Esimies kiusaajana

JohannaM__

Ajattelin välttää karenssit, jos irtisanon itseni.
Todisteita on paljon savustamisesta, nöyryyttämisestä, syyllistämisestä.. nauhoituksia yli vuoden ajalta, sekä
vanhat pois lähteneet työntekijät voivat todistaa kirjallisesti, että näin on tapahtunut.
Olen myös hoitanut työni niinkuin pitää ja noudattanut annettuja ohjeita.
Liittoa tähän en ota mukaan, sotkemaan asioita entisestään, mutta pois lähden ihan varmasti.
Koskaan ennen ei itsetuntoni ole ollu näin alhalla kuin nyt.
Mielummin kortistossa, kuin tässä helvetissä. Jumalauta, että voi olla sairaita ihmisiä nämä esimiehet.

222

20091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin mä tekisin

      mieluumin olla sinne liittoon yhteydessä ja antaa sille savustajalle ja nöyryyttäjällä takasin.

      • 29

        liitosta ja työnantajasta, annetaanko takaisin vai käykö niin, että sinua pidetään molempien toimesta epäluotettavana hysteerikkona. Vältät karenssin, kun voit todistaa, että työpaikka on terveydellesi vaarallinen ja oman turvallisuutesi tähden sinun on parasta lähteä itse.


      • apuna
        29 kirjoitti:

        liitosta ja työnantajasta, annetaanko takaisin vai käykö niin, että sinua pidetään molempien toimesta epäluotettavana hysteerikkona. Vältät karenssin, kun voit todistaa, että työpaikka on terveydellesi vaarallinen ja oman turvallisuutesi tähden sinun on parasta lähteä itse.

        Kyllä siihen vaaditaan lääkärintodistus, jotta saa sen karenssin vältettyä.


      • 17
        apuna kirjoitti:

        Kyllä siihen vaaditaan lääkärintodistus, jotta saa sen karenssin vältettyä.

        lääkärihän se todistaa, että työpaikka on terveydelle vaarallinen. Pidin asiaa itsestäänselvänä, joten en sitä tuohon lisännyt. Hyvä että tuli vielä lisättyä!


      • Minulla oli samanlainen kiusaamistapaus. Otin liittoon yhteyttä enkä saanut mitään tukea. Liitossa nimittäin oli oman työantajani edustajia, jotka eivät halunneet puuttua asiaan, vaikka kärsin esimieheni kiiusanteosta valtavasti. Surkeita "pingviinejä" ja oman edun tavoittelijoita kaikki ammattiliiton edustajat lakimiehet etunenässä.


      • Ensinnäkin työntekijät ovat niin pelkurimaisia, että menevät usein porukalla vahvemman puolelle ja se on itsestään selvää kuka on se heikompi osapuoli,,kiusaamisen kohde.
        Minulla oli mukana liiton edustaja ja varmaan suurin liitto nykyään. Ei sanonut moitepalverissa sanaakaan puolustaakseen tai kyseenalaistamaan kohtelua, jälkeenpäin vain nosteli vain hartioita ja sanoi että minkä tuolle teet.. ja lisäsäsi, ettei tuollaista vielä uransa aikana ole nänyt niin tiukkaa savustustaoli.
        Henkilöstöpäällikkö kutsui seuraavana päivänä luokseen ja kysyi mitä mieltä olin. ja tietysti toin esille em. mielipiteen, Stressin takia olin kimpaantunut kerran mutta eihän sen vuoksi voi ihmistä irtisanoa ja kun ei itse ymmärää niin jatketaan harjoituksia. Pakkohan se loppujen lopuksi oli itsensä vuoksi lähteä ettei elämä solju ihan helvetin tulessa vuosikausia. Lars von Tiersisillä , norjalaiswella ohjaajalla on hyvä filmi kuvaamaan ky. tilannetta.
        Paljonhan siinä piti loppujen loåpuksi mennä takapakkia myydä asunto ym,,ym,,aikaa on kulunut ja haavata alkavat arpeutua mutta töihin en enää mene..


      • karina.g kirjoitti:

        Ensinnäkin työntekijät ovat niin pelkurimaisia, että menevät usein porukalla vahvemman puolelle ja se on itsestään selvää kuka on se heikompi osapuoli,,kiusaamisen kohde.
        Minulla oli mukana liiton edustaja ja varmaan suurin liitto nykyään. Ei sanonut moitepalverissa sanaakaan puolustaakseen tai kyseenalaistamaan kohtelua, jälkeenpäin vain nosteli vain hartioita ja sanoi että minkä tuolle teet.. ja lisäsäsi, ettei tuollaista vielä uransa aikana ole nänyt niin tiukkaa savustustaoli.
        Henkilöstöpäällikkö kutsui seuraavana päivänä luokseen ja kysyi mitä mieltä olin. ja tietysti toin esille em. mielipiteen, Stressin takia olin kimpaantunut kerran mutta eihän sen vuoksi voi ihmistä irtisanoa ja kun ei itse ymmärää niin jatketaan harjoituksia. Pakkohan se loppujen lopuksi oli itsensä vuoksi lähteä ettei elämä solju ihan helvetin tulessa vuosikausia. Lars von Tiersisillä , norjalaiswella ohjaajalla on hyvä filmi kuvaamaan ky. tilannetta.
        Paljonhan siinä piti loppujen loåpuksi mennä takapakkia myydä asunto ym,,ym,,aikaa on kulunut ja haavata alkavat arpeutua mutta töihin en enää mene..

        kirjoitusvirheitä tuli kamalasti :(


      • karina.g kirjoitti:

        Ensinnäkin työntekijät ovat niin pelkurimaisia, että menevät usein porukalla vahvemman puolelle ja se on itsestään selvää kuka on se heikompi osapuoli,,kiusaamisen kohde.
        Minulla oli mukana liiton edustaja ja varmaan suurin liitto nykyään. Ei sanonut moitepalverissa sanaakaan puolustaakseen tai kyseenalaistamaan kohtelua, jälkeenpäin vain nosteli vain hartioita ja sanoi että minkä tuolle teet.. ja lisäsäsi, ettei tuollaista vielä uransa aikana ole nänyt niin tiukkaa savustustaoli.
        Henkilöstöpäällikkö kutsui seuraavana päivänä luokseen ja kysyi mitä mieltä olin. ja tietysti toin esille em. mielipiteen, Stressin takia olin kimpaantunut kerran mutta eihän sen vuoksi voi ihmistä irtisanoa ja kun ei itse ymmärää niin jatketaan harjoituksia. Pakkohan se loppujen lopuksi oli itsensä vuoksi lähteä ettei elämä solju ihan helvetin tulessa vuosikausia. Lars von Tiersisillä , norjalaiswella ohjaajalla on hyvä filmi kuvaamaan ky. tilannetta.
        Paljonhan siinä piti loppujen loåpuksi mennä takapakkia myydä asunto ym,,ym,,aikaa on kulunut ja haavata alkavat arpeutua mutta töihin en enää mene..

        sillä taitaa olla vissi ero ,, luotamusmies/nainen tai liiton edustaja


      • Monialaosaaja, eläkk
        minunmielipiteeni kirjoitti:

        Minulla oli samanlainen kiusaamistapaus. Otin liittoon yhteyttä enkä saanut mitään tukea. Liitossa nimittäin oli oman työantajani edustajia, jotka eivät halunneet puuttua asiaan, vaikka kärsin esimieheni kiiusanteosta valtavasti. Surkeita "pingviinejä" ja oman edun tavoittelijoita kaikki ammattiliiton edustajat lakimiehet etunenässä.

        Tosi on, että ammattiliitot ovat pelkkiä työnantajan bulvaaneja. Siksi sellaisista erosinkin jo 30 vuotta sitten enkä hetkeäkään ole katunut. Luottamusmiehet suuria paskahousuja ja herrojen perseen nuolijoita. Pahimpia on olleet rantaruåtsalaiset kaljupäät esinahkoina, vaikka on joku metsäsuomalainen DI:kin joukkoon sopinut.


      • silmäännussittu
        karina.g kirjoitti:

        kirjoitusvirheitä tuli kamalasti :(

        em.asioita kokeneita työelämässä on paljon eikä siinä tuskassa paljon kirjotusvirheet paina.


      • silmäännussittu kirjoitti:

        em.asioita kokeneita työelämässä on paljon eikä siinä tuskassa paljon kirjotusvirheet paina.

        näinhän se on nähtävä


      • joskus näinkin
        17 kirjoitti:

        lääkärihän se todistaa, että työpaikka on terveydelle vaarallinen. Pidin asiaa itsestäänselvänä, joten en sitä tuohon lisännyt. Hyvä että tuli vielä lisättyä!

        kun se lääkäri (johtava ) on itse se narsistinen kiusaaja.


      • eristettynainen68
        karina.g kirjoitti:

        Ensinnäkin työntekijät ovat niin pelkurimaisia, että menevät usein porukalla vahvemman puolelle ja se on itsestään selvää kuka on se heikompi osapuoli,,kiusaamisen kohde.
        Minulla oli mukana liiton edustaja ja varmaan suurin liitto nykyään. Ei sanonut moitepalverissa sanaakaan puolustaakseen tai kyseenalaistamaan kohtelua, jälkeenpäin vain nosteli vain hartioita ja sanoi että minkä tuolle teet.. ja lisäsäsi, ettei tuollaista vielä uransa aikana ole nänyt niin tiukkaa savustustaoli.
        Henkilöstöpäällikkö kutsui seuraavana päivänä luokseen ja kysyi mitä mieltä olin. ja tietysti toin esille em. mielipiteen, Stressin takia olin kimpaantunut kerran mutta eihän sen vuoksi voi ihmistä irtisanoa ja kun ei itse ymmärää niin jatketaan harjoituksia. Pakkohan se loppujen lopuksi oli itsensä vuoksi lähteä ettei elämä solju ihan helvetin tulessa vuosikausia. Lars von Tiersisillä , norjalaiswella ohjaajalla on hyvä filmi kuvaamaan ky. tilannetta.
        Paljonhan siinä piti loppujen loåpuksi mennä takapakkia myydä asunto ym,,ym,,aikaa on kulunut ja haavata alkavat arpeutua mutta töihin en enää mene..

        kiitos tuosta! mietin nimittäin juuri palaanko töihin vai teenkö ensimmäiseksi irtisanoutumisilmoituksen. meidän työsuojeluvaltuutettu totesi aikoinaan kun pyysin apua, että hoidetaan nämä asiat porukassa, eli kieltäytyi puhumasta syrjinnästä kahden kesken kanssani.... tai edes työhuoneestani, johon uutena työntekijänä tulin ja jonka kattoon oli liimattu akustiikkalevyjä väärällä liimalla.... työsuojelupäällikkö totesi, että alunperinkin tila on työhön kelpaamaton. varsinainen suruni johtuu kuitenkin alusta alkaneesta eristämisestä, mitätöinnistä ja syrjimisestä. päteväle, korkeastikoulutetulle ihmiselle oli kyllä melkoinen vastaanotto. Hyi helvetti!


      • as that
        apuna kirjoitti:

        Kyllä siihen vaaditaan lääkärintodistus, jotta saa sen karenssin vältettyä.

        Vuonna 1999 sain karenssin vältettyä ilman lääkärintodistusta. Onko systeemi muuttunut?


      • ainutkertaistako?
        joskus näinkin kirjoitti:

        kun se lääkäri (johtava ) on itse se narsistinen kiusaaja.

        Onko hän maailman ainoa lääkäri?


      • Mallastiina
        apuna kirjoitti:

        Kyllä siihen vaaditaan lääkärintodistus, jotta saa sen karenssin vältettyä.

        Ei tarvi lääkärintodistusta, pääluottamusmiehen lausunto riittää.


      • ss66wulf

        Muutama duunari meidänkin firmassa menneet kertomaan pomolle mitättömistä asioista muka saadakseen kielensä sopivaan paikkaan pomomme ahterissa.
        Yksi sai monoa kun uusi henkilökuntapäällikkö laitto ukon kmtehtaalle.Mutta muutama a(pina) sai saman tartunnan vuosien varrella joten ei noista koskaan pääse eroon.Joutuu antaan takas välillä tilaisuuden tullen.Pomokin ihmeissään kun työt ei luista kun suurin osa ajasta käytetään töiden tekemättä jättämiseen,ihan vaan v.......llakseen noille mielistelijöille.
        Meillä on kiveen hakattu pomon virka,ettei edes ylin johto voi puuttua akan tekemiseen.Ja kansa maksaa yhä uudestaan verojen ja käyttömaksujen korotuksilla.


      • vontriersfani
        karina.g kirjoitti:

        Ensinnäkin työntekijät ovat niin pelkurimaisia, että menevät usein porukalla vahvemman puolelle ja se on itsestään selvää kuka on se heikompi osapuoli,,kiusaamisen kohde.
        Minulla oli mukana liiton edustaja ja varmaan suurin liitto nykyään. Ei sanonut moitepalverissa sanaakaan puolustaakseen tai kyseenalaistamaan kohtelua, jälkeenpäin vain nosteli vain hartioita ja sanoi että minkä tuolle teet.. ja lisäsäsi, ettei tuollaista vielä uransa aikana ole nänyt niin tiukkaa savustustaoli.
        Henkilöstöpäällikkö kutsui seuraavana päivänä luokseen ja kysyi mitä mieltä olin. ja tietysti toin esille em. mielipiteen, Stressin takia olin kimpaantunut kerran mutta eihän sen vuoksi voi ihmistä irtisanoa ja kun ei itse ymmärää niin jatketaan harjoituksia. Pakkohan se loppujen lopuksi oli itsensä vuoksi lähteä ettei elämä solju ihan helvetin tulessa vuosikausia. Lars von Tiersisillä , norjalaiswella ohjaajalla on hyvä filmi kuvaamaan ky. tilannetta.
        Paljonhan siinä piti loppujen loåpuksi mennä takapakkia myydä asunto ym,,ym,,aikaa on kulunut ja haavata alkavat arpeutua mutta töihin en enää mene..

        Asiaan liittymättömänä oikaisen vain että Lars Von Triers on tanskalainen.


      • Ööaaii
        minunmielipiteeni kirjoitti:

        Minulla oli samanlainen kiusaamistapaus. Otin liittoon yhteyttä enkä saanut mitään tukea. Liitossa nimittäin oli oman työantajani edustajia, jotka eivät halunneet puuttua asiaan, vaikka kärsin esimieheni kiiusanteosta valtavasti. Surkeita "pingviinejä" ja oman edun tavoittelijoita kaikki ammattiliiton edustajat lakimiehet etunenässä.

        Vakava työpaikkakiusaaminen alkoi jo helmikuun lopulla ja liittokaan ei ole mitään saanut aikaan. Muutakuin suuria sanoja minulle. Siihen se sitten jäikin. Kun on työnantajan oma liitto! Voi kun uskaltaisi kirjoittaa tänne mitä minulle tehtiin ja mistä syytetään, on niin paksua puuroa, mutta kun olen edelleen siellä töissä.


      • Anonyymi
        ainutkertaistako? kirjoitti:

        Onko hän maailman ainoa lääkäri?

        Vanha ketju, mutta kommentoinpa kuitenkin.

        Monissa tapauksissa työterveys toimii, kuten työnantaja ohjeistaa. Meillä kelpasi kenen tahansa lääkärin kirjoittama saikkutodistus vielä jokunen vuosi sitten. Työnantaja kuitenkin muutti sääntöjä siten, että se hyväksyy ainoastaan työterveyshuollon kirjoittaman saikkutodistuksen. Jos on vaikka joutunut onnettomuuteen ja sitä kautta julkiselle hoitoon, HR vaatii selvityksen, mistä helvetistä on ollut kyse, kun työntekijä on hakenut saikkulapun jostain muualta kuin työterveydeltä. En ole selvittänyt onko menettely kaikin puolin laillinen, ja vaikka ei olisikaan työnantajan lakiosaston kanssa on paha ryhtyä vääntämään.


      • Anonyymi
        joskus näinkin kirjoitti:

        kun se lääkäri (johtava ) on itse se narsistinen kiusaaja.

        Työterveyshuollossa lääkärit ovat työntajien käsikassaroita. Mitä virkaa on työterveyshuollolla, jos toimivat työnantajien eduksi. Mm. Rikkovat peruslakia polkien potilaan oikeuksia törkeällä tavalla eväämällä tärkeitä tutkimuksia. Esimerkkitapaus! Hoitajalle tapahtui työtapaturma. Hoitaja meni työterveyshuoltoon. Lääkäri eväsi tutkimukset, sensijaan lääkäri määräsi hoitajan palikkatesteihin. Hoitaja meni yksityiselle lääkärin vastaanotolle selkävaivojensa vuoksi. Selkä kuvattiin. Selästä löytyi työtapaturman aiheuttama vamma. Työnantaja ei hyväksynyt yksityisen lääkärin antamaa lausuntoa, myöskään ei suostunut tekemään työtapaturmailmoitusta vakuutusyhtiöön. Kelakin yhtyi rikokseen yhdessä työnantajan kanssa. Hoitajalle ei maksettu myöskään sairauspäivärahoja. Selvää kiusaamista työnantajan taholta. Palkanlaskija kavalsi hoitajan palkat Kelan kanssa.


      • Anonyymi
        joskus näinkin kirjoitti:

        kun se lääkäri (johtava ) on itse se narsistinen kiusaaja.

        Sen sain huomata. Kokkare vain totesi tk:ssa että uutta putkeen. Saikkua ei tule vaan kiusattavaksi on mentävä uudestaan. Ja tuosta turhasta vielä maksettava 20e.


      • Anonyymi
        17 kirjoitti:

        lääkärihän se todistaa, että työpaikka on terveydelle vaarallinen. Pidin asiaa itsestäänselvänä, joten en sitä tuohon lisännyt. Hyvä että tuli vielä lisättyä!

        Itse sain karenssin tismalleen samassa tilanteessa,oli lääkärintodistukset. Koskaan en saanut perusteluita tähän. Saattaa olla kyllä paikkakuntakohtaista työkkärin päätökset.
        Tsemppiä tilanteeseesi ja katse kohti tulevaa, parempaa sellaista.


      • Anonyymi
        Ööaaii kirjoitti:

        Vakava työpaikkakiusaaminen alkoi jo helmikuun lopulla ja liittokaan ei ole mitään saanut aikaan. Muutakuin suuria sanoja minulle. Siihen se sitten jäikin. Kun on työnantajan oma liitto! Voi kun uskaltaisi kirjoittaa tänne mitä minulle tehtiin ja mistä syytetään, on niin paksua puuroa, mutta kun olen edelleen siellä töissä.

        Armeijassa 1960 - luvulla kapiainen kiusasi alokkaita alituisesti. Eräät alokkaat veivät kapiaisen ammeeseen ja tervasivat kapiaisen munat ja pyörittivät ukon vielä höyhenissä. Kiusaaminen lopui siihen paikkaan ja ukko sai siirron pois joukko- osastoltaan? Ukko meni lääkäriin ja sai saikkua. Oli siinä nyppimistä kerrakseen sulkien kera. Pitäisiköhän työpaikkakiusaajatkit tervata tai lankata naamataulu mustaksi, niin loppuisi kiusaaminen?


      • Anonyymi
        minunmielipiteeni kirjoitti:

        Minulla oli samanlainen kiusaamistapaus. Otin liittoon yhteyttä enkä saanut mitään tukea. Liitossa nimittäin oli oman työantajani edustajia, jotka eivät halunneet puuttua asiaan, vaikka kärsin esimieheni kiiusanteosta valtavasti. Surkeita "pingviinejä" ja oman edun tavoittelijoita kaikki ammattiliiton edustajat lakimiehet etunenässä.

        Sama asia minullakin...


      • Anonyymi
        joskus näinkin kirjoitti:

        kun se lääkäri (johtava ) on itse se narsistinen kiusaaja.

        Lääkäreissäkin on mielenterveysongelmaisia. Lääkäreille myös psykologiset testit ja ohjata työkyvynarviointiin, jos on narsistinen psykopaatti. Lääkärit eivät ole jumalia, vaikka niin jotkut lääkärit luulevat olevansa Jumalaakin ylempänä auktoriteettina.


      • Anonyymi
        vontriersfani kirjoitti:

        Asiaan liittymättömänä oikaisen vain että Lars Von Triers on tanskalainen.

        Kirjoittaja onmies, joka on tuolloin jo esiintynyt naisena, eikä ole mikään DIri!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Armeijassa 1960 - luvulla kapiainen kiusasi alokkaita alituisesti. Eräät alokkaat veivät kapiaisen ammeeseen ja tervasivat kapiaisen munat ja pyörittivät ukon vielä höyhenissä. Kiusaaminen lopui siihen paikkaan ja ukko sai siirron pois joukko- osastoltaan? Ukko meni lääkäriin ja sai saikkua. Oli siinä nyppimistä kerrakseen sulkien kera. Pitäisiköhän työpaikkakiusaajatkit tervata tai lankata naamataulu mustaksi, niin loppuisi kiusaaminen?

        OK! 🤑🤑


    • selviytyjä11

      kuulostaa tutulta tarinalta, aivan kuin olisin sen kokenut itsekin... mutta elämä voitti kuitenkin. ymmärrän sua.

    • pomoko

      Oletko ajatellut, että se työnantaja ottaa sitten seuraajasi kynsiin? Anna mennä eteenpäin vaan liiton kautta ja onhan luottamusmiehetkin olemassa ja työsuojelu. Jos sinulla on todisteita, et häviä mitään.
      Sinä et vältä karenssia, jos irtisanot itsesi, nimenomaan sinulle tulee karenssi. Älä anna esimiehen
      nauraa perääsi, ota itseäsi niskasta kiinni ja keskustele sen esimiehen kanssa, miltä sinusta tuntuu.
      Jos keskustelusta ei tule mitään, pistä eteenpäin asia. Puhun kokemuksesta ja olen edelleen
      samassa työpaikassa, en enää kiusattuna. Tsemppiä!

      • valittava tosia asia

        pojallani vastaava tapaus..ja työjohtaja irtisanottiin..pojalle maksettiin muhkea korvaus liiton lakimies otti asian kun kaikki muut tahot ensin käsitelleet /tutkineet asian...työterv huolto ym muut tahot ajantasalle..ei saa luovuttaa ja voitat jutut takuu varmana...jos itse et ole antanu takasin vaan tehnyt työsi hyvin..kaikkee hyvää sinulle ja voimia ..selviät kyllä...tämä pomo kerkes jo kahta muutaki kiusata ja sai itse väistyä...hyvä niin työyhteisö on nyt ok


      • valittava tosi asia
        valittava tosia asia kirjoitti:

        pojallani vastaava tapaus..ja työjohtaja irtisanottiin..pojalle maksettiin muhkea korvaus liiton lakimies otti asian kun kaikki muut tahot ensin käsitelleet /tutkineet asian...työterv huolto ym muut tahot ajantasalle..ei saa luovuttaa ja voitat jutut takuu varmana...jos itse et ole antanu takasin vaan tehnyt työsi hyvin..kaikkee hyvää sinulle ja voimia ..selviät kyllä...tämä pomo kerkes jo kahta muutaki kiusata ja sai itse väistyä...hyvä niin työyhteisö on nyt ok

        todellakin selvittää tilanne..työnantaja joutuu huonoon valoon..myös työn välitys sai poikani tapauksessa sankot olivat käytäneet poikani yks tietoja työantajan kertomina...onneksi työnväl johtaja ei ottanut kantaa sanoinu vain nää 2 naista saa hoitaa homman kun ovat puhuneetkin pomon kanssa...asiassa oli todiste ja pomo sai valhtelijan leiman..ja ei enää ole tehtävissä...vai sai lähteä..vuoden vaihteessa. Myös sovittelu kannattaa jos siihen päästään lakimiehen kanssa neuvottelet niin ei tarv viedä käräjiin...jos menee vastapuoli maksaa kulusi...niin poikani tapauksessa..kaikki nyt hyvin.ei hätä päivää..hänellä ennen sitä paikkaa ja sen jälkeenkin kukaan ei ole moittinut vaaan tämä yksi pomo..jollakoulutuskin ei kohdallaan...pelkäs varmaan että poika pääsee paikalleen...pojallani parempi koulutus..niin pelkäsi ja alkoi kiusaamaan kateuksissaan..myösni lopulta alkuun kielsi kiusaamisen täysin...oli todisteet ei voinut muuta.


      • valittava tosi asia
        valittava tosi asia kirjoitti:

        todellakin selvittää tilanne..työnantaja joutuu huonoon valoon..myös työn välitys sai poikani tapauksessa sankot olivat käytäneet poikani yks tietoja työantajan kertomina...onneksi työnväl johtaja ei ottanut kantaa sanoinu vain nää 2 naista saa hoitaa homman kun ovat puhuneetkin pomon kanssa...asiassa oli todiste ja pomo sai valhtelijan leiman..ja ei enää ole tehtävissä...vai sai lähteä..vuoden vaihteessa. Myös sovittelu kannattaa jos siihen päästään lakimiehen kanssa neuvottelet niin ei tarv viedä käräjiin...jos menee vastapuoli maksaa kulusi...niin poikani tapauksessa..kaikki nyt hyvin.ei hätä päivää..hänellä ennen sitä paikkaa ja sen jälkeenkin kukaan ei ole moittinut vaaan tämä yksi pomo..jollakoulutuskin ei kohdallaan...pelkäs varmaan että poika pääsee paikalleen...pojallani parempi koulutus..niin pelkäsi ja alkoi kiusaamaan kateuksissaan..myösni lopulta alkuun kielsi kiusaamisen täysin...oli todisteet ei voinut muuta.

        anteeksi virheet...mutta työnväl sai sakot..ja työnväl naiset muistutuksen...puhuttuaan asiaa jossa ei perää...pomo myös joutui tunnustamaan valhdeleensa..asiassa--ok


      • surmur

        luottamusmieheet eivät nykyisin tee mitään työntekijän näkökannasta, he ovat työnantajan puolella ja suurin osa on näin myös, valitettavasti, liiton pampuista


    • Ei onnistu.
      Työkkäristä soittavat työnantajallesi ja työnantajasi todennäköisesti sanoisi sinun irtisanoutuneen ilman syytä ja olet karenssilla.

      Työvoimatoimistossa uskotaan työnantajan sanaan yhtä paljon kuin poliisin lausuntoa oikeussalissa.
      Eikä väliä kuinka paljon valehtelevat.

      Liitto kannattaa ottaa mukaan, itseasiassa kannattaa ensin ottaa yhteyttä liiton lakimieheen.

      • paperille

        Työnantajan on pyydettäessä annettava kirjallinen tieto paperilla, onko irtisanoutunut vai irtisanottu
        se toimitetaan sitten työnvoimatoimistoon. Nimenomaan liiton lakimies nyt heti tähän. Tällainen on raskasta, mutta uskon, että jos tuollaiset todisteet sinulla on näyttää, niin työnantajasi saa sapiskaa ja kovasti. Minulla oli rankkaa useita vuosia, mutta sainkin kun sainkin neuvottelun pystyyn ja tukiverkoston
        taakseni, työnantajani joutui tulemaan paikalle, jossa asiasta keskusteltiin puolin ja toisin. Jäin voitolle ja ei yhtään kaduta. Olen hyvä työntekijä, siitä ei pääse kukaan moittimaan. Ei kannata polttaa siltoja takanaan, ne tulevat kuitenkin jossain vaiheessa eteen ja on aina mielessä. Hoida asia kuntoon, että saat alkaa elää "normaalia" elämää.


      • golfkenttäkemiaa
        paperille kirjoitti:

        Työnantajan on pyydettäessä annettava kirjallinen tieto paperilla, onko irtisanoutunut vai irtisanottu
        se toimitetaan sitten työnvoimatoimistoon. Nimenomaan liiton lakimies nyt heti tähän. Tällainen on raskasta, mutta uskon, että jos tuollaiset todisteet sinulla on näyttää, niin työnantajasi saa sapiskaa ja kovasti. Minulla oli rankkaa useita vuosia, mutta sainkin kun sainkin neuvottelun pystyyn ja tukiverkoston
        taakseni, työnantajani joutui tulemaan paikalle, jossa asiasta keskusteltiin puolin ja toisin. Jäin voitolle ja ei yhtään kaduta. Olen hyvä työntekijä, siitä ei pääse kukaan moittimaan. Ei kannata polttaa siltoja takanaan, ne tulevat kuitenkin jossain vaiheessa eteen ja on aina mielessä. Hoida asia kuntoon, että saat alkaa elää "normaalia" elämää.

        menee karenssille, itselläni onneksi oli pätkätyö ja siksi ei karenssia, paitsi se jokaiselle tuttu viikon päivärahat taivaan tuuliin.


    • voimia

      Ei muuta kuin asia eteenpäin. Yks neuvo on ota yhteyttä työsuojelupiiriin ja sieltä varmasti auttavat ja saa yleensä työnantajat varpailleen. Ei itseensä saa kiusata noin ja joskus se raja pitää tulla vastaa. Tsemppiä

      • Työsuojelupiirissä todetaan vaan "voi voi, eihän sellaista kiusaamista saa tehdä, voi voi", siinä kaikki.


      • Anonyymi
        minunmielipiteeni kirjoitti:

        Työsuojelupiirissä todetaan vaan "voi voi, eihän sellaista kiusaamista saa tehdä, voi voi", siinä kaikki.

        Liitot, työterveyshuollot, työsuojelupiirit ja pääluottamusmiehet ovat vain työnantajaa varten. Ovat poliittisesti järjestäytyyneitä instansseja. Eivät pidä työntekijöiden puolta. Täysin hampaattomia instansseja, ei heiltä saa apua kiusaamiasiassa. Eivät uskalla ottaa kantaa kun oma palli on vaarassa ja pelkäävät menettävänsä omat kasvonsa. Istuvat kahdella pallilla samanaikaisesti. Heidän mielestään on parempi uhrata kiusattu, vaikka savustaen ulos työpaikastaan. Nämä kyseiset instanssit ovat vain työnantajan käsikassaroita. Tämä on totuus! Toivottavasti eivät ota herneitä nenäänsä, kun sanoo heistä totuuden.


    • virkailinto

      aloin miettiä että onko tuo työpaikka sitten hyvä jos siellä kiusataan.

      Liittoon yhteyttä muuten tulee ja taitaa tulla siitä huolimatta karenssia....

    • TietäväX

      Ystävä hyvä...

      Kerro esimiehellesi pian kahden kesken, että hän hakeutuisi nopeasti hoitoon ja vähintään muutaman viikon sairaslomalle. Pyydä esimiestäsi selvittämään lääkärinsä kanssa syyt mistä hänen paha olonsa johtuu. Voimia sinulle!

      • Anonyymi

        Työpaikkakiusaajat ovat henkisesti vammaisia. Jos pää olisi lasista tehty, niin näkisi kuinka virtsa tekisi virtoja ja paska tekisi patoja!


    • Vääristynyt

      Itsellä hieman saman tyyppinen tilanne ja asiaa yritetään nyt saada päätökseen lakimiehen tms. avulla (yritetään sovitella, jottei oikeuteen tarvitsisi mennä).

      Jos olisin sinä niin ottaisin yhteyttä työsuojelupiiriin ja kävisin kaiken sinulla olevan aineiston pohjalta keskustelemassa tilanteestasi. Se ei maksa mitään ja voin sanoa että tuo käynti kannatti omalla kohdallani.

      Itse en joutunut karenssiin, sillä "todistusaineisto" puhui puolestani työvoimatoimistossa vaikka ex-työnantaja haukkui työvoimatoimistoon minut pataluhaksi. Työnantaja on jäänyt kiinni niin monesta valheesta, että usko häneen meni työkkärin taholta.

      Itsekin mietin pitkään, että lähdenkö ajamaan asiaani eteenpäin ja vaatimaan korvauksia kohtaamalleni "vääryydelle", mutta sitten ajattelin että kuka mahtaa olla seuraava henkilö joka joutuu samanlaisen toiminnan kohteeksi? Eihän tämä touhu lopu ennenkuin työnantaja joutuu teoistaan vastuuseen ja joutuu korvaamaan.

      Oma itsetuntoni on tässä syksyn aikana käynyt niin paljon pakkasella, että ei paremmasta väliä. On ollut tekemistä, että oman itsetunnon on saanut nousemaan takaisin plussan puolelle. Ei ole ollut helppoa...

      Voin sanoa, että ollessani tämän episodin jälkeen työttömänä hetken aikaa - olin paljon onnellisempi kuin töissä ollessani vaikka penniä on joutunutkin venyttämään.

      Tsemppiä sinulle! :)

      • JohannaMM

        Kyllä vain. Työttömänä nyt ja paljon onnellisempi. Vältin myös karenssit. Ei taloudellista huolta, vaikka tulot putosivat. Kiitos vastauksista ja tuesta.


    • -o-o-

      Mikset käytä liiton apua, jos kerran olet jäsenmaksut maksanu? He ja työsuojeluvaltuutettu ovat sitä varten, että puuttuvat asiaan. Ei sun yksin tarvi tapella ja et häviä mitään, jos kerran aiot lähteä kuitenkin.

      Tekstistä päätellen kyseessä on kaksi naista, eli esimies on nainen ja nehän vasta julmia osaavat olla toiselle naiselle. Pomo taitaa olla viidenkympin kieppeillä oleva nainen, jolle on iskenyt 'hullunlehmän tauti' eli vaihdevuodet. Alainen on nuorempi, jolle 'kostetaan' se, että elämä tuntuu jo ohi eletyltä.

      Voithan aloittaa kunnon kostokampanjan, piilotat hänen työpöytäänsä yksi raaka silakka, ripottelet syyhypulveria hänen tena-ladyihin, lähetät kukkia hänen kotiinsa vieraan miehen nimellä, hanki hänen sos.turv.tunnukset ja sulje hänen kännykkänsä, päästä ilmat autonrenkaista, laita sokeria bensatankkiin,
      tallenna hänen muistikkuunsa viruksia sisältäviä tiedostoja, jos hän on hanakka mollaamaan ylempää johtoa, niin nauhoita ja tuo julki pomoille asia, jollain tavalla.

      • työrauhan saanut

        Itselläni oli nainen esimiehenä. Pimitti tarpeellisia tietoja ja katsoi tarkkaan, että ollaan kahdestaan alkaessaan moittimisen milloin mistäkin asiattomasta. Otin yhteyttä esimiehen esimieheen ja kutsuttiin yhteiseen palaveriin koko työyhteisö. Sain tukea muutamalta työtoverilta, jotka olivat huomanneet asian. Pomoni tietysti kielsi kaiken kiusaamisen, mutta tilanne muuttui siitä, joten tein aivan oikean päätöksen , kun "nostin kissan pöydälle". Suosittelen.


      • saarrettunainen68
        työrauhan saanut kirjoitti:

        Itselläni oli nainen esimiehenä. Pimitti tarpeellisia tietoja ja katsoi tarkkaan, että ollaan kahdestaan alkaessaan moittimisen milloin mistäkin asiattomasta. Otin yhteyttä esimiehen esimieheen ja kutsuttiin yhteiseen palaveriin koko työyhteisö. Sain tukea muutamalta työtoverilta, jotka olivat huomanneet asian. Pomoni tietysti kielsi kaiken kiusaamisen, mutta tilanne muuttui siitä, joten tein aivan oikean päätöksen , kun "nostin kissan pöydälle". Suosittelen.

        meillä on nyt käyty nämä neuvottelu ylintäesimiestä myöten. paikalla ovat olleet muutkin esimiesasemassa ja työnkuvaani vaikuttavat tyypit sekä työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies. no, käytännössä ylin esimies, 60 nainen, jolla on psykologin koulutus, sai painettua asian villasella ja hiljennettyä koko keskustelun. hiljaisuus oli helvetillistä ja sen hiljaisuuden tuoma epätietoisuus. "onneksi" homma paheni hiillostus, ja murtamiskokoukseen joka oli minulle jo liikaa, ja otin heti yhteyttä työsuojelupiiriin. nyt pitäisi alkaa toimenpiteet. haen koko ajan toista työtä, mutta sitä on hieman vaikeaa saada. tavoite olisi, että vuoden vaihteessa olen muilla mailla oli työsuojelupiirin toimenpiteiden tulokset mitä tahansa.


      • TOTISTAJA
        työrauhan saanut kirjoitti:

        Itselläni oli nainen esimiehenä. Pimitti tarpeellisia tietoja ja katsoi tarkkaan, että ollaan kahdestaan alkaessaan moittimisen milloin mistäkin asiattomasta. Otin yhteyttä esimiehen esimieheen ja kutsuttiin yhteiseen palaveriin koko työyhteisö. Sain tukea muutamalta työtoverilta, jotka olivat huomanneet asian. Pomoni tietysti kielsi kaiken kiusaamisen, mutta tilanne muuttui siitä, joten tein aivan oikean päätöksen , kun "nostin kissan pöydälle". Suosittelen.

        MINUAKIN ESIMIES MOITTI JA HAUKKUI AINA ,KUN EI OLLUT MUITA PAIKALLA OKEA RIIVIÖ LUONTEELTAAN , MUTTA KIUSAAJINA ON NARSISTIN VALITSEMA PORUKKA ,,,,,,,,,,,,


    • isolta torilta

      Sivistyneempien ja taidokkaampien tieltä sillä ihminenhän olet sinäkin,sinä tyrannisoitu.

    • trutsi

      tere johannam.ole varovainen sen irtisanomisen suhteen.täällä etelä-karjalassa karenssi napsahtaa kuin manulle illallinen.kaverilla hyvä esimerkki kun firma ei maksanut tiliä milloin piti vaan tuli miten sattui niin työkkärin mielestä se ei ole hyvä syy lähteä työpaikasta.järjestä muutama iso ukko ja käykää sanomassa esimiehelle muutama valittu sana ja pelotelkaa niin perkeleesti.uskotko että esimiehestä tulee aika nöyrää poikaa.ja ota liittoon yhteys menee firma syyniin.terv.beispool polvi.

    • :o

      Tuo kuullostaa tosi paljon minun työpaikalta ja sen meiningiltä.. Itseasiassa koko kertomus on kun suoraan erään meidän työntekijän suusta :o

    • haukuttumyös

      Ota yhteys paikkakuntasi Aluehallintovirastoon se entinen työsuojeluvirasto. Kerro siellä se asia ja saat paperin jossa lukee: ILMOITUS TYÖNANTAJALLE HÄIRINTÄÄN JA EPÄASIALLISEEN KOHTELUUN LIITTYVÄSSÄ ASIASSA. Siinä on lakipykälät työturvallisuuslaki 28 ja 19 pykälät. Täytä ja anna kiusaajalle tai postita saantitodistuskirjeellä sille kiusaajalle.

      • TYÖPAIKKAKIUSATTU

        V-Kaupungilla ei ainakaan saa apua, jos kiusaajana on lähiesimies ja esimies, jolloin ei auta edes työpaikan nimetyt työsuojeluhenkilöt, esim. meidän työpaikassa kiusaajaesimies itse nimesi mieleisensä työpaikan työsuojeluhenkilön, työntekijöiltä ei kysytty mitään. Ei auta niin ikään vaaleilla valitut työsuojeluvaltuutetut tai lainmukainen työterveydenhuolto. HUOM! LUE oikein: V-Työpaikan kiusaajaesimiehet valitsivat itse työpaikkaohjaajat, jotka olivat heille entisestään tuttuja ja kavereita. Lisäksi ihmetystä herättää se, että
        V-kaupungilla samaan ammattiosastoon JHL:n vieläpä samaan osastoon kuuluu niin työntekijät sekä lähiesimiehet ja esimiehet? Arvatkaa kuinka käy kun esimiehet ja työntekijät ovat samassa JHL:n ammattiosastossa? TIETÄKÄÄ TYÖNTEKIJÄT, että JHL:n ammattiliitto ei ole ainoastaan työntekijöiden liitto vaan sinne kuuluu myös esimiehet ja pomonne!!! Nämä kiusaja esimiehet kielletään ottamasta yhteyttä ammattiliittoon ongelmatilanteissa ja kiusaamistapauksissa, sanotaan että nämä asiat hoidetaan työpaikalla, mutta mitä tehdä tässä tapauksessa, kun kiusaajina ovat esimiehet. Mitä tarkoittaa kolme 000?
        V-Kaupungilla se tarkoittaa kait…
        Tarkoittaako se, että kielletään ettei kiusaamista ole tapahtunut ja kiusaamisongelmat lakaistaan maton alle eikä asioita selvitetä. Kiusaamistapaukset pyyhkäistään pois silmistä, jolloin kiusaajat sanovat vain ettei mitään kiusaamista ole ollut ja jatkavat kiusaamista! Näin kiusaamistapaukset hoidetaan.
        Työsuojeluvaltuutetut vain sanovat: V-Kaupungissa monessa työpaikassa kiusataan, et ole ainoa! V-Kaupungin työterveydenhuollossa työpaikkakiusattu joutuu sellaiseen rääkkiin ja painostuksen alaiseksi vielä monen vuoden kiusaamisen jälkeen. V-Kaupungin työpaikkaterveydenhuollossa ei saa puhua kiusaamisesta sen oikealla nimellä “kiusaaminen”. Yhteispalavereissa kiusaamisasiaa kierretään kuin “kissa kuumaa puuroa”. Eniten ihmetyttää kiusaajana olleiden esimiesten asema työterveyshuollossa työntekijän kuntokartoituksessa!? Työterveyshuollon järjestämässä yhteispalaverissa on mukana työntekijä, työsuojeluvaltuutettu, työterveyshoitaja, lääkäri, psykologi ja kiusaajana olleet esimiehet. Työterveyshuollossa ko. tilaisuudessa selvitetään kiusatun terveys, työkuntoa ja huom! jossa on mukana myös kiusaajana olleet lähiesimies ja alue-esimies, siis nämä kiusaajat ovat ratkaisemaan mitä kiusatulle pitäisi tehdä siirretäänkö toiseen tehtäviin, toiseen työpaikkaan, lähetetäänkö kallonkutistajalle, työkuntoutukseen vai eläkkeelle, siis aivan hullunkurista, toistan, siis että itse kiusaajat ovat mukana päätöksenteossa ratkaisemassa, siis pohtimassa kiusatun henkilön terveyttä ja kuntoa kiusattuna olevana ja miten se on vaikuttanut työntekijän työkykyyn. Eikö tästä tilanteesta paista jo epäkohdat ja epäoikeudenmukaisuus sekä työpaikkakiusaajana olevien lähiesimies ja alue-esimiehen jääviys, kun kiusaajat ovat ratkaisemassa kiusatun kohtalosta, miten pääsisivät eroon heidän kiusauksen kohteena olevasta työntekijästä. Tällaisessa tapauksessa: Mitä tehdä, jos kiusattu ei saa apua mistään? Kiusattu on kulkenut tämän kaiken läpi. Kiusaamista ei haluta selvittää eikä kiusattua puolusteta
        V-kaupungissa: V-Työpaikan työsuojeluhenkilö ei halua auttaa, syystä, samoin työohjaajat on työpaikkakiusaajaesimiesten valitsemia, entisestään tuttuja–> koska nämä ovat kiusaajalähiesimiehen ja kiusaaja-alue-esimiehen talutusnuorassa, koska oma asema voi heikentyä->työsuojeluvaltuutettu nostaa vain kädet pystyyn ja sanoo, ettet ole ainoa kaupungissa jota kiusataan->ammattiosasto-> luottamusmiehet pallottelevat kenelle asia kuuluisi-> Kaupungilla työterveyshuolto, työterveydenhoitaja, lääkäri ei auta millään lailla tilanteessa, ovat kai työnantajan käskyläisiä! Pelkäävät työpaikkansa puolesta. Seuraavaksi onko mentävä korkeammalle taholle, jos kiusaaminen ei lopu ja kiusaajat eivät lopeta kiusaamista! Vai mikä on viimeinen vaihtoehto!? Työsuojelupiiri-> Kaupungin henkilöstöpäällikkö-> kaupungin valtuusto->kaupunginhallitus-> kaupunginjohtaja-> eduskunta->oikeusasiamies->Eu-oikeus


      • Anonyymi

        Kaikille on omat ohjastajansa. Korkeaa viranomaista valvoo vielä korkeampi viranomainen. Kaikkein korkein ylinvalta kuuluu Jumalalle, joka näkee kaiken vääryyden täällä maanpäällä. Vääryydentekijät ovat vastuussa tekemisistään Jumalalle. Dan 7 luku, jae 7.


      • Anonyymi
        TYÖPAIKKAKIUSATTU kirjoitti:

        V-Kaupungilla ei ainakaan saa apua, jos kiusaajana on lähiesimies ja esimies, jolloin ei auta edes työpaikan nimetyt työsuojeluhenkilöt, esim. meidän työpaikassa kiusaajaesimies itse nimesi mieleisensä työpaikan työsuojeluhenkilön, työntekijöiltä ei kysytty mitään. Ei auta niin ikään vaaleilla valitut työsuojeluvaltuutetut tai lainmukainen työterveydenhuolto. HUOM! LUE oikein: V-Työpaikan kiusaajaesimiehet valitsivat itse työpaikkaohjaajat, jotka olivat heille entisestään tuttuja ja kavereita. Lisäksi ihmetystä herättää se, että
        V-kaupungilla samaan ammattiosastoon JHL:n vieläpä samaan osastoon kuuluu niin työntekijät sekä lähiesimiehet ja esimiehet? Arvatkaa kuinka käy kun esimiehet ja työntekijät ovat samassa JHL:n ammattiosastossa? TIETÄKÄÄ TYÖNTEKIJÄT, että JHL:n ammattiliitto ei ole ainoastaan työntekijöiden liitto vaan sinne kuuluu myös esimiehet ja pomonne!!! Nämä kiusaja esimiehet kielletään ottamasta yhteyttä ammattiliittoon ongelmatilanteissa ja kiusaamistapauksissa, sanotaan että nämä asiat hoidetaan työpaikalla, mutta mitä tehdä tässä tapauksessa, kun kiusaajina ovat esimiehet. Mitä tarkoittaa kolme 000?
        V-Kaupungilla se tarkoittaa kait…
        Tarkoittaako se, että kielletään ettei kiusaamista ole tapahtunut ja kiusaamisongelmat lakaistaan maton alle eikä asioita selvitetä. Kiusaamistapaukset pyyhkäistään pois silmistä, jolloin kiusaajat sanovat vain ettei mitään kiusaamista ole ollut ja jatkavat kiusaamista! Näin kiusaamistapaukset hoidetaan.
        Työsuojeluvaltuutetut vain sanovat: V-Kaupungissa monessa työpaikassa kiusataan, et ole ainoa! V-Kaupungin työterveydenhuollossa työpaikkakiusattu joutuu sellaiseen rääkkiin ja painostuksen alaiseksi vielä monen vuoden kiusaamisen jälkeen. V-Kaupungin työpaikkaterveydenhuollossa ei saa puhua kiusaamisesta sen oikealla nimellä “kiusaaminen”. Yhteispalavereissa kiusaamisasiaa kierretään kuin “kissa kuumaa puuroa”. Eniten ihmetyttää kiusaajana olleiden esimiesten asema työterveyshuollossa työntekijän kuntokartoituksessa!? Työterveyshuollon järjestämässä yhteispalaverissa on mukana työntekijä, työsuojeluvaltuutettu, työterveyshoitaja, lääkäri, psykologi ja kiusaajana olleet esimiehet. Työterveyshuollossa ko. tilaisuudessa selvitetään kiusatun terveys, työkuntoa ja huom! jossa on mukana myös kiusaajana olleet lähiesimies ja alue-esimies, siis nämä kiusaajat ovat ratkaisemaan mitä kiusatulle pitäisi tehdä siirretäänkö toiseen tehtäviin, toiseen työpaikkaan, lähetetäänkö kallonkutistajalle, työkuntoutukseen vai eläkkeelle, siis aivan hullunkurista, toistan, siis että itse kiusaajat ovat mukana päätöksenteossa ratkaisemassa, siis pohtimassa kiusatun henkilön terveyttä ja kuntoa kiusattuna olevana ja miten se on vaikuttanut työntekijän työkykyyn. Eikö tästä tilanteesta paista jo epäkohdat ja epäoikeudenmukaisuus sekä työpaikkakiusaajana olevien lähiesimies ja alue-esimiehen jääviys, kun kiusaajat ovat ratkaisemassa kiusatun kohtalosta, miten pääsisivät eroon heidän kiusauksen kohteena olevasta työntekijästä. Tällaisessa tapauksessa: Mitä tehdä, jos kiusattu ei saa apua mistään? Kiusattu on kulkenut tämän kaiken läpi. Kiusaamista ei haluta selvittää eikä kiusattua puolusteta
        V-kaupungissa: V-Työpaikan työsuojeluhenkilö ei halua auttaa, syystä, samoin työohjaajat on työpaikkakiusaajaesimiesten valitsemia, entisestään tuttuja–> koska nämä ovat kiusaajalähiesimiehen ja kiusaaja-alue-esimiehen talutusnuorassa, koska oma asema voi heikentyä->työsuojeluvaltuutettu nostaa vain kädet pystyyn ja sanoo, ettet ole ainoa kaupungissa jota kiusataan->ammattiosasto-> luottamusmiehet pallottelevat kenelle asia kuuluisi-> Kaupungilla työterveyshuolto, työterveydenhoitaja, lääkäri ei auta millään lailla tilanteessa, ovat kai työnantajan käskyläisiä! Pelkäävät työpaikkansa puolesta. Seuraavaksi onko mentävä korkeammalle taholle, jos kiusaaminen ei lopu ja kiusaajat eivät lopeta kiusaamista! Vai mikä on viimeinen vaihtoehto!? Työsuojelupiiri-> Kaupungin henkilöstöpäällikkö-> kaupungin valtuusto->kaupunginhallitus-> kaupunginjohtaja-> eduskunta->oikeusasiamies->Eu-oikeus

        Rikollisia, jotka toimivat lainvastaisesti. Heille laki on vain kävelevä mainos! Ovat kytköskavereita keskenänsä hyvävelijärjestelmineen. Tarkistakoon oman mielenterveytensä ja työkyisyytensä! Työpaikkakiusaaminen on rikos, koskee myös työnantajaa/ esimiehiä!


      • Anonyymi
        TYÖPAIKKAKIUSATTU kirjoitti:

        V-Kaupungilla ei ainakaan saa apua, jos kiusaajana on lähiesimies ja esimies, jolloin ei auta edes työpaikan nimetyt työsuojeluhenkilöt, esim. meidän työpaikassa kiusaajaesimies itse nimesi mieleisensä työpaikan työsuojeluhenkilön, työntekijöiltä ei kysytty mitään. Ei auta niin ikään vaaleilla valitut työsuojeluvaltuutetut tai lainmukainen työterveydenhuolto. HUOM! LUE oikein: V-Työpaikan kiusaajaesimiehet valitsivat itse työpaikkaohjaajat, jotka olivat heille entisestään tuttuja ja kavereita. Lisäksi ihmetystä herättää se, että
        V-kaupungilla samaan ammattiosastoon JHL:n vieläpä samaan osastoon kuuluu niin työntekijät sekä lähiesimiehet ja esimiehet? Arvatkaa kuinka käy kun esimiehet ja työntekijät ovat samassa JHL:n ammattiosastossa? TIETÄKÄÄ TYÖNTEKIJÄT, että JHL:n ammattiliitto ei ole ainoastaan työntekijöiden liitto vaan sinne kuuluu myös esimiehet ja pomonne!!! Nämä kiusaja esimiehet kielletään ottamasta yhteyttä ammattiliittoon ongelmatilanteissa ja kiusaamistapauksissa, sanotaan että nämä asiat hoidetaan työpaikalla, mutta mitä tehdä tässä tapauksessa, kun kiusaajina ovat esimiehet. Mitä tarkoittaa kolme 000?
        V-Kaupungilla se tarkoittaa kait…
        Tarkoittaako se, että kielletään ettei kiusaamista ole tapahtunut ja kiusaamisongelmat lakaistaan maton alle eikä asioita selvitetä. Kiusaamistapaukset pyyhkäistään pois silmistä, jolloin kiusaajat sanovat vain ettei mitään kiusaamista ole ollut ja jatkavat kiusaamista! Näin kiusaamistapaukset hoidetaan.
        Työsuojeluvaltuutetut vain sanovat: V-Kaupungissa monessa työpaikassa kiusataan, et ole ainoa! V-Kaupungin työterveydenhuollossa työpaikkakiusattu joutuu sellaiseen rääkkiin ja painostuksen alaiseksi vielä monen vuoden kiusaamisen jälkeen. V-Kaupungin työpaikkaterveydenhuollossa ei saa puhua kiusaamisesta sen oikealla nimellä “kiusaaminen”. Yhteispalavereissa kiusaamisasiaa kierretään kuin “kissa kuumaa puuroa”. Eniten ihmetyttää kiusaajana olleiden esimiesten asema työterveyshuollossa työntekijän kuntokartoituksessa!? Työterveyshuollon järjestämässä yhteispalaverissa on mukana työntekijä, työsuojeluvaltuutettu, työterveyshoitaja, lääkäri, psykologi ja kiusaajana olleet esimiehet. Työterveyshuollossa ko. tilaisuudessa selvitetään kiusatun terveys, työkuntoa ja huom! jossa on mukana myös kiusaajana olleet lähiesimies ja alue-esimies, siis nämä kiusaajat ovat ratkaisemaan mitä kiusatulle pitäisi tehdä siirretäänkö toiseen tehtäviin, toiseen työpaikkaan, lähetetäänkö kallonkutistajalle, työkuntoutukseen vai eläkkeelle, siis aivan hullunkurista, toistan, siis että itse kiusaajat ovat mukana päätöksenteossa ratkaisemassa, siis pohtimassa kiusatun henkilön terveyttä ja kuntoa kiusattuna olevana ja miten se on vaikuttanut työntekijän työkykyyn. Eikö tästä tilanteesta paista jo epäkohdat ja epäoikeudenmukaisuus sekä työpaikkakiusaajana olevien lähiesimies ja alue-esimiehen jääviys, kun kiusaajat ovat ratkaisemassa kiusatun kohtalosta, miten pääsisivät eroon heidän kiusauksen kohteena olevasta työntekijästä. Tällaisessa tapauksessa: Mitä tehdä, jos kiusattu ei saa apua mistään? Kiusattu on kulkenut tämän kaiken läpi. Kiusaamista ei haluta selvittää eikä kiusattua puolusteta
        V-kaupungissa: V-Työpaikan työsuojeluhenkilö ei halua auttaa, syystä, samoin työohjaajat on työpaikkakiusaajaesimiesten valitsemia, entisestään tuttuja–> koska nämä ovat kiusaajalähiesimiehen ja kiusaaja-alue-esimiehen talutusnuorassa, koska oma asema voi heikentyä->työsuojeluvaltuutettu nostaa vain kädet pystyyn ja sanoo, ettet ole ainoa kaupungissa jota kiusataan->ammattiosasto-> luottamusmiehet pallottelevat kenelle asia kuuluisi-> Kaupungilla työterveyshuolto, työterveydenhoitaja, lääkäri ei auta millään lailla tilanteessa, ovat kai työnantajan käskyläisiä! Pelkäävät työpaikkansa puolesta. Seuraavaksi onko mentävä korkeammalle taholle, jos kiusaaminen ei lopu ja kiusaajat eivät lopeta kiusaamista! Vai mikä on viimeinen vaihtoehto!? Työsuojelupiiri-> Kaupungin henkilöstöpäällikkö-> kaupungin valtuusto->kaupunginhallitus-> kaupunginjohtaja-> eduskunta->oikeusasiamies->Eu-oikeus

        Onneksi on vainoamislaki 2014 tehty se on myös suoja kiusaamista vastaan. Työpaikkakiusaaminen: uhria vainotaan, alistetaan henkisesti ja fyysisesti, hänen ihmisyyttään poljetaan. Kiusaajat pyrkiytyvät nujertamaan uhrin itsetunnon. Siihen kuuluu myös talkkaaminen, seuraaminen kännykän kautta, kuvaaminen, herjaaminen, valehteleminen, uhrin mielenterveyden kyseinalaistaminen jne. Jopa tehdä uhrista rikollisen. Perättömiä rikosilmoituksia mm. Poliisille. Terveyden huoltoalalla esiintyy työpaikkakiusaamista kaikkein eniten. Siksi on pulaa hoitajista. Johtoporras ja esimiehet kiusaavat alaisiaan. Työpaikkakiusaaminen pitäisi saada rikoksen lainalaiseksiteoksi. Sakkoja tai vankeutta. Ei sillä ole merkitystä onko kyseessä esimies vai työntekijä, jos syyllistyy kyseiseen rikokseen eli työpaikkakiusaamiseen.


    • 13+12

      On niin tutun kuuloinen tarina.Itselläni siitä on jo hyvän aikaa ja tietysti tiedän vain siitä omasta "pikkuisestä Fortum Lämmöstä". Siellä oli niin klikkiytynyt porukka joka sorsi meitä ns. normaaleja duunareita,jos ei suostunut heidän rötöksiinsä.Sehän siitä juuri pirullisen kuvion tekee kun siinä on esimiehet ja osa alaisista samassa juonessa.Kaikki voidaan vääristää ylöstäin.On minullakin levykkeellä ns.aineistoa mutta taitaa olla jo vanhentuneita asioita. Konepäällystöliitosta ei ainakaan ollut mitään apua minun tapauksessani. Taitaa olla niin maksettuja miehiä hekin että isoa firmaa vastaan ei uskalleta nousta.
      Toivotan sinulle parempaa onnea kuin itselläni on ollut.

      • Vihdoinkin vapaa!

        Hei! Toisellakin Fortumin työpaikalla on näköjään sama meininki kuin Loviisassa!
        On niin tuttua tekstiä, niin tuttua...
        Onneksi pääsin jo pois. Lääkkeillä mielenterveyteni kasassa pidin viimeiset vuodet ja lääkkeillä nukunkin varmaan loppuikäni.


    • mk

      määrätyistä moottoripyörä tai muusta systeemeista millä on laillinen firma ja maksat siitä niin nelaittavat pomosi kuriin hyvällä tai pahalla niin hyvä tulee. Yksi hyvä konsti on että jonkun välikäden kautta pomin autoon laitonta ainetta vaikka huumeita ja ilmianto nimettömänä poliisille niin on pomolla ratsiassa vitsit vähissä kun tämä aine löytyy ja niin edelleen. Välität esimiehesi esimiehelle ja jos ei auta niin seuraavalle ja sitä seuraavalle ja sitten liittoon ja työsuojelupiiriiin niin kyllä se apu jostain löytyy.

    • piiju

      Itse viime vuonna lopputin ottaneena kiusauksen takia voin vain keroa että mitkään todisteet eivät minua auttaneet työkkäriin päin vaan olisi pitänyt ottaa yhteyttä luottamusmieheen, työsuojelupiiriin tai sitten lääkärin todistuskin olisi jotenkin auttanut. Tuli kolme kuukautta karenssia, mutta päivääkään en ole katunut lopputilin ottoa. Tsemppiä sinulle taistelussasi tuulimyllyä vastaan :(

      • Anonyymi

        Työpaikkakiusaamisesta pitäisi tehdä lakialoite eduskuntaan ja nimetä rikoksenalaiseksi teoksi. Koulukiusaaminenkin on vähentynyt, koska se on merkitty lainvastaiseksi teoksi.
        Mistä tulkitaan lainvastainen teko, laista löytyy aina porsaanreikiä. Kun se merkitään rikoksenalaisenatekona ja tehdään siitä rangaistava teko, josta seuraisi tuomio. ELI RIKOKSENALAISENATEKONA !!!!!!!! KIUSAAMINEN TULEE KALLIIKSI YHTEISKUNNALLE!


    • pikkupomot kuriin

      Ja vielä puhutaan työvuosien pidentämisestä ja eläkeiän nostosta!
      Millä ihmeen konstilla saataisiin kiusaavat esimiehet kuriin ?
      Ihme piikittelyä,nolaamista,vähättelyä jne jne.
      Sitten taas toisaalta jonkun työkaverin ylenpalttista kehumista jotta
      muut tietäisivät varmasti kuka on pomon suosikki.
      Voivat herrat unohtaa työvuosien pidentämisen jos tätä rataa jatkuu.

      • Anonyymi

        Terveydenhuoltoalalla kiusataan hoitajia. Yleisemmin kiusaajina ovat ylihoitajat, osastonhoitajat ja lääkärit. NYT ON HOITAJIEN MARKKINAT! Nyt kelpaa hoitajiksi jo kouluttamattomat hoitajat ja eläkeläisetkin. Työnantajat ovat nyt kusessa, kun ei ole saatavissa koulutettuja hoitajia. Aikaisempina vuosina ylihoitajat vainosivat ikähoitajia pois työelämästä mm. työpaikkakiusaamisen kautta. Heitä ajettiin työkyvynarviointeihin ilman perustetta. Kyseenalaistaen hoitajan mielenterveyden. Esimiehet käyttäytyivät mielivaltaisesti, aggressiivisesti rikkoen ihmisoikeuksia. Jopa liitot olivat hampaattomia työnantajia kohtaan. Valta oli työnantajilla. Nyt työntekijät voivat sanella ehtoja työnantajille lain sallimassa määrässä. Hoitajat eivät halua enää olla työnorjia. Nuoret tietävät oman itseisarvonsa työelämässä. T. Viimeinen mohikaani!!! Nyt loppui kusetus työnantajilta!!


    • Jope3000

      Voi vaan ihmetellä miksi olet mitään 'todisteita' edes kerännyt jos et ole edes aikeissa niitä käyttää.Yleensä esimiehilläkin on joku ylempi taho, ottaisit vaan sinne yhteyttä.Jos tässä kysyttäisiin neuvoa niin eikai siinä mitään mutta mikä lie pointtisi tulla internettiin kertomaan että olet kerännyt todisteita esimiestäsi vastaan jota et käytä vaan luikit tiehesi häntä koipien välissä.

    • kyllästynyt työhönsä

      Itsellä samantapainen tilanne esimiehenä toimivan kanssa. Työpaikka tosin yhtä paska kuin tämä esimiehenä toivmiva nainen. Jätä työpaikkasi ja etsi parempaa työtä mikäli vieilä työmarkkkinoilla kykenet olemaan. Itse yritin kanssa etsiä uutta työpaikkaa mutta, kun on ikäloppu 48 v. ei voi muuta kuin yrittää jaksaa. Tosin suunnietelmissa on, että irtisanon itseni ja otan karenssin ja muutan paikkakunnalle jossa elinkustannukset, asunto / vuokra, vesi ja lämmistyskustannukset eivät ole niin suuria.

    • samat sanat

      näitä työpaikkoja. itsellä oli sama tilanne, onneksi en ollut vakituisessa työsuhteessa vaan odotin milloin sopimukseni loppuu ja vieläkin ne asiat pyörivät välillä päässä. mene lääkäriin ja kerro lääkärille tilanne, saat palkkaa etkä joudu olemaan töissä. tätähän voit jatkaa niin kauan kunnes sinut irtisanotaan kunhan välillä käyt pärstääsi näyttämässä. työkkärissä minun tilanteeseeni ei puututtu millään tavalla, ei edes kommentoitu kun kerroin asiasta. ex pomoni vittuili, seurasi perässä, vahtasi, puhui epäkohteliaasti uhkaili varoituksilla yms. kenenkään ei tarvitse sietää keneltäkään huonoa tai epäkunnioitettavaa kohtelua työpaikalla. VOIMIA jaksamiseen ja muista se parhaiten nauraa joka viimeeksi nauraa.

    • Ei vielä alainen

      Aikuisena ihmisenä sinun pitäisi käyttäytyä, kuin aikuinen ihminen. Koska sinulla on paljon todisteita kiusaamisesta, niin voit ottaa asian esiin, jossain palaverissa yms, jos teillä sellaisia järjestetään. Onko esimiehesi ylin esimiehesi, vai onko joku vielä ylempänä. Yhteys häneen siinä tapauksessa,tai luottamusmieheen. Onhan tuollainen esimies laitettava jotenkin järjestykseen ja saatava kantamaan vastuu teoistaan. Olisihan se mukavaa jättää työ ja antaa pahan kiertää..
      Kannattaa lukea tai kuunnella kirja Onnistu alaisena. Siinä on hyviä asioita alaisena olemiseen, eikä se tarkoita että työntekijää esimies vie kuin pässiä narusta. Ei ollenkaan sitä! Älä anna kiusaamisen enää jatkua. Lopettakaa yhdessä sellainen käytös.

    • Artisti maksaa

      Karenssiahan ei tule, kun menet töihin irtisanomisajan jälkeen? Vai onko tarkoituksesi jäädä kortistoon parantelemaan oloasi?

      • ei ajatustenlukia

        Ota ihan ekaksi henklöstö asoita hoitavaan tahoon yhteyttä, jos pomosta on enemmänkin valituksia, niin hän lähtee etkä sinä


    • Jake 44

      En kyllä yhtään ymmärrä että päästää jonkun kyykyttämään itteensä,onkohan nämä ihmiset nössöjä vai muuten vaan haluu miellyttää kaikkia.Ite olen pitäny siitä huolen että esimies pysyy ruodussa,mulle ei tartte tulla vittuileen tai lähtö tulee ja pikanen.Huomio ihmiset,esimies ei ole jumala ei ees kaikkitietävä.

      • Kiusattu hylkiö

        Sellaiset keskustelut ja neuvottelut jossa on itse mukana on täysin laillista nauhoittaa. Siitä ei tarvitse kertoa eikä kysyä lupaa mukanaolijoilta. Tällainen nauha toimii jälkikäteen esimerkisi muistiona palaverista. Itse selvitin tämän asian kahteen kertaa lakimieheltäni, silloin kun jouduin pomojen ulossavustamaksi. Tarkennuksena vielä että SALAA ei saa nauhoittaa MUIDEN keskusteluja, vaan ainoastaan sellaiset jossa on itse mukana.- Oli ihan kiva että näistä erittäin ikävistä ja syyllistävistä keskusteluista jäi nauha, josta voidaan todeta kuka sanoi mitäkin kenelle. Suosittelen lämpimästi tätä keinoa, niin ei jää mitään muistelujen, arvailujen tai vääristelyjen varaan. Ainakin nokian kännykkä nauhoittaa tunnin ajan putkeen. Puhelin kannatta laittaa johonkin "kuuluvalle" muttei näkyvälle paikalle. Esimerkiksi povitaskuun tms.


    • kiusattu duunari

      Minä viihdyin entisessä työssä. Työnantajan käyttäytyminen oli ala-arvoista. Uhkailua ja juonittelua sekä valehtelua. Työsuhteet olivat laittomia ja vein asian hallinto-oikeuteen. Lakimiehet pitävät minua voittajana ja jos häviän, ammattiliitto on ottanut siltä varalta vakuutuksen, joka maksaa. Siispä en häviä missään tapauksessa yhtään mitään.

      Ja kaiken lisäksi työnantaja päätti, ettei jatka työsuhdetta ja nyt on tilanne se, että olen eri työnantajalla eli palkka juoksee. Uudessa työssä työnantaja on fiksu, mutta työ ei taas ole yhtä kivaa ja työajat ovat huonommat. Mutta joka tapauksessa ihmetyttää, miten joillakin työnantajien edustajilla on paha henki sisimmässään.

      Asioitten vieminen joka tapauksessa eteenpäin. Uusi työnantajani kauhisteli entisen työnantajani käytöstä. Ja entinen uhkaili ilmoittaa uudelle, jos joku menee oikeuteen.

      • paskapomo sai

        siirron

        Otahan liittoon yhteys ja kerrot plm:lle(pääluottamusmiehelle/henkilölle).
        Näin meillä kävi:
        Kuspää pomo kohteli minua ja muutamaa "ei niin suosikkia" kun lapasta,"suosikit" sai ne suuret korotukset liksaan.
        Suosikit oli AINA vasikoimassa tälle pomolle.
        Saatiin kerättyä muutama asia:asiattomasta käytöksestä ,nimilista yms.
        Onnekseni, sain taakseni kerättyä tukijoukon,ja olivat aivan samaa mieltä kanssani.
        Ei tää pomo pitkään ollutkaan meillä enään,tilalle tuli toinen.
        Game is over.
        Naama tällä oli kun norsun vittu,nähdessään minut ja muutamat muut henkilöt.
        Epätoivoissaan vielä yritti ohjastaa tätä uutta pomoa meitä vastaan.


    • pann..

      tapauksessa jos kiusaaminen ottaa pannuun niin esimiestä pannuun..

    • xaronah

      Mulla samantapanen juttu oli. Esimies perässä ja vahtasi tekemisiäni ja kiusas ja toitotti muitten eessä asioita joita ei olisi saanut sanoa. Sanotaanko että ajojahti suorastaan jonka muutkin huomasi. Siitähän tuli stressiä, unettomia öitä ja lopulta katsoin parhaakseni irtisanoa itseni vaikka karenssi päällä vielä onkin niin ei kaduta pätkääkään. Olisin voinut alkaa kärttään lääkäriltä todistusta että en joutuis karenssiin mutta itse en sille tielle lähtenyt. Ymmärrän kyllä niitäkin jotka niin tekevät. Jälkeenpäinkluulin monen muunkin irtisanoneen itsensä.
      Oli päätöksesi mikä hyvänsä niin toivotan Sinulle onnea!!!

    • saman kokenut

      Helpommalla pääset kun lähdet. Kuka sitä sanoo, että nykyinen työpaikkasi on se kaikkein paras ja loistavin? Hyviä työpaikkoja on muitakin, kun vain ryhtyy etsimään. Karenssia et voi välttää, jos ajattelet sillä työkkäriä. Lääkärintodistus tai vaihtoehtoisesti sun kiusaamisjutun on käytännössä oltava oikeudessa, ennenkuin siellä hyväksytään työpaikkakiusaaminen syyksi, jolla voit välttää karenssin. Eli ota vähän tarkemmin selvää, ja mieti!!! Taloudellisesti voi olla tosi iso juttu vain ottaa ja lähteä ilman uutta työpaikkaa. Mieti, miten selität sen haastattelussa! Jos sun terveys on alkanut reistata kiusaamisen takia, voi silti olla parempi lähteä niin pian kuin mahdollista. Oma terveys menee kaiken edelle. Toinen juttu on, miten käy työtodistuksen. Jos välit ovat olleet pitkään huonot lähimmän esimiehen kanssa, luuletko saavasi häneltä hyvää todistusta tai suosituksia. Miten paljon kyseinen esimies on voinut puhua paskaa selän takana ja pilata suhteet kaikkiin muihinkin työpaikalla. Voit aina ottaa pelkän "läsnäolo"todistuksen, missä on työssäoloaika ja tehtävät, ei muuta - lain mukaan sen saa aina pyytäessä. Yritä kuitenkin puhua itsellesi suosittelijat, jos vain mahdollista. Esimiehestäsi ei ilmeisesti siihen ole. Mistä ihmeestä näitä paskoja esimiehiä oikein sikiää? Tuntuu, että ongelmatapaukset suorastaan etsiytyvät tällaiseen duuniin, missä on valta kohdella toisia huonosti. Tsemppiä! Ja ota asioista selvää. Tieto on valtaa. Ilman sitä olet tuuliajolla.

    • .,

      Hauku se esimies julkisesti työpaikallasi. Tuo kaikki epäkohdat esiin ja haistata vitut.....niin että mahdollisimman moni sen kuulee.
      Ne pomot luulee, että voivat kohdella työntekijöitä miten haluavat kun palkan maksavat.
      Itse olen alkanut sanomaan takaisin oikein töykeästi jos olen saanut epäasiallista palautetta työstäni tai muuta herjaa. Olen huomannut, että se toimii. Kohtelu on parantunut huomattavasti. Vaatii vaan vähän pokkaa.

      • 17

        Olen tehnyt saman....eli raivonnut esimiehelleni...meni vähän hermot. Se toimii...ei esimies halua tulla toiste haukutuksi kaikkien kuullen. Nyt työpaikalla rauha ja meillä on ihan hyvät välit.


      • kokemusta on

        Esimiehelläsi on myös esimies. Voiko hänen kanssaan keskustella? Työterveyshuoltokin voi antaa johdolle nimetöntä palautetta. Tunsin itse olevani kiusattu esimieheni taholta yhdeksän vuotta, mutta sinnittelin, koska pärjäsin hyvin muiden työkavereitteni kanssa. Nyt minulla on uusi esimies ja hyvä ilmapiiri työpaikalla. Jos sanot itsesi irti, niin se on palkinto kiusaajalle. Ellet jaksa enää, niin ota sairaslomaa ja mieti vaihtoehtoja. Hanki ehdottomasti ensin seuraava työpaikka ennenkuin sanoudut irti.

        Kiusaajan motiiveja kannattaa myös miettiä. Minun tapauksessani esimies ei ollut esimiesainesta ja siksi hänellä oli aina pinna kireällä. Hänellä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin jatkaa työssään johon ei pystynyt. Tämä ei tietenkään auttanut minua, mutta onneksi hän itse älysi lähteä.

        Kun olen selvinnyt pitkästä piinasta, niin tuntuu, että kukaan ei voisi enää kiusata minua. Olen nähnyt kaikki työpaikan temput ja tiedän mitä on odotettavissa.


      • JohannaMM

        Tein juuri näin. Meni aika hiljaiseksi ja se ilme oli kyllä semmoinen jota muistelen lämmöllä loppuelämäni.


    • 123456789.........

      Itse irtisanouduin työssä häirinnän vuoksi.

      Tarkistin karenssiasian etukäteen työkkäristä ja tarkistin myös, että näyttöni asiasta riitti.

      Työsuojelupiiristä sain lausunnon asiasta.

      Karenssia ei tullut.

      Katsoin, että minun tehtäväni ei ole pelastaa maailmaa/ ko työnantajaa hulluilta. Päivääkään en ole katunut.

    • mister vagina

      mutta vanha konsti toimii edelleen.työajan jälkeen kunnolla turpaan jos ei itse pysty niin aina löytyy joku joka pystyy. pomo kun makaa sairaalassa muutaman viikon niin eiköhän ajatusmaailma muutu.
      väkivalta auttaa aina

    • älä kiduta itseäsi

      niinkuin tuolla alempana joku sanoi, kyllä 3 kuukautta (karenssi) ihmisen elämässä
      on lyhyt aika!! kyllä sen kestää vaikka nälässä, jos vaihtoehtona on kestää jonkun kusipää
      pikkunilkin pään aukomista päivästä toiseen ja pilata koko oma loppuelämä!!!

    • tai muut ilman..

      ei sotke mitään entisestään. Yleensä vain avuksi, joten älä ole idiootti. Nimettömänä kai voit liitostasi kysellä asioita etukäteen..

    • Ohje!!!!

      Miksi et vastaa samalla mitalla takaisin, ja saata esimiestäsi naurunalaiseksi. Kerää tietoa hänestä ja työyhteisöstä ja selvitä onko tehnyt tai tehty jotain laittomuuksia ja sitten kerää toristeet. Siihen tarjoutuu hyvin paljon tilaisuuksia, niin olen itse toiminut ja sen takia minua pelätään. Pikku pomot pitävät turpansa kiinni kun ärähdän ja isommat eivät uskolla puutu tekemisiin millään tavalla. Et uskokaan kuin hauskaa minulla on joka aamu lähteä töihin, tänäkin aamuna heräsin pirteenä ja iloisena, nyt juon kahvia rauhassa ja ilolla odotan, että kello lähenee 8 jotta pääsen töihin. Tairan tänään taas mennä korottamaan palkaani :).

      • :)

        :) tää oli hyvä....


      • kokemusta on

        Henkinen väkivalta ei ole missään suhteessä fyysiseen väkivaltaan. Fyysistä voimakeinoa ei pidä koskaan käyttää. Ellei työntekijä pysty muuten ilmaisemaan itseään, niin hän saa lähteä ensimmäisenä talosta. Olipa syy minkälainen henkinen väkivalta tahansa. Kannattaa pyytää sairaslomaa, ellei näe asiassa muuta ratkaisua.
        Voit kuitenkin pyytää muutamia työkavereita tai asiamiehiä mukaan ja menette yhdessä neuvottelemaan kiusaajan kanssa päättäväisellä äänellä. Kyllä tällainenkin voi pelottaa, mutta koskea ei saa.


      • niinhän se menee
        kokemusta on kirjoitti:

        Henkinen väkivalta ei ole missään suhteessä fyysiseen väkivaltaan. Fyysistä voimakeinoa ei pidä koskaan käyttää. Ellei työntekijä pysty muuten ilmaisemaan itseään, niin hän saa lähteä ensimmäisenä talosta. Olipa syy minkälainen henkinen väkivalta tahansa. Kannattaa pyytää sairaslomaa, ellei näe asiassa muuta ratkaisua.
        Voit kuitenkin pyytää muutamia työkavereita tai asiamiehiä mukaan ja menette yhdessä neuvottelemaan kiusaajan kanssa päättäväisellä äänellä. Kyllä tällainenkin voi pelottaa, mutta koskea ei saa.

        on totta, ei saisi vajota itse samalle tasolle kiusaajansa kanssa, ja itse voit olla kohta kiusaajanleimaotsassa.


    • OISKO NÄIN

      ESIMIEHESI PELKÄÄ SINUA!

      • Jäitä hatulle jne.

        Ilman muuta asia kannattaa ottaa työpaikalla julkisesti esille. Kysyä suoraan kiusaajalta, mistä kiikastaa. Suoraan kysymistä ei kukaan odota ja sillä voi olla suorastaan shokeeraava vaikutus. Mutta silloin pitää liikkua varmalla pohjalla , miettiä mitä puhuu ja olla hermostumatta. Se on ihan niin kuin koulumaailmassakin, sielläkin kiusataan niitä jotka reagoivat kiusaamiseen ,tarkkailevat toisten ja omaa käytöstään. Kiusatun ei pidä osoittaa mitään vainoharhaisuuden merkkejä vaan pitäytyä todellisissa faktoissa .
        Keskustelujen nauhoitus on ihan hyvä juttu jos vain itsekin pystyy hillitsemään itsensä. Jos on hirveän herkkä kohottamaan ääntä, puhumaan päälle eikä osaa kunnella niin nauhoitus kääntyy helposti itseään vastaan. Ja aina näissä kiusaamistapauksissa pitää miettiä miten vastapuoli ajattelee että ei käy niin , että asia meneekion päinvastoin . Kiusaaja osoittautuukin kiusatuksi ja päin vastoin. Kaikki kokemukset kun ovat subjektiivisia.


    • kokki kolmonen

      Olen nyt ollut kohta puolitoista vuotta äitiysloman tuuraajana. Alusta asti esimies on kulkenut perässä, valittanut kaikesta ja kaikkien kuulleen. Pyysin jo ajat sitten että eikö palautetta voisi antaa kahden kesken kun asiakkaatkin katsovat. On todella nöyryyttävää kun ei tueta työpaikalla ja haukutaan asiakkaiden aikaan. Puhutaan siihen malliin että että asiakkaiden vähyys on minun syyni. Onneksi minulla on työsopimus vuoden loppuun ja sitten saa joku muu tulla siihen haukuttavaksi. Nimittäin se ketä tuuraan ja esimies eivät myöskään tule toimeen keskenään, en tiedä kuka siitä lähtee mutta kuulemma jompikumpi. Ja on sieltä muitakin työntekijöitä lähtenyt saman asian takia. Tämä pomo on vähän yli 40 vuotta, ulkonäköönsä tyytymätön sinkku, joka koko ajan rankuttaa että pitäisi löytää mies ja pudottaa painoa. Hän tykkää korostaa omaa erinomaisuuttaan ja samalla vähän vähättelee muita. Ollaan monesti riidelty kun olen kyllästynyt valitukseen ja aina hän kääntää asian niin päin että minä olen hankala ja en saisi sanoa hänelle vastaan. Masentaa mennä töihin, paitsi silloin kun tiedän että esimies on esim. koulutuksessa, eikä ole paikalla. Tosiaan ammatillinen itsetunto on aika alhaalla tällä hetkellä. Tiedän etten ole ihan paska työntekijä koska olen saanut aiemmilta työnantajilta kiitosta ja asiakkkaatkin ovat kiitelleet. Toivottavasti löydän paremman paikan :)

    • 14+29

      Esimies on pomo vain työpaikalla mutta työpaikan ulkopuolella ei. Kohtaamisia näiden kanssa tapahtuu työpaikan ulkopuolella ja voi asiat ottaa esiin siinä paikassa.

    • huonosti johdettu

      Se tässä oudoksuttaa miten on varaa lähteä tähän koska tuottaa suuria tappioita. Työntantajien huono maine leviää nopeasti ja helposti nykyään. Huono johtaminen tuntuu olevan sääntö eikä poikkeus suomalaisilla työpaikoilla, mutta ei olekaan ihme miksi suomalaiset eivät pärjää alkuunkaan kansainvälisesti.

      Suomi maailman #1 sairauspoissaolojen määrässä. On nähty että huonosti johdetuissa työpaikoissa on eniten sairauspoissaoloja ja henkilöstön vaihtuvuutta.
      http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/11/12/taalla-tehdaan-hulluna-toita/201015739/139

      • on hyvin.

        Yksinkertainen. Joko hyväksyt kiusaamisen,tai sitten et hyväksy...Pallo on täysin sinulla.


    • munille

      niin lopettaa kiusaamisen

      • labia

        Tai vaihtoehtoisesti potkaise vittuun.


    • girl22gr

      kysy suoraan siltä miks se on semmonen. mä en ymmärrä miks ihmiset pelkää pomoja,mitä niissä on muka ihmeellistä. jos on paska pomo ja antaa potkut ni ei ole sun arvonen koko ihminen. kyl ihmisten pitää suoraa puhetta kestää..:)

    • rakkaudesta ruokaan

      Mullakin oli mulkku pomo muutama vuosi takaperin. Ennen poistumistani kusaisin sen munkkirinkilöihin ja ripottelin sokeria päälle. Bon hepatit.

    • Pyöveli1974

      Kirveellä mie oon selvinny tommosista tappauksista. Mie en vua ymmärrä mite ne jotku ei turvaadu parempaan keinoon kuin henkinen väkivalta. Jos on siinä jo tappiolle jiäty.

    • Valtiotiet. maist.

      Jos voit toteennäyttää, että työsuorituksesi olleen moitteeton, eikä sinulla ole kirjallisia tai suullisia varoituksia 2 vuoteen ( vanhenevat), oikea osoite kiusaamisen puimiseksi parempiin uomiin on työsuojelupiirin tarkastaja. Löytyy sen läänin aluehallintovirastosta, jossa työpaikkasi sijaitsee.
      Hän tekee työpaikallesi tarkastuskäynnin. Siinä tulevat arvioiduksi työhyvinvointi yleisimminkin, joten teet palveluksen koko työyhteisölle.
      Tällöin työnantajan on näytettävä toteen, ettei asiallista, nöyryyttävää tai syrjivää kohtelua ole ilmennyt.
      Luottamusmies ja liittosi lakimies ovat myös asiantuntijuutensa kautta parhaita asiantuntijoita työoikeudellisessa prosessissa, jos sellaiseen päädyt. Työnantajan on mahdöllista saada uhkasakko. Lisäksi, jos asia viedään käräjille, voit saada korvausta henkisestä kivusta ja särystä, mutta pieniä ovat summiltaan kyllä.
      Käy lääkärin juttusilla, kerro tilanne ja pyydä reilusti sairaslomaa. Saat aikaa miettiäksesi jaksamistasi ja toimintalinjaasi.
      Ilman liiton ilmaista lakimiestä tuomioistuinkäsittely tulee erittäin kalliiksi.

      Sinulla on toteennäyttövelvollisuus kiusatuksi tulemisen osalta ja työnantajan on toteennäytettävä asiallinen käyttäytymisensä.
      Ikävät kokemukset on fiksua tallentaa kännykän kalenteriin, josta ne on helposti purettavissa. Pvm. kellonaika, mitä tapahtunut, mistä huomautettu.. sellaisia asioita.

      Niiden purkaminen luottamusmiehen kanssa edistää kiusatun asemaa, kun on selkeä näyttö ja tapausselostus. Printtaa tiedot talteen ja pyydä allekirjoitukset kahdelta todistajalta.
      Älä koskaan suostu esimiehen puhutteluun tai moitteisiin ilman että kuulemassa on joko luottamusmies tai henkilöstöpäällikkö , vähintään on paikalla oltava joku kolmas taho. Kahdenkeskisiä puhutteluja ei voida pitää laillisesti pätevinä huomautuksina.

      -erikseen on muistettava, että vaikka pomon kommentit kuulostavat kurjilta, esimiehellä on oikeus ja velvollisuus puuttua työn kulkuun tai tekotapaan siltä osin, kuin se vastaa k.o työyksikön kaikkien jäsenten yleisesti tiedossa olevia toimintatapoja.<
      Henkistä kärsimystä aiheuttavaa, osoittelevaa tai mitätöivää käytöstä tai asioitten vääristelyä ei tarvitse sietää, vaan on viisasta pitää puolensa, teepä tämä Asiallisesti esimiehelle tiettäväksi.

      On työpaikkoja joissa kaikki puhelut nauhoitetaan turvallisuussyistä. Myös työprosessia saatetaan suojella ettei metodi vuoda kilpailevalle yritykselle. Nauhoittamiseen pitää olla työntekijän suostumus, ellei kyse ole henkilöstöön kohdistuvasta yksityiselämän turvallisuuden parantamisesta ( asiakaspalvelu yms.)
      Kyttäysmielessä nauhoitus ei ole sallittua, edes Lex Nokian nojalla, ja sähköpostiliikenteeseen kajoaminen edellyttää aina ulkopuolisen tahon läsnäollessa annettua ilmoitusta sähköpostin seurannasta, johon sinun on annettava siihen kirjallinen suostumus. Suomessa ei tuomioistuimille ole tehty yhtään ilmoitusta työntekijään kohdistuvasta erityisestä syystä ( on syytä epäillä, että...)seurannasta. Näin ainakin tähän päivään mennessä.

      1. olisin yhteydessä liittoon , kääntyisin ensi tilassa luottamusmiehen puoleen.

      2. ottaisin yhteyttä tyosuojelutarkastajaan, läänin aluehallintavirastoon, ja kertoisin kokemukseni.

      3. Hakisin sairauslomaa työpaikkakiusaamisen takia. Muista pyytää lausunto asiasta lääkäriltä, ja lomatodistukseen myös sanallinen diagnoosikuvaus, ei pelkät nrot. Näin tieto kulkeutuu henkilöstöpäällikön pöydälle, jolloin esimies joutuu selvittelemään, miksi käyttäytyy sinua kohtaan asiattomasti. Yleensä tällainen uhka jo sinänsä kohentaa esimiehen käytöstä, koska hänkin on korvattavissa.
      3. Välttäisin kahdenkeskisiä tilanteita. Leiki vaikkapa kiireistä ja samalla johdata hänet tilaan, jossa muitakin läsnä. Olet tietysti infonnut kiusaamisesta työkavereitasi, että ovat juonessa mukana tarpeen tullen.Voit myös kieltäytyä nuhteista ilman että luottamusmies on paikalla. Tämä tietysti ilmaistaan hyvin rauhallisesti.
      - uutta työtä hakiessa kysytään, miksi erosit omasta tahdostasi, joka voi vaikeuttaa työnsaantia, saatat saada hankalan ihmisen maineen.
      Lue TTL:n artikkelit työpaikkakiusaamisesta, sekä yksityiskohtaisia että yleisiä ohjeita kiusatulle. Lisäksi netissä on useita väitöskirjoja aiheesta ja tapausselosteita, joissa työnantaja on joutunut maksumieheksi.

      Näillä olisi fiksua edetä.
      Voimia Sinulle !

      • tsemiä kiusatuille!

        itse ottaisin kolmanneksi kuulijaksi juuri luottamushenkilön tai muun tahon, en työkaveria, koska toiset voivat käyttää siinäkin tilannetta hyväksi laittamalla juoruja liikkeelle ja näin voi olla kohta koko työyhteisö niskassa hengittämässä, koska suomessahan ei saa erottua joukosta saati pitää puoliaan :/ jokapäiväistä ivaa tietää sitten ja kuka sellaista jaksaa päivästä toiseen? Ei kukaan, eikä edes tarvii jaksaa :)


      • poika84.
        tsemiä kiusatuille! kirjoitti:

        itse ottaisin kolmanneksi kuulijaksi juuri luottamushenkilön tai muun tahon, en työkaveria, koska toiset voivat käyttää siinäkin tilannetta hyväksi laittamalla juoruja liikkeelle ja näin voi olla kohta koko työyhteisö niskassa hengittämässä, koska suomessahan ei saa erottua joukosta saati pitää puoliaan :/ jokapäiväistä ivaa tietää sitten ja kuka sellaista jaksaa päivästä toiseen? Ei kukaan, eikä edes tarvii jaksaa :)

        ja kaksi vuotta olin keskisuuressa tehtaassa aikoinani esimiehen kiusaama. Nolaamista muiden työntekijöiden nähden jne. Vaikka tein töitä, niin jatkuvaa jokapäiväistä naureskelua ja arvostelua sille mitä tein, vaikka olin usein AINOA joka en vain istunut vaan tein töitä jopa ihan oma-aloitteisesti...


        Tiedän kokemuksesta, että ainoa tapa on KOSTO....

        Itse en ole ainakaan vielä saanut sitä aikaiseksi, mutta liitto ei siihen puutu eikä kukaan muukaan, eli KOSTO....!


      • tällä hetkellä
        poika84. kirjoitti:

        ja kaksi vuotta olin keskisuuressa tehtaassa aikoinani esimiehen kiusaama. Nolaamista muiden työntekijöiden nähden jne. Vaikka tein töitä, niin jatkuvaa jokapäiväistä naureskelua ja arvostelua sille mitä tein, vaikka olin usein AINOA joka en vain istunut vaan tein töitä jopa ihan oma-aloitteisesti...


        Tiedän kokemuksesta, että ainoa tapa on KOSTO....

        Itse en ole ainakaan vielä saanut sitä aikaiseksi, mutta liitto ei siihen puutu eikä kukaan muukaan, eli KOSTO....!

        Olen työpaikkakiusattu töiden ylikuormituksen vuoksi, pomo ei välitä, en saa apuja, kun ei ole kuulemma rahaa. Olen useamman kerran ottanut pomon kanssa yhteen ja antanut tulla suorat sävelet. Olen asiasta keskustellut luottamusmiehen, työsuojelun ja lääkärini kanssa. Olen aika ajoin saikulla ja sitten taas palaan ruuhkatöihin. Nyt meillä vaihtuu uusi pomo ja olenkin tietoisesti antanut hänen tietoon, miten pomoni on hoitanut asioita. Uusi pomoni kertoi, että hän ei ole ollut tietoinen asiasta/asioista, vaikka on kysellyt, on sanottu vain, että hyvin menee, ei ole mitään ongelmia.
        Nyt tein sen ja se on pomon tiedossakin jo, että pistin asioihin vauhtia. Kukausi pitää jaksaa vielä tätä paskaa, mutta elän paremmassa toivossa, koska sain aivan uudenlaisen kuvan tulevasta pomostani, joka on hyvinkin sympaattinen ja ajattelee työntekijöidensä hyvinvointia kaikin puolin. Lupasi, että asialle tulisi muutos heti vuodenvaihteessa. Kiitteli, että olin rohkea. No, sen näyttää tammikuun alkaessa, teinkö hyvän teon vai.......


      • oli yksi

        perustavaa laatua oleva virhe. Yhteyttä ei pidä ottaa työsuojeluviranomaisessa toimivaan tarkastajaan, vaan käsittely-/selvityspyyntö tulee ehdottomasti tehdä kirjallisena aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle (työsuojeluviranomainen).

        Työturvallisuuslain 28 §:n tarkoittamassa, työntekijän terveydelle haittaa tai vaaraa aiheuttavassa epäasiallisessa kohtelussa ja häirinnässä (ns. työpaikkakiusaaminen) on kyse yksilön oikeuksia ja velvollisuuksia koskevasta asiasta ja työntekijän perusoikeuksiin (PL 21 §) kuuluu saada siitä toimivaltaisen viranomaisen tekemä, perusteltu päätös, josta voi valittaa toimivaltaiselle tuomioistuimelle.

        Tarkastaja, jota ei työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annettua lakia (ns. valvontalaki) koskevan hallituksen esityksen yksityiskohtaisten 2 §:n perustelujen mukaan pidetä työsuojeluviranomaisena, ei ole lain mukaan toimivaltainen ratkaisemaan työsuojeluviranomaisen ratkaitavaksi säädettyä asiaa.

        Jos, ja nykyisen käytännön mukaan kun tarkastaja ratkaisee tuollaisen asian tarkastuskertomuksella, ei siitä ratkaisusta voi valittaa. Tai oikeasti kyllä voi, sillä kyseessä on toimenpide, jolla hallintoasia on ratkaistu (vrt. hallintolainkäyttölain 5 §), mutta eihän siitä kukaan tiedä valittaa, kun tarkastaja ei anna valitusosoitusta.

        Perustuslain 21 § turvaa perusoikeutena ja Euroopan ihmisoikeussopimus ihmisoikeutena pääsyn tuomioistuimeen oikeuksia ja velvollisuuksia koskevissa asioissa. Kuitenkin työsuojeluviranomaisessa ei välitetä vähääkään perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisesta, vaikka perustuslain 22 § sitä myös työsuojeluviranomaiselta kiistatta edellyttää.

        Vaatikaa, että saatte asiassanne työsuojeluviranomaiselta perustellun valituskelpoisen päätöksen. Oikeuksia ja velvollisuuksia koskeva asia on hallintoasia, jonka käsittelystä ei ole säännöstä valvontalaissa, vaan noudatettavaksi tulee valvontalain 3 §, jonka mukaan työsuojeluviranomaisen valvontatoimintaan sovelletaan hallintolakia...


      • Valtiotiet. maisteri
        oli yksi kirjoitti:

        perustavaa laatua oleva virhe. Yhteyttä ei pidä ottaa työsuojeluviranomaisessa toimivaan tarkastajaan, vaan käsittely-/selvityspyyntö tulee ehdottomasti tehdä kirjallisena aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle (työsuojeluviranomainen).

        Työturvallisuuslain 28 §:n tarkoittamassa, työntekijän terveydelle haittaa tai vaaraa aiheuttavassa epäasiallisessa kohtelussa ja häirinnässä (ns. työpaikkakiusaaminen) on kyse yksilön oikeuksia ja velvollisuuksia koskevasta asiasta ja työntekijän perusoikeuksiin (PL 21 §) kuuluu saada siitä toimivaltaisen viranomaisen tekemä, perusteltu päätös, josta voi valittaa toimivaltaiselle tuomioistuimelle.

        Tarkastaja, jota ei työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annettua lakia (ns. valvontalaki) koskevan hallituksen esityksen yksityiskohtaisten 2 §:n perustelujen mukaan pidetä työsuojeluviranomaisena, ei ole lain mukaan toimivaltainen ratkaisemaan työsuojeluviranomaisen ratkaitavaksi säädettyä asiaa.

        Jos, ja nykyisen käytännön mukaan kun tarkastaja ratkaisee tuollaisen asian tarkastuskertomuksella, ei siitä ratkaisusta voi valittaa. Tai oikeasti kyllä voi, sillä kyseessä on toimenpide, jolla hallintoasia on ratkaistu (vrt. hallintolainkäyttölain 5 §), mutta eihän siitä kukaan tiedä valittaa, kun tarkastaja ei anna valitusosoitusta.

        Perustuslain 21 § turvaa perusoikeutena ja Euroopan ihmisoikeussopimus ihmisoikeutena pääsyn tuomioistuimeen oikeuksia ja velvollisuuksia koskevissa asioissa. Kuitenkin työsuojeluviranomaisessa ei välitetä vähääkään perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisesta, vaikka perustuslain 22 § sitä myös työsuojeluviranomaiselta kiistatta edellyttää.

        Vaatikaa, että saatte asiassanne työsuojeluviranomaiselta perustellun valituskelpoisen päätöksen. Oikeuksia ja velvollisuuksia koskeva asia on hallintoasia, jonka käsittelystä ei ole säännöstä valvontalaissa, vaan noudatettavaksi tulee valvontalain 3 §, jonka mukaan työsuojeluviranomaisen valvontatoimintaan sovelletaan hallintolakia...

        Kerropa, oi kärsivä kanssakumppani, miten saat virkamiehen toimimaan kuten itse haluat ?

        Sillloin voi virkamiestä syyttää lahjuksen otosta, oman käden oikeudesta, väärästä lain tulkinnasta tai jostain vielä vakavammasta. Kysehän on poliisiasiasta tuolloin ! Höpsis, nyt epäilen että kyökkijuridiikka on sekoittunut oikeaan juridiikkaan.

        Uskoisin keskivertokansalaisen tajuavan, että virkamies tekee -virkansa puolesta- ne päätökset, joihin hän on velvoitettu, toimien virkavelvollisuutensa edellyttämää lakia noudattaen.

        - jos havaitsee, että virkamies on toiminut päätöstä tehdessään toisin kuin viran harjoittamisessa käytetyt lait edellyttävät, voi virkamiehen toiminnasta tehdä kirjallisen kantelun Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Tähön on jokaisella Suomen kansalaisella oikeus.
        Tietyistä hallintolain päätöksistä ei voi valittaa, sen sijaan asia voidaan tuoda uudelleen tutkittavaksi.
        Tällöin asian jatkokäsittely siirtyy Korkeimpaan Hallinto-oikeuteen.

        Esimerkkinä käy vaikkapa kaikkien tuntema Fryckman, joka sai palautuksena Suomen Valtiolta useita miljoonia, syystä, että Verohallinnon viranomaiset eivät käsitelleet asiaa kuten objektiivinen päätöksenteko edellyttää. Heidän todettiin olleen asenteellisia,sekä osin esteellisiä, joka taas osoittaa, että jokainen juristi tai virkamies on vain ihminen itsekin ja että lait ovat vain apukeino, eivät siis muokkaa kykyä tai ajattelun suuntaa !

        Mitä tulee EU - tuomioistuimeen, työoikeuden kanssa pulatessa oman maan lait ovat aina ensisijaiset.

        Eihän työsuojelulain rikkomus vie kansalaisoikeuksia, joita oikeuksia Ihmisoikeuskomissio tutkii.
        Epäilen syvästi, näinköhän kenenkään tapaus olisi sen luontoinen että sillä olisi merkitystä koko Euroalueen työsuojelulainsäädännön kannalta. Nämä laithan eivät ole yhdenmukaiset vaan kullakin valtiolla on omat työlakinsa.

        Arkijärki on kätevä, hyödyllinen voimavara, joten se nyt vain aktiivikseksi ja omaa kiusaamisasiaa rohkeasti hoitamaan.

        - Ns. pilkunn**ta, jota vastaaja harrastaa, voi olla syynä siihen, että on joutunut kiusaamisen kohteeksi. Ymmärrän, että jos on saanut toisenlaisen vastauksen asiaansa kuin kaavaili, tulee katkeraksi.

        Yhteiskunnassa kuitenkin noudatetaan yleistä toimitapakäytäntöä, ja siihen on meidän kaikkien suostuminen, tai sitten pitää vaihtaa valtiota ja maanosaa, jossa demokratia on herkemmin muokattavissa omiin tarpeisiin vaikkapa lahjuksin tai uhkauksin.

        Tarkastuskäynti hoituu ihan vaikkapa työpaikan työsuojeluhenkilön tai tämän ollessa estynyt tai jäävi, hänen sijaisensa, soittamalla Aluehallintovirastoon. Mitään sen kummempaa ei työntekijän tarvitse tehdä. Herääkin kysymys, minkä alueen hallinnossa vastaajan kertoma poikkeava käytäntö muka olisi ?

        Suomen Valtion Perustuslaki on olemukseltaan sellainen, että muut lait asettuvat sen sisään, myös työsuojelulaki ja laki yhdenvertaisesta kohtelusta. Pidetäänpä tämä mielessä. Joka muuta väittää ei tiedä, mistä Perustuslaissa on kyse, ja ketä se koskee.

        Ei ole tarkoitus estää apua tarvitsevaa toimimasta omassa asiassaan, kuten vastaaja nyt maalailee.

        Saivartelu, niin mukavaa kuin se vastaajan mielestä onkin, ei edistä kiusatun avunsaantia mitenkään.
        Sinä kiusattu, jätä mokoma omaan arvoonsa ja toimi reilusti, vaikkapa oman liittosi lakimiehen avustukella, jos itse et tohdi.
        Lait ovat ihmisien tekemia, ja niitä käsittelevät ihmiset.
        Pelko pois, ja rohkeasti asia esiin !


      • Valtiotiet. maisteri
        oli yksi kirjoitti:

        perustavaa laatua oleva virhe. Yhteyttä ei pidä ottaa työsuojeluviranomaisessa toimivaan tarkastajaan, vaan käsittely-/selvityspyyntö tulee ehdottomasti tehdä kirjallisena aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle (työsuojeluviranomainen).

        Työturvallisuuslain 28 §:n tarkoittamassa, työntekijän terveydelle haittaa tai vaaraa aiheuttavassa epäasiallisessa kohtelussa ja häirinnässä (ns. työpaikkakiusaaminen) on kyse yksilön oikeuksia ja velvollisuuksia koskevasta asiasta ja työntekijän perusoikeuksiin (PL 21 §) kuuluu saada siitä toimivaltaisen viranomaisen tekemä, perusteltu päätös, josta voi valittaa toimivaltaiselle tuomioistuimelle.

        Tarkastaja, jota ei työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annettua lakia (ns. valvontalaki) koskevan hallituksen esityksen yksityiskohtaisten 2 §:n perustelujen mukaan pidetä työsuojeluviranomaisena, ei ole lain mukaan toimivaltainen ratkaisemaan työsuojeluviranomaisen ratkaitavaksi säädettyä asiaa.

        Jos, ja nykyisen käytännön mukaan kun tarkastaja ratkaisee tuollaisen asian tarkastuskertomuksella, ei siitä ratkaisusta voi valittaa. Tai oikeasti kyllä voi, sillä kyseessä on toimenpide, jolla hallintoasia on ratkaistu (vrt. hallintolainkäyttölain 5 §), mutta eihän siitä kukaan tiedä valittaa, kun tarkastaja ei anna valitusosoitusta.

        Perustuslain 21 § turvaa perusoikeutena ja Euroopan ihmisoikeussopimus ihmisoikeutena pääsyn tuomioistuimeen oikeuksia ja velvollisuuksia koskevissa asioissa. Kuitenkin työsuojeluviranomaisessa ei välitetä vähääkään perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisesta, vaikka perustuslain 22 § sitä myös työsuojeluviranomaiselta kiistatta edellyttää.

        Vaatikaa, että saatte asiassanne työsuojeluviranomaiselta perustellun valituskelpoisen päätöksen. Oikeuksia ja velvollisuuksia koskeva asia on hallintoasia, jonka käsittelystä ei ole säännöstä valvontalaissa, vaan noudatettavaksi tulee valvontalain 3 §, jonka mukaan työsuojeluviranomaisen valvontatoimintaan sovelletaan hallintolakia...

        Kyseinen viesti sisältää nimim. " oli yksi" puolelta aivan käsittämättömiä lauseita.
        Lienee...mmmm... mitäs kieltä ne siellä Star Trekissä puhuvatkaan...?


        Joka tapauksessa aivan käsittämätöntä höpönlöpöä jossa ei ole tolkun häivää.

        Mikähän taho on työsuojeluviranomainen, ihan aikuisten oikeasti ?

        Minkälainen tuomioistuin on sellainen tuomioistuin, jolla ei ole toimivaltaa ?

        Työsuojeluviranomainen ja työsuojeluasiamies ovat kaksi eri asiaa: Työsuojeluviranomainen, käytännössä oman läänin aluehallintoviraston virkaan valitsema lakimies, edellyttää että työsuojelulain edellyttämiä käytäntöjä noudatetaan jokaisella työpaikalla. Tämä virkamies valvoo toimintaa käytännössä ja hänen apunaan tässä toimii työpaikan henkilöstön keskuudesta suljetulla lippuäänestyksellä valittu, työpaikassa väh. 6 kk päätoimessa ollut henkilö. Toimeen ei ole muuta vaatimusta kuin Suomen kansalaisuus ja hyvä maine.
        Työsuojeluviranomaisina toimivat eri tahot, mm. työterveyshuolto ja sen ylin elin Työterveyslaitos, sekä ammattiliitot ja keskusjärjestöt, kukin edustaen hiukan eri kulmaa työntekijään nähden. Liitoilla on luottamusmies työpaikalla , jotka samoin valittu kuin työsuojeluhenkilökin, samoin edellytyksin.

        Valituksi tulevalle annetaan luottamustoimeen tarpeellinen kurssitus, ja häneltä edellytetään sitoutuneisuutta ja kiinnostusta asiaan. Koska hän saa palkkaa suoritetusta työstä , esim.joissa todetaan työturvallisuusriskejä( jota toki kiusaaminenkin on), ja toteutetaan Suomen Eduskunnan säätämien lain ja asetusten käytäntöönpanoa sillä työpaikalla, jolla ao luottamushenkilö toimii, hänen tulee olla vakituinen , kyseisestä työstä tarpeeksi perillä oleva henkilö, jolta myös edellytetään hyvää suullista ja kirjallista kielitaitoa sekä yhteistyökykyä ja soveltuvaa luonnetta.
        - mitä soveltuva luonne on, on toimiala- ja ammattikohtaista: esim. muurari ei hyödy kampaajan toimiessa työsuojeluhenkilönä, vaikka molemmat käsittelevät kemikaaleja, tai opettaja ei voi olla hammaslääkärin tyosuojeluasiamies, koska hammaslääkärin pitää varoa MRSA: ta ja opettajan taas väkivaltaista oppilasta tai hankalia vanhempia.

        Mistähän noita toimivallattomia tarkastajia sikiää, ja kuka ne valitsee ?

        Muutenkin koko viesti taitaa olla lievässä hönössä tuotettu, tuollaisia tahoja, joita vastaaja mainitsee, ei ole olemassakaan, onneksi.
        Vai vallaton tuomioistuin ja tarkastaja, joka on laiton tarkastamaan.. =))
        -onpa joku sekoillut oikein pahanpäiväisesti nyt.
        No, tämähän on suoli 24, ihmekös tuo !


      • tiedoksi,
        Valtiotiet. maisteri kirjoitti:

        Kyseinen viesti sisältää nimim. " oli yksi" puolelta aivan käsittämättömiä lauseita.
        Lienee...mmmm... mitäs kieltä ne siellä Star Trekissä puhuvatkaan...?


        Joka tapauksessa aivan käsittämätöntä höpönlöpöä jossa ei ole tolkun häivää.

        Mikähän taho on työsuojeluviranomainen, ihan aikuisten oikeasti ?

        Minkälainen tuomioistuin on sellainen tuomioistuin, jolla ei ole toimivaltaa ?

        Työsuojeluviranomainen ja työsuojeluasiamies ovat kaksi eri asiaa: Työsuojeluviranomainen, käytännössä oman läänin aluehallintoviraston virkaan valitsema lakimies, edellyttää että työsuojelulain edellyttämiä käytäntöjä noudatetaan jokaisella työpaikalla. Tämä virkamies valvoo toimintaa käytännössä ja hänen apunaan tässä toimii työpaikan henkilöstön keskuudesta suljetulla lippuäänestyksellä valittu, työpaikassa väh. 6 kk päätoimessa ollut henkilö. Toimeen ei ole muuta vaatimusta kuin Suomen kansalaisuus ja hyvä maine.
        Työsuojeluviranomaisina toimivat eri tahot, mm. työterveyshuolto ja sen ylin elin Työterveyslaitos, sekä ammattiliitot ja keskusjärjestöt, kukin edustaen hiukan eri kulmaa työntekijään nähden. Liitoilla on luottamusmies työpaikalla , jotka samoin valittu kuin työsuojeluhenkilökin, samoin edellytyksin.

        Valituksi tulevalle annetaan luottamustoimeen tarpeellinen kurssitus, ja häneltä edellytetään sitoutuneisuutta ja kiinnostusta asiaan. Koska hän saa palkkaa suoritetusta työstä , esim.joissa todetaan työturvallisuusriskejä( jota toki kiusaaminenkin on), ja toteutetaan Suomen Eduskunnan säätämien lain ja asetusten käytäntöönpanoa sillä työpaikalla, jolla ao luottamushenkilö toimii, hänen tulee olla vakituinen , kyseisestä työstä tarpeeksi perillä oleva henkilö, jolta myös edellytetään hyvää suullista ja kirjallista kielitaitoa sekä yhteistyökykyä ja soveltuvaa luonnetta.
        - mitä soveltuva luonne on, on toimiala- ja ammattikohtaista: esim. muurari ei hyödy kampaajan toimiessa työsuojeluhenkilönä, vaikka molemmat käsittelevät kemikaaleja, tai opettaja ei voi olla hammaslääkärin tyosuojeluasiamies, koska hammaslääkärin pitää varoa MRSA: ta ja opettajan taas väkivaltaista oppilasta tai hankalia vanhempia.

        Mistähän noita toimivallattomia tarkastajia sikiää, ja kuka ne valitsee ?

        Muutenkin koko viesti taitaa olla lievässä hönössä tuotettu, tuollaisia tahoja, joita vastaaja mainitsee, ei ole olemassakaan, onneksi.
        Vai vallaton tuomioistuin ja tarkastaja, joka on laiton tarkastamaan.. =))
        -onpa joku sekoillut oikein pahanpäiväisesti nyt.
        No, tämähän on suoli 24, ihmekös tuo !

        että työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 2 §:n mukaan "Tässä laissa tarkoitetaan: 1) työsuojeluviranomaisella aluehallintovirastoa sekä sosiaali- ja terveysministeriötä (ministeriö) sen hoitaessa tuotteiden turvallisuuden valvontaan liittyviä tehtäviä; (22.12.2009/1564)". Ei ole muita työsuojeluviranomaisia.

        Em. lakia koskevan hallituksen esityksen (HE 94/2005 vp) yksityiskohtaisissa 2 §:n perusteluissa todetaan, että "Tarkastajalla tarkoitettaisiin työsuojelupiirissä valvonta- ja tarkastustehtävissä toimivaa virkasuhteista henkilöä, jota ei kuitenkaan pidetä työsuojeluviranomaisena". Siten tarkastaja ei voi ratkaista työsuojeluviranomaisen ratkaisuvaltaan kuuluvia asioita.

        Työtuomioistuin tai hallintotuomioistuimet eivät ole toimivaltaisia tutkimaan esimerkiksi rikosasiaa.

        Kun perustuslain 21 § ei näyttänyt oikein avautuvan, niin ehkäpä se paremmin avautuu seuraavasta korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen KHO:2008:25 (22.4.2008) perustelujen kohdassa 3.4 mainitusta otteesta: ”Perustuslain tarkoituksena on turvata jokaiselle mahdollisuus säännönmukaiseen muutoksenhakukeinoon eli valitukseen silloin, kun kysymys on muutoksenhakijan perustuslain 21 §:n 1 momentissa tarkoitetuista oikeuksista ja velvollisuuksista”. Ja tuo oikeus ei toteudu, jos tarkastaja ratkaisee asian tarkastuskertomuksella.

        Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut lukuisia päätöksiä, jotka koskevat tuomioistuimeen pääsyä oikeuksia ja velvollisuuksia koskevissa asioissa.


      • Valtiotiet.maist.
        tiedoksi, kirjoitti:

        että työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 2 §:n mukaan "Tässä laissa tarkoitetaan: 1) työsuojeluviranomaisella aluehallintovirastoa sekä sosiaali- ja terveysministeriötä (ministeriö) sen hoitaessa tuotteiden turvallisuuden valvontaan liittyviä tehtäviä; (22.12.2009/1564)". Ei ole muita työsuojeluviranomaisia.

        Em. lakia koskevan hallituksen esityksen (HE 94/2005 vp) yksityiskohtaisissa 2 §:n perusteluissa todetaan, että "Tarkastajalla tarkoitettaisiin työsuojelupiirissä valvonta- ja tarkastustehtävissä toimivaa virkasuhteista henkilöä, jota ei kuitenkaan pidetä työsuojeluviranomaisena". Siten tarkastaja ei voi ratkaista työsuojeluviranomaisen ratkaisuvaltaan kuuluvia asioita.

        Työtuomioistuin tai hallintotuomioistuimet eivät ole toimivaltaisia tutkimaan esimerkiksi rikosasiaa.

        Kun perustuslain 21 § ei näyttänyt oikein avautuvan, niin ehkäpä se paremmin avautuu seuraavasta korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen KHO:2008:25 (22.4.2008) perustelujen kohdassa 3.4 mainitusta otteesta: ”Perustuslain tarkoituksena on turvata jokaiselle mahdollisuus säännönmukaiseen muutoksenhakukeinoon eli valitukseen silloin, kun kysymys on muutoksenhakijan perustuslain 21 §:n 1 momentissa tarkoitetuista oikeuksista ja velvollisuuksista”. Ja tuo oikeus ei toteudu, jos tarkastaja ratkaisee asian tarkastuskertomuksella.

        Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut lukuisia päätöksiä, jotka koskevat tuomioistuimeen pääsyä oikeuksia ja velvollisuuksia koskevissa asioissa.

        Menneet nyt jauhot ja vellit sekaisin.
        Vuodattaa, vuodattaa !
        Onhan toki selvää, ettei työtuomioistuin sinällään tutki rikosasiaa.
        Rikosasian tutkii poliisi.
        Tästähän ei kiusaamistapauksissa ole automaattisesti suinkaan kyse. Oletan tämän olevan jokaiselle järjen kansalaiselle selvää, mutta eipäs vaan...

        Kiusaamistapaus voi olla kumpaakin, riippuen tapahtumien kulusta.

        Poliisi voi tutkia tai olla tutkimatta, syyttäjä syyttää, jos käsittelyyn on oikeuslaitoksen, käytännössä käräjäoikeuden mielestä aihetta siinä määrin, että tuomiosta syntyy

        a) korvausvelvollisuus
        b)rikosoikeudellinen vastuu( edellyttää lakia, jota on rikottu, kiusaamistapauksessa esim. laki yhdenvertaisuudesta)
        c) syyttämättäjättämispäätös tuottaa suuremman haitan kuin syyttämispäätös.

        PL on alusta, jonka puitteissa muut lait toimivat.

        Korkeimpaan Oikeuteen haetaan valituslupaa omassa asiassa: - käytännössä alle 1 % tällaisen luvan saa. Asia päätyy käsittelyyn, olipa kyse virkamiehen toiminnasta, työtuomioistuimen päätöksestä tai naapurin kaivurin aiheuttamasta ruumiinvammasta, vain niiden tapausten kohdalta, joiden asiasisältö on YLEISESTI OHJEISTAVA.
        Tällöin ko oikeustapaus toimii ohjeena alemmille oikeusasteille, ettei toistamiseen synny tilannetta, jossa kansalaisten kesken syntyy eriarvoisuutta oikeusistuimiin nähden esim. tuomiopiirien osalta.
        Vrt. toimittaja Johanna Korhonen vs. Almamedia, sukupuolisen syrjinnän kiellon rikkomus, jonka Korhonen voitti.

        Valitusoikeus syntyi, koska sukupuolista syrjintää ei ole käsitelty Suomessa työlainsäädännön puitteissa aiemmin. Lisäksi oli aiheutettu tilanne, jossa syntyi korvausvelvollisuus, jossa voitiin osoittaa aiempien tuomioistuinten päätösten olevan lain kanssa ristiriitainen ja syyttämättäjättämispäätös olisi tuottanut suuremman haitan kuin syyttäminen.

        Perustuslaki antaa mahdollisuudet, muttei kuitenkaan sellaisia, joita ei ole laissa kirjattuna.
        Pitää syntyä peruste, josta käsin työskennellään.
        Ymmärrän, että joskus asia on sellainen, ettei tarkastajilla tai ylipäänsä virkamiehillä ole oikeastaan mitään valtaa mitä tulee arjen ongelmiin.

        Oikeudelliset rakenteet, joihin omissa vastauksissani viittaan, ovat jokaisen hahmotettavissa esim. oikeus.fi: n sivuilla.

        Lisäksi on pakko huomauttaa, että valittaa voi vaikka kuinka pitkälle, ja kauan, mutta aina se päätös vaan ei itseä miellytä.
        Ihmisoikeustuomioistuin ei käsittele juttua, ellei kyseessä ole rikkomus, joka on luonteeltaan sellainen, että sillä on yleisesti merkitystä EU - alueella.
        Tämän olen jo edellisessä vastauksessani selittänyt, joten on pakko kysyä, onko kyse saivartelusta vai kirjoitanko niin vaikeaselkoisesti, ettet ymmärrä, mitä tarkoitan.

        EU- tuomioistuimen päätös kesällä toi poikkeuksellisesti lisäaikaa Evelyn Fadayel' ille, joka perustuslain mukaan ei ollut oikeutettu oleskelemaan Suomessa oleskeluluvan ylittävää aikaa.

        Tästä käydään edelleen vääntöä, eikä asiaa ole teoreettisella tasolla vielä puitu.
        Tässä tapauksessa on syntynyt yksilön ja yhteiskunnan välille eturistiriita, jossa kantajana Fadayel*n omaiset, ja vastaajana Suomen Valtio, jota EU-tuomioistuin näpäyttää.
        Koska asialla on yleisellä tasolla merkitystä valtioitten välillä, asiaa käsitellään, vaikka periaatteessa yksilöön kohdistunut kanne onkin rauennut, Fadayel kun on poisnukkunut. Ts. toinen asianosainen ei ole enää yksilöön kohdistuvan, epäoikeudenmukaisuudesta tai laittomuudesta johtuvan henkilöön kohdistuvan välittömän uhan alla, joita asioita ihmisoikeustuomioistuin käsittelee.



        Ei ole tärkeää, mikä minulle avautuu, vaan realiteetit sen osalta, mikä on mahdollista ja mikä ei.

        Kiusatuille sanon edelleen, että vastaajana oleva pilkunviilaaja on äärimmäinen esimerkki, ja vieläpä hemmetin huono sellainen, koska ei kerro tarkemmin, mitä hänelle on tapahtunut, joten emme saa kuvaa, minkä lainsäädännön piiriin hänen kiusaamistapauksensa kuuluu, jos kuuluu minkään.

        Totean edelleen, että kiusatuksi tulleen on viisasta rohkeasti ottaa asiansa esille ja saada näin edes jonkinlaista oikeutta.

        Huolimatta vastaajan asenteellisesta kirjoittelusta ei pidä lannistua, todellisuus on paljon valoisampi.

        Rohkeasti vain asiaansa ajamaan.
        On samanlainen olo kun auskuna aikoinaan, kun jouduin selittämään tulkin välityksellä saamelaisten poikkeusasemaa suomalaisessa politiikassa mandariinikiinalaiselle. Saamesta mandariinikiinaksi, joista saamea osaan, mandariinikiinaa en.

        Laki on kaikille sama.


      • Hajurako
        tiedoksi, kirjoitti:

        että työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 2 §:n mukaan "Tässä laissa tarkoitetaan: 1) työsuojeluviranomaisella aluehallintovirastoa sekä sosiaali- ja terveysministeriötä (ministeriö) sen hoitaessa tuotteiden turvallisuuden valvontaan liittyviä tehtäviä; (22.12.2009/1564)". Ei ole muita työsuojeluviranomaisia.

        Em. lakia koskevan hallituksen esityksen (HE 94/2005 vp) yksityiskohtaisissa 2 §:n perusteluissa todetaan, että "Tarkastajalla tarkoitettaisiin työsuojelupiirissä valvonta- ja tarkastustehtävissä toimivaa virkasuhteista henkilöä, jota ei kuitenkaan pidetä työsuojeluviranomaisena". Siten tarkastaja ei voi ratkaista työsuojeluviranomaisen ratkaisuvaltaan kuuluvia asioita.

        Työtuomioistuin tai hallintotuomioistuimet eivät ole toimivaltaisia tutkimaan esimerkiksi rikosasiaa.

        Kun perustuslain 21 § ei näyttänyt oikein avautuvan, niin ehkäpä se paremmin avautuu seuraavasta korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen KHO:2008:25 (22.4.2008) perustelujen kohdassa 3.4 mainitusta otteesta: ”Perustuslain tarkoituksena on turvata jokaiselle mahdollisuus säännönmukaiseen muutoksenhakukeinoon eli valitukseen silloin, kun kysymys on muutoksenhakijan perustuslain 21 §:n 1 momentissa tarkoitetuista oikeuksista ja velvollisuuksista”. Ja tuo oikeus ei toteudu, jos tarkastaja ratkaisee asian tarkastuskertomuksella.

        Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut lukuisia päätöksiä, jotka koskevat tuomioistuimeen pääsyä oikeuksia ja velvollisuuksia koskevissa asioissa.

        Eihän mainitsemiasi otteita ole oikeasti olemassakaan. Puhut p*'aa, ja ko tekstit ovat kotoisin, no sieltä niin...
        Hyvä tavaton, miten tavaton henkilö, täynnä ristiä ja riitaa...irvistää..

        Onks lääkkeet otettu, siis sieltä purkista, vai vieläkö ovat hyllyllä apteekissa ?


      • Hajurako
        Hajurako kirjoitti:

        Eihän mainitsemiasi otteita ole oikeasti olemassakaan. Puhut p*'aa, ja ko tekstit ovat kotoisin, no sieltä niin...
        Hyvä tavaton, miten tavaton henkilö, täynnä ristiä ja riitaa...irvistää..

        Onks lääkkeet otettu, siis sieltä purkista, vai vieläkö ovat hyllyllä apteekissa ?

        sä puhut asiaa. Kyllä noilla ohjeilla pärjää.
        Sori.
        En saanut viestiä oikeeseen kohtaan.


      • Toteat viestissäsi,
        Valtiotiet.maist. kirjoitti:

        Menneet nyt jauhot ja vellit sekaisin.
        Vuodattaa, vuodattaa !
        Onhan toki selvää, ettei työtuomioistuin sinällään tutki rikosasiaa.
        Rikosasian tutkii poliisi.
        Tästähän ei kiusaamistapauksissa ole automaattisesti suinkaan kyse. Oletan tämän olevan jokaiselle järjen kansalaiselle selvää, mutta eipäs vaan...

        Kiusaamistapaus voi olla kumpaakin, riippuen tapahtumien kulusta.

        Poliisi voi tutkia tai olla tutkimatta, syyttäjä syyttää, jos käsittelyyn on oikeuslaitoksen, käytännössä käräjäoikeuden mielestä aihetta siinä määrin, että tuomiosta syntyy

        a) korvausvelvollisuus
        b)rikosoikeudellinen vastuu( edellyttää lakia, jota on rikottu, kiusaamistapauksessa esim. laki yhdenvertaisuudesta)
        c) syyttämättäjättämispäätös tuottaa suuremman haitan kuin syyttämispäätös.

        PL on alusta, jonka puitteissa muut lait toimivat.

        Korkeimpaan Oikeuteen haetaan valituslupaa omassa asiassa: - käytännössä alle 1 % tällaisen luvan saa. Asia päätyy käsittelyyn, olipa kyse virkamiehen toiminnasta, työtuomioistuimen päätöksestä tai naapurin kaivurin aiheuttamasta ruumiinvammasta, vain niiden tapausten kohdalta, joiden asiasisältö on YLEISESTI OHJEISTAVA.
        Tällöin ko oikeustapaus toimii ohjeena alemmille oikeusasteille, ettei toistamiseen synny tilannetta, jossa kansalaisten kesken syntyy eriarvoisuutta oikeusistuimiin nähden esim. tuomiopiirien osalta.
        Vrt. toimittaja Johanna Korhonen vs. Almamedia, sukupuolisen syrjinnän kiellon rikkomus, jonka Korhonen voitti.

        Valitusoikeus syntyi, koska sukupuolista syrjintää ei ole käsitelty Suomessa työlainsäädännön puitteissa aiemmin. Lisäksi oli aiheutettu tilanne, jossa syntyi korvausvelvollisuus, jossa voitiin osoittaa aiempien tuomioistuinten päätösten olevan lain kanssa ristiriitainen ja syyttämättäjättämispäätös olisi tuottanut suuremman haitan kuin syyttäminen.

        Perustuslaki antaa mahdollisuudet, muttei kuitenkaan sellaisia, joita ei ole laissa kirjattuna.
        Pitää syntyä peruste, josta käsin työskennellään.
        Ymmärrän, että joskus asia on sellainen, ettei tarkastajilla tai ylipäänsä virkamiehillä ole oikeastaan mitään valtaa mitä tulee arjen ongelmiin.

        Oikeudelliset rakenteet, joihin omissa vastauksissani viittaan, ovat jokaisen hahmotettavissa esim. oikeus.fi: n sivuilla.

        Lisäksi on pakko huomauttaa, että valittaa voi vaikka kuinka pitkälle, ja kauan, mutta aina se päätös vaan ei itseä miellytä.
        Ihmisoikeustuomioistuin ei käsittele juttua, ellei kyseessä ole rikkomus, joka on luonteeltaan sellainen, että sillä on yleisesti merkitystä EU - alueella.
        Tämän olen jo edellisessä vastauksessani selittänyt, joten on pakko kysyä, onko kyse saivartelusta vai kirjoitanko niin vaikeaselkoisesti, ettet ymmärrä, mitä tarkoitan.

        EU- tuomioistuimen päätös kesällä toi poikkeuksellisesti lisäaikaa Evelyn Fadayel' ille, joka perustuslain mukaan ei ollut oikeutettu oleskelemaan Suomessa oleskeluluvan ylittävää aikaa.

        Tästä käydään edelleen vääntöä, eikä asiaa ole teoreettisella tasolla vielä puitu.
        Tässä tapauksessa on syntynyt yksilön ja yhteiskunnan välille eturistiriita, jossa kantajana Fadayel*n omaiset, ja vastaajana Suomen Valtio, jota EU-tuomioistuin näpäyttää.
        Koska asialla on yleisellä tasolla merkitystä valtioitten välillä, asiaa käsitellään, vaikka periaatteessa yksilöön kohdistunut kanne onkin rauennut, Fadayel kun on poisnukkunut. Ts. toinen asianosainen ei ole enää yksilöön kohdistuvan, epäoikeudenmukaisuudesta tai laittomuudesta johtuvan henkilöön kohdistuvan välittömän uhan alla, joita asioita ihmisoikeustuomioistuin käsittelee.



        Ei ole tärkeää, mikä minulle avautuu, vaan realiteetit sen osalta, mikä on mahdollista ja mikä ei.

        Kiusatuille sanon edelleen, että vastaajana oleva pilkunviilaaja on äärimmäinen esimerkki, ja vieläpä hemmetin huono sellainen, koska ei kerro tarkemmin, mitä hänelle on tapahtunut, joten emme saa kuvaa, minkä lainsäädännön piiriin hänen kiusaamistapauksensa kuuluu, jos kuuluu minkään.

        Totean edelleen, että kiusatuksi tulleen on viisasta rohkeasti ottaa asiansa esille ja saada näin edes jonkinlaista oikeutta.

        Huolimatta vastaajan asenteellisesta kirjoittelusta ei pidä lannistua, todellisuus on paljon valoisampi.

        Rohkeasti vain asiaansa ajamaan.
        On samanlainen olo kun auskuna aikoinaan, kun jouduin selittämään tulkin välityksellä saamelaisten poikkeusasemaa suomalaisessa politiikassa mandariinikiinalaiselle. Saamesta mandariinikiinaksi, joista saamea osaan, mandariinikiinaa en.

        Laki on kaikille sama.

        että "Rikosasian tutkii poliisi". Viestistäsi saa sen käsityksen, ettei tuomioistuimella ole mitään osuutta rikosasian käsittelyssä. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei tuomioistuin voi antaa rikosasiassakaan päätöstä tutkimatta asiaa. Jos tuo termi "tutkia" ei miellytä tai ei ole oikea, maisterina varmaan ymmärrät, mitä tarkoitan.

        Perustuslain perusoikeuksista totean vain, että perustuslain 22 § edellyttä kaikilta hallintoviranomaisilta, lainkäyttöviranomaisilta ja myös lainsäätäjältä perus- ja ihmioikeuksien turvaamista.

        Toteat Johanna Korhosen tapauksesta, että syyttämättäjättämispäätös olisi tuottanut suuremman haitan kuin syyttäminen. Pyydän ystävällisesti, että kerrot mihin lainkohtaan tuo näkemyksesi perustuu.

        Toteamuksesi, että "Ihmisoikeustuomioistuin ei käsittele juttua, ellei kyseessä ole rikkomus, joka on luonteeltaan sellainen, että sillä on yleisesti merkitystä EU - alueella" on täysin virheellinen. EIT käsittelee periaatteessa kaikki asiat, joissa kansallinen viranomaisen on syytä epäillä rikkoneen Euroopan ihmisoikeussopimuksessa määrättyjä ihmisoikeuksia. Perustele oma näkemyksesi, muuten sillä ei ole mitään todistusarvoa.

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kiusatun pitää rohkeasti lähteä ajamaan asiaansa. Osoitteesta kuitenkin olen eri mieltä kanssasi. Selvityspyyntö tulee tehdä kirjallisena työsuojeluviranomaiselle, eli nykyisin aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle. Silloin asia on tullut asianmukaisesti vireille työsuojeluviranomaisessa, ja se edellyttä työsuojeluviranomaiselta toimenpiteitä.

        Asiasta on turha kiistellä, jos ei perustella omia näkemyksiä lakiin tukeutuvilla perusteilla.


      • Valtiotiet.maisteri
        Toteat viestissäsi, kirjoitti:

        että "Rikosasian tutkii poliisi". Viestistäsi saa sen käsityksen, ettei tuomioistuimella ole mitään osuutta rikosasian käsittelyssä. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei tuomioistuin voi antaa rikosasiassakaan päätöstä tutkimatta asiaa. Jos tuo termi "tutkia" ei miellytä tai ei ole oikea, maisterina varmaan ymmärrät, mitä tarkoitan.

        Perustuslain perusoikeuksista totean vain, että perustuslain 22 § edellyttä kaikilta hallintoviranomaisilta, lainkäyttöviranomaisilta ja myös lainsäätäjältä perus- ja ihmioikeuksien turvaamista.

        Toteat Johanna Korhosen tapauksesta, että syyttämättäjättämispäätös olisi tuottanut suuremman haitan kuin syyttäminen. Pyydän ystävällisesti, että kerrot mihin lainkohtaan tuo näkemyksesi perustuu.

        Toteamuksesi, että "Ihmisoikeustuomioistuin ei käsittele juttua, ellei kyseessä ole rikkomus, joka on luonteeltaan sellainen, että sillä on yleisesti merkitystä EU - alueella" on täysin virheellinen. EIT käsittelee periaatteessa kaikki asiat, joissa kansallinen viranomaisen on syytä epäillä rikkoneen Euroopan ihmisoikeussopimuksessa määrättyjä ihmisoikeuksia. Perustele oma näkemyksesi, muuten sillä ei ole mitään todistusarvoa.

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kiusatun pitää rohkeasti lähteä ajamaan asiaansa. Osoitteesta kuitenkin olen eri mieltä kanssasi. Selvityspyyntö tulee tehdä kirjallisena työsuojeluviranomaiselle, eli nykyisin aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle. Silloin asia on tullut asianmukaisesti vireille työsuojeluviranomaisessa, ja se edellyttä työsuojeluviranomaiselta toimenpiteitä.

        Asiasta on turha kiistellä, jos ei perustella omia näkemyksiä lakiin tukeutuvilla perusteilla.

        1. syyttämättäjättämispäätöskäytäntö on juridinen tapasääntö, jonka perusteet löytyvät oikeustieteen luennoilta, joita kuullakseen toki pitää ensin olla sisäänpäässyt ao laitokseen.
        Näin ollen tämän voi vahvistaa jokainen laillistettu asianajaja, joka on paperit saanut.
        Näitä on fonecta pullollaan.

        2. Eu-tuomioistuin käsittelee ihmisoikeuskysymykset sen kaavan mukaisesti, mitä olen kertonut jo useimmissa viesteissäni - siksi yksilön oma kokemus oman päätöksen oikeellisuudesta voi johtaa kyllä käsittelyyn, mutta ei välttämättä mitenkään poikkea aiemmin tehdystä, kotimaan tuomioistuimen päätöksestä.

        Työpaikkakiusaaminen ei ole sellainen asia, että olisi todennäköistä että asia tuomittaisiin toisin kuin mitä kotimaassa jo on tuomittu. Enkä kyllä rehellisyyden nimessä ole varma, ottavatko käsittelyyn asiasi. ainahan voi yrittää, itse en viitsisi.

        Ihmisoikeusrikkomuksesta ei työpaikkakiusaamisessa hyvin todennäköisesti ole kyse, eihän kiusaaminen uhkaa välittömästi henkeä, eikä vaaranna ihmisoikeuksia, jotka ovat eri asteen asioita kuin nyt ajattelet, jotenkin hahmotat asian toiseksi kuin se on.

        Fadayelin tapauksessa oikeuskansleri antoi huomautuksen huonosta asianajotavasta, kun ei Korkeimman Oikeuden ylituomari Backmann noudattanut hyvän asianajotavan mukaisia ohjeita valittaessaan Ihmisoikeustuomioistuimeen. Suomessa tapoja valvoo ja huomautuksia antaa eduskunnan oikeuskansleri. Kun Korkeimman Oikeuden tuomaria voidaan huomauttaa, eiköhän yksi valtiotieteitten maisteri ole pikkutekijä niissä ympyröissä yhtä hyvin kuin vastaajakin...

        Minulle käyty saivarteleva keskustelu kielii ihmisestä, jolla on enemmän narsistisia piirteitä kuin varsinaista tietoa käytännön juridiikasta.


        Tämä vaatii analyysiä ja oppineisuutta, jolle ominaista on kyky ymmärtää että paljon on myös sellaista juridiikassa, jota ei lakipykälistä löydy.

        Tällaisia ovat mm. demokratiaamme rikkoneet jääviys- ja eettisyyskysymykset, jotka tulisi virkamiehen itse tajuta. Näin ei käytännössä kuitenkaan tosielämässä tapahdu. Mihinkään lainkohtaan tämä velvoite ei perustu.
        Eihän Vanhanenkaan päätynyt valtakunnanoikeuteen, vaikka järjen ihmisten mielestä rikkoi lakia. Tuskin Vanhanen kuitenkaan asiasta EIT:hen valittaa...?


      • Maisterille tiedoksi
        Valtiotiet.maisteri kirjoitti:

        1. syyttämättäjättämispäätöskäytäntö on juridinen tapasääntö, jonka perusteet löytyvät oikeustieteen luennoilta, joita kuullakseen toki pitää ensin olla sisäänpäässyt ao laitokseen.
        Näin ollen tämän voi vahvistaa jokainen laillistettu asianajaja, joka on paperit saanut.
        Näitä on fonecta pullollaan.

        2. Eu-tuomioistuin käsittelee ihmisoikeuskysymykset sen kaavan mukaisesti, mitä olen kertonut jo useimmissa viesteissäni - siksi yksilön oma kokemus oman päätöksen oikeellisuudesta voi johtaa kyllä käsittelyyn, mutta ei välttämättä mitenkään poikkea aiemmin tehdystä, kotimaan tuomioistuimen päätöksestä.

        Työpaikkakiusaaminen ei ole sellainen asia, että olisi todennäköistä että asia tuomittaisiin toisin kuin mitä kotimaassa jo on tuomittu. Enkä kyllä rehellisyyden nimessä ole varma, ottavatko käsittelyyn asiasi. ainahan voi yrittää, itse en viitsisi.

        Ihmisoikeusrikkomuksesta ei työpaikkakiusaamisessa hyvin todennäköisesti ole kyse, eihän kiusaaminen uhkaa välittömästi henkeä, eikä vaaranna ihmisoikeuksia, jotka ovat eri asteen asioita kuin nyt ajattelet, jotenkin hahmotat asian toiseksi kuin se on.

        Fadayelin tapauksessa oikeuskansleri antoi huomautuksen huonosta asianajotavasta, kun ei Korkeimman Oikeuden ylituomari Backmann noudattanut hyvän asianajotavan mukaisia ohjeita valittaessaan Ihmisoikeustuomioistuimeen. Suomessa tapoja valvoo ja huomautuksia antaa eduskunnan oikeuskansleri. Kun Korkeimman Oikeuden tuomaria voidaan huomauttaa, eiköhän yksi valtiotieteitten maisteri ole pikkutekijä niissä ympyröissä yhtä hyvin kuin vastaajakin...

        Minulle käyty saivarteleva keskustelu kielii ihmisestä, jolla on enemmän narsistisia piirteitä kuin varsinaista tietoa käytännön juridiikasta.


        Tämä vaatii analyysiä ja oppineisuutta, jolle ominaista on kyky ymmärtää että paljon on myös sellaista juridiikassa, jota ei lakipykälistä löydy.

        Tällaisia ovat mm. demokratiaamme rikkoneet jääviys- ja eettisyyskysymykset, jotka tulisi virkamiehen itse tajuta. Näin ei käytännössä kuitenkaan tosielämässä tapahdu. Mihinkään lainkohtaan tämä velvoite ei perustu.
        Eihän Vanhanenkaan päätynyt valtakunnanoikeuteen, vaikka järjen ihmisten mielestä rikkoi lakia. Tuskin Vanhanen kuitenkaan asiasta EIT:hen valittaa...?

        Ei millään pahalla "maisteri", mutta uskon sinun oikeasti olevan korkeintaan uimamaisteri.


    • Luottamusmiehet myös

      Minä kuitenkin ottaisin yhteyttä liittoon sillä teet sillä hyvän työn seuraajillesi samassa työpaikassa. Äänitteitä ja nauhoitteita et voi juridisesti käyttää hyväksesi mutta sinuna laittaisin ne You Tubeen nimikkeellä "työnantaja helvetistä". Toisaalta kun totesit että "sairaita esimiehiä" niin se viittaisi että sinussa olisikin jotain korjattavaa. Jos vain yksi esimies mutta se ihmetyttää jos useat esimiehesi ovat samaa mieltä sinusta. Mistä ne valittavat sitten? Anna joku ihan konkreettinen esimerkki...

    • Kokemusta on.

      He ovat parhaat omaiset.

    • 20+12

      Työnantajan nimi kannattaa julkistaa netissä sitten kun olet päässyt ulos, niin muut voivat välttää ko. paikkaa.

    • g.pullaaho

      Huitaset metrin halolla laipioon, ni tokenee saatana..

    • Tomppa19842809

      Mitä pitää tehdä jos esimies lyö alaistaan suoraan päin näköä?

      Onko peruste esimiehen eroittamiselle?

      • Poliisitutkinnan

        kautta hyvinkin. Tutkintapyyntöä peliin, toivottavasti löytyy edes yksi todistaja ja sitten lääkärinlausunto. Ei kovikset välttämättä edes ilkeä kieltää tekosiaan sinun ja kavereidensa tieten, kun menee maine.


    • Laki kiusaajille

      Nauhoittaminen taitaa olla laiton juttu, joskus sitä selvitin itsekin.
      Sisukkuutta vain asian viennissä eteenpäin, näin tein itsekin ja nyt olen siis pois siitä työpaikasta. Esimies-kiusaaja sai jatkaa varoitusten kera.
      Ja näinhän se menee, että ne pikkupomot on juuri niitä kiusaajia kun ovat päässeet pienelle pallille vailla koulutusta ja osaamista.

      • Vaitiotiet.maisteri

        Laissa on sallittua esim. nauhoittaa sellaiset puhelut, jotka ovat työyhteisön tai yksilön työsuojelun kannalta perusteltuja.
        Tällaista on esim. työskentely hätäkeskuspäivystyksessä, asiakaspalvelussa, vartiontiliikkeen hälytyskeskuksessa, vakuutusyhtiössä tai pankissa, jossa on mahdollista uhkailla tai muuten hyväksikäyttää puheluun liitettäviä tai sitä kautta selville saatuja asioita työssä olijaa vastaan.On ns. stalkkerilaki.

        Se on siis ihan hyvä juttu. Turvaa sen, että voit iltasella liikkua, vaikka oletkin jonkun silmätikkuna tekemiesi epämieluisten päätösten vuoksi.

        Kun nauhoitetaan, siitä on tietysti hyötyä myös työnantajalle, mutta jos työntekijää vastaan k.o nauhoitetta käytetään , se ei ole lainvoimainen, koska ei todista mitään ammattitaidosta tms. lukuunottamatta sellaisia ammatteja joissa on kyse toisen henkeen tai yleiseen omaisuuteen kohdistuvasta uhasta. Käytännössä nämäkin tapaukset vain tutkitaan, ja huomauttaakin voidaan vain, jos olet tehnyt jotain lain vastaista. Tällöin täytyy kyseessä olla tahallinen, ns tuottamuksellinen virhe, jonka osoittaminen on työnantajan velvollisuus.

        Työnantaja ei voi siis käyttää nauhoitteita omaa antipatiaansa todistamaan, mutta työntekijä voi kyllä osoittaa toimineensa oikein vastaavassa tilanteessa.
        Nauhoittamisesta tulee aina ilmoittaa k. o henkilölle.

        Sitten erikseen on tilanne, jossa halutaan saada työnantaja nalkkiin sanomisistaan. Tällöin on syytä esim. omaan kännykkään nauhoittaa käyty keskustelu, jos se on kahdenkeskinen ja koskee työn suorittamista. Tällöin on fiksua sanoa työnantajalle, että aiot nauhoittaa puhutun, joten sinulla on näyttöä tarvittaessa enemmän kuin hänellä, lisäksi tämä tehokkaasti sulkee suuta, ts. vaikka olis miten vaikea esimies, kyllä varmaan älyää sen verran, ettei mitä tahansa möläytä ammattiyhdistyksen ja lopun työyhteisön kuultavaksi.


      • Anonyymi
        Vaitiotiet.maisteri kirjoitti:

        Laissa on sallittua esim. nauhoittaa sellaiset puhelut, jotka ovat työyhteisön tai yksilön työsuojelun kannalta perusteltuja.
        Tällaista on esim. työskentely hätäkeskuspäivystyksessä, asiakaspalvelussa, vartiontiliikkeen hälytyskeskuksessa, vakuutusyhtiössä tai pankissa, jossa on mahdollista uhkailla tai muuten hyväksikäyttää puheluun liitettäviä tai sitä kautta selville saatuja asioita työssä olijaa vastaan.On ns. stalkkerilaki.

        Se on siis ihan hyvä juttu. Turvaa sen, että voit iltasella liikkua, vaikka oletkin jonkun silmätikkuna tekemiesi epämieluisten päätösten vuoksi.

        Kun nauhoitetaan, siitä on tietysti hyötyä myös työnantajalle, mutta jos työntekijää vastaan k.o nauhoitetta käytetään , se ei ole lainvoimainen, koska ei todista mitään ammattitaidosta tms. lukuunottamatta sellaisia ammatteja joissa on kyse toisen henkeen tai yleiseen omaisuuteen kohdistuvasta uhasta. Käytännössä nämäkin tapaukset vain tutkitaan, ja huomauttaakin voidaan vain, jos olet tehnyt jotain lain vastaista. Tällöin täytyy kyseessä olla tahallinen, ns tuottamuksellinen virhe, jonka osoittaminen on työnantajan velvollisuus.

        Työnantaja ei voi siis käyttää nauhoitteita omaa antipatiaansa todistamaan, mutta työntekijä voi kyllä osoittaa toimineensa oikein vastaavassa tilanteessa.
        Nauhoittamisesta tulee aina ilmoittaa k. o henkilölle.

        Sitten erikseen on tilanne, jossa halutaan saada työnantaja nalkkiin sanomisistaan. Tällöin on syytä esim. omaan kännykkään nauhoittaa käyty keskustelu, jos se on kahdenkeskinen ja koskee työn suorittamista. Tällöin on fiksua sanoa työnantajalle, että aiot nauhoittaa puhutun, joten sinulla on näyttöä tarvittaessa enemmän kuin hänellä, lisäksi tämä tehokkaasti sulkee suuta, ts. vaikka olis miten vaikea esimies, kyllä varmaan älyää sen verran, ettei mitä tahansa möläytä ammattiyhdistyksen ja lopun työyhteisön kuultavaksi.

        Nauhoitin kaikki käydyt kolmikantakeskustelut ja kirjoitin niistä muistion ja lähetin ne vastineena esimiehelleni ja vakuutusyhtiöön tiedoksi. Se tepsi. Pomot meni vaihtoon! Esimieheni yritti savustaa minut ulos työpaikastani. (Ylihoitaja osastonhoitaja ja hallintopäällikkö), Ikärasismista oli kyse. Kyseinen Ylihoitaja antoi kirjallisia varoituksia vanhemmille hoitajille, savustaakseen heidät ulos talosta. Ylihoitaja joutui projektin kautta itse lähtemään työpaistaan Vantaan kaupungilta. Ylihoitaja resukka ei tajunnut, että on hoitajapula. Nyt kelpaavat jo eläkeläisetkin töihin.


    • Ensin kannattaisi

      Jos sinulla on työterveys käytettävissä, varaa ensin aika sinne ja keskustele tilanteesta rehellisesti.

    • Suopursu kukkii

      Mitä mieltä olette? Esimies on vaihtanut työpaikkaa tai savustettu ulos ja "siirtynyt toisiin tehtäviin". Silti olen erittäin katkera ja kärsin pelkotiloja. Haluaisin tuoda esille kiusaamisen ja kaltoinkohtelun. Kannattaisiko? Esimies yleisesti ottaen käyttäytyi minua kohtaan epäkohteliaasti, ei tukenut eikä ohjannut minua selvästi, antoi sekavia ristiriitaisia epäselviä ohjeita ja käskyjä niin että aina tuntui tekevän kaiken väärin. Tämä esimies on vuosien mittaan toistuvasti jättänyt huomiotta osaamiseni ja jakanut minulle vähemmän töitä kuin muille tai suosikeillensa. Hän jätti maksamatta palkan eräästä tekemästäni työstä, hän peruutti kerran työtehtävän, vaikka olin siihen valmistautunut hänen käskystään. Hän lupasi minulle erästä työtä, mutta antoikin sen toiselle koskaan perustelematta minulle tekoaan. Loppuaikoina tilanne on mennyt semmoiseksi, että en ole uskaltanut olla missään puheväleissä hänen kanssaan vaan asioinut sähköpostitse tai puhelimitse. Yksinkertaisimmankin ja arkisimmankin asian esittäminen tai kyseleminen sai aikaan häneltä aina vähintään jonkin negatiivisen kommentin. Hän ei kannustanut minua koskaan. Hän ei ollut ystävällinen minua kohtaan vaan ilkeä ja käytti pilkallista negatiivista huumoria minua kohtaan nolaten toisinaan minut muiden työyhteisön jäsenten silmissä. En voinut tietää, mitä hän vastaa minulle, eikä koskaan voinut tietää oliko hän raivokohtauksen partaalla, vittumainen vai mukamas hyväntuulinen.

      • Valtiotiet. maisteri

        nuo kokemukset ovat sen verran subjektiivisia, että pitäisi olla näyttöä, päivämääriä ja luottamushenkilön muistiinpanoja juuri SINUUN kohdistuneesta SELKEÄSTÄ kiusaamisesta.

        Oikea tapa tuollaisessa asiassa on vaihtaa työpaikkaa. Koska et ole kokenut taloudellista vahinkoa, et menettänyt työpaikkaasi, katsotaan, että tulee vain kestää.

        Lain vastaista ei ole olla huono esimies, sarkastinen, huonotuulinen tai negatiivinenkaan.
        Valitettavasti tätä se on nykyisin, kun on kiire, ja tehokkuuden nimissä unohtuvat käytöstavat.

        Yleisesti ottaen työnantajalla on varsin laajat oikeudet mitä tulee siihen, millä lailla hän alaisiaan käskyttää.

        Jos on näyttöä syrjinnästä pitemmältä ajalta, ja arvelet, että asia on edelleen kärvistelyn arvoinen, on toki mahdollista tehdä asianomistajakanne, jolloin voi vedota mm. kunnianloukkaukseen tai yhdenvertaisuuslakiin.
        Muutenkin koko keissi riippuu työsopimuksestasi ja sen sisällöstä. Mitä siinä lukee työnkuvasta, työtunneista, maksettavasta palkasta ja/tai bonuksesta, siitä riippuu, kannattaako asiaa viedä eteenpäin.
        Jos selkeä työsopimusrikkomus esimiehen puolelta, liittoon, jos ei , ja ei ole muuta näyttöä kuin oma tunne, niin antaisin olla.
        Jos olet kuullut että on savustettu ulos, ymmärtäisin häntäkin,sillä on varmasti kurjaa olla työssä saman työnantajan toisessa toimipisteessä.
        Ja savustus sinänsä ei ole mikään rikkomus, eikä minkään osoitus.
        Oletko varma, ettei hän itse ole ollut aikoinaan työpaikkakiusattu ?

        Ottaisin asian puheeksi, ihan reippaasti ja nenätysten, sillä muistetaan se perussääntö että jos sua pelottaa, niin sitä toista pelottaa ihan taatusti myös.
        Tän kun muistaa, se auttaa jo jaksamaan.
        Ja kontakti joka rajoittuu sp:n käyttöön tai puhelinkontaktiin, ei kuulosta kovin tiiviiltä yhteydenpidolta, jota esimies kuin esimies katsoo kieroon...ellet ole tällaista sopinut nimenomaan.
        Jos se onkin syy kohteluusi `?


    • ¤¤¤

      Säästä itseäsi ja lähde pois. Kyllä maailmalla töitä piisaa!

    • selkeää

      Olet vaan laiska ja jätät työsi tekemättä. Tai sitten esimies ei antanut seksiä sinulle, vaikka kerjäsit sitä.

      • sellaist se on...

        miten seksi ja työpaikkakiusaaminen liittyvät yhteen?taidat olla itse puutteessa ?
        kannattaa jättää työt tekemättä niin pääsee karenssille kun irtisanotaan.liitosta voi tiedustella erorahan saantimahiksia jos tuntuu että savustetaan pihalle...


    • Ida-58

      Kun minä aikoinaan sain vakituisen viran kaupungilta, ajattelin, että nyt se onni potki oikein kunnolla, että joskus minullekin. Vaan olen minä siitä kovan hinnan maksanut vuosien saatossa.
      Työpaikkakiusaaminen alkoi vuonna -92 ja päättyi kun siirryin toiseen yksikköön liikelaitostumisen mukana.
      Kiusaaja oli naimisissa oleva naishenkilö, jonka kanssa olimme ihan hyvät työkaverit, kunnes jokin hänellä tilttasi, ja hän alkoi saamaan narsistin oireet.
      Sanoinkin joskus, että hänessä teatterimaailma menetti tosi linssiluteen ja pokerinaaman! Esimies katseli vierestä, eikä tehnyt mitään. Kaikki siellä kärsivät, vaan minä ainoana sanoin ääneen, ja kaivoin kuopaa itselleni. Loduttaudun sillä ajatuksella, että TÄMÄNKALTAISET IHMISET VIELÄ LÖYTÄVÄT TEKOSENSA EDESTÄÄN.
      Kun sitten siirryin sinne toiseen yksikköön vuoden 2008 alussa, niin siellä oli vastassa sitten semmoinen nelikymppinen DI-mies, jolla ei ollut minkäänlaista esimiesosaamista.
      Kävimme keskusteluja, ja ne päättyivät yleensä hänen sanoihinsa: "olet käsittänyt minut väärin". Se oli hänen lempilauseitaan. Nyt kun hän on siirtynyt väliaikaisesti muihin tehtäviin, niin TILALLE TULI TOINEN TORVI, joka on tavallinen taloussihteeri, joka on päässyt maistamaan herruutta.
      Hän päästelee melkeinpä päivittäin suustaan semmoisia lausahduksia, että jos vain olisin tajunnut ottaa ne nauhalle, niin oksat pois. Mutta vielä hän kompastuu omaan 'nokkeluuteensa'. Hän oli mm. sitä mieltä, etten tarvitse työhönperehdyttämistä, koska heillä EI KUKAAN MUUKAAN TULOKAS OLE SITÄ SAANUT. Ja vaikka sanoin, että se on ihan lakisääteinen juttu, niin vielä jaksoi vängätä vastaan. Tapauksia on vaikka kuinka paljon. Työtäni ja sen tekemistä kyseenalaistetaan joka päivä. Uhkailtukin on ihan kaikkien kuulleen, vaan uskon, ettei siitä porukasta ole minun taakseni. Ovat vain luultavasti iloisia siitä, että joku sanoo heidänkin puolestaan, ja silti säilyttävät kasvonsa.
      Olen sanoutumassa irti yli 30 virkavuoden jälkeen. Sielläpähän sammaloituvat toisiinsa. Minua eivät enää hyppyytä!
      MUTTA SITTEN SINÄ PÄIVÄNÄ KUN kippaan tavarat kassiin ja lähden, SANON ESIMIEHELLENI MUUTAMAN 'HELLÄN SANAN', siitä mikä hän on ja minne voi mennä.
      Kirjoitan parhaillani kirjaa aiheesta. Tulee muhevaa luettavaa.

      VOIMIA KAIKILLE. Kuten jo joku tässä pitkässä mielipideketjussa jo sanoikin, MIKÄÄN EI MENE OMAN TERVEYDEN OHI.

    • Helvetissä elävä

      Onko kiusaaminen yleisempää yksityisellä vaiko kunnallisella puolella? Isommissa vai pienemmissä yksiköissä? Elän helvetissä ja uutta työtä etsiessä haluaisin löytää paikan missä tätä ei esiinny. Ja miten havaita sairas työyhteisö/esimies mahdollisimman varhaisessa vaiheessa? Pystyisikö jo haastattelussa havaitsemaan jotain? Vinkkejä kiitos.

      • Kyllä se mieleen jäi

        Minä sanoin silloiselle työkaverilleni työpaikkahaastattelun jälkeen, että unelmien työ, mutta esimies mietityttää kovin. Lähdin kuitenkin määräaikaisesta työstä vakituiseen työpaikkaan. Aavistukseni esimiehestäni pitivät valitettavasti paikkansa.


    • huru-ukko..

      Jos haastattelussa kysytään tarkkaan, tunnetko tai tiedätkö ketään, joka on joskus ollut samassa työpaikassa, hälytyskellojen pitäisi soida. Mitä ihmeen tekemistä ko. asialla on työpaikkaa haettaessa, ellei pelätä, että entisellä työntekijällä olisi jotain arkaluontoista kerrottavaa työpaikasta. Samoin, jos haastattelussa painotetaan, että työntekijän tarvittaessa "tulee toimiessaan ymmärtää, kuka hänen palkkansa maksaa", eli esim. toimimaan omaa moraalia ja etiikkaa vastaan työpaikalla työnantajan eduksi.

    • Millä paikkakunnilla

      Kiinnostaisi tietää kun haen työpaikkaa, että missä Suomen läänissä näitä kiusaamisia tapahtuu eniten ?
      Hämeessä, uudellamaalla vai koko Suomessa ?

    • E

      Malmin hautausmaalla on yx esimies akka akka,joka on kiusannut nyt jo jonkin aikaa yhtä alaistaan.Tämä ihminen on toinen jo tänä kesänä mitä nyt kiusataan,ensimmäinen ei enää kestäny,lähti itkien pois.Ja tämä nainen harrastaa kuulemma joka kesä samaa.
      Älyttömän ahkera ,eikä myöhästele,mut silti miten on mahdollista,et tommonen on saanu jatkuu!?
      mutta kaikki sen tietää ja kannustaa tätä parkaa,ainakin suurin osa.
      Ja kun tämä uskalsi vihdoin mennä tämän esimiehen pomon luokse,niin tää akka raivostunu,ja sano,et tekee kaikkensa tän hyvän ihmisen saamiseksi pois,ja lupaa rupeaa tekemään tän muutenkin jo vaikeesta asemasta helvettiä,ja sen tuntien se tekee sen myös.Muutenkin saanu kärsii sen nöyryyttämistä,ja seläntakana puhumista ym.

      Kukaan ei pidä edes tästä esimiehestä vaikka se ite luulee niin.
      Onko teillä ollu kokemusta just samasta paikasta

    • "eristettynainen68"

      Samassa veneessä ollaan. Pelottaa niin pirusti mennä takaisin kesälomilta vuoden mittaisen syrjimisen ja häirinnän jälkeen, mutta takaisin on mentävä. Etsin koko ajan uutta työtä, mutta asun perheineni pohjoisessa. Irtisanoutuisin, mutta ..... luulen, että irtisanoudun joka tapauksessa, tuli karenssi tai ei.
      Tiedätkö myös minun itsetunto ja usko itseeni on romahtanut vuodessa tai romahti jo muutaman kuukauden syrjimisen ja mitätöinnin jälkeen. Olen ollut aina iloinen, sosiaalinen, luova ja nykyään korkeasti koulutettu asiantuntija ja minulla on vankka akateemista koulutusta vaativa ura. En olisi ikinä uskonut, että minut saadaan tällaiseen tilaan, että en usko enää osaavani yhtään mitään. Luulin, että kompetenssi ratkaisee, mutta ei. Työpaikan historia ja väärät päätökset pitävät syrjintää ja häirintää yllä ja minun, paikalle tulleen annetaan vaikka siirtyä pysyvästi sairauseläkkeelle kuin korjata tilanne.

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      .

    • pah2

      Liiton mies puhui ensin kuin olisi ollut minun puolellani. Sitten muuttui ääni kellossa. Olikohan käynyt pomon kanssa yhdessä syömässä tai jotain?

      • luikerot3

        Meidän työpaikalla ovat ammattiliiton ja työsuojelun edustajat henkilöstöjohtajan alaisuudessa ja taatusti eivät uskalla puuttua mihinkään ja muutenkin ovat hyvää pataa keskenään vähän siihen malliin,että ole sinä hyvä minulle niin minä olen hyvä sinulle


      • Anonyymi

        Kenen leipää syöt, niin sen lauluja lauleskelet, eli työnantajan. Istuvat kahdella pallilla saman aikaisesti, jotta eivät menettäisi kasvojaan.


      • Anonyymi
        luikerot3 kirjoitti:

        Meidän työpaikalla ovat ammattiliiton ja työsuojelun edustajat henkilöstöjohtajan alaisuudessa ja taatusti eivät uskalla puuttua mihinkään ja muutenkin ovat hyvää pataa keskenään vähän siihen malliin,että ole sinä hyvä minulle niin minä olen hyvä sinulle

        Työterveyshuollot ovat työnantajien käsikassaroita. Työterveyshuollot ovat liikelaitoksia, jotka tahkoavat rahaa. Työntekijät rahoittavat työterveyspalveluita omalla palkallaan ja osan rahoittaa työnantaja. Työterveyshuollot: Eivät ole kiinnostuneita työntekijöiden työhyvinvoinnista pätkääkään, samoin työsuojelupiirit pääluottamusmiehet ja ammattiliitot, koska ovat poliittisesti liittoutuneita keskenänsä. Kaiken kokenut ja tiennyt. Luin heitä kuin avointa kirjaa. Olin voittaja. En kummarrellut pomojani, lääkäreitä ja auktoriteettejä. Sillä Ihmisiä hekin ovat. Korkeimpaa virkamiestä valvoo vieläkin korkeampi viranomainen. Jäin eläkkeelle 68 v, v.2020.


    • weytr

      Minä otin loparit keväällä,en jaksanut enää vanhassa työpaikassa(metallipaja) jossa olin yli 15 vuotta,koska minun ei enää annettu tehdä ammattiani vastaavaa työtä,ne ohjattiin aina muille työntekijöille,jotka sitten kyselivät minulta kuinka ne tehdään.Tätä jatkui vuosia.Pahin kiusaaja lähin esimies.Muitakin kiusattuja on kyseisessä firmassa.

    • so so so sad woman

      Hei "eristettynainen68", kirjoitit:

      ..."Tiedätkö myös minun itsetunto ja usko itseeni on romahtanut vuodessa tai romahti jo muutaman kuukauden syrjimisen ja mitätöinnin jälkeen. Olen ollut aina iloinen, sosiaalinen, luova ja nykyään korkeasti koulutettu asiantuntija ja minulla on vankka akateemista koulutusta vaativa ura. En olisi ikinä uskonut, että minut saadaan tällaiseen tilaan, että en usko enää osaavani yhtään mitään. Luulin, että kompetenssi ratkaisee, mutta ei. Työpaikan historia ja väärät päätökset pitävät syrjintää ja häirintää yllä ja minun, paikalle tulleen annetaan vaikka siirtyä pysyvästi sairauseläkkeelle kuin korjata tilanne. "

      Kirjoitus olisi voinut olla minun. Olen joutunut työpaikkani yt-neuvotteluiden seurauksena uusiin tehtäviin, uuteen tiimiin ja uuden esimiehen alaiseksi. Työ ei vastaa koulutustani ja olen myös (ainakin olin) iloinen, sosiaalinen, avoin, luova ja spontaani. Nykyään, jo parin kuukauden ansiosta, olen kuin haamu entisestä.

      Esimeheni on minua vanhempi ja minua huonommin koulutettu nainen. Hän kohtelee minua jostain syystä kuin roskaa. Pahinta on että kiusaaminen on ns. "piilokiusaamista" jota on vaikea todistaa. Jätetään vastaamatta tervehdykseen, mulkoillaan, "unohdetaan" ottaa minut palavereihin/välittää tietoa tai unohdetaan jostain syystä mainita minut jos joku projekti on tiimin voimin tehty, ihan kuin olisin ilmaa. Tuo syrjintä ja porukasta jättäminen on tehnyt minusta ihmisraunion. Minua ei koulutettu lainkaan nykyisten tehtävieni tasalle ja olen sen vuoksi pulassa, koska lisäksi on kiireisessä aikataulussa opeteltava lisäksi aivan uudetkin systeemit. Minulla on siis tekeminen jo päästä perusasioissakin ajantasalle.

      Koska esimies näyttää esimerkillään, että minua saa kiusata ja nokkia, se antaa työkavereillenikin kuvan että olen heikko astia ja vaikuttaa pikkuhiljaa heidän suhtautumiseensa myös. Kukaan ei uskalla puolustaa minua vaikka moni on huomannut, että esimies ei kuuntele edes lausettani loppuun, ei koskaan kehu minua vaikka olisin tehnyt kuinka hyvää tulosta, ei kuuntele mielipiteitäni eikä huomioi kuin negatiivisesti. Jos puhun hänelle, hän ei vastaa, muille kollegoilleni hän lirkuttelee ja vastaa heti, ja kyselee heidän kuulumisiaan.

      Alan olla niin väsynyt ja masentunut, että mietin itsemurhaa. Liityin työttömyyskassaan vasta pari kk sitten (typerä kun olen ollut), joten jos irtisanoudun, saan karenssin jälkeenkin vain peruspvrahan ja koska olen asunto-ja auto- ym. velallinen, en selviä millään.

      En nuku öisin, itkeskelen, viikonloput menevät nukkuessa ja murehtiessa tulevaa viikkoa. En jaksa enää pitää yhteyttä ystäviini, ja tuntuu että olen umpikujassa lopullisesti. Olen hakenut töitä tauotta, mutta tilanne tyämarkkinoilla on toivoton tällä hetkellä. Todella vaikeaa päästä haastatteluunkaan asti.

      Olen täysin väärässä/epäsopivassa työtehtävässä, ilman asianmukaista perehdytystä ("koska on kiire, täytyy vaan itse opetella") ja teen ylitöitä lähes päivittäin, koska muuten en saa hommiani hoidettua.

      Millä todentaa epäasiallinen kohtelu, jos pomo ei suoraan sano mitään minkä voin nauhoittaa tai osoittaa ulkopuolisille? En ymmärrä miksi hän muuttui minua kohtaan tuollaiseksi; olemme olleet samassa firmassa vuosia ja ihan hyvissä väleissä.

      Lähdenkö jalat edellä kannettuna työpaikasta? Onko tässä mitään järkeä?

      • Anonyymi

        Näillä narsistisilla pomoilla on tarkoituskin tuhota, kiusattu ihminen henkisesti ja fyysisesti, jopa ajaa kiusattu itsemurhan asteelle asti. Näitä narsistisia ihmisiä löytyy joka ammattikunnasta. Opit on ilmeisesti haettu Venäjältä asti, miten ihminen rääkätään ja väsytetään puolustuskyvyttömäksi taistelemaan oikeuksistaan.


    • mieti1

      Sinun pitää mennä juttelemaan henkilöstöpäällikön, luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun kanssa. Yksin jääminen ei auta asiassa.

    • Perspaatti

      Kuka mahtoi olla oli tosi elämän työpaikkakiusaaja Sirpa Polon kirjassa Narsisti esimiehenä. Veikkaan että kyseessä on Eeva-Inkeri Sirelius. Onko tietoa?

    • rokrok2121

      Työntekijöitämme uhkailtiin pomon toimesta sanomalla henkilökuntapalavereissa että,"jos julkaisette julkisuudessa yhde´nkin negatiivisen asian työpaikastanne seurauksena on potkut saman tien "
      Nyt jo muualla oltuani töissä huomasin erään duunarin arvostelut kys. työpaikasta ja näemmä potkuthan siitä oli tullut. Ei mene kunnalla hyvin.

    • FuckIT

      Yhden Helsinkiläisen videovalvontafirman toimitusjohtaja on täysi mulkku. Joka perjantai haukkuu firman työntekijät yhteisessä palaverissa, jossa käydään viikon tapahtumat läpi yhteisesti. Koskaan vika ei ole yrityksen johdossa, vaan työntekijöissä.
      Milloin työntekijät saamattomia ja milloin tekevät vääriä asioita. Syystä tai toisesta olen joutunut kyseisen tyypin silmätikuksi, joten olen syypää kaikkeen, riippumatta siitä olenko ollut firmassa töissä kun liiketaloudelliset virheet on tehty. Toimitusjohtaja ei kuuntele, eikä häntä kiinnosta pätkääkään mitä hänelle koettaa kertoa. Kyseisen henkilön kanssa on mahdotonta työskennellä, sillä edes työhönliittyvistä asioista ei voida puhua ilman että hän hermostuu ja vittuilee. Viimeaikoina tilanne kiristynyt pisteeseen, jossa avoin vittuilu lisääntynyt kyseisen henkilön toimesta ja haukkuu minua nyt yleisesti milloin miksikin tumpeloksi. Alkaa riittää....

    • Roskan_alainen

      Eräälle työhyvinvointialan yrityksessä olevalle talousjohtajalle pitäisi laittaa mekko päälle. Älykkyysosamäärä lähentelee kengännumeroa ja naama muistuttaa kurttuista pilaantunutta luumua, tosin valkoisen väristä sellaista. Harmaan värinen olemus. Niin fyysiseltä olemukseltaan kuin sielultaan. Tuollaiselta turhakkeelta pitäisi evätä henkilöstöjohtamisen pesti, kun ei osaa puuttua työpaikan tilanteeseen ja toimii puolueellisesti. Jotaisi takaisin sinne mistä tulikin; jätealalle! Roska kun on itsekin.

    • Vitun_Paska_Firma

      Tän päivän esimiehet on kyl vitun paskoja selkäänpuukottajia, ainakin moto..siis molonetissä!
      Onneks lähin vittuun siit firmast!

    • ystäväolantakaa

      Entäpä kun kiusaaja/v*******a onkin samalla yrityksen omistaja! Miten tämmöisen kanssa neuvottelet? Jatkuvaa valitusta, nälväämista ja v*******a. Mikään ei mene oikein, kaikki on työntekijöiden syytä ja kukaan ei osaa mitään.
      Kyllä sitten naureskellaan ja irvistellään kun ollaan vailla ylitöihin, joista ei kuitenkaan makseta!

    • epätoivoiskenyt

      Ei mene hyvin minullakaan. Aloitin työelämän reilut 10 sitten, olin säännöllisesti töissä, mutta aina määräaikaisilla sopimuksilla. Yhtiöllä on useita työpisteitä, ja aluksi vihdyinkin siinä missä olin. Mutta sitten jotakin tapahtui. Ylemmän tahon esimies alkoi moittia tekemisiäni, ensin sillon tällöin, sitten yhä kasvavassa määrin kunnes oli saman tekevää mitä tein tai miten, se oli aina väärin. Olin silloin vasta aloittelija joten tein minä virheitäkin, mutta useita kertoja tämä esimies haukkui minut pataluhaksi sellaisistakin asioista joiden kanssa minulla ei edes ollut mitään tekemistä. Siitä huolimatta, jos jokin meni pieleen, syy oli aina minun, riippumatta siitä kuka työn oli tehnyt. Olin yleinen syntipukki.

      Lyhyesti sanottuna esimieheni kohteli minua kuin kynnysmattoa. Loukkauksia, aliarviointia, halventavaa ja nöyryyttävää kohtelua, syrjintää.. Fyysistä väkivaltaa ei esiintynyt eikä edes uhkaa siihen, mutta suunnilleen kaikkea muuta mahdollista kyllä. Yritin puhua asiasta hänen kanssaan, mutta hän sanoi vain, että kritiikkiä täytyy osata ottaa vastaan.

      Muutama työtoverini sanoi minulle, että minun pitäisi tehdä valitus, mutta en uskaltanut. Määräaikaistyöntekijänä pelkäsin, että valituksen myötä en enää saisi töitä, joten purin hammasta ja siedin sen kaiken. Olisi kai voinut pyytää siirtoa toiseen työpisteeseen, mutta pelkäsin, että minulta kysyttäisiin syytä siihen, enkä halunnut kiusaamisesta puhua ettei minulle tulisi sen vuoksi enempää ongelmia.

      Lopulta meillä meni sukset ristiin niin pahasti, että esimieheni lemppasi minut sieltä ja sain siirron toiseen työpisteeseen, ja - yllättävää kyllä - pian sen jälkeen minut vakinaistettiin. Sen jälkeen, n. 10vuotta, olen ollut töissä useissa työpisteissä, joskus hetkellisesti, joskus useamman vuodenkin, ja nyt sain viikko sitten tietää, että minut siirretään takaisin siihen työpisteeseen missä minua kiusattiin. Suurin osa porukasta on vaihtunut, mutta tämä ylemmän tason esimies joka kimpussani oli, on siellä edelleen, nyt astetta korkeammalla jakkaralla. En ole kuullut yhdenkään duunarin sanovan hänestä mitään hyvää, ja tiedän täydellä varmuudella, että hän käy kimppuuni uudestaan. En kestä sitä enää. Silloinen kiusaaminen on vaikuttanut minuun enemmän kuin olen tajunnutkaan, ja ajatuskin siitä, että joudun hänen kanssan samaan paikkaan, tuntuu kestämättömältä.

      Pyysin päästä johonkin - mihin tahansa - toiseen pisteeseen ja kerroin syynkin siihen, mutta yhtiössä ollaan sitä mieltä, että se on minun uusi työpisteeni ja sillä hyvä. Koska minä en aikanaan vienyt asiaa eteenpäin, siitä ei ole mitään todisteita olemassa, joten virallisesti mitään kiusaamista ei koskaan tapahtunut. Olen tehnyt kaiken voitavani päästäkseni sinne menemästä, mutta kun puhuin asiasta yhtiön kanssa, minua lopulta uhattiin oikeustoimilla jos en suostu sinne menemään. Työsopimukseni ei määrittele työpistettäni, joten jos en suostu sinne menemään, se tulkitaan työstä kieltäytymiseksi josta saa kirjallisen varoituksen. Ja minulla on slti työvelvollisuus mennä sinne minne käsketään.

      En tiedä mitä tehdä. Olen niin sressaantunut, etten pysty syömään enkä kunnolla nukkumaankaan, vatsani on sekaisin ja oksettaa koko ajan, ja kotona, kun ei ole mitään erityistä mikä pakottaisi keskittymään johonkin muuhun, minulla on hallitsemattomia itkunpuuskia jotka kestävät kauan.

      Ottaisin loparit hetkeäkään epäröimättä, mutta talouteni ei kestä 3kk karenssia, ja koska yhtiössä on yt: menossa, he eivät (kuulemma) voi edes antaa minulle kenkää ennen kuin neuvottelut on käyty ja toimenpiteistä päätetty. Mutta en pysty olemaan töissäkään näin stressaantuneena. Jos menen lääkäriin ja saan saikkua, joudun myöhemmin sellaiseen työvuoroon missä joutuisin olemaan entistä enemmän tekemisissä tämän kiusaajaesimiehen kanssa.

      Yhtiön työsuojeluvaltuutettu on sellainen lapatossu, että hänen puoleensa on turha kääntyä, hän ei puolusta työntekijöitä ollenkaan, vaan kääntää asiat niin päin, että on työntekijän oma ongelma jos työpaikka ei miellytä. Yritin saada palkatonta vapaata kuukauden, koska tiesin, että toisesta työpisteestä vapautuu silloin paikka. Sitäkään ei yhtiö hyväksynyt. Palkattoman loman perusteeksi ei riitä se, ettei halua mennä johonkin tiettyyn paikkaan töihin.

      Tunnen olevani ansassa eikä ulospääsyä ole. Mitä tässä voi tehdä? Olen joutumassa vangiksi omaan työpaikkaani. Minut pakotetaan sinne vasten tahtoani, mutta taloudellisista syistä en pysty lähtemäänkään. Eikä työntekijöiden hyvinvointi kiinnosta yhtiötä pätkän vertaa. Mitään vedenpitävää selitystä tähän en ole saanut. Asia olisi vain järjestelykysymys, mutta mielivaltaisten periaatepäätösten ja välinpitämättömyyden edessä tavallinen duunari on voimaton.

      Anteeksi pitkän pitkä kirjoitus, oli pakko avautua.

      • LaitaItsellesiVoimaa

        Moi!

        Paha tilanne. Pakko se on kai mennä. Ajattele positiivisemmin ja voimaannutta itsesi: kuvittele, että sinusta on tullut iso ja vahva. Kuvittele kiusaajasi pienemmäksi. Yritä katsoa ohi ja nyökytä kuin et kuulisikaan häntä. Jos työpiste vaihtuu koko ajan niin tsemppaa sen ajan, kunnes saat uuden. Voimia!


    • Liv5medel

      Onko Virtsaska jälleen vauhdissa? Montako kiusattua ja sairauslomalle ajettua on nyt saldossa?

    • 35vuottatyötä

      Suomen työelämän ilmapiiri on nykyään täysin perseestä.
      Töissä kilpaillaan yksilö tasolla darwinistisesta selviytymisestä enemmän kuin tuloksesta.
      Missä vika? Tehokas työntekijä joutuu usein kateellisten vainon kohteeksi, eikä nämä hiekkalaatikko sukupolvet sitten osaakaan tehdä tulosta, kun tekijä äijä vaihtaa firmaa.
      Suomen yritysten ja yhteisöjen suurin tappio on että tämän valittavan, enimmäkseen 70- luvun ,sukupolven on individuaalisen kasvatuksen johdosta annettu tuhota yhteisöllisen työnteon pyhyys. AVI:n olisi syytä uudelleen kouluttaa tämä suomen talouden romahduttanut egoistinen sukupolvi, ja suomen talous voittaisi miljardeja vuodessa.

      • aina.vaan.haukkuja

        Jaahas, taasko meitä 70-luvulla syntyneitä lyödään... 90-luvulla Martin Saarikangas jo haukkui meidät pullamössösukupolveksi... :/


      • Anonyymi

        Sukupolvien erilaisuus näkyy työelämässä selvemmin kuin koskaan. Aihe ei kuulu tälle palstalle, mutta 80-, 90- ja 00-luvuilla syntyneet on kasvatettu varsin eri tavalla tai jätetty kasvattamatta. Monet heistä ovat melkoisia prinssejä ja prinsessoita myös aikuisina. Esim. hoitoalalla nyt vallitseva myllerrys ja työvoimapula ei johdu ainoastaan palkkatasosta (joka todellisuudessa vastaa varsin hyvin työn vaativuutta), vaan siitä, että uudet sukupolvet eivät sopeudu työhön ikiaikaisilla järjestelyillä ja johtamisella. Myös keskinäisiä ristiriitoja ja kiusaamista tulee entistäkin helpommin, koska niin moni kokee tietävänsä asiat muita paremmin.


    • Anonyymi

      Jos et tule toimeen pomon kanssa niin kannattaa vaihtaa työpaikkaa. Varsinkin jos pomo on kateellinen niin kannattaa olla hyvinkin nopea liikkeissään. Se kituuttaminen siellä töissä ja se että toinen yrittää murtaa itsetuntosi ei ole sen arvoista. Masennus voi olla monta vuotta tuon jälkeen ja se pilaa montakin viotta elämästä vaikka et ole enää töissä. Eli terapia tämän jälkeen on paras vaihtoehto

      • Anonyymi

        Pertti pitäsi hakata niin oppisi kunnioittamaan muita ihmisä, tosin Pertin tapauksessa ei auta kuin säännöölinen turpiin veto.


    • Anonyymi

      Siviilikanne vaan jos on näyttöä noinkin paljon liitto voisi maksaa jas on selvä keissi tiedossa.

    • Anonyymi

      Aikoinaan osui käsiin hyvä vihkonen useampi vuosi sitten se oli Postiliiton kustantama jossa oli kertomuksia miten eri tavoin esimies on ollut työpaikkakiusaajana tai mukana alaistensa johonkin työntekijään kohdistuvassa kiusaamisessa. Ei taida nykyiset liittojen opukset ottaa kantaa samalla tavalla konkreettisiin tilanteisiin. Suurin osa julkaisuista mainostaa vain liiton toimintaa mutta puuttuu noi mitä erilaisia tilanteita voi olla ja miten ne lopulta ratkaistiin meni.

    • Anonyymi

      Terveydenhuoltoalalla kiusaajina ovat yleisemmin lääkärit, ylihoitajat ja osastonhoitajat, jotka kiusaavat hoitajia, jopa omia kollegoitaan kohtaan. Lääkärit, ylihoitajat ja osastonhoitajat luovat pelon ilmapiiriä epäpätevällä johtamistaidoillaan. Terveellä itsetunnolla omaava ihminen ei kiusaa toista ihmistä.

      • Anonyymi

        Malmin sairaalan työterveyshuollossa oli tällöin lääkäreinä J. Tuominen, P. Lahdentausta, terveydenhoitaja T. Veikkola ja ylihoitaja A -L. Lyytinen. Heidän käytöksensä oli epäammattimaista käytöstä työtekijöitä kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Malmin sairaalan työterveyshuollossa oli tällöin lääkäreinä J. Tuominen, P. Lahdentausta, terveydenhoitaja T. Veikkola ja ylihoitaja A -L. Lyytinen. Heidän käytöksensä oli epäammattimaista käytöstä työtekijöitä kohtaan.

        Eivät ole enää työelämässä onneksi kiusaamassa työntekijöitä. Ovat eläkkeellä. 2000 - luvulla ei puututtu työpaikkakiusaamisiin. Eiköhän heillekin ollut omat ohjastajansa.


    • Anonyymi

      Työpaikkakiusaaminen pitäisi saada rikoksen alaiseksi teoksi ja tehdä lakialoite eduskunnassa. Sakkoja ja jopa vankeutta kiusaajille, eiköhän loppuisi toisen ihmisen Kiusaaminen.

    • Anonyymi

      Terveydenhuoltoalalla kiusaajina yleensä ovat ylihoitajat, lääkärit ja osastonhoitajat, jotka kiusaavat hoitajia, jopa omia kollegoitaan. Lääkärit, ylihoitajat ja osastonhoitajat luovat pelonilmapiiriä epätevällään johtamistaidoillaan. Terveellä itsetunnolla omaava ihminen ei kiusaa toista ihmistä. Tämä on tosiasia.

    • Anonyymi

      Malmin sairaalassa kiusattiin hoitajia ja joitakin laitoshuoltajia johdon toimesta. Kiusaamiseen osallistuivat eräät lääkärit, ylihoitajat ja osastonhoitajat. Kisaamiseen osallistui jopa työterveyshuolto. Työterveyshuolto on vain työnantajan käsikassara. Liikelaitoksia. Ei saanut puuttua johtamisen taitoon tai henkilöstömitoitukseen mm. Kaikki epäkohdat olisi pitänyt ĺaittaa piilon päivänvalolta

    • Anonyymi

      Jos saat paskaa kohtelua työpaikallasi ja koet olevasi kiusattu ja eristetty niin ainoa toimiva tapa on lähteä lätkimään. Vielä lisäyksenä että oli sitten kyse mistä tahansa elämänalueesta tai harrastuksista niin jos ihmiset eivät osaa käyttäytyä niin pois lähteminen on ainoa tapa vaikuttaa omaan elämäänsä.

      Vaikka se tuntuu niin rahallisesti tai muutoinkin vaikealta niin ei auta kun ne ihmiset eivät muutu ja ne eivät lähde pois siitä paikasta koskaan.

      • Anonyymi

        Kyllä näin on näreet. Kiusaajat eivät oikeasti opi mitään. Itse voi vaikuttaa oman elämänsä laatuun jättämällä oppimattomat taakseen ja kerätä itsensä uudelleen kasaan.


    • Anonyymi

      Kela toimii myös kiusaajana yhdessä työnantajan kanssa.. Kelassa on lainvastaisesti toimivia lääkäreitä ja virkamiehiä, jotka eivät noudata Suomen antamia lakeja. Polkevat kansalaisten perusoikuksia. Rikkovat perustuslakia ja ihmisoikeuksia. Miten työnantaja ja Kelan lääkärit voivat kävellä yli yksityisen lääkärin antamat lausunnot ja todistukset? V- kaupungilla ja H- kaupungilla toimitaan näin, että työterveyslääkäreitten lausunot ovat oikeita lausuntoja. Yksityisten lääkäreiden antamat lausunnot ovat heidän mielestään vessapaperia. Kun ei ole työterveyshuollon lääkärin antama lausunto, niin se ei kelpaa Kelalle, vaan sen pitää olla nimenomaan työterveyshuollon lääkärin kirjoittamat todistukset/ lausunnot, jotka heille kelpaavat. Työnantajan ja Kelan kanssa ennakkoon sovitut ja ostetut lausunnot kelpaavat, koska halutaan hankala työntekijä ennakoivasti eläkkeelle eli eliminoida yhteiskunnan ulkopuolelle ajatellen rikollisten etua. Työnantajan etua.

      • Anonyymi

        Tosi kurjaa mitä kuvailet. Eli onko muillakin sama käsitys että Suomessa työterveyslääkärit eivät ole puolueettomina vaan ottavat työantajan puolta tälläisissä kiista/ kiusaaja asioissa? Eihän siinä ole mitään järkeä että työnantajalla on tällainen valta-asema etteivät työntekijät voi edes käydä omavalintaisella lääkärillä ja hakea apua itselleen. Työnantajalla ja työterveyslääkäreillä on yhteistyösopimus ja näin ollen liiketoimintaa keskenään joten luonnollisesti ne ajavat työantajan asiaa eikä kiusattua työntekijää. Miksi tätä asiaa ei huomioida jossakin työlaissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi kurjaa mitä kuvailet. Eli onko muillakin sama käsitys että Suomessa työterveyslääkärit eivät ole puolueettomina vaan ottavat työantajan puolta tälläisissä kiista/ kiusaaja asioissa? Eihän siinä ole mitään järkeä että työnantajalla on tällainen valta-asema etteivät työntekijät voi edes käydä omavalintaisella lääkärillä ja hakea apua itselleen. Työnantajalla ja työterveyslääkäreillä on yhteistyösopimus ja näin ollen liiketoimintaa keskenään joten luonnollisesti ne ajavat työantajan asiaa eikä kiusattua työntekijää. Miksi tätä asiaa ei huomioida jossakin työlaissa?

        En ole todennäköisesti ainut uhri tässä maassa? Työterveyslääkärit eivät ole puolueettomia, samoin Kela. Toimivat keskenänsä, heillä on yhteistyösopimus ja näin ollen ajavat työntajan etua. Työterveyshuollot ovat vain liikelaitoksia, eivät aja työntekijöiden etua. Kysyt miksi tätä asiaa ei huomioida jossakin työlaissa? Hyvä kysymys! Toivottavasti joku asiantuntija ottaa asian esille. Eduskuntaan tehdä lakialoite työntekijän oikeuksista itse valita lääkärinsä. Potilaan itsemääräämisoikeus on laissa määritelty. Kusettajille pitää laittaa hanttiin. Minä laitoin hanttiin, en suostunut heidän pomputteluihinsa. Kaiken kokenut! Hyvin olet oivaltanut asian. Kiitos kun olet ottanut kantaa kirjoitukseeni. Haluankin keskustelua tästä aiheesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole todennäköisesti ainut uhri tässä maassa? Työterveyslääkärit eivät ole puolueettomia, samoin Kela. Toimivat keskenänsä, heillä on yhteistyösopimus ja näin ollen ajavat työntajan etua. Työterveyshuollot ovat vain liikelaitoksia, eivät aja työntekijöiden etua. Kysyt miksi tätä asiaa ei huomioida jossakin työlaissa? Hyvä kysymys! Toivottavasti joku asiantuntija ottaa asian esille. Eduskuntaan tehdä lakialoite työntekijän oikeuksista itse valita lääkärinsä. Potilaan itsemääräämisoikeus on laissa määritelty. Kusettajille pitää laittaa hanttiin. Minä laitoin hanttiin, en suostunut heidän pomputteluihinsa. Kaiken kokenut! Hyvin olet oivaltanut asian. Kiitos kun olet ottanut kantaa kirjoitukseeni. Haluankin keskustelua tästä aiheesta.

        Työterveyshuolto on tosiaan työnantajaosapuolen palveluskoira täysin, meni sellaiseksi silloin, kun se vastuu siirrettiin yksityisille sektoreille.
        Kun oli valtion/kaupunkien sekä kuntien vastuulla, niin silloin nyt ainakin jonkunverran pidettiin työntekijöiden puolta ja heistä huolta.
        Moni tuntemani pienyrittäjä sanoi jo tuolloin, kun siirtyi julkiselta puolelta pois, että nyt meni metsään.


    • Anonyymi

      Akateeminen mädännäisyys on uhkaksi yksilölle ja yhteisölle. Uniformu on paras piilopaikka, jonka taakse on hyvä kätkeytyä. Nykypäivän lääkärit ovat rahakirstun vartioita ja oman kukaronsa täydentäjiä. Kansa kuuntelee miellään kaikenmaailman sadunkertoja, vaikka kamelin paikassa vyötäisiään myöten polkien ja totuudenpuhujat hirtetään ennen puoltapäivää. Hyvää joulua vuodelle 2023!

      • Anonyymi

        Työpaikkakiusatut Hyvää uuttavuotta 2023.


    • Anonyymi

      Jouduin työnantajani Helsingin kaupungin taholta vainon ja työpaikkakiusaamisen uhriksi 1996- 2000 alkupuolelle asti. 2003 menin Vantaan kaupungin palvelukseen. Vainoaminen ja kiusaaminen alkoi uudestaan 2010 ja 2014. Vainoojina olivat osastonhoitaja, terveydenhoitaja ja lääkäri, samoin Helsingin kaupungin vainoojat ja kiusaajat olivat työterveyshuollossa, terveydenhoitaja ja lääkärit. Malmin sairaalan työterveyshuolto. Lääkäri oli mustamaalannut minua, jopa liittoni lakimiehelleni. Lääkäreiden käytös oli epäasiallista käytöstä. 19.10.2014 toimeksiantaja kuoli äkillisesti sairauskohtaukseen Loimaalla maaseutukodissaan. Tällöin loppui kiusaamiseni ja vainoamiseni. Juristi. Juristin sukulainen huuteli minulle, et vieläkö sulla on se työpaikka jäljellä? Jäin eläkkeelle 68- vuotiaana 42 vuotta palvelleena. Ei heillä ollut mitään syytä vainota minua. Raha oli ainoa motiivi ja omaisuuteni. Kyseinen juristi oli verkostoitunut työterveyshuollon kanssa saadakseen minut taloudellisiin vaikeuksiin ja työttömäksi. Likaista peliä.

      • Anonyymi

        Pahojen ihmisten kuolema on pelkkää plussaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahojen ihmisten kuolema on pelkkää plussaa.

        Se on juuri näin! Pahat ihmiset sahaavat omaa oksaansa altansa pois! Heidän oma kehonsa ei jaksa kantaa sitä pahuuden kuormaansa. Se syö heitä fyysisesti ja psyykkisesti, kunnes kuolema korjaa pois. Se on plussaa vain. Ihmisten pitäisi elää sovussa, sillä elämä on muutenkin niin lyhyt noin 80 - vuotta vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on juuri näin! Pahat ihmiset sahaavat omaa oksaansa altansa pois! Heidän oma kehonsa ei jaksa kantaa sitä pahuuden kuormaansa. Se syö heitä fyysisesti ja psyykkisesti, kunnes kuolema korjaa pois. Se on plussaa vain. Ihmisten pitäisi elää sovussa, sillä elämä on muutenkin niin lyhyt noin 80 - vuotta vain.

        Ensin on tuomari, sitten on juomari ja sen jälkeen viemäri. Aina joukkoon mahtuu niitä ammattinsa lokaajia, jotka pilaavat koko ammattikunnan maineen. Likaisia juristeja ja likaisia lääkäreitä, sillä heillä on hämärtynyt oikeudentaju, oikean ja väärän suhteen.


    • Anonyymi

      Jos irtisanoo itsensä, eikä uutta työtä ole, on työkkärin karenssi nykyisin 45 arkipäivää. Mikäli suinkin tulee tuon ajan toimeen ilman tuloja, ei kannata jäädä ihmettelemään paskaa menoa työpaikalla. Lopputilin yhteydessä maksetaan tai ainakin kuuluisi maksaa pitämättömät lomat ja ylityöt rahana, joten viimeinen tili on yleensä tavanomaista suurempi.

      Karenssi tulee käytännössä automaattisesti, ellei todistettavasti ole joutunut fyysisen väkivallan uhriksi työpaikalla ja tehnyt siitä rikosilmoitusta.

      • Anonyymi

        Orpon ja Purran siivittämänä leikataan mm. Työttömyysturvaa! Työntekijöiden etuja kavennetaan ja heikennetään. Ei ole itsestään selvää, että saa uuden työpaikan tilalle, kun Suomi on taantumassa taloudellisesti 90 - luvun tasolle.


    • Anonyymi

      Suomi on rasistinen maa ja työpaikkakiusaaminen on yleisempää Suomessa. Täällä ei ole sananvapautta tasapuolisesti kaikille. Jos kerrot totuuden asioista, niin aletaan vainoamaan ja uhkailemaan. Paskoja ja kateellisia ihmisiä nämä suomalaiset. Heikolla itsetunnolla varustettuina. Liian sisäsiittoista kansaa.

    • Anonyymi

      Terveydenhuoltoalalla on epäteviä johtajia, jotka kuormittavat henkisesti hoitajia ja lääkäreitä. Ylihoitajat ja osastonhoitajat pitäisi laittaa johtamiskoulutukseen. Esimiehillä ei ole johtamisentaitoja, heidän johtamisensa on keskiaikaista johtamista. Uhkaillaan, alistetaan, nöyryytetään ja hoitajien ammattitaitoa ei arvosteta.. Ei puututa työpaikkaongelmiin, työnkuormitukseen, työturvallisuuteen ja työpaikkakiusaamisiin. Palkkaus on huono! Siksi on Hoitaja pula!

      • Anonyymi

        Lääkärit myös kiusaavat toisiaan. Heillä on valtataistelua keskenänsä. Ovat kateellisia toisiaan kohtaan. Kiusaamista esiintyy ylhäältä alaspäin epäpätevän huonon johtajuuden takia. Lääkäreilläkin voi olla mielenterveysongelmia ja omat paineensa.


    • Anonyymi

      Pentuna ollut tiukka pipo päässä ja vähän ollut leikkikaluja! Ankee elämä! Sit kostaa omaa ankeeta elämäänsä toisille kiusaamisen kautta!!

      • Anonyymi

        Pentuna ollut liian konservatiivista, vaadittu liikaa ja pipo on ollut liian kireällä. Nyt vanhemmiten voi hieman löysätä, hih :)


    • Anonyymi

      Nämä työpaikkakiusaajat tietävät tasantarkkaan, että mihin ryhtyvät toisen ihmisen itsetunnon tuhoamiseen, josta voi olla vakavia seuraamuksia. Uhri voi sairastua fyysisesti ja psyykkisesti, jopa ajaa uhrin riistämään hengen itseltään oman käden kautta. Mielestäni tällöin on murharyhmäläisyys kyseessä keinoja kaihtamatta. Koulukiusaaminenkin lähtee omien vanhempien asenteista, jotka sittemmin heijastuvat myöhemmin työelämään aikuisena. Tunsin erään naislääkärin hän joutui kollegoidensa ajojahdin kohteeksi. Naislääkäri teki itsemurhan työpaikkakiusaamisen uhrina. Helvetin hienoa tuhota toisen ihmisen ihmisyys ja elämä. Sairauden tunnottomia, jotka tarvitsevat itse terapiaa ongelmiinsa. Terve ihminen terveellä itsetunnolla ei kiusaa toisia ihmisiä.

    • Anonyymi

      Työsyrjintä: raskaana olevia hoitajia työsyrjitään terveydenhuoltoalalla. Hoitajan työsopimusta ei saateta jatkaa, jos esimies saa sen tietoisuuteensa. Täten esimies syyllistyy työsyrjintään ja työpaikkakiusaamiseen. Rikkoo työsyrjintä ja tasa-arvolakia. Onko muilla aloilla ilmennyt samankaltaista syrjintää kuin terveydenhuoltoalalla? Mistä juontuu tällainen keskiaikainen hallintopolitiikka?

      • Anonyymi

        Kyllä tätä tapahtuu joka alalla, missä vain on nuoria naisia. Ainakin 90-luvulta lähtien on ollut maan tapa, ettei nuoria naisia vakinaisteta, koska saattavat ryhtyä sitten lapsentekoon. Ehkä päättäjät ajattelevatkin, että suomalaiset tehkööt töitä, otetaan maa täyteen ulkomaalaisia, jotka keskittyvät lastentekoon.


    • Anonyymi

      Syrjiikö työnantajat maahanmuuttajaäitejä jos suunnittelevat synnyttää Suomessa lapsia? Nyt syntyvyys on laskenut Suomessa alhaiselle tasolle. 1982 laskin, että vuonna 3000 on vain yksi Suomalainen sataa ulkomaalaista kohti eli 1/ 100. 2067 syntyy viimeinen kotikutoinen suomalainen. Jos olisin kertonut vuosia sitten, niin kukaan ei olisi uskonut laskelmaani. Nyt voisi käyttää tekoälyä hyväksi laskennassa ja mitä eväitä olisi valtiovallalla kehittääkseen perhepolitiikkaansa oikeasuuntaisesti. T. PML

    • Anonyymi

      Kun esimies kiusaa alaistaan, niin työkaverit menevät kipsiin. Kukaan ei uskalla puolustaa sitä kiusattua. Näin on hoitotyössä. Kaikki vaikenevat ja kääntävät katseensa etteivät vai itse joudu esimiehen silmätikuksi. Liittokin on tosi naurettava vaihtoehto. Ei heistä juurikaan apua ole kun kysymyksessä esimies. Diipadaapaa siinä puhutaan ja se kiusattu ei saa muuta kuin pahan mielen vielä siitäkin. Kun esimies kiusaa, niin olet mennyttä. Hoitoalalla se on yleensä esimies. Ei auta liitto, eikä mikään.

    • Anonyymi

      Kun esimies kiusaa alaistaan, niin työkaverit menevät kipsiin. Kukaan ei uskalla puolustaa sitä kiusattua. Näin hoitoalalla. Hoitoalalla se on yleensä esimies. Ei liitto, eikä mikään auta. Pitää paikkansa. Jopa työterveyshuolto myös syyllistyy kiusaamiseen yhdessä esimiehen kanssa. Sekin pitää paikkansa. Kokemusta on. Kiusatun tulee tehdä kiusaamisestaan julkinen. Pitää päiväkirjaa, tallentaa käydyt puhelut ja kolmikantakeskustelut kännykkäänsä ja tehdä niistä muistiot sanasta sanaan ja lähettää ne esim. Alue- hallintovirastoon, kun tekee heistä kantelun. Kolmikantakeskustelut/ esimies; kiusattu älä mene koskaan yksin heidän järjestämiinsä palavereihinsa. Ota tukihenkilöt mukaasi. Työnantaja pelkää tällöin menettävänsä kasvonsa, jos tulee mukaan ulkopuolisia henkilöitä, heidän järjestämiinsä palavereihinsa. Kova kovaa vastaan, ei pidä alistua heidän lainvastaiseen toimintaansa. Sosiaali- ja terveydenhuolto ja opetusala, jossa raportoidaan kiusaamista kaikkein eniten. 3,5 - 6% eli 100 000- 140 000 henkilöä joutuu kiusaamisen kohteeksi. 30- 40 prosenttia ovat lähiesimiehet kiusaajana.

      • Anonyymi

        Esimieheksi pääsee narsistiset muiden simputtajat


      • Anonyymi

        En ole hoitoalalla, mutta ihan saman havainnot olen joutunut tekemään.

        Työnantajat/esihenkilöt seuraavat somekanavia ja nettifoorumeita, kerrotaanko siellä heidän perseilyistään tunnistettavasti. Keskusteluita jopa poistatetaan, ettei maine tahriintuisi. Kuitenkin viesti kulkee vanhalla menetelmällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole hoitoalalla, mutta ihan saman havainnot olen joutunut tekemään.

        Työnantajat/esihenkilöt seuraavat somekanavia ja nettifoorumeita, kerrotaanko siellä heidän perseilyistään tunnistettavasti. Keskusteluita jopa poistatetaan, ettei maine tahriintuisi. Kuitenkin viesti kulkee vanhalla menetelmällä.

        Hoitoalalla ahdinko Helsingin kaupungilla on johtamisongelma joka alueella, siksi se on ala-arvoinen työnantajana. Helsingin kaupungin johtaminen kuntoon. Kun poistetaan epäpätevät johtajat ja tilalle lakia noudattavat ihmiset pätevät ihmiset. Onko vallan käyttö niin tärkeää, että se ohittaa kaiken mun jopa ammattiylpeyden ja inhimillisyyden? Sylttytehtailu ja hyssyttelyn kulttuuri sinetöidään julkisessa keskustelussa. Vetelähousuiset johtajat johtavat alaisiaan pelolla ja uhkailujen kautta, joilla voidaan peittää ongelmia epäpätevää johtamisen kulttuuria. Sama jatkuu ja mikään ei muutu. Hoitajien ei anneta puhua julkisesti selkokielellä epäkohdista, vaan epäkohdat pitäisi siivota maton alle piiloon päivänvalolta. Työnantajalla ei ole oikeutta kieltää työntekijää puhumasta omista kokemuksistaan, jotka koskevat häntä. Valviran havaintojen mukaan mm. Kotihoidon palveluissa on koko maassa useita kehittämistarpeita. Katsokoon Helsingin kaupungin johto- ,esimies E. Sandelin itseään peilistä kehittämisjohtajina kotipalveluissa. Omaisten ja hoitajien antamat palautteet eivät ole positiivisia palautteita johdolle. Iltasanomien 28.12 . 2023 haastattelu ja palautteista saa sellaisen kuvan, että mitä on johtaminen nykypäivänä terveyden huollossa, jossa laiminlyödään ikäihmisen potilasturvallisuutta. Meneekö kirjoitukseni tunteisiin. Kokemusta on eri hoitokulttuurista. Olen tehnyt hoitotyötä 42 - vuotta ja nähnyt monenlaista johtamiskulttuuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitoalalla ahdinko Helsingin kaupungilla on johtamisongelma joka alueella, siksi se on ala-arvoinen työnantajana. Helsingin kaupungin johtaminen kuntoon. Kun poistetaan epäpätevät johtajat ja tilalle lakia noudattavat ihmiset pätevät ihmiset. Onko vallan käyttö niin tärkeää, että se ohittaa kaiken mun jopa ammattiylpeyden ja inhimillisyyden? Sylttytehtailu ja hyssyttelyn kulttuuri sinetöidään julkisessa keskustelussa. Vetelähousuiset johtajat johtavat alaisiaan pelolla ja uhkailujen kautta, joilla voidaan peittää ongelmia epäpätevää johtamisen kulttuuria. Sama jatkuu ja mikään ei muutu. Hoitajien ei anneta puhua julkisesti selkokielellä epäkohdista, vaan epäkohdat pitäisi siivota maton alle piiloon päivänvalolta. Työnantajalla ei ole oikeutta kieltää työntekijää puhumasta omista kokemuksistaan, jotka koskevat häntä. Valviran havaintojen mukaan mm. Kotihoidon palveluissa on koko maassa useita kehittämistarpeita. Katsokoon Helsingin kaupungin johto- ,esimies E. Sandelin itseään peilistä kehittämisjohtajina kotipalveluissa. Omaisten ja hoitajien antamat palautteet eivät ole positiivisia palautteita johdolle. Iltasanomien 28.12 . 2023 haastattelu ja palautteista saa sellaisen kuvan, että mitä on johtaminen nykypäivänä terveyden huollossa, jossa laiminlyödään ikäihmisen potilasturvallisuutta. Meneekö kirjoitukseni tunteisiin. Kokemusta on eri hoitokulttuurista. Olen tehnyt hoitotyötä 42 - vuotta ja nähnyt monenlaista johtamiskulttuuria.

        Onko vallakäyttö niin tärkeää, että se ohittaa kaiken muun ammattiylpeyden ja inhimillisyyden? Helsingin kaupungin johtaminen kuntoon, kun poistetaan epäpätevät johtajat ja tilalle kunnolliset osaavat ja lakia noudattavat ihmiset. T, PML


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko vallakäyttö niin tärkeää, että se ohittaa kaiken muun ammattiylpeyden ja inhimillisyyden? Helsingin kaupungin johtaminen kuntoon, kun poistetaan epäpätevät johtajat ja tilalle kunnolliset osaavat ja lakia noudattavat ihmiset. T, PML

        Onko vallan käyttö niin tärkeää, että se ohittaa kaiken muun ammattiylpeyden ja inhimillisyyden? Haipro - ilmoitukset eivät johda mihinkään, ei niitä kukaan vaivaudu edes lukemaan, jos lukevat, niin hoitajiahan siitä syyllistetään. Sama jatkuu ja mikään ei muutu. Epäkohtiin ei puututa, eikä niihin haeta ratkaisuja. Mm. potilasturvallisuuden näkökulmasta katsottuna ongelmana. Haipro on tehty sitä varten, että pureudutaan vallitseviin ongelmiin johdon kautta ja haetaan yhteiset pelisäännöt jotta kyseiset virheet eivät toistuisi. Hoitajat eivät uskalla tehdä haipro-ilmoituksia koska pelkäävät, että heitä mustamaalataan ammattitaidottomina hoitajina ja täten heidän uransa voi mennä katkolle, jos tuovat julkisuuteen johtamisen epäasiallista hoitokulttuuria. PML


    • Anonyymi

      Suomalainen työelämä on mielisairaiden ja kusipäiden hallussa, siellä erottuu tavis joukosta ja alkaa sairastuminen kun ympärillä vallitsee huono työilmapiiri ja huonon johtamisen kulttuuri.

      • Anonyymi

        Nimenomaan se on huonon johtamisen kulttuuri, joka luo epävarmuutta ja huonoa työilmapiiriä. Olen työskennellyt terveydenhuolto alalla 42 v. Esimiehet kiusaavat alaisiaan useimmiten, koska eivät ole tehtäviensä tasalla ja heillä on johtajuus kateissa. Hierarkista vanhoillista johtamista. Terveyden huoltoalalla esiintyy kiusaamista eniten tilastollisesti.


      • Anonyymi

        Miten näin onkin voinut käydä? Painotetaanko rekryissä vääriä asioita? Esimiehet ovat jonkinlaisia puhuvia päitä, joilta voi odottaan mitä tahansa. Melkein henkensä puolesta joutuu pelkäämään.


    • Helpommalla pääset irtisanot itsesi ja elät säästeliäästi karenssin ajan. Toisaalta, voit myös etsiä itsellesi uuden työpaikan, vaikka olet vielä edellisessä paikassa tai karenssissa.

      • Anonyymi

        En ole työelämässä enää, ajattelen nuoria ihmisiä työelämässä, kun joutuvat kärsimään henkisestisairaiden epätevien johtajien takia. Onko se ratkaisu, kun alistuu kusipäitten pompotteluun?


    • Anonyymi

      Esimieheni pakottaa käyttää essua töissä ja pakottaa pitää paidan housuissa jos mul ei oo paita housuissa alkaa lääppiä ja alkaa laittaa paitaani housuu kaikkien nähden pomoni kuormittaa minua hirveesti ja keksii koko ajan lisää töitä mul ja palkka pysyy samana

    • Anonyymi

      pomo panee yhteistyö kaveria? Marja on vähän yksinkertainen. ei helvetti mikä blondy kun luulee että vaikka mies panee sitä että sellaista ottaisi kukaan mies edes tyttö ystäväksi totta kai sellainen nainen kuin tämä Marja jää vain pano kaveriksi.
      ja kaverina olen kyllä sanonut Marjalle ettei tuo mies kunnioita sinua kuin omaa vaimonasakaan enempää vaikka mies onkin turkkilainen ei se tee siitä mitään super hyvää miestä mutta ymmärrän kyllä Marjaa kun mies maksaa sille laksuja ja yn muuta.Täytyyhän siitä pankosta maksaakin .....
      Pillittää miehelle kun haluaa enemmän ja haaveilee että sen miehen vaimo kuolee ja sitten he muuttaa yhteen ja mies ei suostu kuin pano kaveriksi. Kaverina säälin kun kaverini ei ymmärrä että hän ei kelpaa kuin panoon .... marja luulee että tämä mies välittää siitä ?? Mies ostaa sen pikku yrityksestä tavaroita ja käy panemassa ?? eikö ole vähän sairasta touhua ?? tällaista karjaalla ?? marja itkee usein mulle kun tuo mies ei halua erota ?? Miehellä kun on karjaalla metalli yritys niin ymmärrän kyllä marjan haaveilua. olisi kaikki alsku huolet ohi
      Miksi naiset suostuu tällaiseen. ?? Eikö naisilla ole mitään kunnioitusta itsestänsä??
      Tämä nainen on muutenkin vähän yksinkertainen

      • Anonyymi

        Mies näyttää olevan aivan tyypillinen pukki. ja nainen horo. maksukin suoritetaan panosta


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3774
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1861
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1404
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1285
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      951
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      900
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      893
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      870
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      858
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe