Vapaa kuvaus

Moi! Olen pääkaupunkiseudulla asuva perheellinen (lapset tosin jo isoja) liberaali luonnontieteistä pitävä ateistiskeptikko; paljon lukeva ja paljon liikkuva darvinisti-evolutionisti. Ihminen pahimmasta päästä, jos kysytte kreationistipalstan jeesustelijoilta, mutta hehän eivät minua suinkaan tunne. Pidän kauneudesta, älykkyydestä, inhimillisyydestä, huumorista, luonnosta, eksotiikasta ja intiimistä tunnelmasta. Inhoan kvartaaliajattelua, epälojaaliutta, suvaitsemattomuutta, pinnallisuutta, itsekkyyttä, pröystäilyä, turhaa pönöttämistä, pokkurointia, laiskaa ajattelua, mielikuvituksettomuutta ja epärehellisyyttä. Olen täällä keskustelemassa, mutta saa minulle toki kirjoittaakin ([email protected]). Asiallisiin viesteihin saatan myös vastata. Keskusteluissa mieliaiheeni liittyvät luonnontieteisiin, erityisesti evoluutiobiologiaan sekä tieteiden ja uskontojen välisiin suhteisiin. Kreationismi on ehdottomasti rakkain viholliseni. Keskusteluissa arvostan fiksuja ihmisiä, joilla on mielipiteitä ja rohkeutta ja kykyä seistä perustellusti niiden takana ilman, että sortuvat epärehellisyyteen ja kyvyttömyyteen myöntää tarvittaessa erehtyneensä. Tyhmyyttä siedän vain rajallisesti, tahallista tyhmyyttä vielä vähemmän ja taikauskon sokaisemaa marttyrointia tai julistamista en juuri lainkaan. Minun kunnioitukseni ansaitaan; sitä ei tipu automaattisesti esim. uskonnolliselle vakaumukselle tai yhteiskunnalliselle statukselle. Tuo kunnioitus on kuitenkin kenelle tahansa mahdollista ansaita, en diskriminoi ketään. Minun puolestani keskustelu saa olla sävyltään tiukkaa, mutta edellytän kuitenkin rehellisyyttä; esim. nikkivarkaudet ovat kusipäisten raukkojen touhua. Että siis tällainen tapaus. Rempseää elämää - nauti siitä, koska se on ainoasi! Peace. Linkit: http://www.youtube.com/watch?v=D-ZUXyGWvJY, http://www.400monkeys.com/God/ Kotimaa: --- Koulutus: --- Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

339

Kommenttia

10048

1. Menköön vielä tämä, mutta sitten saa olla. Jää ainakin kohtuullisen hyvä maku.

Tuo ei ikävä kyllä pidä paikkaansa. Evoluutioteorialla ei täsmälleen ottaen muuten selitetä elämän syntyä vaan teoria lähtee liikkeelle olemassa olevasta elämästä. Toki abiogeneesillä on yhteytensä evoluutioteoriaan ja jos tuo elämän synty saadaan joskus koeputkessa aikaan, niin sillä on luultavasti vaikutuksensa evoluutioteoriaankin.

Pidän juuri tuota liiallista nykyhetkeen keskittymistä yhtenä syynä noihin yleisiin virhepäätelmiin. Sitä paitsi evoluutioteoriaankin liittyvästä empiirisestä tutkimuksesta suuri osa käsittelee nykyhetkeä.

Rehellinen uskonnollisuus onkin ok, mutta uskonsa väittäminen tieteelliseksi ei.

Esimerkki rajattomasta muuntelusta: jokainen yksilö jokaisessa seksuaalisesti lisääntyvässä lajissa on ainutlaatuinen.

Ne on kuitenkin minimoitu, eikä noissa oletuksissa edellytetä mitään luonnonlakeja kummempaa.

Ei todista, niin kuin ei mikään muukaan voi todistaa, mutta antaa vahvan viitteen, että siihen kannattaa luottaa.

>

Kts. edellinen vastaus.

Hän siis puhui edelleenkin luonnonvalinnasta - tuosta "sokeasta kellosepästä".

Toki tietyssä mielessä, mutta luonnossa infomaatiota syntyy ilmankin. Ja esim. viranomainen voi halutessaan varmistaa olemassaolosi muilla keinoin.

Eivät ole ristiriidassa: pointti on, että uutta geneettistä informaatiota ja uusia elämänmuotoja syntyy. Näin käy ajan mittaan oli sitten kyseessä bakteeri, levä tai vaikka ihminen - tietysti sillä varauksella, ettei karsiudu luonnonvalinnassa.

Alkuperäiset olivat yksisoluisia viherleviä ja kokeen tulokset 8-soluisia, joille annettiin nimi Coelosphaerium. Eivät siis olleet kopioita vaan täysin uusi laji.

Riippuu siitä mitä haluat tutkia: jos kaipaat niitä dramaattisia muutoksia, niin silloin kyllä aikaa, kahvia/tupakkaa ja sukupolvia tarvitaan.

Todistustaakka kuuluu olemassaoloväitteen esittäjälle - olematonta ei voi todistaa olemattomaksi. Tuota rajaa ei tiede tunne ja noita muuntelukokeita on tehty paljon.

Kiitoksia ja hyvää jatkoa sinullekin - ja onnea kirjoituksiin jos olet lukiossa. Ikäiseksesi perustelet näkemyksiäsi usein hyvin: et vielä ole paljon evoluutiokirjallisuuteen perehtynyt, mutta tuo puute on helppo korjata. (Ja rehellisyyden nimissä: en ole itse koskaan lukenut raamattua kokonaan.)

Jos joskus aihe kiinnostaa enemmän niin se Mayrin "Evoluutio" on hyvä jatko lukion biologialle.