Vapaa kuvaus

Aloituksia

162

Kommenttia

2982

1. Minäkin olen ollut mahdoton kirja-ahmatti siitä lähtien kun opin lukemaan, mutta joskus 90-luvun puolivälin jälkeen en ole pystynyt keskittymään yhteenkään kirjaan niinkuin ennen, jolloin en voinut lopettaa ennenkuin kirja oli luettu. Saatoin valvoa koko yön ja lukea.

Nyt huomaan että ajatukseni alkavat harhailla jossakin muualla, enkä muista lukemastani yhtään mitään.
    En lainaa, enkä osta enää kirjoja, paitsi pelkkiä faktakirjoja.

Siis missä vika? Sitä kysyn itseltäni. Olisiko jotkut kriisitilat elämässä vaikuttaneet siihen että on vaikea päästä takaisin sellaiseen sisäiseen rauhaan, lukurauhaan?
  2. 50-luvun lopulla ja 60-luvun alussa matkustin paljon junalla pitkiä matkoja ja varasin aina makuuvaunusta, jos vaan mahdollista, yläpetin jonne voin levitellä matkatavarani, eikä tarvinnut kiivetä alas hakemaan mitään.
    Yläpeti oli vakiopaikkani monen vuoden ajan.

Aina ei ollut yhtä hyvä tuuri. 1962 olin menossa sulhaseni kotiin ensimmäistä kertaa ja olin varannut makuupaikan Pännäisiin menevästä junasta.
    Sain keskipetin.

Oli jo ilta kun kiipesin junaan ja tulin makuuvaunuun. Matkaseuralaiseni jo nukkuivat, enkä sytyttänyt edes valoja vaan puolihämärässä riisuin vaatteet ja kiipesin keskipetille.
    Uni ei tullut. Ajattelin kuinka minut otetaan vastaan, miltä tulevat appivanhempani näyttävät jne.
    Tuli nälkä. Painelin murisevaa vatsaani että se vaikenisi. Laukussa oli äidin tekemä eväspakkaus, karjalanpiirakoita ja omenia.
    Ajatus karjalanpiirakoista toi veden kielelle. Menisinkö hakemaan ne? Ei, matkatoverit ehkä heräävät.
    Lopulta karjalanpiirakat voittivat Jaakopin painin ja kiipesin varovasti alas. Heitin piirakkapaketin edellä ja tulin itse perässä. Tuskin maltoin odottaa kunnes karjalanpiirakat ja munavoi hivelisivät makuhermojani!
    Piirakkapaketti oli kuitenkin lennon aikana kadonnut. Tunnustelin hätääntyneenä pimeässä seinän vieruksia pitkin, nostelin tyynyä ja tunnustelin peton alta. Piirakkapaketti oli ja pysyi poissa!
    Ahaa - varmaankin pudonnut seinän vieressä olevaa rakoa pitkin lattialle!
    Minä taas alas! Olin rähmällään alimman petin kohdalla ja haparoin kädellä sängyn alustaa kun alimmalla petillä nukkuva heräsi. Puolihämärässä tuijotimme toisiamme parinkymmenen sentin etäisyydellä, silmävalkuaiset vaan vilahtelivat.:-)
    Siinä ymmärsin että tämä ihminen luuli että olen penkomassa hänen matkatavaroitaan hänen sänkynsä alla.

Häpeillen kiipesin takaisin petilleni ja mietin, minne piirakat hävisivät.
    Siinäpä muistui myös omenapussi mieleen! Miksi, minä pöhkö, en ottanut omenia mukaani, olisin voinut järsiä niitä joutessani!
    Siispä taas takaisin kassille ja omenat mukana tuli takaisin peittoihin.
    Siinä omenaa järsiessä kuulin kun yläpetillä nukkuva nainen käänsi kylkeä ja - läts! - jotakin putosi lattialle! Piirakat! Minun piirakkani!
    Kiireesti taas lattialle pelastamaan evääni!

Kaiken varalta söin kaikki piirakat, syömäorgiat päättyivät mahtavaan röyhtäisyyn ja sitten alkoi naurattaa!!!
    Voitteko kuvitella minkälaista on kun yks kaks taju palaa ja ymmärtää koko tilanteen koomisuuden!
    Minä tulen pimeään vaunuun ja ravaan edes takaisin lattian ja petini väliä, heittelen piirakkapakettia kanssamatkustajan niskaan, rapistelen papereita, syödä mussutan, röyhtelen....Nyt puuttuu vaan mahtava p---u :-D

Yritin tukahduttaa naurua puremalla tyynyä sillä seurauksella että sänky alkoi natista naurun hytkymisen tahdissa!

Ei auttanut muu kuin kiiveta alas vielä kerran, pukea kiireesti päälleen naurun pyrskähdysten säestämänä ja häipyä kimpsuineen kampsuineen ulos käytävään!
  3. Onneksi olkoon! Onnistuit vihdoinkin!