Voiko ev.lut.kirkon jäsen ottaa helluntaiseurakunnan kasteen? Voiko helluntaiseurakunnan kastama jäädä ev.lut.kirkon jäseneksi?
Helluntailaisten kaste
20
698
Vastaukset
- voi ja voi
olen tehnyt juuri niin.
- silloin
on itse erottanut itsensä kirkon uskonyhteisöstä ja halveksinut kastettaan. Koska evlut kirkosta ei nykyään kuitenkaan eroteta ketään, niin kirjoille srk:aan voi tietysti jäädä. Kuuluuhan valtaosa helluntailaisistakin evlut kirkkoon nimellisesti.
- Kuuluuhan
ev.lut kirkkoon ateistejakin.
- uskovainen jäsen
Kuuluuhan kirjoitti:
ev.lut kirkkoon ateistejakin.
kuin vain olla kirjoilla jossakin seurakunnassa. Tottakai kaikissa kirkoissa ja seurakunnissa on kuolleita paasiivijäseniä, niin luterilaisessa kirkossa kuin helluntaiseurakunnissakin. On kuitenkin vastoin evlut uskoa käydä hellarikasteella. Minusta pitää valita mihinkä tahtoo kuulua ja toimia vakaumuksellisesti.
Pienenä vauvana kastettu voi sanoa: Minut on liitetty Kristuksen seurakuntaan jo silloin kun en ole kyennyt tähän liittoon millään tavoin vaikuttamaan: en edes sen vertaa että minulla olisi ollut uskoa sinuun Herra. Kaikki on Sinun pelkkää armoasi.
Aikuis-iässä ns. uskovien kasteella käynyt voi sen sijaan sanoa: Herra, MINÄ olen uskonut sinuun; MINÄ olen käynyt kasteella ja siten liitetty sinuun. MINÄ olen luopunut kaikesta ja seuraan sinua; mitä MINÄ siitä saan?
(Vrt. Matt.20:23. "Hän sanoi heille: "Minun maljani te tosin juotte, mutta minun oikealla ja vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille minun Isäni on sen valmistanut".
-------- Mielestäni eräs näkökohta tämäkin!-------- kuitenkin
kysymyshän on kääntymisestä, uskoontulosta, maailmasta erottumisesta, syntielämän hylkäämisestä,
ja liittymisestä Jumalan seurakuntaan ottamalla kasteen uskonsa merkiksi.
Tämän uudestisyntymän saa aikaan Jumalan sana ja henki ja on täysin Jumalan armoteko, kuitenkin ihminen tämän täysin ymmärtää ja tajuaa että on siirtynyt kuolemasta Elämään, hengellisesti kuoleesta tilasta hengellisesti elävään tilaan uskon kautta.
Syntiinlankeemuksessa näet ihminen kuoli hengellisesti ja tuli kuolevaiseksi siksi täytyy
ihmisen syntyä uudesti hengelliseksi.
Jeesus sanoo joka elää ja uskoo minuun ei ikinä kuole.
Jumalan sanahan sanoo silloin kuin syöt siitä puusta pitää sinun kuoleman. - uskovainen jäsen
kuitenkin kirjoitti:
kysymyshän on kääntymisestä, uskoontulosta, maailmasta erottumisesta, syntielämän hylkäämisestä,
ja liittymisestä Jumalan seurakuntaan ottamalla kasteen uskonsa merkiksi.
Tämän uudestisyntymän saa aikaan Jumalan sana ja henki ja on täysin Jumalan armoteko, kuitenkin ihminen tämän täysin ymmärtää ja tajuaa että on siirtynyt kuolemasta Elämään, hengellisesti kuoleesta tilasta hengellisesti elävään tilaan uskon kautta.
Syntiinlankeemuksessa näet ihminen kuoli hengellisesti ja tuli kuolevaiseksi siksi täytyy
ihmisen syntyä uudesti hengelliseksi.
Jeesus sanoo joka elää ja uskoo minuun ei ikinä kuole.
Jumalan sanahan sanoo silloin kuin syöt siitä puusta pitää sinun kuoleman.ole evlut kirkon oppi asiasta. Siitähän tässä oli kyse. Opettakoot lahkot, mitä opettavat.
- sören
uskovainen jäsen kirjoitti:
ole evlut kirkon oppi asiasta. Siitähän tässä oli kyse. Opettakoot lahkot, mitä opettavat.
siitä, että toisten mukaan kääntyminen on oma valinta. Käsittääkseni Luther oli sitä mieltä, että ihmisellä ei ole vapaata tahtoa, eikä hän näin ollen voi itse päättää kääntyä. Jos ihmisen koko luonto on syntinen, hän ei voi itse päättää kääntyä pois synnistä. Jos on syntinen, tahtokin on synnin tahraama eikä se silloin voi kääntyä pois synnistä. Eikö se, että Jumala on edeltä määrännyt jo ennen maailman perustamista jotkut yhteyteensä tarkoita juuri sitä, että hän kääntää jotkut ihmiset pois synnistä. Jos taas ihminen itse valitsee kääntyä pois synneistä, mitä silloin tarkoittaa Jumalan edeltä määrääminen. Eikö kääntymisen oma valitseminen tarkoita sitä, että joillakin on sen verran enemmän omaa voimaa, viisautta ja ymmärrystä kuin toisilla, että he pystyvät kääntymään pois synnistä. Mitä silloin tapahtuu niille, jotka eivät pysty tahtomaan. Minusta lapsikaste riittää, ja aikuiskastekin käy ihan hyvin, jos ei ole lapsena saanut kastetta ja jos se tarkoittaa vain kastetta eikä mitään omaa kääntymisen osoittamista.
- tekee syntiä
sören kirjoitti:
siitä, että toisten mukaan kääntyminen on oma valinta. Käsittääkseni Luther oli sitä mieltä, että ihmisellä ei ole vapaata tahtoa, eikä hän näin ollen voi itse päättää kääntyä. Jos ihmisen koko luonto on syntinen, hän ei voi itse päättää kääntyä pois synnistä. Jos on syntinen, tahtokin on synnin tahraama eikä se silloin voi kääntyä pois synnistä. Eikö se, että Jumala on edeltä määrännyt jo ennen maailman perustamista jotkut yhteyteensä tarkoita juuri sitä, että hän kääntää jotkut ihmiset pois synnistä. Jos taas ihminen itse valitsee kääntyä pois synneistä, mitä silloin tarkoittaa Jumalan edeltä määrääminen. Eikö kääntymisen oma valitseminen tarkoita sitä, että joillakin on sen verran enemmän omaa voimaa, viisautta ja ymmärrystä kuin toisilla, että he pystyvät kääntymään pois synnistä. Mitä silloin tapahtuu niille, jotka eivät pysty tahtomaan. Minusta lapsikaste riittää, ja aikuiskastekin käy ihan hyvin, jos ei ole lapsena saanut kastetta ja jos se tarkoittaa vain kastetta eikä mitään omaa kääntymisen osoittamista.
uskoontulon jälkeenkin, eihän synnitöntä olekaan
kun luonnostaan olmme turmeltuneita.
Mutta kysymys on julkisynnistä esim, juoppoudesta, huoraamisesta, ja karkeista kiroilemisesta varastamisesta ym.
Uskoontullut on tullut osalliseksi Jumalassisesta luonnosta eikä halua syntiä tehdä tahallaan, vaikka
erehtyykin.
Vaikka ei tule täydelliseksi tässä ajassa niin sana
kehoitaa pyrkimään täydelliseksi muutoin menään kohti luopumusta. Epiktetos: "Minut on liitetty Kristuksen seurakuntaan jo silloin kun en ole kyennyt tähän liittoon millään tavoin vaikuttamaan: en edes sen vertaa että minulla olisi ollut uskoa sinuun Herra. Kaikki on Sinun pelkkää armoasi".
---
LIITTO VAI PYYTÄMISTÄ, 1. Piet. 3:21?
Vanhassa käännöksessä on kohta:
kaste on ”hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä”.
Liitto-sana vastaa tässä hyvin Raamatun muuta kielenkäyttöä.
Kasteessa Jumala tekee kanssamme liiton, joka pysyy aina voimassa.
Hän lahjoittaa meille hyvän omantunnon antamalla syntimme anteeksi puhdistaen siten sydämemme.
Jumalan armoliitto ei ole sellainen Jumalan ja ihmisen keskenään tekemä sopimus, jossa molemmilla osapuolilla on päätäntävalta liiton ehdoista.
Se on Jumalan yksin ihmisen parhaaksi tekemä iankaikkinen liitto. Se perustuu Jumalan rakkauteen meitä langenneita ihmisiä kohtaan.sören kirjoitti:
- rikkoneet
Tapio522 kirjoitti:
Epiktetos: "Minut on liitetty Kristuksen seurakuntaan jo silloin kun en ole kyennyt tähän liittoon millään tavoin vaikuttamaan: en edes sen vertaa että minulla olisi ollut uskoa sinuun Herra. Kaikki on Sinun pelkkää armoasi".
---
LIITTO VAI PYYTÄMISTÄ, 1. Piet. 3:21?
Vanhassa käännöksessä on kohta:
kaste on ”hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä”.
Liitto-sana vastaa tässä hyvin Raamatun muuta kielenkäyttöä.
Kasteessa Jumala tekee kanssamme liiton, joka pysyy aina voimassa.
Hän lahjoittaa meille hyvän omantunnon antamalla syntimme anteeksi puhdistaen siten sydämemme.
Jumalan armoliitto ei ole sellainen Jumalan ja ihmisen keskenään tekemä sopimus, jossa molemmilla osapuolilla on päätäntävalta liiton ehdoista.
Se on Jumalan yksin ihmisen parhaaksi tekemä iankaikkinen liitto. Se perustuu Jumalan rakkauteen meitä langenneita ihmisiä kohtaan.Liittoja kautta aikojen.
Sen tähden on hyvä, että ihminen voi tehdä uuden
liiton, eli mennä uudelleen kasteelle, jos vanha
liitto ei enää ole voimassa.
Siunaahan kirkko uusia avioliittojakin, joita
eronneet tekevät.
Miksi ei sitten uutta kastetta?????? jos se en-
simmäinen liitto on tehty vaston henkilön suos-
tumista. - liittoaan
rikkoneet kirjoitti:
Liittoja kautta aikojen.
eronneet tekevät.
tumista.Kasteen liittoon palataan parannuksen kautta eikä uuden kasteen. Siis luterilaisen opin mukaan. Helluntaiopeista en tiedä.
- jos liiton
liittoaan kirjoitti:
Kasteen liittoon palataan parannuksen kautta eikä uuden kasteen. Siis luterilaisen opin mukaan. Helluntaiopeista en tiedä.
toinen osapuoli on viety vastoin hänen tahtoaan
tuohon liittoon, niin ei yksipuolinen liitto
ole lainvoimainen. - Hilarius-hiiri
rikkoneet kirjoitti:
Liittoja kautta aikojen.
eronneet tekevät.
tumista.ei ole luterilaisessa kirkossa mikään sakramentti, vaan Lutherin mukaan se on on maallinen instituutio, jonka kirkko vain siunaa. Kaste taas on kirkon pääsakramentti. Se on yksi ja ainoa eikä sitä voida uusia.
Kun kasteen jälkeen lankeaa synteihin, on olemassa rippi eli synninpäästö, jossa saa synnit anteeksi. Ennen suurista ja julkisista synneistä ripittäydyttiin koko seursakunnan edessä. Silloin olivat kysymyksessä asiat, jotka muutenkin kaikki tiesivät, esim rikokset.
- mopo.nen
Se vain osoittaa henkilöltä selkärangattomuutta, että on kaksi erilaista kristillistä vakaumusta jos vaikka toinen pettäisi sitten viimeisellä portilla.
Onneksi helluntaikirkko poistaa tämän pelleily mahdollisuuden.- ei voi palvella kahta herraa
Miten helluntaikirkko poistaa tämän? Eihän kaikki helluntaiseurakunnat liity helluntaikirkkoon.
Olen samaa mieltä siitä, että on suorastaan moraalitonta ottaa luterilaisen kirkon jäsenenä toinen kaste. Kuitenkin helluntaiseurakunnissa hyväksytään tämä, koska lapsikaste ei ole heidän mielestään pätevä. Mutta miten he voivat ottaa seurakuntayhteyteensä toisen uskontokunnan jäsenen, sitä en voi käsittää! - vain osoittaa
että tällainen ihminen haluaa pelata varman päälle.
- Hilarius-hiiri
On tervehdittävä ilolla Suomen helluntaikirkon perustamista! Toivottavasti kaikki maamme helluntaiseurakunnat liittyvät siihen. Kun Helluntaikirkko on rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta, siihen kuuluvat eivät voi olla jäseninä muissa kirkoissa.
- KELPAA
Miksi ei kelpaa kunnallinen vesijohtokaste suihkussa? Sitähän kaikki hygieniaansa hoitavat käyttävät vai pittääkö haista valheelle?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 853617
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)813260Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683092On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle702740Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442242- 651822
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,271799- 351755
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181709- 601668