Lämmityslaite,huh hellettä...

Vaikka lämmitystä ei nyt tarvitsekaan niin pitäishän sen pelata.

Siis kun laitan lämpövalitsimen kylmältä alueelta puoleenväliin,niin lämpötila ei muutu
miksikään.Tarttee laittaa lähes maximiin,ennenkuin lämpöä alkaa tulla!! Mimmoinen värkki se lämmönsäädin Ka:ssa oikein on?? vesiventtiili vai?

Sitten auto haisee hiema jäähdydysnesteeltä sisältä,vuotoja ei kuitenkaan näy.Onko kennovuodot yleisiäkin?

Lämmintä kesää t. pula-aho
Ilmianna
Jaa

11 Vastausta



Voi olla vuotoa jossain. Vuotava neste haisee ja vuotokohtaan kerääntyy valkoista töhkää.

Jos vesipumppu vuotaa, sitä voi olla vaikea havaita.

Käytä korjaamossa, missä osaavat tarkistaa asian.

Jäähdytinnestettä pitäisi muistaa myös joskus lisätä varsinkin, jos käyttää talvella ahkerasti lohkolämmitintä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Sehän tässä kummallista on kun vettä ei tarvitse lisätä ja mitään paljastavia nestetöhkiä ei ole näkyvissä.

Onko porukoilla kokemuksia nesteen sekaan laitettavista "sementeistä".vai tukkivatko ne järjestelmän....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pula-aho kirjoitti:
Sehän tässä kummallista on kun vettä ei tarvitse lisätä ja mitään paljastavia nestetöhkiä ei ole näkyvissä.

Onko porukoilla kokemuksia nesteen sekaan laitettavista "sementeistä".vai tukkivatko ne järjestelmän....
Jos/kun ei vettä tarvitse kerran lisätä, unohda koko juttu ja AJA!

Mitään vuotoa ei ole olemassakaan silloin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pula-aho kirjoitti:
Sehän tässä kummallista on kun vettä ei tarvitse lisätä ja mitään paljastavia nestetöhkiä ei ole näkyvissä.

Onko porukoilla kokemuksia nesteen sekaan laitettavista "sementeistä".vai tukkivatko ne järjestelmän....
Älä mene laittamaan niitä paikkausaineita...se nimittäin kuitenkaan ole mikään pysyvä ratkaisu jos vuotoa todella jossain ilmenee...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tuo lämmön jumittuminen on vakiojuttu Ka'ssa. Siinä on semmonen on/off venttiili (heater valve) joka liikkuu auki/kiinni sen mukaan mihin kohtaan laitat lämmön säädön. Se sitten jumittuu johonkin kohti joko auki tai kiinni, sinulla ilmeisesti auki. Löytyy siitä tuulilasin pyyhkijöiden alapuolella olevan muovin alta. Helppo vaihtaa itsekin eikä maksa paljon.

Tuolla on näköjään kuva siitä venttiilistä

http://cgi.ebay.co.uk/Ford-Fiesta-KA-Puma-Heater-Valve-Control-Kit_W0QQitemZ320004591415QQihZ011QQcategoryZ21654QQcmdZViewItem
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Luinpa tuon selostuksen uudestaan, voipa olla, ettei ole ainakaan pelkästään tuo säätöventtiili. Mutta todennäköisesti ainakin tuon lämmönsäädön osalta on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mmdm kirjoitti:
Luinpa tuon selostuksen uudestaan, voipa olla, ettei ole ainakaan pelkästään tuo säätöventtiili. Mutta todennäköisesti ainakin tuon lämmönsäädön osalta on.
Onpa mukava kun kaikki kirjoittajat eivät ohjaa heti Pärnäsen korjaamolle.
Millähän systeemillä tuo lämmönsäätö venttiilille tapahtuu;vaijeriviritelmä vai sähköohjaus?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pula-aho kirjoitti:
Onpa mukava kun kaikki kirjoittajat eivät ohjaa heti Pärnäsen korjaamolle.
Millähän systeemillä tuo lämmönsäätö venttiilille tapahtuu;vaijeriviritelmä vai sähköohjaus?
Ohjaus tapahtuu sähköllä (PWM-ohjaus jos sanoo mitään :-) eli. aukioloajan suhdetta kiinnioloaikaan säädetään sen mukaan paljonko haluat lämmintä

Pistä auto käyntiin ja sammuta radiot ja puhaltimet ym melun lähteet ja säädä lämpö puoleen väliin tuon venttiiliin liikkuminen kuuluu tosi heikosti auton sisälle. Semmonen pikkunen naksuminen jos ei kuulu niin sitten se on rikki.

Mutta vika voi olla myös semmonen, että se liikkuu vähän, mutta ei sulje lämpimän kiertoa kokonaan, eli naksuminen kuuluu silti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mmdm kirjoitti:
Ohjaus tapahtuu sähköllä (PWM-ohjaus jos sanoo mitään :-) eli. aukioloajan suhdetta kiinnioloaikaan säädetään sen mukaan paljonko haluat lämmintä

Pistä auto käyntiin ja sammuta radiot ja puhaltimet ym melun lähteet ja säädä lämpö puoleen väliin tuon venttiiliin liikkuminen kuuluu tosi heikosti auton sisälle. Semmonen pikkunen naksuminen jos ei kuulu niin sitten se on rikki.

Mutta vika voi olla myös semmonen, että se liikkuu vähän, mutta ei sulje lämpimän kiertoa kokonaan, eli naksuminen kuuluu silti.
Venttiili menee kiinni kokonaan mutta avautumispuoli ei ilmeisesti toimi kunnolla,koska lämpösäädin puolessavälissä ei tule ollenkaan lämmintä,vasta täys-asennossa lämpenee.
Venttiili siis jumittaa??
Kunhan inspiraatiota löytyy tarpeeksi täytyy katsella josko se venttiili sieltä löytyisi.

ps.Voiskohan vika olla PWM-ohjauspuolella? Lämpösäädin on ilmeisesti potikka jonka pystyy mittaamaan,kunhan johdot löytyy jostain?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pula-aho kirjoitti:
Venttiili menee kiinni kokonaan mutta avautumispuoli ei ilmeisesti toimi kunnolla,koska lämpösäädin puolessavälissä ei tule ollenkaan lämmintä,vasta täys-asennossa lämpenee.
Venttiili siis jumittaa??
Kunhan inspiraatiota löytyy tarpeeksi täytyy katsella josko se venttiili sieltä löytyisi.

ps.Voiskohan vika olla PWM-ohjauspuolella? Lämpösäädin on ilmeisesti potikka jonka pystyy mittaamaan,kunhan johdot löytyy jostain?
Mittausta ei kannata tehdä siitä potikasta, vaan siitä johdosta joka kytketään siihen venttiiliin.

Pistä auto käyntiin, ota johto irti ja kytke mittari siihen. Sitten vaan mittaat jännitteen kun säädät lämmön täysille ja minimille, toisessa päässä pitäis löytyä 12 v toisesta ei mitään. Jos laitat säätimen puoleen väliin niin jännite hyppii nollasta kahteentoista volttiin, sekin näkyy mittarissa ainakin nopeassa.

Olikohan siellä muuten sulake sille venttiilille... Kannattaa tarkistaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä saa nauraa. Ei siis aloittajalle joka ilmeisesti ei tiedä niin kysyy, mutta mikä tässä huvittaa niin neuvojat joilla ei itselläkään ole mitään käryä ilmeisesti auto asioista pätkääkään niin neuvovat surutta puuta heinää :D:D:D
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Lämmityslaite,huh hellettä...

Vaikka lämmitystä ei nyt tarvitsekaan niin pitäishän sen pelata.

Siis kun laitan lämpövalitsimen kylmältä alueelta puoleenväliin,niin lämpötila ei muutu
miksikään.Tarttee laittaa lähes maximiin,ennenkuin lämpöä alkaa tulla!! Mimmoinen värkki se lämmönsäädin Ka:ssa oikein on?? vesiventtiili vai?

Sitten auto haisee hiema jäähdydysnesteeltä sisältä,vuotoja ei kuitenkaan näy.Onko kennovuodot yleisiäkin?

Lämmintä kesää t. pula-aho

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta