Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mdk.mdk
profiilit
mdk.mdk
mdk.mdk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
162
Kommenttia
2982
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
kun huomasit noin pian tämän ketjun kulun.
Istun täällä ja lueskelen sitä mitä en ole ehtinyt
lukea viime viikon aikana.
Olen itsekin mietiskelleyt elämäni kulkua ja verrannut sitä pimeässä ajamiseen.
Koskaan ei tiedä, vieläkö tietä löytyy vai päättyykö se yks kaks johonkin odottamattomaan tapaukseen...
23.09.2005 19:38
tuon räsymattoversionkin ;-)
Jotta kirkkaat värit tulisivat oikeuksiinsa elämän räsymatossa tarvitaan tummia raitoja, jotka korostavat kirkkaita raitoja.
Perheessäkin tarvitaan ainakin yksi musta lammas, joka saa muut perheen jäsenet loistamaan...
23.09.2005 19:30
keskelle sinun suoraksi viitoittamaasi elämän tietä, sitä suoraa missä näet vielä pisteen jossakin kaukana.
Minun tieni on ollut suurimmaksi osaksi pimeää.
Itse olen istunut autossa, ajanut tätä elämän tietä jota auton valokeilat valaisevat lyhyen pätkän kerrallaan.
Koskaan ei tiedä, onko tie mutkainen vai suora, mitä vaaroja mutkien takana on ollut, on vain ollut luotettava että tietä löytyy sitä mukaa kun ajan ja autoni valot toimivat...
23.09.2005 19:24
on se että äitini asuu vanhustentalolla ja maksaa huoneestaan n 200€/kk. Saa eläkettä n 500€/kk ja väittää ettei saa kaikkea kulutettua kuinka sitten yrittäisikin.
Aikaisemmin, kun isä vielä eli, voivat he jakaa asumis- ym. kulut keskenään, jolloin äiti voi säästää enemmän omasta eläkkeestään.
Me lapset olemme sanoneet hänelle että hänen ei tarvitse säästää, mutta äiti sanoo että hän ei jaksa enää tehdä mitään mihin rahaa kuluisi.
Raha ei tuo hänelle onnea ja tyydytystä, hän sanoo että hänellä on kaikkea riittävästi. Kukaan ei voi syödä enempää kuin itsensä kylläiseksi.
Mutta äitini ei ole koskaan kuulunut elämän ahnehtijoihin.
23.09.2005 19:12
kun puskasta huutelijat ja muut jotka saivat "nokan sijaa" näkivät mahdollisuutensa tulla purkamaan sappeansa, ja vielä nyt kun ilmeisesti ellumari lakkaa kirjoittelemasta täällä.
Ellumarin mielestä eläkeläiset valittavat liikaa,
vaikka elävät eräässä maailman rikkaimmista maista, Suomessa.
Mielestäni hän sai tuoda mielipiteensä esille, en loukkaantunut siitä ollenkaan, vaikka toisaalla olen kirjoitellut esim. kauan kotona olleitten äitien huonoista eläke-ehdoista.
Olen ihmetellyt sitä, miksi oma äitini ei koskaan narise eikä valita eläkkeensä pienuutta.
Hän on jopa voinut säästää siitä isohkoja summia vuosien mittaan ja hänen eläkkeensä on varmasti pienin mahdollinen Suomessa maksettava eläke.
23.09.2005 14:03
Sinä, SkillaN aloitat nyt sen urakan, minkä minä
sain tehtyä.
Olin kyllä sen jälkeen kuin "tapettu mato", paikat
murjotun tuntoiset!
Nyt jatkan ulkona ja menen siirtelemään joitakin pensaita,
jotka ovat vieneet liikaa tilaa toisilta.
Hortensiakin, jonka viime syksynä istutin, oli jäänyt
piiloon toisen pensaan alle.
Menen nyt paikalle järjetystä pitämään, vetelen armotta
rikkaruohot ympäriltä ja heitän menemään, siirrän yliotteen
saaneet kasvit kauemmaksi jotta kaikki kasvini sopisivat
kasvamaan vaikka kuuluvatkin kokonaiskuvaan tontillani.
Eli päivän urakkani muistuttaa seriffin hommia!
Muuten olen niinkuin Leny tavoiltani nykyään, odottelen
inspiraatiota ja kun se iskee niin en voi lopettaa!
Muuten jatketaan vaan positiivisessa mielessä
jutustelua.
Olen sitä mieltä että on meille kaikille mukavampaa
jos jaamme enemmän itseämme ilahduttavia asioita
toisillemme.
Mutta se ei kuitenkaan estä ottamasta esille vaikeitakin
kysymyksiä, kunhan ei muutu kokonaan valitusvirreksi
ja marinaksi. Sellainen alkaa närästää! :-)
Sämpylä ja kahvikupponen kaikkosi pimentoon ja
nyt mentiin!
Hyvää perjantaita kaikille!
23.09.2005 10:32
pohjoismaisilla saiteilla.
Liekö joku laajakaistojen yleinen suursiivous käynnissä täällä pohjolassa, mutta sama on
ollut tilanne useimmilla skandinaavisilla saiteilla.
Katselin Suomi24:n sukulaisyhtiötä täällä Ruotsissa.
Sivujen ulkonäkö on sama, samoin kuin muut toiminnot. Se on kuitenkin vaan kymmenes osa
Suomi24:n koosta, mutta jotkut toiminnot, joita
varmaan voisi soveltaa täälläkin, on mielestäni
hyvä juttu.
Nikkinsä voi rekisteröidä, mutta vaan yhden kerran samasta IP-osoitteesta.
Rekisteröidyt kirjoittajat voivat myös itse poistaa omat kirjoituksensa, jos tulevat katumapäälle.
Siinä missä lukee "Ilmoita asiattomasta viestistä" on alapuolella myös ajankohtaisen kirjoittajan rekisteröity nikki ja tieto että
hän voi sitä klikkaamalla poistaa oman viestinsä.
Tämä säästää ehkä moderaattoreitten työtä, koska
käytäntö on sama kuin täälläkin että poistetun viestin perässä roikkuvat esim. puskahuutelutkin häipyvät saman tien.
22.09.2005 18:47
Vastineessasi on nyt hyvä esimerkki eräälle "mielen tasolle"...
Kirjoituksestasi huomaan että ei kannata olla kovin avomielinen, kertoa elämänsä tähtihetkistä, kertoa omistavansa AUTON :-DDD (varmaankin harvinaisuus eläkeläisten keskuudessa), ostaa matkamuistoksi "kallisarvoisen sarin" (8€) :-D
ym ym.
Olen varmaankin omituinen, kun en itse osaa olla kenellekään kateellinen, vaikka parempiosaisia
taatusti löytyy.
22.09.2005 14:38
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot...
Sanon vaan että jos käyn pari kertaa vuodessa
autolla Suomessa, niin se maksaa yhtä paljon
(tai enemmänkin) kuin joku etelänmatka.
Pienistä puroista joki syntyy.
Olen tottunut pistämään suun säkkiä myöten ja
luovun monesta rahaa vievästä asiasta jos voin
ne rahat käyttää johonkin muuhun josta minulle on enemmän iloa.
Kyllä alkoholi, tupakka, bingohallit ym. voivat
vuoden mittaan maksaa eläkeläiselle yhtä paljon kuin jokin matka ulkomaille, joten puheesi tuntuu ilkeältä ja kateelliselta, jos kuvittelet että minä kylven rahassa!
Mullakin on poikani vanhoja tietokoneita nurkat täynnä ja muutakin elektroniikkaa, joihin hän on kyllästynyt ja ostanut uudempia malleja, että tasoissa ollaan ainakin siinä asiassa.
Miten lienee positiivisuuden kanssa?
22.09.2005 13:52
Hei kaikille! Kirjoitan tähän Maalaismiehen viestin jatkoksi ja kerron mitä minä olen tehnyt
näitten viime päivien aikana.
Onneksi en sekaantunut sinne "eläkeläisketjuun" silloin kun sananvaihto oli kuuminta :-D vaan pistin tuulemaan täällä kotona!
Rupesin tekemään syyssiivousta talossa ja olen nyt saanut joka nurkan tip-top kuntoon!
Ajattelin siinä paikkoja jynssätessäni, että olen köyhä eläkeläinen, mutta en valita, vaikka olen "pahimpina vuosina" tehnyt kolmea työtä yhtä aikaa, maksanut jopa "110 %pomperipossaveroa" kun olen tyhmä ja siinä verorahoillani elättänyt ihmisiä, jotka eivät jaksa tai halua tehdä töitä.
Pomperipossaveroa maksoin eräänä kesänä kun tein töitä Suomessa lomani aikana ja maksoin Suomeen ennakkoveron. Sitten sain maksaa vielä samasta palkasta veroa täällä Ruotsissa, koska maitten välillä ei ollut vielä nykyistä verosopimusta.
Lopputulokseksi jäi että Suomessa hankkimani bruttopalkka meni kokonaan + 10 %!
Kirjailija Astrid Lindgren kirjoitti sadun Pomperipossasta kun huomasi että hänen tuloilleen kävi samalla tavalla joinakin vuosina.
Maalaismies, puhuit mielen tasosta, joka käsitteenä tuntui olevan joillekin aivan vieras, mutta sanoisin että siinä eläkeläisketjussa tuli
kyllä monen "reptiilitaso" hyvin esille :-D
Ellumarin puolustukseksi sanon, että kun on oppinut hänet tuntemaan, niin tietää että siinä on räväkkä tyttö, joka sattaa herpaantua alituisiin valitusvirsiin ja yrittää omalla tavallaan saada näkemään kuinka hyvin meillä sentään asiat on moneen muuhun maahan verrattuna.
Jos Ellumari lukee vielä näitä sivuja niin haluan toivottaa hänelle onnea avioliiton satamassa ja kiitän hauskoista hetkistä näillä palstoilla!
Ja teille muille sanon, että jatketaan vaan toistemme kehumista ja nautitaan eläkepäivistä hyvällä omalla tunnolla.
22.09.2005 11:52
eläkeläisiä. Katselin tuon porukan touhuja, enkä voinut olla huomioimatta sitä ristiriitaa mikä tuossa tilanteessa vallitsi: valitetaan eläkkeitten pienuutta samalla kun ollaan räkäkännissä!
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö köyhäkin eläkeläinen saisi nauttia alkoholia, mutta on ero nauttimisen ja tosi törsäämisen välillä.
Ja mitäs törsäämisestäkään, sehän on jokaisen oma asia kuinka vähät rahansa käyttää, mutta turha
valittaa jos siitä vähästäkin on yhden hauskan
reissun aikana mennyt kuukauden ruokarahat.
22.09.2005 11:14
Vieläkö on pommitettavaa? :-D
22.09.2005 10:47
ovat melko varmasti niitä naisia jotka ovat auttaneet yhteiskuntaa säästämään varoja hoitamalla itse lapsensa.
Kirjoitin tästä "Valistummeko" ketjun alla ja
vertasin näitten naisten asemaa vankeihin, jotka (täällä meillä) saavat laskea vankilakautensa eläke-etuuden hyväksi, mutta ei koti-äidit, kunnes muutama vuosi sitten korjattiin epäkohtaa muuttamalla lakia sen verran että kotivuosista saa laskea 4 ensimmäistä vuotta eläke-etuuteen.
Heti tuli vastaiskua, että olisin "kateellinen" vankilakundeille!
22.09.2005 10:46
tuli tehtyä joskus 80-luvun alussa.
Eiköhän ne jutut täällä pyöri aikalailla isoisän aikuisissakin asioissa. ;-)
22.09.2005 10:12
Ellumarin temperamentilla sanotaan asiat välillä kärjistäen ;-) mutta on itsellänikin ollut joskus samantapaiset ajatukset kun olen reissannut Suomen ja Ruotsin välillä ja katsellut eläkeläisporukoita.
Seurasin kerran erästä iloista eläkeläisporukkaa kun tulin hytistäni kahville laivan baariin.
Juttu luisti ja nauru kaikui, porukalla oli
hauskaa.
Kun tulin iltapäivällä syömään, oli sama porukka jo kännissä ja nauru oli muuttunut kärtyisäksi valitukseksi, voin erottaa kun valitettiin, että "kyllä viinan hintoja korotetaan, mutta ei eläkkeitä"!
Ja kun ennen laivan satamaan tuloa tulin hörppäämään kahvikupposen, oli yksi mummoista pöydän alla ja nukkui lätäkössä. Olutta kai
se vaan oli...? :-)
Meitä on niin monenlaista, eläkeläisissäkin. Jotkut eivät ole ikinä tyytyväisiä, kuinka hyvin
tahansa asiat ovatkin.
21.09.2005 14:46
täällä vielä viimeisiä halkoja hakata!
Liikettä täytyy halonhakkuussakin olla, mutta
kirveen iskuista voi kuulla onko hakkaaja purkamassa kiukkuansa halkoihin :-) vai onko
halonhakkuu rentouttavaa puuhaa raikkaassa ulkoilmassa, jolloin ehtii pitää pieniä taukoja,
kuunnella ympäristön ääniä ja jatkaa sitten
taas rauhalliseen tahtiin puitten pilkkomista.
20.09.2005 10:52
www.mfa.fi/tapiola
Jos kiinnostaa lukea Tapiolasta enemmän niin tässä on linkki sivuille, mistä löytyy tietoa.
18.09.2005 10:56
on ainakin eräs "köyhälistön" alue, Espoon kaupungin omistama rivitaloalue Matinkylässä, joka saa haukkomaan henkeä!
Alue on aivan meren rannassa, lähinnä rantaa olevien talojen terasseilla vi istua ja lirutella varpaitaan meressä!
Veljeni rakennusliike rakensi alueen.
Olin siellä katsomassa kun talot olivat valmiit ja oli luovutustilaisuuden aika.
Sanoin veljelleni, että tänne ei mitkään tyhjätaskut muuta.
Veljeni sanoi, että nepä juuri tänne muuttavat, sosiaalitapaukset joitten vuokrat kaupunki maksaa.
18.09.2005 10:14
että vankilakundit ovat saaneet sitä mitä ovat tilanneet, elämän kaltereitten takana.
Myönnä pois vaan, että jossakin mättää, jos vankilakundit voivat valita joka päivä kolmen,
ravinto-opillisesti täydellisen, aterian välillä, mutta että vankiloitten ulkopuolella on rehellisiä, kovaa työtä tehneitä ihmisiä, joilla tuskin on varaa tuollaiseen lyksiin.
Jos esim. kotiäidit ovat säästäneet rahaa yheiskunnalle, jonka ei ole tarvinnut rakentaa päiväkoteja, niin silloinhan rahat on voinut käyttää vaikka vankilakundien eläkkeisiin ja elättämiseen.
Puhu siinä sitten askeleitten kohdalleen sattumisesta.
18.09.2005 10:03
pohjoismaissa on aika lailla samanlainen, moni on "ansainnut" eläkkeensä kotirouvana, eli ovat kokonaan vailla työeläkettä.
Kuvaavaa on, kuinka halpa-arvoisena kotiäitien työtä yhteiskunnan taholta on pidetty, on se tosiasia, että vielä muutama vuosi sitten saivat vankilassa olevat laskea vankila-aikansa eläke-etuuden hyväksi, mutta ei kotiäidit!
Sitten tätä epäkohtaa korjattiin ja nykyään saa "kotivuosista" lasten ollessa pieniä laskea neljä ensimmäistä vuotta eläkepisteitten laskemista varten.
Olisi ollut kannattavampaa hankkia itselleen pitkäaikainen vankilatuomio kuin jäädä hoitamaan lapsia kotiin!
17.09.2005 20:22
104 / 150