Vapaa kuvaus

Ex-koditon, eronnut psykoosidiagnoosin saanut normijätkä.

Aloituksia

10

Kommenttia

208

1. Kannattaa+muistaa+että+skitsofreenikkoja+ja+psykoosin+kanssa+eläviä+on+yhtä+moneen+junaan+kuin+on+ihmisiä.+Kaikki+käsittelee+ne+asiat+omalla+tavallaan+joten+kannattaa+antaa+todella+paljon+painoarvoa+henkilöön+tutustumiseen.Mulla+oli+psykoosi+ja+sinä+aikana+yks+nainen+ihastu+muhun+vähän+pahemmin,+en+tiedä+oliko+ainoa.+Eihän+se+menoa+haitannut+vaikkei+siitä+mitään+tullut,+nykyään+oon+paljon+terveempi+ja+ihan+eri+valmiudet+käsitellä+niitä+"harhoja",+joten+siltä+osin+kaikki+kunnossa.En+koe+että+psykoosi+vaikuttaa+mun+ihmissuhteisiin+muutenkaan,+näin+oireettomana+ainakaan.+Jos+tulee+pahempia+oireita,+voin+hyvin+eristäytyä+muutamasta+päivästä+pariin+tuntiin,+ei+muuta.+Ja+ehdottomasti+kumppanille+kerron,+koska+oon+koko+paketti,+ei+musta+voi+ottaa+vaan+parhaita+puolia.
  2. Mä+autoin+yhtä+tyyppiä+pitkään+kun+ajattelin+että+hän+sais+elämänsä+jossain+vaiheessa+raiteilleen+kun+tukis+tarpeeks.+Vaan+ei.+Vuosia+meni,+mulla+koko+ajan+rahat+tiukalla+sen+takia+vaikka+kävin+kokopäivätyössä+ja+oli+pienet+menot.Kannattaa+pikkuhiljaa+tajuta+että+et+voi+auttaa+toisia+ihmisiä+jos+ei+ne+ite+ota+itteensä+niskasta+kii.+Ja+toi+auttaminen+mitä+sä+teet+kuulostaa+vielä+pahemmalta+mitä+mä+tein,+kuulostaa+siltä+että+tarjoat+vain+hetken+apua+etkä+mitään+pysyvää+millä+mies+sais+elämänsä+kasaan.+Sama+olla+auttamatta+jos+on+vaan+joku+hetken+apu,+ellei+ole+oikeasti+nälissään+ja+nuorempi+henkilö.+Vanhempien+ihmisten+pitäis+jo+tajuta+miten+selvitä+elämässä...+ja+voihan+niille+sanoo+suoraan+että+millä+aiot+saada+elämäs+kuntoon,+kerjäämisellä?