Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. Ei kai kukaan ole edes väittänyt ettei Markuksen evankeliumin loppu (9 - 20) kuuluisi Raamattuun (ainakin nykyiseen: siellähän se on sulkumerkkien sisällä). Kysehän on koko ajan ollut siitä, ettei sitä ole vanhimmissa käsikirjoituksissa, vaan se on vähän myöhemmin lisätty.

Löytyyhän Raamatun teksteistä muualtakin eri ajallisia kerrostumia, eri kertomusperinteiden yhdistelyä, jne.

Millä tavoin kristittyjen Pyhän Kirjan pyhyttä vähentää sen syntyhistorian tunteminen? Eiväthän kristityt muutenkaan oleta Jumalan sanelleen taivaasta Raamattua kertaheitolla ja kirjain kirjaimelta, eivätkä oleta sen myöskään olevan mikään suoranainen kopio taivaassa olevasta kirjasta.
  2. Kysymys Mk:n alkuperäisestä lopusta on, ainakin toistaiseksi, ratkaisematon ongelma. Joka tapauksessa meidän tuntemamme loppuosa, jakeet 9 - 20- on vanha. Siihen viitataan v. 190 paikkeilla (Irenaeus), jopa mahdollisesti v. 150 (Justinus Marttyyri). Vanhoissa kreikkalaisissa käsikirjoituksissa, samoin kuin Siinain syyrialaisessa käännöksessä evankeliumi päättyy kuitenkin jakeeseen 8. Vanhan kirkon oppineista esim. Eusebius ja Hieronymus väittävät useimpien käsikirjoitusten loppuneen juuri tähän.

10:ltä vuosisadalta peräisin oleva armenialainen käsikirjoitus mainitsee lopun tekijäksi presbyteeri Aristionin.

400-luvulta oleva oleva vanhalatinalainen käännös tarjoaa toisenlaisen Mk:sen lopun. Jakeen 16:8 jälkeen sanotaan: "Kuitenkin he (haudalla olleet naiset) ilmoittivat Pietarin seuralaisille lyhyesti kaiken, mitä oli käsketty. Sen jälkeen Jeesus itse ilmestyi ja lähetti näiden välityksellä päivänkoitosta sen laskuun saakka pyhän ja katoamattoman saarnan iankaikkisesta pelastuksesta. Amen."

Olipa miten tahansa, Mk.n loppupoikkeaa sekä muotonsa että sisältönsä puolesta siinä määrin muusta evankelimsta, että se on helposti osoitettu "vieraan käden lisäykseksi". Pitempi loppu on muiden evankeliumien pohjalta tehty yhdistelmä ja lyhyempi puolestaan on "töksähtävään" loppuun
    tehty loppupyöristys.

Ainakin toistaiseksi on ratkaisematta, onko Mk päättynyt alunperi 16:8:aan, vai onko loppuosa jäänyt kirjoittamatta vai kadonnut.
  3. >>...mistä johtuu että mailman lapset luulevat että tiede ja uskovaisuus sotivat toisiaan vastaan. evoluutio uskonto on asia erikseen se ei ole tiedettä vaan tieteen harha askel. >>

Sotivatko ne toisiaan vastaan? Taitaa vähän riippua uskovaisuudesta ja tieteenharjoittajasta. Etsimättä tlee mielen edesmennyt fyysikko, professori K.V.Laurikainen, jota kuunnellessa ei vaikuttanut siltä, että tiede ja jumalausko olisivat olleet sotajalalla keskenään.

Toisaanlta monien fundamentalististen kristittyjen piirissä lyödään lyttyyn esim. tieteellinen, kriittinen raamatuntutkimus ja sen tulokset, samoin monet historian tutkimustulokset saavat huutia joiltakin uskovaisilta ja evoluutioteorianhan aloittaja jo mainitsikin.

Ilmeinen tosiasia on, että uskovat, ryhmänsä opista ja uskonkäsityksistä riippuen hyväksyvät vain ne tieteen tulokset, jotka sopivat heidän oppirakennelmiinsa. Muut hylätään ja parhaassa tapauksessa leimataan oleviksi itse "Vanhasta Kehnosta".

Muuten, ei täällä maapallolla tallustelekaan muita kuin "maailman lapsia". Kaikki me, niin uskovat kuin uskomattomatkin olemme syntyneet - tai luotu, miten vain - samoista alkuaineista ja samasta tähtipölystä.

Uskolla ja tieteellä taitaa olla se ero, ettei tiede väitäkään omaavansa absoluuttista totuutta: se vain lähestyy sitä ja pyrkii korjaamaan omia tutkimustuloksiaan. Usko(vainen) uskoo omistavansa absoluuttisen totuuden, joten sillä/hänellä ei ole tarvetta itsekritiikkiin eikä käsitystensä korjaamisen.