Viron Pronssisoturi-patsas kertoo eestiläisen soturin uroteoista taistelussa fasismia vastaan. Tallinnan keskustassa ja nyt sotilashautausmaalla seisova Punaisen Armeijan eestiläisen armeijakunnan sotilasta esittävä patsas on noussut kolmen vuoden takaisen "pronssiyön" ansiosta maailmanlaajuisesti tunnetuksi vapauden symboliksi. Tuolloin Viron hallitus ja puolustusvoimat tuhosivat Tallinnan keskustassa sijainneen hautamuistomerkin ja häpäisivät törkeästi sotilashaudat rikkoen myös kansainvälisiä sopimuksia. Tarkoitus oli myös loukata ja nöyryyttää maan venäläistä vähemmistöä. Suomen antifasistinen komitea aloittaa Pronssisoturi-pienoispatsaan massatuotannon. Patsaasta tehdään sekä pienempi että suurempi jalustalla seisova miniatyyri sekä myös rintakuva. Pronssisoturi-pienoispatsas on ikuinen muisto Euroopan vapauttajalle. Lisätietoa tällä palstalla.
http://antifasistit.blogspot.com/2010/04/suomen-antifasistinen-komitea-aloittaa.html
Osta oma Pronssisoturi-patsas
10
311
Vastaukset
- Suomeen
puna-armeijasta. Siinä teidän fasisminvastainen sankarinne. Hän ei koskaan palvellut eestiläisessä armeijakunnassa. Siinä ei ylipäänsä ollut montaakaan eestiläistä. Enemmän palveli SS-joukoissa ja Suomi-pojissa. Ja vapaaehtoisesti, ei pakotettuina niinkuin puna-armeijaan otetut.
Myykää ihan rauhassa patsastanne. Voihan niitä kolme mennäkin...- prpnks_soldaat
http://antifasistit.blogspot.fi/2012/04/todista-kuuluvasi-alymystoon-tilaa-upea.html
tilaten
- demokratiaa Baltiaan
Olen innostunut aiheesta, mitä ainetta pienoispatsaat ovat
- odottaa
10v, niin Dressman myy patsaita periaatteella ota 3 ja maksa kahdesta a1€. Hiukan sama juttu kuin 90-luvun alussa jolloin Leninin koottuja puheita sai metrin markalla.
- 10
Jos malli ei olisi ollut kunnon mies joka loikkasi suomalaisten puolelle niin paremmin menisi kaupaksi sellainen pisuaariin käypä malli.
- vapautusta
"Pronssisoturi-pienoispatsas on ikuinen muisto Euroopan vapauttajalle"
Kovin hitaasti se vapauttaminen sujui. Patsaan mallikin oli huonmattavsti pitempään loikkarina Suomessa kuin puna-armeijassa.
Euroopan vapauttaminenkin venyi ja venyi. Vasta Gorbatsovin aikana alkoi puna-armeijan vetäytyminen ja itä-Euroopan vapautuminen. Läntinen Eurooppa on aina vain puna-armeijalta vapauttamatta.- Koroljov
Toinen niistä kahdesta miehitysvallasta, jotka toisen maailmansodan jälkeen, kylmän sodan aikana jäivät painamaan rautakorkonsa alle sodan aikana valloitettuja alueita, on yhä olemassa. Vasta kun USA vetää joukkonsa, tukikohtansa ja ohjuksensa pois Euroopasta ja NATO hajotetaan (ainakin nykymuodossaan), voidaan Euroopan vapautuksen katsoa vihdoin olevan tapahtunut tosiasia.
Yhdysvallat rikkoi Gorbatsoville tehdyt lupaukset. Euroopan sodanjälkeinen turvallisuus- eli miehitysjärjestelmä purettiin vain puoliksi. USA käytti röyhkeästi Neuvostoliiton hajoamista ja Venäjän Jeltsinin aikaista heikkoutta hyväkseen. Se oli lyhytnäköistä keinottelua tilapäisillä olosuhteilla (samalla tavalla kuin suomalaisten toiminta Tarton rauhanneuvotteluissa ja jatkosodan edellä, jolloin suomalaiste uskoivat Saksan voittavan sodan ja sen mahdollistavan Suur-Suomen luomisen).
Läntinen vuorovesiaalto Venäjän rajoille on kuitenkin vihdoin pysähtynyt ja kääntynyt laskuun. Nyt on jo varmaa että Ukraina ei milloinkaan tule liittymään Natoon. Baltian maat joutuvat nekin lähivuosina, viimeistään lähivuosikymmeninä, harkitsemaan tilanteensa uudelleen. Ne ovat käsittäneet väärin oman geopoliittisen asemansa, eikä ensimmäistä kertaa historiassa. - on Koroljovin
Koroljov kirjoitti:
Toinen niistä kahdesta miehitysvallasta, jotka toisen maailmansodan jälkeen, kylmän sodan aikana jäivät painamaan rautakorkonsa alle sodan aikana valloitettuja alueita, on yhä olemassa. Vasta kun USA vetää joukkonsa, tukikohtansa ja ohjuksensa pois Euroopasta ja NATO hajotetaan (ainakin nykymuodossaan), voidaan Euroopan vapautuksen katsoa vihdoin olevan tapahtunut tosiasia.
Yhdysvallat rikkoi Gorbatsoville tehdyt lupaukset. Euroopan sodanjälkeinen turvallisuus- eli miehitysjärjestelmä purettiin vain puoliksi. USA käytti röyhkeästi Neuvostoliiton hajoamista ja Venäjän Jeltsinin aikaista heikkoutta hyväkseen. Se oli lyhytnäköistä keinottelua tilapäisillä olosuhteilla (samalla tavalla kuin suomalaisten toiminta Tarton rauhanneuvotteluissa ja jatkosodan edellä, jolloin suomalaiste uskoivat Saksan voittavan sodan ja sen mahdollistavan Suur-Suomen luomisen).
Läntinen vuorovesiaalto Venäjän rajoille on kuitenkin vihdoin pysähtynyt ja kääntynyt laskuun. Nyt on jo varmaa että Ukraina ei milloinkaan tule liittymään Natoon. Baltian maat joutuvat nekin lähivuosina, viimeistään lähivuosikymmeninä, harkitsemaan tilanteensa uudelleen. Ne ovat käsittäneet väärin oman geopoliittisen asemansa, eikä ensimmäistä kertaa historiassa.leipää. Kaikki itäinen uppoaa edelleen. Lännen ( USA:n) tekemisiä sopii mustamaalata rajattomasti. Stalinin asemasta sankari on nyt Putin. Entä oma ajattelu, Koroljov?
- kohdalla
voitaisiin ottaa mallia Viron ensimmäisestä itsenäistymisestä noin 90 v sitten. Vastaitsenäistynyt valtio valoi uudet kolikkonsa Pietari Suuren patsaasta.
- Muna-armeijanKosto
Unkari on keksinyt oivan käytön vanhoille neukkujen "vapauttajapatsaille"!
Nyt kaikki nämä mahtipontiset ääliöpatsaat on koottu Budapestin uölopuolelle erityiseen 'patsaspuistoon', jossa niitä voi käydä naureskelemassa! Siellä saavat kjunniaa Muna-armeijan massaraiskaajat ja miehet, jotka orjuuttivat koko Itä-Euroopan 50 vuodeksi ankeuteen ja ilottomaan sosialistiseen elämään! Lopulta älysi itse emämaa luopua huonosti toimvasta kokeilustaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 392487
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381363- 841323
- 631201
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40949Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.123842- 31761
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait0750Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi25623Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan58596