Vapaa kuvaus

S = (1/µ₀) E × B

Aloituksia

11

Kommenttia

629

1. Kas,+aloitusviesti+on+näköjään+vaivaiset+16+vuotta+vanha.+No,+vastaukset+ovat+edelleen+samat+kuin+mitä+olisivat+tuolloin+olleet.+Valosaaste+on+välissä+lisääntynyt+ja+digijärkkärien+hinta+tullut+alas.
  2. Riippuu+kovasti+mitä+amatöörille+mahdollista+tähtitieteen+osa-aluetta+aikoo+harrastaa+ja+millä+intensiteetillä.+Aluksi+kannattaisi+lukea+mitä+aiheesta+on+suomeksi+kirjoiteltu+eli+käytännössä+Ursan+julkaisemat+kirjat+läpi.+Samalla+voisi+katsella+ympäristöään+"sillä+silmällä"+eli+löytyykö+lähiseudulta+harrastajien+kerhoa+tai+jotakin+havaintojen+tekemisen+kannalta+otollista+paikkaa+(vähän+valosaastetta+ja+hyvä+näkyvyys+kiinnostaviin+suuntiin).Löytyykö+mahdollisesti+digijärkkäri,+ja+siihen+minkäänlaista+teleobjektiivia?Löytyykö+kiikareita,+mielellään+isolinssisiä+ja+suurennokseltaan+10+...+20+paikkeilla?Kaukoputkiin,+kameraan,+objektiiveihin+ja+muuhun+rekvisiittaan+voi+upottaa+rahaa+määrättömästi.+Kannattaa+ensin+kokeilla+jonkun+toisen+laitteilla+haluaako+itse+lähteä+hankkimaan+tai+rakentelemaan+itselleen+havaintovälineitä.+Kirja+T+u+r+n++L+e+f+t++A+t++O+r+i+o+n++on+kiva+apu+kiinnostavien+kohteiden+etsimiseen.+Myös+keskusteluryhmät+netissä+auttavat+eteenpäin+harrastuksen+pariin.+Alan+suomenkielinen+perusoppikirja+on+kirjastosta+eri+painoksina+löytyvä+tiiliskivi+Tähtitieteen+perusteet.Jotkut+keskittyvät+kaukoputkien+rakenteluun+jopa+itse+hioen+omat+peiliteleskoopin+peilinsä.+Toiset+taas+ryhtyvät+harrastamaan+tähtikuvausta+tai+meteoriittien+bongailua,+asteroidien+bongausta,+planeettojen+kuvaamista,+Kuun+kuvaamista...+Vaihtoehtoja+riittää+paljon+enemmän+kuin+mitä+sinulla+käytännössä+tulee+olemaan+aikaa+niihin+perehtyä.Ota+välitavoitteeksi+se,+että+tunnistat+tavallisimmat+tähtikuviot+ja+helpoimmin+nähtävät+kohteet+taivaalta.+Kokeile+saatko+itse+kuuttomana+yönä+pimeässä+paikassa+Andromedan+galaksia+näkyviin+pelkästään+paljaalla+silmällä+katsottuna+vai+tarvitsetko+siihen+kiikaria+avuksi+kuten+minä.
  3. Kirjoitin+pakonopeudesta+aiemmin+vastauksen+joka+sopii+edelleen+tähän.http://keskustelu.suomi24.fi/t/14809168/pakonopeus-maan-vetovoiman-kumoamiseksi-on#comment-89495181Avaruuteen+voi+kiivetä+erilaisilla+nopeuksilla+saavuttaen+saman+lopputuloksen.+Pakonopeus+on+se+nopeus,+jolla+kappale+pääsisi+karkuun+Maapallon+vetovoimasta+ilman+mitään+muuta+apua.Maapallolta+pääsee+karkuun+ihan+millä+tahansa+nopeudella,+jos+se+aina+jossakin+välissä+saa+rakettimoottorilla+aikaan+hieman+työntävää+voimaa+ulospäin.+Kun+moottori+on+tehnyt+nostotyötä+yli+62.7MJ+jokaista+nostettavaa+kilogrammaa+kohti+on+kappaleella+riittävästi+liike-energiaa+paetakseen+Maapallon+gravitaation+piiristä.Nousunopeus+Maapallolta+voi+siis+olla+vaikkapa+0.1+metriä+sekunnissa,+kunhan+rakettimoottori+antaa+koko+ajan+enemmän+energiaa+kuin+mitä+kuluu+gravitaatiokentässä+nousemiseen+ylöspäin.