Mitä ajatella korjaamon toiminnasta?

Saabistinro900

Tervehdys veljet ja sisaret,

Alta löytyy ongelman kuvaus, josta nyt on kyse. Alla mainituin speksein auto vietiin Essedoc-huoltoon Munkkiniemen Nesteelle Helsingissä, jossa auto on nyt ollu 7 viikkoa!!!

Tänään huoltamon esimies soitti, että he ovatkin sitä mieltä, että Laakkosen arvio on ollut väärä ja Saabista on mennyt pelkkä turbo, eikä koko moottori, kuten Laakkonen ilmoitti ja sen korjaaminen töineen ja osineen tulis nyt maksamaan 1450 euroa. Ja hinta ei tipu millään alle 1250 euron.

Kuten kaikista viesteistäni paistaa läpi, niin olen teknisissä asioissa todella tumpelo, enkä osaa kunnolla argumentoida korjaamolle asiasta. Mitähän tästä kaikesta tulisi ajatella, kun lähtötilanne oli tuo alla kuvattu ja korjausaika edellä mainittu. Eniten tietysti pelottaa maksaa nyt itsensä vararikkoon ja sen jälkeen ajaa autolla kuukausi, jonka jälkeen se laukeaa tielle, koska moottori oli sittenkin paskana.

Auttakaa, please kokemuksella, näkemyksellä, tai edes valistuneilla arvauksilla?

t: P

Lyhyt kuvaus tapahtuneesta uusintana:

SAAB 900SE 2.0 Turbo, 136kw, vm.95, aj. 220tkm (alkuvuosi 2005): Essedoc Oy:ssä asiakkuuteni on kestänyt yli 3 vuotta em. auton ja aikaisemman vm. 88 SAAB 900i:n osalta.

0. Edellinen öljynvaihto 200tkm, ei huomautettavaa

1. Auto kävi kotipihalla ojassa 20.10.2004

2. Katsastuksessa 29.10.2004 huomattiin, että 3kpl moottorin kannatinpulteista on poikki.

3. Moottori korjattiin 29.11.2004 Essedoc Oy:ssä Munkkiniemen Nesteellä.
- Samassa yhteydessä moottoriin tehtiin mm. sytytystulppien ja öljyn vaihto. Muita toimenpiteitä olivat mm. valaistuksen korjaaminen, alatukivarsien ja akun vaihto.

4. Auto katsastettiin korjattuna 29.11.2004.

5. Maaliskuun 10. auto ilmoitti ”Check Engine” pariin otteeseen, mutta valo sammui.

6. Maaliskuun 13. auton SID3 ajotietokone ilmoitti ”Check Oil”

7. Maaliskuun 14. auto vietiin Herttoniemen Länsiautoon testerin testattavaksi vian määritystä varten. Länsiauton huolto ilmoitti, ettei autossa ole öljyä ja että moottori on vioittunut käyttökelvottomaan kuntoon. Samassa yhteydessä todettiin, että moottorin öljynpaineanturi ei toimi.

- Minne öljy on kadonnut?
- Onko moottorin öljypohja vaurioitunut ojassa käynnin seurauksena?
- Jos öljypohja on vaurioitunut, niin onko sitä huomattu öljynvaihdon yhteydessä?
- Onko moottoriin lisätty vaihdon yhteydessä vaadittava määrä öljyä, kuten toimeksiannossa pyydettiin ja laskussa laskutettiin?

Saabin moottori on ollut moitteettomassa kunnossa ennen em. episodia. Episodin aikana auto ei ole savuttanut, eikä jättänyt öljylammikkoa allensa. Katsastuksessa 29.10 / 29.11. ei auton päästömittauksissa ollut huomautettavaa.

Jos auton moottorin kunnossa tai öljyn kulutuksessa ei ole ollut huomautettavaa ennen huoltoa, eikä huollossa, lienee perusteltua olettaa, että autolla pystyisi turvallisesti ajamaan normaaliajoa ainakin 3kk, ennen kuin auton moottori on öljyn puutteen vuoksi käyttökelvoton.

10

3347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auto nyt?

      Sanoit että veit sen testeriin. Ilmeisesti siis ihan normaalisti ajoit sen sinne. Jos sinne laitettiin öljyä lisää niin eikö se sen jälkeen enää toiminut?

      • saabistinro900

        Siis joo, kyllä autolla pystyi ajamaan, eli eteenpäin pääsi, mutta kun öljyä lisättiin, niin savutus oli niin sakeaa, että piti heittää ajo kesken pois, ennen kuin joku soittaa poliisille.


      • huono juttu
        saabistinro900 kirjoitti:

        Siis joo, kyllä autolla pystyi ajamaan, eli eteenpäin pääsi, mutta kun öljyä lisättiin, niin savutus oli niin sakeaa, että piti heittää ajo kesken pois, ennen kuin joku soittaa poliisille.

        Ihan uteliaisuudesta kysyisin vielä onko mitattu öljynpaineet? Turbohommat ei ole itselle tuttuja joten enpä viitsi kommentoida muuten asiaa. Ilman mahdollista turbovikaa kone pitäisi kyllä ilman muuta avata.
        Harmillista kun öljykello oli rikki, muutenhan olisit öljyn vähenemisen huomannut siitä. Aina tulee mieleen kaikkea omituista. Jos huollossa olisi hajoitettu kone niin varmasti olisi öljyvalo jollain tapaa sammutettu. Autojobbarien tapahan on juuri tämä kun yritetään myydä autoa jossa öljyvalo palaa tai vilkauttaa ja jota siitä syystä ei muuten saisi myytyä.


    • Ehdotan että käsket tutkimaan ja vaihtamaan ahtimen , jos tarvitsee. Osaavat kyllä tarkastaa onko ahdin rikki ja se on nopea toimenpide. Jos auto ei toimi uudella ahtimella, vika on moottorissa. Auto ei varmasti toimi ollenkaan jos vika on moottorissa ja näin ollen se voidaan korjata samalla korjaamokäynnillä. Kannattaa muuten aina pyytää nähdä vanhat osat että et maksa turhasta. Jos huoltomies on tiennyt että autoa on kolhittu, voit kyllä olettaa että öljypohjan kunto on tarkastettu.

    • jussi

      munkkiniemen neste ja vie saabisi kunnon saab korjaajalle, jätkä on entinen saab-scania asentaja eli tietää kaiken saabisi toiminnasta ja niiden häiriöistä.
      Eli tikkurilan nesteen yhteydessä toimii T. Värjölä Ky, osote on Tikkurilantie 46, puh: 098735788.
      Äijä on helvetin reilu, ei vedättele tms, sanoo aina suoraan mistä on kyse=) itse tulee käytyä useinkin Värjölällä, sillä omistan kaksi saabia.

      • Saabistinro900

        Kiitos tuosta tiedosta. V-tuttaa tuo Munkkiniemen Nesteen asenne sen verran, että huolto kyllä vaihtuu. Vaikea ymmärtää tuota korjaamojen asiakashuoltoa, kun vuosia kestänyt ja tuhansia euroja tuottanut asiakkuus heitetään huitsin kuikkaan tällaisen asian takia. Perk...

        t: P


      • aero wagon
        Saabistinro900 kirjoitti:

        Kiitos tuosta tiedosta. V-tuttaa tuo Munkkiniemen Nesteen asenne sen verran, että huolto kyllä vaihtuu. Vaikea ymmärtää tuota korjaamojen asiakashuoltoa, kun vuosia kestänyt ja tuhansia euroja tuottanut asiakkuus heitetään huitsin kuikkaan tällaisen asian takia. Perk...

        t: P

        itse en ole sen jälkeen yrittänyt korjauttaa autoani huoltoasemalla kun 80 luvun lopulla vein eräälle sellaiselle Oulussa silloisen autoni koska etujarrut ottivat epätasaisesti. Jylppy siellä yritti korjata vikaa hakkaamalla pieniä nauloja "korokkeeksi" toisen puolen jarrusylinterin ja palan väliin :-)


    • s...

      Tuo on kyllä todella hidasta touhua kun vian pystyy periaattessa tutkimaan irrottamalla pakosarjan/turbon ja käyntiin..
      --jos mahdollista.. tässähän on tavallinen systeemi eikä integroitu--?
      -jos ei savua on vika turbossa..täyttää vain pakoputken öljyllä..pakokaasu menee nyt turbon ohi eikä pyöri.tällöin savua ei tule moottorin pakoaukoista normaalia pakokaasua enempää..eikä öljyäkään näistä pitäisi lentää,jos ehjä.,öljy tosin vähenee öljypumpulla pakoputkeen/sarjaan koneesta jos turbovika.
      --eli kysy mihin öljy menee--
      -turbon paineletku irti...ettei sieltä pääse imemään..jos näin on jotakuinkin tehty .-kone saattaa olla ehjä.

      -puristuspainemittaus tämän jälkeen ja siitä tietää onko männät ok.myös käynnin pitäisi olla normaali turbo-irti, ainakin tavallisella turbo moottorilla,tiedä meneekö saabissa erilailla
      mutta tavan autossa turbo menee kaasarille/ilmamäärämittarille,tässä voi olla jotain painetunnistimia jolloin tämä ei onnistuisi..

      tuossa miten se arviolta parissa tunnissa ite tutkittas käykö nämä ohjeet vai ei..ilman ilmamäärämittariakin sahaamalla saa auton käymään...
      joku saab asentaja vois kertoa tarkemmin joten käy kyselemässä.
      -otapa turbojen hinnat selville.onko esim.biltemassa vähän halvempia,jos hommaisit ite osat..
      -neuvottele paikan kanssa,mitä työ/osat maksaa..
      -vertaile-
      -Merkkiliikkeen toiminnasta sananen.. soitin 3-5 paikkaan alkuperäisiä saab osia ja kun sain viimein jonkun langanpäähän,(ihan saabin omalta keskukselta yhdistelivät)ei tilattuja osia ole tullut vielä 6kk päästäkään...

      • GM_as

        Lähinnä nää arvailut Forumissa on hauskoja :)
        Miettikääpäs kaikki mihin viette auton ja miten teitä palvellaan.
        Mikä on tämän palvelijan asenne teidän autoon ja miten se haluaa palvella. Niin ei tule tämän tapaisia asioita.

        Mootori vika
        esim. nopeet testit
        -paineet
        -ohivuodot
        jos kuluttaa öljyä eikä näy missään
        viat on
        -männän renkaat - ohivuoto
        -jäähd.neste - silmämääräisesti
        -vent.varren kumit
        turbo peleissä
        -turbo vuotaa - silmämääräisesti (imu/pakopuoli)

        Ja noissa testeissä menee max. 1h
        Huom!
        venttiili varren kumit voi aiheuttaa venttiilin palamista! Joten kanssi remontti olisi tiedossa.

        Itse veisin auton konekorjaamoon, jos yrittäisin päästä halvemmalla, mutta puhelin käteen ja kyselemään.


      • Öljy?
        GM_as kirjoitti:

        Lähinnä nää arvailut Forumissa on hauskoja :)
        Miettikääpäs kaikki mihin viette auton ja miten teitä palvellaan.
        Mikä on tämän palvelijan asenne teidän autoon ja miten se haluaa palvella. Niin ei tule tämän tapaisia asioita.

        Mootori vika
        esim. nopeet testit
        -paineet
        -ohivuodot
        jos kuluttaa öljyä eikä näy missään
        viat on
        -männän renkaat - ohivuoto
        -jäähd.neste - silmämääräisesti
        -vent.varren kumit
        turbo peleissä
        -turbo vuotaa - silmämääräisesti (imu/pakopuoli)

        Ja noissa testeissä menee max. 1h
        Huom!
        venttiili varren kumit voi aiheuttaa venttiilin palamista! Joten kanssi remontti olisi tiedossa.

        Itse veisin auton konekorjaamoon, jos yrittäisin päästä halvemmalla, mutta puhelin käteen ja kyselemään.

        Eli jos öljy on joskus päässyt loppumaan, niin ehdottomasti männän renkaat/männät tulleet tiensä päähän..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Au Pairit Maltalla - Keskustelua !!

      Keskustelua uudesta kaudesta. Täällä kaikki jaksot katsottu kun verot pakko maksaa.. Myyn ulkopuolelle jättäminen oli su
      Tv-sarjat
      254
      2705
    2. Suomalaisia valmistautuneena pakenemaan

      https://yle.fi/a/74-20084635 “Auto on aina tankattuna ja pari laukkua valmiiksi pakattuna, jos tulee äkkilähtö.”
      Maailman menoa
      378
      1774
    3. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      65
      1683
    4. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1469
    5. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      112
      1241
    6. Ei kiinnosta idän humpuuki

      Onko kukaan ihminen koskaan hyötynyt idän opeista pätkääkään? Ei ole, uskallan väittää!
      272
      1047
    7. Ristinryövärin kastamattomuus?

      KASTAMATON RISTINRYÖVÄRI Ristinryövärin pelastumista ilman kastetta on joskus käytetty perusteena sille, ettei kasteell
      Luterilaisuus
      276
      952
    8. Ikävöin sinua nainen

      Vaikka lopetin yhteydenpidon kokonaan. Ehkä joskus ymmärrät, et se oli ainoa järkevä vaihtoehto. Ei rakkaus lopu siihe
      Ikävä
      43
      948
    9. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      805
    10. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      97
      780
    Aihe