Kahdet kasvomme

Viikonlopun aikana tehdyissä aloituksissä on toistuvasti käsitelty sielunelämää tutkiskelevia arvoituksia. Ikuisuusongelmia ja ilmaan heitettyjä ratkaisuja.

Keittiöpsykologiaa parhaimmillaan, sillä me 50 vuotiaat jos ketkä voimme antaa hyviä vihjeitä elämän juoksuun. Ratkaisuja emme pysty toisten puolesta tekemään vaan jokainen tekee ne omassa tykönään.

Lukiessani kommentteja olen usein hämmästynyt kuinka joku teistä voi ajatella juuri samalla tavalla kuin itse olen asian ymmärtänyt tai sitten ihmettelen voiko joku kirjoittaa noin "typerästi" ja ihan vakavalla naamalla. No, kasvon ilmeitähän en näe, mutta rivienväliin yritän tirkistää ; )

Tänä aamuna uusin galleriaani ja sivuni teema vaihtui kaksiin kasvoihimme, joita kannamme tahdommepa sitä tai emme.

Mietelause ma.15.09.2008 Mandi

Meillä on kahdet kasvot. Yhdet, joista eroitamme piirteemme ja toiset jotka tunnistamme. Mieluisat kasvot tunnistamme. Toiset kasvomme tunnistavat muut, läheisemme, ystävämme, työkaverimme. Ne kasvot ovat piirteittemme tarkennuksia, eivätkä välttämättä aina miellytä meitä.

66

2302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • happyppah

Hyvä korpikirjailija,

mielenkiinnolla nyin galleriasi ovea. Sain sen rakoselleen, mutta valot oli pois :(
      Olispa ollut mukava vierailla remontoidussa salongissasi.

• Sorry, olin juuri saanut ladattua sinne aihetta koskevan editoimani valokuvan ja lataus temppuili, tuli ja meni. Ovet avautuvat heti kun asiakokonaisuus on valmis ; )

• happyppah
        korpikirjailija kirjoitti:

Sorry, olin juuri saanut ladattua sinne aihetta koskevan editoimani valokuvan ja lataus temppuili, tuli ja meni. Ovet avautuvat heti kun asiakokonaisuus on valmis ; )

...odotella ;)

• Mandi55
        happyppah kirjoitti:

...odotella ;)

Avasin galleriani ovet vaikka kuvani on vielä matkalla näyttelyyn ; ) Sivullani oleva runo liittyy oleellisesti aiheeseen. Runothan ainakin minun ovat lentäneet täältä alta aika yksikön kirjallisuus ja novellit palstalle, vaikka monesti runolla aloitettu keskustelu saa aikaan sykäyksen syvälliseen pohdiskeluun ja johdattaa mitä parhaiten asiaan.

• Heikunkeikku

Kävin kurkkaamassa galleriassasi.
      Paljon puhuva runo. Hyvin ajateltu ja todella hienosti puettu runomuotoon.

Myös monet muut runosi panevat miettimään.
      Pidän niistä :)

• Olen oppinut saamistani kritiikeistä hyviä vinkkejä kirjoittamiseen.

Niin runoissa kuin täällä keskusteluissakin lauseet pitää olla ymmärrettäviä. Jos käytämme sanoja, joita ei tavalliset ihmiset pysty sisäistämään, runosta tai asiasta tulee saavuttamaton, sanoilla snoppaileva tyhjyys.

Lisäksi alan jo hallita hieman kielioppiakin ; )

Kahdet kasvot on hyvin yleinen ilmiö palsta keskusteluissa. Kuitenkin on otettava huomioon kun alkaa leikkiä useamilla kasvoilla, että jossakin tulee raja ja uskottavuus kärsii.

Sama pätee itsensä ja kasvojensa arvioinneissa. Kirjoituksissamme heijastuu ne meidän itsemme hyväksymät kasvot, joiden piirteitä meidän on vaikea muuttaa ja hyväksyä muutosta jos joku ulkopuolinen uskaltaa kyseinalaistaa ja tarkentaa niitä.

• valmis yhtymään

noin hurskastelevaan tiivistelmään.

Emme ole typeriä, joten emme petä itseämmekään. Jokaisella on julkisivu jota myydään ulos, ja on vain terveellistä kaikille osapuolille että pidämme jotakin itsestämme vain omana tietonamme.

• Mandi55

Kirjoitin kerran, että me valehtelemme itsellemme ja se aiheutti suuttumusta ja hämminkiä.

Esimerkiksi voisin ottaa monen avioliitosta eronneen ajatusmaailmasta tutun kaksi naamaisen kuvion. Kun avioliiton vaikeudet alkavat tai toinen on löytänyt uuden suhteen, uskottelemme (valehtelemme) itsellemme vielä pitkään, että se ei ole totta, vaikka osaamme odottaa loppua ja aavistaa sisimmässään totuuden.

Tai toinen esim. kun kohtaamme lastemme ongelmia ummistamme silmämme muiden mielipiteiltä, peitämme totuuden valheen verkkoon ja hyökkäämme niitä kohti, jotka uskaltavat arvostella lapsiamme.

Tämä koskee myös koiran omistajia sillä koirahan on perheen jäsen, eikä tee kenellekään pahaa.

Minulla ei ole varaa pitää ketään tyhmänä, mutta ajatuksia voidaan vaihtaa muustakin kuin, että oletko syönyt jo aamupuurosi.

• puhua vain
        Mandi55 kirjoitti:

Kirjoitin kerran, että me valehtelemme itsellemme ja se aiheutti suuttumusta ja hämminkiä.

Esimerkiksi voisin ottaa monen avioliitosta eronneen ajatusmaailmasta tutun kaksi naamaisen kuvion. Kun avioliiton vaikeudet alkavat tai toinen on löytänyt uuden suhteen, uskottelemme (valehtelemme) itsellemme vielä pitkään, että se ei ole totta, vaikka osaamme odottaa loppua ja aavistaa sisimmässään totuuden.

Tai toinen esim. kun kohtaamme lastemme ongelmia ummistamme silmämme muiden mielipiteiltä, peitämme totuuden valheen verkkoon ja hyökkäämme niitä kohti, jotka uskaltavat arvostella lapsiamme.

Tämä koskee myös koiran omistajia sillä koirahan on perheen jäsen, eikä tee kenellekään pahaa.

Minulla ei ole varaa pitää ketään tyhmänä, mutta ajatuksia voidaan vaihtaa muustakin kuin, että oletko syönyt jo aamupuurosi.

puolestasi, me muut tiedämme miten asia kohdallamme on. Tässä iässä sinisilmäisimpiäkin meistä on jo aika vaikea huijata edes itse. Mutta viisas vaikenee tuosta, koska eihän siitä puhuminen toisi kuin uusia ikävyyksiä.

Joten puhutaan vain asioista, vaikka sitten aamupuurosta, jotka ovat sen arvoisia. Ne asiat joista vaietaan ovat kullan arvoisia.

• Kaupunkifilosofi
        Mandi55 kirjoitti:

Jos sinulla on ollut avioliitossasi ko. ongelmia niin älä puhu "me"-muodossa.

Ja jos sinä olet kasvattanut lapsistasi ongelmanuoria niin älä puhu "me"-muodossa. Miten heistä olisi voinut kasvaa tasapainoisia yksilöitä sinun kanssasi!

Ja jos sinä olet hyökännyt niitä ihmisiä vastaan, jotka ovat "ojentaneet" lapsiasi niin älä puhu "me"-muodossa.

• Mandi55
        puhua vain kirjoitti:

puolestasi, me muut tiedämme miten asia kohdallamme on. Tässä iässä sinisilmäisimpiäkin meistä on jo aika vaikea huijata edes itse. Mutta viisas vaikenee tuosta, koska eihän siitä puhuminen toisi kuin uusia ikävyyksiä.

Joten puhutaan vain asioista, vaikka sitten aamupuurosta, jotka ovat sen arvoisia. Ne asiat joista vaietaan ovat kullan arvoisia.

mutta olet pirun oikeassa ; ) Luin uudet aloitukset ja aloin pohtia, että laittaiskohan hyvin yksinkertaisen aloituksen ja lopettaisiko tämän tyhjän jauhamisen ; )

Sekin on tosi, että moni vaikenee ja itkee hiljaa.

• Mandi55
        Kaupunkifilosofi kirjoitti:

Jos sinulla on ollut avioliitossasi ko. ongelmia niin älä puhu "me"-muodossa.

Ja jos sinä olet kasvattanut lapsistasi ongelmanuoria niin älä puhu "me"-muodossa. Miten heistä olisi voinut kasvaa tasapainoisia yksilöitä sinun kanssasi!

Ja jos sinä olet hyökännyt niitä ihmisiä vastaan, jotka ovat "ojentaneet" lapsiasi niin älä puhu "me"-muodossa.

Tiedät varsin hyvin juttujani lukeneena, että puhut paskaa ; )

Valehteleminen on pahasta, hyi sinua.

• ylemmyydentuntoinen
        Mandi55 kirjoitti:

mutta olet pirun oikeassa ; ) Luin uudet aloitukset ja aloin pohtia, että laittaiskohan hyvin yksinkertaisen aloituksen ja lopettaisiko tämän tyhjän jauhamisen ; )

Sekin on tosi, että moni vaikenee ja itkee hiljaa.

sääli on taas oma tulkintasi. Useimmat suojautuvat tietoisesti ja ovat tyytyväisiä siitä että se toimii. Oma rauha on monelle uskomattoman arvokasta.

• Mandi55
        ylemmyydentuntoinen kirjoitti:

sääli on taas oma tulkintasi. Useimmat suojautuvat tietoisesti ja ovat tyytyväisiä siitä että se toimii. Oma rauha on monelle uskomattoman arvokasta.

Tuo on taas sinun tulkintasi minusta. En tunne sääliä tai ylemmyydentuntoa ketään kohtaan.

Oman rauhan löytyminen on prosessi eikä se löydy noin vain tietoisesti suojautuen. Ei ystäväni, ihmisen psyyke ei ole niin yksinkertaisesti.

• tuossa edellä
        Mandi55 kirjoitti:

Tuo on taas sinun tulkintasi minusta. En tunne sääliä tai ylemmyydentuntoa ketään kohtaan.

Oman rauhan löytyminen on prosessi eikä se löydy noin vain tietoisesti suojautuen. Ei ystäväni, ihmisen psyyke ei ole niin yksinkertaisesti.

itkevistä puhuit. Oikeammin myhäilevät itsekseen kun kaikenlaiset huijarit ja hyväksikäyttäjät pysyvät muiden vaivoina.

• Mandi55
        tuossa edellä kirjoitti:

itkevistä puhuit. Oikeammin myhäilevät itsekseen kun kaikenlaiset huijarit ja hyväksikäyttäjät pysyvät muiden vaivoina.

Suoraan sanottuna en oikein ymmärrä tätä sinun vastaustasi.

Mutta jos mennään tämän haaran aiheeseen niin vaikeiden asioiden käsittelemättömyys, vaitiolo ja sisälle sulkeminen tuottaa niitä ongelma ihmisiä, joista paljon kirjoitetaan. He eivät osaa puhua murheitaan ulos vaan sulkeutuvat ja lehtien lööpit kertovat sitten loput.

• ymmärtää
        Mandi55 kirjoitti:

Suoraan sanottuna en oikein ymmärrä tätä sinun vastaustasi.

Mutta jos mennään tämän haaran aiheeseen niin vaikeiden asioiden käsittelemättömyys, vaitiolo ja sisälle sulkeminen tuottaa niitä ongelma ihmisiä, joista paljon kirjoitetaan. He eivät osaa puhua murheitaan ulos vaan sulkeutuvat ja lehtien lööpit kertovat sitten loput.

sillä sinä pidät jotenkin ohittamattoman tärkeänä vatkata noita 'vaikeita asioita' esillä turuilla ja toreilla, minä taas yritän sanoa, että monet ovat päinvastaista mieltä. Eli: asiat vain pahenevat kun päästää niitä sotkemaan sivullisia mielestään kovinkin päteviä neuvojia. Ja jos väität että näin ajatellessani olen joku potentiaalinen massamurhaaja, saatat syyllistyä johonkin muuhunkin kuin virhearvioon.

Naiset yliarvostavat tuota julkilässytystä ja kieltäytyvät huomaamasta miten paljon se todellisuudessa asioita sotkee. On toinenkin tapa ja se on vähintään yhtä hyvä. Sitä sinun taitaa olla mahdoton henkisesti hyväksyä.

• namisuku

... kasvoa tässä Yritetään Olla...heh;)

• Mandi55

Sinä oletkin oiva esimerkki moninaamaisuudesta. Yritä kerrankin olla rehellinen edes itsellesi. Minulle se on ihan se ja sama puhupa sinusta kumpi pää tahansa.

• Pirre*

tietoistako kaksinaamaisuutta, vai mitä tarkoitat noilla "kaksilla kasvoilla"?

Onneksi emme ole kooneja :), me immeiset..

Runosi ovat hyviä..minusta :)

• Mandi55

Tietoisesti ja tiedostamatta, ihan samaa. Oletko koskaan pettänyt (valehdellut) itsellesi? Ummistanut silmäsi ja esittänyt itsesi ja muille muunneltua totuutta. Mieti takkaan ennenkuin vastaat ; ) Sillä sellainen ajattelumalli on sangen yleistä.

Täällä on helppo olla hurskas ja tietämätön, tiedostaen.

• ohijuoksija
        Mandi55 kirjoitti:

Tietoisesti ja tiedostamatta, ihan samaa. Oletko koskaan pettänyt (valehdellut) itsellesi? Ummistanut silmäsi ja esittänyt itsesi ja muille muunneltua totuutta. Mieti takkaan ennenkuin vastaat ; ) Sillä sellainen ajattelumalli on sangen yleistä.

itsensä pettämisestä, jossa ainakaan minä näe mitään yhteneväisyyttä kaksien, tai useampien kasvojen kanssa.

• piti oleman,
        ohijuoksija kirjoitti:

itsensä pettämisestä, jossa ainakaan minä näe mitään yhteneväisyyttä kaksien, tai useampien kasvojen kanssa.

sorry.

• Mandi55
        ohijuoksija kirjoitti:

ohi jos et näe mitään voit ; )

Nyt tämä diiva ja "korpifilosoohvi" laittaa tuulipuvun päälleen ja nappaa kävelysauvat käteen, kiiruhtaa puutyöhallille ja alkaa hioma hommelit. Tavataan illemmalla ; )

• Ruikonperän valtuutettu
        Mandi55 kirjoitti:

"Oletko koskaan pettänyt (valehdellut) itsellesi? Ummistanut silmäsi ja esittänyt itsesi ja muille muunneltua totuutta."

Ai, ai kun naurattaa kun Sinä kyselet moisia asioita.

Mitä syytä sinulla on jatkuvasti nälviä esim. Namisukua ym. tiettyjä nimimerkkejä?

Ei tarvii vastata. Mutta mietipä itse omia "viisauksiasi". Kunpa pystyisin olemaan yhtä itserakas kuin SINÄ.

• Mandi55
        Ruikonperän valtuutettu kirjoitti:

"Oletko koskaan pettänyt (valehdellut) itsellesi? Ummistanut silmäsi ja esittänyt itsesi ja muille muunneltua totuutta."

Ai, ai kun naurattaa kun Sinä kyselet moisia asioita.

Mitä syytä sinulla on jatkuvasti nälviä esim. Namisukua ym. tiettyjä nimimerkkejä?

Ei tarvii vastata. Mutta mietipä itse omia "viisauksiasi". Kunpa pystyisin olemaan yhtä itserakas kuin SINÄ.

Olenpa hyvin monestikin, emmehän me kaikkea halua syyksemme ottaa, peitämme silmämme uskottelemme, että muut ovat väärässä.

Muunnellun totuuden kirjoittaminen ei kuulu tyyliini.

Lainaus:
        "Mitä syytä sinulla on jatkuvasti nälviä esim. Namisukua ym. tiettyjä nimimerkkejä?"

Kalahtiko kalikka, en muuten ole ikinä nälvinyt namia näillä sivustoilla, mutta nyt on asiallinen syy antaa palautetta sinulle.

Ole onnellinen siellä Ruikonperässä, minähän olen vainoharhainen, ja paljon muitakin sielullisia vajaavaisuuksia omaava, kuten olet kirjoitellut, joten unohda minut ja keskity omiin ongelmiisi.

• histanoomi

Kaksi ei riitä.

• Mandi55

Hyvä kommentti. Lisätään vielä, että niiden hattujen alla erilaisia peruukkeja, peruukkijen alla oma hiuskuohtana tai kalju ; )

• on vielä

yhdet kasvot olemassa, sellaiset joita emme ole edes itse tunnistaneet?
      Etsimme niitä koko elinikämme.

• kenties ?

kuuluvat kuolemanenkelillemme, korkeammalle minällemme, sen jonka heijastumia olemme.

• Mandi55

Joka vuosi kun vietän syntymäpäivääni ja mietin mennyttä vuotta löydän jonkin uuden piirteen itsestäni. Joskus piirre on ollut jalostunut ja joskus vähemmän mairitteleva.

• sohtrop

sinusta tullut absoluuttisen totuuden metsästäjä.

vai oletko liittynyt moraalin vartioihin ja sait mission.

mä väittäsin niitä kasvoja olevan jokaisella kymmeniä, ehkä satoja.

monasti kasvotonta kirjoittelua, ihannoimalla jonkun toisen fyysisiä ominaisuuksia tai luonteen ominaisuuksia, vailla mitään todellista totuuden pohjaa.

naamio naamiaisissa, joka kuvastaa kokonaistotuutta yhtä paljon kuin vaikkapa linnanjuhlat itsenäisyyden todellisesta arvosta.

onko sen väliä mitä kukakin nikillä tai nikittömänä itsestään sanoo, eikö tärkeämpää olisi keskittyä asia tai asiattomuus sisältöön, jos kerran jokin teksti aiheuttaa väristyksiä.

absoluuttista totuuttaa ei täältä kannata etsiä ja suhteellinen totuus on enempi ja vähempi katsojan silmässä.

• Mandi55

Sanailu kehittää ajattelua ja antaa aiheita kirjoittamiseeni.

Ei minä ole mitään äkillistä herätystä saanut, mutta olen aina ollut suorasanainen. Olen puolustanut omaa totuuttani, joka ei tietenkään ole aina ollut toisen osapuolen mieleistä totuutta.

Olen halunnut eroittaa oikean väärästä inhonnut seläntakana ilkeilyä ja asioiden vääristelyä. Minua etoo sellainen käyttäytyminen. Kuitenkin tajuan, että asian esiintuominen täällä on turhaa ; )

Kirjoitit asiaa hyvin ja selkeästi. Kyllä meillä niitä kasvoja on kymmeniä, mutta pelkistin ne kahteen.

• sohtrop
        Mandi55 kirjoitti:

Sanailu kehittää ajattelua ja antaa aiheita kirjoittamiseeni.

Ei minä ole mitään äkillistä herätystä saanut, mutta olen aina ollut suorasanainen. Olen puolustanut omaa totuuttani, joka ei tietenkään ole aina ollut toisen osapuolen mieleistä totuutta.

Olen halunnut eroittaa oikean väärästä inhonnut seläntakana ilkeilyä ja asioiden vääristelyä. Minua etoo sellainen käyttäytyminen. Kuitenkin tajuan, että asian esiintuominen täällä on turhaa ; )

Kirjoitit asiaa hyvin ja selkeästi. Kyllä meillä niitä kasvoja on kymmeniä, mutta pelkistin ne kahteen.

on pääosin hieno ominaisuus ihmisessä, tosin myös kaksiteräinen miekka. herättää voimakkaita vastareaktioita puolesta ja vastaan.

vaatii kovaa psyykettä varsinkin tällaisessa kasvottomien valtakunnassa puolustaa omia näkemyksiään. totuuksia on ainakin yhtämonta kuin osallistujia. oikeaa ja väärää ei ole olemassakaan, on vain erilaisia mielipiteitä ja moraalikäsityksiä.

asioiden vääristely ja valehtelu on aina tuomittavaa ja loukkaavaa.

sanan säilä on vahva jos sen oikein ymmärtää.

galleriasi kaksinaisuus kuva vangitsee katseen ja on siten mielestäni onnistunut, kertoo enemmän kuin sanan miekka sivaltaa.

• sohtrop kirjoitti:

on pääosin hieno ominaisuus ihmisessä, tosin myös kaksiteräinen miekka. herättää voimakkaita vastareaktioita puolesta ja vastaan.

vaatii kovaa psyykettä varsinkin tällaisessa kasvottomien valtakunnassa puolustaa omia näkemyksiään. totuuksia on ainakin yhtämonta kuin osallistujia. oikeaa ja väärää ei ole olemassakaan, on vain erilaisia mielipiteitä ja moraalikäsityksiä.

asioiden vääristely ja valehtelu on aina tuomittavaa ja loukkaavaa.

sanan säilä on vahva jos sen oikein ymmärtää.

galleriasi kaksinaisuus kuva vangitsee katseen ja on siten mielestäni onnistunut, kertoo enemmän kuin sanan miekka sivaltaa.

Voimakas taistelija ja herkkä taiteilija ; )

Suorasanaisuus on kaksiteräinen miekka, jonka sivalluksia olen läpi elämäni väistellyt milloin eteenpäin mennen tai milloin taaksepäin perääntyen.

Vedän nyt henkeä ja pidän tauon. Lähden haistelemaan positiivista meri-ilmaa ja etsimään nuoruusmuistoja Suomenlahden toiselta puolen ; )

• sohtrop
        korpikirjailija kirjoitti:

Voimakas taistelija ja herkkä taiteilija ; )

Suorasanaisuus on kaksiteräinen miekka, jonka sivalluksia olen läpi elämäni väistellyt milloin eteenpäin mennen tai milloin taaksepäin perääntyen.

Vedän nyt henkeä ja pidän tauon. Lähden haistelemaan positiivista meri-ilmaa ja etsimään nuoruusmuistoja Suomenlahden toiselta puolen ; )

hyvää matkaa menneisyyden maisemiin, vapaana kahleista kuin taivaan lintu konsanaan. ilman miekkaa ja naamioita.

meri on mustaa ja aallot rantaan lyö

kaukana jossain salamoi, myrskyt äänen kuulla voi

vielä taivas on auki pimeään

elä muistojen keskellä tuulinen yö

elä viiltävä viima ja kaipaus loputon

elä vielä kun sun aikasi on

• Tännehän on tullut kattavasti mielipiteitä. Yksikään ei vielä ole ottanut kantaa itse asiaan eli tuohon galleriasivun runon sanomaan.

Tytöthän ovat jo nyt kovalla "kyynärpäätekniikalla" valloittamassa yliopistot. Tästä seuraa, että he syrjäyttävät ajansaatossa miehet johtopaikoilta.

Kääntyykö osat?

• palstalta-takarivistä

vuoden naisopiskelijoita on ollut yliopistoissa lukuisemmin, kuin miesvastaavia.
        Tuskinpa naiset koskaan valtaavat johtoporrasta, siitä pitänevät luonto ja perhe-elämä huolen.

Runosta puuttui yksi n-kirjain, oletan, silmää, po. silmään, kaunista luettavaa, kiitos siitä!

• Mandi55
        palstalta-takarivistä kirjoitti:

vuoden naisopiskelijoita on ollut yliopistoissa lukuisemmin, kuin miesvastaavia.
        Tuskinpa naiset koskaan valtaavat johtoporrasta, siitä pitänevät luonto ja perhe-elämä huolen.

Runosta puuttui yksi n-kirjain, oletan, silmää, po. silmään, kaunista luettavaa, kiitos siitä!

Näinhän se on ollut jo useamman vuoden.

Muistan kun vanhempi poikani oli Tampereen yliopiston pääsykokeissa muutama vuosi sitten. Ala-aula oli täynnä tyttöjä odottamassa saliin pääsyä. Poikani seisoi orvon näköisenä naisjoukon keskellä. Ei päässyt sisään sillä kertaa.

Muuten tarkoititko lukuisemmin vai enemmän. Oliko tarkoituksesi kirjoittaa johtoportaita?

Nyt lähden tarkastamaan sen n:nän ; )

• sujuu,
        Mandi55 kirjoitti:

Muistan kun vanhempi poikani oli Tampereen yliopiston pääsykokeissa muutama vuosi sitten. Ala-aula oli täynnä tyttöjä odottamassa saliin pääsyä. Poikani seisoi orvon näköisenä naisjoukon keskellä. Ei päässyt sisään sillä kertaa.

Muuten tarkoititko lukuisemmin vai enemmän. Oliko tarkoituksesi kirjoittaa johtoportaita?

kun itse kysyy ja itse vastaa ei tule riitaa.

• Aina tilanteen mukaan
        sujuu, kirjoitti:

Ihmisellä on kasvoillaan monta naamiota aina tilanteen ja asian aiheen mukaan. Ja erilaisessa seurassa hän voi ottaa taas aivan vastakkaisen 'naamarin' päälleen.

• kanssa yhdessä
        Mandi55 kirjoitti:

yliopiston pääsykokeissa, heh.
        Entä kuinka teidän armeija sujui?

• Mandi55
        sujuu, kirjoitti:

Onko sinulla uniongelmia? Viikolla pitää mennä nukkumaan ajoissa, että jaksaa touhuta päiväaikaan.

Minulla on pirun hyvät unenlahjat ja voisin heittää sinulle iltaisin hiukan unihiekkaa, niin sinun ei tarvitseisi käydä heittämässä tuota puhkikulunutta latteuttasi jokaiseen aloittamaani ketjuun.

• Mandi55
        Aina tilanteen mukaan kirjoitti:

Ihmisellä on kasvoillaan monta naamiota aina tilanteen ja asian aiheen mukaan. Ja erilaisessa seurassa hän voi ottaa taas aivan vastakkaisen 'naamarin' päälleen.

Normaalilla käyttäytymismekanismilla varustettu ihminen ottaa automaattisesti käyttöön ne "kasvot" jonka sen hetkinen tilanne edellyttää.

Jos me saamme kunniaa ja mainetta, tunnemme kuinka kasvamme muutaman sentin ja tajuamme, että meillä on vaikeuksia hallita tasapainoa, niin hyvältä elämä maistuu. Pohdimme ehkä pitäisikö meidän hieman muuttaa käytöstämme fiksummaksi ja ulkoista olemustamme hienostuneemmaksi.

Jos saamme epäonnen pommin niskaamme yllättäin, lamaannumme, piiloudumme neljän seinän sisään. Syytämme itseämme. Jonkin ajan päästä meidän on noustava ylös ihmisten ilmoille. Pälyilemme ympärillemme näkyykö tuttuja. Haluamme väistellä heitä, pelkäämme heidän asettamia kysymyksiä "miten sinulla nyt menee".

Alkaa taistelu ja vihan tunteet astuvat pintaan. Puolustajan ja syyttäjän roolit iskeytyvät kasvoillemme. Syy ei ollut minun vaan...kunnes ajan kanssa saatuamme tilalle muuta ajattelemista ja tekemistä, löydämme rauhan.

• ja itse vastaat
        Mandi55 kirjoitti:

Onko sinulla uniongelmia? Viikolla pitää mennä nukkumaan ajoissa, että jaksaa touhuta päiväaikaan.

Minulla on pirun hyvät unenlahjat ja voisin heittää sinulle iltaisin hiukan unihiekkaa, niin sinun ei tarvitseisi käydä heittämässä tuota puhkikulunutta latteuttasi jokaiseen aloittamaani ketjuun.

ei tule riitaa...

• armeijaa
        kanssa yhdessä kirjoitti:

yliopiston pääsykokeissa, heh.
        Entä kuinka teidän armeija sujui?

tarvitse käydä jos on mielenterveysongelmia.

• aika
        Mandi55 kirjoitti:

Normaalilla käyttäytymismekanismilla varustettu ihminen ottaa automaattisesti käyttöön ne "kasvot" jonka sen hetkinen tilanne edellyttää.

Jos me saamme kunniaa ja mainetta, tunnemme kuinka kasvamme muutaman sentin ja tajuamme, että meillä on vaikeuksia hallita tasapainoa, niin hyvältä elämä maistuu. Pohdimme ehkä pitäisikö meidän hieman muuttaa käytöstämme fiksummaksi ja ulkoista olemustamme hienostuneemmaksi.

Jos saamme epäonnen pommin niskaamme yllättäin, lamaannumme, piiloudumme neljän seinän sisään. Syytämme itseämme. Jonkin ajan päästä meidän on noustava ylös ihmisten ilmoille. Pälyilemme ympärillemme näkyykö tuttuja. Haluamme väistellä heitä, pelkäämme heidän asettamia kysymyksiä "miten sinulla nyt menee".

Alkaa taistelu ja vihan tunteet astuvat pintaan. Puolustajan ja syyttäjän roolit iskeytyvät kasvoillemme. Syy ei ollut minun vaan...kunnes ajan kanssa saatuamme tilalle muuta ajattelemista ja tekemistä, löydämme rauhan.

mitä puppua.

• Mandi55
        armeijaa kirjoitti:

tarvitse käydä jos on mielenterveysongelmia.

Teille molemmille ilkeyksien kirjoittajille. Olette molemmat elämän luusereita. Meillä menestytään, mennään kohti päämääriä ja nautitaan rakkauden ilmapiiristä.

Todennäköisesti olette isiä, joiden pojat eivät osaa itkeä. Surulliset kasvot katsomassa kohti tulevaisuutta.

• Mandi55
        aika kirjoitti:

mitä puppua.

Nyt lähden kirkolle solariumiin ja uimaan ja jätän sinut tupisemaan itseksesi. Puppu ei kaikille aukea ; )

Hyvää päivän jatkoa!

• nimitellä
        Mandi55 kirjoitti:

Teille molemmille ilkeyksien kirjoittajille. Olette molemmat elämän luusereita. Meillä menestytään, mennään kohti päämääriä ja nautitaan rakkauden ilmapiiristä.

Todennäköisesti olette isiä, joiden pojat eivät osaa itkeä. Surulliset kasvot katsomassa kohti tulevaisuutta.

kanssaihmisiä luusereiksi ja taas nostaa
        omaa häntääsi. Yhtä hyvin joku voisi
        sanoa että sinä itse et ole mitään.

Kirjoitit:
        "Todennäköisesti olette isiä, joiden pojat eivät osaa itkeä. Surulliset kasvot katsomassa kohti tulevaisuutta"

Miksi sitten sinun poikasi "itkevät"
        ja katsovat surullisina kohti tulevaisuutta
        jos kerran teillä menestytään jne. Ja
        aiemmin vasta kirjoitit, ettei vähälahjainen
        poikasi läpäissyt edes yliopiston pääsy-
        kokeita, vaikka äiti piti kädestä kiinni.
        Voi herran pieksut...!

• palstalta-takarivistä
        Mandi55 kirjoitti:

lukuisasti sanan komparatiivia, minun käsittääkseni sen voi ilmaista sanalla lukuisemmin(=runsaasti, paljon).

Johtoportaan mielsin yhdeksi kokonaisuudeksi.

Ännä näkyy löytyneen, ja avantgardinen kuvasi on hieno. :)

• Mandi55
        palstalta-takarivistä kirjoitti:

lukuisasti sanan komparatiivia, minun käsittääkseni sen voi ilmaista sanalla lukuisemmin(=runsaasti, paljon).

Johtoportaan mielsin yhdeksi kokonaisuudeksi.

Ännä näkyy löytyneen, ja avantgardinen kuvasi on hieno. :)

Kun siirrän noita runoja kansioista galleriaan niin joudun usein muokkaamaan tekstiä. Kiitos, hyvä kun huomautit ja sain korjattua virheeni.

Kuvieni julkituonti tuottaa silloin tällöin ongelmia varsinkin näillä editoiduilla versioilla. Niitä sensuroidaan, mutta puhelinsoitto ylläpitoon ja tilanne on aina ratkaistu.

• Mandi55
        nimitellä kirjoitti:

kanssaihmisiä luusereiksi ja taas nostaa
        omaa häntääsi. Yhtä hyvin joku voisi
        sanoa että sinä itse et ole mitään.

Kirjoitit:
        "Todennäköisesti olette isiä, joiden pojat eivät osaa itkeä. Surulliset kasvot katsomassa kohti tulevaisuutta"

Miksi sitten sinun poikasi "itkevät"
        ja katsovat surullisina kohti tulevaisuutta
        jos kerran teillä menestytään jne. Ja
        aiemmin vasta kirjoitit, ettei vähälahjainen
        poikasi läpäissyt edes yliopiston pääsy-
        kokeita, vaikka äiti piti kädestä kiinni.
        Voi herran pieksut...!

Juuri nyt minun "vähälahjainen" poikani paistattelee päivää 27 asteen lämmössä etelän auringossa tyttöystävänsä kainalossa ja kädessään huurteinen olut tuoppi ; ) Hänen nauravat kasvonsa ihailevat sinisenä kimmeltäviä Atlannin aaltoja.

Voi herran pieksut sentään ; )

• ihmeen
        Mandi55 kirjoitti:

Juuri nyt minun "vähälahjainen" poikani paistattelee päivää 27 asteen lämmössä etelän auringossa tyttöystävänsä kainalossa ja kädessään huurteinen olut tuoppi ; ) Hänen nauravat kasvonsa ihailevat sinisenä kimmeltäviä Atlannin aaltoja.

Voi herran pieksut sentään ; )

no sossun rahoilla tietenkin, tämä sinun ikioma räkänokkasi siellä rypee ja asuu halvanssa abt,mentossa.
        Kehitysvammaisten reissuhan se on, miksi kirjoitat taas pelkkää paskaa.

• Mandi55
        ihmeen kirjoitti:

no sossun rahoilla tietenkin, tämä sinun ikioma räkänokkasi siellä rypee ja asuu halvanssa abt,mentossa.
        Kehitysvammaisten reissuhan se on, miksi kirjoitat taas pelkkää paskaa.

Tiedätkö mikä sinä olet?

• voisinkaan

Sinulle sanoa muuta kuin sen, että osta nyrkkeilysäkki.
      Kuten edellinen aloituksesi, niin myös tämä, sisältää riidansiemenen ja sitä Sinä haluat.
      Turha on energiaasi tähän kommenttiini tuhlata, sillä tiedän jo vastauksesi.

• Mandi55

En ole niin maskuliinen, että haluaisin käyttää nyrkkejäni, naisena tyydyn keskusteluun.

Jos joku kerää riidansiemeniä kirjoituksistani reppuunsa se on hänen ongelmansa, häneltä puuttuu ote keskusteluun, hän näkee vain punaista jokaisessa aloituksessani ja lauseessani.

Energiani on positiivista ; )

• voisinkaan
        Mandi55 kirjoitti:

En ole niin maskuliinen, että haluaisin käyttää nyrkkejäni, naisena tyydyn keskusteluun.

Jos joku kerää riidansiemeniä kirjoituksistani reppuunsa se on hänen ongelmansa, häneltä puuttuu ote keskusteluun, hän näkee vain punaista jokaisessa aloituksessani ja lauseessani.

Energiani on positiivista ; )

miten vastaat ja ne kahdet kasvothan sieltä tuli.
        Et hae riitaa ja olet positiivista energiaa omaava ihminen.
        En minäkään hae riitaa ja siksi en koskaan kirjoittaisi näin:

sitten ihmettelen voiko joku kirjoittaa noin "typerästi" ja ihan vakavalla naamalla.

• Olen kuva-ajattelija eli luon mielikuvituksessani sanomisistanne ja asioista, joista keskustelemme erilaisia sarjakuvamaisia tapahtumaketjuja. Höystän ne huumorillani.

Omaan monet kasvot ja osaan muuntua vastapelurin haluamaksi kasvoksi.

Tyttö ja lelurasia

Tyttö istui lattialla, hänellä oli edessään keltainen lelurasia.
      Kädessäään tyttö piteli pientä puuvasaraa.
      Tyttö painoi lelurasiassa olevaa punasista nappia.
      Rasian yläosan pienestä reijästä pongahti ulos
      väkkyräisen rautalangan päässä heiluva puinen hiirenpää.
      Tyttä löi napakasti vasaralla hiirenpäähän.
      Pää painui vikisten takaisin laatikkoon.
      Tyttö nauroi makeasti ja jatkoi leikkiään.

Kiitos keskustelusta ja toivon kaikille mukavaa loppuviikkoa.

Yrittäkää olla hieman huumorintajuisempia.

• mutta ihmettelen

miksi kerroit taannoin olevasi ehdokkaana paikkakuntasi kunnallisvaaleissa. Nimeäsi ei kuitenkaan löytynyt tänään ehdokaslistalta. Vai olitko vain ehdokkaana ehdokkaaksi?

• Yksi ruusu on kasvanut laak...

Eihän sinulla ole huumorintajua. Olet tulkinnut väärin. Osata olla vain vahingoniloinen ja piikikäs - se ei ole huumoria. Ei ole myöskään huumoria naureskella ihmisten sairauksille ja vajavuuksille - se on lähinnä lapsellista. Ns. huumorintajusi on jäänyt teini-"pissiksen" tasolle.

• ?????
        Yksi ruusu on kasvanut laak... kirjoitti:

Eihän sinulla ole huumorintajua. Olet tulkinnut väärin. Osata olla vain vahingoniloinen ja piikikäs - se ei ole huumoria. Ei ole myöskään huumoria naureskella ihmisten sairauksille ja vajavuuksille - se on lähinnä lapsellista. Ns. huumorintajusi on jäänyt teini-"pissiksen" tasolle.

?????

• Mandi55

Kielikuvillakin on kahdet kasvot ja ennen kuin tuomitset minut, käännä metafora. Mieti, oletko sinä se pieni tyttö tai poika, joka haluaa pitää puuvasaraa kädessään ja lyödä.

• Eka vastaaja viestiisi
        Mandi55 kirjoitti:

Kielikuvillakin on kahdet kasvot ja ennen kuin tuomitset minut, käännä metafora. Mieti, oletko sinä se pieni tyttö tai poika, joka haluaa pitää puuvasaraa kädessään ja lyödä.

niin että sinä olet se pieni tyttö, joka haluaa lyödä vasaralla. Minä nimittäin en pystyisi konkreettisesti lyömään ketään, en eläintä enkä ihmistä. Tuskin sinä kuitenkaan olet metaforasi "arka hiiri", joka nöytyy "lyönnin alle".

• Mandi55
        Eka vastaaja viestiisi kirjoitti:

niin että sinä olet se pieni tyttö, joka haluaa lyödä vasaralla. Minä nimittäin en pystyisi konkreettisesti lyömään ketään, en eläintä enkä ihmistä. Tuskin sinä kuitenkaan olet metaforasi "arka hiiri", joka nöytyy "lyönnin alle".

Pienille vauvoille ostetaan tuollaisia oivallusta ja nopeutta kehittäviä leluja. Lapset pitävät niistä.

Tuskin tunnet minun fiiliksiä kun nurkan taakaa ammutaan kovilla. Tietenkin osaan eroittaa toden ja harhakuvat.

Metfoorat täytyy tulkita monelta kannalta. Huomasin, että tuo kirjoittamani Tyttö ja lelurasia ei auvennut moniuloitteisesti ensimmäisille vastaajille vaan se tulkitiin yksipuolisesti.

Mitä ovat sitten nämä nimittelijät ja ilkeilijät?

• Mandi55

Heippa!

Terveisiä Tukholmasta, aurinko suosi meitä ensimmäisen vierailupäivämme aikana. Päivä meni vanhojen tuttujen paikkojen etsimiseen ja tunnistamiseen sekä muistojen perässä juoksemiseen ja nyt mieli on hieman haikea. Ikävä tosiasia, vuodet kuluvat ja vanhat muistot tekevät surulliseksi. Emme voi saada takaisin sitä mikä oli silloin ennen. Huokaus.... Seikkailut jatkuvat huomenna ; ) Väsymys ajaa hotellin pehmeään sänkyyn. Toivotan kaikille kivaa iltaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe