Vapaa kuvaus

Olen hyvää parisuhdetta arvostava uusiosinkku, jonkin verran elämää ja maailmaa nähnyt 60+ nainen. Joskus tunnen itseni vanhaksi, väsyneeksi ja/tai vihaiseksi. Useimmiten olen kuitenkin hyväntuulinen, optimistinen, positiivisesti elämään ja ihmisiin suhtautuva, pilke silmäkulmassa provosoiviakin ajatuksia ilmaan heittävä, innokas keskustelija.

En kuitenkaan koskaan tarkoituksella ilkeä tai pahantahtoinen, enkä katsele toisia alaspäin - paitsi useinkin fyysisesti pituuteni vuoksi.

PS: "En halua kertoa" -vastaus on mielestäni tylsä, mutta en osannut valita tarjotuista vaihtoehdoista.

Musiikkimakuni: vaihtelee tilanteen ja mielialan mukaan.

Jos voittaisin miljoonan: ajattelisin, että markkoina olisin hallinnut summan paremmin.

Vapaa-aikanani: liikun ulkona, uin, melon, luen, tapaan ystäviä, matkustelen, nautin hyvästä ruuasta, kokkaan, lojun (rankan työpäivän jälkeen) sohvalla ja katson televisiota, ajattelen, valokuvaan, opiskelen, kirjoitan ym.ym.

Elokuvat: katselen mielelläni monenlaisia elokuvia, useimmin eurooppalaisia. Esim. Almodovar on yksi lempiohjaajistani. Katson myös piirrettyjä.

Pukeudun: tilanteen mukaan. Niin että itse viihdyn ja erotun ympäristöstä riittävästi, ettei minua vahingossa ammuttaisi hirvenä metsässä tai luultaisi sohvatyynyksi sisätiloissa.

Postia voit halutessasi lähettää minulle osoitteeseen:

[email protected]

Facebook-kutsuihin en valitettavasti voi vastata, koska O-O:lla ei ole omaa fb-sivua.

Kotimaa: ---

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Messenger: [email protected]

Aloituksia

225

Kommenttia

5833

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Mielestäni medialla ja mainostoimistoilla on todella suuri vaikutus kielen kehityksessä ja muuttumisessa. Tutkijoiden vaikutus taitaa jäädä vähäisemmäksi, vaikka kielen opetuksessa ja oppikirjojen tekijöinä heillä onkin tärkeä rooli. Kielitoimisto on voimaton, kun media ja mainosnikkarit valitsevat uudissanoja, jotka voivat olla täysin kieliopin vastaisia.

Mieleen tulee nuoruusvuosilta yksi esimerkki: kysyin työasioihini liittyen kielitoimistolta apua suomalaisen nimen keksimiseksi magnetofonille. Suosittelivat nauhoitinta, mutta nauhuri tuli yleiseen käyttöön rimpuilustamme huolimatta.;)

Pirren mainitsevat esimerkit häiritsevät usein minuakin. Myös se häiritsee, että putoamisen sijasta nykyisin puhutaan useimmiten tippumisesta monissa väärissä yhteyksissä, ja yritykset ilmoittavat olevansa avoinna, sen sijaan ilmoittaisivat palvelevansa tiettyyn aikaan. - Tosin kaupoissa palvelua ei taida ollakaan aina tarjolla.

Olen usein kuullut keskusteltavan kuinka brittien puhekielestä kuule heti, mihin yhteiskuntaluokkaan puhuja kuuluu. Suomen kielen kohdalla sama onnistuu mielestäni ihan yhtä hyvin, joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Onhan julkisuudessa aina esiintynyt joitain liike-elämässä menestyneitä rohkeata ja ronskia puhekieltä käyttäviä.

Minusta keskustelupalstoilla jokainen saa kirjoittaa sellaista kieltä kuin haluaa ja osaa, eikä asiaan ole mitään syytä puuttua. Toimittajilta pitäisi kuitenkin vaatia enemmän, eikä varsinkaan asiaohjelmien toimittajiksi pitäisi valita suomen kieltä hallitsemattomia. Jos ihmisellä on muuten hyvät valmiudet tehtävään, hänelle pitäisi tarjota lisäkoulutusta. Ilmeikästä, jatkuvasti kehittyvää ja muuttuvaa puhekieltä tai murretta on aina ilo kuunnella tai lukea, mutta ammatti-ihmisten ei pitäisi tarjoilla tökeryyksiä median kautta suurelle yleisölle.
  2. Raivokkaita ratinpyörittäjiä taitaa näkyä melkein päivittäin ainakin ruuhka-Suomen liikenteessä. Mielestäni kannattaisi yrittää muistaa, ettei niin hidasta autoa olekaan, ettei sen nopeus riittäisi aiheuttamaan melkoista tuhoa kolaritilanteessa. Provosoituminen on aina vaarallista!

Koska tiedän, etten pysty kouluttamaan muita tiellä liikkuvia, olen yrittänyt kouluttaa itseäni. Pidän itseäni suhteellisen sosiaalisena kuljettajana. Yritän parhaani mukaan ottaa huomioon myös muut tiellä liikkujat ja laukaista tai ehkäistä omaa stressiäni mm. seuraavilla "tempuilla":

Jos joku roikkuu takapuskurissa, saatan hiljentää omaa ajonopeuttani, tai väistän heti seuraavassa mahdollisessa paikassa ja päästän auton ohi. Muistutan itseäni, että osalla kaahareista saattaa olla hyvinkin perustelu syy kiireelleen.;)

Pidän huolta turvaväleistä edessä ja takanani, vaikka kieltämättä joskus joutuu ärsyttäviin tilanteisiin muista piittaamattomien kuljettajien vuoksi. Yritän silloin purra hammasta ja muistuttaa itseäni omasta vastuustani.;)

Moottoriteiden liittymissä kiihdytän aina jonkin auton perään, en koskaan eteen.

Moottoriteillä pidän vauhdin ja turvavälin aina samana liittymiä lähestyttäessä, jotta sieltä tuleva voisi halutessaan ajaa eteeni. (Yllättävän usein tulija kiilaa edessäni ajavan eteen pienempään turvaväliin.)

Erityisesti ruuhka-Suomen liittymissä ajelee usein monenlaisia kiilareita ja kaahareita. Kiellän itseäni osallistumasta kisaan, ja hämmästyttävän usein huomaan ohittavani jonkin matkan päässä samoja autoja, jotka ovat yllättäen vähentäneet vauhtinsa alle sallitun nopeusrajoituksen.

Maantiellä ajaessani saatan venyttää turvaväliä pitemmäksi lähestyessäni risteystä, jossa näkyy olevan jono odottamassa tielle pääsyä. Enää en anna "valomerkkikutsuja", koska tilanne saattaisi muuttua vaaralliseksi, jos odottaja reagoisi aikasytytyksellä.

Tavoitteeni on yleensä päästä ajelemaan omassa rauhassa kaikkein kiireisimpien ja alle nopeusrajoitusten ajelevien jonojen välimailla.

Yritän pitää kaasujalan kurissa, ettei tulisi otetuksi turhia riskejä, eikä nopeus karkaisi liian suureksi jonkun edessä ajavan, ärsyttävästi ajonopeuttaan vaihtelevan kuljettajan ohittamisen vuoksi.

Jos pipo alkaa kiristää pitkällä matkalla, poikkean kahville.
  3. Vanhaa ihmistä kohdellaan kaltoin, häneltä ryöstetään koru kaulalta, ja täällä joku tuohtuu siitä, että toimittaja kutsuu rikoksen uhria vanhukseksi. Mielestäni rikoksen törkeyttä lisää se, että rikos on kohdistunut vähemmän puolustuskykyiseen ihmiseen.

Kaikki yli 60-vuotiaat ovat vanhoja. Sairaudet ja eletty elämä ovat muuttaneet monia kyvyiltään ja ulkoiselta olemukseltaan vanhuksiksi, vaikka suurin osa ikäluokasta taitaa edelleen kuulua "iättömien" aikuisten joukkoon. Ihmisen ikää on useimmiten vaikea arvioida ulkonäön perusteella.

Olemme muuten viime aikoina miettineet tuttujen kanssa, että mistä mahtanee johtua, ettei Suomi näytä (enää) kuuluvan maihin, joissa vanhat ihmiset saavat osakseen erityistä kunnioitusta. - Osaako joku täällä vastata kysymykseen, miksi?
  4. Joskus kirjoitettu teksti kertoo enemmän kirjoittajasta, kuin aiheesta.

Ilmiselvästi rakas kanssakulkija on kirjoittajan mielestä "saalis", jota esitellään ylpeänä toisille; hän määrittelee nämä "löydöt" ulkonäön perusteella epäkelvoiksi ja arvelee heidän tulleen valituksi vain sukupuolensa perusteella.

Onkohan kirjoittaja ollut yksin kaupunkitapahtumassa ja onnellisia pariskuntia katsellessaan esittänyt mielessään samanlaisia arvioita kuin kettu pihlajanmarjoista?

Keskustelupalsta tarjoaa usein tilaisuuksia oppia jotain uutta ihmisistä. Olen kuvitellut, että onnelliset ihmiset säteilevät aina onnea myös ympäristöönsä. Näköjään toisten onni voi nostaa joidenkin ihmisten mielessä pintaan myös katkeria ajatuksia. Koska jokainen arvioi asioita omien tietojensa ja elämänkokemuksensa mukaan, mielessä herää monenlaisia kysymyksiä kirjoittajan taustasta ja kokemuksista. Toivottavasti teksti on syntynyt vain hetkellisenä pahanmielen purkauksena. - Tännehän voi kirjoittaa melkein mitä tahansa ihan provoilumielessäkin.

Iloitaan kuitenkin siitä, että niin monet saavat kulkea vuosikymmeniä käsikädessä yhdessä rakkaan ihmisen kanssa, ja monet löytävät halutessaan vielä vanhoilla päivilläänkin uuden rakkaan, vaikkeivät vastaisikaan tämän päivän ylikorostuneita kauneusnormeja.

On kesä ja aurinko paistaa. Olisikohan jossain lähellä kesätapahtuma ja sielläkin rakkautta ilmassa? Hymyillään yhdessä auringon kanssa, niin elämä hymyilee meillekin! ;D
  5. Elämän äänet eivät minua juurikaan häiritse, mutta suurella volyymilla pauhaava musiikkisaaste häiritsee aina. Se estää viihtymästä ja on aina silloin tällöin karkottanut esim. ravintolasta jo ennen tilaamista. Miellyttävä, hieman hiljaisempi taustamusiikki sopii mielestäni sen sijaan erinomaisesti äänitaustaksi esim. ravintoloihin tai marketteihin.

Kuulokkeet korvilla kulkeminen ei ole minun juttuni, ja olenkin usein ihmetellyt mielessäni, miksi erityisesti meitä nuoremmat ihmiset näyttävät harrastavan sitä varsin yleisesti. Kuulokkeiden käyttäminen on minusta ympäristöystävällinen teko. Itse kuuntelen mieluummin hiljaisuutta, luontoääniä tai omissa mielessä liikkuvia ajatuksia.;)

Kovaääniset kännykkäkeskustelut eivät onneksi yleensä kestä kovin kauaa, ja joskus pakolliseen kuuntelemiseen saattaa liittyä oma hauskuutensa. - Uskomatonta, miten äänekkäästi ihmiset saattavat käydä yksityisiä keskusteluja yleisellä paikalla. Onkohan osa heistä itse huonokuuloisia.

Jatkuva, yli 85 dB:n musiikkisaaste vahingoittaa kuuloa ja ihmettelen, miksi erityisesti ulkoilmakonserteissa sallitaan sellaisten volyymien käyttö, josta saattaa olla monille ikäviä seuraamuksia. Pitäisikö säätää laki ihmisten kuulon suojelemiseksi?

Itse olen harmitellut kerran oopperassakin, ettei laukussa sattunut olemaan korvatulppia. Ulkoilmakonsertteihin lähtiessä varaan sellaiset aina varmuuden vuoksi mukaan.

Oikeastaan aloittaja muistuttaa taas yhdestä asiasta, josta kannattaa iloita. Kuulo toimii hyvin edelleen.
  6. Ellei nettiä olisi,
    - joutuisin käyttämään monenlaisten tietojen etsimiseen paljon enemmän aikaa ja joskus rahaakin.
    - yhteydenpito ystäviin ja kavereihin vaatisi enemmän aikaa.
    - tiedonkulku ja kirjeenvaihto olisi hitaampaa ja veisi enemmän aikaa.
    - en voisi katsella näkemättä jäänyttä kiinnostavaa televisio-ohjelmaa silloin kun haluan.
    - en voisi lukea kiinnostavien ihmisten tai poliitikkojen ajatuksia erilaisista asioista.
    - en voisi lukea päivälehtiä eri puolilta Suomea ja maailmaa.
    - en voisi vaikuttaa asioihin tai esittää kannanottoa johonkin itselleni tärkeään asiaan yhtä helposti kuin nykyisin.
    - en voisi katsella web-kameroiden kautta linnunpesiä tai -pönttöjä, tai käydä katsomassa, miltä kaverin pihapiiri näyttää, tai katsella maisemia eri puolilla maailmaa.
    - en voisi tarkistaa sää- ja liikenneoloja tiekameroitten kautta.
    - en voisi jakaa valokuvia nettigalleriassani, vaan joutuisin lähettämään ne jokaiselle erikseen.
    - en voisi lukea ja kirjoitella höpönhöpöjä erilaisten ihmisten kanssa netin välityksellä tai eksyisi katselemaan jotain kiinnostavaa.

Iloitsen internetin tarjoamista mahdollisuuksista, ja voin todeta yhteenvetona edellisistä, että ilman nettiä jäisi luultavasti vähemmän "ylimääräistä" vapaa-aikaa.

En ymmärrä aloituksen kirjoittajan näkemystä, että ikääntyessä (suhteellisen terveen) ihmisen vapaa-ajan harrastusmahdollisuudet vähenisivät. Omalla kohdalla ainoastaan tenniksen pelaaminen on ollut pakko lopettaa kyynerpäävaivojen vuoksi.

Mietin parhaillaan, tohtisinko lähteä ratsastuskurssille. Siihen aikaan, kun kaikki muut perheenjäseneni ratsastivat, pelkäsin hevosia. Koska olen vuosien myötä onnistunut karistamaan kaikki fobiani, mahdollisuuksia näyttäisi olevan suorastaan enemmän kuin nuorempana.;)

Omasta ajankäytöstä voi myös päättää entistä itsekkäämmin, ja ainakin kaupunkiympäristö näyttää tarjoavan aina vaan enemmän valinnanvaraa sen käyttämiseen.

Omia vaihtoehtoehdotuksiani vapaa-ajalle:
    - lähteminen eväs- tai luontoretkelle jonnekin kauniiseen ympäristöön
    - valokuvaaminen, lukeminen ja kirjoittaminen
    - osallistuminen jonkin sopivan seuran melonta- tai muille retkille
    - yhteisöllinen toiminta ja tapahtumat
    - matkailu, vaikka ihan lähiympäristössäkin
    - opiskelu- tai harrastusryhmät kansalais- tai työväenopistoissa
    - uimahallit ja kuntosalit
    - kaupungilla kuljeskelu
    - maailman menon tarkkailu terassilla, puistonpenkillä tms. paikassa.

Olen huomannut, että aina kun on kiireettä liikkeellä, tarjoutuu tilaisuuksia käydä kiinnostavia keskusteluja myös ihan vieraitten ihmisten kanssa.

Vapaus on mielestäni ylellisyyttä, josta me kaikki pääsemme nauttimaan entistä enemmän - jos saamme olla edes suhteellisen terveitä. Elinpäivien lukumäärä vähenee, nautitaan niistä ja opetellaan elämään tässä ja nyt. Jos yksinäisyys tuntuu ongelmalta, lähdetään liikkeelle, ihan mihin tahansa. - Niin minunkin pitäisi tehdä, eikä juuttua taas tänne jaarittelemaan "besser wisserinä". ;D