Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. JOS uskoontulossa olisi kyse vain jostain elämän lisäbonuksesta, ei olisi pakko tulla uskoon. Mutta nytpä on niin, että Jeesus omistaa meidät kaikki ja vaatimalla vaatii meitä tulemaan uskoon - tahtoo kadonneen omaisuutensa takaisin. Jeesus on värvännyt uskovat tiedottamaan ja toimimaan . . .

Luuk. 14:23
    Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;

Kyllä Herra itse sitten erottelee ulos ne, jotka ovat mukana lompakolla tai näön vuoksi - eivät sydämestään. Täällä maan päällä on meidän helppo perustella toisellemme, miksi juuri minä olen jäännöskansaa, mutta jos jäämme Herran edessä sanattomiksi, emme ole jäännöskansaa . . .

Matt. 22:
    10 Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
    11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
    12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
    13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
    14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

Omasta vapaasta tahdostani en olisi Jeesuksen opetuslapsi, tämä on armoa.

Antti,
    pakkopelastettu
  2. [][] Ellen G. Whiten palvelutyössä. Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta. Ne myös ilmaisevat selvästi, että Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava. [][]

Useimmilla kirkkokunnilla on johtotähtensä ja monilla uskovilla on oppi-isänsä. Minulle Martin Luther on merkittävin sananselittäjä. Lutherin kirjolitukset ovat enimmäkseen ajattomia, mutta minun mielestäni EGW:n useat tekstit ovat vanhentuneet opetuskelvottomiksi. Kuten se ennustus, että englanti valloittaa Amerikan ja kuitenkin vain englanninkieli sen teki. EGW:n arvovaltaisuus ei minuun nähden ole kovinkaan suuri, sillä hän ei nähnyt Israelin uutta tulemista ja pysymistä, vaikka se hyvin paistaa Raamatusta.

Pidän EGW:n Suuri Taistelu Uuden laitoksen 3. painos 1967 s.324 aukeamassa Turun Tuomiokirkosta ja kuvan tekstistä: "Pohjolan yksinkertainen karaistunut kansa kääntyi pois Rooman turmeluksesta, ottaen vastaan Raamatun puhtaat, yksinkertaiset totuudet".
    Yhä Mikael Agricola seisoo patsaana kirkonpuistossa, muistuttamassa, että katolilaisuus vaihtui protestanttisuuteen. Luther on minulle jatkuva arvovaltainen totuuden lähde. Toki Suuressa Taistelussakin on ainakin yksi erityisen hyvä kohta, tämä:

"Tässä elämässä meidän on erotettava itsemme synnistä uskon kautta Kristksen sovitusvereen. Kallis Vapahtajammekehotttaa meitä liittymän häneen, yhdistämään heikkotemme hänen voimaansa, tietämättömyyteme hänen viisauteensa ja arvottomuutemme hänen ansioihinsa." s. 604.

Kuitenkin EGW:n aikaisesta USA:sta puheenollen - minua ei auktorisoi EGW, vaan C.F.W. Walther: http://fi.wikipedia.org/wiki/C._F._W._Walther

antti
  3. Alex.kasi vaikeroi:

[][] Viime aikoina on Adventismi palstalle tullut joku joka puolustaa kiven kovaa omaa uskoaan ikuiseen hel'vetin piiinaan .. [][{]

Kuitenkin näyttää olevan juuri alex se ainoa, joka "ikuisesta hellvetin piinasta" puhuu, Sirkka-Iitan lisäksi siis. Ymmärrän että hellvetti voi piinata ateisteja, mutta että alexia ja sirkkaa se noin riivaa - outoa.

Alexia tuntuu piinaavan lähinnä se, että hänen sielunsa on kuolematon - Jumalan luota se on annettu ja sinne se palaa tilille.
    Liitossa Kristuksen kanssa ei kuitenkaan pitäisi olla pelättävää, ei vaikka hellvettiin joutuisi.

Ps. 139:8
    Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä.

Evankeliumi on ehdottoman tärkeää. Ei Kristus uhrautunut siksi, että jotkut saisivat boonusta tämän elämän jälkeen, vaan siksi että jokainen ihminen välttämättä tarvitsee pelastusta. Vaikka oletusarvoisesti sanottaisiin, ettei sielu ole kuolematon, niin typerää olisi jumalattoman tuudittautua siihen, että kuolema vapauttaa hänet tilinteosta; että hän ei ole kuolematon sielu, vaan jalostettu apina.

Luuk. 12:20
    Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'
    2. Kor. 5:10
    Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.

Rohkaisen jokaista tarrautumaan Kristukseen, sillä vähäisinkin ihminen on enemmän kuin kaikki maailman eläimet yhteensä.

antti
  4. [][] Tule Sirkka uskoon! [][]

Aloittaja on otsikostga päätellen käsittänyt uskovaisuuden aivan väärin - kuin piru Raamatun. Nimittäin onhan Sirkka-Iita kirkkaasti uskossa, on uskossa Kristukseen. Uskoontulo ei tarkoita sitä, että alkaisi hellvettiin uskoa, vaan uskoa Luojaan ja Iankaikkiseen Isään. Jeesus opettaa, että uskova on se, jolla on Poika ja Isä. Ei liene kovinkaan paha asia, jos kellä ei ole hellvettiä.

Aloittaja, unohdit mainita tärkeimmän nimen, nimittäin John Bunyan, joka kirjoitti opuksen "Kristityn Vaellus", kirjoitti myös "Näkyjä taivaasta ja hellvetistä" ( http://jeesusonherra.se/nth.htm ). Mitä tulee arkkienkeli Miikaeliin, niin tuskimpa se taivaaseenpääsyä estää, että uskoo Miikaeliinkin. Sanotaanhan Lasarus-kertomuksessakin, että "enkelit veivät hänet . . . ". Toki aloituksessa oli muutama tärkeä sanankohta, mutta viestistä saa käsityksen, että kirjoittajan mitiivit eivät läheskään puhtaat ole. Eivät hellvetti-siteeraukset sitäpaitsi herätä tolleen tuomiohengessä kirjoitettuna mitään Jumal-kaipuuta monessakaan ei-uskovassa. Vaan "Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen.

Joh. 5:23
    että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.

Matt. 11:27
    Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.

antti
  5. "Miksi pidän adventismista?", aloittaa alex.kasi ihan kunnioitettavan suorasukaisesti. Minä jään toki ihmettelemään, miksi alex ei sitten kuitenkin on liian korkea kynnys, että liittyisi adventeihin, kun adventismistä pitää, eikä mikään muu yhteisö tiettävästi ole häntä pidättelemässä - ei ainakaan Svenskakyrkan enää.

[][] pidän adventismista, en siksi että he olisivat mielestäni kaikessa oikeassa, vaan koska he uskaltavat erottautua niistä kristinuskon opeista jotka ovat havainneet epäraamatullisiksi. [][]

Hmm . . . alexin mielestä adventistit eivät ole oikeassa, mutta riittää, että ovat oikeassa tuossa yhdessä alexia kovasti vaivaavassa asiassa: iankaikkisen rangaistuksen paikka; eihän sitä ole, eihän kai sentään, vaikka ei-adventistit niin opettavat.

Mutta mitä tulee alexin väitteisiin, että ei-adventisteilla olisi joku mystinen kuolemattomuus-oppi, sitä kummeksun, sillä ei sellaista ole. Kyllä täältä uskoo joka iikka pois lähtevänsä lopulta. Ja sitten tulee tuomio sekä rangaistuksen täytääntöönpano "kadotuksessa", "vaivan paikassa".
    En ole adventtikirkon opinkohdissa nähnyt tästä eriävää opetusta. Vaikuttaa siltä, että alex vain kuvittelee adventistien ylläpitävän pesäeroa muihin protestantteihin.

[][] Suurin uskonnollinen petos ihmiskuntaa vastaan on usko omaan kuolemattomuuteen [][] alex.kasi

Jos alex tuossa päättelee niin, että on turhaa satsata tuonpuoleiseen, esimerkiksi hyvää tekemällä epäitsekkäästi, niin sanoisin, että mikäli iankaikkisuutta ei olisi, niin silti kannattaa hyvää tehdä toisille. Nimitäin tässä eilämässä ei mitään mieltä olisi, jos ei olisi Jumalaa olemassa ja ikuisuutta.
    Ihmiselämä on niin turhan turha vaikka eläisi täällä iäti ja juuri siksi edes jokin todellinen jalanjälki ihmisestä jää, kun on saanut antaa itsestään muiden hyväksi. Tuonpuoleinen on vielä uskonvarainen, uskomusta. Silti kannatta uhrautuvainen olla, sillä kaikella todennäköisyydellä - ja sydän siitä todistaa - on Jumala, joka näkee ja palkitsee armopalkalla.

Alex.kasi toki on niitä harvinaisuuksia tällä foorumilla, jotka rohkeasti kirjoittavat käsityksistään ja jonkinverran perusteleekin niitä. Kuitenkin jos tässäkin ketjussa kokonaiskuvaa etsii, niin tunnepohjalta näyttäisi asiat nousevan - pelko joutua paholaisen vaivaamaksi tuolla puolen ajan rajan. Mutta sitä ei saa millään opeilla pois, sitä pelkoa. Pitää vain luottaa Jahveen, Kristukseen.

antti

antti
  6. "polttaa tupakkaa, juopotella" - mutta eihän nuo ole laittomuutta sinänsä.

Nuutoinkin olet kuvitellut lain aivan hassusti. Sillä oikeasti "Kristus on lain loppu" siten, että kuolemantuomiosi on peruttu Kristuksen tähden - Kristus tuomittiin jo.

Laki oli Paavalin aikaan ja tämä sanoo, että laki tappoi hänet, mutta Kristus armahti elämään. Kun uudestisyntymässä laki kirjoitetaan sydämeen, ei se tarkoita, että laki tappaa uudestuisyntyneenkin, vaan sitä, ettei lailla ole mitään tuomiovaltaa uskovaiseen - Kristus on ikäänkuin kilpenä siinä välissä, kun laki tahtoo tappaa oikeutetusti syntisyyden tähden.

Tämä armo ei suinkaan yllytä syntiin vaan pikemminkin omistautumaan Herralle ilman mitään kuvitelmia omasta hyvästä lainkuuliaisuudesta. Joka on kokenut armon oikei nsyvästi, ei haksahda helposti lain orjaksi tahi palkkalaiseksi, vaan jumalanlapseudesta käsin iloiten noudattaa rakkauden kuiskaamia neuvoja. Rakkaus on lain loppu - rakastava ei tarvitse kieltolakeja, sillä hän ajattelee toisten parasta eikä etsi niinkään omaansa.

Turhaan sinä aloittaja olet kateellinen rellestelijöille ja turhaan tuomitset heitä, sillä omassa vaelluksessasi on runsaasti haasteita ja niin paljon petraamista, ettet voi kuvitellakaan, kuinka paljon pitemmälle Herra armossaan tahtoisi sinut viedä. Mitä minuun tulee niin olen vielä kovin heikoilla. On sentään yksi, sivulause oikeastaan, jonka kautta Jeesus ja minä saamme vahvan otteen toisistamme.
    Se on tämä:
    Luuk.6:35b " hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille."

No, siinähän on sitten myös ihan konkreettisia neuvoja ,ettenkö sanoisi: uuden liiton lakia - miten pysytään Jumalan suosikkilistalla . . .

36 Olkaa valmiit armahtamaan, niin kuin teidän Isännekin armahtaa.
    37 "Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan."

Lain kirjoittaminen sisimpään tarkoittaa sitä, että enää ei tuomita toisen sisintä vaan oma. Ja Raamattu sanoo: Jos te tuomitsisitte itsenne, niin ei teitä tuomittaisi.

antti