Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Katsastu vituiluu Espoossa

WillietThePimp

Vein vanhan ToytaDynani Espoo HAKUS-katsastusasemalle. Katsastaja oli pahalla päällä ja; löysi autostani välystä ohjauksesta ( korjaamolla osat otettiin irti ja vietiin maahantuojalle mitattavaksi - ei mitään vikaa )
vaati muutoksen koriin ( tyyppikatsastuksessa hyväksytty juuri sellaisena kuin on ). Kun valitin firman pomolle katsastaja soitti minulle ja uhkasi "kyllä vanhasta autosta löytyy lisääkin vikoja".
He nähtävästi tiesivät, että kun osat oli otettu irti ja viety mitattavaksi, niin juridisesti mittauksella ei enään ole todistearvoa. Joten he suhtautuivat täysin välinpitämättömästi ilmiselvään virheeseensä. Otin TVn ajakohtaisohjelmaan yhteyttä ja he kehoittivat keräämään muita vastaavia kokemuksia jolloin asiasta ehkä voisi tehdä julkisen.
Onk sinulla tämäntapaisia kokemuksia juuri HAKUS-asemilta?

83

17335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakkasukko

      tapahtuiko Kaitaan hakuksella vai missä?

      • Willie the Pimp

        Tapahtui Hannuksenpellon HAKUSessa


      • näin täällä
        Willie the Pimp kirjoitti:

        Tapahtui Hannuksenpellon HAKUSessa

        Sillon joskus vuonna 2002 kun oli juuri avattu vein sinne vanhan talbot 1510:n. vikoja löyty aivan saatanasti, osa aiheettomia. Mm. takapyörän laakeri väljä, raidetangon sisäpää väljä. Oikeasti noissa ei ollut mitään vikaa, en tehnyt näille mitään, hitsailin ruostevauriot (ihan aiheelliset) ja vein kokonaan uuteen katsastukseen siihen viereiseen onko se a-katsastus vai mikä nykyään, ja leima tuli heti. Pyysin vielä että tsekkaa tarkkaan noi em. välykset ja ei niissä mitään ylimäärästä ollut. Tuli mieleen että se hakuksen äijä on joko erittäin vittuuntunut työhönsä tai sitten muuten vaan vihaa vanhoja autoja.


    • vuosia sitten

      samalla asemalla. Ensimmaäinen ja viimmeinen kerta.
      Samalla paikkakunnalla oleva K1 on minun kohdalla ollut vastaava. En mene sinnekään enää ikinä.
      Saa nähdä miten heillä asiakkaita riittää. Alueella
      oleva asiallinen asema on nykyisin vakiopaikkani.

      • paikoista jotka kannattaa k...

        Oikein hyvä että tulee infoa näistä paikoista jonne ei kannata mennä.

        Menkööt konkurssiin jos asennevikaa, paras että hakeutuisivat ko henkilöt toiselle alalle.


      • leka1
        paikoista jotka kannattaa k... kirjoitti:

        Oikein hyvä että tulee infoa näistä paikoista jonne ei kannata mennä.

        Menkööt konkurssiin jos asennevikaa, paras että hakeutuisivat ko henkilöt toiselle alalle.

        Osasto vois olla sama kun AKEN mulkerot ja Pörhö pälvi.


      • käyttekään

        Missä käytte Espoossa(etelä) katsastuksessa?


      • K1-ukko
        paikoista jotka kannattaa k... kirjoitti:

        Oikein hyvä että tulee infoa näistä paikoista jonne ei kannata mennä.

        Menkööt konkurssiin jos asennevikaa, paras että hakeutuisivat ko henkilöt toiselle alalle.

        Helppo sanoa kun ei itse toimi millään alalla...


    • ninantha

      Vein autoni sitten tyhmyyksissäni Herttoniemen Hakus-asemalle ja huonoin tuloksin,eipä menny Polonen läpi.Vikaa inssi löysi kaikesta muusta paitsi aivan ilmeisistäasioista(tuulilasi,renkaat jne)Kikkana tässäkin vittuilussa oli se että toimitin autoni vuosikatsastukseen kuukauden myöhässä.Kait sekin on sitten hyvä syy vittuilla tai sit joku oli kussu sen inssin aamumuroihin?Joka tapauksessa vien nyt sitten Polosen jälkikatsastukseen kyseiselle asemalle ja tasan VIIMEISEN kerran!Olen aikaisemmin katsastanut autoni esim Järvenpään a-katsastuksella ja hienosti on mennyt,eipä ole inssi vittuillu "liian alas suuntaavista ajovaloista"???Konttorin nuorityttö oli kuitenkin ihan ok ja asiallinen,inssi taas kuin myrkyn niellyt.Mihin katosi katsatustoimipaikkojen hyvä ja ystävällinen käytös vai onko tämä vain näiden yksityisten asemien ongelma?Mielenkiinnolla odotan seuraavia kommentteja...

      • käteen

        ja mieli nöyräksi, niin inssi kokee valtansa ilman hylkäystä.


      • katsuri

      • Make

        On se kumma, että vika on katsurissa jos omassa romussa on vikaa!


      • 1. ja vika

        Vein aikanaan Herttoniemen Hakukseen AVK:lta ostamani, 300 km ajetun, lievässä peräkolarissa olleen auton. Oli mukana 40 kpl valokuvia (jäljellä yhä) eri työvaiheista. Auto oli pikkuauto, ja siihen uusittiin takaluukku, puskuri ja toinen takavalo. Auton ajoin pajalle AVK:lta. Ei mennyt leimasta läpi, "koska ei ollut ohjausmittauspöytäkirjaa". Siihen aikaan se ei ollut pakollinen. Katsastaja vietti mm. konehuoneessa n. 15 minuuttia aikaa taskulampun kanssa selvästikin ymmärtämättä mitään koko asiasta. Auton sai kilpiin vasta, kun vei ohjausmittauspöytäkirjan. Joka oli tosin eri autosta mitattu. Ei IKINÄ HAKUKSEEN. Eivät ymmärrä mistään mitään.


      • täykkäri
        1. ja vika kirjoitti:

        Vein aikanaan Herttoniemen Hakukseen AVK:lta ostamani, 300 km ajetun, lievässä peräkolarissa olleen auton. Oli mukana 40 kpl valokuvia (jäljellä yhä) eri työvaiheista. Auto oli pikkuauto, ja siihen uusittiin takaluukku, puskuri ja toinen takavalo. Auton ajoin pajalle AVK:lta. Ei mennyt leimasta läpi, "koska ei ollut ohjausmittauspöytäkirjaa". Siihen aikaan se ei ollut pakollinen. Katsastaja vietti mm. konehuoneessa n. 15 minuuttia aikaa taskulampun kanssa selvästikin ymmärtämättä mitään koko asiasta. Auton sai kilpiin vasta, kun vei ohjausmittauspöytäkirjan. Joka oli tosin eri autosta mitattu. Ei IKINÄ HAKUKSEEN. Eivät ymmärrä mistään mitään.

        Mikä on ohjausmittapöytäkirja?????Ymmärrän kyllä pyöränkulmien suuntauksen(nelipyörä)


      • asdfreqweewe
        täykkäri kirjoitti:

        Mikä on ohjausmittapöytäkirja?????Ymmärrän kyllä pyöränkulmien suuntauksen(nelipyörä)

        Sama asia. Ja tuolloin, kun edellä mainittu tapahtui, oli katsastusmiehen harkinnassa se, mitä papereita vaatii. Niin kuin on teoriassa vielä nytkin -käytännössä ei.....


      • siis.
        1. ja vika kirjoitti:

        Vein aikanaan Herttoniemen Hakukseen AVK:lta ostamani, 300 km ajetun, lievässä peräkolarissa olleen auton. Oli mukana 40 kpl valokuvia (jäljellä yhä) eri työvaiheista. Auto oli pikkuauto, ja siihen uusittiin takaluukku, puskuri ja toinen takavalo. Auton ajoin pajalle AVK:lta. Ei mennyt leimasta läpi, "koska ei ollut ohjausmittauspöytäkirjaa". Siihen aikaan se ei ollut pakollinen. Katsastaja vietti mm. konehuoneessa n. 15 minuuttia aikaa taskulampun kanssa selvästikin ymmärtämättä mitään koko asiasta. Auton sai kilpiin vasta, kun vei ohjausmittauspöytäkirjan. Joka oli tosin eri autosta mitattu. Ei IKINÄ HAKUKSEEN. Eivät ymmärrä mistään mitään.

        katsastusmies oli aivan oikeassa, epäillessään pyörien suuntausta, koska et uskaltanut junan alle jäänyttä linttaasi mittauttaa, vaan piti viedä todistus toisesta autosta. Juuri sinun laisiasi huijareta varten ne AVK:n autot pitää niin tarkasti syynätäkin.


    • menneen talven

      lumia minun kohdalta.

      • suomenojan K1

        Päästöissä oli vikaa kun katsuri ei jaksanut polkea puolta minuuttia pidempään...


      • pää pyörällä
        suomenojan K1 kirjoitti:

        Päästöissä oli vikaa kun katsuri ei jaksanut polkea puolta minuuttia pidempään...

        onko kenellekään toiselle käynyt niinkuin minulle? dieselin päästömittauksen tehtyään katsastaja tuli kertomaan, ettei katsastusta voi hyväksyä, koska joutokäyntikierroksia oli 130 r/min liikaa. mihin lakipykälään tällainen hylkäyspäätös perustuu? ei muuta kuin säätämään ja maksamaan uudesta mittauksesta. aika entinen näyttää sittenkin jälleen olevan palaamassa, vaikka laulussa päinvastaista väitetäänkin!


      • liika
        pää pyörällä kirjoitti:

        onko kenellekään toiselle käynyt niinkuin minulle? dieselin päästömittauksen tehtyään katsastaja tuli kertomaan, ettei katsastusta voi hyväksyä, koska joutokäyntikierroksia oli 130 r/min liikaa. mihin lakipykälään tällainen hylkäyspäätös perustuu? ei muuta kuin säätämään ja maksamaan uudesta mittauksesta. aika entinen näyttää sittenkin jälleen olevan palaamassa, vaikka laulussa päinvastaista väitetäänkin!

        Joutokäynnin raja-arvoksi on kaikissa ohjeissa sovittu max. 1000 r/min. Normaali joutokäynti riippuen moottorista on 700-900 r/min. Ratista kärähtää jos promilleja on yli 0,5. Jossain on aina maksimiraja. Jos puhallat 0,51 se on liikaa. Toleransseilla ei ole enää toleransseja.


      • pää pyörällä
        liika kirjoitti:

        Joutokäynnin raja-arvoksi on kaikissa ohjeissa sovittu max. 1000 r/min. Normaali joutokäynti riippuen moottorista on 700-900 r/min. Ratista kärähtää jos promilleja on yli 0,5. Jossain on aina maksimiraja. Jos puhallat 0,51 se on liikaa. Toleransseilla ei ole enää toleransseja.

        milloinkohan tällainen asia on sovittu ja ketkä sen ovat sopineet? jos joku tietää, niin pyytäisin kertomaan minullekin. koskaan aikaisemmin eivät ylimääräiset kierrokset ole katsastusta haitanneet.


      • yli hilseen
        liika kirjoitti:

        Joutokäynnin raja-arvoksi on kaikissa ohjeissa sovittu max. 1000 r/min. Normaali joutokäynti riippuen moottorista on 700-900 r/min. Ratista kärähtää jos promilleja on yli 0,5. Jossain on aina maksimiraja. Jos puhallat 0,51 se on liikaa. Toleransseilla ei ole enää toleransseja.

        Onko tämä keskustelu tosiaankin tästä maailmasta? Mitä ihmettä ne "kaikki ohjeet" joihin tässä viitataan ovat? En itse ole ikinä nähnyt näitä, vaikka ohjeita paljon olenkin. Promillet ja toleranssit vielä ymmärrän hyvin, tieliikennelaki, mutta moottorin kierrosluku? Vääntäisikö joku minulle rautalangasta. Kun parin kuukauden päästä menen autoani katsastamaan ja tyhjäkäyntikierroksia onkin 1001, niin mars ilman pulinoita tilaamaan aikaa huoltoon kierroslukua säätämään, ja uusintakatsastukseen ja tietenkin samalle katsastusasemalle. Jotenkin rahastus tulee mieleen. Autossani ei ole kierroslukumittaria, joten mahdollisen uusintakatsastuksen välttämiseksi minun on käytävä mittauttamassa kierrosluku huoltoliikkeessä,rahan ja ajan haaskausta. Kuka perkele tällaisia ohjeita sopii? Eihän autoa lain mukaan edes saa käyttää tyhjäkäynnillä. Kyllä tällainen menee jo yli hilseen, ja niin korkealta ettei tukka edes hulmahda.


      • omassa
        yli hilseen kirjoitti:

        Onko tämä keskustelu tosiaankin tästä maailmasta? Mitä ihmettä ne "kaikki ohjeet" joihin tässä viitataan ovat? En itse ole ikinä nähnyt näitä, vaikka ohjeita paljon olenkin. Promillet ja toleranssit vielä ymmärrän hyvin, tieliikennelaki, mutta moottorin kierrosluku? Vääntäisikö joku minulle rautalangasta. Kun parin kuukauden päästä menen autoani katsastamaan ja tyhjäkäyntikierroksia onkin 1001, niin mars ilman pulinoita tilaamaan aikaa huoltoon kierroslukua säätämään, ja uusintakatsastukseen ja tietenkin samalle katsastusasemalle. Jotenkin rahastus tulee mieleen. Autossani ei ole kierroslukumittaria, joten mahdollisen uusintakatsastuksen välttämiseksi minun on käytävä mittauttamassa kierrosluku huoltoliikkeessä,rahan ja ajan haaskausta. Kuka perkele tällaisia ohjeita sopii? Eihän autoa lain mukaan edes saa käyttää tyhjäkäynnillä. Kyllä tällainen menee jo yli hilseen, ja niin korkealta ettei tukka edes hulmahda.

        autossani on max. kierrosluku 5400, plus-miinus jotakin, en muista paljonko. Mutta pakokaasutestistä ei saa hyväksyttyä lukemaa, jos kierrokset poikkeaa toleranssista. Max. savutusarvo 3.5 joten esimerkiksi 3.9 ei kelpaa. Jossakin täytyy kulkea raja, jonka ylittävät eivät ole hyväksyttäviä. Mikäli bensa-autossa on tyhjäkäyntikierrokset yli tuhat, kyseessä ei enää ole tyhjäkäynti. Bensa-autossa pakokaasutesti tehdään tyhjäkäynnillä.


      • vaikeaksi
        omassa kirjoitti:

        autossani on max. kierrosluku 5400, plus-miinus jotakin, en muista paljonko. Mutta pakokaasutestistä ei saa hyväksyttyä lukemaa, jos kierrokset poikkeaa toleranssista. Max. savutusarvo 3.5 joten esimerkiksi 3.9 ei kelpaa. Jossakin täytyy kulkea raja, jonka ylittävät eivät ole hyväksyttäviä. Mikäli bensa-autossa on tyhjäkäyntikierrokset yli tuhat, kyseessä ei enää ole tyhjäkäynti. Bensa-autossa pakokaasutesti tehdään tyhjäkäynnillä.

        Mikä on se sellainen toleranssi josta ei saa poiketa? Jos päästömittarit näyttävät hyväksyttyjä lukemia, mutta tyhjäkäyntikierroksia on yksi/min. liikaa, tuleeko hylkäys toleranssin takia? Mistä tällaiset toleranssit saisi tavallinen kuminkuluttaja selville? Vai lienevätkö katsastajien salatiedettä? Minä olen koko ikäni kuvitellut, että kun ottaa jalan pois kaasupolkimelta, alkaa moottori käydä tyhjäkäyntiä ( ellei sammu ).


      • ei ole
        vaikeaksi kirjoitti:

        Mikä on se sellainen toleranssi josta ei saa poiketa? Jos päästömittarit näyttävät hyväksyttyjä lukemia, mutta tyhjäkäyntikierroksia on yksi/min. liikaa, tuleeko hylkäys toleranssin takia? Mistä tällaiset toleranssit saisi tavallinen kuminkuluttaja selville? Vai lienevätkö katsastajien salatiedettä? Minä olen koko ikäni kuvitellut, että kun ottaa jalan pois kaasupolkimelta, alkaa moottori käydä tyhjäkäyntiä ( ellei sammu ).

        tiedon väärtti


      • nimenomaan
        vaikeaksi kirjoitti:

        Mikä on se sellainen toleranssi josta ei saa poiketa? Jos päästömittarit näyttävät hyväksyttyjä lukemia, mutta tyhjäkäyntikierroksia on yksi/min. liikaa, tuleeko hylkäys toleranssin takia? Mistä tällaiset toleranssit saisi tavallinen kuminkuluttaja selville? Vai lienevätkö katsastajien salatiedettä? Minä olen koko ikäni kuvitellut, että kun ottaa jalan pois kaasupolkimelta, alkaa moottori käydä tyhjäkäyntiä ( ellei sammu ).

        on poikkeamista, esimerkiksi: Toyota Corolla -04 tyhjäkäynti 650±50, ei säädettävissä. Tuossa tapauksessa toleranssi on ±50r/min. Jos poikkeaa tuosta, ei ole toleranssissa. Arvot ilmoittaa auton valmistaja. Kaikki moottorin säätöarvot ja niitten toleranssit löytyy korjaamokäsikirjoista. Todennäköisesti konttorin laitteissa tuo toleranssi on suurempi kuin tuo ±50. Jos arvot eivät pysy annetuissa toleransseissa, ei testauslaite anna hyväksyä tulosta. Se että nostat jalkasi pois kaasulta, ei välttämättä tarkoita tyhjäkäyntiä, onpa joskus käynyt niinkin että kaasu on jäänyt pohjaan.
        PS. En aja Corollalla, laitoin esimerkikisi sen takia, kun Corolla näyttää olevan kaikkien Suomi24 autopalstojen lempilapsi.


      • vaikeaksi
        nimenomaan kirjoitti:

        on poikkeamista, esimerkiksi: Toyota Corolla -04 tyhjäkäynti 650±50, ei säädettävissä. Tuossa tapauksessa toleranssi on ±50r/min. Jos poikkeaa tuosta, ei ole toleranssissa. Arvot ilmoittaa auton valmistaja. Kaikki moottorin säätöarvot ja niitten toleranssit löytyy korjaamokäsikirjoista. Todennäköisesti konttorin laitteissa tuo toleranssi on suurempi kuin tuo ±50. Jos arvot eivät pysy annetuissa toleransseissa, ei testauslaite anna hyväksyä tulosta. Se että nostat jalkasi pois kaasulta, ei välttämättä tarkoita tyhjäkäyntiä, onpa joskus käynyt niinkin että kaasu on jäänyt pohjaan.
        PS. En aja Corollalla, laitoin esimerkikisi sen takia, kun Corolla näyttää olevan kaikkien Suomi24 autopalstojen lempilapsi.

        Kuvittelu harvoin on tiedon väärtti, mutta jos ei tärkeää asiaa tiedä, herää spekulointi. Nyt selvisi vastaus toleranssikysymykseen. Kiitos siitä! Vielä jäi epäselväksi se, miksi säätöjen pitää olla valmistajan ilmoittamissa toleransseissa, vaikka päästöarvot ovat kunnossa toleransseista poikkeavilla kierrosluvuilla? Jotenkin rahastuksen kalmanhaju alkaa taas tuntua. Tuo kaasun pohjaanjääminen on huono vitsi. Toivon lisäkommentteja ja -tietoja ja kokemuksia muiltakin. Kiitos etukäteen.


      • vielä.
        vaikeaksi kirjoitti:

        Kuvittelu harvoin on tiedon väärtti, mutta jos ei tärkeää asiaa tiedä, herää spekulointi. Nyt selvisi vastaus toleranssikysymykseen. Kiitos siitä! Vielä jäi epäselväksi se, miksi säätöjen pitää olla valmistajan ilmoittamissa toleransseissa, vaikka päästöarvot ovat kunnossa toleransseista poikkeavilla kierrosluvuilla? Jotenkin rahastuksen kalmanhaju alkaa taas tuntua. Tuo kaasun pohjaanjääminen on huono vitsi. Toivon lisäkommentteja ja -tietoja ja kokemuksia muiltakin. Kiitos etukäteen.

        Jos bensa-auton häkäarvo on tyhjäkäynnillä liian suuri (mikä mitataan tyhjäkäynnillä), kun nostetaan kierrokset vaikka 1500rpm, arvot ovatkin kohdallaan. Mutta silloin ei puhuta enään tyhjäkäynnin pakokaasuarvoista. Varsinkin kaasutinmoottoreissa tyhjäkäynnin ja muun kierrosalueen ero on selvä jo senkin takia että, tyhjäkäynnillä moottori käy tyhjäkäyntipiirin kautta. Kun kierroksia nosteteen alkaa bensaa tulemaan myös pääsuuttimesta (kiihdytyspumpusta), tyhjäkäyntisuuttimen lisäksi.
        Dieselin savutusarvoissa sama juttu, jos testauskierrokset ovat esim. 5400 ja moottori ottaa vain 4800rpm, saattaa savutusarvo olla paljonkin pienempi, jos kierroksia on liikaa esim. 6000rpm, saattaa savutusarvo olla suurempi. Ja mitata halutaan nimenomaan savutusarvo täysillä kierroksilla. Dieseleissä kierrosluvun toleranssi on kuitenkin melkoinen, olikohan ±300rpm, mutta tolaranssin ulkopuolelle meneviä, joko yli tai ali, kierroslukuja testeri ei hyväksy.
        PS. Kun kaasu jää pohjaan, siitä on vitsit vähissä;)


      • kymysyksiä
        vielä. kirjoitti:

        Jos bensa-auton häkäarvo on tyhjäkäynnillä liian suuri (mikä mitataan tyhjäkäynnillä), kun nostetaan kierrokset vaikka 1500rpm, arvot ovatkin kohdallaan. Mutta silloin ei puhuta enään tyhjäkäynnin pakokaasuarvoista. Varsinkin kaasutinmoottoreissa tyhjäkäynnin ja muun kierrosalueen ero on selvä jo senkin takia että, tyhjäkäynnillä moottori käy tyhjäkäyntipiirin kautta. Kun kierroksia nosteteen alkaa bensaa tulemaan myös pääsuuttimesta (kiihdytyspumpusta), tyhjäkäyntisuuttimen lisäksi.
        Dieselin savutusarvoissa sama juttu, jos testauskierrokset ovat esim. 5400 ja moottori ottaa vain 4800rpm, saattaa savutusarvo olla paljonkin pienempi, jos kierroksia on liikaa esim. 6000rpm, saattaa savutusarvo olla suurempi. Ja mitata halutaan nimenomaan savutusarvo täysillä kierroksilla. Dieseleissä kierrosluvun toleranssi on kuitenkin melkoinen, olikohan ±300rpm, mutta tolaranssin ulkopuolelle meneviä, joko yli tai ali, kierroslukuja testeri ei hyväksy.
        PS. Kun kaasu jää pohjaan, siitä on vitsit vähissä;)

        Nykyautoissahan tyhjäkäyntikierroksia ei voi säätää kuin mikrosirua vaihtamalla. Vanhemmissa autoissa on vielä ruuvit sitä varten. Elleivät ruuvit ole oiken säädettynä, auto hylätään katsastuksessa, vaikka päästöarvot olisivatkin kohdallaan. Kun ei vanhoja autoja saada pois muuten liikenteestä, ja autoverotuloja valtiolle, virkamiehet, huoltokorjaamot ja katsastusasemat on keksineet tällaisen henkimaailmasta olevan keinon simputtaa ja rahastaa vanhojen autojen omistajia. Jos tässä hommassa ois pienikin järjen hiven, ympäristöä ja vahojen autojen omistajia ajatellen, unohdettaisiin valmistajien toleranssit ja kierrosluvut. Pääasia olis päästöjen pitäminen kurissa. Dieselissä näyttää edellisen perusteella olevan näköjään sama käytäntö. Miksei sitä huippukierroslukua voi alentaa päästöjen vähentämiseksi? Jos dieselin toleranssi on 300rpm, niin miks edellämainittu auto meni uusintaan 130 rpm:n takia? Jos tämän joku katsastusmies tai muuten asiaan vihkiytynyt, lukee, pyydän ystävällisesti vastauksia. Tunne siitä, että päästöista viis, rahastus on tärkeintä vain vahvistuu:( Pienenä vinkkinä katsastusmiehille: kun autokanta uusiutuu riittävästi, teitä tarvitaan entistä vähemmän).


      • rajan
        kymysyksiä kirjoitti:

        Nykyautoissahan tyhjäkäyntikierroksia ei voi säätää kuin mikrosirua vaihtamalla. Vanhemmissa autoissa on vielä ruuvit sitä varten. Elleivät ruuvit ole oiken säädettynä, auto hylätään katsastuksessa, vaikka päästöarvot olisivatkin kohdallaan. Kun ei vanhoja autoja saada pois muuten liikenteestä, ja autoverotuloja valtiolle, virkamiehet, huoltokorjaamot ja katsastusasemat on keksineet tällaisen henkimaailmasta olevan keinon simputtaa ja rahastaa vanhojen autojen omistajia. Jos tässä hommassa ois pienikin järjen hiven, ympäristöä ja vahojen autojen omistajia ajatellen, unohdettaisiin valmistajien toleranssit ja kierrosluvut. Pääasia olis päästöjen pitäminen kurissa. Dieselissä näyttää edellisen perusteella olevan näköjään sama käytäntö. Miksei sitä huippukierroslukua voi alentaa päästöjen vähentämiseksi? Jos dieselin toleranssi on 300rpm, niin miks edellämainittu auto meni uusintaan 130 rpm:n takia? Jos tämän joku katsastusmies tai muuten asiaan vihkiytynyt, lukee, pyydän ystävällisesti vastauksia. Tunne siitä, että päästöista viis, rahastus on tärkeintä vain vahvistuu:( Pienenä vinkkinä katsastusmiehille: kun autokanta uusiutuu riittävästi, teitä tarvitaan entistä vähemmän).

        on oltava. Jos hyväksytään 130 ylimääräistä kierrosta, tulee seuraava jolla on 260rpm liikaa, sen jälkeen 1150rpm, sitten 2680rpm. Dieselin huippukierrosten alentamisella ei saavuteta mitään, koska väärin säädetty diesel savuttaa tyhjäkäynniltä lähtien, silloin kun sitä rasitetaan. En tietenkään tunne tapausta mutta, jos bensa auto on hylätty 130rpm takia ja dieselin toleranssi on 300rpm (muistaakseni), johtunee siitä että, bensa-auto testataan tyhjäkäynnillä, diesel kaasu pohjassa. Prosentuaalinen ero toleranssissa ei ole sen suurempi.
        Onhan tieliikenteessä muitakin toleransseja: Rattijuopumuksen raja on 0.5 promillea, ei yhtään yli, törkeän rattijuopumuksen raja 1.2, ei 1.5 eikä 1.8.


      • tyhjääkäyntiä

        Minä kun aamulla starttaan auton ponkaisee kierrokset 2000 rpm kohdalle vaikka ei ole jalka kaasulla. jonkun aikaa kun on käynyt niin tippuu 1500 ja siitä sitten pikku hiljaa alas päin ja lopulta näyttää viisarin verran alle tuhatta. Jos on kova pakkanen niin kestää pidempään.

        Että ei se aina ole niin että tyhjäkäynti on alle 1000 jos moottori ei ole täysin lämminnyt niin silloin voi olla yli 1000.


    • katsuri

      Jos ratti ja etupyörät suorassa auton ohjauksessa (simpukkaohjaus tässä tapauksessa) on merkittävää välystä eikä nivelissä ole välystä, on silloin välys ohjausvaihteessa.

      Oikea katsastuspäätös on silloin hylkäys !

      Jollet usko, lue täältä:
      http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf
      Hylkäys on oikea päätös.
      Ei ole muuta ohjenuoraa.
      Kaikkein vähiten katsastaja ottaa ohjeita vastaan marisevalta asiakkaalta.


      Noin yleisesti ottaen vituttaa kuunnella kaikkien vanhojen romujen kanssa katsastukseen tulevia lässyttäjiä jotka vetoavat auton vanhuuten periaatteella: "saahan siinä välystä nyt olla kun on niin vanhakin!"

      Mielenkiintoinen kannanotto liikenneturvallisuuteen...

      • Willie the Pimp

        Katasastuksen hylkäyksessä luki "välystä raidetangon päässä" MITÄ EI OLLUT

        Ja Kahjo, oisit lukenu viestini kokonaan; katsastaja vaati myös rakennemuutoksen, mikä tyyppikatsastuksessa olisi ollut mahdoton. S.o. auto oli hyväksytty kymmeniä kertoja aiemmissa katsastuksissa sekä tyyppikatsastuksesa.

        Taidat olla ite joku virkaintoinen kuntosali-katsastajaPöllö kun aloitit nimittelyn. Tais osua arkaan paikkaan


      • muutoksen
        Willie the Pimp kirjoitti:

        Katasastuksen hylkäyksessä luki "välystä raidetangon päässä" MITÄ EI OLLUT

        Ja Kahjo, oisit lukenu viestini kokonaan; katsastaja vaati myös rakennemuutoksen, mikä tyyppikatsastuksessa olisi ollut mahdoton. S.o. auto oli hyväksytty kymmeniä kertoja aiemmissa katsastuksissa sekä tyyppikatsastuksesa.

        Taidat olla ite joku virkaintoinen kuntosali-katsastajaPöllö kun aloitit nimittelyn. Tais osua arkaan paikkaan

        katsastaja mahtoi vaatia. On se kumma kun tyypitettyä autoa pitää sen elinkaaren aikana lähteä muuttamaan. Tietääkseni Suomen kilvissä olevilla Warreillakin saa ajella ilman rakennemuutoksia. Utelias Einari tiedustelee.


      • katsuri
        Willie the Pimp kirjoitti:

        Katasastuksen hylkäyksessä luki "välystä raidetangon päässä" MITÄ EI OLLUT

        Ja Kahjo, oisit lukenu viestini kokonaan; katsastaja vaati myös rakennemuutoksen, mikä tyyppikatsastuksessa olisi ollut mahdoton. S.o. auto oli hyväksytty kymmeniä kertoja aiemmissa katsastuksissa sekä tyyppikatsastuksesa.

        Taidat olla ite joku virkaintoinen kuntosali-katsastajaPöllö kun aloitit nimittelyn. Tais osua arkaan paikkaan

        Miten sinä totesit, että välystä ei ollut, mutta katsastaja sen kuitenkin totesi ?
        Olitko paikalla vai joitko kahvia ?

        Varsinkin, jos käytetään ravistinta, tulee usein esiin välyksiä joita ei sitten jossain nyrkipajassa huomata.
        Katsastajalla on ammattitaitoa kaivaa välykset esiin.
        Ohjauksessa ei välyksiä sallita.
        Emme elä Afrikassa.

        Se nivel on ihan eri juttu työpöydällä kuin auton alla.
        Tätä te jauhopäät ette ikinä tätä tajua.
        Tämän vuoksi pyydänkin asiakasta aina itse katsomaan, että HEI, TÄSSÄ ON VÄLYS, katso nyt !!

        En ota kantaa epämääräisen rakennemuutosasiaan jota et jostain helvetin syystä pysty tässä edes yksilöimään.

        Jos homa ei kelpaa, ota yhteyttä AKEen äläkä täällä jatka mustamaalauskampanjaasi ilman todisteiden häivää.


      • no voi
        katsuri kirjoitti:

        Miten sinä totesit, että välystä ei ollut, mutta katsastaja sen kuitenkin totesi ?
        Olitko paikalla vai joitko kahvia ?

        Varsinkin, jos käytetään ravistinta, tulee usein esiin välyksiä joita ei sitten jossain nyrkipajassa huomata.
        Katsastajalla on ammattitaitoa kaivaa välykset esiin.
        Ohjauksessa ei välyksiä sallita.
        Emme elä Afrikassa.

        Se nivel on ihan eri juttu työpöydällä kuin auton alla.
        Tätä te jauhopäät ette ikinä tätä tajua.
        Tämän vuoksi pyydänkin asiakasta aina itse katsomaan, että HEI, TÄSSÄ ON VÄLYS, katso nyt !!

        En ota kantaa epämääräisen rakennemuutosasiaan jota et jostain helvetin syystä pysty tässä edes yksilöimään.

        Jos homa ei kelpaa, ota yhteyttä AKEen äläkä täällä jatka mustamaalauskampanjaasi ilman todisteiden häivää.

        huomaa että olet olet vika-alalla.rupee vaikka kapiaiseksi.


      • dhdjödjhdjhdjh
        no voi kirjoitti:

        huomaa että olet olet vika-alalla.rupee vaikka kapiaiseksi.

        Mee ite torille horoksi!!!!!


      • hdfdfhdfh
        Willie the Pimp kirjoitti:

        Katasastuksen hylkäyksessä luki "välystä raidetangon päässä" MITÄ EI OLLUT

        Ja Kahjo, oisit lukenu viestini kokonaan; katsastaja vaati myös rakennemuutoksen, mikä tyyppikatsastuksessa olisi ollut mahdoton. S.o. auto oli hyväksytty kymmeniä kertoja aiemmissa katsastuksissa sekä tyyppikatsastuksesa.

        Taidat olla ite joku virkaintoinen kuntosali-katsastajaPöllö kun aloitit nimittelyn. Tais osua arkaan paikkaan

        HANKI ELÄMÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1


      • hiekkalaatikolla...
        hdfdfhdfh kirjoitti:

        HANKI ELÄMÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

        Ei kyynel, eihän näit juttui voi tottaa todesta. Heput riitelee ku pahaiset kakarat. Naurettavaa


      • Pekan autokorjaus
        katsuri kirjoitti:

        Miten sinä totesit, että välystä ei ollut, mutta katsastaja sen kuitenkin totesi ?
        Olitko paikalla vai joitko kahvia ?

        Varsinkin, jos käytetään ravistinta, tulee usein esiin välyksiä joita ei sitten jossain nyrkipajassa huomata.
        Katsastajalla on ammattitaitoa kaivaa välykset esiin.
        Ohjauksessa ei välyksiä sallita.
        Emme elä Afrikassa.

        Se nivel on ihan eri juttu työpöydällä kuin auton alla.
        Tätä te jauhopäät ette ikinä tätä tajua.
        Tämän vuoksi pyydänkin asiakasta aina itse katsomaan, että HEI, TÄSSÄ ON VÄLYS, katso nyt !!

        En ota kantaa epämääräisen rakennemuutosasiaan jota et jostain helvetin syystä pysty tässä edes yksilöimään.

        Jos homa ei kelpaa, ota yhteyttä AKEen äläkä täällä jatka mustamaalauskampanjaasi ilman todisteiden häivää.

        nyrkkipajoissakin ihmetelty katsastajien ajatusten juoksua ja etitty monta kertaa olemattomia väljyyksiä.
        Joten kyllä katsastajien ammattitaito on ihan yhtä häilyvää kuin korjaamoidenkin.


        Espoon HAKUS:en kohdalla uusinta näytön määrämisen perusteena tuntuu olevan rahastus asiakas pulan vuoksi(tämän käsityksen olen itse saanut).
        Vai joutuuko teillä nykyään jonottamaan?


      • peukalon paikka
        Pekan autokorjaus kirjoitti:

        nyrkkipajoissakin ihmetelty katsastajien ajatusten juoksua ja etitty monta kertaa olemattomia väljyyksiä.
        Joten kyllä katsastajien ammattitaito on ihan yhtä häilyvää kuin korjaamoidenkin.


        Espoon HAKUS:en kohdalla uusinta näytön määrämisen perusteena tuntuu olevan rahastus asiakas pulan vuoksi(tämän käsityksen olen itse saanut).
        Vai joutuuko teillä nykyään jonottamaan?

        Tarkastuskortissa luki: taka-akseliston laakerointi väljä (vasen). Korjaamo vaihtoi takapyörän laakerin joka oli ehjä. Akseliston viallinen laakerointi on vaarallinen varsinkin uraisilla teillä ajettaessa. Asiakas ei ymmärtänyt kuulema mitään autoista. Korjaamon luulisi osaavan tulkita merkintä oikein.


    • äijäyksen

      tuo antas, jos pistäs niitä linttoja etes jonkunlaiseen kuntoon, ennen kun mennee katsastusasemalle hylykäystä hakemaan? Turhaa kai siinä mariset, sulla on ohojauksessa välystä ja leima pitäs saaha. Et sinä koko maan konttoreita pysty kiertelemmään ja kokkeilemmaan mistähän tuo leima nyt mahtas irrota. Hommaa välykset pois, on palijo mukavampi ajellakki, ku ei valu hiki päältä ja käjet käy ku tynnyrinpesijällä. Ja pyssyy se tynaki tuiskuviittojen välissä.

    • kyllä

      ne siitä nöyrtyy.

      • käymää...

        nii saat uudet leegot tissiposki :)


    • ja viat

      Aika yllättävää, että 86 vm. Dynassa olisi jotain vikaa. Pelkkää katsastajan v.ttuilua, eihän japsin tehtaalta lähdöstä ole kulunut vasta kuin 21 vuotta.
      Tiedät Dynasi tyypitysasioista yllättävän paljon. Eihän ole mitenkään mahdollista, että joku olisi tehnyt siihen jotain muutoksia. Olethan sen uutena ostanut Korpparilta ja silloin varmistanut Dynan olevan juuri tyyppikatsastustuksessa olleen Dyna yksiön kaltainen.
      Katsatu vituiluu Espoossa tekstin perusteella sinulla taitaa olla kirjoitusvaikeuksien lisäksi myös kuullun-, ja luetunymmärtämisessä ongelmia.

    • Vanhat paaliin

      Tämähän on yleistä nykyään, ja enenevässä määrin että vanhasta autosta keksitään hylkäämiseen johtavat viat, varsinkin eteläsuomessa. AKE:a ja Virkamiehiä hävettää itseaiheuttamansa tilanne ja Suomen vanha sekä ruma autokanta ja varsinkin ulkomaalaisten silmissä.

      Siispä rankaistaan autoilijaa joka on tähän tilanteeseen pakotettu.

      Viimeaikoina Helsingistä päin on virrannut halvempaa ja katsastuksessa hylättyä kalustoa, ja katsastettu moitteetta pikkupaikkakunnilla.

      • samaa mieltä

        niin tietäis miltä autoilijoista tuntuu.


      • AKEn kaveri

        Miten AKEn (liikenneministeriöin alainen virasto) virkamiehet ovat aiheuttaneet Suomen wanhan autokannan?

        Eikö sormen (keskimmäisen) pitäisi osoittaa valtionvarainministeriön suuntaan?


    • mikä muutos

      Kerro hyvä willi pimppi mikä rakennemuutos tehtiin/olisi pitänyt tehdä/tai ei tehty.

      Koko juttusi haiskahtaa vähän siltä, koska et pysty kertomaan mitään faktaa. Tietosi ei riitä keksimään rakennemuutosta, jonka katsuri mukamas vaati!!!

      • WillietThePimp

        YLE24 ei huoli vastaustani kaiketi siksi,että laitoin jo samanlaisen vastauksen uudenpaan keskusteluun "Pimppi willi" tai jotain.. Katso sieltä.


      • keskustelu
        WillietThePimp kirjoitti:

        YLE24 ei huoli vastaustani kaiketi siksi,että laitoin jo samanlaisen vastauksen uudenpaan keskusteluun "Pimppi willi" tai jotain.. Katso sieltä.

        on Suomi 24 eikä Yle 24. Tämä kertonee sinusta kaiken.


    • aloituksen

      otsikko on yhtä legendaarinen, kuin Oulussa se seinäkirjoitus, jossa lukee: PASKA KAUPUNNI.

      • WillietThePimp

        Joko valitsemani aloitusotsikko osoittaa minun olevan vajaakirjoitustaitoinen
        Tai kyseessä on ironiaa sisältävä ilmaisu, ehkä hieman huumoria yritys välttää kiroilua

        Jälkimmäisessä tapauksessa ne jotka vittuilivat otsikolleni ovat osoittaneet oman rajoittuneisuutensa mielikuvituksen ja älykkyyden suhteen


      • huumoria
        WillietThePimp kirjoitti:

        Joko valitsemani aloitusotsikko osoittaa minun olevan vajaakirjoitustaitoinen
        Tai kyseessä on ironiaa sisältävä ilmaisu, ehkä hieman huumoria yritys välttää kiroilua

        Jälkimmäisessä tapauksessa ne jotka vittuilivat otsikolleni ovat osoittaneet oman rajoittuneisuutensa mielikuvituksen ja älykkyyden suhteen

        ja pari kirotusvihrettä. Täälä kukaa ole vituilu. Olen minäkin tänne joskus kännissä kirjoitellu;)


    • Pekan autokorjaus

      vältän käyttämästä Espoon HAKUS(suomenoja) konttoria.
      Omat, tuttavien ja asiakkaiden kokemuksien takia.

      Hylkäys sinun kohdallasi on voinut johtua katsastajan ammattitaidon puutteesta.
      Hekin ovat erehtyväisiä, eivät jumalia vaikka välillä joku heistä sellaista kuvittelee.

      • ei erehdy

        paitsi joskus.....itse olen erehtynyt joskus monessakin asiassa, vaikeinta on myöntää se, vaikka en olekkaan katsastaja.

        jos olet varma että katsastaja on tehnyt virheen niin älä korjaa "vikaa" vaan mene näyttämään uudestaan ja jos kelpaa niin vaadi hyvitystä ja jos ei niin maksa jälkitarkastusmaksu ilman murinoita.


    • HAKUS sucks

      Eli tosiaan oman autoni rekisteröintikatsastus hylättiin Herttoniemen HAKUS asemalla varoituskolmiosta puuttuvan E merkinnän vuoksi. DOT merkintä löytyi, ja aivan identtinen varoituskolmio kuin vastaavissa E merkinnällä olevissa kolmioissa.

      Koskaan aiemmin, eikä sen jälkeenkään, muita tuontiautoja katsastettaessa eivät ole (muualla kuin HAKUS) edes kysyneet onko autossa varoituskolmiota, saati että olisivat ottaneet kolmion ulos kotelostaan, ja alkaneet syynäämään pikkupräntillä olevia E merkintöjä.

      En ole enää 3:een vuoteen käynyt kyseisellä asemalla. En suosittele muillekaan.

      • Bylle

        Tuntuu varmasti pikkumaiselta, mutta toimivat oikein.

        On mahdollista, että ovat töpeksineet rekisteröintikatsastuksissa enemmänkin ja olleet tuolloin AKE:n tiukan syynin alaisena eivätkä ole uskaltaneet/halunneet toimia väärin.


      • Mulkero,

        Ei katsastaja ole keksinyt ajoneuvojen hyväksyntä kriteereitä.
        Viisaammat ovat päättäneet pykälät ja ohjeet, joiden mukaan katsuri tekee vain duuninsa ja ottaa vittumaisen miehen tittelin itselleen, koska tekee työnsä hyvin ja vain kuten päättäjät ovat määränneet.


      • lfjsdfjsdfjskl
        Bylle kirjoitti:

        Tuntuu varmasti pikkumaiselta, mutta toimivat oikein.

        On mahdollista, että ovat töpeksineet rekisteröintikatsastuksissa enemmänkin ja olleet tuolloin AKE:n tiukan syynin alaisena eivätkä ole uskaltaneet/halunneet toimia väärin.

        Varoituskolmio ei ole edes auton kiinteä varuste vaikka pakollinen lisävaruste onkin. Ei ole kyllä järkeä käytetty jos varoituskolmion takia on hylätty auton rekisteröintikatsastus! Korkeintaan korjauskehoituksen voisi antaa varoituskolmiosta.
        Suomessa muutenkin vaikuttaa siltä että joku narsistisen byrokraatin vittumaisuuden mielenhäiriössään kehittämän pykälän pilkunviilaaminen on tärkeämpää kuin ihmisten hyvinvointi, optimistinen ja positiivinen ilmapiiri sekä sujuva asiointi. Kaikki uhrataan pilkunviilaamisen alttarille, tulkoon vaikka konkurssi kunhan vaan ahdasmielisen byrokraatin kieroilema pykälä saadaan toteutettua!


    • Shittimestajoo

      Toi espoon hakus on kyllä surkein mesta mitä löytyy,varsinkin se pikku mies yrittää aina väkisin löytää jotain huomautettavaa,siis asioita jotka eivät liity mitenkään liikenneturvallisuuteen.

      Mutta onneksi siinä on vieressä a-katsastus joka on kaikenlisäksi 4e halvempi :)

      • mazzzdaa muualle

        päälle insinööri espoon hakuksessa ja varmasti löytää täysin virheettömästäkin autosta muutaman "vian". Käytin ennen autoliikkeen autoja, mutta täytyi vaihtaa asemaa kun mikään ei kelvannut. Taitaa olla entinen tele/nippeli tarkastaja. Muu väki on aivan OK, varsinkin sievät sihteerit.


      • vittuilija...+
        mazzzdaa muualle kirjoitti:

        päälle insinööri espoon hakuksessa ja varmasti löytää täysin virheettömästäkin autosta muutaman "vian". Käytin ennen autoliikkeen autoja, mutta täytyi vaihtaa asemaa kun mikään ei kelvannut. Taitaa olla entinen tele/nippeli tarkastaja. Muu väki on aivan OK, varsinkin sievät sihteerit.

        Kaikki ole mitä näyttää. Lapinmies joka on ollut vuosia leimaamassa on ainakin alan todellinen ammattilainen, eikä ole ollut mitään ongelmia vaikka joskus merkintöjä laittaakin.


      • Borre
        mazzzdaa muualle kirjoitti:

        päälle insinööri espoon hakuksessa ja varmasti löytää täysin virheettömästäkin autosta muutaman "vian". Käytin ennen autoliikkeen autoja, mutta täytyi vaihtaa asemaa kun mikään ei kelvannut. Taitaa olla entinen tele/nippeli tarkastaja. Muu väki on aivan OK, varsinkin sievät sihteerit.

        Tiedän autoliikkeitä jotka valittavat, että mikään ei kelpaa jollain tietyllä katsastusasemalla. Joillain toisilla liikkeillä ei ole mitään huomautettavaa. Itse olen huomannut, että eri liikkeiden katsastukseen tuomissa autoissa on huimasti eroa, vaikka samaa hintaluokkaa, merkkiä, ikää jne. On sellaisia autoliikkeitä ja "korjaamoita", jotka kiertävät jatkuvasti asemalta toiselle ja valittavat kuinka niillä muilla asemilla ei homma toimi. Käyvät asemalla vähän aikaa ja jatkavat taas kierrosta...


    • pinkkipankkio

      mulla oli vaaleanpunaset kengät jalassa,niin samanvärinen jenkki hylättiin heti ja haukuttiin homoksi

      • ainut

        huvitus on vilkas mielikuvitus, se siivet selkään saa.


      • huitaissut

        vaaleanpunaisella käsilaukullasi sitä huitsin ilkeää katsurijermua korville. oppisi pohjanmaalainenkin mies suvaitsemmaksi, ja oppii miten Espoon umpihomot käyttäytyy.


    • löytyy

      kaikilta asemilta. Nuole persettä, ole nöyrä. Voit saada ehjän autosi läpi ilman huomautuksia.

      • jepjepjepjeph

        Eli tästä päätellen kaikki katsastusmiehet on homoja ja ne nauttii perseen ja kullin nuolemisesta ?

        Eli meidän kaikkien miesten pitäisi muuttua homoiksi tai antaa naisen katsastaa auto, joka osaa tuota suuhun ottamista... niinkö...

        Tämä kuva siis jäi näistä vastauksista... eli katsastus miehet ei siis ole iha terveitä... ;)


      • Daneze

        Miksi noin toimivan asiakkaan auto kannattaisi hyväksyä katsastukssa, jos asiakas on hyvä mainitsemissasi hommissa? Ymmärrän kyllä, että katsastusmiehet ovat hyväksyneet autosi, jos olet toiminut kuvaamallasi tavalla ja olet syntynyt mieheksi.


    • Eki698

      ne on pahalla päällä?? Katsastin vuosia sitten autoni espoon katsastus asemalla ja siellä määrättiin uusimaan lähes kaikki liikkuvat osat saatana!
      Onneksi oli tuttu katsastusmies jolle kerroin murheistani,hän neuvoi menemään muualle ja selvisin pikku korjauksilla.
      Kului muutama vuosi kun työkaveri erehtyi menemään samaan paikkaan ja siitäkös se rumba alkoi.
      Aina löytyi lisää korjattavaa,taisi käydä lähes kymmenen kertaa ennen kun sai hyväksytyn leiman.
      En ole saanut katsastuksen monopoliaikaankaan niin törkeää kohtelua koin Espoossa!
      Muualla ei ole ollut mitään ongelmia.
      Tuttavani eläkkeellä oleva katsastus insinööri sanoi sattuvasti että ei ne kaikki katsastusmiehet ole luonnevikaisia.

    • vittuillakseni

      Kiinnostaa kiviäkin!

      • vässykät

        Oot nyt että se mopoikä menee ohi, niin kyllä sitten alkaa kiinnostaa.


    • britishmuseum

      Voi pojat. Olisittepa vieneet autoja katsastukseen, ennenkuin toiminta yksityistettiin! Silloin siellä herroja oli. Inssin edellisen päivän juopottelusta ja impotenssista saivat kärsiä monet autoilijat. Mullekin kirjoitettiin tarkastuksessa suoraan käyttökielto Anglian rekisteriotteeseen. Nykyiset hommat ovat helliä kuin ruumiinsiunaus entisaikoihin verrattuna.

      • sdlkjfkljfklsdjkld

        Nuoret pikkunilkit on pahimpia katsastajia ja oikeastaan kaikessa muussakin, on adhd virkaintoa ja autuaaseen tietämättömyyteen perustuvaa kaikkitietäväisyyttä enemmän kuin järkeä, kokemusta ja malttia katsoa asioita rauhallisesti ja asettaa ne perspektiiviin. On ihan insinöörinpaperit taskussa, korvantaukset märkänä ja 2 päivää työkokemusta, sitten rinta polleana laitetaan asiakkaan auto ajokieltoon eikä kyetä edes peittelemään vahingoniloista naurua...


      • gergg

        Ota lisää viinaa niin helpottaa.


    • Pyrde123

      Omalla kohdalla katsurin ilme oli ku karkkipussin ois avannu, ku jotain sanottavaa löys ja sen jälkeen hirveä suunsoitto.

    • Ettei

      ollu enneminkin vittuuntunut kun romu korjaamatta mutta kaikennäköistä tilpehööriä laitettu ku j***sen joulukuuseen. Ei katsastajat nimittäin tykkää tommosist romuist eikä varsinkaan hylkäämisesta jos näin luulet. Ja varmaankin huokaisee helpotuksesta kun tietää et meet muualle vuoden päästä. Vaikka sitten romu-keinaselle ...

      • lksjfklsfjskljfsd

        Outo logiikka aina katsastusmiesten kommenteissa, kun auto on kunnossa, kehutaan autoa / autonvalmistajaa että tämän merkin autot on hyviä ja aina kunnossa. Jos autossa onkin vikaa niin se on omistajan syytä! Miksei auton paskuus ole koskaan valmistajan vika?


      • Kommenti
        lksjfklsfjskljfsd kirjoitti:

        Outo logiikka aina katsastusmiesten kommenteissa, kun auto on kunnossa, kehutaan autoa / autonvalmistajaa että tämän merkin autot on hyviä ja aina kunnossa. Jos autossa onkin vikaa niin se on omistajan syytä! Miksei auton paskuus ole koskaan valmistajan vika?

        kuulosta hieman erikoiselta. Ei valmistaja pääsääntöisesti valmista rikkinäisiä autoja tai riko niitä käytössä. Usko tai älä, mutta lähes 500 000 km ajettu Fiat Puntokin on ollut teknisesti täysin kunnossa ja ruosteet loisti poissaololla!
        Kehuja aina omistajalle, jos on pitänyt autonsa kunnossa järkevällä ajolla, ylläpidolla ja huollatuttanut LUOTETTAVALLA JA ASIANSA OSAAVALLA HUOLTOLIIKKEELLÄ. Kehuja niillekin!
        Rauta kuin rauta kuluu ja rikkoontuu, olisi kuin hyvä automerkki kyseessä. Vaikkakin toiset mielletään kestävimmiksi järkevämpien rakenneominaisuuksien takia.
        ... eikä kukaan pakottaa ostamaan ns. "paskan valmistajan paska" tuotetta. Valitettavasti on eri automalleissa niihin ominaisia tyyppivikoja, mihin kannattaa tutustua ennen hankintapäätöstä.


      • nyt-haiseepaska
        lksjfklsfjskljfsd kirjoitti:

        Outo logiikka aina katsastusmiesten kommenteissa, kun auto on kunnossa, kehutaan autoa / autonvalmistajaa että tämän merkin autot on hyviä ja aina kunnossa. Jos autossa onkin vikaa niin se on omistajan syytä! Miksei auton paskuus ole koskaan valmistajan vika?

        eihän se ole valmistajan vika..... oliskohan käyny niin että joku on käyny siihen autoon paskomassa


      • RöhnöRoope
        lksjfklsfjskljfsd kirjoitti:

        Outo logiikka aina katsastusmiesten kommenteissa, kun auto on kunnossa, kehutaan autoa / autonvalmistajaa että tämän merkin autot on hyviä ja aina kunnossa. Jos autossa onkin vikaa niin se on omistajan syytä! Miksei auton paskuus ole koskaan valmistajan vika?

        Lähes auto kuin auto on helppo pitää kunnossa katsastuksessa tarkastettavilta osin, jos vain on viitseliäisyyttä. Yleensä sellaiset autot, jotka vaativat enemmän huolenpitoa ovat hankintahinnaltaan edullisia. Eli autoiluun kuluu kalustokustannusten osalta aina rahaa. Jos auton omistaja yrittää säästää väärässä paikassa, niin miten se voi olla kenenkään muun vika?


    • Kivenlahden helppokatsastusta kannattaa välttää kuin ruttoa. Siellä vanhoissa autoissa haetaan vikoja ihan suurennuslasilla. Olin kk aikaisemmin käyttänyt virallisessa katsastuksessa toisessa paikassa, josta tuli hylky raidetangon ja pallonivelen välyksellisyydestä. Vein Kivenlahden Helppokatsastukseen jälkikatsastukseen ja sieltä tuli korjauskehotukset tuulilasista joka on ollut 4 edellistäkin katsastusta halki apukuskin reunasta ja pakoputkesta joka meni virallisen katsastuksen hyvin läpi, muttei jälkitarkastusta. On ollut samassa asemassa kuulema aikaisemminkin vastaavia tapauksia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe