väriin paletilla. Valkoiseen en sitä kovin helpolla sekoitan, kun kuulemma valkoinen väri pellavaöljyyn sekoitettuna voi muuttua keltaiseksi ajan saatossa. Jos ei tykkää pellavaöljystä, voi sekoitta tippoja tärpättiä, jolloin väri juoksee paremmin kun maalaat. Voit maalata myös suoraan tuubista, ei haittaa mitään. Mutta kokeile, mikä sopii sinulle!

        Palettina voit käyttää taideliikkeestä ostettua puista/paperi palettia. Itse käytän pestyä maitopurkkia, jonka olen aukaissut ja levittänyt neliöksi. Väri pysyy siinä imeytymättä palettimateriaaliin. Ja tulee halvaksi.

        HUOMIO! Jos sinulta jää ylimääräistä maalia paletille kun taulu on jo valmis, älä heitä menemään. Voit laittaa pakastimeen, jolloin väri edelleen hyvää, kun uudestaan alat maalaamaan!

        Varmasti moni asia unohtui sanomatta, mutta muut korjailee/lisäilee!

        Paletiksi käy myös voipaperi pahvinpalaseen kiinnitettynä.

        Valmiita maalinesteitä voi kanssa käyttää, tai sekoittaa itse, pelkkä tärpätti ei kovin hyvä. Yleensä öljyn määrää lisätään kerros kerrokselta.

        Tarkoitit kai kovalevyä? Kovalevy (sileä puoli) olisi hyvä kevyesti hioa hiekkapaperilla ennen gessoamista.

        Liimaukseen käy myös liivate, ja muunkinlaisia pohjusteita voi kokeilla jos tykkää kokkailla, esim. puoliöljypohja: liivatetta, 1 osa sinkkijauhoa, 1 osa liitujauhoa ja 1 osa pellavaöljyvernissaa.


      • sassa
        Eräs taiteilija Hesasta kirjoitti:

        Kohtalaisen kallista! Ainakin minulle.

        Tarvitset öljyvärejä: perusvärit musta valkoinen on erittäin hyödyllinen.

        Vanhasta paidasta voit repiä rättejä, joihin voit maalattuasi putsata pensselejä.

        Tarvitset tärpättiä, maalauskursseilla hyväksytään kalliimpi vain hajuton tärpätti, jota käytän myös itse pääasiassa. Terveellisempää myös kotioloissa.

        Muutamia pensseleitä. Osta ainakin yksi/muutama kalliimpi, joka/jotka on tarkoitettu öljyvärimaalaukseen. Muotoja pensseleillä on monia, voi kokeilla jotain ovaalin tai viuhkan tai pyöreän pensselin muotoakin.

        Pohjia, joille maalataan, on kangas ja kovia 'pahvi?' pohjia. Kun aloitin itse tein kokeiluja halvoille pahvipohjille.
        Parempia kangaspohjia saa valmiiksi tehtyinä (olen myös joskus niitä itse käyttänyt). Valmiit kangaspohjat on:
        1. puuvilla (halvempi)kangaspohjia
        2. tai pellava (kallis) kangaspohjia

        Sen sijaan, että ostaa valmiina, on tosi hauskaa tehdä itse pohja!
        Itse ostan yhteen tauluun 4 kehyspuusta ja pellava kangasta. Niittauskoneella laitan kankaan kehikon ympärille. (=Työläs homma :)) Sitten otan vaikkapa valkoista gessoa (taideliikkeet myy) ja maalarin pensselillä laitan gessoa pari kolme kerrosta kehikon ympärillä hieman löysästi olevan pellavakankaan päälle. Gesson pitää kuivaa aina edellisen sivellys kerran jälkeen.

        Gesso kuivaa nopeasti joten sulje aina:
        1. gessoastia
        2. pidä vesi viilipurkissa tms. valmiina, jonne laitat pensselin, jossa gessoa, ettei hyvä pensseli kuivu gessoon.

        Monet myös liimaavat kankaan ennen gesson levitystä jänisliimalla tai muulla.

        Mutta noita yllä olevia ei tarvitse tehdä, jos ostat valmiin pohjan. Ihan kätevää. Siihen on hyvä opetella!!

        Itse käytän kohtalaisen paljon pellavaöljyä, jonka olen aikoinaan ostanut apteekista. Sekoitan sitä muutaman tipan tuubista ottamaani väriin paletilla. Valkoiseen en sitä kovin helpolla sekoitan, kun kuulemma valkoinen väri pellavaöljyyn sekoitettuna voi muuttua keltaiseksi ajan saatossa. Jos ei tykkää pellavaöljystä, voi sekoitta tippoja tärpättiä, jolloin väri juoksee paremmin kun maalaat. Voit maalata myös suoraan tuubista, ei haittaa mitään. Mutta kokeile, mikä sopii sinulle!

        Palettina voit käyttää taideliikkeestä ostettua puista/paperi palettia. Itse käytän pestyä maitopurkkia, jonka olen aukaissut ja levittänyt neliöksi. Väri pysyy siinä imeytymättä palettimateriaaliin. Ja tulee halvaksi.

        HUOMIO! Jos sinulta jää ylimääräistä maalia paletille kun taulu on jo valmis, älä heitä menemään. Voit laittaa pakastimeen, jolloin väri edelleen hyvää, kun uudestaan alat maalaamaan!

        Varmasti moni asia unohtui sanomatta, mutta muut korjailee/lisäilee!

        Öljyvärimaalit ja tarvikkeet ovat tosiaan kohtalaisen kalliita, mutta oikein käytettynä todella riittosia. Muista aina pestä pensselit käytöt jälkeen. Näin pidennät niiden käyttöikää huomattavasti.

        Maalausnestettä kannattaa käyttää maalatessa. Tosin jos haluaa paksumpaa jälkeä.. Maalausnesteitä myydään myös valmiina. Esim. "liquid" (en ole varma nimestä) kuivattaa maalin nopeasti. Todella kätevää jos harrastaa kerrosmaalausta. Ja kannattaa myös muistaa öljyvärejä käytettäessä, että aina öljysempää seuraavaan kerrokseen. Muuten maalaus saattaa ruveta halkeilemaan ajan myötä.

        Yksi hyvä itse sekoitettava maalausneste on tärpätin, dammarin ja pellavaöljyn sekoitus. Käyttäessäsi tätä muista aina lisätä pari tippaa öljyä maalatessasi seuraavia kerroksia (kuten äsken huomautin).

        Myös pelkkää tärpättiä voi käyttää, mutta itse en niin välitä siitä. Mielestäni maali juoksee paremmin käytettäessä muita nesteitä. Varsinkin öljyä.

        Et välttämättä tarvitse mustaa väriä. Sen saa sekoitettua itsekkin -> sekoita kaikkia värejä sekaisin -> mustaa. Ei tietenkään valkoista, jollet harmaata halua.

        Öljyväripensseleitä todella tarvitset. Muita hyviä ostoksia ovat esim. palettiveitsi jolla sekoitat maalit (sillä voi myös levittää väriä tauluun). Oikeestaan sitä väriä voi laittaa tauluun ihan millä tahansa. Mielikuvitus vain on rajana.

        Ja vielä tuosta taulupohjien pohjustamisesta. Se liima ennen gessoo on hyvä. Se pidentää taulujen ikää. Ja voit myös maalata pelkille liimapohjille. Ne tosin imevät enemmän maalia.


      • Eräs kokeillut
        Eräs taiteilija Hesasta kirjoitti:

        Kohtalaisen kallista! Ainakin minulle.

        Tarvitset öljyvärejä: perusvärit musta valkoinen on erittäin hyödyllinen.

        Vanhasta paidasta voit repiä rättejä, joihin voit maalattuasi putsata pensselejä.

        Tarvitset tärpättiä, maalauskursseilla hyväksytään kalliimpi vain hajuton tärpätti, jota käytän myös itse pääasiassa. Terveellisempää myös kotioloissa.

        Muutamia pensseleitä. Osta ainakin yksi/muutama kalliimpi, joka/jotka on tarkoitettu öljyvärimaalaukseen. Muotoja pensseleillä on monia, voi kokeilla jotain ovaalin tai viuhkan tai pyöreän pensselin muotoakin.

        Pohjia, joille maalataan, on kangas ja kovia 'pahvi?' pohjia. Kun aloitin itse tein kokeiluja halvoille pahvipohjille.
        Parempia kangaspohjia saa valmiiksi tehtyinä (olen myös joskus niitä itse käyttänyt). Valmiit kangaspohjat on:
        1. puuvilla (halvempi)kangaspohjia
        2. tai pellava (kallis) kangaspohjia

        Sen sijaan, että ostaa valmiina, on tosi hauskaa tehdä itse pohja!
        Itse ostan yhteen tauluun 4 kehyspuusta ja pellava kangasta. Niittauskoneella laitan kankaan kehikon ympärille. (=Työläs homma :)) Sitten otan vaikkapa valkoista gessoa (taideliikkeet myy) ja maalarin pensselillä laitan gessoa pari kolme kerrosta kehikon ympärillä hieman löysästi olevan pellavakankaan päälle. Gesson pitää kuivaa aina edellisen sivellys kerran jälkeen.

        Gesso kuivaa nopeasti joten sulje aina:
        1. gessoastia
        2. pidä vesi viilipurkissa tms. valmiina, jonne laitat pensselin, jossa gessoa, ettei hyvä pensseli kuivu gessoon.

        Monet myös liimaavat kankaan ennen gesson levitystä jänisliimalla tai muulla.

        Mutta noita yllä olevia ei tarvitse tehdä, jos ostat valmiin pohjan. Ihan kätevää. Siihen on hyvä opetella!!

        Itse käytän kohtalaisen paljon pellavaöljyä, jonka olen aikoinaan ostanut apteekista. Sekoitan sitä muutaman tipan tuubista ottamaani väriin paletilla. Valkoiseen en sitä kovin helpolla sekoitan, kun kuulemma valkoinen väri pellavaöljyyn sekoitettuna voi muuttua keltaiseksi ajan saatossa. Jos ei tykkää pellavaöljystä, voi sekoitta tippoja tärpättiä, jolloin väri juoksee paremmin kun maalaat. Voit maalata myös suoraan tuubista, ei haittaa mitään. Mutta kokeile, mikä sopii sinulle!

        Palettina voit käyttää taideliikkeestä ostettua puista/paperi palettia. Itse käytän pestyä maitopurkkia, jonka olen aukaissut ja levittänyt neliöksi. Väri pysyy siinä imeytymättä palettimateriaaliin. Ja tulee halvaksi.

        HUOMIO! Jos sinulta jää ylimääräistä maalia paletille kun taulu on jo valmis, älä heitä menemään. Voit laittaa pakastimeen, jolloin väri edelleen hyvää, kun uudestaan alat maalaamaan!

        Varmasti moni asia unohtui sanomatta, mutta muut korjailee/lisäilee!

        Viestissä tarvikkeita on kuvattu lähes ammattimaisen maalarin tarvikkeet ja työtavat. Sehän saattaa säikäyttää aloittelijaa. Helpoin ja yksinkertaisin tapa kokeilla öljyvärimaalausta on hankkia aloitussetti vesiliukoisia öljyvärejä, valmiiksi pohjustettu pahvinen pohja sekä pari kappaletta hyvälaatuisia siveltimiä. Palettina käy vaikka muovilautanen. Vesiliukoisuus tekee sen ettei tarvitse läträtä hankalien liuottimien kanssa. Itse olen tällä tavalla tutustunut öljyvärimaalaukseen pelkästään positiivisin kokemuksin.Toki harrastuksen kehittyessä päädytään samaan kuin taiteilija hesasta, eli halutaan kokeilla myös uutta - ja siinähän se harrastuksen hienous onkin.


    • Miciz

      Kannattaa kanssa kokeilla akryylimaaleja.. niillä on öljyväriominaisuudet mutta ne ovat vesipohjaisia ja siten myös helpompi käsitellä..

    • Eräs taiteilija Hesasta

      Samaten suosittelen.
      Unohtui vaan mainita..itsekkin aloitin akryylimaaleilla. Niitä saa taidetarvikeliikkeistäå myös. Tuubin kyljessä lukee mikä on öljy mikä akryylimaali. Akryylimaalit terveellisempiä esim. astmaatikoille, eivät haise samalla lailla kuin 'öljyserkkunsa'.
      Lienevät myös halvempia!?
      Maalauspohjana olen käyttänyt akryyleillä samanlaisia pohjia kuin öljyväreille, mutta kannattaa kysyä taidekaupoista varmuudeksi.

      Akryylimaalit vaativat vain veden pensselien puhdistukseen.

      • Jortikka-Jorma

        Akryylit EIVÄT TODELLAKAAN ole terveellisempiä kuin öljyt. Tiedeätkö sinä mitä kaikkea paskaa siinä on. Akryylit ovat siksi petollisia, että ne eivät haise kuten tärpätti.


      • joopa joo
        Jortikka-Jorma kirjoitti:

        Akryylit EIVÄT TODELLAKAAN ole terveellisempiä kuin öljyt. Tiedeätkö sinä mitä kaikkea paskaa siinä on. Akryylit ovat siksi petollisia, että ne eivät haise kuten tärpätti.

        Eläs ite puhu paskaa, akryylimaalit ovat täysin myrkyttömiä.


      • Matias
        joopa joo kirjoitti:

        Eläs ite puhu paskaa, akryylimaalit ovat täysin myrkyttömiä.

        Akryylivärit ovat myrkyllisempiä kuin öljyvärit. Ne eivät haise, mutta ne aiheuttavat mm. syöpää.
        Minä ainakin jättäisin akryylivärit pois.


      • joopa joo
        Matias kirjoitti:

        Akryylivärit ovat myrkyllisempiä kuin öljyvärit. Ne eivät haise, mutta ne aiheuttavat mm. syöpää.
        Minä ainakin jättäisin akryylivärit pois.

        Mistä te tollasta olette saaneet päähänne? Okei, ne voi olla pahaksi jos niitä oikein syömään aletaan. Mutta periaatteessa ne ovat myrkyttömiä. Ja sillä saletti.


    • Ihmettelee

      Montaa on mieipidettä!
      Ketä uskoa?
      Onko kellään perusteluja printatussa muodossa, lehtiartikkeleita aiheesta tms.?

      • taiteilija sutinen

        siis väärin käytettynä. aina ko maalaa niin muistaa tuulettaa hyvin ja kiertää "myrkkypurkkien ja tuubien" korkit kiinni.ei kai sitä elämästä selviä hengissä noittenkaan mömmöjen kanssa touhatessa.


      • öljy luonnonmukainen

        Akryyli on synteettinen ja öljy (tässä tapauksessa pellava-) luonnonmukainen, siitä varmaan tulee johtopäätös että muovipohjaiset akryylivärit on myrkyllisiä.

        Joku tuolla aiemmin sanoi että öljyvärit haisee, mutta minusta ainakin ne tuoksuu, pellavaöljy nimenomaan tuoksuu ihanalle. Jos käyttää paljon tärpattiä, niin sitten varmasti haisee, mutta ei ole muutenkaan hyvä ajatus käyttää pelkästään tärpättiä.

        Akryylivärit taas mun mielestä haisee sikapahalle, ja jos olen niillä pitemmän aikaa suttaillut niin tulee semmonen sekava olo niin lapsena kun oli liimaillut jotain pikaliimalla tai käyttänyt niitä sellasia spriiliukosia tusseja.


    • artopp

      Myrkyllisyys riippuu enemmänkin väriaineesta, ei aina sideaineista.

      Esimerkiksi kaikki kadmiumvärit (kadmiumpunainen jne.) ja kromivärit (esim. krominkeltainen jne.) ovat myrkyllisiä.

      Hajuttomuus ei valitettavasti tarkoita myrkyttömyyttä. Hajuton tärpätti ei ole myrkytöntä.

      Lisätietoa löytyy hakusanalla "Taiteilijan työsuojeluopas" Kirjoja löytyy kirjastoista.

    • aleksi

      tarkoitit varmaan akryylivärejä, ja öljyvärejä no.. oikeestaan öljyvärit kuivuu n 1kk normissa paikassa ,kauemmin ja akryyli värit nopeemmin n. 20 min ite käytän akryylivärejä / kannattaa niitä

      • Päättärin tekijä

        Olen ollut kuvataidekoulussa normikoulun ohessa (1996 - 2002) ja aloitin öljyväreillä ja koko kangaspojan kiinnittämisellä ja pohjustamisella. Tuolloin kävin tätä koulua kerran viikossa, jolloin öljyvärit ehtivät kuivua hyvin ennen suraavaa maalaushetkeä.
        Nyt askaroin päättötyöni parissa ja aikataulu on tiukka - marraskuussa on deadline. Siksi olen tutustunut akryylivärihin, joista pidän enemmän kuin öljyväreistä monesta syystä: akryylit kuivuvat nopeammin, ovat astmaatikolle helpompia, pensseleiden peseminen on PALJON helpompaa, niitä on helppo käsitellä.
        En osaa sanoa kummankaan myrkyllisyydestä, mutta öljyvärien kanssa tulee käytettyä tärpättiä, joka yllättävästi tuhoaa aivosoluja ja kaikkea muuta hauskaa -näin ollen sanoisin pitäväni akryylimaaleja parempina.
        Tietenkin öljyvärit ovat hienommat ja kunnon värit ja saattaa olla että öljyvärit ovat ilmaisuvoimaltaan akryylimaaleja syvemmät mutta silti olen saanut akryyleillä aikaan jälkeä, johon itse olen erittäin tyytyväinen.


    • Kuolemaan tuomittu

      Maalasin öljyväreillä ja tietenkin kun olen tälläinen vähä-älyinen niin käsin. Tuleeko siitä syöpää? En saa väriä mitenkään pois käsistä ja kokeilin vettä ja saippuaa mutta se ei lähde pois ja haju on kamala! Mikä neuvoksi?!?

    • Richie

      Maalatessa kannattaa käyttää kertakäyttö- tai muovihanskoja. Värin saa pois kätevästi kuumalla vedellä ja esim. Fairyllä. Kannattaa lukea toi Taiteilijan työsuojeluopas.

    • vesiliukoinöljyväri

      Ettekö ole kuulleet vesipohjaisista öljyväreistä? Esimerkiksi W&N Artisan sarja on nimenomaan ölyvärejä mutta vesiliukoisia (eivät akryylejä).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1849
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      190
      1507
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1421
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      168
      1386
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      990
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      933
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      921
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe