Modeo -98 viisi vikaa?

Jaksu

Kaveri suunnittelee -98 Mondeon ostoa. Mitkä ovat viisi pahinta vikaa/tärkeintä tsekkauskohdetta ko. mallivuoden Mondeossa?

Kiitos asiallisista vastauksista!

12

2390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amatööriautoilija

      Itselläni on 180 tkm ajettu Mondeo STW 1.8 GLX vm. 1998.

      Normaalit huollot vas. etupyörän laakerit vaihdettu ja jarrupalat vaihdettu.

      Ei muuta !!!

    • GLX

      Tsekkaa ainakin nämä:

      - etutukivarsien puslat pallonivelet
      - vetoakselit
      - ovien sisäpuolien saumat
      - helmojen ruosteet eturenkaan takana
      - nestevuodot esim. ohjaustehostin

      Kannataa ostaa mahdollisimman ruosteeton yksilö ja varmistaa että öljynä on käytetty 5W-30 tai 5W-40 öljyä. Kilometreillä ei ole niin väliä, kunhan jakohihna on vaihdettu vähintään 120 tkm tai 5 vuoden välein.

      • Voortisti

        Kysyn vaan uteliaisuuttani, minusta se on parempaa.


      • GLX
        Voortisti kirjoitti:

        Kysyn vaan uteliaisuuttani, minusta se on parempaa.

        5W merkitsee notkeaa öljyä kylmänä. 30 (tai 40) merkitsee notkeaa öljyä kuumana. 50 on liian paksua kuumana uudemmille Fordin koneille, sillä niiden osien välykset ovat pieniä ja vaativat erittäin notkeita öljyjä sekä kylmänä että kuumana, jotta voitelu olisi riitävän hyvä.

        5W-50 öljy saattaa pitemmän päälle kuluttaa moottoria liikaa, kenties moottorivauriokin on mahdollinen.

        Kysykää asiasta Fordin huollosta, jos ette usko.


      • notkeampaa
        GLX kirjoitti:

        5W merkitsee notkeaa öljyä kylmänä. 30 (tai 40) merkitsee notkeaa öljyä kuumana. 50 on liian paksua kuumana uudemmille Fordin koneille, sillä niiden osien välykset ovat pieniä ja vaativat erittäin notkeita öljyjä sekä kylmänä että kuumana, jotta voitelu olisi riitävän hyvä.

        5W-50 öljy saattaa pitemmän päälle kuluttaa moottoria liikaa, kenties moottorivauriokin on mahdollinen.

        Kysykää asiasta Fordin huollosta, jos ette usko.

        Eikös 5W-50 pysy pidempään (kuumempaan) öljymäisenä, ennenkuin se menee liruksi.
        Tietääkseni -40:stä menee aikaisemmin kuumankestokyky ???

        Kai ne sentään kuumana ovat yhtä "paksuja" ?


      • GLX
        notkeampaa kirjoitti:

        Eikös 5W-50 pysy pidempään (kuumempaan) öljymäisenä, ennenkuin se menee liruksi.
        Tietääkseni -40:stä menee aikaisemmin kuumankestokyky ???

        Kai ne sentään kuumana ovat yhtä "paksuja" ?

        Vanhempi, kulunut moottori tai turbokone (korkeat lämpötilat) voi tarvita paksmpaa öljyä kuumana l. 5W-50 öljyä. 50 tarkoittaa öljyn paksuutta kuumassa moottorissa ja 30/40 on ohuempaa kuumana. Se (30/40) ei ole mitään lirua normaalilämpöisessä moottorissa.


      • Voortisti
        GLX kirjoitti:

        5W merkitsee notkeaa öljyä kylmänä. 30 (tai 40) merkitsee notkeaa öljyä kuumana. 50 on liian paksua kuumana uudemmille Fordin koneille, sillä niiden osien välykset ovat pieniä ja vaativat erittäin notkeita öljyjä sekä kylmänä että kuumana, jotta voitelu olisi riitävän hyvä.

        5W-50 öljy saattaa pitemmän päälle kuluttaa moottoria liikaa, kenties moottorivauriokin on mahdollinen.

        Kysykää asiasta Fordin huollosta, jos ette usko.

        Minusta 5W-50 käy yhtä hyvin kuin 5W-30/40. Eikös nämä uudet "piikaset" koneet vaadi öljyksi 0W-40?


      • Voortisti
        Voortisti kirjoitti:

        Minusta 5W-50 käy yhtä hyvin kuin 5W-30/40. Eikös nämä uudet "piikaset" koneet vaadi öljyksi 0W-40?

        Maallikkona huono väitellä, mutta "Siperia opettaa", parissa vanhemmassa pirssissä 5W-30 pysy sisällä kuumassa motissa, mutta 5W-50 ei, joten minusta se on kuumana notkeampaa. Eikös alaraja kerro kylmäominaisuuksista ja yläraja kuumaominaisuuksista? Yleensähän voitelu kylmässä motissa on suurempi ongelma kuin kuumassa, tarkoitan normaaliautoa, en kilpa-autoa.


      • GLX
        Voortisti kirjoitti:

        Maallikkona huono väitellä, mutta "Siperia opettaa", parissa vanhemmassa pirssissä 5W-30 pysy sisällä kuumassa motissa, mutta 5W-50 ei, joten minusta se on kuumana notkeampaa. Eikös alaraja kerro kylmäominaisuuksista ja yläraja kuumaominaisuuksista? Yleensähän voitelu kylmässä motissa on suurempi ongelma kuin kuumassa, tarkoitan normaaliautoa, en kilpa-autoa.

        Mondeon käsikirja suosittelee ainoastaan 5W-30 öljyä.
        En ehkä osaa selittää asiaa oikein, mutta
        lue Bilteman uusimman luettelon sivulta 230 öljyn viskositeetista. Se on kansantajuisesti kirjoitettu, vaikka onkin bilteman luettelossa. Bilteman öljyistä ei ole kokemuksia.


      • Pete
        Voortisti kirjoitti:

        Maallikkona huono väitellä, mutta "Siperia opettaa", parissa vanhemmassa pirssissä 5W-30 pysy sisällä kuumassa motissa, mutta 5W-50 ei, joten minusta se on kuumana notkeampaa. Eikös alaraja kerro kylmäominaisuuksista ja yläraja kuumaominaisuuksista? Yleensähän voitelu kylmässä motissa on suurempi ongelma kuin kuumassa, tarkoitan normaaliautoa, en kilpa-autoa.

        ..30W on paksumpaa "kuumapäässä" kuin 50W viskositeetillä oleva ellen ihan väärin muista (tietyssä testissä jolla tuo viskositeetti-arvo määritellään). Ja Fordilla tosiaan noi viskositeetti suositykset on Mondeolla (MkII) 5W-30, 50W öljyllä ei kuulemma venttiilikoneiston välyksen takia tuo 50W öljy muodosta välttämättä kalvoa pintojen väliin, ja koneisto muuttuu äänekkääksi kai se kuluukin. Viskositeeteistä oli hyvä selostus jossain vanhassa Tekniikan Maailmassa, jossa oli muistaakseni 0W-30 öljyt testissä. Siinä oli viittaus noihin Fordinkin öljysuosituksiin.

        5W öljy on "kylmäpäässä" paksumpaa kuin 0W: maalaisjärjellä 0W olisi parempaa kylmäkäynnistyksessä, mutta taas päästään noihin Fordin välyksiin, joilla tuo 0W öljy voi "menettää voiteluvuutuunsa" kylmissä lämpötiloissa-liian ohutta muodostamaan kalvoa. Tuo Teknarin vanha juttu kertoisi paljon lisää, jos jollain se on, siinä oli myös yleistä juttua öljyjen laatustandardeista (ACEA, API).


      • Voortisti
        Pete kirjoitti:

        ..30W on paksumpaa "kuumapäässä" kuin 50W viskositeetillä oleva ellen ihan väärin muista (tietyssä testissä jolla tuo viskositeetti-arvo määritellään). Ja Fordilla tosiaan noi viskositeetti suositykset on Mondeolla (MkII) 5W-30, 50W öljyllä ei kuulemma venttiilikoneiston välyksen takia tuo 50W öljy muodosta välttämättä kalvoa pintojen väliin, ja koneisto muuttuu äänekkääksi kai se kuluukin. Viskositeeteistä oli hyvä selostus jossain vanhassa Tekniikan Maailmassa, jossa oli muistaakseni 0W-30 öljyt testissä. Siinä oli viittaus noihin Fordinkin öljysuosituksiin.

        5W öljy on "kylmäpäässä" paksumpaa kuin 0W: maalaisjärjellä 0W olisi parempaa kylmäkäynnistyksessä, mutta taas päästään noihin Fordin välyksiin, joilla tuo 0W öljy voi "menettää voiteluvuutuunsa" kylmissä lämpötiloissa-liian ohutta muodostamaan kalvoa. Tuo Teknarin vanha juttu kertoisi paljon lisää, jos jollain se on, siinä oli myös yleistä juttua öljyjen laatustandardeista (ACEA, API).

        Eikös se venttiilien "naputus" yleensä esiinny kylmänä? Joten 50W ei ole syynä vanhoissa moteissa, uusissa voi olla?


      • tyyppivika

        Zetec moottorin alla kulkee putki joka syöpyessään puhki aiheuttaa
        ylikuumentumisen ja kiinnileikkaamisen, sama on myös dieselissä.
        -98 on tullut huolto-oppaan mukaan ei-hydrauliset venttiilinnostimet
        takaisin eli niitäkin JÄRKEVÄ kai joskus tarkistaa eli välyksiä,
        EIKÄ usko Fordia itseään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      128
      6888
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4264
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      52
      3416
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3034
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      286
      2011
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1693
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1571
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1533
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1451
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1406
    Aihe