välijäähdytin

Välijäähdyttimestä tulee öljyä,sisäputket öljyssä. Onko normaalia?
Ilmianna
Jaa

19 Vastausta



Turbo päästää öljyä läpi.Eikun korjaamaan....
Ilmianna
Jaa
normaalia ainakin joissain merkeissä, turbo ehjä. venttilikopan huohotinletku menee turbon imupuolelle ja sen mukana tulee öljyä.
Ilmianna
Jaa
ei muuta ku anna painaa vaa!
Ilmianna
Jaa
Soittaa asiantuntevaan TURBOPAJAAN eikä kysellä tällä palstalla??!!!?!?!?!?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
mistään pajoista!. Asia on niinkuin tuossa kerrottiin. Kampikammion huohotinputki johdetaan imuputkeen ennen turboa, öljy tulee sieltä kulkeutuu imuilman viemänä eteenpäin.

Väitän että joka TD.ssä alkaa kilometrien myötä tuota huohotusöljyä näkymään imuputkistossa ja välijäähdyttimessä.
Jos välijäähdytin on alin kohta putkistossa, öljyä voi kertyä sinne reilustikin

Kun tuollaisen auton vie johonkin turbopajaan niin tottahan toki turbo on rikki ja teetetään tonnin remontti, jota ilmankin autolla olis ajanu vielä parisataa tuhatta.

Kaikki kunnia hyville korjaamoille.
Mutta auto ei ole mikään lentokone johon tehdään varmuuden vuoksi remontteja. Turbo hajoo sitten kun hajoo, ja jos hajoo niin korjataan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
turha kysellä.. kirjoitti:
mistään pajoista!. Asia on niinkuin tuossa kerrottiin. Kampikammion huohotinputki johdetaan imuputkeen ennen turboa, öljy tulee sieltä kulkeutuu imuilman viemänä eteenpäin.

Väitän että joka TD.ssä alkaa kilometrien myötä tuota huohotusöljyä näkymään imuputkistossa ja välijäähdyttimessä.
Jos välijäähdytin on alin kohta putkistossa, öljyä voi kertyä sinne reilustikin

Kun tuollaisen auton vie johonkin turbopajaan niin tottahan toki turbo on rikki ja teetetään tonnin remontti, jota ilmankin autolla olis ajanu vielä parisataa tuhatta.

Kaikki kunnia hyville korjaamoille.
Mutta auto ei ole mikään lentokone johon tehdään varmuuden vuoksi remontteja. Turbo hajoo sitten kun hajoo, ja jos hajoo niin korjataan.
Huohotinputkesta ei kuulu tulla öljyä moottorin ollessa kunnossa.

Todennäköinen syy on turbon tiivisteiden ja laakeroinnin kuluminen, jolloin turbon kautta pääsee voiteluöljyä ahtoputkia myöten välijäähdyttimeen jne.

Tämän voi tarkastaa seuraavalla toimenpiteellä.

Käytä autoa tyhjäkäynnillä useita minuutteja. Jos auto alkaa pikkuhiljaa savuttamaan, niin turbo päästää öljyä.

Tämä testaus perustuu siihen, että turbo ei ahda tyhjäkäynnillä, joten moottori "imee" öljyä turbosta jos se pääsee sieltä vuotamaan.

Vedättäessähän se ei savuta, koska kompressoripesässä on ylipainetta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
Huohotinputkesta ei kuulu tulla öljyä moottorin ollessa kunnossa.

Todennäköinen syy on turbon tiivisteiden ja laakeroinnin kuluminen, jolloin turbon kautta pääsee voiteluöljyä ahtoputkia myöten välijäähdyttimeen jne.

Tämän voi tarkastaa seuraavalla toimenpiteellä.

Käytä autoa tyhjäkäynnillä useita minuutteja. Jos auto alkaa pikkuhiljaa savuttamaan, niin turbo päästää öljyä.

Tämä testaus perustuu siihen, että turbo ei ahda tyhjäkäynnillä, joten moottori "imee" öljyä turbosta jos se pääsee sieltä vuotamaan.

Vedättäessähän se ei savuta, koska kompressoripesässä on ylipainetta.
normaalia moottoreille joilla on ajettu esim. yli 150th.
Jopa ihan uusissa moottoreissa tulee hienoa vesihöry/öljysumua, tänä on se joka kovilla pakkasilla tukkii huohotinputken ja jättää uusiakin autoja tieposkeen öljyt pihalle sylkeneenä.

"Huohotinputkesta ei kuulu tulla öljyä moottorin ollessa kunnossa" .
Kyllä sitä öljyä on lähes jokaisen auton huotinputkessa, kokeilkaa vaikka.

Mutta jos jonkun mielestä kone ei ole silloin kunnossa niin mitäs minä tuosta. Koneremonttiin vaan jos siltä tuntuu.

Omalla TD.lläni olen ajanut 400th ja aina! on ollut imuputkisto hieman öljyssä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
täysin kirjoitti:
normaalia moottoreille joilla on ajettu esim. yli 150th.
Jopa ihan uusissa moottoreissa tulee hienoa vesihöry/öljysumua, tänä on se joka kovilla pakkasilla tukkii huohotinputken ja jättää uusiakin autoja tieposkeen öljyt pihalle sylkeneenä.

"Huohotinputkesta ei kuulu tulla öljyä moottorin ollessa kunnossa" .
Kyllä sitä öljyä on lähes jokaisen auton huotinputkessa, kokeilkaa vaikka.

Mutta jos jonkun mielestä kone ei ole silloin kunnossa niin mitäs minä tuosta. Koneremonttiin vaan jos siltä tuntuu.

Omalla TD.lläni olen ajanut 400th ja aina! on ollut imuputkisto hieman öljyssä
Riippuu määrästä, mutta se on hyvin vähäistä.

Jos sitä öljyä on huomattavia määriä, niin se ei ole normaalia. Huohotinputkessa se on lähinnä "öljyhöyryä" kun moottori on kunnossa.

Huohottimen jäätyminen johtuu taas kosteuden tiivistymisestä huohotinputken sisäpinnalle ja sitä kautta jäätymiseen umpeen kovilla pakkasilla, jos huohotinputki on sellaisessa paikassa jossa moottori ei lämmitä sitä tarpeeksi, siinä ei ole eristystä/lämmitystä.

Esimerkkinä Valtran dieselmoottorit, joiden kanssa olen pelannut paljon. Niissä huohotinputki tulee moottorin kylkeä pitkin suoraan alas ja ulkoilmaan. Eli näkee suoraan mitä sieltä tulee.

Kovalla pakkasella huohotinputkesta tulee höyryä, mutta lämpimällä kelillä, vaikka kuormittaisi moottoria täydellä teholla, sieltä ei tule juuri mitään muuta kuin pakokaasuja, koska männänrenkaat laskevat aina työtahdin aikana jonkin verran palokaasuja ohi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kiitos vastanneille. EGR venttiili oli myös öljyn peitossa. Täytyy viedä korjaamolle. Takuu vielä voimassa.Mitä tollanen remontti yleensä maksaa varaosat työtunnit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Turbon huolto, jossa se laakeroidaan, uusitaan tiivisteet ja tasapainotetaan, maksaa muutaman sata euroa. Sinulla kuitenkin takuu voimassa, joten ei hätää.

Selvä tapaus, kuten jo kirjoitin tuolla, että huohottimesta ei tule öljyä huomattavia määriä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ahdin alkaa olla huollon tarpeessa...
Ilmianna
Jaa
Jos öljyä ei tarvitse lisätä öljynvaihtovälillä paria litraa enempää, mitään korjaustarvetta ei ole. Sen verran sitä öljyä menee imuputkia pitkin ja moottorin läpi. Putket siis ovat sisältä öljyisiä, väittävät jotkut sitten mitä hyvänsä.

Jos autosi on esim. MB tai BMW, joissa ohjekirjakin sanoon normaaliksi öljynkulutukseksi 1 l/1000 km, takuusi ei korvaa mitään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Lähes kaikissa autoissa sallitaan öljynkulutukseksi litra/1000km, mutta ei se missään tapauksessa ole normaalia tavallisessa ajossa. Kuumissa olosuhteissa moottoria rasittaessa öljyä voi kuluakin.

Esim. 30 asteen helteellä saksan baanalla 250 lasissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
Lähes kaikissa autoissa sallitaan öljynkulutukseksi litra/1000km, mutta ei se missään tapauksessa ole normaalia tavallisessa ajossa. Kuumissa olosuhteissa moottoria rasittaessa öljyä voi kuluakin.

Esim. 30 asteen helteellä saksan baanalla 250 lasissa.
Kuten jo tuli todettua: Jos öljyä ei tarvitse lisätä öljynvaihtovälillä paria litraa enempää, mitään korjaustarvetta ei ole.
Sen verran AIVAN KUNNOSSA OLEVA VAG-tdi-moottori-ahdin-yhdistelmäkuluttaa öljyä, joka öljymäärä siis menee imuputkiston läpi ja palaa sylintereissä.

Sitä öljyä tulee paitsi kampikammiohöyryjen mukana myös suoraan AIVAN KUNNOSSA olevan ahtimen laakerista. Sitten kun laakeri ei enää ole kunnossa, öljynkulutus kasvaa radikaalisti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
VAG: 1l / 8000km kirjoitti:
Kuten jo tuli todettua: Jos öljyä ei tarvitse lisätä öljynvaihtovälillä paria litraa enempää, mitään korjaustarvetta ei ole.
Sen verran AIVAN KUNNOSSA OLEVA VAG-tdi-moottori-ahdin-yhdistelmäkuluttaa öljyä, joka öljymäärä siis menee imuputkiston läpi ja palaa sylintereissä.

Sitä öljyä tulee paitsi kampikammiohöyryjen mukana myös suoraan AIVAN KUNNOSSA olevan ahtimen laakerista. Sitten kun laakeri ei enää ole kunnossa, öljynkulutus kasvaa radikaalisti.
Iso on öljynkulutus. Työkonedieselit ei kuluta juuri ollenkaan. Mittatikusta ei huomaa, kuluuko öljyä vaihtovälillä.

Jos joutuu lisäämään, niin silloin on jo alkavaa vikaa, mutta ei välttämättä tarvitse korjata.

Ei tosin minun dieselautotkaan ole kuluttaneet öljyä niin paljoa, että olisi pitänyt lisätä öljyä. BMW 525TDS, BMW 530D nykyisin. Ajettu 300 000 km ja öljynkulutusta ei mittatikusta osaa sanoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
se voi olla turbo rikki..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Nyt on uusi ahdin paikallaan, hyvin pelittää, tuntuu että kiihtyy jotenkin herkemmin kuin vanhalla ahtimella. Kun kaasua painaan hitaasti niin jostain kuuluu klaksahdus ja kaasu pois niin sama ääni, johtuuko uudesta ahtimesta? Miten uusi ahdin sisään ajetaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei kai se öljy tule välijäähdyttimestä.luulen että se tule,jostain muualta sinne sun cooleriin.
Ilmianna
Jaa
vw passatin 1.9 tdi vällijäähdyttimen putki varsinkin kuskinpuolella alapalkin vieressä on aina öljyssä, putkistossa on aina öljysumu ja se pitää olla sielä. Toki jos välijäähyn putkista tulee se kannullinen öljyä nii eri asia....:)
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

välijäähdytin

Välijäähdyttimestä tulee öljyä,sisäputket öljyssä. Onko normaalia?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta