Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. Kalojen ja muiden vedenelävien ravinnosta ei luomiskertomus mainitse mitään. Näin ei sen perusteella voi tietää, olivatko vedenelävät kasvis- vai lihansyöjiä vai molempia kuten nykyisinkin.
  2. >> Uskonnollisen yhteisön oma terminologia

Jos kielipelien ideaa halutaan käyttää hyväksi uskonnollisen kielen tarkastelussa, olennaista on, että tunnistetaan ja tunnustetaan uskonnollisten yhteisöjen keskenään erilaiset kielipelit. Äkkipäätä tuntuisi, että kristillisten yhteisöjen kesken vallitsisi verrattain suuri yhteisymmärrys keskeisten käsitteiden merkitysalasta. On kuitenkin ilmiselvää, että esimerkiksi aivan yksinkertaiset käsitteet 'rukoilla', 'Pyhä Henki' ja 'kaste' herättävät erilaisia sivumielteitä helluntailiikkeessä kuin evankelisluterilaisessa kirkossa.

Wittgensteinin kielipelien idea liittyy voimakkaasti nimenomaan käsitteisiin ja niiden käyttöön. Kysymys ei kuitenkaan ole vain ilmausten kielellisestä käytöstä, niin kuin Hintikka (1982, 172-173) on huomauttanut: Wittgenstein tarkoittaa "ilmaisun käytöllä" sen käyttämistä myös ei-kielellisten toimintojen välineenä, ja kielipelit ovat siten pikemmin kielen avulla pelattavia pelejä kuin varsinaisia kielellisiä pelejä. Joka tapauksessa on ilmeistä, että jos kullakin uskonnollisella yhteisöllä on oma kielipelinsä so, erityislaatuinen suhde sanojen ja todellisuuden välillä, niin oletettavasti niissä käytetyillä käsitteilläkin on osin erilaisia nimiä. Tämän havaitsee hyvin vertaamalla esimerkiksi uskonnollista kääntymistä merkitsevien ilmausten vaihtelua yhteisöstä toiseen... >>
    http://www.uta.fi/~tlmaih/Jutut2/uskkieli.htm#Uskonnollisen+yhteis%F6n+oma+terminologia
  3. on suurin piirtein jokainen kansa, ainakin jossakin historiansa vaiheessa. Ruotsin suurvalta-aikana joku esitti tosissaan Ruotsissa sijainneen alkuperäisen Edenin paratiisin, jossa Adam ja Eeva luotiin. Runsaat 60-vuotta sitten Suomi oli valitttu kansa ateistista, jumalatonta hirmuvaltaa vastaan ja veti miekalla rajaa Uralille. Nykyisin Bush'in Yhdysvallat on valittu kansa, joka pelastaa maailman pahan vallasta.