Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. Jokaisen kirkkokunnan tai uskonnollisen yhteisön johto asettuu tietyssä mielessä Raamatun yläpuolelle. Sola skriptura-periaate on puhtaana todellisuudessa täysin mahdoton kaikista hurskaista puheista huolimatta. Katolinen kirkko on tässä suhteessa ainakin protestanttisia kirkkoja rehellisempi, koska se tunnustaa suoraan uskontulkintansa perustuvan sekä Raamattuun että traditioon. Protestantit kieltävät tradition vastoin sitä tosiasiaa, että kaikessa raamatuntulkinnassa on mukana tradio sekä raamatunlukijoiden ja tulkitsijoiden esiymmärrys.
    Tulkitessaan Raamattua, jokainen asettuu sen yläpuolelle juuri tämän tulkintansa kautta. Yleensä hän kuitenkin katsoo Pyhän Hengen johtavan juuri häntä tai kyseistä, omaa uskonnollista yhteisöään juuri oikeaan sanan ymmärtämiseen ja tulkintaan.

Vaikka ihminen olisi uskonnollisesti kuin tyhjä taulu ruvetessaan tänään lukemaan Raamattua, hänen elämänhistoriansa, kulttuuriperimänsä ja jo pelkkä äidinkielensä asettaisivat ne "traditionaaliset reunaehdot" joiden läpi hän tuota Raamattuaan lukisi ja tulkitsisi. Väite, "yksin kirjoitukset" on siis tarkasti ottaen paikkansapitämätön.
  2. Ainakaan suomenkielisestä Goolesta äkkipäätä katsoen, hakusanalla ´Alberto Rivera´ löytyvät kirjoitukset eivät vaikuta kovinkaan puolueettomien tutkijoiden tuotoksilta. Jo sivujen vilkaisu panee epäilemään niiden kirjoittajalla olleen vähintään Room.katolisen kirkon vastainen tendenssi.