Kaveri suunnittelee -98 Mondeon ostoa. Mitkä ovat viisi pahinta vikaa/tärkeintä tsekkauskohdetta ko. mallivuoden Mondeossa?
Kiitos asiallisista vastauksista!
Modeo -98 viisi vikaa?
12
2386
Vastaukset
- Amatööriautoilija
Itselläni on 180 tkm ajettu Mondeo STW 1.8 GLX vm. 1998.
Normaalit huollot vas. etupyörän laakerit vaihdettu ja jarrupalat vaihdettu.
Ei muuta !!! - GLX
Tsekkaa ainakin nämä:
- etutukivarsien puslat pallonivelet
- vetoakselit
- ovien sisäpuolien saumat
- helmojen ruosteet eturenkaan takana
- nestevuodot esim. ohjaustehostin
Kannataa ostaa mahdollisimman ruosteeton yksilö ja varmistaa että öljynä on käytetty 5W-30 tai 5W-40 öljyä. Kilometreillä ei ole niin väliä, kunhan jakohihna on vaihdettu vähintään 120 tkm tai 5 vuoden välein.- Voortisti
Kysyn vaan uteliaisuuttani, minusta se on parempaa.
- GLX
Voortisti kirjoitti:
Kysyn vaan uteliaisuuttani, minusta se on parempaa.
5W merkitsee notkeaa öljyä kylmänä. 30 (tai 40) merkitsee notkeaa öljyä kuumana. 50 on liian paksua kuumana uudemmille Fordin koneille, sillä niiden osien välykset ovat pieniä ja vaativat erittäin notkeita öljyjä sekä kylmänä että kuumana, jotta voitelu olisi riitävän hyvä.
5W-50 öljy saattaa pitemmän päälle kuluttaa moottoria liikaa, kenties moottorivauriokin on mahdollinen.
Kysykää asiasta Fordin huollosta, jos ette usko. - notkeampaa
GLX kirjoitti:
5W merkitsee notkeaa öljyä kylmänä. 30 (tai 40) merkitsee notkeaa öljyä kuumana. 50 on liian paksua kuumana uudemmille Fordin koneille, sillä niiden osien välykset ovat pieniä ja vaativat erittäin notkeita öljyjä sekä kylmänä että kuumana, jotta voitelu olisi riitävän hyvä.
5W-50 öljy saattaa pitemmän päälle kuluttaa moottoria liikaa, kenties moottorivauriokin on mahdollinen.
Kysykää asiasta Fordin huollosta, jos ette usko.Eikös 5W-50 pysy pidempään (kuumempaan) öljymäisenä, ennenkuin se menee liruksi.
Tietääkseni -40:stä menee aikaisemmin kuumankestokyky ???
Kai ne sentään kuumana ovat yhtä "paksuja" ? - GLX
notkeampaa kirjoitti:
Eikös 5W-50 pysy pidempään (kuumempaan) öljymäisenä, ennenkuin se menee liruksi.
Tietääkseni -40:stä menee aikaisemmin kuumankestokyky ???
Kai ne sentään kuumana ovat yhtä "paksuja" ?Vanhempi, kulunut moottori tai turbokone (korkeat lämpötilat) voi tarvita paksmpaa öljyä kuumana l. 5W-50 öljyä. 50 tarkoittaa öljyn paksuutta kuumassa moottorissa ja 30/40 on ohuempaa kuumana. Se (30/40) ei ole mitään lirua normaalilämpöisessä moottorissa.
- Voortisti
GLX kirjoitti:
5W merkitsee notkeaa öljyä kylmänä. 30 (tai 40) merkitsee notkeaa öljyä kuumana. 50 on liian paksua kuumana uudemmille Fordin koneille, sillä niiden osien välykset ovat pieniä ja vaativat erittäin notkeita öljyjä sekä kylmänä että kuumana, jotta voitelu olisi riitävän hyvä.
5W-50 öljy saattaa pitemmän päälle kuluttaa moottoria liikaa, kenties moottorivauriokin on mahdollinen.
Kysykää asiasta Fordin huollosta, jos ette usko.Minusta 5W-50 käy yhtä hyvin kuin 5W-30/40. Eikös nämä uudet "piikaset" koneet vaadi öljyksi 0W-40?
- Voortisti
Voortisti kirjoitti:
Minusta 5W-50 käy yhtä hyvin kuin 5W-30/40. Eikös nämä uudet "piikaset" koneet vaadi öljyksi 0W-40?
Maallikkona huono väitellä, mutta "Siperia opettaa", parissa vanhemmassa pirssissä 5W-30 pysy sisällä kuumassa motissa, mutta 5W-50 ei, joten minusta se on kuumana notkeampaa. Eikös alaraja kerro kylmäominaisuuksista ja yläraja kuumaominaisuuksista? Yleensähän voitelu kylmässä motissa on suurempi ongelma kuin kuumassa, tarkoitan normaaliautoa, en kilpa-autoa.
- GLX
Voortisti kirjoitti:
Maallikkona huono väitellä, mutta "Siperia opettaa", parissa vanhemmassa pirssissä 5W-30 pysy sisällä kuumassa motissa, mutta 5W-50 ei, joten minusta se on kuumana notkeampaa. Eikös alaraja kerro kylmäominaisuuksista ja yläraja kuumaominaisuuksista? Yleensähän voitelu kylmässä motissa on suurempi ongelma kuin kuumassa, tarkoitan normaaliautoa, en kilpa-autoa.
Mondeon käsikirja suosittelee ainoastaan 5W-30 öljyä.
En ehkä osaa selittää asiaa oikein, mutta
lue Bilteman uusimman luettelon sivulta 230 öljyn viskositeetista. Se on kansantajuisesti kirjoitettu, vaikka onkin bilteman luettelossa. Bilteman öljyistä ei ole kokemuksia. - Pete
Voortisti kirjoitti:
Maallikkona huono väitellä, mutta "Siperia opettaa", parissa vanhemmassa pirssissä 5W-30 pysy sisällä kuumassa motissa, mutta 5W-50 ei, joten minusta se on kuumana notkeampaa. Eikös alaraja kerro kylmäominaisuuksista ja yläraja kuumaominaisuuksista? Yleensähän voitelu kylmässä motissa on suurempi ongelma kuin kuumassa, tarkoitan normaaliautoa, en kilpa-autoa.
..30W on paksumpaa "kuumapäässä" kuin 50W viskositeetillä oleva ellen ihan väärin muista (tietyssä testissä jolla tuo viskositeetti-arvo määritellään). Ja Fordilla tosiaan noi viskositeetti suositykset on Mondeolla (MkII) 5W-30, 50W öljyllä ei kuulemma venttiilikoneiston välyksen takia tuo 50W öljy muodosta välttämättä kalvoa pintojen väliin, ja koneisto muuttuu äänekkääksi kai se kuluukin. Viskositeeteistä oli hyvä selostus jossain vanhassa Tekniikan Maailmassa, jossa oli muistaakseni 0W-30 öljyt testissä. Siinä oli viittaus noihin Fordinkin öljysuosituksiin.
5W öljy on "kylmäpäässä" paksumpaa kuin 0W: maalaisjärjellä 0W olisi parempaa kylmäkäynnistyksessä, mutta taas päästään noihin Fordin välyksiin, joilla tuo 0W öljy voi "menettää voiteluvuutuunsa" kylmissä lämpötiloissa-liian ohutta muodostamaan kalvoa. Tuo Teknarin vanha juttu kertoisi paljon lisää, jos jollain se on, siinä oli myös yleistä juttua öljyjen laatustandardeista (ACEA, API). - Voortisti
Pete kirjoitti:
..30W on paksumpaa "kuumapäässä" kuin 50W viskositeetillä oleva ellen ihan väärin muista (tietyssä testissä jolla tuo viskositeetti-arvo määritellään). Ja Fordilla tosiaan noi viskositeetti suositykset on Mondeolla (MkII) 5W-30, 50W öljyllä ei kuulemma venttiilikoneiston välyksen takia tuo 50W öljy muodosta välttämättä kalvoa pintojen väliin, ja koneisto muuttuu äänekkääksi kai se kuluukin. Viskositeeteistä oli hyvä selostus jossain vanhassa Tekniikan Maailmassa, jossa oli muistaakseni 0W-30 öljyt testissä. Siinä oli viittaus noihin Fordinkin öljysuosituksiin.
5W öljy on "kylmäpäässä" paksumpaa kuin 0W: maalaisjärjellä 0W olisi parempaa kylmäkäynnistyksessä, mutta taas päästään noihin Fordin välyksiin, joilla tuo 0W öljy voi "menettää voiteluvuutuunsa" kylmissä lämpötiloissa-liian ohutta muodostamaan kalvoa. Tuo Teknarin vanha juttu kertoisi paljon lisää, jos jollain se on, siinä oli myös yleistä juttua öljyjen laatustandardeista (ACEA, API).Eikös se venttiilien "naputus" yleensä esiinny kylmänä? Joten 50W ei ole syynä vanhoissa moteissa, uusissa voi olla?
- tyyppivika
Zetec moottorin alla kulkee putki joka syöpyessään puhki aiheuttaa
ylikuumentumisen ja kiinnileikkaamisen, sama on myös dieselissä.
-98 on tullut huolto-oppaan mukaan ei-hydrauliset venttiilinnostimet
takaisin eli niitäkin JÄRKEVÄ kai joskus tarkistaa eli välyksiä,
EIKÄ usko Fordia itseään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1352220
Mies olet edelleen rakas ja tärkeä
Mutta nyt tuntuu, että se "terävin vaihe" on ohi. En millään tapaa halua tällä pahoittaa mieltä, halusin vain ilmoittaa.871819Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?
Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt711733Taas poistuu ABC, nyt Salossa
Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on1091597- 561312
Millainen luonne sinä olet?
Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä1801164- 571137
Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236942371119Ihastuksen halaaminen
Oletko halannut mielitiettyäsi? Miltä ensimmäinen halaus tuntui, onko jäänyt mieleen? 🫂491102Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen
kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.451067